View Full Version : Nye SAS DK ruter - Kiev og Bucharest
SAS DK påbegynder fra sommeren 2008 to nye ruter til Østeuropa fra CPH. Rygterne har et stykke tid indikeret at SAS DK ville åbne på både Kiev og Bucharest og flyvningerne er nu loaded i Amadeus - dog ingen officiel PM men den må være lige på trapperne.
Schedule som følgende - begge destinationer 3x ugentlig:
SK1781 CPH-OTP 09.20-12.50 x2x4xxx MD80
SK1781 CPH-OTP 13.25-16.55 xxxxx6x MD80
SK1782 OTP-CPH 13.30-15.05 x2x4xxx MD80
SK1782 OTP-CPH 17.40-19.15 xxxxx6x MD80
SK1738 CPH-KBP 09.15-12.35 xx3x5x7 MD80
SK1739 KBP-CPH 13.25-14.45 xx3x5x7 MD80
Positivt at der endelig kommer en direkte forbindelse fra CPH til Kiev og at SAS DK ekspanderer på trods af Q400 problemerne. Det undre mig dog lidt at man gå ind på CPH-Bucharest hvor Cimber Air allerede har daglige flyvninger med CRJ200.
SAS DK påbegynder fra sommeren 2008 to nye ruter til Østeuropa fra CPH. Rygterne har et stykke tid indikeret at SAS DK ville åbne på både Kiev og Bucharest og flyvningerne er nu loaded i Amadeus - dog ingen officiel PM men den må være lige på trapperne.
Schedule som følgende - begge destinationer 3x ugentlig:
SK1781 CPH-OTP 09.20-12.50 x2x4xxx MD80
SK1781 CPH-OTP 13.25-16.55 xxxxx6x MD80
SK1782 OTP-CPH 13.30-15.05 x2x4xxx MD80
SK1782 OTP-CPH 17.40-19.15 xxxxx6x MD80
SK1738 CPH-KBP 09.15-12.35 xx3x5x7 MD80
SK1739 KBP-CPH 13.25-14.45 xx3x5x7 MD80
Positivt at der endelig kommer en direkte forbindelse fra CPH til Kiev og at SAS DK ekspanderer på trods af Q400 problemerne. Det undre mig dog lidt at man gå ind på CPH-Bucharest hvor Cimber Air allerede har daglige flyvninger med CRJ200.
Og jeg som håpet at Norwegian skulle snappe opp æren med Kiev fra Osl før den dukket opp fra CPH;)
Det nåede de ikke Martin - beklager ;)
Kiev kommer ikke bag på mig, da CPH som tidligere nævnt har stort fokus på få selskaber ind på deres top 25 uservicerede destinationer. Indtil videre går det jo tilsyneladende meget godt med at overbevise SAS om potentialet i disse ruter, da jo for 2008 har sat sig på fire af disse destinationer - Ålesund, Kiev, San Francisco og Delhi.
SAS DK påbegynder fra sommeren 2008 to nye ruter til Østeuropa fra CPH. Rygterne har et stykke tid indikeret at SAS DK ville åbne på både Kiev og Bucharest og flyvningerne er nu loaded i Amadeus - dog ingen officiel PM men den må være lige på trapperne.
Schedule som følgende - begge destinationer 3x ugentlig:
SK1781 CPH-OTP 09.20-12.50 x2x4xxx MD80
SK1781 CPH-OTP 13.25-16.55 xxxxx6x MD80
SK1782 OTP-CPH 13.30-15.05 x2x4xxx MD80
SK1782 OTP-CPH 17.40-19.15 xxxxx6x MD80
SK1738 CPH-KBP 09.15-12.35 xx3x5x7 MD80
SK1739 KBP-CPH 13.25-14.45 xx3x5x7 MD80
Positivt at der endelig kommer en direkte forbindelse fra CPH til Kiev og at SAS DK ekspanderer på trods af Q400 problemerne. Det undre mig dog lidt at man gå ind på CPH-Bucharest hvor Cimber Air allerede har daglige flyvninger med CRJ200.
