PDA

View Full Version : Amerika for mine føtter (DEL2)


Thomas
04-12-2007, 18:40
Først litt om hotellet.

Vi valgte denne gangen å prøve noe nytt, har fra før erfaringer med Hilton, Sheraton og Helmsley i N.Y, men denne gangen endte vi på "Dream". Hvorfor Dream?

- Plassering!

Hotellet ligger så og si perfekt langs Broadway i krysset 55st med kort vei til alle fasiliteter.

http://home.online.no/~luloren/NY_DEC07/hotell.jpg

Ved første øyekast ikke noe luksus hotell, men både mat og service var veldig så bra. Det bodde (dessverre) endel Nordmenn på hotellet, sammen med masse Italienere.. men sistnevnte skjønner ihvertfall ikke hva man sier.

Ved bestilling i Oktober var det kun "Small room" igjen, og jeg valgte ta sjansen.. jeg skjønner nå hva de legger i betegnelsen, dog var det trivelig og minimalistisk interiør.

http://home.online.no/~luloren/NY_DEC07/rommet.jpg

42" plasma TV på veggen og nærmere 50 kanaler gjorde kveldene enkle :) Men heiser som ikke fungerer er ett sant helvete, vi bodde "bare" i 4 etasje og valgte å bruke trappene da det var både 3 og 4 minutt ventetid på å få en ledig heis.

Uansett, over til morroa!

Flt # CO38
Reg N19130
Type B757-200
Pax 16/156
STD 8:05
ATD 8:55
ABT 9:11
STA 09:35
ATA 09:25

Dagen måtte komme, Mandag 3DEC07 og det var tid for hjemreise fra The Big Apple. Det første som ble gjort var å avtale med resepsjonen at vi gjerne ville beholde room #418 så lenge som mulig etter checkout tid som er 12:00, det viste seg at hotellet var etterlengtet, men at vi kunne beholde det til 13:00.
Vi beveget oss heretter inn i frokostsalen/resturanten og brukte en god time her på laks, toast, bagels, juice, kaffe osv før tiden var inne for litt last_minute_shopping og jaggu rakk vi ikke en tur i Central Park og en lunch (merk: pølse med masse sennep).

Klokken nærmet seg 12:00 og det var på tide å tusle nedover Broadway for å skvise ihop kofferter m.m - dette skulle vise seg og bli ett større prosjekt enn først antatt, men jaggu fikk vi låst de! (I alt 4 kolli) Fikk tak i en heis (mirakelet har skjedd!!) og leverte alt bortsett fra lommebok og mobil til baggasjeoppbevaring, tuslet deretter mot 48th og Lexington til en liten favoritt Diner som heter Raffles.. her ble det kyllingsuppe for undertegnede og bacon + swiss cheese sandwich på reisefølget pluss at den øst europeiske servetrisa ga oss dessert gratis! :nor

15:00 bestemte vi oss rett å slett for å hente ut baggasjen på hotellet, få de til å fikse transport og sette nesen mot Newark. Det ble en Lincoln Towncar av sort type denne gangen, og en sjafør fra grensen mellom Ulan Bator og Ytre Sogn i Japan :p.. artig skrue som sa vi var fra Tyskland, men der tok'n blod feil. Turen til Newark varte faktisk kun i 30 minutter og siden innsjekk var gjort kvelden i forveien kunne vi spasere til bagrop og levere disse kaboombaggasjene våre. Selvom vi visste om 2x23kg tok vi sjansen på at de ikke veide noe særlig mer, men vekten viste 45lbs på den ene og 49lbs på den andre + 2 trillekofferter.. vel vel, damen sa ingenting og det gjorde IKKE vi heller! :D

La meg engang merke til hvor stille det var i C2 Security, så det var å hente opp online BP og pass og vandre igjennom uten noe mer hokus pokus, bortsett fra at man bruker nærmere 15min på å sortere sakene og klærne når man er på den andre siden. Klokken var nærmere 5:00 og vi tuslet litt rundt å titta ut før det ble bekkamørkt, her er maskinen som kom fra Tokyo og skulle ut som CO18 til Gatwick;

http://home.online.no/~luloren/NY_DEC07/777.jpg

Etter litt spotting ble det litt småshopping i Lacoste butikken og hamstring av drikke før vi fant oss godt til rette ved gate 128 og WLAN.

http://home.online.no/~luloren/NY_DEC07/ewr.jpg

Flighten var satt opp med ship #111 fra utgang 133, men vi fant ut at #111 skulle gå til HAM istedet og lykkerusen sto i taket da Mr. Rolls Royce Johnsen fra IAH bekreftet av det var SHIP #130 med AVOD som skulle fly til OSL.. Yeeehaa!!!
Klokken ble sju.. halv åtte.. og kvart på åtte hvor de så smått startet ta ombord, vi hadde seter på exit 16 EF så vi tuslet omtrent rett ombord. Det som var litt merkelig var boarding gjennom door #1, noe som betyr at det sitter 16 bizfirst passasjerer å drikke sjampis og whiskey, mens bøtteballetten durer igjennom med unger som skriker og handleposer på størrelse med en middels svulst.. ugh! (Flaut? - Neeida)

