Flyprat >
Flyforum > Det er tydelig at alt har en pris, også de billigste flybillettene.
View Full Version : Det er tydelig at alt har en pris, også de billigste flybillettene.
sail4fun
27-12-2007, 21:03
Kostbart kaos i lufta
Fredagen før jul var det kaos på Gardermoen. Det var det for så vidt på torsdagen også. For oss som skulle reise med Norwegian fra Moskva til Oslo og videre med SAS i Norge ble det en opplevelse av de sjeldne.
http://www.nordlys.no/debatt/kommentar/article3211145.ece?service=print
SAS har i dette tilfelle ingen forpliktelser. Passasjerene kom forsinket inn med et annet selskap .. de hadde separate billetter (det finnes ingen interlineavtale mellom SAS og DY) ..
Likevel byr de baade paa hotell og plass paa ekstraflyet ...
Daarlig businesspraksis kanskje .. og i strid med reglene .. men de reddet julen for en sjuaaring ...
En gladhistorie som bekrefter at det er lov å gjøre unntak!
God Jul :)
...og som bekræfter at der ER forskel på "lavpris"- og netværksselskaber.
Når det så er sagt, så bliver jeg træt af at høre på folk der ynker når sådan noget sker - selvom de gerne sparer nogle få hundrede kroner fremfor at købe en sammenhængende billet. Selvom det er synd for den 7-årige, så burde de faktisk ikke have fået hjælp af SAS - de burde have fået en lærestreg, så de kan bestille sammenhængende billetter en anden gang.
SAS håndtering af sagen bekræfter blot mine egne oplevelser igennem årene, hvor SAS altid har været gode til at håndtere situationer omkring forsinkelse, aflysninger m.v. - mens jeg kun har haft kedelige og besværlige oplevelser med Sterling, KLM og Air France.
Der ER forskel på flyselskaber - specielt når tingene ikke går som planlagt - så er jeg ikke i tvivl om hvilket flyselskab jeg helst vil rejse med: SK, LH, BA er mine favoritter, som jeg alle har oplevet rigtig god behandling hos i sådanne situationer.
Utflyttet
27-12-2007, 22:20
Men, siden flyselskaper påberoper seg omstendigheter utenfor deres kontrol for det minste problemet nå om dagen, hvordan stiller man som pax med to separate biletter, feks SK/DY, og man har 3 timer på OSL mellom billettene. Hvis det da snør værre, og man misconnecter og påberoper seg omstendigheter utenfor ens egen kontroll, hva sier jus'en med tanke på kjøpers rettigheter?
-A
Men, siden flyselskaper påberoper seg omstendigheter utenfor deres kontrol for det minste problemet nå om dagen, hvordan stiller man som pax med to separate biletter, feks SK/DY, og man har 3 timer på OSL mellom billettene. Hvis det da snør værre, og man misconnecter og påberoper seg omstendigheter utenfor ens egen kontroll, hva sier jus'en med tanke på kjøpers rettigheter?
-A
"Kontrakten" som flybilletten faktisk er, tilsier transport mellom de byer som er beskrevet i billetten. Om en kunde har andre forbindelser med fly eller andre transportmidler er det flyselskapet uvedkommende....
-A
Det var da godt SAS kunne ordne opp i noe denne dagen da......Men likefullt hyggelig
Superhai
27-12-2007, 22:35
Men, siden flyselskaper påberoper seg omstendigheter utenfor deres kontrol for det minste problemet nå om dagen,
Det er nok ikke noe mer enn før, tvertimot, men bevisstheten i media og folk er annerledes. Men ellers så er det separate kontrakter, men jeg vet at Norge har noen unike regler, men har ikke de her, men som gir deg som passasjer noen rettigheter.
