PDA

View Full Version : Stormøte 17 desember

Pages : [1] 2

MD11
06-12-2007, 13:17
God formiddag fra et lettskyet TRD der dagen tilbringes med Standbytjeneste:exclaimation

I flere tråder nevnes DET STORE MØTET I SAS KONSERNET 17.12.07.
Hva er saksplanen i møtet bortsett fra Q400 problematikken og salg av STS/SGS? Eller er det de tingene som er det absolutt viktigste?

TCAS
06-12-2007, 13:19
SAS sin totale flåteplan skal også legges frem (vedtak kommer nok ikke før om noen måneder), ikke bare Q400-erstatningsfly.

sk931
06-12-2007, 13:45
God formiddag fra et lettskyet TRD der dagen tilbringes med Standbytjeneste:exclaimation

I flere tråder nevnes DET STORE MØTET I SAS KONSERNET 17.12.07.
Hva er saksplanen i møtet bortsett fra Q400 problematikken og salg av STS/SGS? Eller er det de tingene som er det absolutt viktigste?
Tror stadig ikke at der lægges op til et salg af SGS så kort før jul....Det kunne
skabe kaotiske tilstande i Skandinavien helt op til jul...det tror jeg ikke de tør risikere....
Tror stadig på at SGS kommer til at indgå i SAS Airline igen
Hilsen
ole

FBU 4EVER
06-12-2007, 14:11
Det er nå endel snakk om at det kommer noe mer til IC. Ryktene sier fly nr. 12, 13 og 14.

sail4fun
06-12-2007, 14:22
Det er nå endel snakk om at det kommer noe mer til IC. Ryktene sier fly nr. 12, 13 og 14.

HuffDa , det skulle tatt seg ut så tett opp til jul, da blir det nok alternativ julemat på mange, ikke pinnekjøtt, men både kamelkjøtt , hatter og tupe'r

JetBlue
06-12-2007, 14:54

Spennende! Det bygger opp om det faktum at SAS har en dialog gående med OSL om IC. Jeg håper bare det skjer før jeg går av med pensjon.....:lol:

Bizflyer
06-12-2007, 14:55

Var det ikke noen som nevnte her på forumet at SAS kapteiner er de største sladrekjerringer og ryktemakere i selskapet?^_^:colgate:

Spøk til side: Ingenting hadde vel vært mer hyggelig enn det! Men hvor skal de settes inn i så fall?

HKG?
LAX?
Houston?
Rio?
Sør-Afrika?

Spennende!! La oss ta det med i aftenbønnen hele bunten!

BF:cool2

Desk pilot
06-12-2007, 15:04
Positive signaler om IC! Tiden vil vise om det er hold i dette eller ikke. Uansett er det positivt at ryktene peker i positiv retning. Det hadde vært verre dersom ryktene snakket om nedleggelse/salg av IC. Så får vi bare krysse fingrene for at ledelsen i SAS har guts nok til å satse!

FK27
06-12-2007, 15:24
IC fra OSL?

Mitt tipp:

Vinter: 4 x BKK, 3 x NYC
Sommer: 3 x BKK; 4 x NYC

Place your bets gentlemen..

To stk Cotes de Rhone settes, italiensk vin er æsj!

FK27
Friendship Forever..

Superhai
06-12-2007, 15:50
Hvis CO hinter nok om en ekstratur også på vinteren og ikke bare sommeren så tror jeg vi kan se SK907 fortere enn ventet.

Farmer
06-12-2007, 15:58
IC fra OSL?

Mitt tipp:

Vinter: 4 x BKK, 3 x NYC
Sommer: 3 x BKK; 4 x NYC

FK27
Friendship Forever..

La oss heller få 3-4 x ukentlig CHI-BKK med en times stopp i Oslo begge veier.

Someone
06-12-2007, 16:02
La oss heller få 3-4 x ukentlig CHI-BKK med en times stopp i Oslo begge veier.

Har mer tro på den av de forslagene her.

OSL-NYC er en vanskelig rute for SAS. Ikke bare vil de fly vinge mot vinge med CO, men EWR har elendig Star Alliance feed. Da er ORD langt bedre hvor man kan bruke UA sitt nettverk utifra ORD, slik man gjør det på ARN/CPH flighten

Tommy777
06-12-2007, 16:07
Stein, du er ei sladrekjerring :D

Hadde ikke hatt noe som helst i mot aa faa OSL-ORD

Blir nok dessverre EWR vi ser fra OSL. Selv om det ikke er mye star paa EWR, driter jo de fleste i poengene og SAS selger jo billetter med CO videre fra EWR hver eneste dag

Someone
06-12-2007, 16:09
Stein, du er ei sladrekjerring :D

Hadde ikke hatt noe som helst i mot aa faa OSL-ORD

Blir nok dessverre EWR vi ser fra OSL. Selv om det ikke er mye star paa EWR, driter jo de fleste i poengene og SAS selger jo billetter med CO videre fra EWR hver eneste dag

Når jeg ankom EWR fra CPH forrige uke var nesten halvparten av "connecting flights" som kom opp på skjermen CO-flighter

Superhai
06-12-2007, 16:15
Før så fikk SAS mer penger for å selge cnx billetter med CO enn med UA, vet ikke om det er det nå. Det er også en grunn til at CO var den som gikk inn til OSL var jo fordi de så jo det på revenue på salg inn fra SK. Jeg tror at CO tjente bra på OSL-EWR selv når det var SK som opererte.

Tommy777
06-12-2007, 16:16
Når jeg ankom EWR fra CPH forrige uke var nesten halvparten av "connecting flights" som kom opp på skjermen CO-flighter

Nettopp. I foelge vaar sladrekjerring paa 0A er cargo grunnen til at EWR er mer attraktivt enn ORD. Om man sender folk videre med CO eller UA er likegyldig for SAS. SAS hadde jo et utmerket samarbeide med CO foer *A og sender jo fortsatt gjerne folk videre med CO dersom SAS faar trafikken over atlantern.

Tror at det er rom for dem begge mellom OSL-EWR, dog vil COs andre avgang ikke ha en sjans dersom SAS starter opp igjen

sk931
06-12-2007, 16:46
SAS IC trafik fra OSL ????? in your dreams, in your dreams, my friends..
---
CO gøre det vel godt nok til EWR og så med måske 2 til Sommer....
--
HVis SAS anskaffer flere A340 skal de vel bruges ARN-NRT f.ex og det kan jo så være
at der kommer nye ruter, som vi ikke har hørt om. f.ex til Korea....Andre steder i India,Kina
kan vel også være interessante
---
Nå jeg gætter bare

Hilsen
ole

Someone
06-12-2007, 16:50
HVis SAS anskaffer flere A340 skal de vel bruges ARN-NRT

ARN-NRT stør vel høyt på ønskelisten til SAS. Men her er jo ikke problemet bare mangel på fly, men slot situasjonen på NRT.

Tommy777
06-12-2007, 17:34
SAS IC trafik fra OSL ????? in your dreams, in your dreams, my friends..
---
CO gøre det vel godt nok til EWR og så med måske 2 til Sommer....
--
HVis SAS anskaffer flere A340 skal de vel bruges ARN-NRT f.ex og det kan jo så være
at der kommer nye ruter, som vi ikke har hørt om. f.ex til Korea....Andre steder i India,Kina
kan vel også være interessante
---
Nå jeg gætter bare

Hilsen
ole

Og hvor kommer NRT slotten fra??

Utflyttet
06-12-2007, 17:38
Jeg tipper to ting

a) veldig trygt og konservativt: nada IC fra OSL.
b) spennende og kreativt: 3x346HGW så man kan få opp kapasitet på CPH-NRT/PEK og evt CPH-IAD/ORD.

-A

sk931
06-12-2007, 20:12
Og hvor kommer NRT slotten fra??
Ja, Det ved jeg ikke,,,men hvis ikke på NRT så kunne det jo være at trafikken
på Osaka genoptages,,,kunne jo også godt være at man valgte at beflyve
Nagoya....
I Kina er der jo flere muligheder...HKG og flere andre...business is booming..
og så er der lige min ønskedestination, og om det nogensinde bliver fakta,
kan jeg kune gætte om,,,nok ikke i min tid....SYDNEY:YES

Hilsen
ole

Tommy777
06-12-2007, 20:30
SAS har jo proevd det meste fra CPH. Klarer ikke aa faa det til til Hong Kong, Shanghai og ihvertfall ikke til Osaka..

LN-MOW
06-12-2007, 20:50
Osaka ble vel droppet pga sinnsyke landingsavgifter. Senkes disse, blir sikket Osaka aktuell igjen. Mener aa huske at baade trafikk og yield var veldig bra. Nagoya burde ogsaa ha potensiale.

Tommy777
06-12-2007, 20:51
Osaka ble vel droppet pga sinnsyke landingsavgifter. Senkes disse, blir sikket Osaka aktuell igjen. Mener aa huske at baade trafikk og yield var veldig bra. Nagoya burde ogsaa ha potensiale.

Helt enig. Maatte bare mobbe vaar danske venn litt ;)

Someone
06-12-2007, 20:58

Var ikke dette også litt av årsaken til at HKG ble droppet itillegg til at Asia gikk inn i en økonomisk nedgang på den tiden?

sk931
06-12-2007, 21:05
Helt enig. Maatte bare mobbe vaar danske venn litt ;)
Nice try, Tommy,,,,men jeg er ikke den der bliver vred eller noget....jeg har været for mange år i denne business til at lade mig gå på at småting...
---
men det er rigtigt at en af grundene til at SAS stoppede på OSA var landingsafgifterne.....de er jo også høje andre steder i verden....Jeg tror mange af os har ønske destinationer....min er blandt andet som skrevet SYD,men jeg kunne også sagtens forestille mig DFW eller IAH...nogen ønsker sig sikkert Sydamerika eller Afrika tilbage på SAS nettet..

Hilsen
Ole

morr
06-12-2007, 21:08
Mener å ha lest at SAS ønsker København - Toronto, med 3 nye maskiner skal vel 1 brukes til San F og Dehli. I tillegg kan en maskin brukes til Toronto og Hong Kong fra CPH. I tillegg til New York og Bankok fra OSL. Dette hadde vært en "drømmepakke" til jul :cool:

B767
06-12-2007, 23:37
hva med Kuala Lumpur ?? virker som der blir mer og mer populær å reise til.. bror min har vert der i sommeren.. og en kamerat av meg ska dit i jul/nyttår.. hmm.. SAS til Malaysia.. ja !:)

JetBlue
07-12-2007, 07:45
hva med Kuala Lumpur ?? virker som der blir mer og mer populær å reise til.. bror min har vert der i sommeren.. og en kamerat av meg ska dit i jul/nyttår.. hmm.. SAS til Malaysia.. ja !:)

Malayisian har faktisk vært på OSL for å snakke om rute til Kuala Lumpur. Men så begynte de å redusere fra Stockholm rett etterpå, så det rant ut i sanden, dessverre.

The Ticketor
07-12-2007, 10:00
SK til KUL? Nei, det høres ikke ut som en god idé. Ikke i det hele tatt faktisk. ;)

B767
07-12-2007, 12:59
men malaysia airlines har ikke noe alliance samarbeid med noe av i skandinaviske selskaper.... så hvis sas starter ..har den hele skandinavia og baltikum å feeder flyet... så SAS har større sjanse.. tror eg.. :rolleyes:

Utflyttet
07-12-2007, 13:17
men malaysia airlines har ikke noe alliance samarbeid med noe av i skandinaviske selskaper.... så hvis sas starter ..har den hele skandinavia og baltikum å feeder flyet... så SAS har større sjanse.. tror eg.. :rolleyes:

SAS kommer nok ikke til å fly til KUL. MH er nemmelig medlem av SkyTeam om jeg ikkebommerveldig, så det ville jo være lite lukrativt.

-A

sk931
07-12-2007, 13:25
SAS kommer nok ikke til å fly til KUL. MH er nemmelig medlem av SkyTeam om jeg ikkebommerveldig, så det ville jo være lite lukrativt.

-A

SAS har faktisk fløjet på Kuala Lumpur og også Djakarta samt Manilla, når nu området et til diskussion

hilsen
ole

sail4fun
07-12-2007, 13:27
Det er snart jul og ønskelista mi i denne tråden må være

OSL-ORD og OSL-BKK 4x / 3x
ARN-NRT
CPH-HKG

Someone
07-12-2007, 13:30

SAS dekker KUL godt nok som det er ved at de har code-share BKK-KUL med LH. For selv om malaysia øker i popularitet så er det fortsatt ikke mange nok som reiser dit, og bortsett fra Aker Kværner og Telenor så er det få norske bedrifter som har noe særlig virksomhet der nede

B767
07-12-2007, 13:38
SAS har faktisk fløjet på Kuala Lumpur og også Djakarta samt Manilla, når nu området et til diskussion

hilsen
ole

ååh ?? det har eg aaaaldri hørt om ..... når fløy SAS til de byene ?

sk931
07-12-2007, 13:46
ååh ?? det har eg aaaaldri hørt om ..... når fløy SAS til de byene ?
Sidder her med en Første flyvnings kuvert CPH-JKT fra den 04.nov 1967
Desværre kender jeg i dato for opstart til Kuala Lumpur..men kan forestille
mig det er på samme tid

Den gang kaldte man flyvningen for Trans-Asia Express...
Sidst i 60 tallet havde SAS faktisk mange, rigtig mang oversøiske destinationer
Hilsen
Ole

SQ 777
07-12-2007, 13:58
Har en tidtabell fra SAS sommer 1973 foran meg: Trans-Asien ( merk ikke med -a , dansk :colgate::angry:) Expres:

Mandag: SK 975 København-Tashkent-Bangkok-Singapore-Djakarta
Onsdag: SK 971 København-Tashkent-Bangkok
Fredag: SK 973 København-Tashkant-Bangkok-Kuala Lumpur-Singapore

Husker godt det var DC8-62 på ruta. Hadde den selv i 1972 OSL-CPH-TAS-BKK og tilbake.

sk931
07-12-2007, 14:00
Har en tidtabell fra SAS sommer 1973 foran meg: Trans-Asien ( merk ikke med -a , dansk :colgate::angry:) Expres:

Mandag: SK 975 København-Tashkent-Bangkok-Singapore-Djakarta
Onsdag: SK 971 København-Tashkent-Bangkok
Fredag: SK 973 København-Tashkant-Bangkok-Kuala Lumpur-Singapore

Husker godt det var DC8-62 på ruta. Hadde den selv i 1972 OSL-CPH-TAS-BKK og tilbake.
Tak for den oplysning,,,det var også det jeg kom frem til
Hilsen
ole

The Ticketor
07-12-2007, 14:03
MH er ikke i allianse med noen, men vi har samarbeid med Flying Blue og codesharer med KL. Kanskje det du tenkte på? Vi får se hva som skjer i fremtiden når det gjelder allianse. Ryktene sier... ingenting, men noe blir det nok etter hvert og SkyTeam vill jeg tro ligger best an da.

