PDA

View Full Version : Bergen - Japan 2008


BGO
20-12-2007, 15:02
BA (http://www.ba.no/nyheter/article3203250.ece) skriver at det vil gå direktefly mellom Bergen og Japan sommeren 2008

Bizflyer
20-12-2007, 15:21
Høres jo ut som charter flighter med japanere. Men greit nok det!

BF:cool2

Rossiyskie Avialinii
20-12-2007, 15:23
Kjempeflotte nyheter. Noen som vet flytype?

Alex.

zico77
20-12-2007, 15:27
http://www.ba.no/nyheter/article3203250.ece

MartinL
20-12-2007, 16:50
Og SAS fra Tokyo!!!!!!!!! Yeheeeeey (dog charter)

sirpjalle
20-12-2007, 16:53
SAS? Hvem snakket om SAS? Så ikke det i artikkelen ;)

Martin
20-12-2007, 16:58
SAS? Hvem snakket om SAS? Så ikke det i artikkelen ;)

mens SAS vil ha minst fem direktefly fra Tokyo.



Står nesten øverst..

Vede
20-12-2007, 17:01
Hyggelig for dere bergensere. Hvilke flytyper skal brukes?

Flyer
20-12-2007, 17:11
For SAS sin del er det vel ikke så mange andre options enn A330/340...

Rossiyskie Avialinii
20-12-2007, 18:55
Ruten mellom Japan og Bergen vil opereres av det japanske flyselskapet JAL fra byene Fukuoka, Hiroshima, Sendai og Sapporo, mens SAS vil fly minst fem ruter direkte fra Tokyo til Bergen. Størstedelen av trafikken kommer i juli og august.

Scandinavian
20-12-2007, 19:19
JAL, da blir det vel enten 747 eller 777 så det er jo uansett flotte greier på Flesland. :)

Utflyttet
20-12-2007, 19:52
Gode nyhende. Kansje vi slår OSL med 787-besøk først og? ;)

-A

STARSHIP 2
20-12-2007, 20:03
spennende, det har vel aldri vært A340 eller B777 på BR?

G-COLE
20-12-2007, 21:01
A340 har nok aldri landet på BGO..., men vi har hatt mange A330....

Her står vel noe av det samme som i BA...

http://www.bt.no/forbruker/reise/article464293.ece


-Blir ivertfall spennende dette !

Thomas
20-12-2007, 21:05
Kan denne SAS ruten til Østen ha noe med den nye BGO-ARN ruten?

G-COLE
20-12-2007, 21:12
Kan denne SAS ruten til Østen ha noe med den nye BGO-ARN ruten?


Skal kansje ikke se bort fra det ?
De fleste (?) Japanerene har vel muligens kommet med Finnair den veien tidligere ?

MartinL
20-12-2007, 21:13
Dette er jo bare utrolig gøy! Jeg er ganske overbevist om at dette bare er starten på et sommer eventyr på BGO i årene fremover. Potensialet for denne type turisme (som jappen representerer) er enorm. Det gjelder bare å selge Norge riktig til utlandet. Se bare på Finland!

Tenk bare på hva vi nordmenn har å by på av natur og opplevelser til utenlanske turister! Jeg er ikke så lite stolt av å være norsk de gangene jeg passerer Aurland på vei til Bergen, for bare å nevne et eksempel.

sirpjalle
20-12-2007, 21:17
Står nesten øverst..


OKEEEYYYY DÅ! :72: Skal gi meg på den! :D

snag
20-12-2007, 21:17
Jeg er ikke så lite stolt av å være norsk de gangene jeg passerer Aurland på vei til Bergen, for bare å nevne et eksempel.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg stoppet i Aurland :lol::lol:

Neida....kjære bergensere Gratulerer....dette blir gøy for dere!

B767
21-12-2007, 02:55
det blir nok en kaos i flesland... hvis de kommer med store 747 eller 777 fra flere japanske byer.... flyplassens terminal er kanskje ikke store nok ....

LN-MOW
21-12-2007, 03:26
De kommer nok ikke samtidig ....

B767
21-12-2007, 03:30
vel.. men det er andre charteravganger også.. så det kan bli ganske folksomt på flyplassen i store deler av dagen hverdag...

STARSHIP 2
21-12-2007, 03:36
kommer vel bare en om gangen?

stand 24 tar E (vingespenn) størrelse fly, kommer det 2 stk må en stå på fjernparkering, kommer det 3 stk må en vente i lufta...

B767
21-12-2007, 04:25
også innsjekkingskranker er ikke særlig mange.. og sikerhetskontrollområdet kan bli kaotisk.. og maaange busslaster på en gang..

JetBlue
21-12-2007, 09:41
Mye folk blir det jo garantert når fly av 747/777-størrelse skal tømmes og fylles.

Det som imidlertid er uhyre interessant med dette opplegget er at de japanere som får oppleve Norge på denne måten vil markedsføre dette når de kommer hjem til Japan, og så skape momentum for ny trafikk, etc, etc.

