View Full Version : Thai til Osl?
Thai ønsker å øke til 10 ukentlige fra Kastrup. 3 av disse skal fortsette til Osl....
Så får vi se om dette holder denne gangen.....
Alle gode ting er tre .....
Og kilden for dette er???
Hvorfor skal man fortsette til OSL med B744 når SK tilbyr timesavganger :question: TG har påpekt dette før og jeg kan ikke se at dette har endret seg. Da må det i såfall bli en trekantrute jeg ser for meg, BKK-CPH-OSL-BKK.
litt-amatør
01-12-2007, 15:59
Nja, timesavganger var vel å ta i, og det å slippe å bytte fly er nå en gang ganske viktig. Ikke minst for å markere en forskjell fra andre selskaper. At passasjergrunnlaget er der er jo udiskutabelt. Håper på dette, men tviler inntil det er mer konkret.
FlightDeck
01-12-2007, 16:31
Dette har vært oppe mange ganger, ønsketenkning fra folk har blitt til rykter... Men skjer det, er det jo veldig kult! Er sikker på at det er et marked for en slik rute. Og en 747-400 noen ganger i uka på OSL hadde definitivt gjort seg! Begynner å bli litt lei av Korean...
Det er vel ikke akkurat ønsketenkning, det er ikke mer enn 4 år siden Thai lanserte sin Oslo-rute. Ruten ble riktignok aldri noe av fordi selskapet valgte å satse i Øst-Europa.
Min overbevisning er at Thai kommer ganske snart, bare de får nok fly.
Jeg skal tro det når jeg ser det....
Jeg mener å ha hørt denne før. Ser vel heller kanskje for meg at det blir direkterute før de forlenger CPH-ruta, mtp. SAS' mange avganger fra OSL. Men jeg har da blitt overrasket før, og Thai er hjertelig velkomne! :)
Rent personlig har det ingenting å si om jeg flyr
1 - MJF-TRD-CPH-BKK eller
2 - MJF-TRD-OSL-BKK men...
Det hadde jammen vært gøy både for OSL og Norge å få en direkterute til Thailand (ser bort fra charter da).
E!
Airbus 330
01-12-2007, 20:12
Sier som i x-files jeg, du tror det ikke før du ser det.....
Airbus 330.
Vi har charter, mange avganger pr. uke, det må da sannelig holde:exclaimation
Joda, MD11, men hvem vil fly charterslavefly med A333/767 til Phuket og Krabi med en skokk fulle folk hvor valget er en eller to uker med hæla i taket .... Selvfølgelig hvis elsker man Vingreiser er det OK....:(:(:(:( Og billig er det heller ikke....
Joda, MD11, men hvem vil fly charterslavefly med A333/767 til Phuket og Krabi med en skokk fulle folk hvor valget er en eller to uker med hæla i taket .... Selvfølgelig hvis elsker man Vingreiser er det OK....:(:(:(:( Og billig er det heller ikke....
Ola og Kari liker ferdigpakkede reiser uten klabb og babb samt stress med flybytter her og der. Dette vet også flyselskapene, og ettersom vi er ganske få i landet blir det begrenset hvor mye longhaul vi kan få.
Ola og Kari liker ferdigpakkede reiser uten klabb og babb samt stress med flybytter her og der. Dette vet også flyselskapene, og ettersom vi er ganske få i landet blir det begrenset hvor mye longhaul vi kan få.
Det der blir vel litt mye generalisering vil jeg si. Vi greier å fylle oppfly overalt i Europa, så jeg tror også nordmenn hadde greid å fylle 3 opp ukentlige fly til Bangkok, Beijing, Dubai, Chicago og Tokyo. Men uansett, det finner vi jo ikke ut så lenge det ikke går noen "direkte" fly dit ^_^
sail4fun
01-12-2007, 23:48
Alle Nordmenn sogner ikke til OSL, som Egil er inne på , om du reiser via OSL , ARN, CPH, AMS, FRA, LHR blir et pris/tid spørrsmål
Sant nok. Men de fleste av oss har langt bedre (og billigere) adgang til OSL som hub enn de nevnte alternativer
Men stoltheten til nordmenn hadde blitt enda større (om mulig) om vi fikk denne ruten fra Oslo - selv om den da går via København. Hva skal alle i Thailand???
