View Full Version : Har SAS faste sykefly?
anders320
05-12-2007, 17:42
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/12/05/520291.html
Er det et fast sykefly, eller ombygges det etter behov? Hvilket fly er forresten det på bildet? (Om noen kjenner til det?)
sail4fun
05-12-2007, 17:48
De bygges om ved behov , det er vel en stående avtale med forsvaret om at 2 fly skal være
operative på 24 timer (? tynn is) + 2 i backup ?
Thomas?
(-masse tekst for å tilfredsstille minimumskravet i lengden for en post-)
sail4fun
05-12-2007, 18:14
Nok et bilde, side 5 http://www.evalueringsutvalget.no/pdf/11_evakuering_og_hjemtransport.pdf
Bildet er vel fra LN-TUI som ble brukt for å hente skadde skandinaver hjem fra Thailand etter tsunamien.
LN-TUK, LN-TUJ og LN-TUI ble brukt under katastrofen i Thailand. Det er disse maskinene som hos SAS Norge har størst MTOW.
Bildet er vel fra LN-TUI som ble brukt for å hente skadde skandinaver hjem fra Thailand etter tsunamien.
Er usikker på om bildet er fra tsunamien. Hvis du ser i lommen på det ene setet så er det en lapp, eller noe slikt, hvor det står Braathens på. Og, hvis ikke hjernen min lyver for meg, så skjedde tsunamien 2 juledag 2004, og da het selskapet Sas Braathens.
Fullt mulig du har rett i det at selskapet het SASBraathens da. Mulig det er et eldre bilde. Men..Thomas, sikker på at alle de flyene du nevner ble brukt under tsunamien? Mener det ikke ble behov for så mange som man først trodde, eller tar jeg feil?
Jeg vet med sikkerhet at LN-TUI ble brukt ihvertfall. De 2 andre vet jeg ikke noe om.
TUI var inne på C-sjekk ikke lenge etter, og tror at det ble funnet spor etter blod i stol track'ene da.
Det er i alle fall en ex BU 737-700 som er avbildet her i allefall! Ser det på festene til cabin-divider.
Det er i alle fall en ex BU 737-700 som er avbildet her i allefall! Ser det på festene til cabin-divider.
Andre måter å se det på er hattehyllene (NG), gulvteppet (ex-BU), taket (NG), nødbelysningen på gulvet (ex-BU). Det finnes flere måter å se det på men nevner bare disse som det er lettest å se det på.
Det var TUI og TUK som ble brukt under evakueringen fra Thailand. Jeg var med på tur nummer tre av i alt fem, som flight mech. Det var en tøff affære, selv om andre hadde det verre enn oss. TUI hadde tre turer mens TUK hadde to.
Dette kom i stand på bakgrunn av BU's gamle MEDEVAC-avtale som SAS Braathens hadde "arvet", selv om dette egentlig var utenfor den avtalens rekkevidde, som omhandlet Europa og nærmeste omgivelser. Den tilsa ett fly klar innen 24 timer, med mulighet for ett til etter 48 (såvidt jeg husker). Dokumentunderlaget for "ombyggingen" var klar for -700 og -400 på det tidspunktet. Jeg har hørt forlydender om at denne avtalen er fornyet og utvidet, men i og med at jeg er ute av "bolaget" kjenner jeg ikke mer til det. Som en kuriositet kan jeg nevne at når vi landet OSL etter denne turen var det den siste flight noensinne med BU-flightnummer (BU1278). Snodig, egentlig, at det skulle slutte som det begynte, med langturer til østen...
Og som det sies, disse bildene er -700. Hvis ikke min hukommelse spiller meg et puss mener jeg å huske at dette bare ble øvet en gang, lenge før tsunamien, og at det da ble benyttet en -400 (BRI, tror jeg). Så bildene er nok tatt i forbindelse med Thailand-turene. At det står Braathens på "nød-plakaten" i stollommen gjør ingenting til eller fra, disse ble benyttet i hvert fall til BU-prefixet var borte på den tiden. Det var mangt og mye som "hang igjen", som det forsåvidt gjør ennå
Fellowship
05-12-2007, 22:45
Det het vel ikke SAS Braathens før 1.januar 2005, gjorde det??
De ble vel slått sammen 1 oktober 2004 hvis jeg ikke husker helt feil
Superhai
06-12-2007, 15:14
Mulig minne er dårlig, men husker noe om at det nye AOC'et kom på våren 2005.
