PDA

View Full Version : ARJ21 (aka. DC9-look alike) rollout


Blubird
15-12-2007, 18:04
Man tager en stykk DC9, justerer litt på cockpitvinduene og vips, man haver en ARJ21!

http://www.skyliner-aviation.de/viewphoto.main?LC=nav2&picid=4295

Rart med det, vinduskonfigurasjonen rundt cockpit stemmer på en måte ikke helt... ^_^

EB
16-12-2007, 01:54
En design vi fortsatt kan like...og som vil gjøre seg godt i mange år. Gutta fra California kunne designe fly i sin tid...

seilfly
16-12-2007, 01:59
Boeing skal være støyende i cockpit grunnet vinduenes utforming. Aner ikke hva det dreide seg om for det husker jeg ikke. Men de hadde visstnok ikke klart å endre dette da de lagde nye 737 (NG). Dette gjaldt 737, men cockpitvinduenes utforming ser da virkelig like ut for de fleste boingboingflyene.

Comments fra teknikere eller andre med innsikt?

Speedbird
16-12-2007, 08:50
1: Kjekt å se at designet fra Douglas og gutta lever videre! :)

2: Er vel liten forskjell mellom nesa på en NG og en CG egentlig,
de har flyttet på Pitotrørene (og AOA og TAT), og de siste NG'ene
har fått vortex generatorer foran ruta, noe som visstnok virker rimelig
bra - i følge en venn som flyr RRA/B en gang i blant.
Ellers TROR jeg ikke at det er noen store endringer - BSSW er jo dyptgående
interessert i disse flyene (forstår ikke hvorfor.. :p ), noen tips?

BSSW
16-12-2007, 13:52
1: Kjekt å se at designet fra Douglas og gutta lever videre! :)

2: Er vel liten forskjell mellom nesa på en NG og en CG egentlig,
de har flyttet på Pitotrørene (og AOA og TAT), og de siste NG'ene
har fått vortex generatorer foran ruta, noe som visstnok virker rimelig
bra - i følge en venn som flyr RRA/B en gang i blant.
Ellers TROR jeg ikke at det er noen store endringer - BSSW er jo dyptgående
interessert i disse flyene (forstår ikke hvorfor.. :p ), noen tips?

Akkurat design er ikke det jeg er mest interessert i, men kan ikke si å huske at det er noe forskjell på CL og NG utenom de tingene du har nevnt. Kanskje tripple-seven vet noe mer? Du kan jo også sjekke SRMen vet du.

Interessen min er mer teknisk enn design. Synes at MDen er noe tyngre enn strengt tatt nødvendig. Dessuten er det vel ikke særlig økonomisk å ha en MD inne på base ca en gang i året, mens CL er kun inne hver 18 mnd og NGen hver 24 mnd.

B767
16-12-2007, 14:40
hvem produsere ARJ ??

Blubird
16-12-2007, 14:56
AVIC I Commercial Aircraft Company, også kjent som ACAC.

B767
16-12-2007, 15:18
hvilke land ?

Desk pilot
16-12-2007, 15:28
Kina, Shanghai.

Mer info her: www.aerospace-technology.com/arj21/ (http://www.aerospace-technology.com/projects/arj21/)

Speedbird
16-12-2007, 19:17
Synes at MDen er noe tyngre enn strengt tatt nødvendig. Dessuten er det vel ikke særlig økonomisk å ha en MD inne på base ca en gang i året, mens CL er kun inne hver 18 mnd og NGen hver 24 mnd.
Hvorfor begynner du å slenge drit om MD'en uten at den er nevnt i det hele tatt??!
Den er jo uansett LANGT bedre enn papirflyet B737....!:angry:

gottols
16-12-2007, 20:45
Jeg er selv en Douglas fantast. Likevel må jeg spørre om hvofor 737 NG klassifiseres som "papirfly" ??
Ja, jeg har hørt folk omtale 737 som "pretty sluggish as far as control yoke inputs go" Likevel, 737 som sådan har jo solgt som bare f..n. Er Boeing så mye bedre til å selge ? Med eksisterende salgstall har jeg vanskelig for å tro at dagens flyselskap kan betraktes som lamme.......................Det må jo med andre ord være en grunn til at denne twin jetten har solgt så godt som den har.................................