Planen var nok engang ett blokket sete på 16 slik at vi kunne ha f.eks midtsetet ledig, men det skulle ikke ta lang tid før det kom en ung liten frøken og satt seg ved midtgangen.. ikke av den pratsomme sorten. Vel nede i setet var dette synet som møtte meg:

http://home.online.no/~luloren/NY_DEC07/inflight.jpg

Jaggu ikke dårlig, noe som er dårlig er at den ikke blir satt på før man har kommet ett stykke opp i luften og at hver gang en eller annen sopp kaller på besetningen med denne "dingen" i taket kommer det "PA" på skjermen og hele driten stopper opp.. veldig kjekt midt i en film eller serie.
Boarding completed omkring 8:40 og dørene ble lukket, Capt. kom på PA og nevnte litt vær og vind, flytid på 6:30min.

Vi pushet fra gate 135 og alt var standard, linet opp 22R bak en CO 777 og 2 stk EMB145X, rett etter VR begynte vinden å ta tak i kjerra (det var sendt ut Wind advisory for Tri-state-area i går kveld) og vi satt kursen RETT, og jeg mener RETT inn i ei helsikke snøbyge.. alt ble tett og slafset klissa seg på vinger og vinduer. Omtrent i 7000 fot var vi over og man kunne såvidt igjen skimte New Jersey og Upstate New York der nede.

MERIT HFD PUT BOS TUSKY N77B YQX KOBEV 5000N 05000W 5300N 04000W 5600N 03000W 5900N 02000W ATSIX UP60 AKIVO UN603 SUM UP612 FLS UN623 SOPAR UZ15 SIG SIG4L

Routing rett over BOS og siden det snødde kattunger der så vi ikke noe særlig av bakken. Besetningen begynte kjapt å fyre igang trallene sine, og nok engang var spørsmålet; "Chick'n'or'beef?" - Jeg valgte det samme som sist, beef.. dog var det denne gangen potetmos og kjøttfileter og ikke boller.. det smakte faktisk IKKE så godt. Slukte det jeg måtte for å dekke sulten og slang pleddet over meg, fyrte igang en episode av CSI på AVOD'en og slokna. Rett sør av Grønland ble jeg vekket av reisefølget som hadde fulgt med litt på himmelen der ute i natten, og det var ett spesielt lys som beveget seg vertikalt i sørøst. Uansett, han fyrte igang Oceans Thirteen på MAC og jeg valgte å slenge huet mot veggen og slappe av.. slik var egentlig ferden over, litt til og fra i bevisthet. Våknet omtrent da vi passerte Sumburgh på Shetland i FL370 og nærmere 700mph i farta.

Flyet startet våkne til liv, ungene begynte skrike og folk vandret rundt omkring for å hente håndbaggasje som lå overalt. Det ble servert "frokost" omtrent halvannen time før landing.. jeg takket nei, har meget dårlig erfaring med denne crossainten og frukten.. yuck!

Nei, solen begynte å vise seg i øst og det var tid for å pakke ned pledd og puter, skru på seg skoa og rette opp stolryggen, fra vi passerte Folgefonna og inn til OSL var det skyfritt og veldig fin utsikt. Det ble landing fra syd på 01R, meget bra landing og nesten ikke bruk at reverses resulterte i at vi svingte av på B7:

http://home.online.no/~luloren/NY_DEC07/osl.jpg

Kort vei inn til utgang 53 og derifra var det straka vegen gjennom passkontrollen ned i taxfree'n og godtroende som jeg var håpet jeg at baggene lå og ventet på båndet.. neida, det tok enda nesten 40min før de kom - ikke imponert over kolleager! ^_^

Uansett, denne rapporten inneholder nok en hel del skriveleifer og annet snacks, men unnskyld - er rimelig sliten både i huet og kroppen.

So long!

LN-AFG
04-12-2007, 19:34
Flott rapport Thomas! Også med bilder da ;) Får se om jeg ikke klarer å somle meg til å ta noen bilder av neste turen min.

SQ 777
04-12-2007, 20:27
Flott Thomas !! :nor

FlightDeck
04-12-2007, 23:20
Flott rapport! :)

På vei til Bodø med LN-RRL i dag smatt vi forbi CO39 som takset mot rullebanen. Det var vel det flyet du ankom med, flott fly.