Gammel tråd, men nå som 737ene hos SAS snart er ute, har de da fortsatt en avtale med Staten om Medevac ved behov? Eller har dette nå bortfallet?
Tenker litt på dagens nyhet om at Norge skal evakuere Ukrainske pasienter
Gammel tråd, men nå som 737ene hos SAS snart er ute, har de da fortsatt en avtale med Staten om Medevac ved behov? Eller har dette nå bortfallet?
Tenker litt på dagens nyhet om at Norge skal evakuere Ukrainske pasienter
Avtalen er fortsatt aktiv, men det trengs neppe ‘sykefly’ for å hente flyktninger.
Avtalen er fortsatt aktiv, men det trengs neppe ‘sykefly’ for å hente flyktninger.
Det var snakk om et stort antall pasienter også, slik jeg forstod det. Uten at det kom frem hvilken forfatning de var i
Medivac avtalen går ut året. De fleste 737 er ute innen oktober men holder igjen en -700 igjen til kontrakten går ut ved nyttår.
Tar DY eller FS over da? Eller er det ikke behov for slikt lenger i følge myndighetene? Eller kan kanskje de nye overvåkingsflyene bygges om på kort varsel?
Tar DY eller FS over da? Eller er det ikke behov for slikt lenger i følge myndighetene? Eller kan kanskje de nye overvåkingsflyene bygges om på kort varsel?
P-8 er ikke i drift før om et par år
Ellers er det vel noe som bør ut på anbud
Swedeline F28
18-03-2022, 14:26
En tanke, kanske C130?
Någon som vet som SK har samma avtal fortfarande med Sverige? Det investerades väl en del i uppgraderingar av utrustning efter tsunamin.
Ser ut som Babcock har vært å hentet noen med sin Citation, Ref noen poster på Facebook
TV2 har vært med på et oppdrag
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/pa-den-helt-spesielle-flyvningen-apner-de-to-pilotene-doren-til-cockpit/15418756/?fbclid=IwAR3UnwlAGyqLWEdVfULZJCJp47o8VcCneSJ5D6xK PcuFDL5dYq2xtPF-9qI
På den helt spesielle flyvningen åpner de to pilotene døren til cockpit
Etter snart tre tiår som piloter, avslutter Arve og Odd karrieren med noen uvanlige oppdrag.
EspenLia
15-01-2023, 16:50
LN-RPJ som er i arbeid..
LN-RPJ skal i hvertfall fly skadde fra Ukraina ut august
https://www.nettavisen.no/nyhetsstudio/?p=lc-5659106-6650
Avtalen med SAS om pasientransport forlenges i fire måneder til slutten av august, opplyser regjeringen i en pressemelding
I dag gikk flight nummer 200 i Ukraina-operasjonen. SK7181 HAM-RZE ..
Utover det: Vet noen hva Norge, Sverige og Danmark planlegger å gjøre når denne B737 fases ut?
For ordens skyld, så opereres den kun for Norge.
haakonks
29-02-2024, 20:57
Utover det: Vet noen hva Norge, Sverige og Danmark planlegger å gjøre når denne B737 fases ut? Vet at Norge og Sverige er ute av SAS og at alle landene har tilgang til militærfly, men vi har sett at slike sivilefly kan komme godt til nytte og ofte er en bedre løsning enn de millitære transportflyene som har dårligere komfort og er tregere.
Det har vel blitt sagt i en annen tråd at det jobbes med å sertifisere en A320neo til å kunne gjøre medivac, men at det er en prosess som tar tid.
Har dessa SK piloter typerating current på både Boeing 737NG och Airbus A320 familjen?
Har dessa SK piloter typerating current på både Boeing 737NG och Airbus A320 familjen?
Nei, det er en egen, liten gjeng som kun flyr 737.
Nei, det er en egen, liten gjeng som kun flyr 737.
På Airfleets.net står det at SAS kun har 1 stk 737 i drift, alle andre 700 og 800 står som stored/scapped, så det pilot crewet som dro til Langkawi, er vel omtrent hele gjengen ?
På Airfleets.net står det at SAS kun har 1 stk 737 i drift, alle andre 700 og 800 står som stored/scapped, så det pilot crewet som dro til Langkawi, er vel omtrent hele gjengen ?
