PDA

View Full Version : Totalt kollaps i kundeservice til SAS i kveld


LN-KGL
21-12-2007, 03:12
Ja, ja, så har en opplevd det også. I kveld forsøkte jeg å ta meg over fjellet med SAS Norge til HAU, og dere la sikkert merke til at jeg sa forsøkte. Men kom jeg frem, nei slettes ikke - nå sitter jeg hjemme igjen på Hurum og er skikkelig pissed på SAS for den måte de behandler sine kunder på - dette er rett og slett katastrofalt!

Nå har jeg fått ut bittelitegrann vrede, så her kommer historien fra ende til annen:

Med avgang kl. 20:00 så regnet jeg med det var køer på OSL, så jeg troppet opp i god tid og ankom med Flytoget 17:27. Etter å ha kommet seg opp på avgangsnivået var det å finne seg en automat for sjekke inn. Det var enkelt å finne en ledig, men denne galskapen med automatinnsjekk skulle jeg ikke ha funnet på. Hadde jeg hatt øynene med meg så skulle jeg først ha sjekket manuellkøen først, men det gjorde jeg først når jeg hadde fått bagasjetagen. Det var et tredvetalls sjeler i den manuelle køen, mens det var kø ut døra for bagdrop. Nok om det litt over en halv time senere hadde bagasjeanlegget på OSL slukt min koffert og jeg hadde avgitt fingeravtrykk for å lette ombordstigningen! Da var det å ta seg en tur på yttersiden å bedrive kveldssafari med Canonen. Litt tåke var det jo, og ikke minst fuktig klengende tåke som iset, men det var ingen problemer å se flyene helt ut på enden av pirene og de grønne lysene som markerte takselinjene kunne følges helt ut til de bøyde av mot nord. Det var derimot umulig å se flyene som tok av, men hei det er litt tåkete. Slik var det til rett før kl. 19 da det ble en markert stigning i temperaturen. Tåken ble da enda mer klebrig, og det kom klart til uttrykk at flyene som stod parkert ved gatene ble markert mer matte i lakken. Hele tiden var det fly som kom og gikk, men bevegelsene til SAS var det smått med. Inn i mellom slagene utenfor var jeg inne for å tine tærne litt og for å sjekke avgangstidene. Min flight var oppsatt på gate 26 og ingen markering av noen forsinkelse, så rett før 19:30 gikk jeg gjennom sikkerhetskontrollen for ikke å bli akterutseilt.

Når jeg ankom gate 26 så stod LN-KKJ parkert der og over høytaleren annonserte Norwegian at de hadde groundet flåten på grunn av "freezing fog" forhold. Ikke et kvidder var å høre fra SAS, og ikke var noen fra SGS å se. Selv kabinbesetningen som skulle være ombord på SK320 stod ved skranken og ventet så ut som spørsmålstegn. Det ble frenetisk fomlet med mobiltelefonen av crewets kvinnelige purser, og plutselig forsvant de som dugg for solen. Så stallet informasjonssystemet til OSL en fem ti minutter, og dette ble opplyst det opplyst om i høytaleranlegget. I dette momentet benyttet jeg anledningen å ta et kvikt besøk hos pølse-Frank, og med hunden i hånd så ble det bevegelse på tavlene igjen - vi ble kallt over til gate 21 og første forsinkelse ble annonsert med avgang 20:30.

Da var det bare å stå og henge rundt gate 21 et kvarters tid (stoler finnes det jo knapt ikke i den sonen, all plassen er jo opptatt av en eller annen butikk, bar eller kundesenter). Plutselig ble det annonsert at det skulle være en Norwegian-avgang fra gate 21, men det var da vitterlig LN-TUM som stod parkert der. Med den konstateringen fikk jeg de første bange anelser, under innsjekk var det bare 21 seterekker tilgjengelig og det innebærer en neste smågris eller en klassisk smågris. Og riktig nok, det gikk ikke mer enn fem minutter så tikket et nytt flightnummer opp på gate21skjermen. Samtidig med dette opplyste SAS for første gang at de hadde valgt å holde sine fly på bakken grunnet "freezing fog".

Siden gate 21 nå ikke var for SK320 så var det bare å sette i gang å traske igjen, først for å finne den nærmeste avgangsskjermsamling og der stod det gate 29 for SK320. Ny trasking forbi kapellet, opp minibakken og svinge inn til venstre til avlukket for gate 29. Der stod det helt riktig en SAS-maskin av småslaget, nettopp arrivert må jeg si og ny avgangstid var 20:45. Dette så jeg ikke kunne stemme siden klokken allerede var 20:35 og fremdeles strømmet det ut mennesker av maskinen. De gikk da ikke mange minuttene før "New info 2130" lyste opp på tavlen. På dette tidspunkt var jeg neste av i ryggen og etter vill kamp fikk jeg praiet meg et sete. Den neste halve time ble tilbragt sterkt fordypet i nyeste Aeroplane, og ble vekket opp av at absolutt alle skulle på høytaleranlegget på en gang. Det nesten liksom de skulle ta igjen for den tapte stillheten det hadde vært den foregånde halvtimen. Budskapet var klart og tydelig fra SAS - dra hjem, det blir ingen flygninger i kveld og bagasjen vil dere finne nede på beltene i ankomsthallen ... og så kom det i en bisetning at de som hadde connection på OSL skulle det finnes hotell for. Hvordan en skulle få tildelt disse rommene druknet i støyen fra hordene med barn, voksne, barnevogner i fullt firsprang mot utgangen, men hvor var den forresten? En vegg av mennesker overrasket sikkerhetskontrollantene bakfra, men mennene og kvinnene fra Addecco og Securitas fikk stagget dette med brusk mine. Etterhvert ble folket sluset ut riktig vei, så da var det å komme seg ned en etasje for å finne sin koffert og i det fjerne hørte jeg at vi skulle kontakte 05400 for rebooking av flighten.

Dum som jeg var så konsentrerte jeg meg først om å finne min koffert. Det var sannelig ikke lett, i ankomsthallen lå det røyser med kofferter og annen baggasje når jeg ankom der, og det gikk over et kvarter før jeg fant min koffert på bunn av en stabel (jeg tørr ikke tenke på hvordan det har gått med gavene som den inneholdt). Så var det å prøve seg på 05400 med mobilen med null resultat - der var det helt sammenbrudd. For se om det var den lokale kapasiteten til min mobiloperatør som var begrensningen, så ble flere andre telefonnummer prøvd og kontakt ble oppnådd øyeblikkelig.

21:56 satt jeg på Flytoget igjen og ingen kontakt fremdeles med SAS' eminente kundetelefon. Endelig fikk jeg kontakt ved ankomst Oslo S, men tror du ikke frekkheten over alle frekkheter så sa den fordømt vennlige stemmen at tjenesten stenger kl. 22 og åpner ikke igjen før kl. 07 i morgen tidlig.

Spørsmålet er så er, har ikke SAS en form for katastrofeplan for å betjene 05400 for slike tilfeller som skjedde tidligere i kveld? Jeg sitter her fremdeles som et spørsmålstegn, ikke vet jeg om det i det hele tatt er plass for meg over fjellet med SAS før jul og med mindre jeg får en plass midt på dagen i morgen, så vil jeg gå for min egen backup-plan: Da blir det buss yve Haukeli med plassgaranti og bare kr 450

Så får vi se hva morgendagen bringer, jeg vil rapportere telefonisk til andre forumdeltakere så de kan holde dere oppdatert.

Til slutt en liten digresjon:
Stortinget har vedtatt at det ikke forefinnes tåke på Gardermoen!
Her på Hurum 120 moh var det stjerneklart :cry:

Jumper G5
21-12-2007, 04:23
Siden dette er et relativt internt bransjeforum, tillater jeg meg å kommentere litt:

Her var det mye kritikk fra en som kjenner bransjen og var mesteparten av tiden borte fra gaten (ute og fotograferte osv) for å gjøre andre ting enn å følge med hva som skjedde. Kan ikke dy meg, men hva gjør du med plassgarantien på Haukelibussen dersom fjellet snør igjen eller det er et trafikkuhell som gjør at bussen blir stående og vente på ubestemt tid? Eller om det er underkjølt regn på veien, og turen går i 50 km/t istf 80 km/t, som rutetabellen er lagt opp etter. Skal du reise via Gardermoen - eller en annen flyplass i verden - på en dag der selv værgudene ikke klarer å bestemme seg for om de skal legge til rette for flyvning eller ikke, så vet nok en erfaren reisende at ting kan ta tid, og at når det skjer noe, så kan det skje raskt.

