PDA

View Full Version : Snø stopper flyplass


Desk pilot
07-12-2007, 12:28
Flyplassen i vinterlandet Sørkjosen blir stengt når det er et tynt løssnølag på rullebanen fordi flyplassen ikke oppfyller de nyeste sikkerhetsforskriftene fordi det ligger et sagbruk på feil plass.

Mer oppklarende informasjon hos Nordlys: www.nordlys.no/nyheter/article3175078.ece (http://www.nordlys.no/nyheter/article3175078.ece)

JetBlue
07-12-2007, 12:33
Hørte om saken på radioen opå vei til jobb idag. Mulig jeg er teit, men hva har sagbruket med saken å gjøre??

Desk pilot
07-12-2007, 12:38
Sagbruket ligger innenfor den nye sikkerhetssonen. Og det ser ut som det går sag-te å finne en løsning som alle er fornøyd med.

F35Landing
07-12-2007, 13:16
Dette gjelder flere kortbaner som ikke har gjort utbedringer innen fristen. Bla. Svolvær. Plassene må stenge ved enhver avsetning/contamination på banen. Noe som selvsagt steller til litt problemer i disse dager.

LN-EIR
07-12-2007, 15:26
Har de ikke sweeper på Sørkjosen da?

M609
07-12-2007, 15:26
Man har det......

Noen ganger klarer man bare ikke gjøre det fort nok til å flyet kan lande.
På disse plassene har de ofte bare en 4 meters sweeper, og de er derfor mer eller mindre avhengig av at det slutter å snø for å få det reint.

LN-EIR
07-12-2007, 15:35
Man har det......

Noen ganger klarer man bare ikke gjøre det fort nok til å flyet kan lande.
På disse plassene har de ofte bare en 4 meters sweeper, og de er derfor mer eller mindre avhengig av at det slutter å snø for å få det reint.

Jada, fullstendig klar over det, både forhold på kortbaneplasser og værproblematikk. ;)

Jeg syns bare artikkelen er kronglete.
Syns det fremstilles som om det hadde kommet to mm nysnø, at været er ellers var fint.

Det lå et syltynt lag med nysnø på rullebanen i Sørkjosen som brøytemannskapene ikke fikk fjernet tidsnok:

Uforståelig
– Jeg kan ikke fatte at flyet ikke kunne lande. Det er helt uforståelig at trafikken kan stoppes av knapt to mm nysnø, sa en hoderystende Sigleif Pedersen til Nordlys i går morges.