Er det en idé å overdra dette flyet + crew til et eget selskap under forsvaret for å drive denne virksomheten i fremtiden? Det er jo ikke et utdatert fly selv om SAS nå er Airbus-only.
BraathensSafe1985
01-03-2024, 18:07
Kunne Norge har brukt en av C-17 i NATO sitt Heavy Airlift Wing program for denne oppgaven med å hente hjem kongen ?
Kunne Norge har brukt en av C-17 i NATO sitt Heavy Airlift Wing program for denne oppgaven med å hente hjem kongen ?
Sikkert, men hadde vel fort blitt både dyrere, mer komplisert og mindre komfortabelt?
Er det en idé å overdra dette flyet + crew til et eget selskap under forsvaret for å drive denne virksomheten i fremtiden? Det er jo ikke et utdatert fly selv om SAS nå er Airbus-only.
Å starte et eget selskap vil ta betydlig ressurser, sertifiseringer etc. som vil ta minst like lang tid eller lengre tid enn å få A320Neo sertifisert.
Vil tro at det kunne vaere en loesning, men saa lenge denne 737'en er tilgjengelig er den nok betydlig mer komfortabel for alle involverte. Pluss at det nok enklere aa fly set sivilt fly vs et militaert fly inn til fremmede land.
Norge burde heller brukt et vanlig ambulansefly og spart noen millioner, spør du meg. ^_^
Å starte et eget selskap vil ta betydlig ressurser, sertifiseringer etc. som vil ta minst like lang tid eller lengre tid enn å få A320Neo sertifisert.
Vil tro at det kunne vaere en loesning, men saa lenge denne 737'en er tilgjengelig er den nok betydlig mer komfortabel for alle involverte. Pluss at det nok enklere aa fly set sivilt fly vs et militaert fly inn til fremmede land.
Spørsmålet bjudade på seg selv: hvordan var det igjen med dette særegne SAS-flyet? Holdes det aktuelt kun for denne hensikt (medevac om jeg ikke husker feil)? Betaler den norske stat? Vil det være aktuelt å rigge til et spesielt A320neo-fly på samme måte? Eller må det lages en annen løsning? Eller vil det sannsynligvis fissle ut i at det bare blir leid inn en learjet i framtiden?
Twin Otter
01-03-2024, 20:27
Spørsmålet bjudade på seg selv: hvordan var det igjen med dette særegne SAS-flyet? Holdes det aktuelt kun for denne hensikt (medevac om jeg ikke husker feil)? Betaler den norske stat? Vil det være aktuelt å rigge til et spesielt A320neo-fly på samme måte? Eller må det lages en annen løsning? Eller vil det sannsynligvis fissle ut i at det bare blir leid inn en learjet i framtiden?
Litt av hensikten med Medevac fly i 737-formatet er at man skal kunne evakuere flere pasienter samtidig. I en Learjet får man gjerne bare med seg en eller to.
Kanskje en god ide ville vært om EU (hvor Norge og evt andre EØS land henger seg med) kunne gått sammen om en sivil krisehåndterings organisasjon hvor man f.eks hadde eget helse - og evakueringsteam som kunne sette inn ved større kriser/ krig.
I denne ordningen disponerer EU/ EØS en egen flyflåte enten ved wetlease innleie eller eget eid flyselskap som raskt og enkelt kan evakuere gruppe syke og skadede, noe vi har sett blir stadig oftere nødvendig/ aktuelt.
F.eks hatt et par fly ala SAS B737 som kan ta flere syke og skadede samtidig med mulighet til å fungere som flyvende sykehus, samt et par tilsvarende A320/B737 og større (A330/B787) til ren evakuering av borgere i en krise/ krig.
NATO kunne sikkert gjort det, men tror det riktige her blir å skille det militære og sivile. Spesielt viktig blir det hvis man snakker om evakuering fra et krigsområdet.
Kanskje en god ide ville vært om EU (hvor Norge og evt andre EØS land henger seg med) kunne gått sammen om en sivil krisehåndterings organisasjon hvor man f.eks hadde eget helse - og evakueringsteam som kunne sette inn ved større kriser/ krig.
I denne ordningen disponerer EU/ EØS en egen flyflåte enten ved wetlease innleie eller eget eid flyselskap som raskt og enkelt kan evakuere gruppe syke og skadede, noe vi har sett blir stadig oftere nødvendig/ aktuelt.
