View Full Version : Venice in April
Da ser det ut som det blir Venezia i april... Onsdag skal jeg sjekke hvordan vi kan skaffe oss et nytt flyselskap i tillegg til en ny destinasjon. I allefall er det klart for en langhelg med gode venner.:ITA Tror vi dropper leiebil / blir sikkert nok vin / selv om det frister med en tur med den nye Fiat 500. :ITA
Vel det er rimelig vanskelig aa kjoere i Venezia....:)
med fare for å erte på meg den ene og den andre, men burde ikke dette vært postet i Reiseforumet? :)
FlightDeck
01-01-2008, 16:23
Venezia er fantastisk - og du gjør lurt i å glemme bilen... Hvordan flyplan legger du opp til?
lufthansa.no viser mulighter til meget bra priser via Munchen. LH til MUC og Air Dolomiti med BAe146 til Venezia og ATR42/72 fra Venezia tilbake til Munchen og LH opp til Oslo.
Tror det skal gå greit uten bil - jeg har sett at man kan leie Fiat500 i Oslo - så det skjer før april.
med fare for å erte på meg den ene og den andre, men burde ikke dette vært postet i Reiseforumet? :)
Jo, det burde den nok.
Tommy777
02-01-2008, 18:21
Har jo holdt til rundt Garda sjoen noen uker hvert aar siden jeg var liten gutt og blitt paatvunget Venezia en hau ganger dog skal det jo vaere sagt at det er et sted man boer sjekke av lista.
For min del skyr jeg Venezia som pesten... Det verste stedet paa jord aa ha fyllenerver.. Sinnsykt mye folk og vanvittig overpriset.
Dagstur fra Garda er mer enn nok for meg (litt over en time hver vei)
Garda er helt klart en favoritt - men der har vi vært mange ganger og vi er klar for ny by/opplevelse. Har sjelden fyllenerver - så den trusselen er tom!!!
LH har bra tilbud . Skal selv ha LH til Verona i april via FRA med Air Dolimiti derfra. Kun kr. 1.700 pr. pax :exclaimation Italia er topp...
Bizflyer
03-01-2008, 13:35
Kanskje det kunne være noe å leie en gondol i stedet for bil? ;)
BF:cool2
Med sjåfør - eller heter det kaptein på vannet?
Såføren heter GONDOLIER, forsiktig nå.. :cool:
Som min mor engang sa: "Klatrer alle fly like bratt, eller kommer det an på sjåfør'n"??
gardkarlsen
04-01-2008, 12:35
Hei
Det er en stund siden jeg var i Venezia men kanskje du kan finne noe nyttig info i mitt reisebrev http://gardkarlsen.com/italy_venice.htm :-) Skal du bare være i Venezia eller?
LarsErik
05-01-2008, 15:56
Venezia er fantastisk. Så utrolig mye vakkert å se. Santa Maria Gloriosa dei Frari er en av de vakreste kirker jeg har sett. Spekket med fantastisk kunst.
Den byedlen jeg liker best er Dorsoduro. Litt mindre turister, og en egen sjarm, som er ganske forskjellig fra f.eks San Marco, som man egentlig bør styre unna. der er det BARE tursiter og man går i kø hele tiden, men selvsagt Marikusplassen/kirken må man få med seg når man er der. Ellers er det meste tre ganger så dyrt der som i Dorsoduro.
Også Spritz, den lokale drinken, som er utrolig god. Og den lokale sjømat-pastaen selvsagt,gjerne den med blekksprut som er svart.
Og bil er jo dødfødt i Venezia. Inne i sentrum er det ingen steder man kan bruke bil likevel.
DCHalvorsen
05-01-2008, 18:34
Min egen erfaring med Venezia er udelt negativ når det gjelder turisthovedløypene; man går og står i kø overalt. Prisene preges av opptrekkeri og servicen av at de har kunder uansett. Fant imidlertid litt fred og hygge i bakgatene.
