Log in

View Full Version : Amerika for mine føtter (DEL1)

Thomas
29-11-2007, 09:23
Ja folkens, reisen er igang. Sitter på Monolitten og spiser den dyreste frokosten på lang lang tid. CO38 er ventet inn hit til OSL 12:16 og avgangen er utifra dette satt til 1:30.

Det ble innsjekk på Elite skranken, nye boardingkort ble mottatt med stor takk. 16D 16F med midtsetet blokkert.. mmm!

Været i New York området er meldt overskyet og 10 grader ved vår ankomst.

Nei, nå er div. blader og aviser som skal handles inn, will keep you posted!

VoiceCom
29-11-2007, 09:52
Kult med near-real-time trip report. Vi følger spent med!

SQ 777
29-11-2007, 11:09
Bare fortsett . Kos deg......;)

EB
01-12-2007, 14:40
Når midtsetet er blokkert er kanskje 757 også et alternativ - blir jo som c-klasse på LH i Europa. Har dette noe med Elite status å gjøre?

Thomas
01-12-2007, 15:52
EB,

I utgangspunktet hjelper det nok med Elite, men det hjelper også med snille kollegaer :colgate:

Uansett, som min tripreport (soon to come) vil vise, gikk det ikke så bra med blokka midtsete denne gangen da crewet ombord valgte å flytte en skrue fra raden bak.. :angry:

OMW
02-12-2007, 03:11
Madammen ankom OSL med den forsinkede CO 38 den morgenen, etter flybytte pga. trøbbel med engine no 2 i EWR angivelig. Noen som har litt detaljer som ikke er alt for confidential? Dag i TX kanskje??

Thomas
02-12-2007, 03:12
Jeg fikk høre at #2 engine ikke ville fyre idet hele tatt under oppstart og at de måtte taues tilbake til gate, ville også satt pris på en liten case-report fra Mr Dag ;)

Thomas
02-12-2007, 03:28
OSL (Oslo Lufthavn Gardermoen) - EWR (Newark Liberty Intl.)

Flt # CO39
Reg N14102
Type B757-200
Pax 13/145
STD 11:05
ATD 13:45
ABT 14:01
STA 14:05
ATA 16:25

Tikk takk tikk takk, det er Torsdag 29 November 2007 og klokken er satt til å ringe 07:15 (Zzzz), men allerede halv syv er jeg lys våken og velger å stå opp. Det første jeg gjør er å sjekke www.flightaware.com for å se hvordan CO38 ligger ann i løypa, ser utifra kartet at den ligger i FL350 over Canada, så at ETA er 12:16 var ikke så himla overraskende. Herifra fulgte dusjen, siste delen av pakking med toalettmappe og alt annet tull som må være med på tur. Vi hadde planlagt å reise opp til OSL rundt klokken 8:00 da innsjekk ble gjort via www.continental.com dagen i forveien. Det var kaldt ute, og det regnet noe helt forbaska.. det ble kjapt sagt hadet til mor og far svippet oss opp til Gardermoen hvor vi var ca 8:20, fant en baggasjetralle og vips var vi under tak i terminalen. Stille på innsiden, men masse folk utenfor.. nesten umulig å få parkert på avgangsnivå.
Tuslet ned mot område G hvor CO har sin innsjekk, denne åpner 8:15 så etter litt småprating med kollegaer på CO billettkontor hvor vi også fikk nye seter ble vi tatt godt vare på av CO rep. som geleidet oss inn på Elite Access og etter at ICTS var ferdige med sine "Har han Lars rørt bagasjen din inatt?" osv, så bar det frem til skranken... ingen kø idet hele tatt på Elite, men startet bli endel folk på økonomi. Ble fortalt at flyet var forsinket, og at jeg ikke måtte glemme kjøpe med det jeg skulle til herren som sjekket oss inn (Hårvoks!) :)

