FlightDeck
30-12-2007, 15:33
Jeg var en av mange som denne våren hoppet på et av Finnairs "supertilbud" til Asia. Vi betalte ca. kr. 2000 for en tur/retur-reise (bestilt hos Widerøe) til Hong Kong. Uken vi var der (8.-15. juni) var perfekt lengde for å bli kjent med "byen der Østen møter Vesten". Jeg fant ikke bildene fra turen før nå, og derfor kommer rapporten nå først et halvt år senere. Det gjør nødvendigvis at en del er glemt, derfor blir det lite tekst og mye bilder.
Finnair tilbyr forbindelser til Asia med svært korte opphold mellom flyavgangene, i dette tilfellet under en time både på utreise og hjemreise. Dette førte til at jeg først fikk bagasjen tre dager etter ankomst i Hong Kong og en dag etter hjemkomst i Oslo. Mitt reisefølge, som sjekket inn samtidig med meg, fikk ironisk nok bagasjen sin begge veier. På hjemveien var det så dårlig tid at handlingagenten (Northport) hadde to egne ansatte som ropte opp folk i sikkerhetskontrollen som måtte komme først i køen om de skulle klare å rekke videreforbindelsen - det gjaldt blant annet oss. Derfor ble det mye løping på Vantaa denne gangen.
Ruten mellom Oslo og Helsinki ble fløyet av en Embraer ERJ-170 - et meget komfortabelt og stillegående fly. Serveringen var et halvt polarbrød med ost og salat - en servering nesten så sparsom at Finnair kunne spart seg for bryet. Samme servering på tilbakeveien Helsinki-Oslo, denne gang med et Airbus A319-fly - med TV-skjermer med filming av avganger og landinger. Fortsatt ganske moro - selv om jeg nå har opplevd slik filming noen titalls ganger. Begge flyene var helt fulle - og on time. Hyggelig crew.
Når det gjelder avgangene mellom Helsinki og Hong Kong blir de operert av Finnairs McDonnell Douglas MD-11-fly. Selskapet har i dag syv slike. Disse maskinene ble levert på begynnelsen av 1990-tallet, men har blitt oppgradert på flere måter siden den tid. Flytiden var slik at vi reiste på formiddagen fra Oslo og ankom tidlig morgen i Hong Kong. På tilbakeveien reiste vi på morgenen og ankom på ettermiddagen (laaang dag!)
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/utsikt1.jpg
Spennende utsikt ved landing i Hong Kong
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/Utsikt3.jpg
Mer utsikt fra flyet
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/flyplass2.jpg
Mange store Cathay Pacific-maskiner parkert ved ankomst i Hong Kong
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/flyplass3.jpg
Dragonair (nærmest) og Cathay Pacific er store i Hong Kong
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/flyplass1.jpg
China Eastern Airlines Airbus A321
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/flyplass4.jpg
Endelig på gate i Hong Kong. Nærmeste nabo er Dragonairs Airbus A321-200, levert i 2001. Mye Qantas i bakgrunnen - så både flere Boeing 747-400-maskiner og en Boeing 767-300ER
MD-11-maskinen er bygget opp med to Economy-kabiner etter Business Class, der den første har 2-4-3 seating og den andre 3-4-3. Jeg hadde bestilt sete på forhånd og fikk begge gangene sitte sammen med mitt reisefølge på en to'er. Setene er nye både i Business Class og Economy Class, og på sistnevnte ligger pitch'en på 32". Det er ganske bra, men jeg tror det er en fordel å velge seter i den fremfre Economy-kabinen der det tross alt er et sete mindre i bredden.
Det er ikke montert personlige TV-skjermer med valg av filmer, spill, etc. på Finnairs MD-11-fly, men nye flatskjermer og filmvisning etter gjeldende program. Besetningen bestod på begge avganger av både finner og kinesere, men servicen på tilbakeveien var faktisk betydelig bedre enn på utreisen.
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/flyplass5.jpg
OH-LGB tok oss fra Hong Kong til Helsinki. Maskinen ble levert i 1991 og har de siste årene hatt både Santa Claus- og Mumidalen-livery
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/flyplass6.jpg
Sjekk Dragonair-maskinen i bakgrunnen
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/flyplass_a_a.jpg
På plass hos Finnair - nærmeste nabo er China Eastern Airlines' Airbus A320-maskin, levert i 2003
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/flyet1.jpg
Klar for push back
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/flyplass_a2.jpg
Cathay Pacific Boeing 747-400, pluss en del av flyplassbygget
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/flyplass_a1.jpg
Cathay Pacific Boeing 747-400
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/tunnell.jpg
Tunnell
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/CA.jpg
Cathay Pacific Airbus A330
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/flyet2.jpg
Klar for take off
Begge veier fikk vi servert nøtter og drikke rett etter avgang, men vann og annen drikke ble tilbudt minst dobbelt så mange ganger på returen som på utreisen. Bildene av maten er fra returen - og var definitivt ikke noe å skryte av.
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/mat1.jpg
Rett etter avgang fikk vi servert nøtter og drikke
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/mat2.jpg
Middag - ikke helt den store opplevelsen
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/mat3.jpg
Lunsj?