Når det gjelder norske firmaer i Malaysia så er det fler enn en skulle tro, men neppe så mange at det skulle få SK til å åpne rute.

Someone
07-12-2007, 14:06
Vi får se hva som skjer i fremtiden når det gjelder allianse. Ryktene sier... ingenting, men noe blir det nok etter hvert og SkyTeam vill jeg tro ligger best an da.

Noe annet enn SkyTeam for MH vil vel nesten komme som en liten bombe?

Har dere forresten noe feed fra SAS for ARN-KUL ruten?

The Ticketor
07-12-2007, 15:49
Ikke per i dag. Men hva vil skje i fremtiden? Vi får se.

Egil
13-12-2007, 19:06
Jaha, ingen med nye rykter fra møtene som akkurat nå pågår i Stockholm?

E!

Airbus74
13-12-2007, 20:01
Det blir spennende og høre hva som kommer til å skje. Har hørt rykter om to alternativ. Selge deler av SGS ground handling, og hva det innebærer vet jeg ikke. Og det siste er og beholde SGS slik som det pr dags dato, med noen justeringer. Men som sagt så er dette bare rykter. Det skal komme informasjon i morgen eller på Mandag. Kommer informasjonen i morgen, så kan det være gode nyheter, kommer informasjonen på Mandag så er jeg redd for dårlig nyheter.

TL
13-12-2007, 20:03
Publicerad: 2007-12-13 15:55
SAS-förhandlingar bröt samman
SAS nya samarbetsmodell med facken höll inte länge. Vid ett möte på onsdagen lades nya förslag fram om dotterbolagens framtid. Det fick facken att gemensamt resa sig upp och lämna mötet.
Inför styrelsemötet på måndag 17 december har SAS företagsledning och facken diskuterat hur dotterbolagen för handlingtjänster, flygplansunderhåll och frakt (SGS, STS och SAS Cargo) ska vara organiserade i framtiden.
Enligt Bo Nilsson, ordförande i Transports avdelning 46 i Märsta, har man kommit överens om att rekommendera styrelsen att ta in en utomstående minoritetsägare i SAS Cargo.

Dotterbolaget för flygplansunderhåll, STS, ska fortsätta som ett dotterbolag men med vissa organisationsförändringar.
Det trodde facken även gällde för dotterbolaget SGS, som utför ramptjänster.
Men på onsdagens möte lade företagsledningen plötsligt fram nya alternativ.
Företagsledningen förordar nu en försäljning av SAS Cargo. För SGS rekommenderar man styrelsen två alternativ; antingen att verksamheten blir kvar inom koncernen eller att man tar in utomstående minoritetsägare.
-Det här sker trots att vi tidigare varit överens om det andra alternativet. Vad håller företagsledningen på med?, undrade vi. Sedan reste vi oss upp och lämnade mötet. Det är första gången på mycket länge som vi är överens alla facken från de tre skandinaviska länderna, tillägger han.

Nu har de fackliga representanterna kallats till ett krismöte på Arlanda i morgon fredag.
-Facken och företag hade nyligen en fyradagarssession i Sigtuna där vi kom fram till en ny "Sigtunamodell" byggd på tillit och samförstånd. Nu händer det här, det gör oss besvikna, säger Bo Nilsson.
Bertil Ternert, informationschef vid SAS-koncernen, ville inte på torsdagen säga någonting om nya förslag angående dotterbolagens framtid.
- Vi har jobbat fram alternativ och nu ska styrelsen fatta beslut på måndag. Innan dess vet vi inte.
Han poängterar att oenigheterna finns i den styrgrupp som tagit fram underlaget till styrelsen. Det handlar inte om en direkt schism mellan fack och företagsledning, säger han.

- Styrgruppen har haft ett 20-tal möten där båda sidor varit representerade. Det är naturligt att man där inte är helt eniga om allting.
Det goda samarbetsklimatet med facket består, enligt SAS koncernledning.
- Vi har försökt hitta ett arbetssätt där vi löser problem och fattar beslut utan djupgående konflikter. Speciellt gäller detta den danska sidan, säger Bertil Ternert.

Susanne Daregård-Johan Rudström

Balle Chlorin
13-12-2007, 20:42
"Men på onsdagens möte lade företagsledningen plötsligt fram nya alternativ.
Företagsledningen förordar nu en försäljning av SAS Cargo. För SGS rekommenderar man styrelsen två alternativ; antingen att verksamheten blir kvar inom koncernen eller att man tar in utomstående minoritetsägare."

Det må vel være bra nytt?? Enten bli i selskapet, eller å ta inn en ny minoritetseier. Glædelig jul kanskje....?? :rolleyes:

Superhai
14-12-2007, 06:23
Det blir i dag forhåpentligvis en innstilling som skal til toppledelsen som tar sin avgjørelse til styret på mandag.

Genrelt så er holdningen her at et salg ut av konsernet for SGS blir sett på som mistillit til de ansatte og at de er uønsket i konsernet. Det har vært en del uryddighet fra toppene i forhold til S11 den siste uken.

Concorde
14-12-2007, 11:23
Wikerstad og Lie truer igjen: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=190168

MartinL
14-12-2007, 11:29
Kan tenke meg at de får mye sympati fra de reisende da.

Airbus74
14-12-2007, 11:32
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=190168

Someone
14-12-2007, 11:40
Bare å lese kommentarene fra Wikestad får meg til å tenke på røde flagg med hammer og sigd:baeh

Kanskje på tide at noen faktisk innser at SAS faktisk ikke er en statsbedrift, men en bedrift med en statlig eierandel, noe som er to vidt forskjellige ting

Ellers har fagforeningene her klart det kunstykke å skape en illusjon at det å bli solgt vil være det samme som å få sparken. Og spiller virkelig logoen på arbeidsuniformen så stor rolle? Muligens det bare er meg, men jeg mener nå at arbeidsforhold, belønning, arbeidsoppgaver, kollegaer og ledelse er uendelig mye viktigere enn hva arbeidsgiveren heter....

Men jeg er fortsatt av den oppfatning at skranke og kundebehandlingspersonell bør overføres tilbake Airline også bør man vurdere separat hva man skal gjøre med stuer/bagasje delen

Flyer
14-12-2007, 12:10
Det som diskuteres er en joint-ventureløsning for å få inn en profesjonell aktør som kan tilføre mye god kompetanse om ground-handling. Det kan bli en styrke for SAS og gjøre dem bedre på kundehåndtering på bakken. Hvis det settes i gang store aksjoner bare fordi man får inn en del-eier, så er det vanskelig å forstå.

At Wikestad kommer med utilslørte trusler i VG er jo oppskriftsmessig. Det er utrolig vanskelig for passasjerer og samfunnet forøvrig å skjønne at kan skal lage et hælv*** hver gang det skjer endringer man ikke liker. Er det andre steder enn i flybransjen kan kan holde på slik...?

Og Someone har et godt poeng med at foreningene vrir dette til å handle om oppsigelser: Man blir litt slapp når Stavanger Aftenblad har tittelen "MASSEOPPSIGELSER I SAS". Eeehh... Hvis noen kjøper seg inn med 40% i bedriften du jobber i, blir samtlige sagt opp da?

Balle Chlorin
14-12-2007, 12:11
Tåpelig av Wikestad å stå fram i VG og true med noe sånt. Får null sympati fra reisende på den måten der.

TCAS
14-12-2007, 12:23
Nå er det uansett ikke snakk om å selge ut hele SGS, så hva er problemet?

imm
14-12-2007, 12:31
Og hva er problemet om hele SGS skulle selges? De ansatte og deres kompetanse trengs vel uansett hvem som eier selskapet?

Hvis de ansatte i SGS skulle aksjonere dersom selskapet blir solgt, og de må få lønn fra en annen konto, og kanskje også få ny uniform, ja da er de jo med på å undergrave både seg selv og den de jobber for. Dumt!

Og det fører sikkert også til en kundestrøm over til bl.a. Norwegian. De må le seg nesten ihjel i det selskapet!

STUER75
14-12-2007, 13:06
Vi har jo pensjonsfond og bilett rettigheter vi ønsker og beholde.
Har egentlig hatt det ganske stabilt i SGS i motsetning til i andre handlingselskap, å ingen ønsker vel å havne i den situasjonen at man bytter "arbeidsgiver" par ganger i året?

Superhai
14-12-2007, 13:09
Folk som vet historien til catering og cleaning i SAS vet at et salg betyr, ikke noen god deal for de som jobber her, og handling er tross alt ikke noen virksomhet som har noen gode vilkår andre steder, det skiller groundhandling fra en del andre bransjer. SGS er i dag europas 4. største groundhandlingaktør og absolutt professjonell. SAS har også ved hjelp av lønnsfrys for å redde bedriften kvittet seg med de som ikke var så opptatt av SAS konsernet men jobben, mens de som er igjen er de som var virkelig glad i å jobbe SAS. Og det er tydelig at viljen blant en del i SGS er at vil ikke SAS ha oss så vil vi ikke ha SAS og heller å bli kvitt konsernet, mange har lagt mye for å prøve å redde selskapet etter å ha vært i kriser som mange andre firmaer og konsern ikke ville overlevd.

TCAS
14-12-2007, 13:25
Jeg setter mine penger på at en annen aktør kjøper seg inn i SGS, men at SAS fortsatt er med. Da vil SAS være med å ha kontroll samtidig som de får inn sårt tiltrengte penger i kassa for å ekspandere og skaffe nye fly.

paer
14-12-2007, 14:13
Folk som vet historien til catering og cleaning i SAS vet at et salg betyr, ikke noen god deal for de som jobber her

Vad hände den gången? Och när var det?

Min syn på det här är att jag verkligen hoppas att oavsett vad som händer den 17:e så hoppas jag att de anställda förstår att de faktiskt jobbar i serviceindustrin och det är kunderna som betalar deras löner, oavsett vem som äger företaget (om det nu skulle vara så att de säljer ut en del eller hela). Det betyder att om de behandlar kunderna dåligt genom att gå på strejk eller vara sura och otrevliga, så har det en effekt på SAS, och i slutändan på deras jobb! Så vill de säkra sig en bra framtid, oavsett om SGS säljs eller inte, så bör de nog tänka på att behandla kunderna så bra det bara går och inte ens fundera över en strejk eftersom det inte kan hjälpa dem på NÅGOT som helst vis!

Spirit
14-12-2007, 14:19
ved frasalg, vil det komme krav om lønn tilsvarende den lønnsfrysen vi har vært gjennom. Det er snakk om mange prosenter lønn....Lokale lønnsforhandlinger har vært satt på vent til denne avgjørelsen er tatt, og ved frasalg er det jo bare å gi gass.

Balle Chlorin
14-12-2007, 14:24
Vi har jo pensjonsfond og bilett rettigheter vi ønsker og beholde.
Har egentlig hatt det ganske stabilt i SGS i motsetning til i andre handlingselskap, å ingen ønsker vel å havne i den situasjonen at man bytter "arbeidsgiver" par ganger i året?

Pensjonsrettighetene beholder du jo. De er personlige og følger deg. Personlig vil jeg savne ID billettene og det gode miljøet mer.

Nick Figaretto
14-12-2007, 14:27
ved frasalg, vil det komme krav om lønn tilsvarende den lønnsfrysen vi har vært gjennom. Det er snakk om mange prosenter lønn....Lokale lønnsforhandlinger har vært satt på vent til denne avgjørelsen er tatt, og ved frasalg er det jo bare å gi gass.

Skjønner ikke helt logikken i den der, Spirit. Lønnsfrysen ble vel initiert for å møte konkurransen. Et eventuelt salg endrer vel neppe på behovet for å ha et kostnadsnivå som gjør at man kan matche konkurrentene.

Nå aner jeg virkelig ikke om lønnsfrysen har vært nødvendig eller ikke eller om nivået er høyt eller lavt i forhold til konkurrentene. Men selve frasalget i seg selv skulle jo ikke være noe argument for å "gi gass" hva gjelder lønnskrav etc. Den nye eieren og det "nye" selskapet opererer jo i det samme markedet som før uansett.

apron
14-12-2007, 14:36
Skjønner ikke helt logikken i den der, Spirit. Lønnsfrysen ble vel initiert for å møte konkurransen. Et eventuelt salg endrer vel neppe på behovet for å ha et kostnadsnivå som gjør at man kan matche konkurrentene.