Så en kar på TV2, som var sur på SAS fordi han kom sent hjem, og ikke fikk noe informasjon. Men han var usedvanlig godt informert både om årsaken til forsinkelsen og mye annet da reporteren 5-6 ganger spurte hva som skjedde. Men å spørre noen fra SAS, så jeg ikke at reporteren gjorde...

Vel, vel, vi reiser selv på juleferie i dag, og straks tar jeg en titt på nettet for å se sånn cirka hva jeg kan forvente av dagen. Vi har god tid, har med oss tidtrøyte, og vet at det er vinter og at vi kommer frem når vi kommer frem. Verre er det ikke...

Jumper G5
21-12-2007, 04:24
PS - at 05400 kom med "stengt"-melding var rart, så det skal jeg sjekke opp.

Utflyttet
21-12-2007, 04:31
PS - at 05400 kom med "stengt"-melding var rart, så det skal jeg sjekke opp.

De har bare et gitt antall linjer for å køe opp samtaler på og når de er full så er det fullt, og om programvaren i sentralen ikke kan levere samtaler så tror den kansje den er stengt. Har opplevd lignende andre steder.

-A

EAGLE
21-12-2007, 05:32
Ja, LN-KGL..... Skulle likt å se deg (og alle andre som er så "sinte på SAS og ALDRI FÅR NOK INFORMASJON !" ...) ordne opp på en slik dag ! Tror du SGS er bemannet for å ta unna slike ekstra ordinære situasjoner som dette ? Og den PLASSGARANTIEN over Haukeli er jo kjekk å ha hvis VÆRET gjør at veien er stengt.....
Nå har jeg nettopp kommet hjem etter å ha jobbet fra 1600 til 0430 - skulle egentlig gått hjem kl 01. Og det har dessverre vært en del svært ufine passasjerer. Sikkert som forventet,men heldigvis også veldig mange hyggelige passasjerer som takker for god hjelp og bra INFORMASJON.
Ser at f.eks VG fokuserer på "SAS kaoset".....ærlig talt : kan ingen snart reagere på disse journalistene som alltid skal ta SAS.

Men totalt kollaps i kundeservice.........det får stå for din regning.....
Selvfølgelig trist at du opplever noe slikt,men sett i andre sammenhenger i livet.... Og været kan vi enda ikke gjør så mye med. Selv ikke SAS.....

Men lykke til !

sk931
21-12-2007, 06:08
:nor :DEN
Hej Kurt

Kan da godt forstå din fascination af at du i vejr situationen på GEN kunne
få gode billeder, så måske har du ikke hørt alle opkald om dit fly til HAU..
Men den afgik blev ikke aflyst

735 BU7350 LNBUE

STD STA ETD ATD TOFF ETA TDWN ATA CODE1
20DEC OSL HAU 2000 2055 2337 2340 0021 0026 WO:217

WO - DEPARTURE STATON, WEATHER BELOW AIRCRAFT OPERATING MINIMA



Hilsen og god jul

ole

OMW
21-12-2007, 06:23
Vel SK931, han skriver han tok bilder TIL kl. 19:30, ble sendt hjem av SAS kl. 21:15 og var på Flytoget kl. 21:56? Så hvis flyet tok av tilslutt kl. 23:40 så er det vel knapt pga. fotograferingen at han ikke kom med. Men når det er sagt, det er lov å være lojal til selskapet, by all means..

CK
21-12-2007, 08:54
EAGLE: kudos til deg og dine! For en dag det må ha vært oppe på OSL. Stressa folk som ikke kommer seg hjem, folk som er pissed, unger som griner og folk som maser livet av enhver med uniform som de ser på plassen. Hva er det evinnelige maset om INFORMASJON? Det var vel bare å se ut av vinduet og se at tåken lå tett og ikke et j***la fly gikk? Disse to dagene er muligens de tettets traffikerte dagene i året - OSL sier at de regnet med 70.000 pax i går. 70.000!!!! Det en en masse folk! Og med det været som var i går, var det jo fint lite noe selskap kunne gjøre noe. Været kan selv ikke SAS kontrollere, og selv om jeg forstår at det er frustrerende å sitte og vente og ikke vite sikkert hva som skjer er det bare det man kan. SAS kan ikke vite når eventuelt været blir bedre, slik at det er forsvarlig å sende flyene avgårde.

Med så mange folk som skulle avgårde, og som måtte ombookes, plasseres på hotell eller what have you er det ikke rart at det "ble stille" eller det ikke kom informasjon. I en slik ekstraordinær situasjon som i går, regner jeg med at man må bruke de ressursene man har som best man kan - SGS/SK-personell satt neppe på bakrommet og drakk gløgg! Folk skal bookes om, fly og crew skal finnes (vil tro at en god del av Jumpers kolleger røyk på prikker i løpet av gårsdagen)

"ikke frekkheten over alle frekkheter så sa den fordømt vennlige stemmen at tjenesten stenger kl. 22 og åpner ikke igjen før kl. 07 i morgen tidlig." Jeg regner med at man har gjort det man kunne - men husk at de som jobber på 05400 også må få lov til å sove, ha juleferie og være friske og opplagte for neste morgen. Det var ikke sikkert de kunne hjulpet deg uansett, Kurt - ingen visste vel på den tiden hvilke fly som kunne gå?

jeg har all forståelse for de som er redd for å ikke komme seg hjem til jul - selv er jeg priveligert i det at jeg kan kjøre "hjem til mor" på 25 minutter på E18 - men husk at gårsdagens kaos (og faren for noe lignende i dag) skyldes været, og det er ekstraordninert. Husk også på at det er FOLK - medmennesker - som jobber på OSL, på bookingtelefonen og andre steder som gjør sitt beste for å få alle hjem til jul. Er det noe man vet i bransjen er at man ikke kødder med juletrafikken - ALLE skal hjem! - og det er noe jeg VET gutta og jentene på OSL tenker på når de drar på jobb i dag.

GOD JUL OG VEL HJEM!

EB
21-12-2007, 09:28
Mye bra fra CK her... Håper været bedrer seg i løpet av dagen og at helgen gir fin flyt i trafikken - slik at alle kommer seg dit de skal. Selv har vi alternativet klart med Alfa`n til Stavanger på søndag - og jeg kommer IKKE til å klage på Norwegian ei heller kreve penger tilbake om været forblir så ille som det er nå.

Balle Chlorin
21-12-2007, 09:28
""ikke frekkheten over alle frekkheter så sa den fordømt vennlige stemmen at tjenesten stenger kl. 22 og åpner ikke igjen før kl. 07 i morgen tidlig." Jeg regner med at man har gjort det man kunne - men husk at de som jobber på 05400 også må få lov til å sove, ha juleferie og være friske og opplagte for neste morgen. Det var ikke sikkert de kunne hjulpet deg uansett, Kurt - ingen visste vel på den tiden hvilke fly som kunne gå?"

De skal ikke bare være våkne, det er faktisk ikke LOV å jobbe mer enn 16 timer sammenhengende. Og før man skal på jobb igjen skal man ha minst 8 timer fri.

LN-KOG
21-12-2007, 09:34
:nor :DEN
Hej Kurt

Kan da godt forstå din fascination af at du i vejr situationen på GEN kunne
få gode billeder, så måske har du ikke hørt alle opkald om dit fly til HAU..
Men den afgik blev ikke aflyst

735 BU7350 LNBUE

STD STA ETD ATD TOFF ETA TDWN ATA CODE1
20DEC OSL HAU 2000 2055 2337 2340 0021 0026 WO:217

WO - DEPARTURE STATON, WEATHER BELOW AIRCRAFT OPERATING MINIMA



Hilsen og god jul

ole

Hvis dette er tilfelle, hvorfor ble da bagasjen tatt ut og passasjerene sendt hjem?

Concorde
21-12-2007, 09:35
"Da var det å ta seg en tur på yttersiden å bedrive kveldssafari med Canonen"
Hvordan ble bildene da Kurt?

Someone
21-12-2007, 09:40
Ett flyselskap kan faktisk ikke basere kapasiteten sin på at alt skal bryte sammen og det totale kaos skal herje. Det er umulighet i dagens market. Selv samtlige i SGS hadde vært på OSL igår og alle 05400-konsulenter hadde vært på jobb ville det mest sannsynlig vært kaos da også

TCAS
21-12-2007, 09:40
Dersom flyselskapene, handlingselskapene og flyplassene alltid skulle vært bemannet i forhold til verst tenkelige situasjon, så ville nok ingen hatt råd til å kjøpe flybillettene. Kostnadene ville simpelthen blitt for store! Kanskje greit å ha i bakhodet når det oppstår situasjoner som dette. Men det virker ikke helt som mediene er så opptatt av det. Selv NRK klarte i går og stille seg kritisk til at SAS ikke hadde fly som klarte å takle slike værforhold.