F.eks hatt et par fly ala SAS B737 som kan ta flere syke og skadede samtidig med mulighet til å fungere som flyvende sykehus, samt et par tilsvarende A320/B737 og større (A330/B787) til ren evakuering av borgere i en krise/ krig.
NATO kunne sikkert gjort det, men tror det riktige her blir å skille det militære og sivile. Spesielt viktig blir det hvis man snakker om evakuering fra et krigsområdet.
Litt av poenget er vel at man ønsker at denne kapabiliteten er «sikkret». Endel av tilfellene hvor det er aktuelt å bruke slike fly vil de andre landene ha samme behov. Da kan vi fort oppleve hva det vil si å være utenfor EU.
Det spesielle nå er jo at SAS har sluttet å bruke 737 og ikke har alternativet klart. Da betaler mann litt for beredskapen og ved bruk. Så det blir ganske kostnadseffektiv løsnin.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det kommer A320neo som Medevac, men det er en imponerende mengde papirarbeid som må på plass, så tar det tid.
Flyet i seg selv er opptatt i praksis store deler av året med å frakte skadde ukrainere fra Rzeszow til forskjellige Europeiske sykehus. Dog har det nå i vinter hatt en pause, uvisst hvorfor. Men skal (dessverre) etter planen i full drift til våren av.
Jeg mener å huske at tidligere var denne avtalen et fly som skulle være klart på 48 timer etter Forsvaret ba om det, og mener også at ytterligere ett fly skulle kunne stilles til disp på en ukes varsel.
Les mer om strategisk luftevakuering her:
https://www.forsvaret.no/om-forsvaret/organisasjon/forsvarets-sanitet/strategisk-luftevakuering
Hva med å heller bare overføre kontrakten og evt flyet til et selskap som flyr 737? Å ha crew og lisens til å drifte en ekstra flytype er jo kostbart når det bare er en maskin igjen i flåten. Det å finne en løsning for 320 tar jo også tid og koster penger. Hadde vært interessant å se hvordan økonomien i det her går opp nå kontra når 737-flåten var større. Har SK tjent en liten slump på det før men går i minus nå kanskje? Og hvem dekker forlengelse av leasingkontrakten og eventuelt merkostnaden for at dette er eneste maskin i flåten?
I det store bildet er det nok ikke snakk om de største summene, men for et selskap med skakkjørt økonomi, bør man jo ta tak i alt som kan kan bidra til å få kjerra på rett kjør igjen.
Dette er vel som mye annet SK har drevet med, litt drevet av prestisje:stir:stir (de er jo flinke til å skryte av dette her, og er statlig artikler i media om maskina)
Hva med å heller bare overføre kontrakten og evt flyet til et selskap som flyr 737? Å ha crew og lisens til å drifte en ekstra flytype er jo kostbart når det bare er en maskin igjen i flåten. Det å finne en løsning for 320 tar jo også tid og koster penger. Hadde vært interessant å se hvordan økonomien i det her går opp nå kontra når 737-flåten var større. Har SK tjent en liten slump på det før men går i minus nå kanskje? Og hvem dekker forlengelse av leasingkontrakten og eventuelt merkostnaden for at dette er eneste maskin i flåten?
I det store bildet er det nok ikke snakk om de største summene, men for et selskap med skakkjørt økonomi, bør man jo ta tak i alt som kan kan bidra til å få kjerra på rett kjør igjen.
Dette er vel som mye annet SK har drevet med, litt drevet av prestisje:stir:stir (de er jo flinke til å skryte av dette her, og er statlig artikler i media om maskina)
Nå antar jeg SAS ikke gjør det ut av veldedighet og tar seg betalt det som det koster. Og Medevac-oppsettet er vel også bare sertifisert på -700, ikke -800. Så da er utvalget selskap i Norge litt snevert.
Nå er det jo lettere å dytte eksisterende utstyr inn i en -800 enn en 320 da;)
Men nå skal man jo ikke undervurdere kompetansen heller, den er jo vanskeligere å flytte på tvers av selskaper...
Det vel en sertifisering av flytype, utstyr og operatør så det ikke nødvendigvis lettere, rutiner skal utvikles av operatør og sertifiseres.
Litt av poenget er vel at man ønsker at denne kapabiliteten er «sikkret». Endel av tilfellene hvor det er aktuelt å bruke slike fly vil de andre landene ha samme behov. Da kan vi fort oppleve hva det vil si å være utenfor EU.