Nå aner jeg virkelig ikke om lønnsfrysen har vært nødvendig eller ikke eller om nivået er høyt eller lavt i forhold til konkurrentene. Men selve frasalget i seg selv skulle jo ikke være noe argument for å "gi gass" hva gjelder lønnskrav etc. Den nye eieren og det "nye" selskapet opererer jo i det samme markedet som før uansett.

Huffamei...:8: Minner om at SGS ikke er konkurransekraftig hva gjelder pris, ikke er de spesielt gode på kvalitet heller.

Vil tro at et evt salg av SGS inneholder en klausul for SAS handling x antall år fremover. Om arbeidet med å effekivisere SGS blir satt tilbake av lønnskostnader blir det som å pisse i buksa...varmt og deilig et kort øyeblikk:colgate:

Mitt råd vil være - fortsett med å jobbe knallhardt med å effekivisere prosessene, automatiser der det er mulig og lever kvalitet. SGS ligger allerede langt bak øvrige Ground Handlere i Norge på konkurransekraft.

Lykke til på mandag:)

TL
14-12-2007, 14:42
"Vil tro at et evt salg av SGS inneholder en klausul for SAS handling x antall år fremover".

Nettopp derfor er det vel viktig å få med seg mest mulig cash over i nytt selskap.............og det er ikke å pisse i buksa etter min mening, men heller et pressmiddel mot sas angående salg

Spirit
14-12-2007, 14:54

Lønnsfrysen og nedgang i pensjonen var av lojalitet til selskapet SAS i en vanskelig økonomisk situasjon. hvorfor vise lojalitet nå? Poenget er at ved høyere lønnsutgifter før frasalg, vil selskapene være mindre attraktive

paer
14-12-2007, 15:05
Lønnsfrysen og nedgang i pensjonen var av lojalitet til selskapet SAS i en vanskelig økonomisk situasjon. hvorfor vise lojalitet nå? Poenget er at ved høyere lønnsutgifter før frasalg, vil selskapene være mindre attraktive

Vet inte exakt vad du menar med lojalitet, men om du menar varför jobba som vanligt, ha ett smile on the face och ge kunderna bästa tänkbara service, så har jag ett väldigt enkelt svar på din fråga - Because that's the job...
Löner etc är i mångt och mycket marknadsstyrt och man måste vara konkurrenskraftig vilket SAS har bevisat väldigt väl! Och då tycker jag inte att man gör det av "vänlighetsskäl" utan av professionella marknadsmässiga skäl - om man är i serviceyrket så är man...

Men om du med lojalitet menar att du kan tänka att säga upp dig, så är det ju självklart att man inte "owe" arbetsgivaren något och om det är så att man känner att man kan få det bättre utanför företaget med ett annat jobb, så är det nog det man ska göra!

Men jag tycker att de två valen är rätt klara, och oavsett vad som händer den 17:e borde resultera i något annat än dessa två - de flesta jobbar förhoppningsvis på precis som de gör idag och gör sitt yttersta för SAS och för alla sina kunder, och om någon inte trivs - säg upp er och ge plats åt andra som nog önskar jobbet!

apron
14-12-2007, 15:05
Hmm - tror det er endel forskjellige agendaer ute å går her.. Argumentene til SAS for å evt selge/delselge vil jeg tro er:

- Frigjøre kapital (investeringene/kapitalen gir bedre avkastning andre steder)
- Senke kostnader/mulighet til å senke de på sikt.

Ved å gjøre leverandøre til SAS på handlingtjenester enda mindre konkuransekraftig vil jeg tro SAS benytter første og beste mulighet til å komme seg unna. Om det er 2, 3 eller 5 år frem i tid.
Mitt inntrykk er at SGS - med eksisterende kostnadsnivå (og de tjener jo ikke penger), allerede er for dyre..

Til de ansatte, (s)Wikestad og andre vil jo det viktigste en må ta stilling til være;

Skal en arbeidsplass (les SGS) være til for de ansatte eller bedriften?
Fortsatt all lykke på mandag :-)

Flyer
14-12-2007, 15:10

...og enda mindre konkurransedyktige slik at kundene (SAS ++) ser etter andre leverandører som kan levere mer kostnadseffektivt.

Husk på at SAS har kuttet 14 milliarder kroner de siste årene, så det er noen andre som har måttet spare i konsernet også. Den samme regelen gjelder for alle: om man ikke er konkurransedyktig så blir man byttet ut. Det gjelder enten du selger biler, flybilletter eller ground handling tjenester.

Det er kunden som bestemmer om du og jeg får lønn eller ikke. Hvis jeg ødelegger dagen for kunden ved å aksjonere, så er vel kundens lyst til å betale lønna mi relativt liten. = aksjoner ødelegger i lengden kun for den som aksjonerer.

snag
14-12-2007, 15:34
Leser her at vi (SGS) ikke er konkurransedyktige, at vi priser oss ut o.s.v......
Faktum er at vi har kunder, flere en de fleste andre groundhandlingselskapene her i norge, og mange av dem er fornøyde med jobben vi gjør. Northport var konkurransedyktige.....det gikk jo veldig bra!

Når det gjelder aksjoner som følge av det som måtte komme på mandag, så håper jeg at det ikke rammer passasjerene alt for hardt. Dessverre er det slik at ved streiker så blir en uskyldig tredjepart rammet. Jeg har selv vært irritert når jeg har måttet forandre på planer på grunn av streik, men samtidig er dette den eneste måten det er mulig å vise at nok er nok. Skjønner godt at det kan være vanskelig for "utenforstående" å skjønne hvorfor mange i SGS reagerer så sterkt på det som er i ferd med å skje, men det ligger mange år med mye "skit" til grunn for dette.

Hva som kommer til å skje på mandag og i tiden fremover blir spennende å se. Tidspunktet for aksjoner kunner ikke vært verre med tanke på høytiden som ligger foran. Jeg, og mange med meg, kommer til å gjøre det vi kan for at passasjerene skal komme seg hjem til jul, men jeg kan ikke garantere at alle andre vil gjøre det samme.

paer
14-12-2007, 15:53
Når det gjelder aksjoner som følge av det som måtte komme på mandag, så håper jeg at det ikke rammer passasjerene alt for hardt. Dessverre er det slik at ved streiker så blir en uskyldig tredjepart rammet.

Att se på passagerare som tredjepart är väl kanske lite olyckligt... Utan oss så finns inte SAS eller SGS! Passagerare står nog lite närmare SAS och SGS än som så, även om det ibland verkar just som att vi ses på som en tredjepart...

Superhai
14-12-2007, 15:57
Argumentene til SAS er ikke økonomiske, men rent strategisk om man ønsker å ha ground handling innen konsernet eller ikke. Det gjelder forøvrig også WF handling.
De som har lavest lønn i SAS gruppen i dag er SGS, de som har aksjonert minst i gruppen er SGS. Som ground handler er SGS (utenom CPH, men i forhold til de andre handlerne der så leverer de på lik linje, og er grunnen til at SGS går i 0 ikke har overskudd) konkurransekraftig (og ikke kom med tullpåstanden om at SAS subsidierer SGS).
Det er klart at SGS har bidratt til at SAS konsernet går bedre nå, i lik linje med andre grupper og da bør konsernet vise at lojalitet blir belønnet?

De som jobber i SAS ønsker å jobbe i et flyselskap og flymiljø, har en høy yrkestolthet og i SGS så har kunden fått det de har bestilt i en veldig høy grad og de fornyer kontraktene. De andre groundhandlerne på f.eks OSL har problemer med å få nok folk til å levere, fordi de ikke er en konkurransedyktig arbeidsplass.

Og det at aksjoner ikke nytter er feil, spesielt i dag hvor det er arbeidstakers marked, det er bare å se hvordan andre grupper (også innen SAS gruppen og andre steder). Men jeg tror ikke det blir direkte aksjoner, men folk er lei og vil ikke mer. Folk kommer til å hoppe av. Det er nok ikke et salg i seg selv, men usikkerheten rundt fremtidige vilkår som er årsaken. Jeg kan skjønne at folk i andre bransjer ikke forstår dette, særlig hvis du er i bransjer som IT og kunnskapsbransjer hvor grunnlønn er mye høyere og man har en sikrere situasjon, men er man på "gulvet" i serviceyrker hvor lønn og vilkår er lave så betyr de tingene veldig mye.

snag
14-12-2007, 16:35
Att se på passagerare som tredjepart är väl kanske lite olyckligt... Utan oss så finns inte SAS eller SGS! Passagerare står nog lite närmare SAS och SGS än som så, även om det ibland verkar just som att vi ses på som en tredjepart...

Beklager, men i denne konflikten er du som passasjer en uskyldig tredjepart!

EB
14-12-2007, 17:31
Norwegian har jo vist oss at man fint kan drive flyseslakp uten egne bakkeansatte... Men om det er en slik utvikling vi ønsker for SAS er jeg ikke sikker på - faktisk er jeg helt sikker på at jeg ikke ønsker det - men mange kan nok bli "blendet" av hvordan LCC`ene kan drive.

STUER75
14-12-2007, 21:24
Norwegian har jo vist oss at man fint kan drive flyseslakp uten egne bakkeansatte... Men om det er en slik utvikling vi ønsker for SAS er jeg ikke sikker på - faktisk er jeg helt sikker på at jeg ikke ønsker det - men mange kan nok bli "blendet" av hvordan LCC`ene kan drive.

Nå har vel ikke norwegian bare hatt suksess med sine groundhandlere?

ANX
14-12-2007, 21:26
Ville under normale omstendigheter engasjert meg i temaet, fordi jeg tidligere i livsløpet forlengst har kjent hvor DEN skoen trykker...

MEN - nå skal jeg altså fly med SK OSL-TRD tidlig torsdag morgen (lenge tiltrengt ferie) med videre connection, og "skuer problemet" fra navlen.

Lurer på om de bebudede "punktvise protester" fra SGS vil vedvare utover uka, eller om jeg kan regne med at det håp om ARR TRD on time?

Kanskje dumt/naivt å spørre sånn på et flyforum frekventert/sitert av media, men da kan muligens velvillige insidere gi meg en PM slik at jeg ikke misser min connection og slipper å kjøpe dyreste tilgjengelige billett på DY.

hurvert
14-12-2007, 21:31
Tror det kan være lurt å bestille julereisen med Norwegian hvis du har mulighet,
da er du ihvertfall sikker på å komme hjem til jul...
Bedre seint hjem til jul enn aldri hjem til jul, så jeg tror passasjerene
som reiser med Norwegian kan leve med litt forsinkelser i jula.

TCAS
14-12-2007, 21:34
Jeg kan ikke helt skjønne at det vil bli problemer på tirsdag så lenge SAS sier allerede nå at de IKKE skal selge SGS. Det eneste det er snakk om er muligens å få inn et handlingsselskap som deleier.

Mulig jeg ikke har skjønt problematikken, men det vil være rart/utenkelig siden jeg er perfekt ;)

ANX
14-12-2007, 22:13
Scwarte faaan!

Tror jeg tar nattoget til Trondheim onsdag kveld, så kanskje jeg kan få nattesøvn i begynnelsen av neste uke...

Fly begynner bli å stadig mer problematisk, uansett hvordan man ser det...

Skal man på en kjapp overnighter, er man nødt til å kjøpe shampoo og diverse (etter ankomst når alt av butikker forlengst er stengt) og la det bli igjen på åstedet.

Lykkelige tider da man kun skulle huske på å ikke ha kniver/sakser i toalettmappa.

EB
15-12-2007, 00:43
Nordmenn elsker å ta sorgene på forskudd...:rolleyes:

Someone
15-12-2007, 00:46
Nordmenn elsker å ta sorgene på forskudd...:rolleyes:

Svært ofte er det eneste sorgen vi får....:rolleyes:

EB
15-12-2007, 00:48
...tja! Vi vinner stort sett alle fotballkamper på forskudd og da får noen store sorgreaksjoner etterpå...

dash-7
15-12-2007, 10:19
Ryktene sier at Q400 saken blir utsatt til ut på ny året. Ikke bra.

TCAS
15-12-2007, 12:22
Gjelder i så fall den utsettelsen både for SAS og WF, eller kun for en av partene?

MD11
15-12-2007, 12:25
Det må vel gjelder for begge parter da Q400 er parkert for godt av både SK og WF ( ifølge SAS og WF selv.....) Står alle WF maskinene parkert i BOO ?

TCAS
15-12-2007, 12:38
Synd hvis Q400-saken utsettes, men de trenger vel mer tid på utredning da skulle man tro. Uansett vet man kanskje en del hva det jobbes mot etter styremøtet på mandag.

KennethGS
15-12-2007, 18:24
Står alle WF maskinene parkert i BOO ?

Nei, WDA, WDC, og WDD står lagret på Torp, hvorav to utendørs...

MD11
15-12-2007, 19:01
Nei, WDA, WDC, og WDD står lagret på Torp, hvorav to utendørs...

Trist i grunn synes jeg, hatt mange timer ombord på WDA og WDC og noen på WDD før jeg stempla ut av WF.

LN-AFG
15-12-2007, 21:18
Si ikke det folkens,

ryktene sier også at SAS Danmark vil si at CRJ 700/900 er beste løsningen som erstatter for Dash 8 Q400 og A318 bør kjøpes inn til å ta over CPH-LCY!

Mer hos Flight International:
http://tinyurl.com/2rsnm7

Someone
16-12-2007, 00:11
Hvorfor ikke la CRJ-700/900 erstatte Q400 og la Atlantic fly for SAS DK på LCY? Er ikke det mye lurere?

apron
16-12-2007, 11:56
Tips/spekulasjon vedrørende morgendagen og SGS fremtid.

