View Full Version : Junaiten:Just a little svipptur for the julebord..
Etter forrige USA-tur, lovte jeg meg selv at jeg skulle prøve å reise tilbake, ca. en gang i året..
Som nevnt ellers i dette forumet, har jeg en ny tur på gang til sommeren, men så sneik det seg inn en liten tur til..
I utgangspunktet hadde jeg og Marius tenkt oss til SEA i sommer, og jeg må innrømme at jeg ikke hadde lyst (eller råd) til å ta to turer dit i løpet av samme året.. Men etter å ha tenkt litt over saken, og konferert med Marius, ble det vedtatt at vi amputerer sommerturen med to netter i Seattle, og holder oss til San Francisco, Chicago og New York.. Dermed fant jeg ut at jeg sparte nok, til at jeg ville ta meg råd til en tur i Januar.
Ingenting er ennå bestilit, men jeg regner med at jeg prøver SK på long-haul..
Greie priser, og selv om jeg kunne spart noen hundrelapper på AF (og tilogmed fått noen skarve poeng på FB-kortet), fristet det ikke å stå opp for å rekke 06:55-flyet til CDG.. Leverer feriesøknad til sjefen i morgen, og ber pent om en godkjenning, og så bestiller jeg i løpet av dagen..
Jeg kan da krysse av følgende nytt:
Flytype: A340
Flyplasser: CPH, CEA
Byer: Seattle
Amerikanske stater: Washington
Hotellrom lot jeg Tommy777 fikse, så da blir det Westin som får æren av å ha meg som gjest.. Jeg hadde såvidt sendt han PM om at jeg vurderte å dra, og før jeg rakk å si "Julebord i Seattle" baklengs, var det bestilt ^_^
Vet at jeg ikke er den eneste fra forumet der borte, og at det kanskje kommer til å nevnes av flere enn meg, men jeg skriver nå en liten trip-report uansett..
Kanskje en ide aa vente paa julekalenderen til SAS?
Har noen en ca. ide om hva en sånn tur kan koste om den dukker opp i julekalenderen?
Har funnet billetter til ca. 5900.. Kan man spare mye i forhold, og er det evt. verdt og vente til etter jul, og evt. måtte betale mer, fordi Seattle ikke dukket opp i kalenderen?
FlightDeck
29-11-2007, 11:53
Jeg tror de fleste av SAS' USA-destinasjoner dukker opp i julekalenderen. Og det blir så klart penger å spare for de som har mulighet til å reise i perioden januar-mars (som jeg regner med at blir reiseperioden for billettene i julekalenderen).
Jeg synes å huske at prisen OSL-SEA t/r med julekalenderen i fjor var på knappe 4000,-, men er slett ikke helt sikker.
FlightDeck
29-11-2007, 16:24
Jeg synes å huske at prisen OSL-SEA t/r med julekalenderen i fjor var på knappe 4000,-, men er slett ikke helt sikker.
Husker ikke prisen, men den var i alle fall med i fjor.
litt-amatør
30-11-2007, 13:28
Det var mange USA-destinasjoner med i fjor i alle fall. Jeg er nesten helt sikker på Seattle var med. Det kon nok være en del å spare på å vente, men garantier er jo ikke lett å gi.
Regner vel med at jeg ser an litt da.. Så lenge den andre prisen holder seg på rundt 5900, så er det jo ikke noe stress..
Pinglete og utålmodig som jeg er, klarte jeg ikke vente lenger nå prisen steg til 6189,-.
Billetter er bestilt i henhold til signatur.
FlightDeck
01-12-2007, 23:33
Det var en kort tur det. Du får ikke sett så mye av nordvest-USA eller Seattle på bare en dag, og særlig ikke med jetlag... Men god tur i alle fall!
Jeg er klar over at det blir en kort tur.. Er først og fremst pga. julebordet jeg drar, og er heller ikke interresert i å bruke opp for mange fridager såppass tidlig..
..og da nærmer det seg avreise.. Fikk plutselig beskjed om at alle arrangementer hos Boeing skulle skje på fredag, men jaggumeg skjedde ikke det miraklet at jeg plutselig var booket om til å fly ut på torsdag i stedenfor fredag.. Kofferten er allerede pakket, og jeg er klar ;)
God tur til deg også Martin - når er du på OSL i morgen forresten?
Avgang klokken 13:35.. Er der vel hvertfall et par timer før, tenker jeg.. rundt 11:00 eller noe sånt..
FlightDeck
16-01-2008, 16:45
Endret du billetten, evt. hvorfor booket SAS deg om sånn uten videre?
Endret du billetten, evt. hvorfor booket SAS deg om sånn uten videre?
Opplegget i SEA ble endret, og pga. det, så var det "noen som kjente noen"..
Opplegget i SEA ble endret, og pga. det, så var det "noen som kjente noen"..