Hva alle skal i Thailand?
Feriere tenker jeg. Det er jo et fantastisk ferieland, og jeg synes ikke det er rart at kalde nordmenn liker seg et sted der været er perfekt, maten god og man faktisk opplever genuin vennlighet. Hvor ellers opplever man den samme vennligheten som i Aisa? Og hvor ellers opplever man det samme klimaet som i sørøst-Asia?
Nei, at Thailand er populært har jeg ingen problemer med å skjønne.
Dessuten er Bangkok en naturlig inngangsport for reiser til/ i Asia.
Hva alle skal i Thailand?
Feriere tenker jeg. Det er jo et fantastisk ferieland, og jeg synes ikke det er rart at kalde nordmenn liker seg et sted der været er perfekt, maten god og man faktisk opplever genuin vennlighet. Hvor ellers opplever man den samme vennligheten som i Aisa? Og hvor ellers opplever man det samme klimaet som i sørøst-Asia?
Nei, at Thailand er populært har jeg ingen problemer med å skjønne.
Dessuten er Bangkok en naturlig inngangsport for reiser til/ i Asia.
Og til Australia. Det er mellom 15 og 20000 nordmenn som årlig besøker Australia..
Og ja, Thailand er et fantastisk ferieland!!
Jeg ser egentlig ikke logikken i at ville forlænge en CPH flight til OSL. Hvorfor ikke starte en BKK_HEL_OSL rute - og give AY lidt konkurrence?
Enig at en rute BKK-HEL-OSL hadde vært spennende... Den ville gitt større konkurranse - og nødvendigvis ikke "spist" av egne markedsandeler fra CPH og/eller ARN. Finnair trenger vel også konkurranse...
Hvorfor ikke SVG-BKK?:D:nor
Hvis TG kan tilby direkte mellom OSL og BKK begge veier, betyr det at eg og min familie kan fly one-stop fra SYD til OSL.
Det blir likevel to stopp underveis, ettersom vi da skal helt til BGO, men det er tross alt litt flere avganger mellom OSL og BGO enn mellom BGO og AMS.
Jeg ser egentlig ikke logikken i at ville forlænge en CPH flight til OSL. Hvorfor ikke starte en BKK_HEL_OSL rute - og give AY lidt konkurrence?
...coz the aircraft is on the ramp for 7-8 hours at CPH - that's logic!
SudCaravelle
03-12-2007, 07:47
Vi har charter, mange avganger pr. uke, det må da sannelig holde:exclaimation
Kan de kalle disse charter-flyene som gårt til Phuket og Krabi direkte da de mellomlander i Emiratene for tanking? Har en venn som prøvde det nå - han måtte smiske seg til å få være om bord under stoppet.(Han var forøvrig positivt overrasket over turen A330 med en slags "første klasse" han satt på).
Det må jo helt klart være et marked for direktefly til Bangkok eller Singapore - det er jo stort sett stappfult av nordmenn på disse flyene fra hele Europa. OSL - SIN hadde vært en drøm.. Langhelg på Sentosa :-)
...coz the aircraft is on the ramp for 7-8 hours at CPH - that's logic!
er det ikke bare dårlig flådeudnyttelse?
Kan de kalle disse charter-flyene som gårt til Phuket og Krabi direkte da de mellomlander i Emiratene for tanking? Har en venn som prøvde det nå - han måtte smiske seg til å få være om bord under stoppet.(Han var forøvrig positivt overrasket over turen A330 med en slags "første klasse" han satt på).
Det må jo helt klart være et marked for direktefly til Bangkok eller Singapore - det er jo stort sett stappfult av nordmenn på disse flyene fra hele Europa. OSL - SIN hadde vært en drøm.. Langhelg på Sentosa :-)
Det er direkte fly selv om man mellomlander for tanking og ev. crewbytte. Du bytter ikke fly.
Det er direkte fly selv om man mellomlander for tanking og ev. crewbytte. Du bytter ikke fly.
Ja det er viktig å skille mellom "Direct" og "Non-stop" ;)
E!