Skal man litt rundt om, så anbefaler jeg på det sterkeste byen Trieste; den gamle havnebyen til Wien. Der er det vakkert og fredelig og byen preges av wienersk arkitektur fra dobbeltmonarkiets dager.
LarsErik
05-01-2008, 19:29
Klart det blir mye turister, med så mange severdigheter på så liten plass, men Venezia er vel et sted man stort sett reiser til pga. av severdighetene og det spesielle ved byen.
Det er ikke en by man reiser til for en avslappende langweekend.
Klarer man å se litt forbi alle turistene og trengselen, finnes det deler av byen som er ganske rolige.
Anbefaler at man starter med å se de tingene man vil se i San Marco, og deretter glemmer denne bydelen og konsenterer seg om de andre og langt mindre turistbefengte bydelene. Da får man et mye bedre inntrykk av byen.
Som sagt så anbefaler jeg bydelen Dorsoduro. Dette er en langt mer sjarmerende del av byen og prisene både når det gjelder hotell og andre ting er langt lavere enn i San Marco, pluss at restaurantene både er billigere og bedre.
AirbusTrond
05-01-2008, 21:30
Det er da tross alt en grunn til at turistene valfarter til Venezia, da! Det er jo uansett en av verdens mest fascinerende byer.
Var der for fire år siden i juni, og det var en del turister. På det som vel er verdens eldste kafe, Cafe Florian (siden 1720), inntok jeg et par Campari-soda til en høy pris.. Men det hele kom tross alt på søvbrett. Jeg satt der og nytte musikken og stemningen. Så kom det et amerikansk reisefølge med noen pratsomme barn/ungdommer. De pratet om noen latterlige selvfølgeligheter - typisk høyrøstet amerikansk (jadda, jeg er full av fordommer, men er klar over det) Det var like før jeg reiste meg opp i sinne og ba dem reise hjem. Jeg ønsket å fortelle dem at dette er en av Europas fineste og vakreste plasser - da demper man seg og opptrer ærbødig. Etter dette gjorde de et stort poeng av hvor dyrt det var. Hvis man ikke klarer å oppleve noe annet på Markusplassen enn å la seg sjokkere over prisene, ja da kan man heller reise et annet sted..
Nuvel. Fikk ellers et tips om å spise på en Trattoria (som jeg dessverre ikke husker navnet på), som serverte en utmerket pasta med hummer. Til dette en nydelig Soave. Ellers er det mange dårlige serveringssteder i byen, dessverre.
Venezia-oppholdet var en del av det som egentlig var en Kroatia-tur. Jeg fikk også med meg en dag i Trieste, og det var som DCH beskriver en flott by! Også interessant historie der, ettersom det var en del av Østerrike-Ungarn i sin tid. Kaffeen er spesielt bra i Trieste.
PS - Harrys Bar er jo et litt "kultsted" i Venezia. Der drikker man selvsagt Bellini.
Venezia er fint å ha sett, men oppskrytt.
Fint sted å spasere rundt en dag, men jeg ville også benyttet muligheten til å komme meg ut til en av de mindre øyene.
Kan ikke se det er noen andre som har husket å nevne det, men Venezia stinker :) Særlig om sommeren logisk nok
Jeg vil tro at de som ikke liker Venezia er de som ikke er så glad i kunst og kultur, for det er iallefall Venezia spekket av.
Selv synes jeg det er en fantastisk by, og som AirbusTero sier, så er det en grunn til at turistene valfarter dit. Byen er unik.
....og da ser det ut som vi er overtalt til å fly med LH og Air Dolomiti til Toscana i stedet. Så da blir det vel både nytt flyselskap og ny biltype i løpet av våren.
Da er turen bekreftet... Det blir LH til MUC og Air Dolomiti med ATR72 videre til Firenze. Hjem med LH sin Avro til FRA og helt hjem med en Airbus...
Omtrent som oss, vi har 27.-30. april LH til FRA og Air Dolomiti derfra til Verona og tilbake til FRA med Bae 146-300 !