Krav om 15% reduksjon i Administrasjon(overhead)
WF Groundhandling forsvinner..(fases inn i SGS)

TCAS
16-12-2007, 12:50
At det blir reduksjon i administrasjonen kommer i så fall ikke som en overraskelse, og det er på høy tid! Skal man drive effektivt så må det gjøres på alle nivå i bedriften. Det er også innkalt til diverse infomøter rundt omkring i WF på tirsdag, så at det vil skje ting av betydning som omfatter WF er vel klart. Så da regner jeg med det også inkluderer Q400-erstatning, selv om noen her farer med rykter om at den saken er utsatt.

sail4fun
16-12-2007, 13:05
Hvorfor ikke la CRJ-700/900 erstatte Q400 og la Atlantic fly for SAS DK på LCY? Er ikke det mye lurere?

Egenproduksjon må være målet.
Og med egne CRJ- så henger vel Cimber i en tynn tråd, eller kjøpes de opp ?

Bll spotter
16-12-2007, 13:19
Egenproduksjon må være målet.
Og med egne CRJ- så henger vel Cimber i en tynn tråd, eller kjøpes de opp ?

Måske omvendt,Cimber køber SAS:rolleyes:

sail4fun
16-12-2007, 13:48
10.000 i SAS usikre på jobbene

På styremøtet i SAS Gruppen mandag er det ventet svar på om konsernet vil selge flere dattervirksomheter.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1271991.ece

Someone
16-12-2007, 13:56
10.000 i SAS usikre på jobbene

På styremøtet i SAS Gruppen mandag er det ventet svar på om konsernet vil selge flere dattervirksomheter.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1271991.ece

Og nok en gang klarer journalistene å skrive det på en måte som får det til å høres ut som om et salg av nevnte virksomheter er ensbetydene med at de ansatte mister jobben:angry:

Bruker de Wikestad som eneste kilde eller er de rett og slett udyktige? (eller begge deler)

sail4fun
16-12-2007, 14:03
Tja hva kan det komme ut av dette møte ?, Et styre som siden 2001 kun har hatt focus på kostnadskutt skal nå ta stilling til
Nye "små" fly, CRJ + A318 ?
Flere fly til IC #12-15 ?
STS , som vel beholdes
SGS , som enten beholdes, eller hvor man finner en partner som er i groundhandling, WF handling følger vel med
Kutt i Administrasjonen
WF , WF's rolle uten CRJ
Mer ?

TCAS
16-12-2007, 18:40
Mer ?

Nå har jo A380 akkurat vært på besøk på OSL, og ryktene sier det også var demo overfor SAS :D

morr
16-12-2007, 19:34
Nå har jo A380 akkurat vært på besøk på OSL, og ryktene sier det også var demo overfor SAS :D

hehe men skal ikke se bort i fra at de faktisk kanskje hadde klart å fylle et fly til new york, kanskje bangkok daglig med 380 fra CPH...

morr
16-12-2007, 20:26
En kilde med innsyn i beslutnings-prosessen oppgir overfor di.se at trusselen fra fagforeningene gjør at beslutningen om fremtiden til SAS Ground Services (SGS), SAS Technical Services (STS) og deler av SAS Cargo trolig utsettes til januar.

http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article1272242.ece?jgo=c1_re&WT.svl=article_title

SK1399
16-12-2007, 20:42
Vist SAS styret beslutter å beholde SGS, trenger de ikke å frykte aksjoner.
Vist de frykter aksjoner, og velger å utsette offentliggjøringen av beslutningen så betyr jo det helt klart at de går inn for salg, men tør ikke si det.

TCAS
16-12-2007, 20:44
Skal man tolke de forskjellige ryktene så blir alle sakene utsatt :)

fokkeren
16-12-2007, 20:53
Når de offrett Braathens som tjente penger er det vel likke greit å kvitte seg med resten som taper penger.????

sail4fun
16-12-2007, 20:54
Når de offrett Braathens som tjente penger er det vel likke greit å kvitte seg med resten som taper penger.????

Litt historieforfalsking å si at BU tjente penger , eller ?

Someone
16-12-2007, 20:55

eeeh, konkursboet Braathens tjente ikke penger.

Og hvis du tenker på BTS så var ikke de akkurat noen gullgruve det heller. Det hjelper ikke å tjene penger hvis man ikke tjener nok!

gustavf
16-12-2007, 21:05
eeeh, konkursboet Braathens tjente ikke penger.

Rett skal vel være rett. Braathens gikk aldri konkurs.

LN-MOW
16-12-2007, 21:08
Tilbake til temaet:

http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article1272242.ece?WT.mc_id=dn_rss

Omtanken for passasjerene i jule- og nyttårshelgen gjør at styret i SAS utsetter beslutningen, sier en kilde.

TCAS
16-12-2007, 21:24
Hvis det er tilfelle at en SGS-beslutning utsettes til januar, hvorfor har de ikke tenkt på det tidligere at det kanskje er dumt å holde et slikt kritisk styremøte én uke før jul?

LN-MOW
16-12-2007, 21:26
TCAS .... det er SAS du snakker om .. ikke glem det ... naar ble ordet 'logikk' sist brukt i Froe-vik..??

PAS
16-12-2007, 21:32
Dersom de er så redde for streik, kan da ikke planene om SGS osv være veldig positive??
Hadde de ønsket datter selskapene inn i SAS igjen kunne de like gjerne sagt det før jul..............

PAS
16-12-2007, 21:35

Rart SAS ikke hadde handlingen på flyet da.....

Superhai
16-12-2007, 21:40
Hvis de utsetter beslutningen, så er det jo fordi de har bestemt seg for utfallet da. Jeg tror det vil bli oppfattet som en hån av mange på 'gølvet' og vil gjøre vondt værre.
Men en tilfeldig "kilde" sier egentlig ingenting. Dessuten så var det første fagforeningen påpekte at en slik dato var en risikabel ting, men ingenting ble endret og det er 6 måneder siden.

MartinL
16-12-2007, 21:42
Bladde kjapt forbi TV2 nyhetene som sa at SAS vurderte (om jeg hørte riktig) å kjøpe inn to maskiner fra Air Mauritius? De har jo uansett to 343E og 5 343 maskiner i flåten. Om TV2 eller min raske pasering av nyheten stemmer, er en annen sak.

Bizflyer
16-12-2007, 21:49
Hvis det er hold i disse ryktene om at de utsetter pga juletrafikken er det jo allerede klart for gud og hvermann hva avgjørelsen er! Om de ville beholde SGS i selskapet kunne de jo like gjerne sagt det nå!

En kompis i SGS fortalte i dag at om salg er resultatet, så kommer alle i SGS til å slippe det de har i hendene og forlate jobben! Unødvendig å si at det blir fullt kaos som resultat!

BF:old

sail4fun
16-12-2007, 22:01
Jøss visste ikke at SGS hadde aksjemajoriteten i SAS ? , nei SGS folk hvem er det som betaler lønna deres ?

Someone
16-12-2007, 22:02
En kompis i SGS fortalte i dag at om salg er resultatet, så kommer alle i SGS til å slippe det de har i hendene og forlate jobben! Unødvendig å si at det blir fullt kaos som resultat!

Isåfall fortjener de sparken.

Nok en gang er dette maktmisbruk fra fagforeningens side. Og har de ennå ikke skjønt at de ikke mister jobben fordi de blir solgt?

I denne saken har jeg og begynner jeg å få så liten sympati med endel ansatte i SGS at jeg........

ENZV
16-12-2007, 22:22
Det vil sannsynligvis ende med at samarbeidet med flyprodusenten Bombardier fortsetter...... http://e24.no/boers-og-finans/article2155909.ece

BSSW
16-12-2007, 22:27
I denne saken har jeg og begynner jeg å få så liten sympati med endel ansatte i SGS at jeg........

Har du mere sympati for Sas ledelsen da? De har da vist flere ganger at de gjør "dumme" valg. Hvis de selger SGS, STS, osv... er det bare enda et eksempel på det.

Superhai
16-12-2007, 22:33
Nok en gang er dette maktmisbruk fra fagforeningens side. Og har de ennå ikke skjønt at de ikke mister jobben fordi de blir solgt?

Det er ikke noe fagforeningene vil stå bak.
SGS har vært de som har måttet rydde opp og stå foran passasjerne og forklare etter at de fleste andre gruppene har gjort sine aksjoner og man oppfatter at takken fra SAS er å bli kvitt SGS. Dessuten er det ingen som har tro på at vilkårene man har idag vil vedvare særlig lenge etter et evt salg.

Someone
16-12-2007, 22:33
Har du mere sympati for Sas ledelsen da? De har da vist flere ganger at de gjør "dumme" valg. Hvis de selger SGS, STS, osv... er det bare enda et eksempel på det.

Nei, det har jeg ikke. Men å komme med trusler på den måten misliker jeg intenst.

Det er ikke verdens undergang fordi man får ny arbeidsgiver og det eller heller ikke noen menneskerett å få jobbe for SAS.

Bizflyer
16-12-2007, 22:39
Min kjære Someone!
Dette er du nok alt for ung og uerfaren til å forstå!! :colgate:

Hadde du vært i lignende situasjon hvor du så at fremtiden etter all sannsynlighet ville bety mindre lønn og frafall av en del fordeler, så hadde nok ikke du heller hatt særlig lyst til å gå på jobb!

Superhai
16-12-2007, 22:40
Det kan hende SAS for noen rabatter mot å trekke søksmål da. Det vil jo være en god løsning for begge parter.

Someone
16-12-2007, 22:42
SGS har vært de som har måttet rydde opp og stå foran passasjerne og forklare etter at de fleste andre gruppene har gjort sine aksjoner og man oppfatter at takken fra SAS er å bli kvitt SGS. Dessuten er det ingen som har tro på at vilkårene man har idag vil vedvare særlig lenge etter et evt salg.

Ikke uenig der. Men først må man se hva resultatet blir. Husk det finnes mange flere alternativer enn å beholde det slik som idag og det å selge SGS.

Og skulle de blir misfornøyd med eventuelle nye betingelser så får de gjøre som de fleste andre arbeidstagere: Si opp, jobbe ut oppsigelses, også finne seg en ny jobb.

SAS må være en av det bedriftene hvor endel (ikke alle) av de ansatte og ledelsen tilsynelatene ikke klarer å holde seg til lov bestemmelser og avtaler og de er/har vært like ille begge parter

BSSW
16-12-2007, 22:45
Det er ikke verdens undergang fordi man får ny arbeidsgiver og det eller heller ikke noen menneskerett å få jobbe for SAS.

Absolutt ikke, men mener at det ikke er det smarteste Sas gjør hvis de selger dem. Slik jeg ser det så hadde det beste for selskapet vært å gått tilbake til de gamle tidene og ha alt samlet i ett selskap, og ikke delt opp i "hundre" forskjellige selskaper.

TOS
16-12-2007, 22:47
Hvis SAS trekker søksmålet, betyr det da at Bombardier (gjennom sine produkters kvalitet) ikke har gjort noe klandreverdig....?

morr
uansett hvem som er på eiersiden i SGS er det flypassasjerene som betaler lønna. Og man kan være uenig i ledelsen beslutning men det handler litt om respekten for arbeidsplassen og bransjen. I tillegg handler det litt om styringsrett, fordi noen er faktisk ansatt til å gjøre analyser og vurderinger knyttet til hva som er riktig for selskapet på lang sikt Om slike valg hele tiden undergraves, ja da blir d jo bare færre og færre arbeidsplasser som resultat...

ThomAAs
Det var vel ikke noen bombe. De må jo uansett ha noe og CRJ passer jo fint ville jeg tro...

Someone
16-12-2007, 22:50
Min kjære Someone!
Dette er du nok alt for ung og uerfaren til å forstå!! :colgate:

Hadde du vært i lignende situasjon hvor du så at fremtiden etter all sannsynlighet ville bety mindre lønn og frafall av en del fordeler, så hadde nok ikke du heller hatt særlig lyst til å gå på jobb!

Nei, men da hadde jeg sagt opp, jobbet ut oppsigelsestiden også begynt ett nytt sted.

Hvis man ikke klarer å holde de avtaler som er inngått så lenge de er gyldige (i denne sammenheng, arbeidskontrakten) så er det grunn nok til oppsigelse.

Men hva vet jeg....jeg er jo bare medlem av kanskje Norges minst streikekåte forening/interesse organisasjon;)

TCAS
16-12-2007, 22:52
Hvis SAS trekker søksmålet, betyr det da at Bombardier (gjennom sine produkters kvalitet) ikke har gjort noe klandreverdig....?

SAS har aldri kommet med noe søksmål mot Bombardier. De har heller aldri sagt at de ønsker å saksøke Bombardier. De har kun sagt de ønsker å _forhandle_ med Bombardier om erstatning. Dermed har det hele tiden ligget i kortene at SAS har hatt mulighet til å forhandle seg frem til en god CRJ-pris. Et evt. søksmål har ville bare ha skapt problemer ved anskaffelse av nye fly siden Bombardier uansett ville ha vært en av de aktuelle leverandørene.

...men dette er jo gjennomdiskutert i andre tråder tidligere :)

B767
16-12-2007, 22:52
eg hadde håpet på noe brasilianere..

Men hva med Widerøe ??? ska de nå få jetfly de au ???

TCAS
16-12-2007, 22:56
Rart SAS ikke hadde handlingen på flyet da.....

Tror ikke du skjønte at jeg kom med en spøk, men greit det...la oss holde oss on-topic :)

Superhai
16-12-2007, 22:59
Og skulle de blir misfornøyd med eventuelle nye betingelser så får de gjøre som de fleste andre arbeidstagere: Si opp, jobbe ut oppsigelses, også finne seg en ny jobb.