Det maatte en del "forsoek" til foer dette fallt paa plass...(vi hadde vel ennaa en eller to loesninger paa lur) Dette er nemlig et "Fullservice" Julebord...ikke et LCC Julebord....(kanskje det er derfor DY boikotter oss:p)
Ja, det må jeg virkelig si :)
Julebordet overstyrer til og med flyselskapets egne bookingregler :colgate:
Tror dette kan bli en artig tur, jeg..
Vel fremme på Sheraton..
Turen holdt forøvrig på å skjære seg før jeg fikk reist hjemmefra.. Har en litt vrang lås på bilen, som slo seg enda vrangere når jeg skulle dra til OSL: Fikk den rett og slett ikke opp (*kremt* låsen, altså...). Selvfølgelig kunne jeg tatt bussen, hadde det ikke vært for at jeg hadde vært lur og lagt kofferten i bilen tidligere på dage.. Heldigvis ordnet det seg, og jeg fikk kjørt ned til OSL, parkert, og tuslet opp til terminalen.. Ble litt køståing i vanlig skranke, og fikk til sluttboardingpass for begge flighter, og sendt avgårde kofferten (som jeg hadde håpet og ta med ombord, men dessverre...)..
Gjennom slusen, hvor jeg først havnet bak en familie som tydeligvis hadde med seg alt de eide som håndbagasje.. fant en annen sluse, og da gikk det unna..
Fant deretter gaten som SK459 sklulle gå fra, hvor forøvrig SK457 bedrev boarding.. Rakk å se "Boys 'R' us" boarde, samt fikk hilst på LN-FHU som også var med 457..
En drøy time etter, var det departure for SK459.. Fikk toseteren på nødutgangen for meg selv, og 80'en imponerte virkelig!! Den klatret bra, for å si det sånn..
Fremme i CPH på rute, og så var det og orientere seg, samt at jeg dreit meg litt ut: som nevnte andre steder her på forumet, hadde Tommy fikset en upgrade request for meg på 937, og jeg klarte selvsagt å "miste" den.. Kom av flyet, fant ut at 937 skulle dra fra en gate langt unna, og samtidig blinket det boarding.. Her var det bare å finne gaten. Fant den, og kunne ikke skimte noen av de andre. Jeg gikk derfor bort til damen som tok boardingpasset mitt, og jeg slapp innenfor til det lille "pre-departure-området". Deretter så jeg Speedbird med følge, som jeg så gikk bort til en annen skranke, hvor Speedbird assisterte LN-FHU med sin upgrade-request, som han fikk.. Jeg lærte etterpå, at hvis jeg hadde ventet utenfor, hadde jeg også fått: Det var hele 6 ledige stoler i biz :cry:
Fikk først 25G, som er midtgang på toseteren. Delte denne med en dansk, eldre dame.. Etter take-off, oppdaget jeg at 28F var ledig, og flyttet meg dit.. Det var meg og en amerikaner som satt på hver vår side av en fireseter, og med ledig nabosete, går det greit.. Knyttnevetesten gikk såvidt, men ikke værre enn at det gikk. Satt greit, spiste noen rare kyllingreier, som gikk ned.. SAS skal forøvrig ha for at de reletivt ofte bl.a. gikkk rundt med TWIST, samt noe polarbrød med en slag ost på.. Dette var i tillegg til middagen, og en liten Turkey Sandwich rett før landing..
Landet i god tid før rute, bagasjen kom ut, og immigration gikk greit.. Her kan jeg forøvrig skryte av at selveste Bjørn Kjos sto like før meg i køen, og det var tydeligvis en del andre DY-folk der og.. Mountaindew hadde forøvrig sett Kjos ombord, og han satt faktisk på ecenomy..
Nå blir det snart noe mat med et par andre i gjengen, og i morgen blir det spotting!!
Og neste gang Martin.....saa benytter du fjellvettregelen( litt omskrevet ) : Lytt til erfarne flyfolk......;)
Jadda, FHU.. Gni det inn :angry: :colgate:
Alt i alt, så satt jeg faktisk ikke så galt.. Vi var to mann som delte fireseteren med to ledige seter i mellom oss.. Det verste med hele flighten, var at Speedbird kom bakover et par ganger, og fortalteom hvor fint det var der framme.. Og selvfølgelig kom han alltid midt i en film jeg prøvde å få med meg.. :angry:
Som Speedbird sa: "Å, kan du ikkje sette på pause??"
Så var man tilbake...
Etter en flott helg i Seattle med Comet, 747, Concorde, Otter-sjøfly osv. osv. osv, var det på tide å (dessverre) vende snuten hjemover.. Begynte siste dagen med frokost, før utsjekk.. Hadde forvrig fått regning på 239 USD per natt, og ikke de 132 som Tommy hadde lovt.. Fikk kranglet litt med resepsjonisten, og etter å ha vist han Speedy sin regning (på de nevnte 132 dollar), ordnet det seg..