Husk å forhåndsbestill bill. til Uffizi på et bestemt klokkeslett og gå forbi de enorme køene. Koster € 3 ekstra. Ring 055-294-883 i kontortiden !:exclaimation
Tommy777
20-02-2008, 17:55
Mye bedre enn Venezia! God tur!
Nå venter jeg bare på tips fra FBU4EVER! - så blir nok denne langweek-end`n perfekt!!!
CRJ900 + ATR72 + Avro + A320 = en fantastisk reise!
Tommy777
25-02-2008, 17:29
CRJ900 + ATR72 + Avro + A320 = en fantastisk reise!
ehhhh... :rolleyes:
Ja - 4 forskjellige flytyper på en tur er herlig...og det er lovet servering av champis ombord!!!
Og med dagens utgave av Vinbladet (1. mars) så er det bare å begynne og drømme... Bladet handler om Toscana og gir tips om overnattinger på vingårder...
Hotelltips !
http://www.grandhotelminerva.com/en/index.asp
Så veldig bra ut - og hvis vi skal bo i byen kommer vi til å booke dette - men nå ser det ut som vi drar rett ut på landsbygda i Toscana.
Fruen og jeg har lyst på Siena neste gang. Fint hvis rapport derfra ! :ITA
FBU 4EVER
29-03-2008, 15:20
Fruen og jeg har lyst på Siena neste gang. Fint hvis rapport derfra ! :ITA
Har vært i Siena to ganger, og byen er usedvanlig flott. Jeg bor på Hotel Duomo rett ved Duomo (surprise, surprise) i en stille gate i contradaen Pantera. Snaue 10 minutters gangavstand til Campo. Klatret til topps i Torre del Mangia i 35 graders varme (300-400 trappetrinn). Det var verdt det. Flott utsikt!
Restaurantene i den tjukkeste turistløypa er dyre og så-som-så, men med en gang man kommer inn i sidegatene kan man finne mye bra.
Byen er også kjent for sin gamle svinerase Cinta Senese. Utrolig saftig og smakfullt kjøtt. Prøv en kotelett eller noe og du holder deg langt unna pergamenten til Gilde når du kommer hjem. Garantert!
Italias nasjonalenoteca ligger rett ved festningen. Her kan man smake på, og kjøpe, viner fra hele Italia.
Hvis jeg får flyttet sommerferien min fra juli-august til midten av juni, så blir det Toscanaferie med bl.a. Siena i år også. Sammen med Brandbudronningen.:ITA:ITA:ITA
Takk FBU 4EVER. Italia har blitt vår favorittdestinasjon i Europa de siste årene.:9:
Neste blir Verona med LH tre netter 27. april. Tips ?
Har booket Due Torri Hotel Baglioni. Noe dyrt men kun tre netter ^_^
Så får vi mekke Siena neste år som førstevalg. Enten LH som EB, ev. NB som sist til Firenze ( som Someone ).
Nå kan det se ut som vi setter kursen mot Lucca etter tips fra både FBU 4EVER og en av de som skal være med på turen...
FBU 4EVER
30-03-2008, 11:17
Neste blir Verona med LH tre netter 27. april. Tips ?
Har vært endel i Verona i forbindelse med Vinitaly som går av stabelen i april måned, men jeg har ikke overnattet der. Det gjør jeg ved Gardasjøen (Sirmione) som tar ca. 25-30 minutter med bil.
Piazza delle Erbe er et utmerket sted å slappe av med noe godt i glasset både før og etter lunsj og/eller middag. Mange fine restauranter også. Husker ikke navnet, men vi ble invitert på middag av produsenten Ca' del Bosco. Den fant sted i en restaurant som har en krypt med vin i masser stablet i kasser. Der er det ett bord med plass til en 10-12 personer. Utmerket mat.
Utenfor Arena er det en lang rekke med kafeer og uterestauranter. Topp, men litt dyrt.:ITA
I Verona må man besøke operaen - som foregår under åpen himmel - FANTASTISK - sier jeg som ikke akkurat er noen stor fan av opera!