STARSHIP 2
21-12-2007, 10:53
Corsair har jo vært B743 med turister i Bergen før, så det burde gå flere ganger til :)

CV440
21-12-2007, 12:35
Og SAS fløy i mange år 747 bortimot daglig, med en mindre terminal enn i dag, så det går nok bra.:lol:

B767
21-12-2007, 18:53
sas 747 fløy nok som mellomlanding.. og med ikke så mange passasjer om gangen da.. den gangen tok flyet kun bare 350 passasjer ellernoe..

STARSHIP 2
21-12-2007, 18:59
her er en 747-300 fra 2005 tatt med lommekamera..

BU595
21-12-2007, 19:00
sas 747 fløy nok som mellomlanding.. og med ikke så mange passasjer om gangen da.. den gangen tok flyet kun bare 350 passasjer ellernoe..

Det har vært 2 747 fra AF(SF) der samtidig, 24 og 22, men da kunne ikke 23 brukes.....B27 er også E

B767
21-12-2007, 19:02
noen som har tatt bilde av air france og lufthansa på flesland for endel år siden ??????

eg som ung gutt såg de to flyene.. i ulik dato.. først såg eg air france.. så en stund senere såg eg lufthansa.. begge jumbojet.. 747-200

STARSHIP 2
21-12-2007, 20:31
Det har vært 2 747 fra AF(SF) der samtidig, 24 og 22, men da kunne ikke 23 brukes.....B27 er også E

Hvor er B27?

regner med at 21 heller ikke kan brukes om det står et E-fly på 23, da blir det fort enda trangere :)

BU595
23-12-2007, 11:06
Hvor er B27?

regner med at 21 heller ikke kan brukes om det står et E-fly på 23, da blir det fort enda trangere :) 27 DA............

24 er E
22 og 27 er E med restriksjoner for tilstøtende gater.......

Scandinavian
23-12-2007, 11:13
Kan vel alltids sette en stormaskin på "remote" stand, der som AN-124 osv pleier å stå?

STARSHIP 2
23-12-2007, 11:27
remote er nok mest aktuelt (på tvers av 10-14), 27 ville skapt en del problemer mtp innenriks/utenriks i terminalen samt at det er maks D-fly på taksebane D og Z bak 25-28.. taksebane C er maks C fly faktisk, så der kan ikke engang Herc'en passere egentlig.. men man kan jo ordne det med folk som vinker flyet fram.. hadde jo 767 foran heliterminalen da spanskekongen var på besøk, med de tiltak det krevde..

MartinL
23-12-2007, 11:57
Hvordan kan SAS frigjøre en 340 i sommer sessongen? Etter hva jeg har fått dunka inn i hodet her, så er denne ruta særdeles lønnsom og går smekk full. Hvorfor da ofre noen avganger for å frakte "chartret pax"?

FlightDeck
23-12-2007, 12:31
Spennende. Finnair har tjent grådig mye på japanske og amerikanske turister som besøker Norden. De har et veldig godt tilbud om en tur rundt i Norden (og Russland) som blant annet innebærer besøk i Bergen og videre reise med FlyNordic til Stockholm. FlyNordics daglige sommeravgang mellom Bergen og Stockholm er nesten alltid full, men stort sett ikke av nordmenn og svensker - men av besøkende fra Japan og USA.

Dette gir dem kanskje konkurranse...

G-COLE
23-12-2007, 12:59
Det har vært flere større fly samtidig her oppe, parkert ved både gate og ved de-iceingen...

Og når de blir ferdig med utvidelsen der opp, der de holder på no,- burde det vel bli god plass til flere 747 i størrelse på en gang ?

Skal bli kjekt med noe nytt og spennende også her,- bare vi får en sommer med sol....

-Hadde det bare kommet en rute med 747F også... Burde vært marked for dette her også,- med tanke på all laks som blir sendt over fjellet herfra...

Someone
23-12-2007, 13:27
Hvordan kan SAS frigjøre en 340 i sommer sessongen? Etter hva jeg har fått dunka inn i hodet her, så er denne ruta særdeles lønnsom og går smekk full. Hvorfor da ofre noen avganger for å frakte "chartret pax"?

ARN-BKK flys kun om vinteren og såvidt jeg har forstått det kommer ikke kveldsavgangen CPH-EWR tilbake i år. Dessuten er vel CPH-DXB en vinterrute?

MartinL
23-12-2007, 15:05
ARN-BKK flys kun om vinteren og såvidt jeg har forstått det kommer ikke kveldsavgangen CPH-EWR tilbake i år. Dessuten er vel CPH-DXB en vinterrute?

Så disse avgangene med SAS går ikke på bekostning av avgangene mellom CPH og NRT? For det ville jeg synes var rart. I såfall står mange argumenter for fall!

Someone
23-12-2007, 19:03
Så disse avgangene med SAS går ikke på bekostning av avgangene mellom CPH og NRT? For det ville jeg synes var rart. I såfall står mange argumenter for fall!

Nå vet jeg ikke helt hva du mente. Om det går på bekostning av CPH-NRT aner jeg ikke, men det er mange av SAS sine IC ruter som ikke er daglige, spesielt om vinteren. Selv CPH-EWR går bare 5 eller 6 ganger om uken

sail4fun
23-12-2007, 19:07
Er det slot' tider NRT som er spørrsmålet ? , om CPH-BGO-NRT tar slot' fra CPH-NRT ?