Har egentlig alltid foretrukket SAS, og velger helst å fly med dem. Selskapet kan ikke sammenlignes med Norwegian når det gjelder service og kvalitet. SAS er mye bedre spør du meg, og artikkelen sier jo sitt. Er så glad for at vi har et selskap som gidder å engasjere seg, og som setter seg inn i passasjerenes situasjon. Dette har jeg opplevd flere ganger når jeg har reist med SAS. Stå på.
Skall man från A-B är p2p carriers som DY, EZY etc ett ok alternativ. Måste du mellanlanda på vägen är det ingen tvekan att network carriers såsom SK, AF, BA, UA etc. är att föredra.
Hvis det da snør værre, og man misconnecter og påberoper seg omstendigheter utenfor ens egen kontroll, hva sier jus'en med tanke på kjøpers rettigheter?
Det er da force majeure kan få en betydning. Kort fortalt er dette forhold som hverken kjøper eller selger har ansvar/kontroll på, og dermed er det ingen av partene som kan ilegges skyld. http://no.wikipedia.org/wiki/Force_majeure
At SAS tar et ansvar i denne saken er jeg egentlig litt overrasket over, men det jo bare positivt :)
Daarlig businesspraksis kanskje .. og i strid med reglene .. men de reddet julen for en sjuaaring ...
Mener SAS utviser et skjønn som flere flyselskaper kunne lære noe av. Sett fra mitt ståsted; en fyr som vil fra A til B, er dette god businesspraksis og reglene kjenner jeg ikke til. Bra, SAS!
Veldig snilt gjort av SAS dette. Absolutt. Hadde jeg vært passasjer, hadde jeg blitt veldig glad selvfølgelig.
Men det kan være grunn til å spør seg om det allikevel er en rett beslutning å være snill. Neste gang noe tilsvarende skjer, kan passasjerene få en forventning om at de skal gjøre det samme igjen. Jeg synes allerede jeg hører noen si "jammen forrige gang...."
SAS har de ti siste årene ikke tjent penger. Til tross for at de er så snille.
Mens Wal Mart tjener formuer paa blyholdige leker "Made in China" - ikke alle som tjener godt er gode bedrifter...
Tror ike underskuddet til SAS kommer av at de er for snille mot 7-åringer - og det tror jeg ikke imm mener heller...
Helt klart ikke.
Men at SAS har et "snillhetsproblem" er det ingen tvil om. Se bare hvordan de praktiserer overvekt. Det er et lotteri om du må betale eller ei, og mest sansynligvis vinner du (slipper å betale). Summen av alt gjør at inntektene går ned, og utgiftene opp.
Denne saken med passasjerene som kom med Norwegian, og som SAS spanderte hotell på er et eksempel også. Som jeg tror ikke gjøres veldig ofte riktig nok. Jeg spør meg "what`s in it for SAS"? De gjør passasjerene glade. Men vil de velge SAS neste gang av den grunn? Jeg tror ikke det. Jeg tror de vil velge samme løsning, at de reiser med Norwegian og SAS, fordi det gikk bra denne gangen. Hadde de stått igjen uten noe som helst av hjelp (noe de ikke hadde krav på), hadde de kanskje tenkt at "dette var en lite lur måte å reise på, la oss reise med SAS på gjennomgående billetter neste gang".
Hva tror dere?
litt-amatør
28-12-2007, 10:24
Jeg kan ikke være enig at SAS har et "snillhetsproblem". Jeg tror ikke de er sååå snille, og skulle de være det vil det etter min mening bare være bra. Slik snillhet koster tross alt veldig lite penger i den store sammenhengen og skaper et godt rykte i så fall. At Dagsrevyen opplyste om SAS' ekstrafly i reportasjer om juletrafikken både julaften og 1. juledag var gull verdt for SAS, tror jeg.
Ekstrafly er gull verdt, det er vi enige om.
Men å gi folk gratis hotell og ombooking av billettene til folk som ikke har krav på det, det mener jeg virker mot sin hensikt. Det er med på å gi intrykk av at å reise med to flyselskap uten gjennomgående billetter, er en grei måte å reise på.