Canopy
16-12-2007, 21:04
Jeg er selv en Douglas fantast. Likevel må jeg spørre om hvofor 737 NG klassifiseres som "papirfly" ??


Flyet er tynt som papir. står du på flykroppen til en 737 så gir det litt etter. Sånn er det ikke på MD, der er det brukt tykkere plater. Sånn sett så virker MD mye mer solid!!

Speedbird
17-12-2007, 09:44
Amen!

Du kan miste en Maglight på vingen til en MD80, Maglight'en slutter å lyse - ikke ett merke på vingen..
Mister du en Maglight på en 737, må du skifte skin..

Meldingen min til BSSW er også litt intern humor, da vi alltid pleier å krangle 737 VS MD80.. :)

BSSW
17-12-2007, 10:10
Likevel, 737 som sådan har jo solgt som bare f..n. Er Boeing så mye bedre til å selge ? Med eksisterende salgstall har jeg vanskelig for å tro at dagens flyselskap kan betraktes som lamme.......................Det må jo med andre ord være en grunn til at denne twin jetten har solgt så godt som den har.................................

Har du noe respons til denne da Speedbird?

Og jeg mener at 737en er best :) og ikke den "greia" som pleier å stå i spor 2 hos STS på OSL :D

Speedbird
17-12-2007, 10:19
737'ern er billig, MD80 var dyr.
Man må betale for design, kvalitet og performance!

Dessverre styres de fleste flyselskaper av blårussen,
i stedet for genuine flyenthusiaster, og da tenkes
det på kortsiktig gevinnst, i stedet for de estetiske verdier.

TOS
17-12-2007, 10:24
Dessverre styres de fleste flyselskaper av blårussen,
i stedet for genuine flyenthusiaster, og da tenkes
det på kortsiktig gevinnst, i stedet for de estetiske verdier.

Jeg er redd at estetiske verdier alene nok ikke klarer å bidra til lønnsom drift, noe som er en forutsetning for at selskapet skal vare utover noen dager/måneder....;)

Speedbird
17-12-2007, 10:28
Nå høres du ikke ut som en ekte flyenthusiast!!
Dette er mye av grunnen til jeg liker SAS,
ikke "enhetsflåte" men en samling av mange ulike flytyper,
slik at det er mye ulikt å jobbe med, og ikke minst - fotografere!
Tenk hvor kjedelig det hadde vært hvis alle selskap fløy rundt med
737, med hvit base - og en eller to striper i rødt eller blått baover skroget...?

Someone
17-12-2007, 10:30
Tenk hvor kjedelig det hadde vært hvis alle selskap fløy rundt med
737, med hvit base - og en eller to striper i rødt eller blått baover skroget...?

Nå blander/roter du sammen flydesign og branding... to vidt forskjellige ting;)

Speedbird
17-12-2007, 10:41
Ja, ja, JA!
Jeg vet at jeg roter litt nå, men alle forstår hvor jeg vil..
Er blind av kjærlighet til MD80'en.. ^_^

BSSW
17-12-2007, 11:22
Det er jo sant det....kjærlighet gjør blind :D

737, med hvit base - og en eller to striper i rødt eller blått baover skroget...?

Med andre ord så likte du ikke paint schemet til Ford på deres 2 B737-705?

OJB
17-12-2007, 15:26
Ja, ja, JA!
Jeg vet at jeg roter litt nå, men alle forstår hvor jeg vil..
Er blind av kjærlighet til MD80'en.. ^_^

Til og med jeg fortstår den Speedbird:)

OJB
17-12-2007, 15:30
Det er vel en indirekte årsak til likhet med MD'en her ; Kina bygget jo MD,er på lisens i en del år og da sitter de naturligvis på fabrikasjonstegninger .
Med en oppegående ingeniøravdeling tar det ikke lang tid å rafinere og bedre et allerede godt design.