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/mongolia.jpg
Over Mongolia
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/helsinki.jpg
Endelig på gate i Helsinki, her er en av Finnairs Airbus A340-300-maskiner. Dette er OH-LQA som var Finnairs første A340 - levert fra Virgin Atlantic med full Virgin-interiør (endret en uke etter levering). Finnair har i dag tre A340
Begge flyene var helt fulle, og sett pris opp mot det vi fikk, var dette selvsagt veldig bra.
Finnair tilbyr forbindelser til Asia med svært korte opphold mellom flyavgangene, i dette tilfellet under en time både på utreise og hjemreise. Dette førte til at jeg først fikk bagasjen tre dager etter ankomst i Hong Kong og en dag etter hjemkomst i Oslo. Mitt reisefølge, som sjekket inn samtidig med meg, fikk ironisk nok bagasjen sin begge veier. På hjemveien var det så dårlig tid at handlingagenten (Northport) hadde to egne ansatte som ropte opp folk i sikkerhetskontrollen som måtte komme først i køen om de skulle klare å rekke videreforbindelsen - det gjaldt blant annet oss. Derfor ble det mye løping på Vantaa denne gangen.
Ruten mellom Oslo og Helsinki ble fløyet av en Embraer ERJ-170 - et meget komfortabelt og stillegående fly. Serveringen var et halvt polarbrød med ost og salat - en servering nesten så sparsom at Finnair kunne spart seg for bryet. Samme servering på tilbakeveien Helsinki-Oslo, denne gang med et Airbus A319-fly - med TV-skjermer med filming av avganger og landinger. Fortsatt ganske moro - selv om jeg nå har opplevd slik filming noen titalls ganger. Begge flyene var helt fulle - og on time. Hyggelig crew.
Når det gjelder avgangene mellom Helsinki og Hong Kong blir de operert av Finnairs McDonnell Douglas MD-11-fly. Selskapet har i dag syv slike. Disse maskinene ble levert på begynnelsen av 1990-tallet, men har blitt oppgradert på flere måter siden den tid. Flytiden var slik at vi reiste på formiddagen fra Oslo og ankom tidlig morgen i Hong Kong. På tilbakeveien reiste vi på morgenen og ankom på ettermiddagen (laaang dag!)
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/utsikt1.jpg
Spennende utsikt ved landing i Hong Kong
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/Utsikt3.jpg
Mer utsikt fra flyet
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/flyplass2.jpg
Mange store Cathay Pacific-maskiner parkert ved ankomst i Hong Kong
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/flyplass3.jpg
Dragonair (nærmest) og Cathay Pacific er store i Hong Kong
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/flyplass1.jpg
China Eastern Airlines Airbus A321
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/flyplass4.jpg
Endelig på gate i Hong Kong. Nærmeste nabo er Dragonairs Airbus A321-200, levert i 2001. Mye Qantas i bakgrunnen - så både flere Boeing 747-400-maskiner og en Boeing 767-300ER
MD-11-maskinen er bygget opp med to Economy-kabiner etter Business Class, der den første har 2-4-3 seating og den andre 3-4-3. Jeg hadde bestilt sete på forhånd og fikk begge gangene sitte sammen med mitt reisefølge på en to'er. Setene er nye både i Business Class og Economy Class, og på sistnevnte ligger pitch'en på 32". Det er ganske bra, men jeg tror det er en fordel å velge seter i den fremfre Economy-kabinen der det tross alt er et sete mindre i bredden.
Det er ikke montert personlige TV-skjermer med valg av filmer, spill, etc. på Finnairs MD-11-fly, men nye flatskjermer og filmvisning etter gjeldende program. Besetningen bestod på begge avganger av både finner og kinesere, men servicen på tilbakeveien var faktisk betydelig bedre enn på utreisen.
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/flyplass5.jpg
OH-LGB tok oss fra Hong Kong til Helsinki. Maskinen ble levert i 1991 og har de siste årene hatt både Santa Claus- og Mumidalen-livery
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/flyplass6.jpg
Sjekk Dragonair-maskinen i bakgrunnen
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/flyplass_a_a.jpg
På plass hos Finnair - nærmeste nabo er China Eastern Airlines' Airbus A320-maskin, levert i 2003
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/flyet1.jpg
Klar for push back
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/flyplass_a2.jpg
Cathay Pacific Boeing 747-400, pluss en del av flyplassbygget
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/flyplass_a1.jpg
Cathay Pacific Boeing 747-400
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/tunnell.jpg
Tunnell
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/CA.jpg
Cathay Pacific Airbus A330
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/flyet2.jpg
Klar for take off
Begge veier fikk vi servert nøtter og drikke rett etter avgang, men vann og annen drikke ble tilbudt minst dobbelt så mange ganger på returen som på utreisen. Bildene av maten er fra returen - og var definitivt ikke noe å skryte av.
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/mat1.jpg
Rett etter avgang fikk vi servert nøtter og drikke
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/mat2.jpg
Middag - ikke helt den store opplevelsen
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/mat3.jpg
Lunsj?
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/mongolia.jpg
Over Mongolia
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/helsinki.jpg
Endelig på gate i Helsinki, her er en av Finnairs Airbus A340-300-maskiner. Dette er OH-LQA som var Finnairs første A340 - levert fra Virgin Atlantic med full Virgin-interiør (endret en uke etter levering). Finnair har i dag tre A340
Begge flyene var helt fulle, og sett pris opp mot det vi fikk, var dette selvsagt veldig bra.