PW14
15-12-2007, 18:04
Denne uka var det klart for en liten nordlig rundreise. Reisen startet med en begivenhetsløs flytur fra Oslo til Kirkenes. Den eneste overraskelsen, og gledelige sådan, var den nye terminalbygningen i Kirkenes. Veldig mye bedre enn sist jeg var der.
Turen videre til Murmansk gikk med minibuss. Et annet alternativ ville vært å fly direkte fra Tromsø til Murmansk med Aeroflot Nord, men siden jeg hadde et møte i Kirkenes var ikke det et alternativ. Widerøe som flyr strekningen Kirkenes - Murmansk flyr ikke på mandager, og ble derfor også forkastet.
Etter noen dager i Murmansk skulle jeg videre til Arkhangelsk. Her er fly virkelig eneste alternativ. Flyturen tar 1 time og 50 minutter; toget bruker 34 timer. Flyet jeg skulle reise med kom fra Tromsø til Murmansk og skulle videre til Arkhangelsk.
Problemet med russiske flyplasser er den totale mangelen på informasjon hvis man ikke kan russisk. Noen fortalte oss at flyet var innstilt, noe som ville være en katastrofe siden neste fly gikk først om to dager. Etter hvert ble det klart at flyet var forsinket. For å holde oss oppdatert på hvor forsinket, så ble løsningen å ringe noen i Norge som kunne sjekke Avinor sine sider for å se når flyet forlot Tromsø.
Flyet som trafikkerer denne strekningen er en Antonov 24. Man får virkelig følelsen av robusthet bare ved å se på doningen. Flytypen ble laget for å kunne klare seg i mer ugjestmilde strøk. Det å fly sovjetiskproduserte fly blir jo ofte sett på som "litt modig". Flyet virker imidlertid helt trygt, og det er ikke så forskjellig å være passasjer med en An-24 sammenlignet med andre mindre propellfly.
Vi fikk servert mat på veien. Standard flymat, med en litt russisk vri. Absolutt spiselig.
Jeg fikk ikke tatt så mange bilder av flyet, siden det var så mørkt, men her er et bilde av kabinen. Siden inngangen er bak, så er kabinen stengt med en dør mot den fremre delen av flyet.
http://www.eurofoto.no/show_image_stream.php?bid=86983849&dx=580&dy=435
Turen fra Arkhangelsk til St. Petersburg foregikk i en Tupolev 134. Arkhangelsk ligger mye lenger sør enn Murmansk, og nå var det såpass lyst at jeg fikk tatt en del bilder før take off. Kvaliteten er så som så fordi jeg hadde rotet litt med innstillingene på kameraet, og at jeg var litt nervøs for at noen med uniform skulle komme og ta kameraet mitt.
Flybuss på russisk
http://www.eurofoto.no/show_image_stream.php?bid=86983853&dx=580&dy=435
Terminalbygningen i Arkhangelsk
http://www.eurofoto.no/show_image_stream.php?bid=86984179&dx=580&dy=235
Ikke det flyet jeg skulle reise med, men morsomt å få tatt bilde av det. IL-18.
http://www.eurofoto.no/show_image_stream.php?bid=86984182&dx=580&dy=226
Mitt fly. Nydelig!
http://www.eurofoto.no/show_image_stream.php?bid=86983877&dx=580&dy=435
På vei inn
http://www.eurofoto.no/show_image_stream.php?bid=86983876&dx=580&dy=435
Dårlig beinplass ombord. Plassen ble enda dårligere når bordet ble slått ned.
http://www.eurofoto.no/show_image_stream.php?bid=86983868&dx=580&dy=435
Framme i St. Petersburg.
http://www.eurofoto.no/show_image_stream.php?bid=86983869&dx=580&dy=435
http://www.eurofoto.no/show_image_stream.php?bid=86984187&dx=580&dy=420
Turen videre fra St. Petersburg til Oslo var det Norwegian som stod for. Jeg hadde to timer før Osloflyet skulle gå. Den tiden trenger man når man ankommer Pulkovo 1 og skal videre fra Pulkovo 2. Etter å ha ventet godt og lenge på bagasjen, må man komme seg til neste terminal. Jeg hadde aldri byttet terminal her før, og viste ikke hvordan det foregikk.
Det fantes selvsagt ingen informasjon på engelsk, og jeg måtte spørre meg frem. Til slutt fant jeg en gratis shuttlebuss som gjorde jobben. Det tar 15 minutter å kjøre rundt hele flyplassen til Pulkovo 2. Terminal 2 er bitteliten og køene kjempelange. Det er rett og slett ikke stedet å oppholde seg dersom man har kort lunte.