Det hadde nok også blitt resultatet hadde man gjort dette i en ryddig prosess fra ledelsen, for å ta noen punkter; som hvor ledelsen først lover at man skal beholde de som har jobbet og ikke aksjonert, se hvem som har fått høyest lønnsvekst og vilkår, man presser igjennom at avgjørelser taes før høytider og andre store utreisepunkter for å gi de ansatte mest mulig dårlig samvittighet eller publisitet så de ikke aksjonerer, man starter prosesser for utredning men saken er allerede vedtatt, i de siste årene har man også i mye større grad brukt grupper mot hverandre. Osv. Man er rett og slett forbanna nå, og et salg bekrefter alle disse punktene.

TCAS
16-12-2007, 23:00
Som jeg har sagt X antall ganger tidligere, så skjønner jeg fortsatt ikke hva som skal være så problematisk med evt. SGS-beslutning på styremøtet. SAS gikk forrige uke ut med informasjon om at det nå kun jobbes med 2 alternativer som styret skal ta stilling til, og INGEN av de alternativene sier noe om fullstendig salg. Alternativene er:

1 - SGS fortsetter som eget SAS-selskap hvor SAS som i dag.
2 - Det kommer inn en deleier i SGS fra ground handling-bransjen, men SAS er fortsatt eier.

Så jeg tror ganske sikkert at det kommer en beslutning i morra, at fagforeningene blir fornøyde og at trafikken vil gå som normalt.

Someone
16-12-2007, 23:03
Det hadde nok også blitt resultatet hadde man gjort dette i en ryddig prosess fra ledelsen, for å ta noen punkter; som hvor ledelsen først lover at man skal beholde de som har jobbet og ikke aksjonert, se hvem som har fått høyest lønnsvekst og vilkår, man presser igjennom at avgjørelser taes før høytider og andre store utreisepunkter for å gi de ansatte mest mulig dårlig samvittighet eller publisitet så de ikke aksjonerer, man starter prosesser for utredning men saken er allerede vedtatt, i de siste årene har man også i mye større grad brukt grupper mot hverandre. Osv. Man er rett og slett forbanna nå, og et salg bekrefter alle disse punktene.

Muligens jeg er naiv og ser tingene svart/hvitt, men hvis det er så ille å jobbe i SAS som enkelte for det til å høres ut som så skjønner jeg fortsatt ikke hvorfor de jobber der? Litt kjedelig å måtte gå å syte og klage hele tiden.....eller betyr det at det ikke er så håpløst?:rolleyes:

Superhai
16-12-2007, 23:12
Så jeg tror ganske sikkert at det kommer en beslutning i morra, at fagforeningene blir fornøyde og at trafikken vil gå som normalt.

Det er jo hva alle håper på, men tradisjon har jo vist at uttalelser selv skriftlige fra SAS-ledelsen ofte ikke har så lang gyldighet. Og jeg håper de kommer med en klar beslutning. Og ved et delsalg så må de være veldig forsiktig med uttalelsene slik at de blir korrekte, for hvis de gir uttrykk for at det er et skritt mot et endelig salg, så er jo det også en måte å provosere.

Superhai
16-12-2007, 23:23
Muligens jeg er naiv og ser tingene svart/hvitt, men hvis det er så ille å jobbe i SAS som enkelte for det til å høres ut som så skjønner jeg fortsatt ikke hvorfor de jobber der? Litt kjedelig å måtte gå å syte og klage hele tiden.....eller betyr det at det ikke er så håpløst?:rolleyes:

Det er bra å jobbe i SAS, kollegaene er fantastiske, og man har jo bygd opp en stor gruppe ansatte som har stor lojalitet gjennom årene særlig innen det som man kan kalle er grunnvirksomheten (flygere, kabin, ground handling, teknisk og frakt). Men det er mye som ikke er fullt så bra, og det virker som man prøver å bygge ned det som er bra i SAS. Og det gjør at mange av de som jobber der enten er glad i SAS og/eller veldig glad i reisegodene. Tilhører man ikke de to gruppene så hopper man tidlig av.

pgaa
16-12-2007, 23:25
Endelig... Alltid håpet det skal komme CRJ-jets istede for disse propellflya..
Håper det kommer hos Widerøe å !

Egil
16-12-2007, 23:28
Endelig... Alltid håpet det skal komme CRJ-jets istede for disse propellflya..
Håper det kommer hos Widerøe å !

Det blir Q400 på Widerøe! Jet fungerer dårlig for propellekspertene fra nord!! ;)

E!

Superhai
16-12-2007, 23:29
Propell er koselig.

Egil
17-12-2007, 00:08
Det er bra å jobbe i SAS, kollegaene er fantastiske, og man har jo bygd opp en stor gruppe ansatte som har stor lojalitet gjennom årene særlig innen det som man kan kalle er grunnvirksomheten (flygere, kabin, ground handling, teknisk og frakt). Men det er mye som ikke er fullt så bra, og det virker som man prøver å bygge ned det som er bra i SAS. Og det gjør at mange av de som jobber der enten er glad i SAS og/eller veldig glad i reisegodene. Tilhører man ikke de to gruppene så hopper man tidlig av.

Der tror jeg jammen du klarte å treffe spikeren på hodet!!
Kunne ikke sagt det bedre selv!

E!

Egil
17-12-2007, 00:26
Isåfall fortjener de sparken.

Du (og mange andre) har jo rett og slett ikke skjønt det!
SGS ansatte er ikke redd for å miste jobben! De vil jobbe i SAS, alternativt legger de ned arbeidet og går hjem! Og de kommer ikke tilbake...
Det er en kjapp tur innom NAV også får de fleste seg en ny jobb, sikkert bedre betalt også med "normal" arbeidstid nærmere hjemmet enn de fleste har i dag!

E!

Someone
17-12-2007, 00:35
SGS ansatte er ikke redd for å miste jobben! De vil jobbe i SAS, alternativt legger de ned arbeidet og går hjem! Og de kommer ikke tilbake...
Det er en kjapp tur innom NAV også får de fleste seg en ny jobb, sikkert bedre betalt også med "normal" arbeidstid nærmere hjemmet enn de fleste har i dag!

E!

Så hva frykter de da, hvis alternativene er å bli i SAS/SGS eller få seg en ny og bedre betalt jobb?

Muligens jeg ikke skjønner det, men det må isåfall være mangel på logikk i saken

sk931
17-12-2007, 01:30
Jeg har arbejdet i SAS/SGS i 38år...Jeg har en god løn, som jeg bestemt mener at jeg gør mig fortjent til...Vi i SGS landside er dem der ofte står med alle passagerer..alle rejsende idag som rejser med SAS bliver betjent af SGS ansatte i SAS uniform..Det er SGS ansatte
som modtager alle klager på SAS ...så jo, jeg ville blive meget meget ked at det, hvis SAS sælger SGS fra....
Fra mit synspunkt er det jo nok det værste der kan ske...Jeg er jo 54 år og det vil absolut ikke blive det nemmeste i denne verden at finde et eventuelt nyt job..
SGS ansatte idag er utrolig loyalt mod "familien"...jeg har mødt mange ansatte fra andre virksomheder, men aldrig aldrig nogen der er så loyale som SGS ansatte er over for SAS.
Til tider værdsætter SAS dette, skal jeg så sige. Kommer vi SGS ansatte over i f.ex Menzies vil SAS bare blive et selskab i skuffen sammen med mange mange andre...Der vil ikke blive taget specielt hensyn til rejsende med SAS. Det gør der idag, synes jeg no jeg kan sige...
SAS/SGS har idag et personale som sleskabet kan og børe være meget glade for.
Derfor håber jeg ikke at man vælger panik løsningen og sælger SGS landside fra..
Det er også korrekt at vi som ansatte har en favorabel ID billet politik, men mange glemmer alstå at ofte kommer vi kun med når der er plads(hvad der ofte ikke er)..
Idag er det ofte bedre at shoppe rundt på nettet og finde billige alternativer.
Det har jeg lige gjort og fået Condor billetter til og fra Tenerife til 39 EUR fra DUS og
fra TFS til FRA til 69 EUR......Jamen det er da billigt...og her kan ID billetter slet ikke konkurrere...
Det er mit håb at SAS vælger at bibeholde SGS i koncernen...Derfor er jeg meget spændt på hvad dagen må bringe......
----
og til diskussionen om fly køb !!!!
Ja jeg håber også at SAS beslutter sig for CRJ 900 og 4 stk A318 eller 319...sidstnævnte
til brug på blandt andet London city...Ligeledes håber jeg at der tages beslutning om en
udfasnings plan for MD80....Disse trofaste fly skal nu skiftes med noget mere tilsvarende, og gerne så hurtigt som muligt....
Støj problematikken omkring lufthavne taler jo ikke ligefrem for at MD80 typen skal flyve
i mange år..

Ja det var så mit indlæg i denne disskusion og SAS og SGS samt flykøb

Hilsen
Ole

Savipix
17-12-2007, 01:38
Som vanligt ett bra inlägg Ole!

Vad som än händer i morgon hoppas jag att det som skrivs på detta forum förblir sakligt utan "skitsläng". I'll be watching!

apron
17-12-2007, 04:06
Først av alt er det viktig å si at jeg tildels deler Ole' frustrasjon over at SGS muligens ikke er heleiet av SAS i fremtiden.. men..
Kommer vi SGS ansatte over i f.ex Menzies vil SAS bare blive et selskab i skuffen sammen med mange mange andre...Der vil ikke blive taget specielt hensyn til rejsende med SAS. Det gør der idag, synes jeg no jeg kan sige..

I all min enfoldighet trodde jeg at en av grunnene til utskillelsen av Ground Handling selskapet SGS i oktober 2003 var at det skulle gjøre det "uavhengig" og attraktivt ovenfor øvrige carriers.

Om tilfellet er at Ole's sterke binding til SAS (forståelig nok etter så mange år), også er en innrømmelse at øvrige kunder er "et selskap i skuffen med mange andre", må jeg bare få komme med følgende bemerkning; Ikke nok med at SGS ikke er konkurransedyktige, de ansatte sager definitivt selv av grenen de sitter på:exclaimation

Personlig håper jeg at SGS består også etter styremøtet - men mitt råd er krystallklart;
Se hva Swissport har fått til :wow:
Kanskje SGS organisasjonen (ansatte&ledere) har godt av et realt spark bak. Om ikke annet enn for å våkne opp av sin søvndyssene (falske) trygghet innunder SAS paraplyen:old

Bll spotter
17-12-2007, 08:37
Måske blir det udskudt.

http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=9679680

http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=9679743

apron
17-12-2007, 08:57
Sluta fjäska! 2007-12-17 08:19 - fra DI.se..
Ta i med hårdhandskarna och sätt hårt mot hårt. Facket kommer aldrig ta något ansvar för SAS då man hela tiden utnyttjar den situationen att något slags samhällsansvar tvingashålla igång en sjuk ruljans. Låt dom strejka, låt dom köra SAS i botten så att det blir konkurs. Först då kommer den sedan 20 år nödvändiga omstruktureringen av bolaget kunna äga rum. Vi flygkonsumenter vill ha ett modernt, fungerande och lönsamt SAS. VI kommer att ha förståelse för en tid av kris för att sedan med glädje komma tillbaka till ett modernt och dynamiskt SAS som inte styrs av ett sjukt fackvälde.
Observant

sail4fun
17-12-2007, 09:33
SAS bekræfter udskydelse af salgs-beslutning (2. Opd.)

http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=9679792

Bizflyer
17-12-2007, 09:33
Noen som vet når i dag innstillingen offentliggjøres?

BF:question:

TCAS
17-12-2007, 09:41
De regner med det blir et laaaangt møte til langt ut på kvelden/natten, så ikke sikkert det kommer noe før i natt. Men....dersom halvparten av alle saker ikke skal behandles før i januar, så er dem vel ferdig før lunsj :)

karsten
17-12-2007, 09:52
En truende storstrejke har fået SAS til at udskyde en beslutning om et salg af de tre datterselskaber SAS Ground Services, SAS Technical Services og SAS Cargo. De faglige organisationer i den skandinaviske luftfartskoncern har truet ledelsen med en lammende storstrejke, hvis salget gennemføres.

Det er da utroligt som pøbelvældet bestemmer! :exclaimation
Så alene trusler om ulovligheder er nok til at tage selskabet som gidsel for forretningsmæssige dispositioner.

Der må være mange kvinder i den bestyrelse - for det er da ikke beslutninger med "nosser i" der præger den.:rolleyes:

sk931
17-12-2007, 09:55
Du må ikke misforstå denne del af mit indlæg
"Kommer vi SGS ansatte over i f.ex Menzies vil SAS bare blive et selskab i skuffen sammen med mange mange andre...Der vil ikke blive taget specielt hensyn til rejsende med SAS. Det gør der idag, synes jeg nok jeg kan sige..."
SGS handler loyalt alle de mange mange selskaber som vi har kontrakt med. Det skal forstås på den måde, at hvis SGS sælges fra, til et andet groundhandling selskab f.ex,
Så vil der ikke være samme tilhørsforholdover for SAS og dermed heller ikke nogen form for
loyallitet som den vi oplever idag.
Men hele denne diskussion har , så vidt jeg kan se, været stort set forgæves..Jeg kan ikke
ikke rigtig forstå strejke truslen, idet de faglige jo har været med hele vejen, og hvis de
har det skidt med beslutningen, så burde de have meldt klart ud lige fra starten, idet MJ og den samlede bestyrelse så ville vide, hvad de var op i mod, og det jeg har fået fra min
faglige baggrund samt andre jeg har fornøjelesen af at arbejde sammen med, har ikke på nogen måde indikeret en strejke trussel, nærmest det modsatte
Hilsen
Ole

krølle
17-12-2007, 10:05
SAS/SGS har idag et personale som sleskabet kan og børe være meget glade for, sakset fra sk931's innlegg:
La oss være helt ærlig, muligens litt utenom tråden men allikevel,
vi har et stort forbedringspotensial ( jeg skriver vi... ), hva enten vi blir værende i familien eller får en deleier inn i selskapet.