Gratis overvekt (som SAS er flinke til å gi), tror jeg heller ikke skaper så mye økt salg av billetter, at det oppveier tapet som denne inntekten kunne/burde gi.
Ombooking av ikke-ombookingsbare billetter er å være snill. Men skaper for det første forventninger. For det andre så gjør det at folk ikke gidder å kjøpe dyrere billetter som lar seg booke om, fordi det allikevel stort sett går bra med de billigere.
Å være snill er fint, men på mange måter er det med på å ødelegge for det man jobber for: å tjene penger.
Jeg har gitt et par eksempler på hvordan man kan være snill på en god måte tidligere, og gjør det gjerne igjen:
På en flytur med Braathens ga sa jeg til flyvertinna "fy søren så god den gulrotkaka var". Et minutt senere kom hun smilende til meg med en til.
På en annen tur ble flyvertinna så sjarmert av vår lille datter, og lurte på om hun kunne ta henne med bak i kabinen til de andre flyvertinnene. Litt senere gikk hun forbi oss, med jenta på armen, og ble borte. Jeg ble litt nyskjerrig etter en stund, og gikk frem for å se hva som skjedde. Min lille jente satt da på fanget til flyets kaptein og koste seg skikkelig. Flott!!!
Slike ting er med på å skape goodwill. Uten at det koster en krone.
Uten at det går ut over fremtidige inntekter.
Tror faktisk at man ofte velger de snille neste gang - og ikke minst man forteller "gla`historien" videre - og det er alene verdt en del... Men jeg er vel også enig at man nødvendigvis ikke burde hjelpe passasjerer som andre selskaper slenger fra seg på dørmatta...i allefall resten av året.
litt-amatør
28-12-2007, 11:32
Det med gulrotkaka må vi jo slå fast at det dessverre er defintivt slutt på hos SAS, dessverre.
Dette var vel også et engangstilfelle med hotell etc. Det er ikke slik SAS driver til daglig, det er vel også de som dårlige erfaringer med SAS. Har ikke inntrykk at det er et problem at andre selskaper slenger fra seg passasjerer som SAS må ta seg av. :)
Dette var rett før jul og tilfeldighetene ville at dette skulle bli en gladhistorie. Når man sier at bagasjeovervekt ikke betales hos SAS, så må det vel også legges til at det heller ikke gjøres i særlig grad på nettverksselskaper. Så det spørs vel hva du sammenligner med...?
jepp, snillehistorier er gøy å fortelle. Nesten like gøy som å fortelle skit-historier. ;)
Snillhistorie: "Jeg reiste med xxx og kunne velge mellom en dyr billett som kunne gjøres om eller en billig som ikke kunne gjøres om. Jeg tok den billige selvfølgelig. Ble ferdig på møtet lenge før tiden, og trodde jeg skulle sitte på Gardermoen i timesvis for å vente på flyet mitt. Men tror du ikke de booket meg om allikevel da?"
Flott historie, som sikkert er veldig reell. Men som sikkert også får mange til å booke billige billetter istede for de dyre, fordi det virker allikevel.
"Jeg reiste med Norweigan og kjøpte separat billett videre med SAS. Det var litt billigere enn å kjøpe gjennomgående med SAS, men det er jo en sjanse å ta hvis flyet blir forsinket selvfølgelig. I helga var jeg på tur, og jeg ble forsinket, men jaggu ordnet SAS opp, og lot meg komme med på en senere avgang" Ville det ikke vært bedre å være kynisk å la de kjøpe ny billett, så kanskje de velger SAS neste gang? Eller tror du de velger SAS neste gang fordi de var så snille? Jeg tor ikke det.
Det var nok ingen ulempe for disse passasjerene at dette skjedde rett før jul. Gir vel litt mer enn vanlig. Om det er riktig kan jo diskuteres. SAS får positiv omtale som nok er mer verdt enn den kostnaden de fikk ved å hjelpe disse passasjerene.