Er ikke fan, men åpen for slike ting ! I så fall Carmen !:exclaimation
FBU 4EVER
30-03-2008, 17:09
Har booket Due Torri Hotel Baglioni. Noe dyrt men kun tre netter ^_^
Så har du da også booket det beste og dyreste hotellet som er nevnt i Michelinguiden for Italia!:up:
Du kan også fly til Roma og kjøre nordover til Siena.
Oi, Due Torri så høyt oppe. Hjelp, det visste jeg ikke !!:rolleyes::9:
Tommy777
08-04-2008, 02:23
Er ikke fan, men åpen for slike ting ! I så fall Carmen !:exclaimation
Vel, Arena Verona er ikke åpen så tidlig som i April, men de har en virkelig bra innendørs opera også. Den ligger tre kvartaler unna utendørs arenaen.
I dette området har vi feriert siden jeg var liten gutt. Helt klart et av de vakreste stedene på jordkloden.
Som Stein sier, ligger Sirmione under halvtimen unna Verona. Faktisk like langt å kjøre fra Verona flyplass til både Sirmione og Verona.
Hotellet og byen Sirmione er helt fantastisk!! Utrolig flott utgangspunkt for besøk rundt i hele området, inkludert Verona, Bardolino, Garda by, Riva, Dezensano og Brescia. Har et selvsagt masse bra tips her.
Her er et utvalg bilder. Har mange fler, men de lot seg ikke opplaste da 800x600 med min Nikon ligger på 250-300Kb og må rezises. Skal gjøre dette etter middag
Tommy777
08-04-2008, 02:28
Bilde 1: Borgen i Sirmione. Byen ligger innenfor murene
Bilde 2: Prosecco i solnedgang på balkongen
Bilde 3: Fruen leser bok på balkongen
Bilde 4: Å ta båt rundt Garda sjøen er et flott alternativ
Bilde 5: Rett innenfor bymuren
Bilde 6: Ytterst på spissen av Sirmione finner du flotte ruiner fra old times. Hotellet vårt stiller gratis sykler til disposisjon
Bilde 7: Kaia i Sirmione ved solnedgang
Bilde 8: Deler av byen
Hotellet: http://www.termedisirmione.it/tds/en/homepage/hotel/hotel-sirmione.html
TUSEN TAKK FOR GOD INFO !:9:
FBU 4EVER
08-04-2008, 12:10
Da er jeg booket inn på SK4715 og SK4716 OSL-MXP-OSL, rom 54 på Hotel Ideal (vegg-i-vegg med de romerske ruinene) er booket og leiebil er booket. Årets lille ferie 7-11/5 i Sirmione er klar!:ITA
FBU 4EVER
08-04-2008, 12:12
EB: Siden Firenze tydeligvis er ute, hvor skal dere bo nå?
Tommy777
08-04-2008, 19:33
Da er jeg booket inn på SK4715 og SK4716 OSL-MXP-OSL, rom 54 på Hotel Ideal (vegg-i-vegg med de romerske ruinene) er booket og leiebil er booket. Årets lille ferie 7-11/5 i Sirmione er klar!:ITA
Ganske så misunnelig!!! :angry:
tror det blir Lucca på oss...
FBU 4EVER
10-04-2008, 16:24
tror det blir Lucca på oss...
Flott by! Og dere bor på Tenuta San Pietro?
Dette er jo EB's tråd, men må jo taue den på topp. Han skal jo også til Italia neste uke også.
Til FBU 4EVER :exclaimation Som tidligere nevnt visste jeg ikke at Due Torri var så flott hotell da jeg booket.
MEN:exclaimation i kveld fikk jeg mail om at de skulle hente oss da vi ankommer kl 18.25 i morgen !!
Har de siste år vært Italiafrelst som deg og EB ! Ikke mindre nå !^_^:ITA:ITA
Air Dolomiti vil være noe nytt italiensk for meg. Sist "nytt" var Volareweb for noen år siden.