Someone
17-12-2007, 15:45
Med en oppegående ingeniøravdeling tar det ikke lang tid å rafinere og bedre et allerede godt design.


Eller en god kopimaskin....

LN-MEH
17-12-2007, 17:15
Man tager en stykk DC9, justerer litt på cockpitvinduene og vips, man haver en ARJ21!
Rart med det, vinduskonfigurasjonen rundt cockpit stemmer på en måte ikke helt... ^_^

Ja den mangler det midtre cockpitvinduet som DC-9/MD80/90/B717 har. Den mangler jo også "eyebrow windows", men de ble jo fjernet på Boeing 717-200 (MD-95!)) på slutten av dens korte produksjonstid. Den første uten disse var Air Tran's N997AT c/n 51141/5110 som ble levert i november 2002. Det kinesiske flyet ser fint ut!:)

LN-AØR
17-12-2007, 17:26
Skjønte ikke dette helt jeg. Er dette en kinesisk produsent som har designet et helt nytt fly som skal settes ut i kommersiell trafikk og konkurrere mot Boeing, Airbus osv., eller bare en produsent som har satt sammen noen flydeler og kopiert MD deisgnet for å skape oppmerskomhet? Hvilke selskaper vil kjøpe et fly som er made in China. Til slutt er det et fly som er like stort som MD'ene eller Embraer f. eks?

LN-MOW
17-12-2007, 17:37
Hvilke selskaper vil kjøpe et fly som er made in China.

De kinesiske. Muligens ogsaa russiske og en del tredje-verden selskaper. Er prisen rett, vil kjerra gaa i markeder som ellers kun kjoeper foreldet materiell.

KennethGS
17-12-2007, 17:47
737'ern er billig, MD80 var dyr.
Man må betale for design, kvalitet og performance!


Tror heller det er som med Italienske biler: Man betaler for merket... ^_^

Disse brennlakkerte kloakkrørene (DC-9/MD-80) burde vært gjort om til øl-bokser for mange år siden... :p

Speedbird
17-12-2007, 18:31
Disse brennlakkerte kloakkrørene (DC-9/MD-80) burde vært gjort om til øl-bokser for mange år siden... :p

*Henter det største verktøyet vi har på STS, og kjører FORT mot Torp!* :angry::exclaimation:exclaimation:exclaimation

KennethGS
17-12-2007, 18:42
*Henter det største verktøyet vi har på STS, og kjører FORT mot Torp!* :angry::exclaimation:exclaimation:exclaimation

Hehe...
Finner ikke meg der nå vettu...

Har langfri jeg... :D


Hva ER det største verktøyet på STS forresten? En MD-80 Maintenance Manual kanskje? Kan forestille meg at de ble hogd ut av stein i sin tid? :colgate:

Vede
17-12-2007, 19:47
Hahaha, nå lever du ekstremt farlig Kenneth.

KennethGS
17-12-2007, 19:54
Hahaha, nå lever du ekstremt farlig Kenneth.

Hehe... Jeg vet... ^_^

Livet er ikke mer spennende enn man gjør det til selv.... :rolleyes:

Isbamse
17-12-2007, 19:55
Men, seriøst: Er dette en oppgradert MD (lisensiert eller "piratkopiert"), eller har de tegnet fra grunnen av, bare med insipirasjon fra MD? Evt...de har kjøpt en utrangert DC9 og byttet ut innmaten, og vips, en ny flymodell...?

KennethGS
17-12-2007, 20:03
Spørs nok om ikke dette er en piratkopi gitt...
De er jo store på sånt der borte, og tydligvis ikke spesiellt kresne er de heller...;)

Vede
17-12-2007, 22:22
Spørrs om ikke dette er en "ekte fake" DC-9.

BSSW
17-12-2007, 23:27
Hehe...
Finner ikke meg der nå vettu...

Har langfri jeg... :D


Hva ER det største verktøyet på STS forresten? En MD-80 Maintenance Manual kanskje? Kan forestille meg at de ble hogd ut av stein i sin tid? :colgate:

Hvis du noen gang ser en skallet eller nesten skallet kar komme mot deg stiv i blikket, da er det bare en ting å gjøre........LØP for livet! :D

Speedbird: mener du den største hakkespetten?