Jeg er enig med imm at SAS burde blitt mye flinkere til å ta betalt for overvekt. Det er jo SGS som gjør den jobben og som i første rekke må ta seg i sammen, men når flyselskapet har så lite fokus på dette overfor SGS så sklir det ut slik som det er nå.
Hvorfor listen/malen skal legges etter det dårligste tilbudet skjønner jeg ikke...
Jeg blir nesten litt provosert av slike folk.Hva er det de forventer....?? Det er jo greit at de kjøper separate billetter, for all del, MEN...da må de være klar over hva dette innebærer.Hvorfor skal vedkommende bli sur på Norwegian ??? De har jo oppfylt kontrakten de har med passasjeren, nemlig flydd dem fra Moskva til Oslo,dog noe forsinket , men som passasjeren selv sier....det var ekstremt dårlig vær på Gardermoen, og forbanner Kjell Borgen osv....
Hvordan kan Norwegian vite at disse skal videre med SAS innenlands.......og følgelig gi skylda for forsinkelsene til Norwegian....hallo !!! Ta en titt ut av vinduet......Hva dette "tekniske" det refereres til i artikkelen er, kan jo være noe vedkommende har funnet på av seg selv, fordi han vet han er på tynn is.....
Uansett:
1.Slutt å syt !!!!!
2.Tenk deg om før du deler ut skyld i hytt og gevær
3.Kjøp gjennomgående billetter
4.Les disse reglene du krysser av for at du faktisk har lest og forstått
når du kjøper flybilletter på nett
5.Kunne du gjort noe annerledes
Sorry, ble bare litt provosert.
Men det var jo fantastisk gjort av den SGS-ansatte å ordne hotell og endring av fly til vedkommende, selv om de ikke hadde krav på noe som helst. Der fikk iallefall nestekjærligheten og medmenneskeligheten et ansikt....
F35Landing
28-12-2007, 12:26
Men det var jo fantastisk gjort av den SGS-ansatte å ordne hotell og endring av fly til vedkommende, selv om de ikke hadde krav på noe som helst. Der fikk iallefall nestekjærligheten og medmenneskeligheten et ansikt....
Håper SGS-ansatte som strekker seg så langt gjør det klinkende klart for vedkommende at dette er ren goodwill. Dessverre tror jeg folk tror det skal være sånn når de får slik hjelp. Finnes liksom ingen grenser for hva folk forventer når de kjøper et produkt.
"Remember; if the price sounds too low to be true, it usually is":)
Håper SGS-ansatte som strekker seg så langt gjør det klinkende klart for vedkommende at dette er ren goodwill. Dessverre tror jeg folk tror det skal være sånn når de får slik hjelp. Finnes liksom ingen grenser for hva folk forventer når de kjøper et produkt.
"Remember; if the price sounds too low to be true, it usually is":)
SAS tenkte vel heller på at om de ikke hadde kommet til unnsetning her ville en sur far med et skrikende barn på armen ringt en av landets riksaviser og mast om hvor grusomme SAS var o.l. Hyggelig av SAs, men de bør nok si ifra at dette kan man ikke forvente ellers.
Lurer på hva som hadde skjedd om noen passasjerer kom for sent med toget til å rekke Color Lines ferge til Danmark. Tviler på om Color Line hadde ringt Grand og lagt inn folkene der på Colorlines regning.
Opplevde flere lignende tilfeller i førjulsdagene. Folk skulle videre med DY/SAS fra OSL men hadde kjøpt separate billetter.....
sail4fun
28-12-2007, 17:13
Vi prøver alltid å finne negative vinklinger på positive caser, skal vi snu på det i 2008 ?
AirbusTrond
28-12-2007, 17:41
Jeg synes det er positvt at man vinkler negativt på at en småbarnsfar er uansvarlig når han ikke bestiller gjennomgående biletter når han tar med seg familien på førjulsferie til Russland. ^_^
Vi prøver alltid å finne negative vinklinger på positive caser, skal vi snu på det i 2008 ?
Godt forslag!
Og siden dette var et så godt case, burde SAS innføre det som rutine.
Dersom noen kommer for sent med andre fly uten gjennomgående billett, så ordner SAS opp for kunden, og det bør vel kanskje da også gjelde det samme dersom passasjeren ankommer sent på flyplassen med forsinket tog, buss eller taxi. Prinsipielt er det jo samme type hendelse, sant?
Flott service hadde det jo vært!
sail4fun
28-12-2007, 18:04
Oi,Oi , ikke lett å ta en positiv sas sak ser jeg.
Joda, jeg har ikke noe imot SAS i det hele tatt. Jeg er bare ikke imponert over hvordan selskapet dives i det store og hele. Det er ikke å være julenisse som er oppgaven, det er å tjene penger. Fasiten har vi: De har ikke klart oppgaven på mange mange år. Og det er jo rart, hvis det gjør så mange ting riktig.
Denne saken som var utgangspunkt i tråden var en svært så vennlig gest av SAS. Men jeg er ikke enig i at det var en rett ting å gjøre. Ei heller at de er så snille at de stort sett ikke bryr seg om å ta inn overvekt og slike ting.
Kanskje er jeg kynisk, kanskje er jeg dum. Men Jeg forstår ikke folks nesegrus beundring av SAS. Jeg forstår ikke hva som imponerer de.
sail4fun
28-12-2007, 19:23
Joda, jeg har ikke noe imot SAS i det hele tatt. Jeg er bare ikke imponert over hvordan selskapet dives i det store og hele. Det er ikke å være julenisse som er oppgaven, det er å tjene penger. Fasiten har vi: De har ikke klart oppgaven på mange mange år. Og det er jo rart, hvis det gjør så mange ting riktig.
De er i alle fall økonomisk på rett vei , så det spørrs litt på hvor mange år tilbake man skal se 1-3-10 -50 ? , eller sammenligen med amerikanske selskaper med Chap11 beskyttelse ?
Denne saken som var utgangspunkt i tråden var en svært så vennlig gest av SAS. Men jeg er ikke enig i at det var en rett ting å gjøre. Ei heller at de er så snille at de stort sett ikke bryr seg om å ta inn overvekt og slike ting.
Nei , de hadde ikke krystet av i "SAS Skal hjelpe meg om DY er forsinktet på DY's web portal"
Kanskje er jeg kynisk, kanskje er jeg dum. Men Jeg forstår ikke folks nesegrus beundring av SAS. Jeg forstår ikke hva som imponerer de.
Veldig få (noen i det hele ?) som er så nesegrus begeistret for SAS her inne, meg selv inkludert , men en liten solskinnshistorie fra FZFG historien før jul hvor SAS ellers fikk gjennomgå, ender opp med feil fokus , syntes nå jeg
:72:
Jeg kan ikke se at det er noen nesegrus beundring for SAS her i det hele tatt .. det er en liten solskinnshistorie fra taakehavet.
Men den understreker forskjellen mellom nettverksselskapene og 'den nye generasjonen' flyselskaper. Nettverksselskapene tar profesjonelt haand om (forsoeker iallefall) passasjerene ved uregelmessigheter. Lavprisselskapene er i stikk motsatt ende av skalaen.
Dette har ikke noe med 'beundring' eller ikke .. det er snakk om forskjellig forretningsstrategi og kultur.
Jeg fant dette sitatet fra mediatalsmannen i Skybus .. de har visse problemer med flaaten om dagen og kansellerer i hytt og pine ... Det er slik LCC'ene loeser sine problemer:
"People need to be aware of Skybus' conditions (of carriage)," Tenenbaum tells the Dispatch. "If Skybus did things the same way the major airlines do, they wouldn't be able to offer low fares."
The airline apologized to customers whose Christmas travel plans were ruined.
..
..