Bizflyer
04-12-2004, 03:58
Her i forrige uke var jeg på tur med Blue1 t/r CPH-TKU. Ikke mye å rope hurra for må jeg si.
Jeg var booket på 0810 avgangen fra CPH og kom inn med en SK flight som landet på Kastrup kl 0710. Dvs jeg var ute av senga kl 0410 den morgenen, så det kan jo mildest talt omtales som tidlig.
Ved ankomst CPH begav jeg meg til SK's Scandinavian lounge. Til min store "glede" oppdager jeg at morgenens flight er "cancelled". Neste flight kl 1245. Kan booke om via Helsinki men vil være fremme 15 min før, og da må jeg kjøpe ny billett, ettersom jeg har billigbillett for en gangs skyld. For hvorfor betale 11000 kr for billetten når man kan få den samme for kr 2700 hvis man bestiller en uke på forhånd. Må man så booke om returen, er det billigere å kjøpe ny enveis billett.
Vel, mer enn 6 timer å vente på Kastrup. Heldigvis har Scandinavian lounge et par hvilerom å låne bort, og enda mer heldivis var ett av dem ledig, og det fikk jeg. Dette var akkurat som et enkeltrom på hotell, med oppredd seng og et stort, fint bad med dusj og toalett og det som måtte behøves av såpe, barberhøvel osv. Deilig!!
Så la jeg meg til for å sove de timene jeg ikke fikk natta før, og stod opp i 11tiden. Loungen har jo et greit tilbud i vått og tørt. Men Tuborgs juleøl smakte ikke godt på denne tiden av døgnet. Hadde fått en voucher på 100 kr til bruk i et spisested på flyplassen og den ble brukt på en hamburger i cafeteriaen. Det må slåes fast at det er den dårligste burgeren jeg noen sinne har kjøpt. Glad jeg ikke betalte den selv.
Boarding skjedde greit nok. Flytypen var en Avro RJ85. Konfigurasjonen var 2+3 og kabinen var oppdelt i businessclass og economyclass. Jeg var i bakerste havldel, og når flyet bare ble fyllt med rundt 30 personer, dette inkludert de som var lidende under morgenes kansellering, bringer jo tankene en hurtig inn på at kanselleringen skyldes for få kjøpte billetter. Det burde vel ikke være overraskende at det kan bli til tekniske problemer. Eller hur???
Vel ombord i flyet, ser jeg til min store skuffelse at avstanden mellom setene er som på Premiair. Med mine 194 cm er det kul i havet å få plass til kroppen min mellom seteradene. Heldivis har jeg sete ledig ved min side, så ved å skreve uanstendig går det da. Ingen flyselskap i regulær rutetrafikk burde ha lov til å fly med en så dårlig sete komfort. De skal gjøre mye bra for å oppveie en slik ukomfortabelhet!!!
Serveringen startet da vi var i luften. Først fikk de der fremme servert, og deretter oss i den bakre halvdel. Ble overrasket da de på den første raden på economy serverte den vanlige lille sas boksen med ett tørt rundstykke, og jeg som satt på rad 2 fikk en stor boks med en liten bit røkelaks, ett kyllingbryst med potetsalat, et stykke ost, og en sjokolademuffin. Aldeles glimrende. Spurte senere stewardessen om hvorfor jeg hadde fått bedre mat enn de andre, og da var svaret, at de ikke hadde nok bokser til de på economy. Det var heller ikke business mat jeg hadde fått for det var røkt kolje. Måtte flire av min kollega som satt foran gardinet som ved ankomst med en stygg grimase fortalte om den fæle maten de hadde fått foran gardinet. FØltes godt å ha spart mange tusen kroner på billetten da. Men de fikk da dekket opp bordet med en hvit serviett da, og det burde da være verdt mange tusen bare det`????:sarc
Personalet ombord virket mer professjonelle enn personlige. De var ett hakk bedre på hjemturen. Stewardessen som serverte min rad, flirte godt da jeg ba om en biff med løk på returen. Hun lurte på om et tørrt rundstykke med røket kalkun ville gjøre samme nytten!
Hjemturen var 45 min forsinket. Heldigvis var der 4 timers venting på Kastrup i utgangspunktet så det laget ingen store problemer for oss. Flyet var fullt denne flighten og avstanden mellom setene var ikke bedre på dette flyet. Serveringen denne gangen var den vanlige boksen, men til forskjell fra SAS var alkoholholdige drikker gratis, til og med cognac. Siden dette var en fredag ettermiddag, var jo det greit å ta med seg all den tid bilen ikke stod på flyplassen for en gangs skyld.
I København brukte jeg og mine 3 kollegaer i ventetiden på neste flight at vi hadde spart rundt 20 000 kroner på å fly billigbillett med en meget bedre middag i "A Hereford steakhouse". Vel fortjent. Det er det beste alternativet for mat på Kastrup, men spesielt billig er det ikke, og value for money er det vel heller ikke. Men det går jo greit an når man ikke skal betale selv. Men hvilken flyplass har kvalitetsmat til en fornuftig penge? Den leter vi vel alle fortsatt etter?
Konklusjon:
Setekomfort: Terningkast 1
Servering ombord: Terningkast 4
Punktlighet: terningkast MINUS 5
Service ombord: Terningkast 3
Billettprissystem: Terningkast 1
Alt i alt Terningkast 1
Blue 1 bør unngås dersom mulig. Serveringen ombord er bra, men dårlig punktlighet og setekomfort trekker det ned. Jeg har også kollegaer som flere ganger har opplevd avlyste avganger eller betydelige forsinkelser med dette selskapet.