Startet dagen med sjøflyving, samt en tur på Museum of flight som ligger ved Boeing Field, før Andreas kjørte oss (altså meg, Speedy, Mountaindew og C172) ned til SeaTac.. Innsjekkingen gikk fort og smertefritt, med en ganske så hyggelig innsjekkingsagent..Fikk til og med lov til å ta med både den lille trillekofferten og ryggsekken med laptopen i ombord som håndbagasje, i motsetning til på bortoverturen. Denne gangen hadde jeg forøvrig enda et kolli, etter at Speedy og jeg hadde handlet litt mer enn det vi hadde plass til i håndbagasjen vår, så dermed ble en koffert allikevel sjekket inn..
Deretter ble det en liten frimerkejakt for resten av gjengen, som faktisk skulle sende postkort.. Mistenker dog at avsenderene kommer hjem før postkortene.
Bar smertefritt gjennom sikkerhetskontrollen, selv om jeg nå har begynt å forstå hvor ille den kan være..Med to kolli, laptop, pipe-belte, jakke og den lille "posen med det rare i", er det nok stress, merket jeg.. Men jeg kom meg gjennom uten at det pep..
Kom oss etterhvert ned til South Sattellite hvos SK flyr fra, og det var OY-KGH som skulle frakte oss over.. Denne gangen var planen å vente på Speedy og gjengen i håp om en oppgradering, men da de fikk beskjed om at "business så vanskelig ut", valgte jeg å boarde, og fant setet mitt i economy, 28F. Forøvrig samme sete som på turen over, uten at jeg faktisk hadde valgt det selv.. Senere fikk jeg vite av SPeedy, at biz-klasse var smekkfull, og takket være en no-show, fikk de det som var de tre siste setene der fremme... så da hadde det ikke vært noe håp for meg uansett..
Fant som sagt sete 28F, og hadde i første omgang hele 4-seteren for meg selv, men en amerikaner (tror jeg han var) satte seg på motsatt side etter take-off.. fear enough.. Jeg gjoorde jo det samme da jeg flyttet meg til samme sete på turen bortover.
Ble nok en #bedre# middag, som bestod av pasta, og noe som så ut som kjøttboller.. Var etter min mening ikke direkte fælt, så borte ble det.. Etter maten fikk jeg sett Ratattouille, eller hvertfall nok deler av den, til at jeg hadde sett hele filmen, om jeg la sammen de delene jeg så av den på bortoverturen..
Ellers en begivenhetsløs flight, med et par "avduppinger", før jeg plutselig bråvåker av at frokostserveringen var i gang.. Et rundstykke med henholdsvis Cheddar og jordbærsyltetøy, bringebæryoughurt appelsinjuice og te, ble en grei nok start på dagen.
Crewet denne gangen var nok i all hovedsak dansker, etter å ha vært forholdsvis norskt på bortoverturen.. Savnet rundene med vann og Twist fra turen bort, men de gjør kanskje ikke så mye ut av det på en nattflight? Men jeg må allikevel si at crewet på turen bort imponerte mest..
Det ble landing på CPH i en ganske grei cross-wind.. Gøy med nesekamera da, gitt :colgate:
Framme på CPH, hvor man jaggumeg måtte gjennom en ny security, og her peip det jaggumeg og.. Enten så har jeg noe metall på meg som jeg ikke vet om, eller så hadde damen i kontrollen lyst på meg.. (Ble litt kropopsvisitasjon ja..).
Før boarding på SK1458, med LN-RPK, oppdaget jeg at den hyggelige innsjekkingsagenten i SEA ikke var så hyggelig allikevel: 24E anyone? Midtsete på bakerste rad in en 736.. Var allikevel ikke verre enn at damen som hadde 24F faktisk ville sitte i midten, så da ble det vindu på meg..
Ble en rolig tur opp til OSL, med lading på 01R.. Kofferten kom, litt sånn etterhvert.. Fikk den med meg, og ringte Speedy (som eide en del av tingene i kofferten..). Han og Mountaindew var da og hentet biler, og jeg trodde planen var at Speedy skulle kjøre meg ned til FedEx, hvor bilen min stod.. Han hadde selvsagt kjørt hjem, slik at jeg, Mountaindew, C172 og en haug med bagasje, presset oss inn i en knøttliten Mazda..
Men vi kom oss ned til bilen min, og etter en "pit-stop" hos Speedy for å levere kofferten, kom jeg til slutt hjem...
AirbusTrond
21-01-2008, 22:30
Finfin rapport. Litt synd du gikk glipp av biz. En annen gang kanskje...Ellers høres ikke belegget imponerende ut når det stadig er folk som får fire seter for seg selv?