Det spesielle nå er jo at SAS har sluttet å bruke 737 og ikke har alternativet klart. Da betaler mann litt for beredskapen og ved bruk. Så det blir ganske kostnadseffektiv løsnin.
Slik jeg har forstått det så er også EU med å sponser flyet, i forbindelse med å hente Ukrainske skadde soldater. Så er således endel av deres Ukrainastøtte.
Da melder TV2 at Forsvaret og SAS har forlenget avtalen om medisinsk evakueringsfly (sykefly) og at den fra Mai neste år (2025) skal erstattes av Airbus 320neo.
https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/65eafe3006d4f76bf60b6cc5/forsvaret-og-sas-har-inngatt-ny-avtale-om-medisinsk-evakueringsfly
Man kan vel da anta RPJ vil være aktiv frem til da?
regnerden
08-03-2024, 16:40
Blir spennende å se hvilken neo det blir da. Yrsa Viking (SE-ROY) stod i bakgrunnen på pressekonferansen, uvisst om det betyr noe
Blir spennende å se hvilken neo det blir da. Yrsa Viking (SE-ROY) stod i bakgrunnen på pressekonferansen, uvisst om det betyr noe
Slik jeg har forstått det blir det ingen fast.
Det kan jo godt tenkes at det muligens blir flere fly som blir serfitisert både for å ha flere tilgjengelig samtidig men også Ift backup og større flexibilitet.
Braathens (som SAS arvet avtalen fra) hadde vel 2-3 fly samtidig som var serfitisert som MEDIVAC og som kunne på 24 timers (1. fly) og 72 timers (på de andre) varsel rekonfifgueres.
Vil anta at disse flyene må ha en noen annerledes layout bak slik at bårene lettere kan tas inn og ut. Ser man på dagens RPJ så er toalettene plassert annerledes og skilleveggen mellom kabinen og galley borte.
Det er vel bare i det siste at dem kun har hatt 1 fly tilgjengelig pga utfasingen av B737.
Vil anta at disse flyene må ha en noen annerledes layout bak slik at bårene lettere kan tas inn og ut. Ser man på dagens RPJ så er toalettene plassert annerledes og skilleveggen mellom kabinen og galley borte.
Alle SAS A320neo er i praksis like hele. Litt av poenget istedet for det sammensuriummet de tidligere hadde. Så da betyr de i praksis kan bruke hvilken som helt.
regnerden
08-03-2024, 18:15
Veldig merkelig om det ikke skal være en fast maskin? Er jo en masse jobb å rekonfigurere disse mtp å ta ut seter og sånt, så det kommer jo til å kreve enormt med ressurser.
Veldig merkelig om det ikke skal være en fast maskin? Er jo en masse jobb å rekonfigurere disse mtp å ta ut seter og sånt, så det kommer jo til å kreve enormt med ressurser.
Nå er det et unntak i dag, hvor de faktisk har en fast maskin. Poenget er at dette er en beredskapstjeneste, så ved behov vil da SAS ta flyet ut av ordinær tjeneste og omgjøre det til MEDEVAC.
Så til daglig og under normale forhold, vil det ikke være noen maskin som står klar. Slik var det også pre-Ukraina og utfasingen av 737.
Litt av konseptet her er at dette skal gå ganske kjapt å få til. Å hive ut setene, og finne frem utstyret fra et lager på OSL, er en overkommelig oppgave.
BraathensSafe1985
08-03-2024, 18:20
Dette flyet skal frakte syke og sårede til Norge (ABO)
Forsvaret har signert ny avtale om luftevakuering.
SAS fornyer avtalen om medevac-fly med Forsvaret, og bytter samtidig flytype fra Boeing 737 til Airbus A320 Neo.
https://www.tu.no/artikler/dette-flyet-skal-frakte-syke-og-sarede-til-norge/544597 (Betalingslenke)
Alle SAS A320neo er i praksis like hele. Litt av poenget istedet for det sammensuriummet de tidligere hadde. Så da betyr de i praksis kan bruke hvilken som helt.
Det vet jeg at alle SAS A320neo er teknisk like, men jeg tror/ mener å ha hørt det ved tidligere media omtale av disse flyene også må tilfredsstille visse ekstra krav. Går muligens Ift sikkerhet og helseteknisk (f.eks ift smittespredning via air condition og sterilisering).