Da har jeg nettopp fått bekreftet fra min kontakt på OSL at dette dessverre er rykter, atter en gang.
OSL fikk saken avklart direkte med Thai i formiddag.
Så da får vi leve videre i håpet........
MountainDew
03-12-2007, 11:46
Men Krabi Airlines er muligens på vei....?
Tertit54
03-12-2007, 12:45
Krabi kommer jo 19 januar !!!:8::rolleyes::question:
litt-amatør
03-12-2007, 12:49
Men er det noe i at Thai skal begynne med 10 ggr/uken fra CPH?
OsloAirports
04-12-2007, 15:41
Krabi kommer jo 19 januar !!!:8::rolleyes::question:
Fått tilbakemeldinger fra OSl nå om at det heller ikke er noen planer for Krabi pr. i dag :(
sail4fun
04-12-2007, 15:43
Fått tilbakemeldinger fra OSl nå om at det heller ikke er noen planer for Krabi pr. i dag :(
Nei OSL er nok bare ikke informert , sjekk http://www.krabi-airline.com/
:D
...men rykter = sannhet her på forumet til lenge etter at ryktene er avvist;)
litt-amatør
04-12-2007, 16:00
Det var litt av et opplegg:lol: med destinasjonene frem til 2013 satt opp. Uff. Tror jeg satser på Thai innen 2013 på OSL. Virker som de hadde tankt å satse på to destinasjoner, begge i Europa MUC og OSL. To maskiner også. Mao OSL får en 777 helt for seg selv...:9:
Tentative 1st Flight Operation
From Oslo (OSL) Norway to Krabi (KBV)
and from Munich (MUC) Germany to Krabi (KBV)
on 19 January 2008 respectively.
6. OPERATIONS
1. Type of Aircraft
B777-200ER
2. Fleet size
2007-2009 2 Aircraft
2009-2010 2+3 Aircraft
2011-2013 2+3+5 Aircraft
3. Routing
2007 – 2009 Krabi - Oslo V.V.
Sjekket på noen andre internettsider også. Virker jo seriøst som om de skal begynne 19. jan 2008!
AirbusTrond
04-12-2007, 16:15
Starter du nå går det nok raskere til Thailand til fots enn med Krabi Airlines fra OSL med 777...
Bizflyer
04-12-2007, 16:16
Hvis TG skal øke med 3 ganger i uken på Kastrup, lurer jeg på hvordan de flytidene vil bli? Kan det bli ren dagflight fra BKK med retur sen kveld de dagene SAS ikke flyr ruten?
BF:cool2
er det ikke bare dårlig flådeudnyttelse?
Både ja og nei. Man må også huske på avgangs og ankomstider og få hele systemet til å "gå opp". TG sin CPH flight går fra BKK på kvelden og ankommer CPH tidlig på morgenen hvor den står i CPH til midt på dagen før returen til BKK hvor den ankommer klokken 6 om morgenen eller noe slikt. Hadde flyet gått tidligere fra CPH så hadde man ankommet BKK midt på natten noe som heller ikke er gunstig.
Men når man ser på avgangstider fra CPH til BKK så mener jeg SAS er bedre etter min smak. TG går alt for tidlig på dagen og den ene gangen jeg tok den sovnet jeg først over Burma og fikk vel 30-45 min med søvn:(
Hørtes rart ut med Krabi Airline og OSL, så sendte en mail til Jo Kobro. Her er svaret på om de skal begynne å fly:
"Vi har ingen informasjon annet enn det vi leser på deres sider. Det er ingen avtale om noen oppstart i januar eller senere.
Vennlig hilsen
Jo Kobro"
Bizflyer
06-12-2007, 15:32
Både ja og nei. Man må også huske på avgangs og ankomstider og få hele systemet til å "gå opp". TG sin CPH flight går fra BKK på kvelden og ankommer CPH tidlig på morgenen hvor den står i CPH til midt på dagen før returen til BKK hvor den ankommer klokken 6 om morgenen eller noe slikt. Hadde flyet gått tidligere fra CPH så hadde man ankommet BKK midt på natten noe som heller ikke er gunstig.