Når været setter en stopper, så er det ikke mye man kan gjøre enn å smøre seg med tålmodighet. Det beste trikset er å ikke stresse seg opp, men ta livet med ro og i stedete observere hvor mye stress og frustrasjon de andre på flyplassen utvikler. Kan være ganske underholdene :)

Men selvfølgelig - å bli stående på en flyplass hvor alt tilsynelatende virker kaotisk er ikke morsomt i lengden. Spesielt ikke når man skal hjem til jul.

TOS
21-12-2007, 10:38
Det var helt sikkert en ekstrem situasjon på OSL i går, men man kan vel knapt laste -KGL for at han ble sendt hjem av SAS (for så sende flyet avgårde kl. 23.40). Det så ut, på hans innlegg, som at han var på plass i god tid ved gaten.

At det er vanskelig å dimensjonere bakkeservicen i forhold til ekstreme situasjoner skjønner jeg godt, men jeg har opplevd at selv mye mindre ekstreme situasjoner enn dette setter SGS/SAS ut av spill: 2-3 forsinkede fly inn slik at man ikke rekker videre forbindelser og man har vært stuck på OSL i timesvis for å får ordnet opp i transport/overnatting.

Når det gjelder behovet for informasjon, og at de reisende maser om dette, så må man muligens være oppvokst i SAS eller et annet flyselskap for ikke å se at kundene ikke alltid kan skille mellom vær under minima og annet dårlig vær. Når alt står stille så skjønner man sikkert at dette er årsaken til forsinkelsene, men man har likefullt et behov for informasjon om hvordan man skal forholde seg til dette. Skal man bli værende på flyplassen, skal man hente baggasje og reise hjem, skal man gå et sted for å få booket om billetten sin, osv. Selv om flyselskapene ikke alltid kan vite hva som skjer fremover så vil jeg håpe og tro at de tross alt sitter på bedre informasjon og kan foreta en bedre "educated guess" enn den vanlige reisende.

En annen ting: Jeg har ofte fått oppdateringer om forsinkelser før gatepersonalet når jeg har booket mine billetter via wideroe.no.

LN-KGL
21-12-2007, 10:40
Da var frustrasjonen fra i går utblåst og jeg har røykt ut de lojale forsvarere ;)

Men så var det 05400 på morgenparten da, hyggelig stemme igjen som gir beskjed at passasjerer fra i går må møte opp på Gardermoen eller sjekke sas.no. Jeg sjekker sas.no og hva får jeg vite der hvordan jeg skal forholde meg - nada og null og nix - dere kan sjekke selv. For meg blir løsningen en sen bussekspress over fjellet - opp på Gardermoen og dets kaos beveger jeg meg ikke i dag.

Så noen tilsvar til flere her:
- Alle sanser var innrettet på flighten og informasjoner som var gitt
- Kanskje grunnen til at journalistene var så godt underrettet ikke lå hos SGS, men derimot hos et lite selskap fra Røros. Har fulgt de uttalelsene som har kommet i websidene til en rekke aviser, og forunderlig nok er Norwegians passasjerer nesten totalt fraværende som intervjuobjekt.
- Ut fra de inntrykkene jeg fikk i går kveld så var beredskapen for slike eventualiteter ikke tilstede. Jeg overså at det bare var en stakkars enslig dame som betjente billettkontoret til SAS på innlandsdelen - jeg ville ikke vært i hennes sko den kvelden - køen strakte seg ned til mellom gate 13 og 15 (dette var passasjerer som skulle med fly i femtiden, og som var kansellert).
- KOG bringer opp et interessant tanke. Hvordan kan jeg sitte på en koffert med tag til HAU merket SK320, ha en fingeravtrykk som bevis på å ha sjekket inn bagasjen i SAS-systemet, fremdeles befinner meg på Østlandet og flyet gikk som vår venn fra Daneriket opplyser kl. 2337. Da var vi passasjerer for lengst skysset hjem, og jeg regner med at flyet gikk tom til HAU. Hvis noe annet har skjedd, så er det rett og slett et brudd på alle regler og forordninger.

Nå får dere fortsette diskusjonen, jeg er dessverre forhindret fra videre oppfølging - jeg skal over fjellet for å feire en velsignet god julehøytid uten hjelp fra SAS.

paer
21-12-2007, 10:41
Och så finns det alltid ett 24 timmars telefonnummer som SAS har som man kan ringa till. De kallar det en Business Hotline, men det är specificerat att om man har problem med en flight som avgår inom 24 timmar och vanliga kundcentret inte är öppet, så kan man ringa dit! De hade nog kunnat boka om dig de också!

Någon annan kan säkert hjälpa till med numret dit!

LN-KGL
21-12-2007, 10:45
Så var det dette med cattle class da Pear ;)

paer
21-12-2007, 10:47
Så var det dette med cattle class da Pear ;)
Det var det jag menade med min remark att om man har en flight inom 24 timmar, oavsett klass, och vanliga centret är stängt, så kan man ringa dit!

EB
21-12-2007, 10:59
Ser faktisk ut som folk på forumet har mest sympati for de ansatte på OSL - og der faktisk fortjent.

LN-KGL
21-12-2007, 11:11
Business Hotline er et ukjent begrep for sas.no og det er de jeg forholder meg til.

Da ser man tydelig forskjellen mellom de enkelte land-SASer. Kanskje dette er grunnen til at SAS Norge går så bra økonomisk, mens de to andre sliter - men de har da satt kunden i høysetet. Hva vi som kunder foretrekker er helt klart.

Den danske Hotline har telefon-nummer 32 32 68 00 for de som er interessert og svenskene må ring til det danske nummeret for å få hjelp.

sk931
21-12-2007, 11:13
Hvis dette er tilfelle, hvorfor ble da bagasjen tatt ut og passasjerene sendt hjem?
Hej Kjell Oskar

kender ikke de lokale forhold på GEN med da SK320 afgik var der 120 pax ombord

Hilsen
Ole

sk931
21-12-2007, 11:15
Hej Kjell Oskar

kender ikke de lokale forhold på GEN med da SK320 afgik var der 120 pax ombord

Hilsen
Ole
og da maa det have været et helvede i HAU da flyet ankom var der meget
meget lidt bagage ombord 7 stk

Hilsen
ole

The Ticketor
21-12-2007, 11:16
Som opprinnelig var booket på hvilken flight(er)? Det ville være litt intressant å vite.

paer
21-12-2007, 11:17
Business Hotline er et ukjent begrep for sas.no og det er de jeg forholder meg til.

Da ser man tydelig forskjellen mellom de enkelte land-SASer. Kanskje dette er grunnen til at SAS Norge går så bra økonomisk, mens de to andre sliter - men de har da satt kunden i høysetet. Hva vi som kunder foretrekker er helt klart.

Den danske Hotline har telefon-nummer 32 32 68 00 for de som er interessert og svenskene må ring til det danske nummeret for å få hjelp.
Numret står även på den Norska sidan nu när jag kollade:
SAS Business Class Hot Line 24 timers service +45 32 32 68 00

Visserligen står det "Business Class Hot Line", men har man brådskande problem utanför ordinarie öppettid, så har man i alla fall ett nummer att ringa, och det är ju bra!

TOS
21-12-2007, 11:20
Business Hotline er et ukjent begrep for sas.no og det er de jeg forholder meg til.

Da ser man tydelig forskjellen mellom de enkelte land-SASer. Kanskje dette er grunnen til at SAS Norge går så bra økonomisk, mens de to andre sliter - men de har da satt kunden i høysetet. Hva vi som kunder foretrekker er helt klart.

Den danske Hotline har telefon-nummer 32 32 68 00 for de som er interessert og svenskene må ring til det danske nummeret for å få hjelp.

Du skulle booket via wideroe.no. Da hadde du iallefall fått kontakt på telefon i dag (jeg kom gjennom på telefon tidligere i dag uten problemer)...;) Min erfaring er at det er mye lettere å få kontakt med wideroe.no når du skal gjøre endringer osv. (men det hjelper selvsagt ikke deg nå, dessverre)

LN-KGL
21-12-2007, 11:25
Farmer får meg som kunde forever etter dette

paer
21-12-2007, 11:27
Och jag måste säga att det är ju rätt så illa att flyget går, men passagerare har bevisligen fått känslan av att flyget var kansellerat av någon anledning.
Även om 120 personer kom med så har det ju uppenbarligen blivit förvirring i alla fall!

LN-KGL, vad exakt sa de på högtalaranläggningen? Och stod det Cancelled på informationstavlorna? För när jag kollar flighten så ser jag ingen notering om att det någonsin blev cancelled.
Vad jag ser så var det först delay till 20:45, sedan 21:32 och till slut 23:00.
Men aldrig cancelled...