FBU 4EVER
27-04-2008, 14:13
Har de siste år vært Italiafrelst som deg og EB ! Ikke mindre nå !^_^:ITA:ITA
"Tanti auguri!" og velkommen etter!:colgate::ITA
Takk for den ! Tilbake en dag forsinket fra ¨Verona og enda mer frelst !:ITA:ITA.
Lager kort notat senere !
Da var vi tilbake fra paradis. Fant et fantastisk sted på nettet - en liten "vingård" med 7 rom mellom Arezzo og Cortona i Firenze. En ruin som eierne startet å restaurere i 2001 og var ferdige i 2004. Flotte rom, fantastisk frokost ute i hagen med utsikt til olivenlunden og vinrankene. Stort svømmebasseng og "kids not welcome"...de kan være med oss til andre steder.
Toscana må være noe av det vakreste på jord...er helfrelst på denne delen av Italia som er ny for meg.
Så enig !:exclaimation:cool:
FBU 4EVER
04-05-2008, 13:27
Da var vi tilbake fra paradis. Fant et fantastisk sted på nettet - en liten "vingård" med 7 rom mellom Arezzo og Cortona i Firenze. En ruin som eierne startet å restaurere i 2001 og var ferdige i 2004. Flotte rom, fantastisk frokost ute i hagen med utsikt til olivenlunden og vinrankene. Stort svømmebasseng og "kids not welcome"...de kan være med oss til andre steder.
Toscana må være noe av det vakreste på jord...er helfrelst på denne delen av Italia som er ny for meg.
Høres bra ut! Og i slutten av juni skal jeg introdusere Toscana for Brandbudronningen. Hun har ikke vært der før. Men det har jeg!:ITA
Skal på et identisk sted, bare med 8 rom, inærheten av San Gimiano om snaue 2 måneder. Slike steder er absolutt flotte
Litt mer om stedet vi valgte...
Casa Portagioia ligger like ved byen/bygda Castiglion Fiorentino. Fra "hovedveien" som var omtrent like bred som vår Passat kjører man opp på en elvebredd og alleen som er nylagt har ikke mindre enn 105 nyplantede sypresser på 2 til 2 1/2 meters høyde. Så kommer man frem til et parkområde med parkeringsplass nederst før en ny alle tar deg opp til husene. På en åskant bak husene ligger det nye svømmebassenget . som alltid har nok solsenger til alle gjestene.
Frokostsalen ligger som nevnt utendørs med morgensolen som skinner gjennom olivenlunden og her serveres frisk frukt, divers musli/cornflakes som forrett før man får egg, skinke ost etter bestilling. Alle typer kaffe serveres etter bestilling.
To dager i uken serveres også middag til gjestene - ingen tvang men visstnok veldig hyggelig - vi var ikke der på riktig kveld - men det er vi i september.
For shoppingfrelste ligger det en del fabrikkutsalg for italienske merker, også noen vingårder som selger direkte...
En snau tim vestover ligger Siena - også en by jeg har lyst til å se mere av... Neste gang skal vi vel innom Montepulciano også - som vel ligger en drøy halvtime unna.
litt-amatør
12-05-2008, 19:20
Nå vet ikke jeg helt sikkert om det har blitt sagt noe om dette tidligere i tråden; men finnes det noen annen måte å komme hit på enn leiebil? Jeg vet at det ikke hadde vært helt ukomplisert å komme oss avgårde på italienske veier.:o
Hvor langt var det fra flyplassen? Veldig bra rapport for øvrig!
Leiebil er klart det beste alternativet, og aa kjoere i Italia er ikke mye verre enn aa kjoere i Norge....paa Autostradaen maa du bruke speilene flittig....Men Toscana kan ogsaa oppleve uten leiebil....Firenze trneger du ikke bil og kommer deg greit til Siena og Lucca med tog....og i de byene er det heller ikke behov for bil....og Orvieto, riktignok ikke i Toscana, er en annen by som du lett kommer til med tog (baade fra Roma og Firenze)
Både Arezzo og Cortona kan oppleves med tog og taxi...men jeg er ikke redd for å anbefale leiebil i Italia - de kjører pent!