Jeg vet denne spøken er over, men måtte bare svare.

KennethGS
17-12-2007, 23:55
Hvis du noen gang ser en skallet eller nesten skallet kar komme mot deg stiv i blikket, da er det bare en ting å gjøre........LØP for livet! :D


Hehe... Jeg vet hvordan han ser ut, så jeg kjenner han nok igjen...

...men det er klart, jeg kommer nok ikke til å oppsøke OSL på en stund, for å si det sånn... ^_^

BSSW
18-12-2007, 00:00
Hehe... Jeg vet hvordan han ser ut, så jeg kjenner han nok igjen...

...men det er klart, jeg kommer nok ikke til å oppsøke OSL på en stund, for å si det sånn... ^_^

Smart valg :D

LN-MEH
18-12-2007, 11:48
Ja, ja, JA!
Jeg vet at jeg roter litt nå, men alle forstår hvor jeg vil..
Er blind av kjærlighet til MD80'en.. ^_^

Du kunne tatt deg en tur til Tromsø, så kunne vi ha snakket MD-80 (og DC-9, selve stamfaren) i timesvis. Det kan se ut som vi lider av omtrent det samme! :up:

Speedbird
18-12-2007, 12:01
Du kunne tatt deg en tur til Tromsø, så kunne vi ha snakket MD-80 (og DC-9, selve stamfaren) i timesvis. Det kan se ut som vi lider av omtrent det samme! :up:

Kanskje jeg tar deg på ordet der!
Får litt mer fri ut på nyåret nå!

Kenneth:
Den største boka her er vel StructureRepairManualen,
etter slurvete stuere/deicere som ødelegger flyene våre!

Bare vent - jeg er også veldig langsint!

KennethGS
18-12-2007, 17:20
Kenneth:
Den største boka her er vel StructureRepairManualen,
etter slurvete stuere/deicere som ødelegger flyene våre!

Hehe... Sånt er jeg ikke kjent med... Slurver SGS? ;)
Min "verste" så langt var å drukne en APU på en B738, men selv den startet igjen for egen maskin bare minutter senere...

Bare vent - jeg er også veldig langsint!

Usunt det... ^_^ Det beste er nok å få det ut, og bli ferdig med det...
Å gå rundt å være sinna er ikke godt for noe som helst... :rolleyes:

LN-MEH
18-12-2007, 20:34
Huff. Jeg trodde dette skulle handle om kinesiske fly og ikke kinesisk? kampsport?!:)

LN-MOW
18-12-2007, 20:43
Kinesisk kampsport??

Aa nei .. sinna bergenser!! :p

BSSW
18-12-2007, 21:01
Kinesisk kampsport??

Aa nei .. sinna bergenser!! :p

Som er mye farligere enn kinesisk kampsport :D

Speedbird
18-12-2007, 21:14
Ja, du har vel erfart det, Olav?? ;)

Kenneth: Du leker med ilden!
Er mange på STS som leser her på forumet,
og det er mange i STS som har sterke følelser
for MD80'en!
Du så vel ATA bildene?
Tror vi må bruke samme verktøy på deg!! ;)

LCH78
18-12-2007, 22:48
Du så vel ATA bildene?


jeg har ikke sett dem, men vil gjerne se dem :)

Blubird
27-12-2007, 13:28
Da er maskinen lakkert:

http://www.skyliner-aviation.de/viewphoto.main?LC=nav2&picid=4324

BGO
27-12-2007, 14:12
Dette ser jo veldig bra ut...:up:

OJB
27-12-2007, 14:33
Flott maskin , mye til felles med DC'en. Ser ut til å være et en effektiv design.
Det kan se ut som kineserne nå ligger et hode foran kanadierne med regional jets. Det skal bli spennende å se om Bombardier kommer av bakken med C-serien sin nå.
Med Embraer og kineserne som kan produsere billige og bra maskiner tviler jeg på om Bombardier lanserer sin C-serie nå. Det blir vel heller å raffinere Q400 designen vil jeg tro.