Bag´en merket med gule fine "Priority - Elite Access" tags og klokken var 8:35, rimelig god tid til å drive dank på Norges hovedflyplass. Det ble en tur ned med heisen for å ta ut dollar og deretter opp på avgang og igjennom sikkerhetskontrollen.. ingen kø her heller og orket ikke styre med beltet så ba innstendig securitas om å sjekke meg manuelt, alt han gjorde var å scanne beltespennen og under føttene mine også var jeg "clear!". Litt diskusjon om hvor frokosten skulle inntas, duellen sto mellom Kon Tiki ved utgang 36 og Monolitten ved utgang 29.. vi valgte den siste pga mengde folk, meget stille å rolig på innland denne morgenen. Utrolig hva litt fred og ro, ett glass ferskpresset juice og en ciabata med ost å skinke gjør klokken 09 om morgenen gitt.. her ble det lest ett par aviser, flightplan på CO39 ble sjekket via IPPC.no noe som viste routing utover Ålesund videre rett nord av Island, treff av Grønland ca. midt på før svingen begynte nedover mot Canada;

OSVIG UL997 VIG DCT 6400N 6610N 6620N 6530N 6440N 6250N 6160N DCT MIBNO DCT RODBO N486C MT ALB V213 SAX DCT

Etter å ha slappet av litt på Monolitten vandret vi inn på bokhandelen og det ble anskaffet ett par MAC blader og litt annet som er kjekt å lese på over dammen. Igjennom billettkontrollen mot utland, klokken var drøyt halv elleve og høytaleren lød: "Informasjon til passasjerer reisende på Continental Airlines rute 39 til Newark, pga. sent innkommende fly, og derav forsinkelsen vil det bli delt ut sandwiches og lett drikke ved Servisairs transitskranke ved utgang 41" - dårlig erfaring med slike trekantsandwiches så hoppet pent over, valgte i stedet å sette oss på Explorer Bar og ta en Ocka Lola (Coca Cola), jeg smatt nok engang innpå nettet via reisefølgets Proffnett på OSL og så at CO38 nå var ventet inn 12:06, samtidig ble det informert over anlegget at det var en ny gate på CO39, nummer 58.
Rundt klokken 11:30 bestemte vi oss for å tusle mot utgangen, ingen kø i passkontrollen og minimalt med mennesker forran oss i "ICTS, har han Lars rørt håndbaggasjen din siden innsjekk"-køen.
Dumpa ned ved vinduet og ca klokken 12:20 kom ship #102 humpende inn mot utgangen, så ut som de knotet litt i broa.. den skal tross alt kjøres på door 2 og det virket ikke som en lett affere, det kom seg etterhvert og deboarding var igang! Snakket litt med en kollega og det var visst nesten 20 svensker som var i transit fra ARN da CO69 derifra ikke går hver dag.. de oppdaterte API i gaten så svetten spruta.
Artig å følge med på handligen av flyet fra "utsiden", ser endel ting som man ikke ser når man står der selv... uansett, klokken 12:45 ble det informert om at de om 10min ville være klare for ombordstigning for Business First passasjerer, og at de deretter ville ta ombord Elite pass. og etterhvert seterader. (For de som kjenner Ola Pottit på tur, så er IKKE seterader og Elite ett kjent begrep).
Vi hadde seter på rad 16 (Nødutgang), og når de starter på rad 34 og tar ombord 4 og 4 rader så tar det fort litt tid, vil tro vi satt ombord rundt 13:20.

Planen fra mine kollegaer i CO var at 16D skulle være blokkert, det var det også, men etter at boarding var ferdig bestemte kabinsjefen seg for å flytte en Moldenser på 2m 10cm fra rad 17 og frem til oss, da ble det han ved midtgangen, reisefølget i midten og undertegnede ved vinduet, det skal nevnes at han var veldig hyggelig og det ble etterhvert kjent at han skulle til Costa Rica for å surfe.
Doors closed 13:40 og Mr. Captain kom på PA for å informere om alt bortsett fra flytiden, det var han og 2 styrmenn ombord deriblandt Åle Piederssen (Ole Pedersen på Norsk). Push fra gaten 13:45, to timer og 40min sent ute, stille og rolig fyring av motorer (fant senere ut at grunnen til flybytte fra ship 116 til 102 var at motor #2 ikke startet på EWR kvelden i forveien) og taxi skjedde faktisk mot 19L denne gangen.. det viste seg at det lå is på vingene og at vi skulle de-ice på "BRAVO NORTH PLATFORM". Ikke noe hokus pokus, 4 "Elephant" gjorde jobben effektiv og de dekket likesågodt vinduene med denne gule dritten sin samtidig. ATC messig var vi planlagt på 19R og OSVIG SID, men siden vi ble nødt til å de-ice ved 19L kjørte vi en RWY HDG, rerouting by Oslo departure.
Maskinen spant avgårde 14:00, og airborn ett minutt senere. Det tok ca 7sec. før vi var inne i tåken som lå over flyplassen og enda 4sec. før vi så blå himmel. Vil tippe vi var i omkring 4000 fot da svingen nord-østover mot Ålesund startet, og herifra gikk det kjapt å greit opp mot 32000 fot. Vel oppe på marsjhøyde kommer Ole Pedersen på PA for å informere om flyforhold og flytid som var beregnet til 8t 22min, noe som tilsa gate arrival EWR klokken 16:25 lokaltid.