Måske kan det være at SAS erstatter QI på BUH ruten, og at QI CRJèn der frigøres skal bruges et andet sted på rutenettet.....
Der frigøres jo også en idet CPH-JKG nedlæggges
Hilsen
Ole
Der frigøres jo også en idet CPH-JKG nedlæggges
Hilsen
Ole
Er det ikke kun frem til jan08 at JKG er nedlagt (mens man venter på Q400 erstatninger)
hva slags marked er disse rutene rettet for ?? turister ? er det virkelig mye flott å se der ?.. det er mange gatebarn i byen der..
Desk pilot
05-12-2007, 13:51
Tja, Kiev skal da være en flott by, noe som denne utmerkede trip-rapporten fra DYFlyer forteller om :)
forum.scanair.no/showthread.php?t=22038&highlight=Kiev (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=22038&highlight=Kiev)
det er jo en del business
Er det ikke kun frem til jan08 at JKG er nedlagt (mens man venter på Q400 erstatninger)
Det var den oprindelige plan - men SAS har nu besluttet helt at indstille ruten. JKG flygplats arbejder dog på at finde en anden operatør til ruten...
Måske kan det være at SAS erstatter QI på BUH ruten,
Hilsen
Ole
Lad os se om QI trækker sig fra OTP ruten - der er jo efterhånden flere ruter hvor QI og SK flyver head-to-head - Lyon og Prag.
hva slags marked er disse rutene rettet for ?? turister ? er det virkelig mye flott å se der ?.. det er mange gatebarn i byen der..
Der er efterhånden en lang række danske virksomheder som har forretningsrelationer til Ukraine - og for dem vil det formentligt være kærkommen at det nu bliver muligt at flyve direkte til Kiev.
Tja, Kiev skal da være en flott by, noe som denne utmerkede trip-rapporten fra DYFlyer forteller om :)
forum.scanair.no/showthread.php?t=22038&highlight=Kiev (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=22038&highlight=Kiev)
Takk for det :). Kiev er en spennende by som absolutt er verd å besøke. De største byene i Ukraina har etterhvert fått en god økonomisk fremgang, og er i dag lite plaget av fattigdom. Man finner nok flere gatebarn/uteliggere/tiggere i andre Europeiske storbyer. Etter at de fjernet visum-plikten er det blitt enkelt å reise dit, og så lenge man tåler en mellomlanding har vi mange alternativer å fly med. Det er kun språket som kan være en vanskelighet. De unge har nok engelsk på skolen, men en del føler seg nok usikker på språket og kvier seg for å bruke det.
Her er forøvrig planleggingen igang for neste års tur. Ser ut til å bli Simferopol/Yalta og avsluttning med en helg i Kiev.
Kiev borde fungera bra från CPH. AeroSvit har flugit från ARN 4ggr/vecka under några år nu och under vintersäsong med 767 då det är många som åker med dom till Asien men det borde finnas en marknad från CPH.
Det var den oprindelige plan - men SAS har nu besluttet helt at indstille ruten. JKG flygplats arbejder dog på at finde en anden operatør til ruten...
ok - den var ny - men så blev jeg så klog. Tak for det
litt-amatør
07-12-2007, 10:59
http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=14248
Det er tydelig at Cimber Air ikke er så begeistret for dette fra SAS!
http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=14248
Det er tydelig at Cimber Air ikke er så begeistret for dette fra SAS!
Mit bud er at QI trækker sig fra CPH-OTP - og i stedet benytter flyet til andre opgaver såsom CPH-AAR.
litt-amatør
08-12-2007, 00:06
Ja det skal vel godt gjøres å ha to selskaper på den ruten og i konkurransen dem i mellom vinner selvsagt SAS.
DCHalvorsen
08-12-2007, 18:38
Når det gjelder attraktiviteten til Ukraina tror jeg at alle de som de siste årene i tur og orden har besøkt Budapest, Praha, Krakow, Warszawa, Riga og Tallin nå gjerne tør ta seg en tur til Kiev også, men gjerne utsetter Russland grunnet omstendelige visumrutiner.