Businessflyer
Jeg var booket på 0810 avgangen fra CPH og kom inn med en SK flight som landet på Kastrup kl 0710. Dvs jeg var ute av senga kl 0410 den morgenen, så det kan jo mildest talt omtales som tidlig.
Ved ankomst CPH begav jeg meg til SK's Scandinavian lounge. Til min store "glede" oppdager jeg at morgenens flight er "cancelled". Neste flight kl 1245. Kan booke om via Helsinki men vil være fremme 15 min før, og da må jeg kjøpe ny billett, ettersom jeg har billigbillett for en gangs skyld. For hvorfor betale 11000 kr for billetten når man kan få den samme for kr 2700 hvis man bestiller en uke på forhånd. Må man så booke om returen, er det billigere å kjøpe ny enveis billett.
Vel, mer enn 6 timer å vente på Kastrup. Heldigvis har Scandinavian lounge et par hvilerom å låne bort, og enda mer heldivis var ett av dem ledig, og det fikk jeg. Dette var akkurat som et enkeltrom på hotell, med oppredd seng og et stort, fint bad med dusj og toalett og det som måtte behøves av såpe, barberhøvel osv. Deilig!!
Så la jeg meg til for å sove de timene jeg ikke fikk natta før, og stod opp i 11tiden. Loungen har jo et greit tilbud i vått og tørt. Men Tuborgs juleøl smakte ikke godt på denne tiden av døgnet. Hadde fått en voucher på 100 kr til bruk i et spisested på flyplassen og den ble brukt på en hamburger i cafeteriaen. Det må slåes fast at det er den dårligste burgeren jeg noen sinne har kjøpt. Glad jeg ikke betalte den selv.
Boarding skjedde greit nok. Flytypen var en Avro RJ85. Konfigurasjonen var 2+3 og kabinen var oppdelt i businessclass og economyclass. Jeg var i bakerste havldel, og når flyet bare ble fyllt med rundt 30 personer, dette inkludert de som var lidende under morgenes kansellering, bringer jo tankene en hurtig inn på at kanselleringen skyldes for få kjøpte billetter. Det burde vel ikke være overraskende at det kan bli til tekniske problemer. Eller hur???
Vel ombord i flyet, ser jeg til min store skuffelse at avstanden mellom setene er som på Premiair. Med mine 194 cm er det kul i havet å få plass til kroppen min mellom seteradene. Heldivis har jeg sete ledig ved min side, så ved å skreve uanstendig går det da. Ingen flyselskap i regulær rutetrafikk burde ha lov til å fly med en så dårlig sete komfort. De skal gjøre mye bra for å oppveie en slik ukomfortabelhet!!!
Serveringen startet da vi var i luften. Først fikk de der fremme servert, og deretter oss i den bakre halvdel. Ble overrasket da de på den første raden på economy serverte den vanlige lille sas boksen med ett tørt rundstykke, og jeg som satt på rad 2 fikk en stor boks med en liten bit røkelaks, ett kyllingbryst med potetsalat, et stykke ost, og en sjokolademuffin. Aldeles glimrende. Spurte senere stewardessen om hvorfor jeg hadde fått bedre mat enn de andre, og da var svaret, at de ikke hadde nok bokser til de på economy. Det var heller ikke business mat jeg hadde fått for det var røkt kolje. Måtte flire av min kollega som satt foran gardinet som ved ankomst med en stygg grimase fortalte om den fæle maten de hadde fått foran gardinet. FØltes godt å ha spart mange tusen kroner på billetten da. Men de fikk da dekket opp bordet med en hvit serviett da, og det burde da være verdt mange tusen bare det`????:sarc
Personalet ombord virket mer professjonelle enn personlige. De var ett hakk bedre på hjemturen. Stewardessen som serverte min rad, flirte godt da jeg ba om en biff med løk på returen. Hun lurte på om et tørrt rundstykke med røket kalkun ville gjøre samme nytten!
Hjemturen var 45 min forsinket. Heldigvis var der 4 timers venting på Kastrup i utgangspunktet så det laget ingen store problemer for oss. Flyet var fullt denne flighten og avstanden mellom setene var ikke bedre på dette flyet. Serveringen denne gangen var den vanlige boksen, men til forskjell fra SAS var alkoholholdige drikker gratis, til og med cognac. Siden dette var en fredag ettermiddag, var jo det greit å ta med seg all den tid bilen ikke stod på flyplassen for en gangs skyld.
I København brukte jeg og mine 3 kollegaer i ventetiden på neste flight at vi hadde spart rundt 20 000 kroner på å fly billigbillett med en meget bedre middag i "A Hereford steakhouse". Vel fortjent. Det er det beste alternativet for mat på Kastrup, men spesielt billig er det ikke, og value for money er det vel heller ikke. Men det går jo greit an når man ikke skal betale selv. Men hvilken flyplass har kvalitetsmat til en fornuftig penge? Den leter vi vel alle fortsatt etter?
Konklusjon:
Setekomfort: Terningkast 1
Servering ombord: Terningkast 4
Punktlighet: terningkast MINUS 5
Service ombord: Terningkast 3
Billettprissystem: Terningkast 1
Alt i alt Terningkast 1
Blue 1 bør unngås dersom mulig. Serveringen ombord er bra, men dårlig punktlighet og setekomfort trekker det ned. Jeg har også kollegaer som flere ganger har opplevd avlyste avganger eller betydelige forsinkelser med dette selskapet.
Businessflyer