Men jag ställer mig också frågan, om det nu var så att flighten inte blev cancelled, varför skickade de ut allt bagage? Om flighten bara blev delayed och delayed borde de ju inte gett tillbaka bagaget. Något verkar ha gått galet i detta fallet!

TOS
21-12-2007, 11:29
Farmer får meg som kunde forever etter dette

Du får nå uansett ha god tur over fjellet og en riktig god jul!:)

Superhai
21-12-2007, 11:33
Herlig å være på jobb i dag! Nå vet jeg ikke hva som faktisk ble opplyst om i går, men som vår danske venn sa så gikk SK320 til HAU i går kveld, helt full. En del er pax fra andre flighter, men de fleste booket på den. Informasjonen som de har sagt ble opplyst om i går var at alle som hadde bookinger på instilte avganger ble bedt om å reise hjem.

Du får si fra om du ikke får kontakt med SAS så skal jeg nok prøve å ordne at du kommer deg til HAU...

Madman
21-12-2007, 11:34
Og SAS flyr med halvfulle fly...

Fra VG (http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=191518)

seilfly
21-12-2007, 11:35
På tide å bygge ut Hamar :)

LN-KGL
21-12-2007, 11:46
pear, du begynner også å kjenne lukten av et lik i lasten du også.

På høytalerne ble det helt klart opplyst at alle SAS-avganger var kansellert denne kvelden - og dette skjedde ikke bare en gang. Informasjonen på tavlene var ekstremt upålitelige tidligere på kvelden, så hvorfor skulle en plutselig nå stole mer på denne informasjon som ikke ble oppdatert og ikke lyde den skingrende stemmen over høytalerne.

Takk som byr Superhai, men det blir noen annen enn SAS som bringer meg vestover.
Hvis du derimot kan ordne klapp tilbake på nyåret, så hadde det vært en bra kompansasjon ;)

sail4fun
21-12-2007, 11:48
"alle SAS-avganger var kansellert" ? , og det var det Avinor/OSL som sa ?

paer
21-12-2007, 11:50
Og SAS flyr med halvfulle fly...

Fra VG (http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=191518)
När man läser media från Norge så blir man ju rätt förbannad!
Norwegian är hjälten och SAS är svarta fåret! Sjukt! Det känns inte riktigt som att det är SAS fel det här, men så fort något händer med SAS så älskar media att fullkomligt slakta dem! Men när Norwegian har misserabla on-time siffror så blir det en notis om det och så är det borta innan folk har hunnit reagera!
Och SAS har ju rätt många fler flighter än Norwegian, så det går ju inte riktigt att jämföra situationerna heller!

Nej, jag blir riktigt irriterad över mediarapporteringen! Är opinionen så i Norge också att "alla hatar SAS, alla älskar Norwegian"?

Concorde
21-12-2007, 11:51
VG liker Norwegian og Aftenposten liker SAS

TCAS
21-12-2007, 11:53
Som dere sikkert forstår så er det en veldig kompleks operasjon som skal gjennomføres når situasjoner som i går oppstår. At pax blir bedt om å reise hjem, for deretter å oppleve at flyet likevel gikk noe senere, er dessverre slik resultatet kan bli. Situasjonen endrer seg jo fra minutt til minutt. Et minutt kan det se ut som man ikke har fly/crew nok tilgjengelig på OSL slik at man må kansellere en rute. Deretter kan situasjonen endre seg såpass mye (av diverse årsaker) slik at man plutselig likevel har et fly/crew tilgjengelig og operasjonssentralen til selskapene kan da likevel velge å sette opp igjen ruta. Noen pax blir da fornøyd, andre blir misfornøyd. Så hva skal man gjøre? Det er ingen som spør om de pax som faktisk kom seg til HAU var fornøyde med det? ...det tror jeg faktisk de var! :)

TOS
21-12-2007, 11:57
När man läser media från Norge så blir man ju rätt förbannad!
Norwegian är hjälten och SAS är svarta fåret! Sjukt! Det känns inte riktigt som att det är SAS fel det här, men så fort något händer med SAS så älskar media att fullkomligt slakta dem! Men när Norwegian har misserabla on-time siffror så blir det en notis om det och så är det borta innan folk har hunnit reagera!
Och SAS har ju rätt många fler flighter än Norwegian, så det går ju inte riktigt att jämföra situationerna heller!

Nej, jag blir riktigt irriterad över mediarapporteringen! Är opinionen så i Norge också att "alla hatar SAS, alla älskar Norwegian"?

Slik jeg leser oppslaget i VG.no så står det vel bare at SAS ikke flyr med fulle fly. DY sier at de har så godt som fulle fly.

LN-KGL
21-12-2007, 11:59
En stygg ripe i lakken er det for SAS, men forhåpentligvis ikke noe banesår.

Og PAViking, det var helt klart SAS-folk som kom på PA-anlegget - de til og med slåss om mikrofonen virket det som i begynnelsen. Norwegians PAer var klare og tydelige og hadde en søt aksent med asiatisk tilsnitt.

paer
21-12-2007, 12:09
Slik jeg leser oppslaget i VG.no så står det vel bare at SAS ikke flyr med fulle fly. DY sier at de har så godt som fulle fly.
Personligen tycker jag att det är en väldigt stark vinkling i artikeln åt att Norwegian inte har några problem för tillfället, men att SAS har jätteproblem och inte får med sina passagerare, och slutsatsen jag tolkar att tidningen vill att man ska ta är att det därmed är SAS fel och att de har problemen.

Men visst, man kan väl läsa in olika saker från artikeln antar jag...

FBU
21-12-2007, 12:11
En stygg ripe i lakken er det for SAS, men forhåpentligvis ikke noe banesår.

Og PAViking, det var helt klart SAS-folk som kom på PA-anlegget - de til og med slåss om mikrofonen virket det som i begynnelsen. Norwegians PAer var klare og tydelige og hadde en søt aksent med asiatisk tilsnitt.Hvorfor mener du at dette er en stygg ripe i lakken for Sas? Jeg tror ikke det er så mye som en liten rift en gang.

OSL eller personalet som jobber der, er overhodet ikke istand til å ta unna den menneskemengden som befant seg på flyplassen selv om de hadde 3 dobblet bemanningen..

Det ble i tillegg informert kontinuerlig over høytaler annlegget om at passasjerer som hadde fått sine fly kansellert skulle ringe 05400 for ombooking. Pax ble også bedt om å holde seg i nærheten av informasjonstavler vedrørende status på sin avgang da gatebytter til tider forekom med stor hyppighet.

Stenger man skandinavias nest største flyplass på en av de travleste dagene i året, så ville det være fantastisk om man klarer og gi alle menneskene informasjon, og følgelig så vil mange gå glipp av den informasjonen som blir gitt.

Jeg skulle likt å se hvilke andre bransjer som hadde klart og informert sine kunder 100% dersom det ble en fullstendig kollaps i produktet de leverer:nor

TCAS
21-12-2007, 12:14
En stygg ripe i lakken er det for SAS, men forhåpentligvis ikke noe banesår.


Hvorfor er det en stygg ripe i lakken? Når situasjonen er som den er, så byttes fly, avgangstidspunk flyttes, flyene får SLOT-tider som må holdes. Mister man en SLOT-tid er det stor sjanse for at neste ledige SLOT-tid ikke er før om 1-3 timer. Så i stedet for å vente på at folk skal komme seg gjennom security og frem til riktig gate, så er man nødt til å sende flyene avgårde med ledige seter. Det er dessverre realiteten. Dersom man forsinker en avgang fordi ikke alle har kommet seg frem til gate slik at flyet blir ytterligere forsinket, så kan det medfører bare det at forisnkelsene forplanter seg ytterligere utover dagen, noe som i verste fall kan medføre flere kanselleringer. Så operasjonssentralen er nødt til å velge mellom to onder: Enten akseptere at flyet går med noe ledige seter og man får noen titalls misfornøyde kunder, eller å senere på dagen kanskje kansellere et par avganger og blir stående med et par hundre fly forbanna kunder!

Og da er valget enkelt: man sender avgårde flyet med ledige seter!

Igjen: Det er en kompleks operasjon med MANGE hensyn å ivareta når slike situasjoner oppstår! Dessverre er det ikke enkelt å skjønne hverken for media eller de som står midt oppi det og helst bare vil hjem...

imm
21-12-2007, 12:15
Kom deg til Torp du Kurt, så kan du ta Coastair til HAU herfra.

Eller fly via London med.....ja!:lol:

LN-KGL
21-12-2007, 12:35
Angrep er det beste forsvar sies det, men da har man misforstått helt konseptet - å drive transport av mennesker er en SØRVISbransje.