La oss som mange andre har skrevet håpe at delskapet ser oss som en
ressurs og la oss vise at vi kan,bryr og ønsker å iverta våre kunders
forventninger enten kunden heter Sk eller Anders familefar
:nor:DEN:SWE

TCAS
17-12-2007, 11:11
Og E24 slår til igjen med uforståelig artikkel hvor de spør lederen av kabinforeningen om mulig storstreik...akkurat som om kabinforeningen er involvert i denne saken.

Lederen i kabinpersonalets forening (CAU) i Danmark ønsker ikke å kommentere saken:
- Det har jeg ingen kommentar til, sier CAU-leder Verner Lundtoft Jensen til E24.

http://e24.no/naeringsliv/article2156203.ece#AF

krsvg
17-12-2007, 11:25
Som jeg har sagt X antall ganger tidligere, så skjønner jeg fortsatt ikke hva som skal være så problematisk med evt. SGS-beslutning på styremøtet. SAS gikk forrige uke ut med informasjon om at det nå kun jobbes med 2 alternativer som styret skal ta stilling til, og INGEN av de alternativene sier noe om fullstendig salg. Alternativene er:

1 - SGS fortsetter som eget SAS-selskap hvor SAS som i dag.
2 - Det kommer inn en deleier i SGS fra ground handling-bransjen, men SAS er fortsatt eier.

.....men tror dere SGS nå vil "sluke" wf handling? (i så fallfår vi mye godt vedlikeholdt utstyr.. ) :D

sail4fun
17-12-2007, 11:41
Det ville vel være naturlig (?) å slå sammen Groundhandlingen i bolaget ?

Har videre tro på en overføring av F50 produkesjonen til WF nå , WF har vel personell til å ta dette og med ekspansjon i SAS.no så blir det vel ikke noe overtallighet fd/ca på en slik avgjørelse

CK
17-12-2007, 12:00
Det er da utroligt som pøbelvældet bestemmer! :exclaimation
Så alene trusler om ulovligheder er nok til at tage selskabet som gidsel for forretningsmæssige dispositioner.

Der må være mange kvinder i den bestyrelse - for det er da ikke beslutninger med "nosser i" der præger den.:rolleyes:

Jeg kan være enig i at det var en tannløs "beslutning", men smart var det nok. Man kan snakke om å ha baller og ta på slosshanskene - men i uken før jul er det aller best å holde fred i rekkene - både av hensyn til sine ansatte og til kundene. Man skal ikke kødde til julen for folk!

sirpjalle
17-12-2007, 12:59
http://e24.no/naeringsliv/article2156603.ece

SAS-styret sitter nå i møte. Dette møtet kan avgjøre om juletrafikken vil gå som normalt.

Fagforeningene i SAS (SAS-NOK )truer med gigantstreik for å verne 10.000 arbeidsplasser, sier kilder til di.se.

Trusselen kan bli reell dersom SAS-ledelsen på møtet i dag beslutter å selge tre datterselskaper.

sirpjalle
17-12-2007, 13:01
Samme artikkel, bare med en annen vinling, samme nettsted :)

http://e24.no/naeringsliv/article2156203.ece

Fagforeningene i SAS (SAS-NOK) truer med gigantstreik for å verne 10.000 arbeidsplasser.

Det kan ramme jule- og nyttårstrafikken:

- Temaet vil bli tatt opp på styremøtet på mandag. En storstreik i hele Skandinavia vil koste SAS cirka 100 millioner kroner dagen, og vil føre til store problemer for selskapets kunder. Tanken på passasjerene under jule- og nyttårshelgen gjør at SAS' styre utsetter beslutningen, bekrefter en kilde overfor den svenske nettavisen di.se.

Jarlabanke Vking
17-12-2007, 13:02
Jeg blir gang på gang pinlig berørt av å lese e24 sine artikler om SAS....

http://e24.no/naeringsliv/article2156203.ece#VG

Overskriften med linken på VG er; "SAS i krisemøte nå" (et møte som har vært planlagt i et halvt år)

og så klarer de plutselig å flette inn CAU som er sitert "- Det har jeg ingen kommentar til".

"Som et trinn i prosessen med å fokusere på kjernevirksomheten har selskapet allerede avviklet sine andeler i flyselskapet Spanair" eeeeeeeeeehm........ de har jo ikke solgt en tøddel enda!

:drunk::lol:

:nor

Superhai
17-12-2007, 13:10
Tenkte at for info her er linker til gjeldende norske fagforeningssider. Det er ikke noen ny informasjon her for øyeblikket.

SAS Verkstedklubb (http://www.sasverkstedklubb.no/)
LFF (http://www.luftfarten.no/)
FLR (http://www.flr.no/)

Airbus74
17-12-2007, 13:18
Selvfølgelig er det kjedelig og trist for veldig mange, hvist et salg skulle bli gjennomført. Personlig så håper jeg at SGS blir værende i SAS slik som det er idag, men da må ledelsen gå dypt i sine egene skuffer og se virkeligheten. Det er ikke til å legge skjul på at SAS/SGS har for mange ledere pr stilling. Den størtse kostnaden for SAS/SGS er lønna til ansatte, og da må ledelsen begynne og kutte i sin egen etasje først.

- Det er mye snakk om at folk vil slutte dersom SGS skulle bli selgt til et annet selskap. Ja, det kan skje, men vi glemmer en viktig gruppe i denne saken. De fleste som jobber i SGS er mellom 25 til 40 år. Hva med dem som er 50/55 år og som har jobbet i selskapet hele sitt liv. Det må være dem som kommer dårligst ut ved et salg.

Sitat Egil : Det er en kjapp tur innom NAV også får de fleste seg en ny jobb, sikkert bedre betalt også med "normal" arbeidstid nærmere hjemmet enn de fleste har i dag!

Ja vel Egil, da er kansje du den gruppen som er mellom 25 - 40 år. Så lett er det ikke for en 50 åring lengre.

TCAS
17-12-2007, 13:54
Har videre tro på en overføring av F50 produkesjonen til WF nå , WF har vel personell til å ta dette og med ekspansjon i SAS.no så blir det vel ikke noe overtallighet fd/ca på en slik avgjørelse

Mange tenker den samme tanken, så vi får håpe at SAS nå har guts nok til å vise muskler mot sine konkurrenter og ekspandere det de kan før markedet snur og går ned i en ny bølgedal!

Someone
17-12-2007, 14:10
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1272771.ece?jgo=c1_re&WT.svl=article_title

Dette er faktisk både ganske fornuftig og diplomatisk av Wikestad. Og virker som en litt mer balansert artikkel enn artikklene i "Ikke-peiling-24" og "Amatørene-24"

KennethGS
17-12-2007, 14:51
Denne var fin da:

Vi har sagt og konkludert med at det er best å beholde de aktiviteter som publikum assosierer med SAS.

Han mener et salg fortoner seg dom ganske absurd:

- Det fortoner seg som det mest fornuftige, det blir jo som å selge huset fordi du trenger penger til å kjøpe møbler, eller å selge bilen for å kjøpe bensin, sier Wikestad.

Så alle flyselskapene som ikke har egen handling har bare møbler uten hus, eller bensin uten bil? Dummeste jeg har hørt...

Nei, da er det bedre å gå over bekken etter vann, der brent barn lukter ille og ti fugler driter på taket...^_^

Vede
17-12-2007, 15:31
Skal man tro denne artikkelen blir det ikke streik i SGS.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=190489

sail4fun
17-12-2007, 15:39
Noen som har hørt denne "Opsahl" på NRK alltid nyheteri dag (SGS hovedtillitsvalg OSL ?) , han manet i alle fall ikke til sammhold, og stille opp for kunden, han la vel ikke fingerne imellom.

Har han ikke såpass omløp at han må forstå at om noen skal kjøpe biletter nå og hører hans
utsagn, ja da hat i alle fall jeg booket AY/DY/KL/BA .

LN-MOW
17-12-2007, 16:04
Noen som har hørt denne "Opsahl" på NRK alltid nyheteri dag (SGS hovedtillitsvalg OSL ?) , .

Jeg kjenner ham veldig godt! Hans evne til aa se ting i sammenheng, er desverre daarlig utviklet ...

dc-8-63
17-12-2007, 16:10
...og den har tydeligvis ikke bedret seg siden vi forlot skuta....

LN-MOW
17-12-2007, 16:13
.. hvis vi da fortsatt kan kalle det en 'skute' ....

ENGM 911
17-12-2007, 17:02
Wikestad egner seg ikke til å bli rakettforsker, bare se hvordan han klønet det til i sammenslåingen SK/BU, SAS-Trading/TRN og nå.

Savipix
17-12-2007, 17:05
och SGS Sverige hotar med strejk:

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=3-AV_ID=703836,00.html

KennethGS
17-12-2007, 17:09
och SGS Sverige hotar med strejk:

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=75-AV_ID=703514,00.html

Hvor i den artikkelen står det?

Savipix
17-12-2007, 17:11
Check again... link fixed

ENGM 911
17-12-2007, 17:15
http://e24.no/boers-og-finans/article2157122.ece#AF

Someone
17-12-2007, 17:26
Eller er det bare å observere at det tydeligvis mangler litt på koordinasjonen og enigheten innad i fagforeningen og en helhetlig PR-strategi ser ut til å mangle (med mindre strategien går ut på kaos). I de fleste konflikter så lønner det faktisk å opptre samlet istedet for at hver mann tydeligvis skal si sin egen mening

Hvis argumentet er at de ikke ønsker en konflikt før jul, men synes det er greit å ha en konflikt etter jul, så forandrer ikke det noe av vår innstilling, sier hovedtillitsvalgt i SGS Hans Jacob Opsahl til NRK.

Mens Wikestad derimot sier dette:
- I vår fagforening er hverken streik eller aksjoner noe tema. Dette er noe som har blitt hauset opp. Vi tror uansett ikke at sjefene i SAS vil vedta noe salg av vår bedrift fordi det er et dårlig alternativ, sier Wikestad.

Ellers så bør enhver som går ut i streik sies opp da det isåfall vil være en ulovlig streik da man er midt i en tariffperiode. Det er faktisk ikke slik i Norge at man kan gå ut i en vilkårlig streik skulle man få et plutselig innfall.....

KennethGS
17-12-2007, 17:31
Hehe... Jaggu godt man ikke skal avgårde i jula, sier jeg bare...
:rolleyes:

Ellers så bør enhver som går ut i streik sies opp da det isåfall vil være en ulovlig streik da man er midt i en tariffperiode. Det er faktisk ikke slik i Norge at man kan gå ut i en vilkårlig streik skulle man få et plutselig innfall.....

Kunne ikke vært mer enig...

C172
17-12-2007, 17:34
Det blir nok stort fravær pga følelsemesige årsaker!

Superhai
17-12-2007, 17:43
Egentlig hadde det vært bedre om fagforeningen hadde organisert en kort markeringsstreik på noen timer eller lignende. Alternativet er jo at man får masse egenmeldinger. For de fleste har de to siste årene vært en stor psykologisk belastning med fly alltid med tekniske problemer, flygeledere som ikke er på jobb, andre grupper som streiker. Hvem er det som får høre om og må forklare og unskylde andres problemer tror dere. Og da i tillegg få beskjeden fra ledelsen, at vi setter ikke pris på dette, jeg tror dråpen kommer for veldig mange da.

KennethGS
17-12-2007, 17:53
www.boarding.no skriver: (http://www.boarding.no/art.asp?id=29566)

Styremøtet i SAS fortsetter på overtid mandag kveld. Årsaken er saken om salget av de tre datterselskapene SGS, STS og cargovirksomheten "Spirit".

Dette kan jo bli interessant...

Savipix
17-12-2007, 18:14
Board of SAS AB postpones decision on SGS, STS and Spirit

The Board of SAS AB, following a recommendation from Group management, has decided to postpone processing the future structure of SAS Ground Services (SGS), SAS Technical Services (STS) and Spirit (terminal management within SAS Cargo). These structural issues were on the agenda for today's Board meeting, but it was decided to carry them to the next Board meeting on February 5th to leave more time to analyze the different alternatives.

"There exists disagreement between the management and the trade unions, especially regarding SGS, on the future structure. Although we have worked together on this continuously for four months and elucidated the issues from many sides, the control group has not succeeded in determining a joint recommendation. These are important issues that affect many employees in functions that are significant in enabling us to maintain our promise to customers. Accordingly, Group management found it best that the Board delay its decision to allow more time for analysis," says Mats Jansson, President and CEO of SAS.

"The Board finds it wise to follow the recommendation of Group management to take some more time to analyze various structural alternatives for SGS, STS and Spirit before the Board addresses the matters," says Egil Myklebust, Chairman of SAS AB.

Background
The future structure of SGS, STS and Spirit is part of SAS's strategy 2011 (S11). This strategy has established that SAS shall reduce its complexity and concentrate on its core business, which is passenger traffic in Northern Europe.
As part of this work, the future role and structure of SGS, STS and Spirit is being studied.

The work of investigating the future organizational structure of the three subsidiaries has been organized in control groups with a broad-based composition, in which all trade unions are represented. The control groups have worked continuously since the summer of 2007.