Ellers er det jo et større ukrainsk immigrantmiljø i Skandinavia, fortrinnsvis kvinner som har giftet seg hit.
Endelig en direkterute fra Skandinavia til Kiev:D Flott. Som nevnt over, Ukraina vokser i popularitet og en reise østover anbefales. En spennende blanding av kommunisme og vestlig kapitalisme til svært rimelige priser:D Hotellprisene i Kiev kan dog være litt stive, leilighetsleie er et godt alternativ. Og for dere som fristes, ta en tur ned til Svartehavet og nyt Yalta og den Ukrainske riviera, spennende. Reisen mellom Simferopol og Kiev kan gjøres med nattog, kjempeartig og billig, drøye NOK 300,- for 1 klasse kupe med 2 senger.
PM meg om noen trenger tips.
Endelig en direkterute fra Skandinavia til Kiev:D Flott. Som nevnt over, Ukraina vokser i popularitet og en reise østover anbefales. En spennende blanding av kommunisme og vestlig kapitalisme til svært rimelige priser:D Hotellprisene i Kiev kan dog være litt stive, leilighetsleie er et godt alternativ. Og for dere som fristes, ta en tur ned til Svartehavet og nyt Yalta og den Ukrainske riviera, spennende. Reisen mellom Simferopol og Kiev kan gjøres med nattog, kjempeartig og billig, drøye NOK 300,- for 1 klasse kupe med 2 senger.
PM meg om noen trenger tips.
Det har funnits direkflyg från skandinaivien till Kiev ganska länge från ARN så det är ingen nyhet. AeroSvit har flugit från ARN 4dagar/vecka under några år nu, vet inte exakt hur länge och det verkar som sagt gå ganska bra ,framför allt vintertid då man ibland flyger med 767, förmodligen p.g.a. transferpax till Asien.
Desuden har der også før været flyvninger mellem CPH og Kiev.
Først prøvede SAS med 4x ugentlig så vidt jeg husker - uden succes. Herefter forsøgte Ukraine International sig for et par år siden sig med 2-3 ugentlige flyvninger - også uden succes. Så forsøgte Cimber Air sig med daglige CRJ flyvninger - men de kunne heller ikke få økonomi i ruten.
I forhold til de tidligere forsøgt tror jeg dog at tiden nu er moden til at der kan komme økonomi i en rute mellem CPH og Kiev - men det vil kun tiden vise.
Det har funnits direkflyg från skandinaivien till Kiev ganska länge från ARN så det är ingen nyhet. AeroSvit har flugit från ARN 4dagar/vecka under några år nu, vet inte exakt hur länge och det verkar som sagt gå ganska bra ,framför allt vintertid då man ibland flyger med 767, förmodligen p.g.a. transferpax till Asien.
Sorry, den glemte jeg. Men den er iallefall ikke så tilgjengelig for reisende som bor langt utenfor ARN. Med SK kan man fly fra mange steder via CPH og nå direkte til KBP. Aerosvit flyr jo KBP-BKK med B767 så de fanger vel opp endel trafikk ned dit.
Lad os se om QI trækker sig fra OTP ruten - der er jo efterhånden flere ruter hvor QI og SK flyver head-to-head - Lyon og Prag.
Cimber har nu justeret deres program til OTP således at de flyver de dage hvor SK ikke flyver til OTP
SAS flyver CPH-OTP tirsdag, torsdag, lørdag
Cimber flyver CPH-OTP mandag, onsdag, fredag
Desuden ser det også ud til at Cimber har fået nok af konkurrencen med SK og AF på CPH-Lyon, da denne rute nedlægges fra maj. Endnu ingen tegn på om QI vil benytte den frigjorte kapacitet til CPH-Århus - noget af kapaciteten benyttes på nye ruter ud af Norrköping, ligeledes som CPH-NCL opgraderes fra 1x til 2x daglig.
Cimber hao dog lige taget leverering af endnu en CRJ (OY-RJJ) så måske der stadig er en mulighed for CPH-AAR med QI.
http://standby.dk/news/15623
Og SAS virker fornøyde med bookingtallene til Kiev så langt.