LCH78
05-12-2007, 05:04
høres ut som at du har hatt en fin tur over dammen ja :) Må vel få sett å kommet meg over engang jeg også da :)

EB
05-12-2007, 06:08
Nok en knallrapport... Kan få lyst på en Amerikareise av mindre...

Dag Johnsen
05-12-2007, 12:06
Heisann og velkommen hjem Thomas!

Flott rapport med mange detaljer som er blitt norm her på forumet...:up:

En ting jeg lurer på er om du merket noen forskjell på setene...? Ship 130 og nå snart 114, har de nye økonimisetene og jeg lurer på om det er noen vesentlig forskjell... bortsett fra AVOD...?

Dag

Thomas
05-12-2007, 12:11
Takker folk's!

Dag,

Ja, disse nye setene er vel noe tynnere front-back. Jeg hadde nok ikke tenkt over dette om ikke reisefølget hadde nevnt det for meg, så med andre ord merket ikke jeg noe forskjell :)

Vil dog høre med deg om det er noe spesielt med air sirculation på disse 757'ene, luften virker ufattelig tørr i kabinen der ift. f.eks SAS sine Airbus ?

Dag Viking
05-12-2007, 15:18
Flott rapport..
Det er jo bare en måte å reise til NYC på:D

Det er vel egentlig Airbus som er kjent for tørr og dårlig luft, men sitter du på rad 16 så er det en del lekkasje fra nødutgangen. Får du inn luft fra FL 330 eller lignende vil den garantert føles tørr

Tommy777
05-12-2007, 19:08
Det er jo bare en måte å reise til NYC på:D


LH F?? :D

Hyggelig rapporter som vanlig. Synd dere ikke fikk joinet oss en av kveldene.

Next time 4 sure!

sail4fun
05-12-2007, 20:46
:up: , pokker med denne og Someone' report ble reiselysten vekket voldsomt.

Dag Viking
05-12-2007, 21:05
LH F?? :D



Evt non-stop...

Jeg lurer på hva som har skjedd, før fløy jeg gjerne Europa rundt på vei til eller fra USA....

Thomas
14-12-2007, 09:14
Og vips så var alle bonuspoengene i boks, og status er nå endret til Elite! ;)

MountainDew
14-12-2007, 13:42
Super rapport!! Endelig er AVOD på plass og da kan jeg også tenke meg å prøve CO over dammen

SQ 777
14-12-2007, 13:45
Og vips, 50% ekstra poeng på hver tur ! :exclaimation:exclaimation

FlightDeck
15-12-2007, 13:36
Hvor "lett" er det å tjene opp poeng på CO? Altså: Hvor mye tjener man på en reise t/r OSL-EWR - og hvor mye må man ha for å kunne bruke dem til noe fornuftig?

Thomas
15-12-2007, 14:52
Man får poeng for det man reiser i miles, og som Elite kunde får man 50% mer poeng ved Silver, 100% ved Gold og 150% ved Platinum.

SQ 777
15-12-2007, 19:45
FlightDeck, ta en titt her fra min tur til SAN som sølvmedlem FB med CO-flights:

11/24/2007 CO 038 NYC OSL Y 3 679
11/24/2007 SPECIAL ELITE BONUS MILES 1 840
11/24/2007 CO 1827 SAN NYC Y 2 425
11/24/2007 SPECIAL ELITE BONUS MILES 606
11/24/2007 SPECIAL ELITE BONUS MILES 1 213
11/15/2007 CO 039 OSL NYC Y 3 679
11/15/2007 SPECIAL ELITE BONUS MILES 1 840
11/15/2007 CO 1426 NYC SAN Y 2 425
11/15/2007 SPECIAL ELITE BONUS MILES 1 213

Siden jeg ( og fruen ) ble gull under turen ga de også ekstra 606 poeng ( 25 % ) som en ekstra for de miles som overskred de 40.000 som kreves for gull hos FB.

Nå har vi gull og får 75 % ekstra framover. Si det litt enkelt:

Ved sølv som i år på FB får vi nok til gull ved fire longhaul CO/AF/KL hvis en holder seg unna 25% KL/AF flighter ( CO gir alltid 100 % ). En skal ikke betale mye mer på AF/KL for å få 100 % poeng. Disse prisene ( med 100 % poeng ) er likevel lavere eller samme nivå som SK tar for en 25 % poengflight.

Ikke bare det, vi elsker Hawaii og ved fire longhaul ( kun monkey, har aldr vært og vil aldri bli aktuelt å fly C-klasse ) får vi nok poeng som sølvmedlem til en tur dit . FB krever kun 60.000. Sist jeg tok ut tur på EuroBonus til Hawaii krevde de 120.000 poeng.

Titter du under for upcomings, tok de kun ut 80.000 poeng for turen til Papeete !!:9::exclaimation:EU