Mine inntrykk er selvsagt gitt med mine øyne og hva jeg vet om bransjen. Hva tror du en forlatt "tante Olga på nesten 90 år" som satt i en rullestol ved gate 31/32 hadde det det? En mer fortvilet og forvirret eldre dame har ikke jeg sett før i mine 46 år.

paer
21-12-2007, 12:38
Hvorfor mener du at dette er en stygg ripe i lakken for Sas? Jeg tror ikke det er så mye som en liten rift en gang.

OSL eller personalet som jobber der, er overhodet ikke istand til å ta unna den menneskemengden som befant seg på flyplassen selv om de hadde 3 dobblet bemanningen..

Det ble i tillegg informert kontinuerlig over høytaler annlegget om at passasjerer som hadde fått sine fly kansellert skulle ringe 05400 for ombooking. Pax ble også bedt om å holde seg i nærheten av informasjonstavler vedrørende status på sin avgang da gatebytter til tider forekom med stor hyppighet.

Stenger man skandinavias nest største flyplass på en av de travleste dagene i året, så ville det være fantastisk om man klarer og gi alle menneskene informasjon, og følgelig så vil mange gå glipp av den informasjonen som blir gitt.

Jeg skulle likt å se hvilke andre bransjer som hadde klart og informert sine kunder 100% dersom det ble en fullstendig kollaps i produktet de leverer:nor

Jag håller med helt och hållet om att det är svårt att ge information så att alla till alla tider är fullständigt nöjda. MEN... Mitt enda problem i denna saken... VARFÖR skickades bagaget för just denna flighten ut tillbaka på rullbanden igen??? Hade det inte gjort det så hade nog även vår LN-KGL varit i Haugesund just nu!

FBU
21-12-2007, 12:44
Angrep er det beste forsvar sies det, men da har man misforstått helt konseptet - å drive transport av mennesker er en SØRVISbransje.

Mine inntrykk er selvsagt gitt med mine øyne og hva jeg vet om bransjen. Hva tror du en forlatt "tante Olga på nesten 90 år" som satt i en rullestol ved gate 31/32 hadde det det? En mer fortvilet og forvirret eldre dame har ikke jeg sett før i mine 46 år.
LN-KGL.. Aller bransjer som selger ett produkt er en "service bransje" ovenfor sine kunder.

CK
21-12-2007, 12:56
og i dag har jeg hørt en histori som ligner veldig på Kurts - fra en DY-pax som til slutt kom seg til BGO i natt. Gårsdagen var helvete på jord på OSL - uansett.

CK
21-12-2007, 12:58
Nej, jag blir riktigt irriterad över mediarapporteringen! Är opinionen så i Norge också att "alla hatar SAS, alla älskar Norwegian"?

det er nok dessverre sånn, Paer - men etterosm DY blir større, får de også sin del av (ufortjent og fortjent) pepper.

Jumper G5
21-12-2007, 14:07
Kanskje de samme slektningene som valgte å kjøpe billett til "tante Olga på 94 år" på årets travleste dag også har hjerte til å ta vare på henne, eller å kjøre henne hjem igjen og prøve å reise en bedre dag, eller på en bedre måte. Er det rett å risikere flybesetningers liv og dyrt materiell i frykt for en tabloidforside, eller skal man forholde seg profesjonelt til sikkerheten? Trolig er "tante Olga på 94" bedre rustet til å tåle forsinkelsen enn mange av de andre langt yngre passasjerene, som lar seg stresse til det ugjenkjennelige bare fordi de ikke har en personlig selskaps-dedikert informasjonsassistent ved sin side, ikke bare utrustet med alle verdens informasjonskanaler og værobservasjonsutstyr, men også med en ufeilbarlig krystallkule og eget gatekjøkken :)

Er det en god storm i Nord-Norge, kan verken biler, busser, fly eller båter ta seg frem. Der gjør man det beste av det. Det er etterhvert ikke noen hemmelighet at OSL kan "clogge igjen", enten det er pga tåke eller kraftig snøfall.

Og forresten, jeg sitter selv med familen og venter på fly, på en annen stører flyplass i Trøndelag, aner ikke når vi kommer med pga fulle fly og enkelte kanselleringer, men vi vet at navnene våre er i systemet, vi har klart å kjøpe mat til oss selv, og her er både bokhandeler og stikkontakter til internett. Og det verste av alt, alle vi kan se ser ut til å ha lav puls, og tar ting som de kommer. Det blir nok jul i år også, neste år er planen å holde oss hjemme, men den planen har vi fast annenhvert år.

God jul alle sammen!

OJB
21-12-2007, 15:02
Jeg været at det kunne bli trafikkkork igår og endret min retur til SVG fra OSL fra sent ettermiddag til SK4019 11.30. Vi kom avgårde ca en halv time for sent grunnet avising av motorene og heldigvis før kaoset inntraff.
Jeg leser beskrivelsen i denne tråden fra -KGL som grei og sakelig. Dette er tross alt hva han opplevde og følte der og da.
Når kunden har en slik opplevelse så er den tross alt reell. At ulike mennesker har ulike opplevelser av samme situasjon er ikke unormalt.
Man kan ikke benekte eller bortforklare at -KGL sitter igjen med erfaringen han beskriver. Det må et hvert selskap som driver service ta inn over seg ellers har man tapt.
Mange her skriver greie forklaringer på det ekstraordinære og varme innlegg for SAS.
Selv -KGL tror jeg er enig i mange av disse betraktningene. Dog må man lese hans ankepunkter . Han slakter jo ikke alle over en og samme kam.

Jeg er storkunde hos SAS , men jeg ligger ikke på teppe(ikkeflygende) og ber til dem. Det må kunne gå ann å være sakelig kritisk fordi om man har preferanser til et selskap.

Min observasjon gjennom mange år er at det er mange dyktige medarbeidere i bakketjensten flere selskap.
I siste år har det dog vært et generasjonskifte i mange av selskapene , også SAS.
Flere av de virkelig drevne og flinke folkene i tidligere Braathens og nå SAS jobber ikke lenger i disse selskapene av ulike grunner.
Dagens bakkepersonale ser jeg har ikkke samme erfaringsnivå som tidligere og det gjenspeiles når en situasjon som igår oppstår på OSL og andre plasser.
Da får vi den situasjon vi kaller "the proof of the pudding" hvor erfaringen spiller en stor rolle.
En annen side er at dagens konkuransesituasjon i selskapene gjør at det er færre ansatte enn det var før for å håndtere både normale og unormale trafikksituasjoner.
Det -KGL skriver kan jeg også stille meg bak hensyn tatt alle andre forståelser som innleggene her viser.

Jeg mener SAS gjør det klokt å lese -KGL's innlegg og forsøke å lære av situasjonen .
Det er ikke første gangen at det kommer tåke på OSL og det blir garantert ikke den siste.
Hva tenker SAS å gjøre neste gang en slik situasjon oppstår?

Farmer
21-12-2007, 15:16
Du skulle booket via wideroe.no. Da hadde du iallefall fått kontakt på telefon i dag (jeg kom gjennom på telefon tidligere i dag uten problemer)...;) Min erfaring er at det er mye lettere å få kontakt med wideroe.no når du skal gjøre endringer osv. (men det hjelper selvsagt ikke deg nå, dessverre)

Vi har hatt et usedvanlig stort trykk her i dag, men har tatt godt unna. De fleste bruker Chat og epost hvor vi alltid svarer innen 20sek/10min, og de som ringer klarer vi dermed å betjene også...Men til oss å være så har vi lang svartid .. 22 sekunder i snitt i dag.
Problemet er at det ikke er så mye vi kan hjelpe strandede kunder med på en slik dag, da alt av avganger er fullbooket, og de må henvises til flyplasspersonellet for direkte hjelp der de måtte befinne seg.

Tommy777
21-12-2007, 15:52
Jeg været at det kunne bli trafikkkork igår og endret min retur til SVG fra OSL fra sent ettermiddag til SK4019 11.30. Vi kom avgårde ca en halv time for sent grunnet avising av motorene og heldigvis før kaoset inntraff.
Jeg leser beskrivelsen i denne tråden fra -KGL som grei og sakelig. Dette er tross alt hva han opplevde og følte der og da.
Når kunden har en slik opplevelse så er den tross alt reell. At ulike mennesker har ulike opplevelser av samme situasjon er ikke unormalt.
Man kan ikke benekte eller bortforklare at -KGL sitter igjen med erfaringen han beskriver. Det må et hvert selskap som driver service ta inn over seg ellers har man tapt.
Mange her skriver greie forklaringer på det ekstraordinære og varme innlegg for SAS.
Selv -KGL tror jeg er enig i mange av disse betraktningene. Dog må man lese hans ankepunkter . Han slakter jo ikke alle over en og samme kam.

