View Full Version : Da fikk NAX forsvarskontrakten da...
ENGM RAMP
21-12-2007, 11:39
Enda flere ben å stå på, og litt mere penger inn i kassa.....og NAX må føye til BDU på rutekartet sitt også..
Jeg regner med at SAS ikke anket da, siden pressen nå slår det opp igjen idag..
finans/article2163504.ece
Gratulerer NAX.....:nor
Concorde
21-12-2007, 11:53
Det hjelp på børs også:http://hopey.netfonds.no/indices.php?index=OSE20GI&exchange=OSE
SK legger vel ned OSL-BDU da, skulle jeg tro
Ifølge norwegian.no skal NAS også starte Tromsø-Bodø-Trondheim. Hvilke frekvenser det er snakk om er enn så lenge uvisst.
Det skal bli meget spennende å se hva SAS foretar seg med sine ruter på TOS-BOO-TRD og OSL-BDU..
sirpjalle
21-12-2007, 15:39
Skal fly soldater for en milliard (http://e24.no/boers-og-finans/article2163504.ece)
Tommy777
21-12-2007, 15:54
SK legger vel ned OSL-BDU da, skulle jeg tro
Ikke tale om.
Ikke tale om.
?????
Skal de fly med mindre enn halvtomme fly da???
Jeg ser det som sikkert at SAS forsvinner om NAX åpner ruter i samme omfang hit. (Og dagens struktur er jo tilpasset reismønster til forsvaret)
Tommy777
21-12-2007, 16:22
SAS klarte seg mer enn greit da BU vant forsvarskontrakten
Herlige nyheter, og endelig kommer kystruten TRD-BOO-TOS, den har jeg venta på lenge:D
Ikke tale om.
Braathens (var det til og med Braathens S.A.F.E?) vant forsvarskontrakten i en periode med litt annen prisstruktur og litt annen vilje til å tape penger for å beholde markedsandeler. Jeg tror SK legger ned OSL-BDU.
Dersom vi fortsatt får se noe fra SAS-konsernet på Bardufoss, vil jeg heller gjette på WF-mating til BOO eller noe slikt.
Da det i en periode ble fløyet "dobbelt" på Bardufoss var det vel bare BU som fløy til OSL. Fokker-50 rutene til SAS gikk bare til Tromsø og Bodø via Evenes så vidt jeg husker, eller tar jeg feil?
Dersom WF starter BOO-BDU tror jeg det kan bli en god rute. Denne muligheten forsvant rundt 2002 til stor forvilelse for både oss pendlere og Forsvaret.
litt-amatør
21-12-2007, 23:22
Jeg tror i hvert fall ikke SK legger ned sånn uten videre, uten å gjøre et forsøk. Det ville jo være som å dekke bordet for DY og nærmest lempe penger i fanget på dem.
En fordobling af kapaciteten vil ikke være forsvarlig på en plads som BDU,
så vi kan nok forvente os at minst én afgang (f.eks.) middagsafgangen bliver erstattet af et alternativ med WF/SK via BOO.
En anden mulighed er at "downsize" eller nærmere "rightsize" materiellet så man opretholder frekvenser og dermed tilbud til forretningsrejsende.
Kan BDU blive en rute for den "nye" CRJ 900 i SAS-farver? ;-)
Yabadoo
Kan BDU blive en rute for den "nye" CRJ 900 i SAS-farver? ;-)
Da må i så fall ruten flys av SAS DK. Det tror jeg er tvilsomt.
En anden mulighed er at "downsize" eller nærmere "rightsize" materiellet så man opretholder frekvenser og dermed tilbud til forretningsrejsende.
Fjerner man forsvaret så er mengden forretningsreisende til BDU tilnærmet null.
Da lurer jeg mer på hvordan Norwegian skal håndtere alle som ikke skal punkt-til-punkt.
Da lurer jeg mer på hvordan Norwegian skal håndtere alle som ikke skal punkt-til-punkt.
Det skal bli spennende å se hvordan de løser akkurat den biten, men man skal vel ikke se bort fra at Forsvaret får seg en overraskelse på en del av reisene som går utenfor DY-land, og de oppdager at de ikke bruker et nettverksselskap lenger. Forsvaret har jo også mange reiser der bare Widerøe og SAS flyr og da blir det vel å regne inn good tid (2 timer) for flybytter og ny innsjekk.