Etter at fasten seatbelt skiltet forsvant gikk det ikke lang tid før serveringen begynte, første runde var salte nøtter og drikke. Jeg valgte å ta ett glass med eple juice, mens mine sidemenn drakk vann og cola. Rett før vi forlot Norge var vi på marsjhøyden 32000 fot, og det var nå klart for servering av varm-mat. Ble ikke videre overrasket da spørsmålet kom om "chicken´or´beef".. jeg valgte ihvertfall beef, mens reisefølget valgte å stole på kyllingen - ingen angret på valget. Biffen minnet litt om en stroganoff med masse saus, ris, salat og dressing + ett stk rundstykke. Kyllingmiddagen bestod av bryst, risotto og også der salat og brød.
Etter middagen gikk det ikke mer enn en times tid før crewet begynte på neste drikke servering.. CO skal ha skryt for hyppig tilbud av drikke gjennom turen.
Tiden gikk og vi nærmet oss Grønland, det begynte å riste.. faktisk så mye at jeg måtte holde fast Colaboksen min, på dette tidspunktet satt jeg dypt inne i en episode av Mot i Brøstet på MACen så de siste timene gikk rimelig kjapt. Omkring 1t før descend var det tid for siste servering, nok en velkjent CO sak med potetgull, drikke og kalkun og ost roll.. dette er min favoritt og smaker like bra hver gang :)

Etter 8t i luften så vi endelig solen i Vest.. det var så og si overskyet fra vi løftet fra OSL og til vi startet descend, en liten 360 turn Nord av Teterboro også var det rett inn på 22L - beinhardt som vanlig fra den kanten, svingte av nesten i enden på 04R og kryssa 22R med en CO777 på avkjøringen ved siden av og en AF A330 nedenfor der, la forresten merke til at en AF A330 sto parkert på "fjernpark", noen som vet om de har 2 daglige eller om denne som landet før oss var en sub. flight for evt. tech?

Laaang taxi til stand 134, og lett å lekent gjennom immigration - bilder og endel annet snacks plus mere reports kommer litt senere.. Ciao!

OMW
02-12-2007, 03:50
So far so good! Fin lesing. Ser dere satt på høyre side, så du fikk kanskje ikke sjekket om det var klarvær på Hurum? :nor

OMW
02-12-2007, 03:52
Oh and yes, enjoy NYC! Hva gjør du online på lørda'n??

EB
02-12-2007, 09:23
Kjempebra rapport...:USA

VoiceCom
02-12-2007, 11:20
Flott rapport! Gøy å høre betraktninger fra noen som jobber i bransjen.

SQ 777
02-12-2007, 12:20
TOPP THOMAS :exclaimation VENTER SPENT PÅ DEL 2 ;)

Thomas
02-12-2007, 21:03
Del 2 vil bl.a inneholde rapport fra hotellet og CO38 EWR-OSL.. da denne flighten ikke er før i morgen kveld/natt kommer nok ikke dette før på Tirsdag eller Onsdag.

litt-amatør
03-12-2007, 10:37
Meget spennende og bra rapport, flott at det kommer en fortsettelse!!

Dag Johnsen
03-12-2007, 12:30
Heisann Thomas!

fant senere ut at grunnen til flybytte fra ship 116 til 102 var at motor #2 ikke startet på EWR kvelden i forveien

Det var vel noen som ikke dro choken helt ut under kaldstart i EWR...:p

Jeg skal se hva jeg finner paa jobben i dag og haaper returen din gaar greit!

Dag

Thomas
03-12-2007, 13:22
Hei Dag!

Kan du se hvilke kjerre som skal fly CO38 ikveld? :)

Dag Johnsen
03-12-2007, 15:14
Heisann Thomas!

Foerst for ship 116! De fikk Spar Valve Light men ikke noe Fuel Flow naar Fuel Switch ble satt i RUN posisjon. Det var et problem med en pin (#7) til Fuel Flow Governor Shut Off Valve Position Switch. De fant den trykket tilbake og loes og etter reset var det ikke noe problem og motoren startet flere ganger.

...og til CO 38 i kveld. Routing viser ship 111 naa. Hun er paa vei fra LGW til EWR naa og skal ankomme 15:05 lokal tid. Det er 5 timer ground og kan jo selvfoelgelig forandres foer 20:05 men jeg skal skjekke litt senere.

Dag

SQ 777
03-12-2007, 15:44
Dag, hvor mange CO-ruter går nå med 752 til Europa... ??

Thomas , ha en kjempefin tur ;):nor

Thomas
03-12-2007, 22:44
God kveld fra Newark, sitter ved gate C128 og ser på 777, 767 i skumringen - jeg så faktisk Ship 111 bli tauet isted, men usikker på hvilken gaten den skulle til. Står oppført G134 på BP, men der skal CO122 til CPH gå ifra.. enda lenge igjen.

Snille damer på CO bagdrop slik at koffertene på hhv. 28 og 30kgs sklei igjennom uten større problemer :)

Natten går med til Oceans Thirtheen over dammen.

Ship o hoy!

Dag Johnsen
03-12-2007, 23:04
Thomas!

Routing change og gjett hva...? Routing viser naa ship 130 til OSL i kveld...!!!

Dag

Thomas
03-12-2007, 23:07
Ja, og nå sørger du for at det forblir slik!!! ;)

Dag Johnsen
04-12-2007, 00:37
Hei igjen Thomas!

Hun er paa vei inn til EWR naa som CO 016 fra LAX og er fortsatt satt opp som CO38 i kveld...;)

Var du med paa moetet til Tommy777 og Flyertalk gjengen...?

SQ 777,

Jeg vet ikke i farten hvor mange B757-200 vi har over Atlanteren om dagen, men jeg skal sjekke.

Dag

Thomas
04-12-2007, 00:59
Hei Dag,

Takk for updaten!

Vi var ikke på middagen med flyetalk gjengen desverre.

Sitter nå på C135 i påvente av boarding..

Dag Johnsen
04-12-2007, 03:24
Ja, hei igjen Thomas!

Da ser jeg dere klatrer igjennom FL 260 til assigned FL 350 og er vel paa vei...! Noen minutter forsinket, men det ser ut som dere kan ta igjen litt tid da ETA viser at dere kommer fram i tide... og vi takker Rolls Royce...;)

Haaper dere faar en fin tur over i natt og at underholdngssystemet virker bra, saa ser vi fram til DEL 2 av reise rapporten...:up:

Dag

Thomas
04-12-2007, 11:35
Kjempeservice, Dag! (RR holdt hele veien over dammen, nok engang)

Vi endte opp på FL370 over Shetland (Sumburgh) og parkerte på G53 ett par minutter før rute.

Er for trøtt og rotete til å lage DEL2 nå, men her følger ihvertfall bildene fra turen TIL USA ;)

http://home.online.no/~luloren/NY_DEC07/1.jpg

http://home.online.no/~luloren/NY_DEC07/2.jpg

http://home.online.no/~luloren/NY_DEC07/3.jpg

http://home.online.no/~luloren/NY_DEC07/4.jpg

http://home.online.no/~luloren/NY_DEC07/5.jpg

http://home.online.no/~luloren/NY_DEC07/6.jpg

http://home.online.no/~luloren/NY_DEC07/7.jpg

http://home.online.no/~luloren/NY_DEC07/8.jpg

http://home.online.no/~luloren/NY_DEC07/9.jpg

http://home.online.no/~luloren/NY_DEC07/10.jpg

http://home.online.no/~luloren/NY_DEC07/11.jpg

http://home.online.no/~luloren/NY_DEC07/12.jpg