For further information, please contact Claus Sonberg, Executive Vice President SAS Corporate Communications & Investor Relations.
Cell phone number: +46 70 997 16 60

SAS Group Corporate Communications

------------------------------------------------------------
This information was brought to you by Cision http://newsroom.cision.com
The following files are available for download:
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=635964&fn=wkr0003.pdf

LN-Q
17-12-2007, 18:16
SGS solgte sjela si da de tok over BU handling for noen 6 år siden....
Jeg synes det er rart det har tatt så lang tid som 6 år før denne diskusjonen har kommet opp i styret.

TL
17-12-2007, 18:18
2007-12-17

Board of SAS AB postpones decision on SGS, STS and Spirit

The Board of SAS AB, following a recommendation from Group management, has decided to postpone processing the future structure of SAS Ground Services (SGS), SAS Technical Services (STS) and Spirit (terminal management within SAS Cargo). These structural issues were on the agenda for today's Board meeting, but it was decided to carry them to the next Board meeting on February 5th to leave more time to analyze the different alternatives.

"There exists disagreement between the management and the trade unions, especially regarding SGS, on the future structure. Although we have worked together on this continuously for four months and elucidated the issues from many sides, the control group has not succeeded in determining a joint recommendation. These are important issues that affect many employees in functions that are significant in enabling us to maintain our promise to customers. Accordingly, Group management found it best that the Board delay its decision to allow more time for analysis," says Mats Jansson, President and CEO of SAS.

"The Board finds it wise to follow the recommendation of Group management to take some more time to analyze various structural alternatives for SGS, STS and Spirit before the Board addresses the matters," says Egil Myklebust, Chairman of SAS AB. Background
The future structure of SGS, STS and Spirit is part of SAS's strategy 2011 (S11). This strategy has established that SAS shall reduce its complexity and concentrate on its core business, which is passenger traffic in Northern Europe. As part of this work, the future role and structure of SGS, STS and Spirit is being studied.

The work of investigating the future organizational structure of the three subsidiaries has been organized in control groups with a broad-based composition, in which all trade unions are represented. The control groups have worked continuously since the summer of 2007.

For further information, please contact
Claus Sonberg, Executive Vice President SAS Corporate Communications & Investor Relations.
Cell phone number: +46 70 997 16 60
SAS Group Corporate Communications

This information was brought to you by Waymaker: http://www.waymaker.net

FBU
17-12-2007, 18:19
Da fikk jeg akkuratt beskjed på sms at avgjørelsen er utsatt til Februar:o

Someone
17-12-2007, 18:20

Kan man da lese litt mellom linjene at en avgjørelse om STS og Spirit i realiteten er klar men det vil endelig vil bli avgjort når man finner ut av hva man skal gjøre med SGS?

Ellers er jeg langt mer spent og opptatt av de andre sakene som etter planen skulle ha blitt tatt opp på det møtet:)

TCAS
17-12-2007, 18:55
Hva med andre viktige saker fra styremøtet som flåteplan, Q400-erstattere osv? Eller er ikke styremøtet ferdig ennå?

sail4fun
17-12-2007, 18:57
Savipix !, kan du ikke stikke ut til Frøvik og be de focusere på de delene av møte som vi spottere er mest interesert i ?

Savipix
17-12-2007, 19:07
on my way!

TCAS
17-12-2007, 19:14
Opsahl var direkte inne på Dagsrevyen (NRK1) nå, og det er ganske utrolig hva den mannen lirer av seg. Først snakker han lenge og vel om at man ikke skal se bort ifra at de ansatte føler seg ført bak lyset fordi beslutningen er utsatt, og at derfor noen kanskje muligens ikke føler seg gode nok, eller ikke har vilje nok, til å møte på jobb i morgen og at det er forståelig. Det virket nærmest som en oppfordring til de ansatte om at de gjerne måtte bli hjemme. Så avslutter han kort med å si at "vi som fronter foreninga har sagt at det er business as usual". Men det lå tydelig i kortene hva han egentlig mente!

sail4fun
17-12-2007, 19:23
Samme som han kauka om i 12:'tiden altså
Sikkert lurt av SGS'ere å ta en dag eller 2 off , vil tro at det blir lettere for styret å ta besluttningen da ja.

snag
17-12-2007, 19:23
Jeg må bare få sagt at selv om jeg også jobber i SGS synes jeg Opshals opptreden så langt har vært patetisk. Jeg kan godt være med på en lovlig streik hvis det skulle bli aktuelt, men disse "ahhhhh jeg ble visst akutt syk" aksjonene har jeg ikke sans for, og jeg håper vi slipper å se dem.

Flyer
17-12-2007, 19:37
De fleste lytter vel mer til hva Wikestad har å si, som er litt mer orientert om prosessen. Det er lov til å håpe i alle fall. Jeg så også Dagsrevyen, og det er nok ikke så lett å forstå når Opsahl sier at folk kan få psykiske reaksjoner på at det IKKE ble tatt noen beslutning.

Er man litt sart hvis man ikke klarer å jobbe fordi det IKKE tas en beslutning om eventuelt å få inn flere profesjonelle eiere...? Det har fortsatt ikke vært diskutert salg, til tross for at avisene skriver det hele tiden.

TCAS
17-12-2007, 19:40
Tipper trafikken går som normalt i morgen og at jeg kommer meg dit jeg skal likevel :)

sail4fun
17-12-2007, 19:41
Om de SGS ansatte hadde mer tiltro til intern informasjon og styret, og ikke bare forholdt seg til nettaviser så tror jeg at man ikke hadde hatt denne situasjonen og de overskriftene.

STUER75
17-12-2007, 19:43
Hvem er så denne profesjonelle deleieren som kan være aktuell da?
synd at avgjørelsen ble utsatt da det fører til enno mere spekulasjoner.
Tviler på reaksjoner her i norge men danskene kan vel finne på litt av hvert.

LN-MOW
17-12-2007, 19:54
Hvem er så denne profesjonelle deleieren som kan være aktuell da?
.

Hvem har sagt at man HAR en deleier som har tilbudt seg aa gaa inn? For meg virker dette mest som at man oensker aa finne en partner - ikke at en allerede er utpekt ..

STUER75
17-12-2007, 19:55
Hvem kan være aktuell som deleier?

LN-RCY
17-12-2007, 19:56
Er man litt sart hvis man ikke klarer å jobbe fordi det IKKE tas en beslutning om eventuelt å få inn flere profesjonelle eiere...? Det har fortsatt ikke vært diskutert salg, til tross for at avisene skriver det hele tiden.

Å få inn nye eiere er jo et delsalg. Og et delsalg fører som veldig ofte til et totalt oppkjøp. Og det er vel dette folk er skeptiske til? Hva slags behandling vil man etterhvert få av nye arbeidsgivere?

PP
17-12-2007, 19:56
Bladde kjapt forbi TV2 nyhetene som sa at SAS vurderte (om jeg hørte riktig) å kjøpe inn to maskiner fra Air Mauritius? De har jo uansett to 343E og 5 343 maskiner i flåten. Om TV2 eller min raske pasering av nyheten stemmer, er en annen sak.

Nogen der kan bekræfte/afkræfte denne historie? Der er vel andre i Norge end Martin der har set disse nyheder på TV2.

LN-MOW
17-12-2007, 19:58
Servisair, Swissport, Menzies, Aviance ... kanskje tilogmed Celebi, FlightCare eller GroundForce ..??

Skulle jeg veddet en femmer, hadde jeg kanskje holdt paa Swissport ...

PAS
17-12-2007, 20:06
Servisair, Swissport, Menzies, Aviance ... kanskje tilogmed Celebi, FlightCare eller GroundForce ..??

Muligheter der ja.....
Du glemte en som har vært interresert før - Lindegaard/ISS

Olebno
17-12-2007, 20:09
Enig der MOW. Swissport er faktisk ganske så oppegående. Jeg kjenner til Swissport fra NCL bl.a.

krsvg
17-12-2007, 20:16
Kan man da lese litt mellom linjene at en avgjørelse om STS og Spirit i realiteten er klar men det vil endelig vil bli avgjort når man finner ut av hva man skal gjøre med SGS?

Ellers er jeg langt mer spent og opptatt av de andre sakene som etter planen skulle ha blitt tatt opp på det møtet:)

....ja,det er jeg og... noen som har noe info om dette?

dash-7
17-12-2007, 20:37
Er det ingen som har hørt noen angående hva som skal erstatte Q400 flåten??

Olebno
17-12-2007, 20:45
Tyst som i graven, S. Infomøte i kantina BOO i morgen 1045 v/Stein Terje.

TCAS
17-12-2007, 21:06
Da var Opsahl på nytt direkte på NRK1, og det kan virke som noen har tatt en alvorsprat med han siden sist. Nå sa han at de skal få folk hjem til jul og at han regner med at folk kommer på jobb i morra, og at de skal stå på som vanlig. Selv om de har fått noen mer sykmeldinger enn normalt for morradagen, men at det ikke ville gå utover trafikken så langt.

Vede
17-12-2007, 21:07

Jeg holder en liten knapp på Norport. ^_^

LN-RRA
17-12-2007, 21:10

Hehehe......morroklumpen:lol:

Someone
17-12-2007, 21:15
Da var Opsahl på nytt direkte på NRK1, og det kan virke som noen har tatt en alvorsprat med han siden sist. Nå sa han at de skal få folk hjem til jul og at han regner med at folk kommer på jobb i morra, og at de skal stå på som vanlig. Selv om de har fått noen mer sykmeldinger enn normalt for morradagen, men at det ikke ville gå utover trafikken så langt.

Kanskje ikke så dumt. Tror ikke noen av partene har noe godt av å ha en slik løs kanon på dekk.....

GFL
17-12-2007, 21:25
Så er denne avgjørelsen at de kommer til å gå inn for salg, mon tro?

Madman
17-12-2007, 21:35
Blir kjøpt av Braathens Aviation. ;)

Tommy777
17-12-2007, 22:16
Kanskje ikke så dumt. Tror ikke noen av partene har noe godt av å ha en slik løs kanon på dekk.....

Nesh... Han har jo god tid til aa paavirke folks tid og liv etter nyttaar ogsaa dersom arbeidsgiveren hans ikke gjoer som han vil :D

sail4fun
17-12-2007, 22:18
Nytt forslag !

Selg flyvirksomheten til LH , og behold Groundhandling i SAS, som da kan døpes om til ... SGS..

krsvg
17-12-2007, 22:18

...norport er i.l.a ett år erstattet med røros i bgo og svg.:p

Vede
17-12-2007, 22:31
Dette er noe du har funnet ut eller?

apron
17-12-2007, 22:45
...norport er i.l.a ett år erstattet med røros i bgo og svg.:p

Fullstendig umoden og grunnløs påstand... Må si at oddsen for at WF groundhandling i SVG og BGO er borte innen 2008 er omme vil være laaaaangt større :-)

Back to topic:D

Olebno
17-12-2007, 22:54
Er dette en gjettekonkuranse hvor vinneren er den som kommer med det mest idiotiske svar ????

KennethGS
17-12-2007, 22:57
Tydligvis, og så langt ligger apron i tet...^_^

dash-7
17-12-2007, 22:57
Er dette en gjettekonkuranse hvor vinneren er den som kommer med det mest idiotiske svar ????

Helt enig Ole Bjørn.Tror at Apron har det best til nå.

apron
17-12-2007, 23:03
Hehe.. hva er premien?.. Var ikke meningen å støte noen dah.. Er det noen gode kilder til at Røros skal etablere seg i SVG og BGO? Om ikke tror jeg denne bør legges død..

apron
17-12-2007, 23:21
Har akkurat fått med meg informasjon.blabla til SAS på nyhetskanalen. Om det er korrekt det han sier er dette et sykt eksempel på hvordan fagforeningene kan skakkjøre en bedrift.
Etter massive underskudd i CPH synes SGS at det er helt greit med drift "As usual" ?
SGS Norge tjener ikke penger, men det er ikke fagliges feil? Tipper at ikke alle i administrasjonen har hodet i et fatle, men har stor tro på at faglige er "eksperter" til å trenere så godt som ethvert forsøk på effektivisering.. Gosh .. er det mulig! Hvordan kan en ledelse sitte stille å se på dette?

Få på plass en sterk ledelse som tør å vise vei samt beslutte. Begynn med å rævkjøre idiotene som sitter som tillitsvalgte - helst så hardt at de velger å slutte fremfor å fortsette som ordinære brønnpissere..

Kan da ikke være så fordømt vanskelig...? Eneste problemet er at det er farlig seint.. Er redd toget er på vei fra perrongen..

imm
17-12-2007, 23:30
Ikke så lett for en ledelse å beslutte, når det fører til streik blant de ansatte da... så det hjelper lite med en handlekraftig ledelse når ansatte stritter imot.

Og ikke skyld på de tillitsvalgte. De er valgt, og er bare en talsmann/talskvinne for de andres mening.

storg
17-12-2007, 23:34
Ikke så lett for en ledelse å beslutte, når det fører til streik blant de ansatte da... så det hjelper lite med en handlekraftig ledelse når ansatte stritter imot.

Og ikke skyld på de tillitsvalgte. De er valgt, og er bare en talsmann/talskvinne for de andres mening.
Nå synes jeg du umyndigjør de tilitsvalgte. De har mye større innflytelsen enn dette. De er med på å styre hvilken vei skuta skal gå. Og ja de kan styre de ansatte også.

spitfire
17-12-2007, 23:56
Første tanke er at det virker feigt av ledelsen og utsette, tør de ikke beslutte pga fagforeningene? da burde vel hele ledelsen/ styret byttes ut?

Føler med de ansatte som fortsatt må leve i uvisse:angry:

storg
18-12-2007, 01:43
Første tanke er at det virker feigt av ledelsen og utsette, tør de ikke beslutte pga fagforeningene? da burde vel hele ledelsen/ styret byttes ut?