De fleste i forsvaret har vel god trening i å vente...
F35Landing
23-12-2007, 00:33
Da det i en periode ble fløyet "dobbelt" på Bardufoss var det vel bare BU som fløy til OSL. Fokker-50 rutene til SAS gikk bare til Tromsø og Bodø via Evenes så vidt jeg husker, eller tar jeg feil?
SAS fløy BDU-OSL direkte med MD-80. Men det var vel ikke mer enn én eller to avganger om dagen eller noe sånt.
Uten SAS og et nettverksselskap på BDU vil det nok være marked for WF-ruter til TOS/BOO, så jeg håper WF vet sin besøkelsestid.
Uansett så reiser man uavhengig av hvor "avtalepartneren" flyr. Norwegian rotet seg bort med rutetilbud til Andenes en periode og de hadde ikke Forsvaret avtale med. -Man måtte allikevel reise med Norwegian (Fokker 50) til Bodø eller Tromsø. Tror man reiser med avtalepartneren så fremt de faktisk har ruter til bestemmelsesstedet.
FlightDeck
24-12-2007, 14:27
Avtalen gjelder fra 1. februar 2008, så da bør vel billettene legges ut rimelig snart - selv om Norwegian her allerede har sikret seg passasjerene.
Jeg er veldig spent på frekvenser og tidspunkter for ruten TRD-BOO-TOS. Håper det blir to daglige, en morgen og en ettermiddag.
STARSHIP 2
25-12-2007, 00:36
Jeg er veldig spent på frekvenser og tidspunkter for ruten TRD-BOO-TOS. Håper det blir to daglige, en morgen og en ettermiddag.
håper samme fly flyr helt fra Bergen (eller Sola), slik at det blir greit å komme seg fra Bodø til Bergen :) .
ENGM RAMP
25-12-2007, 13:10
Kan hvem som helst kjøpe billetter på strekningen TRD-BOO-TOS a?
Kan hvem som helst kjøpe billetter på strekningen TRD-BOO-TOS a?
Det blir en helt vanlig ruteflyvning etter det vi vet.
Vet noen om det kommer tidstabell for TOS-BOO-TRD og OSL-BDU-OSL snart? Det er jo kun 1 måned igjen til 1. Februar ... :-)
Kanskje er det en mulighet for at det opprettes en base for Norwegian i Bodø og/eller (kanskje mer sannsynlig) i Tromsø. Kommer jo flere Norwegianfly innom byen(e) når de starter den nye ruta, vil jeg tro.
Om så skjer, øker vel det også muligheten for flere utenlandsruter direkte.
STARSHIP 2
26-12-2007, 17:45
Kanskje er det en mulighet for at det opprettes en base for Norwegian i Bodø og/eller (kanskje mer sannsynlig) i Tromsø. Kommer jo flere Norwegianfly innom byen(e) når de starter den nye ruta, vil jeg tro.
Om så skjer, øker vel det også muligheten for flere utenlandsruter direkte.
jeg hadde vært fornøyd med 1 utenlandsrute fra Bodø :).
Spent på hvor mange daglige frekvenser det blir på denne ruta når Norwegian starter opp.
Det blir meget spennende og se rutetabellen for den nye kystruten TRD-BOO-TOS. Om flyet starter i TRD eller TOS vet jeg ikke men det mest naturlige er at man flyr en maskin fra hver endestasjon. DY har allerede base i TRD og jeg vil tro at man iallefall starter opp herfra om morgenen. Base i TOS er vel heller ikke utenkelig på sikt. En maskin står allerede der oppe ( OSL ) på natta og DY har som krav 3 fly for at en base skal lønne seg. Da mangler man to, hvis man får en maskin til for og fly BOO-TRD så er man oppe i to.
http://www.nye-troms.no/nyhet.cfm?nyhetid=3373
Chaos Controller
26-12-2007, 21:56
Blir interessant aa se hva som skjer med aapningstidene paa Bardufoss om det ikke er noen betalende kunder som kommer inn der paa kveldene lengere...
Så det betyr 2 daglige avganger daglig for DY sin del, mot SAS sine 3 i dag?
...når/om har SAS planer om å redusere sin produksjon? Rutetabellen viser 3 daglige i April..?