View Full Version : Glatt rullebane. Hva gjøres?
Etter vi hadde freezing rain her på Sola på tirsdag så ble det en diskusjon etter på om hva som gjøres på rullebanen for å få vekk isen? Tarmac ble jo strødd med sand men man strør jo ikke en rullebane. Og salt kan vel heller ikke brukes for da ruster jo flyene. Så hva brukes?
KennethGS
07-12-2007, 17:48
Av kjemikalier, så har man Urea og Aviform, og man KAN bruke sand på rullebanen også..
Bruken av kjemikalier kommer nok til å gå kraftig opp her og der, nå som man har blitt enda strengere på dette med "sort rullebane" på vinterstid...
Urea er en type gjødsel og Aviform er visst en type eddik. Derfor er sistenevnte å foretrekke visstnok.
Det er mange faktorer som spiller inn når man skal sette i gang banepreparering. Kulde i bakken, kulde i lufta, konsistens på nedbør, forventet nedbør, vind samt en vurdering av type fly som skal lande.
Og noen ganger nytter ingen ting. Da er det bare å bestille pizza og sitte og vente. Har vært med på det også...
http://img.photobucket.com/albums/1003/atckyrre/Evenes/1fres65.jpg
http://img.photobucket.com/albums/1003/atckyrre/Evenes/1burningrunway.jpg
http://img.photobucket.com/albums/1003/atckyrre/Evenes/1skrap2.jpg
STARSHIP 2
07-12-2007, 21:08
fine bilde Kyrre, ble den gassbrenneren brukt mye på Evenes?
de fleste plasser har vel ikke lov til å bruke urea lenger, men Bodø får lov pga F16..
AirbusTrond
07-12-2007, 22:39
Ganske stilig å sitte på Gardermoen i snøvær med noe godt i glasset og titte ut på disse snøfreserne kjøre ut i formasjon:cheers:
Og noen ganger nytter ingen ting. Da er det bare å bestille pizza og sitte og vente. Har vært med på det også...
Hvilken pizza fungerer da best?
varmekabel i rullebane..
de kan skru på når det finnes speilglatt is på banen.. så det burde ikke ramme økonomien for strømregningen da.. siden det kommer ikke til å bruke ofte..
Faktisk har man jo vurdert kraftig å ta i bruk jordvarme. Borer man dypt nok blir vannet varmt nok og da skal det ikke så mye til for å smelte isen. Men tenk på hvor mange kilometer med vannledning det ville utgjøre... Så det har vel blitt med vurderingen.
Brenneren blir veldig sjelden brukt, blant annet av miljøhensyn. Men med tykk issåle og kraftig og kald østavind hadde man et behov for å få sanden til å feste skikkelig, og da var det eneste muligheten. I dag lurer jeg på om man heller bruker nesten samme fastsandløsning som på veiene. Altså kokende vann. Men det er jo så lenge siden jeg har jobbet tårn nå, så her må nok Cato eller noen av de andre gluintan supplere.
eg får ikke til å tro at brennern er effektiv.. fordi den bare smelter isen tilk vann.. så fryser den igjen kjapt etter ....
varmekabel i rullebane..
de kan skru på når det finnes speilglatt is på banen.. så det burde ikke ramme økonomien for strømregningen da.. siden det kommer ikke til å bruke ofte..
Og hva tror du det koster å legge et par kvadratkilometer med varmekabler:o
eg får ikke til å tro at brennern er effektiv.. fordi den bare smelter isen tilk vann.. så fryser den igjen kjapt etter ....
Jepp. Og da sitter sanden fast. Som du ser kjører det en strøbil rett foran. :)
ah ok nå skjønner eg.. :)
KennethGS
08-12-2007, 03:13
Og hva tror du det koster å legge et par kvadratkilometer med varmekabler:o
Ikke overdriv nå da..
Den største rullebanen her til lands måler ca. 0,216 kvadratkilometer.. ;)
STARSHIP 2
08-12-2007, 11:48
Vet at en del plasser bruker de varm sand når de ikke får bort isen. Det er jo litt mere energieffektivt enn en gassbrenner.
Var en gang ifjor vinter på Mosjøen og Røssvold da det var hadde vært veldig kaldt en periode (<-20) og plustselig slo det over til regn og 1-2C.. Alt som regnet ble is når det landet og det var ikke mulig å åpne på noen av plassene, selv da de brukte varm sand (det ble glasert for fort igjen).
Blackhawk
08-12-2007, 12:54
Legge varmekabler ja, grøss og gru - tenk på den strømregningen da
gitt! Nei da synes jeg det hørtes mye billigere (og mer behagelig)
å bestille pizza gitt... ^_^
catocontrol
08-12-2007, 14:33
Tror nok ikke jeg har sett gassbrenneren i bruk, etter at du tok de bildene Kyrre! Fastsandsprederen har heller ikke vært brukt(mislykket? Tror det må være veldig kaldt om det skal være effektivt). Så det som brukes er nok sand og deilige kjemikalier:)