PDA

View Full Version : BA Club World fra Hong Kong til Oslo


VoiceCom
07-12-2007, 16:31
Etter seks dager I Hong Kong var det på tide å sette nesen hjemover. Under oppholdet hadde vi en del møter på flyplassen hvor jeg fikk tatt noen bilder. Disse finner du i denne billedtråden: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=24954. En TripReport for turen min til Hong Kong, med BA i FIRST finner du her: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=25077.

BA26 22NOV07
HKG-LHR 23:25 – 04:50
Sete 20D, C-klasse

Returen var planlagt med BA28 med avgang klokken 00:40. Hotellrommet mitt på Holiday Inn Golden Mile i Kowloon hadde jeg kun til 16:00, men fikk ”campe” på min kollega sitt hotellrom litt lenger da han skulle bli en natt til.

I 19-tiden satte jeg nesen mot flyplassen – syntes det var bedre å ha god tid på flyplassen til å kikke litt, shoppe litt og prøve ut loungen. Første etappe var med drosje fra hotellet til Airport Express Train stasjonen i Kowloon. Jeg visste at det her også var innsjekkingsskranker slik at jeg slapp å drasse på kofferten på toget selv.

Drosjeturen var unnagjort på 10 minutter. De kjører raskt i Hong Kong, men dessverre er de fleste drosjesjåfører ganske harde på både gass og bremsepedaler så det blir litt ubehagelig å sitte på. Er du disponert for litt sjø (eller fly-) syke gjelder det å passe på!

Apropos transportmidler. En annen dag tok jeg bilde av denne flybussen – antagelig ikke produsert i Toulouse...

http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKong07/HongKong-39.jpg

På togstasjonen fant jeg raskt skrankene for innsjekking. Her var det en rekke skranker hvorav en for British Airways. Det var lite folk der og ingen foran BA-skranken så ventetiden var minimal. Mannen i skranken kikket litt og tastet litt og spurte meg så om jeg kanskje ville være med et BA fly som gikk litt tidligere da det så ut som mitt fly kunne bli forsinket. Dette sa jeg selvsagt ja til – noe som også ville gi meg litt bedre tid til transit på LHR.

Dessverre var det ikke mange Club World seter igjen på BA26 som jeg ble booket om til, så det ble sete 20D – jeg hadde egentlig reservert 20A på BA28. Det viste seg at BA har tre B747 mellom HKG og LHR hver kveld – ikke dårlig!

Kofferten forsvant inn i systemet, jeg fikk boarding pass og tok heisen ned til togperrongen. Togturen er unnagjort på ca 30 minutter – en veldig grei måte å reise til flyplassen på. Det eneste irriterende er damestemmen som annonserer ”neste stasjon er...”, og så ”vi nærmer oss neste stasjon som er...” og til slutt ”vi kommer nå til ....” – alt på engelsk og to varianter kinesisk. Alt for hver stasjon…

På flyplassen kikket jeg innom noen butikker før jeg gikk gjennom security. Hadde fått tips om at elektronikk faktisk er billigere før security enn det er i ”tax-free” i avgangshallen. Og det stemte. Men du får selvsagt ting enda billigere inne i Hong Kong.

Etter en liten handlerunde var det tid for lounge-besøk. Siden jeg hadde byttet til BA26 som hadde avgang 23:40 ble det ikke så mye tid her – kun en halv time. Strevde litt med å finne loungen til Qantas og British Airways (The Hong Kong lounge), men fant den til slutt. Den lå bare i en annen etasje enn gatene og skiltene var ikke helt klargjørende.

Grei lounge med en business-seksjon først og man kunne så gå videre inn i en First-seksjon. Denne gangen måtte jeg dessverre greie meg med business... :(. Drikke-utvalget var greit men lite spiselig å finne annet enn småsnacks. Imidlertid ganske fullt av folk.

Siden det var flere BA fly som hadde avreise til LHR omtrent samtidig var det viktig å velge riktig. Gikk tidlig til gaten hvor en betydelig kø hadde dannet seg allerede. Egen kø for First/Business hvor det allerede stod rundt 20 personer. Engelskmenn er jo gode på kø.

Vel ombord var det å traske til høyre (dessverre), lengst bak i business kabinen hvor jeg fant rad 20. 20D er midtgang sete så jeg trengte ikke gå over andre for å komme ut. Mitt opprinnelige sete var 20A som er et vindussete hvor man sitter baklengs, men siden dette er bakerste rad har dette setet ”egen utgang” slik at man ikke trenger å tråkke over noen ben for å komme ut.