Heldigvis var ikke flyet til Oslo fullt, så jeg klarte å få meg et av de siste setene ved gaten. Flyturen til Oslo gikk som planlagt, og jeg landet 10 minutter forsinket.
Turen videre til Murmansk gikk med minibuss. Et annet alternativ ville vært å fly direkte fra Tromsø til Murmansk med Aeroflot Nord, men siden jeg hadde et møte i Kirkenes var ikke det et alternativ. Widerøe som flyr strekningen Kirkenes - Murmansk flyr ikke på mandager, og ble derfor også forkastet.
Etter noen dager i Murmansk skulle jeg videre til Arkhangelsk. Her er fly virkelig eneste alternativ. Flyturen tar 1 time og 50 minutter; toget bruker 34 timer. Flyet jeg skulle reise med kom fra Tromsø til Murmansk og skulle videre til Arkhangelsk.
Problemet med russiske flyplasser er den totale mangelen på informasjon hvis man ikke kan russisk. Noen fortalte oss at flyet var innstilt, noe som ville være en katastrofe siden neste fly gikk først om to dager. Etter hvert ble det klart at flyet var forsinket. For å holde oss oppdatert på hvor forsinket, så ble løsningen å ringe noen i Norge som kunne sjekke Avinor sine sider for å se når flyet forlot Tromsø.
Flyet som trafikkerer denne strekningen er en Antonov 24. Man får virkelig følelsen av robusthet bare ved å se på doningen. Flytypen ble laget for å kunne klare seg i mer ugjestmilde strøk. Det å fly sovjetiskproduserte fly blir jo ofte sett på som "litt modig". Flyet virker imidlertid helt trygt, og det er ikke så forskjellig å være passasjer med en An-24 sammenlignet med andre mindre propellfly.
Vi fikk servert mat på veien. Standard flymat, med en litt russisk vri. Absolutt spiselig.
Jeg fikk ikke tatt så mange bilder av flyet, siden det var så mørkt, men her er et bilde av kabinen. Siden inngangen er bak, så er kabinen stengt med en dør mot den fremre delen av flyet.
http://www.eurofoto.no/show_image_stream.php?bid=86983849&dx=580&dy=435
Turen fra Arkhangelsk til St. Petersburg foregikk i en Tupolev 134. Arkhangelsk ligger mye lenger sør enn Murmansk, og nå var det såpass lyst at jeg fikk tatt en del bilder før take off. Kvaliteten er så som så fordi jeg hadde rotet litt med innstillingene på kameraet, og at jeg var litt nervøs for at noen med uniform skulle komme og ta kameraet mitt.
Flybuss på russisk
http://www.eurofoto.no/show_image_stream.php?bid=86983853&dx=580&dy=435
Terminalbygningen i Arkhangelsk
http://www.eurofoto.no/show_image_stream.php?bid=86984179&dx=580&dy=235
Ikke det flyet jeg skulle reise med, men morsomt å få tatt bilde av det. IL-18.
http://www.eurofoto.no/show_image_stream.php?bid=86984182&dx=580&dy=226
Mitt fly. Nydelig!
http://www.eurofoto.no/show_image_stream.php?bid=86983877&dx=580&dy=435
På vei inn
http://www.eurofoto.no/show_image_stream.php?bid=86983876&dx=580&dy=435
Dårlig beinplass ombord. Plassen ble enda dårligere når bordet ble slått ned.
http://www.eurofoto.no/show_image_stream.php?bid=86983868&dx=580&dy=435
Framme i St. Petersburg.
http://www.eurofoto.no/show_image_stream.php?bid=86983869&dx=580&dy=435
http://www.eurofoto.no/show_image_stream.php?bid=86984187&dx=580&dy=420
Turen videre fra St. Petersburg til Oslo var det Norwegian som stod for. Jeg hadde to timer før Osloflyet skulle gå. Den tiden trenger man når man ankommer Pulkovo 1 og skal videre fra Pulkovo 2. Etter å ha ventet godt og lenge på bagasjen, må man komme seg til neste terminal. Jeg hadde aldri byttet terminal her før, og viste ikke hvordan det foregikk.
Det fantes selvsagt ingen informasjon på engelsk, og jeg måtte spørre meg frem. Til slutt fant jeg en gratis shuttlebuss som gjorde jobben. Det tar 15 minutter å kjøre rundt hele flyplassen til Pulkovo 2. Terminal 2 er bitteliten og køene kjempelange. Det er rett og slett ikke stedet å oppholde seg dersom man har kort lunte.
Heldigvis var ikke flyet til Oslo fullt, så jeg klarte å få meg et av de siste setene ved gaten. Flyturen til Oslo gikk som planlagt, og jeg landet 10 minutter forsinket.