Jeg er storkunde hos SAS , men jeg ligger ikke på teppe(ikkeflygende) og ber til dem. Det må kunne gå ann å være sakelig kritisk fordi om man har preferanser til et selskap.

Min observasjon gjennom mange år er at det er mange dyktige medarbeidere i bakketjensten flere selskap.
I siste år har det dog vært et generasjonskifte i mange av selskapene , også SAS.
Flere av de virkelig drevne og flinke folkene i tidligere Braathens og nå SAS jobber ikke lenger i disse selskapene av ulike grunner.
Dagens bakkepersonale ser jeg har ikkke samme erfaringsnivå som tidligere og det gjenspeiles når en situasjon som igår oppstår på OSL og andre plasser.
Da får vi den situasjon vi kaller "the proof of the pudding" hvor erfaringen spiller en stor rolle.
En annen side er at dagens konkuransesituasjon i selskapene gjør at det er færre ansatte enn det var før for å håndtere både normale og unormale trafikksituasjoner.
Det -KGL skriver kan jeg også stille meg bak hensyn tatt alle andre forståelser som innleggene her viser.

Jeg mener SAS gjør det klokt å lese -KGL's innlegg og forsøke å lære av situasjonen .
Det er ikke første gangen at det kommer tåke på OSL og det blir garantert ikke den siste.
Hva tenker SAS å gjøre neste gang en slik situasjon oppstår?

Meget bra innlegg!

Jeg proever aa gaa igjennom hva jeg ville ha gjort i denne situasjonen. Det foerste jeg ville ha gjort er aa ringt SAS Hotline foer jeg hadde forlatt flyplassen. Naar informasjonen som kommer varierer og er upaalitelig tyder det paa at ting ikke er helt under kontroll og at noen jobber paa spreng med aa finne best loesning for passasjerene. Foer det staar canceled pa skjermen forlater jeg ikke flyplassen, jeg forlater heller ikke flyplassen foer jeg er ombooket, enten via telefon eller faar et nytt BP i haanden.

Hadde -KGL valgt min approach hadde han nok landet i HAU litt over midnatt og kosa seg med en bayer i dag istedetfor aa humpe paa bussen i timesvis.

Dog er det et par viktige ting -KGL paapeker som er langt under par. Det foerste er jo SGS totale mangel paa aa organisere innsjekk paa OSL, vaer eller ikke. Spesielt paa dager som dette er det jo helt hoel i huet aa ikke bemanne flere bag drop skranker. For 2 aar siden hadde min fokusgruppe paa Flyertalk et moete med SAS og vi diskuterte akkurat problematikken med mangel paa personell ved bag drop. Folk misser flighter paa grunn av lang ventetid for aa faa slippe bagasjen sin paa bandet, ofte er ventetiden lengre paa bag drop enn paa manuell innsjekk. Det er jo helt hoel i huet, maskin innsjekk og bag drop skulle jo spare tid... Har ikke vaert paa OSL siden mai, det virker dog ikke som at SGS har tatt denne kritikken innover seg og soerget for en fornufig balanse i personellet / oekt antall personer som betjener bag drop. Et par dager foer jul er vel dette kanskje ekstra viktig:rolleyes:

Naar det er sagt feilet de ogsaa ved aa ikke ha nok folk ved service senteret og i billettskranken. Alle GAene forsvinner jo fra gatene naar det er slike situasjoner. Istedetfor aa sette seg paa pauserommet, boer de jo heller ta tak i ting og booke folk om ved gate eller bemanne service senteret/ billettskranken.

LN-MOW
21-12-2007, 15:59
Her var det mye ....

Jeg har selv vaert tungt inne i 'disorganiseringen' av uvaersdager og har en viss erfaring paa omraadet.

1. Man klarer aldri aa gi nok informasjon. Fingrene klarer ikke aa oppdatere systemene fort nok, man sitter og venter og venter paa aa komme igjennom paa hoeyttaleranlegget fordi noen bruker anlegget .. gjerne over 'alle soner' naar man kunne noeyd seg med et spesifikt omraade.

2. Det finnes ikke nok folk til aa haandtere slike situasjoner. Aldri. Og selv om det gjorde det, ville det ikke vaert mulig aa organisert dem effektivt. Imidlertid etter mange aar med personalkutt og automatisering, er det kun saa mange hoder igjen. Og et visst antall MAA sitte paa bakrommet og forsoeke aa organisere troppene. Sender man alle ut i kaoset, blir det som hodeloese hoens, det vil ikke bli gjort noenting.

Naar det gjelder bookingsiden, er det klart at de heller ikke vil ha muligheten til aa takle det hvis 3-4000 mennesker ringer samtidig ... og i dag har jo alle mobiltelefoner .. mye kan gjoeres paa automatiseringssiden, og enkelte selskaper gjoer noe med dette. Delta har utviklet et veldig bra IROPS-system, og jeg tror Amadeus ogsaa jobber med en loesning i sitt nye DCS system ALTEA, hvis de noen gang klarer aa faa det ferdig .. sa konkurrenten spydig ..

BA ville ogsaa ha en slik loesning paa plass foer Terminal 5 aapnet, men har maattet gi det opp.

Men det er her utfordringen ligger .. aa faa et saa avansert salgs- og innsjekkingssystem at det automatisk kan ta jobben med aa booke om og flytte pax saa det eneste de trenger er aa paa automaten og faa nye boardingkort .. eller faa en ny barcode til mobiltelefonen .. Da kan de flyplassansatte konsentrere seg om aa gi skikkelig informasjon og aa hjelpe de som faller utenfor og virkelig trenger hjelp.

Saa ikke skyt pianisten .. gi stakkaren bak skranken eller paa gate'n en Smil eller en brus .. han og hun gjoer saa godt de kan med de verktoey de har, men verktoeyene kan desverre ikke haandtere problemene godt nok. Ikke alle haandterer stresset like godt heller, og et vennlig ord eller en klapp paa skulderen kan 'redde dagen' for en stakkar som er paa sammenbruddets rand.

.. og Kurt .. .send meg returdetaljene dine .. stasjonssjefen paa HAU er en gammel kompis av meg .. han kan nok skaffe deg cockpit hvis skipper'n er samarbeidsvillig. ;)

LN-KOG
21-12-2007, 16:39
"alle SAS-avganger var kansellert" ? , og det var det Avinor/OSL som sa ?

Det er ikke OSL som bruker høyttaleranlegget på OSL. Det gjør selskapene selv.

dc-8-63
21-12-2007, 16:41
Jeg maa si meg enig med Kurt, dette er baade en skarp ripe i SGS lakken, og et kollaps, og jeg har selv masse erfaring fra slike kaotiske dager ja selv kaotiske uker (opplevde at FBU var stengt en uke pga taake, vi fikk ned 3-4 maskiner hver kveld i en hel uke) vi hadde en koe paa oever 1000 kunder paa billettkontoret (koelapp systemet gikk til 999, og det kom 2 kunder for hvert nummer!!!) jeg har jobbet 27 timer i et strekk med SK907 innstillt - 207 kunder rerouted...og etter alle disse koatiske dagene hadde vi alltid en de-briefing hvor vi tok tak i det som gikk galt...hva kan vi gjoere anderledes, og det Kurt presenterer paa en meget noektern maate etter en svaert frustrende ettermiddag/kveld er nettopp slike punkter hvor det maa forberdringer til, og det er der de som svarer Kurt paa SAS og SAS Fanklubb sine vegne boer ta tak i og se at hmmm her var vi ikke flinke nok....

SGS ansatte her paa forumet har lagt lista hoeyt og presentert seg selv som et bedre alternativ enn fremmedhandling for SAS, noe jeg i utgangspunktet er enig i, men da maa dere ogsaa ta kritikk naar det leveres et daarligere produkt en gjennomsnittet av fremmedhandling.