Se kabinlayout her: http://www.seatexpert.com/_BA747_70.html

BA har en layout i business hvor annethvert sete er bakovervendt, noe som gjør at man ikke sitter skulder-til-skulder og dermed får en litt mer privat følelse. BA er i ferd med å oppgradere alle sine B747 til såkalt Next Generation Club World (NGCW) og etter info fra Flyertalk skulle det bare være ca 7 fly igjen som ikke var oppgradert. Jeg håpet derfor på å få prøve de nye setene. Dessverre hadde jeg ikke så flaks, og havnet på et av de få flyene som ikke var oppgradert, og måtte dermed ta til takke med de eldre setene. De er forøvrig ikke så altfor ille og kan også legges helt flate. BA kjører 2+4+2 seating så det blir ganske mange seter i kabinen likevel, og litt for smalt etter min mening. Her tror jeg NGCW er bedre. I flyet jeg fløy er det 70 business seter.

http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKong07/HongKong-55.jpg
Uklart bilde tatt mot sete 19C og 18C

http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKong07/HongKong-56.jpg
God benplass. Fotskammelen som sees kan slåes ned men det er her FA må gå inn for å servere 19E

Kabinen fylte seg fort opp og det var tydelig at dette ble en ganske full flight. Headset, teppe og pute lå allerede i setet, og en ung kvinnelig FA kom rundt og delte ut Amenity kit (eller ”wash bag” som de kaller det), en liten mappe med det vanlige; ørepropper, øyelapper, sokker, tannbørste og noen kremer. Ingen kam her heller – noe jeg heller ikke fikk i kit’et på FIRST. FA var ikke helt oppdatert på hvor hun hadde delt ut kit, og jeg ble spurt ved tre anledninger om jeg hadde fått. Headsetet var av samme type noise-canceling som jeg fikk i FIRST på vei til Hong Kong.

Pre-departure drinker ble utdelt hvor jeg selvsagt tok en Champagne. Etter vinmenyen å dømme var det enten en Heidsieck Monopole Blue Top Brut Reserve Champagne eller en Charles heidsieck Brut Reserve Champagne. Menyen ble også delt ut nå så vi kunne forberede oss på hva vi ville spise.

Deretter ble det utdeling av varme håndklær. Den samme kvinnelige FA som spurte meg tre ganger om Amenity kit delte ut dette og greide å overse meg. Hun til og med lente seg over meg for å gi en til personen innenfor meg men jeg fikk ingen. Om det var med vilje eller ikke var vanskelig å bedømme. Det så ut som det kunne være tomt for kluter på fatet hennes. Jeg kikket rundt meg og så litt forvirret ut, og en annen kvinnelig FA hadde sett hele opptrinnet og sa at hun sikkert skulle hente en til. Det ble imidlertid tydelig at jeg var glemt så da tok hun affære selv og fikk hentet en. Det var bra! Men bare så vidt jeg fikk brukt den før de kom og samlet inn igjen…

Det nærmet seg avgangstid og kapteinen kom på PA og beklaget at det var fire pax som ikke hadde møtt og deres bagasje måtte naturligvis lastes av. Det var to piloter av kapteins grad i cockpit og en god stemning. Store deler av kapteinens annonsering var preget av latter, både i bakgrunnen og fra kapteinen selv, og uttalelser som: ”I find it completely outrageous that these passangers are not willing to join us!”. Kapteinen måtte ta seg skikkelig sammen for å høres seriøs ut da han formante oss om å følge godt med på sikkerhets-briefing. ”Regardless of the impression I might give, we do take safety very seriously here in British Airways”.

Vel, kl 23:50 startet vi taxi, og det var en del kø for take-off så vi var ikke i luften før kl 00:15 med avgang på bane 07R. En annen BA 747 til LHR tok av rett før oss.

http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKong07/DSCN2468.jpg

Etter take-off var det drinke-servering hvor jeg fikk en Gin/Tonic med is og deretter ble det tatt opp middags-bestilling. Menyen (som var trykket både på engelsk og kinesisk) var som følger:

Starters:
- Salmon gravlax with honey mustard dressing
- Greek-style Feta cheese salad
- Fresh seasonal salad served with vinaigrette

Main:
- Stir-fried beef tenderloin with yakiniku sauce and steamed rice
- Confit of duck with carrots, roast potatoes, asparagus and morello cherry sauce
- Prawns in light coconut sauce with fresh spinach and penne pasta
- Main course salad of roast Mediterranean vegetables with Buffalo Mozzarella cheese and sun-blush tomatoes

Dessert:
- Chocolate and pecan tart with crème anglaise
- Selected cheese with biscuits
- A selection of fruit