Både Braathens og SAS hadde kun et par utvalgte B737-700 som dem brukte til MEDIVAC.
(De brukte vel flere flytyper ved evakueringer, men disse tok kun med seg de lettere skadede og andre uskadede passasjerer).
Hvis det er slike ekstra krav (som det høres ut til) så er det vel ikke ønskelig og praktisk/ økonomisk mulig å innføre det på hele A320neo flåten. Hvis ikke så ville du nok ha sett flere flyselskper (på vegne av deres regjeringer) rundt om i verden som kunne utføre det samme med passasjerfly som SAS nå kan. SAS sier jo dem er helt unike (alene) i Europa (og nok resten av verden) ift denne type MEDIVAC.
Men dette med krav osv... kan andre med mer og bedre kjennskap muligens fortelle mer om.
BraathensSafe1985
08-03-2024, 18:45
Artikkel fra NRK om Boeing 737-700 MEDEVAC flyet, samt det som skal bli et av de nye: Airbus 320neo
https://www.nrk.no/norge/viste-fram-flyet-der-kongen-la-1.16795592
Støre sa i NYC i dag at avtalen er forlenget til april neste år.
Støre sa i NYC i dag at avtalen er forlenget til april neste år.
Så da blir det bare Boeing 737-700 MEDEVAC flyet og da blir det vel ikke noe bestilling av A320 sykefly?
Så da blir det bare Boeing 737-700 MEDEVAC flyet og da blir det vel ikke noe bestilling av A320 sykefly?
Det er vel ingen som venter at avtalen vil opphøre med det første .. Så RPJ blir nok å fortsette inntil 320'en står klar. Det tar tid å få denne sertifisert.
regnerden
24-09-2024, 21:51
Enn så lenge har nok Lorentzen og noen flere 737-sertifiseringen fra «gamle dager», men det går jo etter hvert over. I følge det som har vært kommunisert har det vært sagt at den skal ut ila 2025, men vi får nå se hvor lenge Putin maler på
vi får nå se hvor lenge Putin maler på
Setter halvliteren på at dét varer atskillig lengre enn 2025
Twin Otter
25-09-2024, 10:37
Enn så lenge har nok Lorentzen og noen flere 737-sertifiseringen fra «gamle dager», men det går jo etter hvert over. I følge det som har vært kommunisert har det vært sagt at den skal ut ila 2025, men vi får nå se hvor lenge Putin maler på
Setter halvliteren på at dét varer atskillig lengre enn 2025
SAS har vel operert "sykefly" for Norge mye lenger en krigen i Ukraina har pågått. Disse avtalene har vel eksistert i en god del år allerede.
Nylig på et oppdrag fra Kairo til Oslo, i forbindelse med Gaza-greiene.
https://www.nettavisen.no/nyheter/seks-sarede-palestinske-barn-evakueres-fra-gaza-til-norge/s/5-95-2177545
TOS får besøk av denne senere i dag, kommer opp fra BLL rundt kl18. Lenge siden det var en SAS 737 på TOS
TOS får besøk av denne senere i dag, kommer opp fra BLL rundt kl18. Lenge siden det var en SAS 737 på TOS
Er det UNN som må avlastes pga benbrudd blant turister kanskje?:p Det var djevelsk glatt forrige uke…
Er det UNN som må avlastes pga benbrudd blant turister kanskje?:p Det var djevelsk glatt forrige uke…
Nei, det er Ukraina relatert, basert på FR24 historien
Gunnar90
22-01-2025, 14:25
SAS har vel operert "sykefly" for Norge mye lenger en krigen i Ukraina har pågått. Disse avtalene har vel eksistert i en god del år allerede.
Ble vel bl a brukt etter tsunamien i Thailand om jeg ikke husker feil og det er jo noen år siden.
Da har det også vært brukt for å frakte brannskadde i Nord Makedonia til behandling i Spania
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/norge-stotter-nord-makedonia-med-luftevakuering/id3093207/
Forsvaret evakuerte i går 7 pasienter fra Nord-Makedonia til Spania. Pasientene er skadde etter brann på en nattklubb 16.mars, hvor flere døde og mange ble skadet. Evakueringen bidrar til å avlaste helsetjenesten i Nord-Makedonia ved at pasientene får tilgang til sykehusbehandling i Spania.