PDA

View Full Version : Info om flytyper - interessant for hvem?


DCHalvorsen
28-12-2007, 17:53
Flyselskapene har generelt alltid vært flinke til å informere de reisende om hvilke flytyper som brukes i de forskjellige flightene. Før Internett stod det i de trykte rutene, og nå er det enda lettere å finne utav både i rutesøk og ved bestilling på nettet. (At det ikke alltid stemmer er en annen sak).

Var også nylig inne på hjemmesidene til Zürich lufthavn, og der stod det til og med på oversiktene over aktuelle avgangene hvilken type som utførte den aktuelle ruten.

Spørsmålet er hvem som er den egentlige målgruppen for disse opplysningene. Er det flyentusiastene? Jeg antar nemlig at for reisende flest er det revnende likegyldig om de flyr med en A320 eller B737, A330 eller B777.

flyKSU
28-12-2007, 18:16
Tja... Det er vel litt forskjellig. Jeg vet ikke om de som jobber på flyplassen bruker det som et slags verktøy for å se til hvilken gate de diverse flightene skal sendes, mht størrelse. Men hvorfor det ligger ute på deres hjemmeside slik at alle kan se det vet jeg ikke. Greit for oss flygale da :rolleyes:

Du sier at det er revnende likegyldig for reisende hvilket fly de skal fly. Tja... Delvis enig. Det er mange mener at alt untatt Boeing 737 i SAS farver er gamle, sovjetiske rustholker som ikke har noe som helst i luften å gjøre. Det er mange som liker å ha oversikt over hvilket fly de skal med, vil jeg tro...

Stian
28-12-2007, 20:17
Personlig er jeg iallefall glad det for at det er lett å få oversikt over hvilken flytype man skal reise med. Noen ganger legger jeg opp ruten etter dette. Hadde vært kjedelig om jeg måtte ringe og forhøre meg, og det ville vært ressurskrevende for selskapene.
Mulig dette er grunnen? For å slippe at folk ringer bare for å spørre hvilken flytype som operer den og den ruten?

imm
28-12-2007, 21:42
Det finnes en del folk som overhodet ikke er flyinteresserte, men som allikevel svært gjerne vil vite hva slags fly de skal fly. Eksempelvis en tidligere kollega av meg som gjør hva som helst for å slippe å fly en airbus.

Årsaken til hennes airbus-fobi ligger så langt tilbake som til 26. oktober 1988.
Og akkurat den fobien deler hun med veldig mange andre.

Ellers er det alltid "nice to know" for en del folk.

OEH
28-12-2007, 21:53
Selv har jeg en fobi mot 737. Den går helt tilbake til 8. september 1994, da en 733 fra USAir gikk i bakken og drepte alle de 132 som befant seg ombord. Årsaken var problemer med rudder, et problem som jeg har forstått fortsatt ikke er utbedret på alle 737 classics.
Derfor liker jeg ikke å være pax ombord i disse flyene.

AirbusTrond
28-12-2007, 22:09
Selv hadde jeg satt pris på å bli opplyst om flytypen av kapteinen eller kabinpersonalet - f.eks. "ønsker velkommen om bord SAS og denne Boeing 737-800 som skal ta dere til Oslo"...

Har SAS-plakaten med alle selskapets gamle og nye fly hengende på kontoret mitt (takk igjen Ole!) og ikke få har vist interesse for denne, men ingen har peiling på hvilke flytyper som blir brukt i dag. Derfor er nok interessen der - men ikke tilstrekkelig til at man klarer å skille verken mellom Airbus eller Boeing, for å ikke snakke om de ørten forskjellige 737-utgavene.

Derfor kunne kanskje en slik opplysning være oppdragende?

Fredrik Propell
28-12-2007, 22:31
Årsaken til hennes airbus-fobi ligger så langt tilbake som til 26. oktober 1988.
Og akkurat den fobien deler hun med veldig mange andre.




Hva skjedde?

LN-MEH
28-12-2007, 22:54
Hva skjedde?

Jeg vet ikke hva som skjedde den 26. oktober 1988 relatert til Airbus. Men den 26. juni 1988 gikk jo Air France sin A320-111 F-GFKC i skogen ved et flyshow ved Mulhouse-Habsheim. 3 mennesker omkom ved denne ulykken.

FlightDeck
29-12-2007, 02:31
Selv hadde jeg satt pris på å bli opplyst om flytypen av kapteinen eller kabinpersonalet - f.eks. "ønsker velkommen om bord SAS og denne Boeing 737-800 som skal ta dere til Oslo"...



Min erfaring er at dette i mye større grad gjøres hos ikke-europeiske selskaper. Hvor vet jeg ikke...

pgaa
29-12-2007, 02:41
Kjekt/morsomt å vite dette da.. Husker første gangen jeg tok luftveien ett sted - uten å ha peil på verken det ene eller andre.. Så funderte en jo på hva slags fly en satt på med sånn etterhvert under flighten. Og da var det nyttig med å sjekke dette på nettet når en hadde landet :)

LN-MOW
29-12-2007, 03:01
Så funderte en jo på hva slags fly en satt på med sånn etterhvert under flighten. Og da var det nyttig med å sjekke dette på nettet når en hadde landet :)


Du kunne jo tittet i setelommen foran deg, da ....... ;)

..

pgaa
29-12-2007, 03:04
Du kunne jo tittet i setelommen foran deg, da ....... ;)

..

Mhm... men visste en det første gangen ?? N O T ! :colgate:

gustavf
29-12-2007, 12:30
Spørsmålet er hvem som er den egentlige målgruppen for disse opplysningene. Er det flyentusiastene? Jeg antar nemlig at for reisende flest er det revnende likegyldig om de flyr med en A320 eller B737, A330 eller B777.

Jeg bruker det ihvertfall til å sjekke setekart, andre er mer opptatt av underholdningstilbud. Ta et selskap som KLM, med både bedre seter, bedre seteavstand og bedre underholdningstilbud på en A330 enn en MD-11. Da er det greit å vite hva du kan forvente.

imm
29-12-2007, 14:35
Jeg vet ikke hva som skjedde den 26. oktober 1988 relatert til Airbus. Men den 26. juni 1988 gikk jo Air France sin A320-111 F-GFKC i skogen ved et flyshow ved Mulhouse-Habsheim. 3 mennesker omkom ved denne ulykken.

Det var visst meg som tok feil dato. Du har rett, det var nok 26.juni og ikke oktober som jeg skrev.

Denne hendelsen med airbusen som "gikk åt skogen" satte en stor støkk i svært mange mennesker. Selv husker jeg hendelsen svært så godt. Airbus slo virkelig på stortromma om at deres fly var supermoderne, styrt av datamaskiner og at alt gikk av seg selv, mer eller mindre uten hjelp fra flyverne. Til og med den tradisjonelle stikka var byttet ut med en joystick.
Så fikk vi se på tv hvordan dette flyet kom inn for landing, men fløy over rullebanen uten å komme seg ned eller opp, noe var sikkert galt med disse datamaskinene. Og så endte det flyet i en gedigen sort røyksky.
De fleste her har sikkert sett denne ulykken. Og for oss som er litt gamle, husker sikkert alle hendelsen godt. Airbus fikk en skikkelig ripe i lakken, ihvertfall for menigmann og folk med flyskrekk.

imm
29-12-2007, 14:39
her er videoen:
http://www.youtube.com/watch?v=KdQWOxliDQ0