AirbusTrond
03-12-2007, 14:15
Her følger noen observasjoner fra OSL-TXL-OSL.
Reiste avgårde med Flytoget ved 1700-tiden fra Oslo S torsdag. Det stod to tog på perrongen, det ene var et par minutter sent og hadde kun ståplass å tilby. Naturligvis satte jeg meg da i det andre toget som hadde sitteplasser, men var bare 6-7 minutter etter.
Vel framme på OSL gikk alt rimelig greit, også sikkerhetskontrollen. På Duty Free var det innkjøp av en halvflaske Gammel Dansk, et trofast reisefølge. Serveringsstedene virket overfylte, men jeg fikk sikret meg en øl og en barkrakk med utsikt til flyene. Flyet skulle gå 1845 og var så og så helt presist.
Det var en Braathens-maskin, LN-TUD, såvidt jeg husker var det i så fall samme maskin som jeg fløy til Samos med i sommer. Hadde sikret meg sete 4F, noe som var et smart valg. Det var god plass til beina. Trodde jeg skulle få midtsetet fritt, men flyet var i hvert fall 95 prosent fullt. Tror det var 1 rekke med Economy Extra, resten måtte betale for mat og drikke. Synes serveringen gikk veldig tregt, men kjøpte meg en øl og en whisky.
Landing også helt presis. Og så hadde jeg hørt at TXL var litt spesiell i og med at man nærmest kan gå rett fra gaten og ut til taxien. Det er vel en sånn 2-3 gater på hvert "avlukke", noe gir minimal gåvastand ut til drosja.
Tilbake søndag kveld. Kl 2100. Skulle flyet gå. Etter planen. Ble litt forvirret ved ankomst, da Oslo-flyet ikke stor på den store sentrale tavla, selv om jeg bare var der ca 2 timer før. Måtte derfor finne en mindre elektronisk tavle som sa at gaten var A05. Og som en del av dere da vet, så er det også der innsjekkingen foregår.
Så begynte det som var en stor negativ opplevelse ved denne turen. Innsjekkingen hadde ikke startet kl 1910, og det var en ca 20 foran meg i køen. Hadde sett på ankomsttavla at flyet var forsinket (det stod ikke på avgangstavla) så forstod at kanskje dette var forklaringen. Det oppstod etter hvert en ganske lang kø. Etter hvert kom en og til slutt to sendrektige damer som begynte å ordne seg for å ta imot folk. Det var en rekke gruppereisende på turen, så det ble ganske mye prating om dette i køen. Jeg antar at innsjekkingen ikke begynte før den var passert 1930. Det verste var at det så gikk fryktelig lang tid. Dette skyldes trolig delvis at man forbredte seg på at folk ikke rakk videre forbindelse i Oslo, og derfor måtte planlegge hva man skulle gjøre videre. Etter at de hadde brukt om lag 10 minutt på hver passasjer ved innsjekk, måtte man sågar stoppe fordi bagasjebåndet stod. En annen ting er at det ikke fantes Bagage drop for de som hadde sjekket inn elektronisk - noe som irriterte en god del ekstra.
Fikk til slutt sjekket inn etter å ha stått ca 45 minutter i kø. Hvor ble det av den tyske effektiviteten? Dette var svært skuffende. Hadde de hatt sentral innsjekking som de fleste andre flyplasser kunne vel dette vært håndtert litt bedre. Dessuten måtte man helt tilbake for å få seg en anstendig matbit - ved gatene var det bare det aller enkleste å få. Systemet funker helt greit om alt går på skinner og man får taxien til å kjøre helt fram. Ellers foretrekker jeg standard design på flyplasser.
Flyet tok ikke av før om lag 2240. Jeg så ikke flyet før jeg var om bord, men oppdaget at det var ganske nytt. Da jeg satt ved 17A kunne jeg se ut på en winglet! Om det var RRA eller RRB vet jeg ikke. Men jeg vet at det var TRANGT. Setene var tynne, men det var ikke gode å sitte i. Dessuten var det noe med utformingen av festene til matbrettet som gjorde det ubehagelig. Dette var en dessverre svært skuffende i en ny SAS-maskin. Jeg mener at komforten var like bra (for min del) hos RyanAir. Det var helt fullt.
Som plaster på såret for forsinkelsen kunne SAS tilby gratis kaffe og te. Men ettersom jeg satt der jeg satt, var de ikke framme til min plass med vogna før etter 40-45-minutter, så det var ikke speisielt aktuelt å begynne med kaffe eller te da, uansett. Dette betalingssystemet er tidkrevende, og sitter man uheldig til så får man ikke varene før man er over halvveis på en så kort tur.
Alt i alt: Greit transport ned til Berlin. Langt under pari oppover. Jeg er klar over at SAS ikke er skyld i forsinkelsene. Men innsjekkingen i Berlin og det nye trange flyet på vei opp var klart negativt. Neste gang vil jeg heller prøve Norwegian, selv om flyplassen ligger lengre unna sentrum.