Men når man ser på avgangstider fra CPH til BKK så mener jeg SAS er bedre etter min smak. TG går alt for tidlig på dagen og den ene gangen jeg tok den sovnet jeg først over Burma og fikk vel 30-45 min med søvn:(
Det kan jo faktisk tenktes at det er billigerer for TG at det flyet står på bakken i CPH fra kl 0800 til 1430 enn at det legger inn en feeder runde til OSL. Da må de ha et ekstra crew parat i CPH til å ta CPH-OSL-CPH, pluss at det ikke vil være mye penger i å bruke det store flyet på den rundturen for å hente f.eks. 100 pax? For dreide det seg om fullt fly til og fra Oslo så fallt jo hele vitsen med å fly via CPH bort?
Når det gjelder flyturen med CPH-BKK/TG så har jeg flydd denne flere ganger på Premium Economy og det synes jeg er helt topp! Det blir som en dagflygning. Så nyter man mat og drikke underveis, tar en ettermiddagslur og kommer frem til BKK ved midnatt norsk tid. Dette opplegget forutsetter selvfølgelig at man har et hotellrom i BKK man kan gå å legge seg på når man kommer frem. Om man skal i et møte så ødelegger man jo noe i begge ender allikevel om man velger SAS eller TG. Om man velger SAS er får man flere timer på kontoret avreisedagen, men ankommer ikke før ettermiddagen og da får man kanskje ikke gjort så mye den dagen allikevel? Og reiser man med TG kommer man frem om morgenen, og er så trøtt at man kanskje ikke får gjort så mye den dagen allikevel? Så da blir det vel et smaksspørsmål.
Jeg skal reise SK til BKK i mars på Biz, og det ser jeg frem til. Jeg er sikker på at reisen vil føles kortere. Minuset med SAS reisen er at jeg kommer ikke videre fra BKK til MNL samme dag ettersom SAS lander så sent på dagen. Dette vil også gjelde for flere asiatiske destinasjoner ut av BKK. Men en overnatting i BKK er jo ikke å forakte, men folk som skal dit i forretningsøyemed har nok ikke tid til det, og vil derfor velge TG så de kommer videre.
Det kan jo faktisk tenktes at det er billigerer for TG at det flyet står på bakken i CPH fra kl 0800 til 1430 enn at det legger inn en feeder runde til OSL. Da må de ha et ekstra crew parat i CPH til å ta CPH-OSL-CPH, pluss at det ikke vil være mye penger i å bruke det store flyet på den rundturen for å hente f.eks. 100 pax? For dreide det seg om fullt fly til og fra Oslo så fallt jo hele vitsen med å fly via CPH bort?
Godt poeng. For TG er det jo langt billigere å bruke SAS til å hente 100 pax enn å sende opp ett av sine egne fly. Dette er jo noe av den samme grunnen til at SAS kuttet ut BKK-SIN, da det er bedre for dem å få feed fra andre selskaper
The Ticketor
06-12-2007, 16:03
Bizflyer, du får ta kontakt neste gang du skal på biz-tur til Asia, så kan vi se hva vi kan finne.
OsloAirports
06-12-2007, 16:18
Hørtes rart ut med Krabi Airline og OSL, så sendte en mail til Jo Kobro. Her er svaret på om de skal begynne å fly:
"Vi har ingen informasjon annet enn det vi leser på deres sider. Det er ingen avtale om noen oppstart i januar eller senere.
Vennlig hilsen
Jo Kobro"
Samme svar jeg fikk ved henvendelse til OSLs presseavdeling. Har også stilt noen spørsmål i en mail til Krabi-gjengen om hvorfor man i Norge knapt har hørt om dem eller at noen her kan bekrefte at de kommer, venter fortsatt på svar etter to døgn... Spøkefugl-Airline:angry:
Bizflyer
06-12-2007, 16:21
Bizflyer, du får ta kontakt neste gang du skal på biz-tur til Asia, så kan vi se hva vi kan finne.
Du kan nok ikke tilby de riktige poengene! hehe!:colgate:
Ellers takk!
