View Full Version : Kan noen hjelpe meg å forstå sas.no?
Det kan være jeg er dum, men jeg synes sas.no er vanskelig å bruke. Dersom jeg søker på oslo - sevilla får jeg opp en kalender (a la Lufthansa og BA) som viser hvilke dager de billigste billettene er på. Men dersom jeg søker Oslo - New York så får jeg bare opp en liste over avgangene den eksakte dagen, uten noen antydning om hvilke som er billigst.
Kan noen forklare hvorfor det er slik? Jeg skulle gjerne vite hvor jeg kan finne en nettside som viser de billigste avgangene til NYC med SK.
En annen ting som jeg ikke forstår etter å ha lest Eurobonussidene på sas.no, er om det er mulig å bestille oppgradering med EB-poeng fra economy til economy extra før man kommer til gate? Koster dette mer enn de 10 000 poengene man bruker ved oppgradering ved gate?
Forvirret:jumpin
Jepp! Jeg har alltid bruke wideroe.no for å bestille reiser.
Ja, Widerøe er bedre fordi man får opp prisen på de forskjellige avgangene. Men heller ikke her kan man se om prisene er lavere dagen før eller etter den spesifiserte datoen på internasjonale reiser.
Siden sas har en slik funksjon på enkelte avganger (for eksempel når jeg søker på avganger til Sevilla) så kan jeg ikke forstå at de ikke bruker samme løsningen på alle destinasjoner
Siden sas har en slik funksjon på enkelte avganger (for eksempel når jeg søker på avganger til Sevilla) så kan jeg ikke forstå at de ikke bruker samme løsningen på alle destinasjoner
Dette tok jeg opp med SAS for 1 måned siden og grunnen var visst pga SAS IC er litt spesielle i forhold til resten av SAS
Jeg mener at "tidligere" hadde SAS IC denne funksjonen, men ikke noen andre SAS-deler. Husker jeg feil, da?
Årsaken til at det er forskjellig visning på ulike destinasjoner ligger i hvilket priskonsept det er i de ulike markeder.
På wideroe.no finner du en priskalender som viser laveste pris 7 dager før og etter den dagen du søker på om du søker på innlandsreiser. For å kunne vise avganger og priser på denne måten er det betinget av at priskonseptet bygger på enveispriser som er fullt ut kombinerbare, slik at du kan mikse og trikse som du selv ønsker med tanke på rabattbillett ene veien og fullt fleksibel billett andre veien.
På andre markeder er det fortsatt mer rigide regelverk hvor man må reise samme bookingklasse begge veier, ha overnatting lør/søn osv .. på slike ruter er det p.t ikke mulig å vise dette like godt som når det er et enklere regelverk som i dag finnes på innland.
Jo enklere priskonsept, jo bedre visning kan vises kan være en rettesnor, og dette er årsaken til at LCC-ene ofte kan vise meget bra prissøk, mens nettverksselskapene har betydelig større utfordringer ved at hele reisen er mange ganger mer kompleks på alle måter.
Kan noen forklare hvorfor det er slik? Jeg skulle gjerne vite hvor jeg kan finne en nettside som viser de billigste avgangene til NYC med SK.
Forvirret:jumpin
Prøv et søk via forsiden av wideroe.no. Der vil du få opp alle de laveste prisene til SAS, sammen med andre selskap som flyr på strekningen. Du kan selv filtrere bort andre selskap på resultatsiden. Om du vil se andre datoer er det bare å endre datoer øverst på siden og klikke på søk knappen og du får fram priser veldig raskt og enkelt på andre dager på denne måten.
Takk for forklaringen Farmer og Someone. Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor sas.no ikke kan tilby en kalenderfunskjon når sas.se kan på strekningen OSLO-NYC (Vedlagte screenshot). Kan ikke forstå at utfordringene skal være så veldig forskjellige.
Litt OT, men kjøper man på sas.se så sparer man ca 500 NOK i forhold til å kjøpe på sas.no. Er det noen restriksjoner på slik valutaspekulasjon, eller er det fritt frem og ingen vil reagere?
Utflyttet
30-12-2007, 23:47
Hva er IC i SAS IC?
InterContinental, ikke hotell-kjeden, men fra et kontinent til et annet. ;)
-A
SAS Intercontinental. Langdistanserutene. Airbus 330 og 340.
Litt OT, men kjøper man på sas.se så sparer man ca 500 NOK i forhold til å kjøpe på sas.no. Er det noen restriksjoner på slik valutaspekulasjon, eller er det fritt frem og ingen vil reagere?
Ser ikke hvorfor det ikke skulle tillatt.
Man kan vel ikke nektes å bruke SAS.se?
Bizflyer
31-12-2007, 00:25
Både SAS DK og SE tilbyr denne funksjonen, også for reiser som starter i Norge. Så hvorfor SAS NO ikke kan tilby dem overgår min forstand.
BF:cool2
OSLflyer
31-12-2007, 11:02
Både SAS DK og SE tilbyr denne funksjonen, også for reiser som starter i Norge. Så hvorfor SAS NO ikke kan tilby dem overgår min forstand.
BF:cool2
SAS generelt er vel ikke mest kjent for å ha den mest innovative IT avd. i bransjen :rolleyes: