PDA

View Full Version : Oslo-Madrid-Oslo

FlightDeck
23-12-2007, 20:50
Så var tiden kommet til årets førjulstur: Madrid, 17.-21. desember. Billettene ble bestilt allerede i juni i forbindelse med en av Norwegians Ukens priskupp-kampanjer. Det var lagt ut billetter til 149 kr. for utreisen og til 536 kr. for returen. Av erfaring bestilte jeg kun utreisen og ventet til kampanjen var over med å bestille returen. Norwegian er fæle til å skru opp billettprisene på returbilletter under kampanjeperiodene, og dagen etter at denne kampanjen var over, kunne jeg booke billetter til 239 kr. for returen. Totalt sett kostet dermed hele reisen mindre enn det jeg vanligvis betaler for en enveisbillett mellom Oslo og Bergen. Prisdiskriminering, ja!

Norwegian flyr tre ganger i uken mellom Oslo og Madrid (mandag, onsdag og fredag). Billettprisene til Madrid er betydelig lavere enn til de populære Syden-destinasjonene Alicante, Murcia og Malaga, og det kan derfor være et tips å sjekke billettprisene til Madrid og videreforbindelser før man eventuelt kjøper en dyr direktebillett til Sør-Spania.

17. desember 2007 kl. 14.50 Oslo-Madrid DY1740
Vi ankom Gardermoen to timer før flyavgang og gikk rett til de mange ledige innsjekkingsautomatene, stakk inn bizzy-kortet og fikk opp reservasjonen. Vi endret det automatisk genererte setevalget og valgte sete 12B og 12C, som er to nødutgangseter alene (12A finnes ikke). Bag drop'en til Norwegian var stengt, og vi måtte stå i en liten kø på ordinær innsjekk før vi kunne levere bagasjen. Fikk da beskjed om at vi måtte gå til bag drop'en, men da jeg sa at den var stengt, gjorde ikke damen det til noe større problem enn at hun selv sendte av gårde bagasjen vår. Vi hadde ikke betalt for bagasje på forhånd, men damen sa ingenting - og det gjorde ikke vi heller. En del kø i sikkerhetskontrollen, men vi var gjennom på under ti minutter og fikk god tid til en kaffe og litt flytitting før avgang.

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/austrian-lh.jpg
Lufthansas Boeing 737-500-maskin skal snart til Frankfurt og Austrians Fokker 100 til Wien.

Flyet var på plass en halvtime før avgang, og vi begynte ombordstigning fra utgang 45 ca. 20 minutter før avgangstid. Norwegians handlingagenter har blitt flinke til å ta ombord de bakerste radene (13 til 25) på fly med høy kabinfaktor først, noe som også i dette tilfellet gjorde ombordstigningsprosessen mer effektiv. Overhørte at det var ca. 20 ledige plasser i flyet, noe som gir en ganske bra kabinfaktor.

Det var LN-KKU, en white tail, som skulle fly oss til Madrid. Det var da faktisk bare to uker siden sist (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=25466) jeg hadde reist med flyet - da fra Bodø til Oslo. Maskinen ble bygget i 1994 og bærer nok litt preg av sine mange eiere (Maersk Air, Deutsche BA, Go Fly, EasyJet).

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/ombord2.jpg

Vi var i luften ti minutter etter avgangstid. Fikk god informasjon fra kapteinen om flyruten: Først ned til vestkysten av Danmark, deretter mot Paris og så rett ned til Madrid. Besetningen begynte nesten umiddelbart etter at vi var kommet i luften utdeling av menyer og satt deretter i gang med serveringen. Norwegian er vel ikke akkurat kjent for god mat og lave priser ombord, men selv om dette måltidet kan sies å være dyrt (70 kr.), smakte det i alle fall veldig godt. Særlig ølet ;)

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/mat.jpg

Besetningen kunne med fordel ha gått gjennom kabinen med servering en gang til for til tider var det kø nedover kabinen - men ikke dokø, men mat- og drikkekø (les alkoholkø). Definitivt ingen forretningsflight - mange spanjoler og flere barnefamilier.

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/ombord.jpg

Vi landet på rutetid i Madrid, hvor det både var smått og stort: Fra diverse Airbus A319 fra easyJet til store Airbus A340-maskiner fra Iberia. Bagasjen var allerede på båndet da vi kom, og vi kunne sette oss på metroen ned mot Grand Via og Best Western Hotel Arosa.

21. desember 2007 kl. 19.10 Madrid-Oslo DY1741
Med to store og tunge kofferter fant vi det lettest å be portieren på hotellet om å skaffe oss en taxi. Turen ut til Barajas-flyplassen tok 15 minutter og kostet 15 euro, noe det definitivt var verdt. I terminal 1 måtte vi gå et lite stykke før vi fant de to skrankene som var satt av til kveldens avgang til Oslo. Det var litt over to timer til avgang og skrankene hadde ikke åpnet. Veldig mange av passasjerene var derimot på plass, det var allerede en lang kø da vi kom. Etter ca. 15 minutters ventetid åpnet skrankene. Køen ble lenger og lenger - og gikk faktisk helt ut av terminalbygget. Likevel ble ingen nye skranker åpnet, og vi ble stående i kø i godt over en time. Paradoksalt nok hadde den samme handlingagenten fire skranker åpne for en avgang til Dublin som skulle gå over en time etter oss. Personellet var imidlertid veldig hyggelige, spurte om vi hadde reservert seter og om vi ville sitte ved vindu eller midtgang og ønsket god tur og god jul. Heller ikke her måtte vi betale for bagasje, verken gebyret eller overvekten. Vi endte på sete 18A og 18B, noe som vel ikke er den beste plasseringen, men etter så lang ventetid var vi glade til for endelig å slippe "fri". Men enn så lenge: Det ble en god halvtime i sikkerhetskontrollen. Alle måtte ta av skoene og fikk utdelt poser til føttene. Det fantes ingen søppelbøtter til disse posene og de lå derfor strødd over hele sikkerhetskontrollen.

Dette var andre dag av det store tåkekaoset på Gardermoen, og jeg fryktet derfor at flyet ville bli forsinket. Likevel var flyet på gate litt etter rutetid og vi kunne begynne ombordstigning ganske raskt. Vi ble stående i broen i ca. 20 minutter, noe som var en meget ubehagelig opplevelse med både barneskrik, oppkast fra en passasjer og dårlig luft. Det var LN-KKV "Niels Henrik Abel" som var satt opp på avgangen, samme fly som jeg reiste med fra Bergen til Oslo i juni. Til tross for at maskinen er et år eldre enn kollegaen vi reiste med ned, var KKV både freshere og finere enn KKU. Den har da også bare hatt en eier før Norwegian, Air Malta. Flyet var fullbooket med 148 passasjerer, og det var merkbart trangt ombord.

Da vi endelig var kommet ombord ble vi sittende en god stund uten at noe skjedde. Kapteinen kom etter 20 minutter på høytaleren og forklarte forsinkelsen med at bakkepersonellet holdt på å få ombord all bagasjen. Det var hele fire tonn bagasje sjekket inn på denne avgangen, altså ca. 27 kg. per passasjer, noe som, ifølge han, er tre tonn mer enn vanlig for en Norwegian-maskin. (Det beregnes vel 11 kg. på innland og 13 kg. på utland per passasjer vanligvis.) Noe av forklaringen kan vel kanskje ligge i at dette var siste avgang Madrid-Oslo før jul - bare kjipt for Norwegian at de ikke har en handlingagent som tar inn bagasjegebyr og overvekt. Det varte og rakk uten at noe skjedde, men etter nye 15 minutter kom kapteinen med ny informasjon: På grunn av de voldsomme mengdene med bagasje måtte flyet for det første ha mer drivstoff og for det andre bruke en annen rullebane enn først oppsatt. Den opprinnelige rullebanen var for kort. Dette gjorde at hele flightplanen gjennom Europa også måtte endres, og vi endte opp med en rute direkte opp til London før vi krysset Nordsjøen og kunne lande på Gardermoen. På rullebanen ble vi stående i kø blant de "store gutta". Måtte først vente på en Airbus A340-300 fra Air Comet, en Boeing 747-400 fra Aerolineas Argentinas og Airbus A340-600 fra Iberia. Jeg kan ikke huske at jeg har vært ombord i en 737 som har kjørt så lenge på rullebanen før den har vært i luften. Men vi kom da oss trygt opp i luften og hadde nydelig utsikt over Madrid.

Crewet bestod av tre søte og hyggelige jenter som virkelig gjorde en god jobb på denne avgangen. Opplegget var omtrent det samme som på den forrige avgangen. Bestilte denne gangen calzone, noe som definitivt ikke frister til gjentakelse. Den hadde både iskalde og glovarme partier og ble dermed spist med en viss velvilje. Ellers var det nydelig utsikt mot både stjernehimmel og et kaldt og nærmest "blått" Norge da vi nærmet oss ankomst - som for øvrig ble en time etter skjemaet. 30 minutter ventetid på bagasjen gjorde at jeg ikke var hjemme før kl. 02.00, altså litt før jeg vanligvis avslutter en bytur :).

flyKSU
26-12-2007, 22:53
Flott rapport :nor
Hyggelig med bilder og :)

OMW
27-12-2007, 02:34
Ja, finfin lesing.

SQ 777
27-12-2007, 09:24
HELT TOPP !!:nor

VoiceCom
27-12-2007, 10:18
Takk for flott og interessant rapport.

Skal til Alicante med familien i Juni, og finner foreløpig kun ganske dyre billetter direkte. Kanskje ikke så dum ide å fly Norwegian til Madrid og Spanair videre. Eneste ulempen er at det ser ut som man må overnatte på flyplassen i Madrid... :cry:

litt-amatør
27-12-2007, 10:54
Takk for flott og interessant rapport.

Skal til Alicante med familien i Juni, og finner foreløpig kun ganske dyre billetter direkte. Kanskje ikke så dum ide å fly Norwegian til Madrid og Spanair videre. Eneste ulempen er at det ser ut som man må overnatte på flyplassen i Madrid... :cry:

Tja, jeg ville prøvd andre selskaper også som ikke innebærer mer enn en mellomlanding ned til Allicante. F eks KLM, Air France og British Airways.:exclaimation Correct me if I am wrong, men min erfaring er at dette kan være mye billigere på den tiden, særlig såpass lang tid i forveien. Prisene med direktefly på begynnelsen av sommeren er jo helt hårreisende!:angry:

litt-amatør
27-12-2007, 10:55
Også må det selvsagt sies at dette var en flott og spennende rapport, med flotte bilder!!

LN-KMS
27-12-2007, 17:59
Flott rapport! Flyr selv MJV-TRD-MJV i jula. Alle turer med DY er ganske like.

Når det gjedler ALC på sommeren kan det faktisk være en ide å sjekke LH sin codeshare på JK MUC-VLC. OSL-MUC-VLC rt ligger vanligvis rundt 2000 NOK hvis du bestiller tidlig. Motorvei og greie skilter hele veien fra VLC til Costa Blanca. Marianne Tours i Alfaz henter villig på VLC for 39€ per pers!

LN-KMS

MountainDew
31-12-2007, 19:55
Smart å vente med å bestille returen til kampanjen var over. Har ikke tenkt på det før. Takk for rapporten og fine bilder

EB
01-01-2008, 13:10
Flott rapport... Reiser gjerne til Madrid igjen - og gjerne med DY om man kan få reservert seter ved nødutgang.