Kurt er en oppegaaende hedersmann, innehaver av Holmenkollskien og absolutt ikke foerstereisepassasjer, og han hadde et meget sterkt oenske aa komme hjem til HAU, saa jeg velger aa tro paa hans beskrivelser av hva som ble gitt av informasjon...og det er her SGS virkelig har sviktet og bidratt stekt til at en svaert vanskelig situasjon ble kaotisk.....noeklen til aa komme gjennom slike dager er aa gi hyppig informasjon, og Kurt forteller om lange stillhets pauser saa det har vaert rom for aa gjoere ting mye bedre....(70% av de 1000 som stod i koe paa billettkontoret paa FBU hadde samme spoersmaal...Naar letter taaken?? saa ved aa gi oppdatereinger om vaeret hvert 10 minutt selv det ikke hadde endret seg, reduserte den koeen til overkommelig i loepet 30 minutter!!)

det er ogsaa en del fakta som taler SGS midt i mot, Kurt reiste hjem med bagasjen sin, og SK 320 landet i HAU med 7 kolli bagasje!!! her har det vaert en utrolig svikt i kommunikasjoner i ett elller flere ledd....7 kolli hoeres ut som noe av bagasjen til de som ble rerouted kom med, mens den bagasjen som tilhoerte de som opprinnelig hadde sjekket inn paa denne flighten laa igjen i bagasje hallen....og hvorfor reagerte ingen paa at maskinen gikk full av passasjerer med 7 kolli foer jul...hallo noen som er vaakne ??????

Det blir alltfor lettvint aa skylde paa vaeret, ja det ville gjoere dagen veldig vanskelig og svaert komplisert, men det burde ikke ha foert til et slikt kaos....det er her kjernen ligger, ikke hva VG skriver....

laurenz
21-12-2007, 17:35
Det er ikke OSL som bruker høyttaleranlegget på OSL. Det gjør selskapene selv.

Kun delvis riktig. På innsiden er det fly/handlingselskapene som anonserer selv. I avgangshallen er det kun OSL som kan ta opprop. (om ikke SGS har fått en egen mikrofon nå da...)
Jeg har ikke våget meg innafor i går men satt da på plassen min hele i går kveld. Det som ble opplyst i avgangshallen var at alle som hadde innlandsfly med SAS kunne hente bagasjen sin nede i ankomsthallen.
Så var det vel ved 23-tiden at de begynte å rope opp enkelte avganger som da faktisk skulle gå og pax ble bedt om å levere bagasje igjen på bagdrop.

Men selv om det ble ropt informasjon hele tiden var mange fortvilte og sultne på mer informasjon. Det som jeg ikke har hørt at det ble informert om var at SAS holdt innsjekk stengt i noen timer.

Det som har forundret meg er at det ikke har vært noen opprop angående Norwegian sine avganger i avgangshallen!!!

Hilsen,
Laurenz

Superhai
21-12-2007, 18:26
Dessverre er ikke KGL sin situasjon unik. Problemet i dag er at SGS gjør det SAS Norge sier, vi kan ikke påvirke i like stor grad som det var den gang Ln-Mow og DC-8 var her, de disposisjonene som SAS Norge gjør. Slik som at de ønsker å sende hjem paxen. Det er de som bestemmer når fly skal instilles og når de skal gå. Vi må som underleverandør bare akseptere situasjonen og rydde opp i størt mulig grad. Det er vel den største endringen fra LN-MOW og de eldre sin tid her.

Superhai
21-12-2007, 18:27
Kun delvis riktig. På innsiden er det fly/handlingselskapene som anonserer selv. I avgangshallen er det kun OSL som kan ta opprop. (om ikke SGS har fått en egen mikrofon nå da...)


Det er riktig, vi har ikke mulighet til det, men må ringe inn til OSL for info om innsjekkområdet.

dc-8-63
21-12-2007, 19:51
Paa vaar tid hadde vi ikke mye mere aa si naar det kom til innstillinger og hvilke maskiner som skulle gaa hvor.....flykontoret gjorde stort sett som de selv ville, og mang en gang ble den ene maskinen som kunne gaa i rute disponert til "et hoel i huet destinasjon" i stedenfor aa fylles opp med transfer passasjerer til CPH.....vi maatte ogsaa bare akseptere situasjonen og jobbe ut i fra det....det har liten innvirkning paa hvor ofte man opplyse aa gi informasjon uansett hvor lite den innholder og hvor lite nytt en kommer med....

FBU
21-12-2007, 20:31
Paa vaar tid hadde vi ikke mye mere aa si naar det kom til innstillinger og hvilke maskiner som skulle gaa hvor.....flykontoret gjorde stort sett som de selv ville, og mang en gang ble den ene maskinen som kunne gaa i rute disponert til "et hoel i huet destinasjon" i stedenfor aa fylles opp med transfer passasjerer til CPH.....vi maatte ogsaa bare akseptere situasjonen og jobbe ut i fra det....det har liten innvirkning paa hvor ofte man opplyse aa gi informasjon uansett hvor lite den innholder og hvor lite nytt en kommer med....

PÅ din tid. (da jeg og jobbet) hadde dere en helt annen hverdag, med langt flere hoder på jobb i forhold til flybevegelsene.

Heldigvis var det svært mange passasjerer som tok kontakt med oss som var på jobb i går, og ga oss beskjed om at vi gjorde en fabelaktig jobb!

Jeg finner det litt spesielt at en med så lang erfaring innenfor bransjen kan sitte og dømme SGS som en middelmådig handling agent på bakgrunn av en forumbrukers opplevelser og norges mest upartiske avis sine innlegg!

Debrefinger holdes fremdeles etter slike dager, og feil evalueres og man prøver å forbedre seg og stille sterkere ved lignende situasjoner.

Blandt annet var det ett menneske som informerte over annleget med hyppige mellomrom.

Man kan deriomt ikke bemmanne opp til å kunne ta unna for en slik menneskemengde i terminalen.

Det hjelper heller ikke at flyselskapet handling agenten representerer kanseller alle avganger resten av kvelden for å så sette de inn igjen etter att all bagasje er kjørt inn i ankomsthallen, man må da prøve og få organisert kaoset på best mulig måte. Noe jeg mener ble håndtert på en profesjonel måte i går kveld/natt.

Superhai
21-12-2007, 20:45
Det har ihvertfall blitt annerledes siden jeg begynte.

Paxen klager på informasjon hvis de ikke får vite at flyet skal gå når det skal. Hvis vi som handlingsselskap ikke har informasjon nok til å si når flyet skal gå, så blir det betegnet som lite eller dårlig informasjon for de reisende. Men det er en del ganger hvor ingen kan si når flyet kan gå og derfor vil det alltid være situasjoner hvor paxen er misfornøyd, men som man ikke kan gjøre noe med.

dc-8-63
21-12-2007, 20:46
PÅ din tid. (da jeg og jobbet) hadde dere en helt annen hverdag, med langt flere hoder på jobb i forhold til flybevegelsene.

Heldigvis var det svært mange passasjerer som tok kontakt med oss som var på jobb i går, og ga oss beskjed om at vi gjorde en fabelaktig jobb!

Jeg finner det litt spesielt at en med så lang erfaring innenfor bransjen kan sitte og dømme SGS som en middelmådig handling agent på bakgrunn av en forumbrukers opplevelser og norges mest upartiske avis sine innlegg!

Debrefinger holdes fremdeles etter slike dager, og feil evalueres og man prøver å forbedre seg og stille sterkere ved lignende situasjoner.

Blandt annet var det ett menneske som informerte over annleget med hyppige mellomrom.

Man kan deriomt ikke bemmanne opp til å kunne ta unna for en slik menneskemengde i terminalen.

Det hjelper heller ikke at flyselskapet handling agenten representerer kanseller alle avganger resten av kvelden for å så sette de inn igjen etter att all bagasje er kjørt inn i ankomsthallen, man må da prøve og få organisert kaoset på best mulig måte. Noe jeg mener ble håndtert på en profesjonel måte i går kveld/natt.

jeg har kun forholdt meg til hva LN-KGL har beskrevet, ikke har jeg lest noen av avis oppslagene, men jeg kjenner Kurt godt og respekterer han. Og det jeg reagerer mest paa er det faktum at han ble sendt hjem med bagasjen, mens flyet gikk (med kun 7 kolli ombord!!!) Noe gikk veldig galt, og Kurt er en fyr som er meget oppegaaende og oppmerksom.....

Jeg vet ikke om vi var saa fryktelig bedre bemannet, naar Sk907 ble kansellert paa FBU var vi som regel 1 person fra Billettkontoret som hadde oppgave aa finne nye routinger, skrive om billetter og fysisks skrive ut nye billetter (0 e-tkts) det foerte ofte til arbeide natten igjennom....

LN-KOG
21-12-2007, 23:51
Da har LN-KGL rapportert at han er kommet trygt fram til fedrene heimen. Og godt er det siden jeg har fått SMSer fra Notodden, Sauherad og andre fårehoder i hele dag.