White wines:
- Innocent Bystander Yarra Valley Chardonney 2005
- Chablis Champs Royaux 2006, William Fèvre

Red wines:
- Yalumba Barossa Shiraz Viognier 2004
- Château Arnauld 2004, Cru Bourgeois Haut-Médoc
- Beronia Reserva Rioja 2001

Champagne:
- Heidsieck Monopole Blue Top Brut Reserve Champagne
- Charles heidsieck Brut Reserve Champagne

Jeg valgte meg gravlax, duck og tart og startet med en Chablis i glasset. Alt smakte godt. Generøse porsjoner, men jeg synes det er litt ubehagelig å spise hovedrett av små boller. Synes godt de kunne kostet på seg noe større flate tallerkener. Ser at andre selskaper også serverer i boller. Mulig det fungerer best i turbulens, eller har noe med distribusjon å gjøre (ferdig tilberedt?) – jeg vet ikke. Desserten var imidlertid litt for hard og mektig for meg.

VoiceCom
07-12-2007, 16:31
Ble dessverre ingen bilder av forretten. Hadde glemt kameraet i sekken og var ikke sjans å få reist seg opp av stolen med fullt brett. Fikk hentet den etter at for-retten var tatt ut. Her er noen mørke bilder av hovedrett og dessert:

http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKong07/HongKong-53.jpg
God and, men litt overfyllt i bollen – skulle vært flat tallerken

http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKong07/HongKong-54.jpg
Den harde desserten som ikke smakte så godt og var alt for mektig

Etter middagen fikk jeg en kopp kaffe og en cognac og koste meg med å trykke litt på IFE. Her var det en rekke filmer tilgjengelig, men ingen mulighet til å starte og stoppe filmen selv, slik det var i FIRST. Mulig dette er en oppgradering som kommer med NGCW. Ikke noe spesiellt spennende å finne så jeg tuslet en tur på toalettet for tannpuss før soving.

Det fantes visstnok et ”Club kitchen” ombord. Et sted i galley man selv kunne forsyne seg av drikke og småretter i løpet av natten. Jeg prøvde imidlertid ikke dette.

Setet kan legges helt ned og blir da sammen med fotskammelen til en flat seng – ca 180 cm lang. Med mine 198 cm måtte jeg da ligge litt sammenkrøpet eller stikke bena ut til siden. Som nevnt så var setet noe smalt så det var litt ubehagelig å ligge på siden, men forsåvidt helt greit til å være et flysete. Litt småharde seter også. Det kan ikke ha vært så aller verst, for jeg sov i nesten syv timer :) . Jeg våkner vanligvis ca en gang i timen når jeg sover på fly, og vrir på meg, drikker litt vann eller tar en tur på toalettet. Men jeg sovner alltid fort igjen.

På slutten må jeg nok ha sovet godt for jeg våknet plutselig av noen bankelyder. Jeg slo opp øynene og tok vekk skylappene - og det var full belysning i kabinen med frokostservering i full gang. En FA holdt da på å servere de innenfor/bak meg så det kan ha vært henne som banket i stolen min for å vekke meg, evnt at hun bare kom borti stolen – jeg vet ikke.

Frokostmenyen var som følger:

Starters:
- Chilled orange juice
- An energising fruit smoothie
- Fresh seasonal fruit
- Birchermuesli

Bakery
- A selection of warm breads and breakfast pastries

Main
- Classic British breakfast of scrambled egg, grilled bacon, pork sausage, mushrooms and grilled tomato
- Cheddar cheese omelette, herbed potatoes, tomato and field mushrooms
- Fried egg noodles with barbeque pork and assorted dim sum

Drinks
- Ground coffee, decaffeinated coffee or tea
- Selection of herbal teas – green tea with jasmine, peppermint, blackcurrant or chamomile and honey

Jeg har sjelden mye matlyst til frokost på fly, og ihvertfall ikke når jeg er blitt vekket to minutter tidligere. Fikk et brett med fruktsalat (muesli var utsolgt), ett glass appelsinjuice og en kopp te. Så gumlet jeg litt på et rundstykke med marmelade, men hadde ikke lyst på noen av frokost-hovedrettene. Derfor ingen bilder.

Kapteinen kom på PA da vi nærmet oss LHR og informerte om at vi i løpet av natten hadde fløyet forbi den andre BA 747. Tydelig at de hadde en intern konkurranse og det var fremdeles høy stemning i cockpit. Vi landet klokken 05:00 og på denne tiden av døgnet var det liten trafikk inn mot LHR så vi fikk ingen holding. Da vi taxet inn mot gaten på terminal 1 kunne vi se den andre BA 747 fra HKG lande.