Superhai
06-12-2007, 16:24
Vel de selger i det minste ikke billetter så ingen blir lurt annet enn skuffede spottere... ;)
Om det var snakk om bare 100 pax vil det nok ikke være noen god butikk i dette, men på enkelte dager er det betydelig mer enn 100 pax som har startet sin reise i Norge. I tillegg til de som skal hele veien til og fra BKK, vil jeg tro at TG vil få fulle trafikkrettigheter mellom OSL og CPH, noe som ganske sikkert også vil tiltrekke en god del passasjerer, både på Biz og økonomi. Med 1 time turnaround i CPH ville avgangen mot Oslo gå kl 0735, og jeg er helt overbevist om at denne avgangen ville fylle opp hele biz seksjonen på bekostning av en trang SAS maskin.
Hvorvidt de kan rullere besetningene som allerede er på stopp i CPH til å fly en rundtur CPH-OSL-CPH vet jeg ikke, men jeg tror ikke dette bør by på annet enn praktiske utfordringer.
Det er også betydelige mengder flyfrakt som TG flyr som kommer fra og skal til Norge. I dag går dette i all hovedsak på lastebil til ARN og CPH, og om de kan fly denne tonnasjen på egen kjøl kan også dette bidra til å få økonomi i en slik operasjon.
I min grønne ungdom jobbet jeg for TG på ARN, hvor vi delte flight med Paris. Pga gunstige priser fløy vi da betydelige mengder pax lokalt mellom ARN og CDG, og det var flere ganger at det var mellom 200 og 300 påstigende pax på ARN som skulle til Paris. Et slikt scenario tror jeg også vi vil oppleve å se med TG mellom OSL og CPH vv om de finner regnestykket godt nok for å legge inn Oslo i denne slingen.
Og nå har Krabi Airline begynt å utlyse stillinger og lagt ut application forms på http://krabi-airline.com. Kanskje blir det en rute til OSL likevel?
Tommy777
11-01-2008, 16:19
De har ogsaa endret bilde og flaate fra 777 til 747 :rolleyes:
De har ogsaa endret bilde og flaate fra 777 til 747 :rolleyes:
De burde forandre på nettsiden å :p ...
Forferdelige dårlige greier ! Ser ikke mye troverdig ut det selskapet der egentlig ! :colgate:
Kanskje SAS kommer først - se egen sak på dette forumet!
nettsiden ser ikke så proffesjonelt ut.. den ser amatøraktig ut.. omtrent som hjemmesiden min.. heheh
Naa skal man ikke legge vekt paa nettsidene alene .. et selskap som Krabi er trolig fortsatt avhengige av egne resursser, og hvis ikke noen er bedre paa webdesign enn dette .. saa er dette det de har!
Dette gjoer ogsaa at jeg mistenker at de ikke vil satse paa egensalg, men samarbeide med turoperatoerer. Dermed er det heller ikke behov for noen avansert webside.
Skal de ha egensalg, maa de legge inn bookingtjeneste, billettering, betaling osv, og da maa de uansett bringe inn profesjonelle folk.
TG har to stk. B747-300 som skal vekk så muligens får de kloa i de? Men skal de fly via gamle Don Muang i BKK??
TG har to stk. B747-300 som skal vekk så muligens får de kloa i de? Men skal de fly via gamle Don Muang i BKK??
Såvidt jeg klarte å lese ut av HJEMMEsiden deres skal de fly Don Muang-Krabi-Oslo/Munchen
Trodde den flyplassen kun brukes militært etter at den nye hovedflyplassen åpnet. Men det var vel diskusjoner om å åpne don Muang som en LCC flyplass så vidt jeg husker.
Trodde den flyplassen kun brukes militært etter at den nye hovedflyplassen åpnet. Men det var vel diskusjoner om å åpne don Muang som en LCC flyplass så vidt jeg husker.
De har åpnet den opp igjen. Både som LCC, itillegg har/hadde TG flyttet noe innenriksoperasjoner tilbake dit, pga "enkelte små" problemer med den nye flyplassen
Ser nå at tidtabellen for Krabi airline er lagt ut.
Første flight 5 apirl. Deretter lørdag og tirsdag fra osl kl 2130.
De skal bruke 747-300 med 430 + 24 seter.
les her (http://www.krabi-airline.com/index.php?lay=show&ac=article&Id=445492)