Men a word of warning til dere hvis ryggmargsrefleks er enhversomkritisererSASerenjævlaidiot (og dere er det mange av på dette forumet, et forum som kanskje burde skifte navn til SASlovers.no? - spøk til side): LN-KGL har sine sider og de aller fleste av dem er reflekterte. Jeg har også mine sider og noen av dem er (i følge kvinnene i mitt liv - kone og tre døtre) relativt reflekterte. Jeg har vært lykkelig SAS-kunde siden 1969. Min siste SAS-flight var på tirsdag og den var bra. Flighten før den siste bør vi ikke snakke om siden den var omtrent slik jeg forestiller meg US Marshals MD-80-flighter er. Dette var med Spanair som opererte en SAS-flight MAN-CPH samme tirsdag. Den var så ille at jeg måtte - bare måtte -styrke meg før flighten til OSL som var en utrolig hyggelig opplevelse med enormt god plass i et europeisk fly.

But I digress: Poenget mitt er at man skal ikke kaste for mye skit på sine aller mest lojale kunder. LN-KOG og LN-KGL legger igjen uforholdsmessig mye av sine private midler hos dette selskapet som kalles SAS. Holdningene som SAS-elskerne på dette forumet legger for dagen, og de er ikke alltid like passasjervennlige (altså fiendtlige mot meg) gjør at jeg vurderer å legge pengene mine i en annen kurv. Selv om jeg er en kynisk gammel mann, er jeg også en vanlig dum pax.

En av mine virkelig store luftfartsopplevelser de siste årene var på en flight som hadde prefix LH, men det var SK som fløy. Det var totalt kaos på OSL. SAS på bakken hadde mistet hodet, r**a og alt midt mellom. Det får være så sin sak. Shit does happen. Det som tok kaka kom fra cockpit underveis fra OSL til FRA. Jeg har i mine 28 år i arbeidslivet hørt noe så illojalt! Kapteinen sa 'something along the lines of': "Våre tidligere kolleger på bakken har gjort en uprofesjonell jobb. Dette er for dårlig." For meg som pax spiller det ingen rolle hvilket selskap som gjør hva. Det er faktisk irrelevant.

På tirsdag sjekket jeg inn i Manchester hos en svensk dame i SAS-uniform. For meg er hun SAS. Jeg hadde kjøpt en SAS-billett MAN-OSL (eller min arbeidsgiver hadde gjort det). I utgangspunktet var det direkte, men SAS valgte å endre det til via helvetepåjord (altså CPH). Så valgte SAS å sette inn Spanair som fikk min siste opplevelse på Aeroflot til å se ut som en sommerdag på stranden, mellom MAN og CPH. Det de klarte å si over PA-systemet burde få noen og enhver til å miste jobben! Fra CPH og til tåkeheimen hadde jeg en utrolig hyggelig og morsom tur - takket være mitt reisefølge (et eldre ektepar med en utsøkt sans for humor) og purseren (ei gammal kjærring - i følge dem som liker Ryanairkalenderen) med like utsøkt sans for humor.

Poenget er at SAS' ansatte driter seg ut - de er bare mennesker. I stedet for å forsvare det til helvete fryser, akseptér det! På den måten øker troverdigheten en smule. Personlig synes jeg troverdigheten i dette tilfellet forsvant da bagasjen ble lempet ut og pax sendt hjem. At 7 kolli havnet i HAU er sannhetsvitne godt nok for meg.

LN-KGL har muligens problemer med retningsansen, ikke hørselen. Og han var innenfor sikkerhetskontrollen lenge før avgang med møkkakameraet (Canon) parkert lenge før opprinnelig avgangstid. Han ringte fortvilet til Falcon og fortaltet at det ikke var noe informasjon om noe.

Disclaimer: These remarks are not addressed against the valiant people who tried to process too many people through too few gates to aircraft that existed only in the imagination of planners who sit somewhere far away, only against those who equate SAS or any subsidiary with infallibility.

TOS
22-12-2007, 00:03
Flott innlegg, -KOG!

Som nevnt tidligere så har jeg flere ganger opplevd at SAS sitt system for kundebahandling bryter sammen i langt mindre alvorlige situasjoner enn dette, så at det bare er været som er skyld i kaoset tror jeg lite på. At de som jobber i direkte kontakt med kundene føler at de gjør det de kan betviler jeg ikke, og de gangene jeg har måttet stå i kø lenge for å få endret planer som følge av kanselleringer/forsinkelser osv., så har jeg syntes oppriktig synd på det (stort sett) ene mennesket som har sittet i skranken for å ordne opp for flere hundre passasjerer. Det er ikke enkeltindividene som er problemet, men heller systemet.

Jeg vil vel anslå at minst 80% av mine reiser går med SAS, og jeg er stort sett godt fornøyd. Det er likevel ting jeg er mindre fornøyd med fra tid til annen. Alt er ikke perfekt i SAS, så de som føler et behov for å slå tilbake mot de som kritiserer SAS bør kanskje ta hensyn til dette. Det var sikkert ingen av de som har "støttet" SAS i denne tråden som fotfulgte -KGL og opplevde det han opplevde....

dc-8-63
22-12-2007, 00:13
Takk Kjell Oskar.....igjen et meget godt innlegg

Jumper G5
22-12-2007, 09:03
Sjangsen for å komme dit vi skal i dag er relativt stor, så med det benyttes anledningen til å ønske alle reisende, ansatte, hjemmefeirende og andre en riktig god jul. Det er stor takhøyde her på forumet, og ofte høy konstruktivitet i tillegg, og det gjør sidene interessante å gå inn på for mange.
God jul!
:nor

scandi
22-12-2007, 11:16
Det har ihvertfall blitt annerledes siden jeg begynte.

Paxen klager på informasjon hvis de ikke får vite at flyet skal gå når det skal. Hvis vi som handlingsselskap ikke har informasjon nok til å si når flyet skal gå, så blir det betegnet som lite eller dårlig informasjon for de reisende. Men det er en del ganger hvor ingen kan si når flyet kan gå og derfor vil det alltid være situasjoner hvor paxen er misfornøyd, men som man ikke kan gjøre noe med.

Med fare for å kaste en brannfakkel (vedr salg av sgs)......:drunk:..... "hvis vi som handlingselskap ikke har informasjon..." Farlig farlig, se på seg som handlingselskap, men true med streik hvis blir solgt ut av SAS....
Enten er en SAS utad og ordner opp internt, eller så er en handlingselskap. Kan ikke velge etter hva som passer best i forskjellige situasjoner.

GFL
22-12-2007, 11:28
Er vel opptil SAS (flyselskapet) om fly skal gå, så må SGS jobbe utifra det?

Superhai
22-12-2007, 11:56
Med fare for å kaste en brannfakkel (vedr salg av sgs)......:drunk:..... "hvis vi som handlingselskap ikke har informasjon..." Farlig farlig, se på seg som handlingselskap, men true med streik hvis blir solgt ut av SAS....
Enten er en SAS utad og ordner opp internt, eller så er en handlingselskap. Kan ikke velge etter hva som passer best i forskjellige situasjoner.

Hvorfor er det farlig da? SAS definerer oss som er handlingsselskap med en separat organisasjon og SLA i forhold til SAS Norge. Mot SAS Danmark, Sverige og International er vi mye nærmere organisert men fortsatt er vi det med kontrakt og SLA. Men det er noe med tilhørigheten, og vi har større fullmakter som internt i gruppen. Hvis SAS f.eks. instiller så føler man jo at det er noe man selv har vært med på og må ordne opp, mens slik som jeg ser på en del av andre handlingsselskaper på OSL så er det en del "det er ikke oss"-holdningen. Og vi har nok det også til dels på fremmedhandlingsbiten.

Dette er ikke spørsmål til hvordan det er utad, men derimot hvordan realiteten er internt. Det er en del av spørsmålet som også er oppe under S11 og man ser jo at det har gitt en del negative konsekvenser at SGS er skjøvet lenger vekk fra flyselskapene, derfor har også man sett på alternativene om SGS skal knyttes nærmere flyselskapet SAS igjen og om man vil gi restriksjoner på hvilke fremmedhandlingskontrakter man skal påta seg.

LN-KGL
02-01-2008, 15:54
Da får jeg ta opp tråden igjen - SAS er i ferd med å blir tilgitt. Her er fra første avbetaling (jumpseat med Romeo Charlie Zulu fra HAU til OSL). Hvis det er noen som lurer på bildet under, så var det slik det så ut rett før landing på 01R i dag :D

TOS
02-01-2008, 15:59
Da får jeg ta opp tråden igjen - SAS er i ferd med å blir tilgitt. Her er fra første avbetaling (jumpseat med Romeo Charlie Zulu fra HAU til OSL). Hvis det er noen som lurer på bildet under, så var det slik det så ut rett før landing på 01R i dag :D

Det er noen som blir kompensert, ser jeg..... (hadde jeg fått slik kompensasjon de gangene jeg har klaget så har jeg holdt kjeft neste gang temaet kom opp....:D).