Så var det å samle seg sammen og komme ”i land”. På denne tiden var det heldigvis kort kø i security da Fasttrack også nå var stengt. Etter security tok jeg bussen til T4 hvor flyet til Oslo skulle gå fra. Nesten ingen passasjerer på transit-bussen.

Loungen i T4 var veldig tom da jeg kom men ble fyllt opp i løpet av en time. Her var det servering av litt frokost-aktige ting som fruktsalat, pastries, kaffe og te. En behagelig stor og åpen lounge. Denne hadde til og med et lekerom med glassvegger for de som har med barn på tur. Satt og halvsov litt mens jeg ventet på at BA762 skulle ta meg til Oslo klokken 07:15.

BA762 23NOV07
LHR-OSL 07:15 – 10:30
Sete 02A, J-klasse

Turen til Oslo gikk veldig greit. Satt og halvsov litt men fin service ala det jeg fikk andre veien. Også her var det frokost å få og nå prøvde jeg meg på den (men uten bilde). Mye småsoving på denne turen så ikke så mye ekstra å fortelle.


Alt i alt en grei hjemtur også. Såklart en nedtur i forhold til den FIRST opplevelsen jeg hadde til Hong Kong, men BA hadde et greit business produkt. Setene var greie. Fordelen var at de kunne legges helt ned, men business setet til for eksempel KLM er bredere. Skulle imidlertid gjerne ha prøvet deres NGCW – det får kanskje bli neste gang. FA var høflige og greie men ikke noe ekstra hjertelig over servicen – der var FIRST mye bedre.

EB
08-12-2007, 08:06
Knallbra rapport...enig at de eldre setene til BA på Club World er i smaleste laget. Selv var jeg heller ingen stor fan av å sitte "feil" vei...blir litt følelse av klappsete!

MountainDew
09-12-2007, 12:19
Takk for 22 flotte rapporter! Business så bra ut men First enda bedre :) Fint med detaljerte matbilder

Tommy777
10-12-2007, 22:40
Pokkers uflaks.. Ser at du fikk gammel CW.. Hadde haapet paa litt bilder fra nye CW.

Knallbra rapport uansett! Takker saa mye for den

Martin
10-12-2007, 22:48
Flott rapport, både denne og den fra First.. Får veldig lyst til å fly sånn selv.. Hadde man bare hatt råd..

VoiceCom
10-12-2007, 23:10
Pokkers uflaks.. Ser at du fikk gammel CW.. Hadde haapet paa litt bilder fra nye CW.

Knallbra rapport uansett! Takker saa mye for den

Ja, ble litt lang i maska selv :( Det finnes jo en del bilder både på ba.com og airliners.net, men skulle gjerne prøvd det nye produktet.

Flott rapport, både denne og den fra First.. Får veldig lyst til å fly sånn selv.. Hadde man bare hatt råd..

Du får stige litt i gradene i FedEx så du må reise litt ;) Eller blir du sendt som cargo da kanskje :colgate:

FlightDeck
10-12-2007, 23:23
Hva er CW?

Martin
10-12-2007, 23:24
Hva er CW?

Club World, aka BA sin businessklasse på langruter.. I Europa heter det CE, eller Club Europe

VoiceCom
10-12-2007, 23:25
Hva er CW?

CW = Club World (http://www.britishairways.com/travel/cwexp/public/en_no), dvs BA's business class

NGCW = New Generation Club World, dvs det nye interiøret og servicen de har innført på sine B747.

Martin
10-12-2007, 23:30
Du får stige litt i gradene i FedEx så du må reise litt ;) Eller blir du sendt som cargo da kanskje :colgate:

Ja det finnes mange historier om de som begynte med å vakse biler på en bortgjemt FedEx-stasjon i statene, som nå har en tittel som inneholder ordet "President".. Selv har jeg rykket opp fra "Handler" til "Agent" i løpet av mine to år, så mulighetene er der^_^

De har faktisk sendt meg på tur en gang, men bare til ARN. Fløy SAS biz intraskand, som (hvertfall den gangen) ikke var annet enn den mest fleksible billetten, som også kunne gi deg muligheten til å sitte foran.. Det gjorde ikke vi..

Ironisk nok klarte vi hverken å benytte oss av Lounge eller Fasttrack, rett og slett pga. uvitenhet.. Husker til og med jeg stod i security-kø, og kikket misunnelig på de dresskledde som stresset gjennom fast-track'en.. :rolleyes:

FlightDeck
10-12-2007, 23:49
Takk... Det var altså en forkortelse for noe jeg egentlig visste hva var :)