Føler med de ansatte som fortsatt må leve i uvisse:angry:

Eh, feigt. Tabben var vel å legge disse sakene til dette styremøtet i utgangspunktet. Det skader aldri å være litt smart med når man gjør potensielt kontroversielle besluttninger. F.eks plassere det slik at skadevirkningene ikke blir for store. Det er verre å få en ulovlig konflikt i jula enn i februar for omdømmet.

KennethGS
18-12-2007, 04:52
Sandefjord Blad har tydligvis fått med seg at noe rører seg i SAS-systemet...

Ingen fare for bakkeansatte på Torp (http://sb.no/article/20071217/NYHETER/123997184/1052/LDIV#)

– Et eventuelt salg vil ikke ramme virksomheten på Torp, siden de har sine egne bakkeansatte, ikke ansatte fra noen av SAS-selskapene, sier informasjonssjef Siw Sandvik i Widerøe til Sandefjords Blad.

Det var jo betryggende...^_^

Superhai
18-12-2007, 05:52
Det var jo betryggende... vb-:)

Åja, ble vel solgt ut av SAS for noen dager siden.

KennethGS
18-12-2007, 06:44
Åja, ble vel solgt ut av SAS for noen dager siden.

Ja, ikke sant... ^_^

Superhai
18-12-2007, 06:52
Information fra ledelsen i SAS

Q&A SAS board decision Dec 17
1. Why is the decision regarding SGS’s future organization and affiliation being postponed?
There is major disagreement between the SAS management and the trade unions regarding how SGS, STS and Spirit will be organized in future.

2. Why has the process taken such a long time without any decision being made?
Although the work has been under way for four months and the matter has been thoroughly analyzed, not all control groups have succeeded in reaching a shared position. The decision affects many employees and it is unfortunate that we have such long processes.

3. Is it the fear of a strike at Christmas that has led to the postponement of a decision?
No, but when disagreement is great between management and trade unions on a matter that affects so many employees, it is wise to take more time to analyze, evaluate and define various organizational models before a decision is made.

4. Many employees have a feeling that SAS management wants an external solution and that the decision was made before the project had even started. Is that true?
No, that is incorrect. The trade unions have been involved for the entire, intensive four-month process and are aware of all of the facts relating to the various alternatives that form the basis for the decision.

5. Who decided to postpone the decision?
The SAS Board of Directors, following a proposal from SAS Group management.

6. When will the decision be made?
Our aim is for a decision to be made at the next Board meeting on February 5th.

7. Can the employees depend on that?
That is our clear ambition.

8. What decisions can we expect?
The alternatives that will be further evaluated by the Board of Directors: One alternative would see SGS remaining within the SAS Group as a separate company. Another alternative would be that SAS brings in an external partner from the ground handling sector as a part-owner.

9. What will be different then?
The trade unions and management need more time to find a solution on which there is agreement.

10. What will happen until then?
Management and the trade unions will continue to cooperate to find a solution.

11. How does SAS view the employees’ motivation in relation to the uncertainty about the future?
The management of the respective companies is aware of this challenge and will work to maintain motivation and minimize the consequences for customers.

apron
18-12-2007, 07:04
Hva er ståa blandt de på tråkka i dag? Er de utslitte av å vente på en beslutning og holder seg hjemme, eller er det vanlig oppmøte?
Hvordan er stemningen?

Superhai
18-12-2007, 09:08
Hva er ståa blandt de på tråkka i dag? Er de utslitte av å vente på en beslutning og holder seg hjemme, eller er det vanlig oppmøte?
Hvordan er stemningen?
Stemningen er varierende men mest laber. Det er relativt høyt sykefravær, men ikke kritisk enn så lenge.

paer
18-12-2007, 10:12
Stemningen er varierende men mest laber. Det er relativt høyt sykefravær, men ikke kritisk enn så lenge.
Det verkar som du hintar att sjukfrånvaron är pga allt detta, och om så är fallet är det verkligen sjukt! Inget beslut har tagits, de anställda har ett jobb att gå till (detta kommer med största sannolikhet ändå inte ändras vid ett beslut) och de har kunder att ge service. Hur i hela världen kan man då vara "sjuk" i protest?????? Galet! Och kanske säger en del om detta företag... :rolleyes:

Yabadoo
18-12-2007, 11:28
Trenden i europæisk luftfart har vel været at flyselskaberne har "bolagiseret" og senere solgt handlingvirksomhederne fra ( Finnair / Northport - Lufthansa / Globeground - Swiss / Swissport ).

Hvorfor skal SAS gøre det anderledes?

De ansatte i SGS føler at SAS ikke sætter pris på den kompetence SGS indehaver og at et salg vil medføre væsentlig dårligere service og dermed forringet produkt overfor kunden.

Man må forvente at de samme problemer må have været belyst og vurderet i Lufthansa og andres tilfælde - men det har ikke stoppet dem fra at "outsource"...

Yabadoo

Someone
18-12-2007, 11:35
Man må forvente at de samme problemer må have været belyst og vurderet i Lufthansa og andres tilfælde - men det har ikke stoppet dem fra at "outsource"...

Yabadoo

Veldig godt poeng. Lufthansa har vel kanskje vært den største suksessen i europeisk luftfart siden tusenårskiftet. Det de valgte innenhandling var å la skrankepersonalet og de som har kontakt med passasjerene være igjen i selskapet, mens stuere, rengjørere og alle som ikke har passasjerkontakt har blitt outsourcet.

karsten
18-12-2007, 11:36
http://www.takeoff.dk/news.cfm?choice=show_result_poll&QuestionID=241&nNewsWeekly=0&nNewsId=14420

så ser det ud til valget er truffet

Someone
18-12-2007, 11:45
http://www.takeoff.dk/news.cfm?choice=show_result_poll&QuestionID=241&nNewsWeekly=0&nNewsId=14420

så ser det ud til valget er truffet

Gjelder det Wf også?

Yabadoo
18-12-2007, 11:50
"Veldig godt poeng. Lufthansa har vel kanskje vært den største suksessen i europeisk luftfart siden tusenårskiftet. Det de valgte innenhandling var å la skrankepersonalet og de som har kontakt med passasjerene være igjen i selskapet, mens stuere, rengjørere og alle som ikke har passasjerkontakt har blitt outsourcet."

Dette tror jeg vil være den bedste løsning for SAS på større lufthavne ( CPH, STO, OSL ), men kanske vanskelig at gennemføre på mindre flypladser, hvor kun SGS er tilstede. Alt. må man overføre stuere osv. til egne selskaber på disse pladser - men dette vil igen føre til ekstra adm.omkostninger og derved højere pris/stuer?

Yabadoo

TCAS
18-12-2007, 12:10
Gjelder det Wf også?

Nope, det blir Q400 i WF-gården :)

dash-7
18-12-2007, 13:13
Dette sier sjefen i WF.

Dette betyr at Widerøe får erstattet Q400-flyene som står på bakken med nye fly. Widerøe får fortsette med mulighet til å ta markedsandeler og vokse, både i forretnings-og fritidsmarketdet, også utenfor kortbanenettet.

-Med styrets beslutninger er vi et avgjørende skritt nærmere løsningen vi ønsker. Dette er et svært gledelig og viktig vedtak som sikrer at veksten i Widerøe fortsetter i tiden fremover, sier administrerende direktør, Per Arne Watle.

-Hvilken flytype kan være aktuell som erstatningsfly?
-Jeg går inn for at Widerøe i fremtiden skal fly en ny generasjon Q400 som har tatt opp i seg høstens teknsike utfordringer med nytt design og modifikasjoner. Et annet alternativ som også utredes er Bombariders regionale jet, CRJ 900, sier Watle.

Konsernledelsen og ledelsen i Widerøe vil nå jobbe videre med dette oppdraget for å sikre at Widerøes flåte raskest mulig får en kommersielt robust og kundevennlig sammensetning som gjør oss i stand til å betjene dagens og fremtidens markeder.

Ja ja, hva sa jeg.. Sier bare jeg.

spitfire
18-12-2007, 13:31
Eh, feigt. Tabben var vel å legge disse sakene til dette styremøtet i utgangspunktet. Det skader aldri å være litt smart med når man gjør potensielt kontroversielle besluttninger. F.eks plassere det slik at skadevirkningene ikke blir for store. Det er verre å få en ulovlig konflikt i jula enn i februar for omdømmet.
Ble feil og bruke ordet feigt, burde heller kanskje brukt "Handlingslammet" av frykt for fagforeningene!

Hørte en plass tidligere i høst at det har de siste ti årene vært 90 konfilter i SAS og at det i samme periode er omsatt for 400 MRD, men bare tjent 1 million...

TCAS
18-12-2007, 13:33
Det står en ny Q400 på Bombardier-fabrikken som WF opprinnelig skulle hatt...og nå er det bestemt at den skal flys til WF for ganske omfattende modifisering. Tipper vi ser 5 stk Q400 i WF-farger i luften igjen i februar - og da modifisert til "Next Generation" :)

dash-7
18-12-2007, 13:45
Det står en ny Q400 på Bombardier-fabrikken som WF opprinnelig skulle hatt...og nå er det bestemt at den skal flys til WF for ganske omfattende modifisering. Tipper vi ser 5 stk Q400 i WF-farger i luften igjen i februar - og da modifisert til "Next Generation" :)

Katastrofe sier nå jeg.

CFM
18-12-2007, 13:47
Katastrofe sier nå jeg.
Kan du utdype den?

karsten
18-12-2007, 13:48
Det står en ny Q400 på Bombardier-fabrikken som WF opprinnelig skulle hatt...og nå er det bestemt at den skal flys til WF for ganske omfattende modifisering. Tipper vi ser 5 stk Q400 i WF-farger i luften igjen i februar - og da modifisert til "Next Generation" :) Forklar lige den til offentligheden: SAS flyver vil ikke flyve Q400 mere - men gør det nu alligevel!
Hvorfor skulle fru Olsen bekymre sig om Next Generation Q400, når hun ikke skænker det en tanke om det er en 737classic eller NG737 hun sætter sig ind i? Hun vil alene tænke: "Nej jeg vil ikke flyve Q400 - det er jo dem der falder ned!

Hvis WF vil flyve med Q400, skal de i hvertfald ikke komme med dem til CPH - det kan kun gå galt!

dash-7
18-12-2007, 13:50
Kan du utdype den?

Hvorfor kan WF fly Q400, mens SAS må fly CRJ900. Tror du ikke pressen og publikum lurer?? Bare Q400 får en liten feil, står det vel i alle aviser.
Jeg tror dette er dumt. Sats heller på noe nytt.

TCAS
18-12-2007, 13:54
Dash-7, jeg ville heller spurt meg: Hvorfor fortsatte alle andre Q400-operatører å fly med sine Q400 mens SAS satte alle SAS/WF sine på bakken? Er ikke det like rart....?

Hvis WF fortsetter med Q400, så vil det være en overgangsperiode på noen få måneder hvor media bryr seg og hvor pax stiller en del spørsmål (men likevel flyr Q400), før det hele roer seg og det er busiess as usual.

CFM
18-12-2007, 13:55
Jo, men jeg tror det vil gi seg ganske kjapt. Medias interesse er kortvarig sålenge det ikke skjer stort. Kall det Dash 8 istedet for Q400, WF har nok av dem ;)

Someone
18-12-2007, 13:57
Hvis WF vil flyve med Q400, skal de i hvertfald ikke komme med dem til CPH - det kan kun gå galt!

Nå er jo nesten alle som flyr TRF-CPH nordmenn og de deler ikke danskenes skepsis til Q400 og dessuten er det ikke noe konkuranse på TRF-CPH så det spiller ingen stor rolle.

Regionale jet til SAS og Q400 til WF er jo den mest fornuftige SAS kan gjøre. Selv om WF er endel av SAS så oppfattes det ofte blant publikum som et eget selskap

Olebno
18-12-2007, 14:10
Hvorfor kan WF fly Q400, mens SAS må fly CRJ900. Tror du ikke pressen og publikum lurer?? Bare Q400 får en liten feil, står det vel i alle aviser.
Jeg tror dette er dumt. Sats heller på noe nytt.

Skal vi ha noe nytt vil det ta minimum ett års tid for levering og trening/innfasing. Med de kostnadene man har til wetlease, vil dette bli en alt for dyr løsning. Med ok for Q400 vil vi kunne se LN-WDE i lufta iløpet av Feb08. A/B/C/D vil kanskje være klar og moddet til Q400NG når sommerprogrammet starter.

BSSW
18-12-2007, 14:11
Hvis WF vil flyve med Q400, skal de i hvertfald ikke komme med dem til CPH - det kan kun gå galt! Hvorfor det egentlig? Pax klarer ikke se forskjell på en dash 8-300 eller en dash 8-Q400. Ihvertfall ikke vanlige pax. Det kommer kanskje (les sannsynligvis) bli litt mediadekning til å begynne med, men det vil forsvinne etter en liten stund. Dessuten blir det i såfall en ny generasjon Q400.

Regionale jet til SAS og Q400 til WF er jo den mest fornuftige SAS kan gjøre. Selv om WF er endel av SAS så oppfattes det ofte blant publikum som et eget selskap

Er enig med deg der, WF er et eget selskap med egen AOC og greier. Det er bare eid av Sas.

TCAS
18-12-2007, 14:15
Med ok for Q400 vil vi kunne se LN-WDE i lufta iløpet av Feb08. A/B/C/D vil kanskje være klar og moddet til Q400NG når sommerprogrammet starter.

A/B/C/D er ferdig modifisert til et høyere nivå enn det WDE er, selv om WDE er ny fra fabrikken. Samme endringene skal WDE gjennom når den kommer fra Canada. Slik jeg har forstått det.