PS - den halve flaska med Gammel Dansk var det igjen om lag 2 dl på, og den var med sekken gjennom sikkerhetskontrollen på TXL. Hadde glemt den.... :o
Reiste avgårde med Flytoget ved 1700-tiden fra Oslo S torsdag. Det stod to tog på perrongen, det ene var et par minutter sent og hadde kun ståplass å tilby. Naturligvis satte jeg meg da i det andre toget som hadde sitteplasser, men var bare 6-7 minutter etter.
Vel framme på OSL gikk alt rimelig greit, også sikkerhetskontrollen. På Duty Free var det innkjøp av en halvflaske Gammel Dansk, et trofast reisefølge. Serveringsstedene virket overfylte, men jeg fikk sikret meg en øl og en barkrakk med utsikt til flyene. Flyet skulle gå 1845 og var så og så helt presist.
Det var en Braathens-maskin, LN-TUD, såvidt jeg husker var det i så fall samme maskin som jeg fløy til Samos med i sommer. Hadde sikret meg sete 4F, noe som var et smart valg. Det var god plass til beina. Trodde jeg skulle få midtsetet fritt, men flyet var i hvert fall 95 prosent fullt. Tror det var 1 rekke med Economy Extra, resten måtte betale for mat og drikke. Synes serveringen gikk veldig tregt, men kjøpte meg en øl og en whisky.
Landing også helt presis. Og så hadde jeg hørt at TXL var litt spesiell i og med at man nærmest kan gå rett fra gaten og ut til taxien. Det er vel en sånn 2-3 gater på hvert "avlukke", noe gir minimal gåvastand ut til drosja.
Tilbake søndag kveld. Kl 2100. Skulle flyet gå. Etter planen. Ble litt forvirret ved ankomst, da Oslo-flyet ikke stor på den store sentrale tavla, selv om jeg bare var der ca 2 timer før. Måtte derfor finne en mindre elektronisk tavle som sa at gaten var A05. Og som en del av dere da vet, så er det også der innsjekkingen foregår.
Så begynte det som var en stor negativ opplevelse ved denne turen. Innsjekkingen hadde ikke startet kl 1910, og det var en ca 20 foran meg i køen. Hadde sett på ankomsttavla at flyet var forsinket (det stod ikke på avgangstavla) så forstod at kanskje dette var forklaringen. Det oppstod etter hvert en ganske lang kø. Etter hvert kom en og til slutt to sendrektige damer som begynte å ordne seg for å ta imot folk. Det var en rekke gruppereisende på turen, så det ble ganske mye prating om dette i køen. Jeg antar at innsjekkingen ikke begynte før den var passert 1930. Det verste var at det så gikk fryktelig lang tid. Dette skyldes trolig delvis at man forbredte seg på at folk ikke rakk videre forbindelse i Oslo, og derfor måtte planlegge hva man skulle gjøre videre. Etter at de hadde brukt om lag 10 minutt på hver passasjer ved innsjekk, måtte man sågar stoppe fordi bagasjebåndet stod. En annen ting er at det ikke fantes Bagage drop for de som hadde sjekket inn elektronisk - noe som irriterte en god del ekstra.
Fikk til slutt sjekket inn etter å ha stått ca 45 minutter i kø. Hvor ble det av den tyske effektiviteten? Dette var svært skuffende. Hadde de hatt sentral innsjekking som de fleste andre flyplasser kunne vel dette vært håndtert litt bedre. Dessuten måtte man helt tilbake for å få seg en anstendig matbit - ved gatene var det bare det aller enkleste å få. Systemet funker helt greit om alt går på skinner og man får taxien til å kjøre helt fram. Ellers foretrekker jeg standard design på flyplasser.
Flyet tok ikke av før om lag 2240. Jeg så ikke flyet før jeg var om bord, men oppdaget at det var ganske nytt. Da jeg satt ved 17A kunne jeg se ut på en winglet! Om det var RRA eller RRB vet jeg ikke. Men jeg vet at det var TRANGT. Setene var tynne, men det var ikke gode å sitte i. Dessuten var det noe med utformingen av festene til matbrettet som gjorde det ubehagelig. Dette var en dessverre svært skuffende i en ny SAS-maskin. Jeg mener at komforten var like bra (for min del) hos RyanAir. Det var helt fullt.
Som plaster på såret for forsinkelsen kunne SAS tilby gratis kaffe og te. Men ettersom jeg satt der jeg satt, var de ikke framme til min plass med vogna før etter 40-45-minutter, så det var ikke speisielt aktuelt å begynne med kaffe eller te da, uansett. Dette betalingssystemet er tidkrevende, og sitter man uheldig til så får man ikke varene før man er over halvveis på en så kort tur.
Alt i alt: Greit transport ned til Berlin. Langt under pari oppover. Jeg er klar over at SAS ikke er skyld i forsinkelsene. Men innsjekkingen i Berlin og det nye trange flyet på vei opp var klart negativt. Neste gang vil jeg heller prøve Norwegian, selv om flyplassen ligger lengre unna sentrum.
PS - den halve flaska med Gammel Dansk var det igjen om lag 2 dl på, og den var med sekken gjennom sikkerhetskontrollen på TXL. Hadde glemt den.... :o