VoiceCom
27-11-2007, 23:35
Denne turen til Hong Kong ble planlagt bare noen uker tidligere så det var ikke så mange ledige plasser ledig østover, og det ble BA som passet best mhp plass i Business, avgangstider og lignende. Det passet meg egentlig bra siden jeg ikke har fløyet BA long-haul på 20 år…
En uke før avgang så jeg i et info-brev fra BA at de hadde en kampanje hvor man kunne få gratis oppgradering av en vei fra Business til FIRST dersom det var plasser tilgjengelig. Jeg var ikke sen om å kontakte reiseselskapet, og ja – det var mulig å oppgradere! Tiden ble så benyttet flittig til å studere web-sidene til BA samt lese trip-rapporter på FlyerTalk og airliners.net for å finne ut hva jeg kunne vente meg. Man skal da glede seg til en FIRST opplevelse, i hvert fall for FIRSTe gang :)
17NOV07
BA0767 OSL-LHR 1710-1835
A321 Sete 3A J-klasse
Sjekket inn på nett 24 timer før avgang selv om det ikke var stort å vinne på det. Seter hadde jeg allerede valgt under ”Manage my booking” en stund før det. Prøvde å spise så lite som mulig den dagen for jeg ville være sulten til måltidet om bord i FIRST senere på dagen.
Møtte opp nystriglet og pen i tøyet et par timer før avgang. Ingen kø i Business innsjekk på OSL hvor jeg leverte fra meg bagasjen. Den ble pyntet med PRIORITY tag samt en RUSH tag for overføring på LHR fra terminal 4 til terminal 1. Tydelig at de 3 1/2 timene transit på LHR regnes som knapp tid for bagasje.
Liten kø i security. Tok så en tur i OSL lounge, som jeg finner ganske behagelig. Sjelden vedlig overfyllt, og greit nok utvalg for meg. De har ofte en ganske god kyllingsalat man kan knaske på med en god dressing. Utsikten er dessverre på ”feil” side, men man ser utover noen av utenlandsgatene (dvs de på ”innsiden”). Der så jeg til min overraskelse to RYANAIR maskiner – tydelig at det var tåke på Torp. Opp med PC’en og jeg fikk dette raskt bekreftet på SCANAIR forum.
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKong07/HongKong-01.jpg
To RYANAIR haler kan skimtes på dette dårlige bildet
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKong07/HongKong-02.jpg
OSL loungen
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKong07/HongKong-03.jpg
OSL loungen
Gikk ned til non-Schengen i god tid. Grei og rask boarding på gate 51, og jeg fant plassen min i sete 3A. BA har 2+3 seating i business men det er ekstra godt mellomrom mellom A og C setet så jeg hadde plass nok å boltre meg på siden også sete 3C var ledig. Det var 9 rader med business i dag med ca 40% belegg her. Så vidt jeg kunne skimte bakover i de lavere klasser var det ganske tomt.
Pushback 10 minutter før annonsert avgangstid siden alle var på plass. Deretter taxi hele veien rundt til 01L. Siden vi var lette ble det avgang fra A3 med takeoff klokken 17:12.
I luften ble det ganske snart en runde servering av drikke samt varme håndklær, og deretter mat. Man kunne her velge mellom ”Greek Salad” eller ”Prawns with rice”. Jeg valgte rekene som jeg fikk med ostefat samt Cappucinomousse til, samt en flaske hvitvin – eller to…
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKong07/HongKong-04.jpg
Kom på etterhvert at jeg burde ta bilde av maten – derfor litt halvspist porsjon
Etter en obligatorisk runde i holding på vei inn til LHR landet vi på 27L klokken 19:15 og takset så til vår stand 451. Vi var 15 minutter før rutetid, og det var de tydeligvis ikke klare for på LHR. Det var derfor ikke noe bakkemannskap tilstede. Dette var i tillegg en fjernstand så vi trengte både trapp og buss. Dette kom på plass først etter 20 minutter! Ganske dårlig.
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKong07/HongKong-05.jpg
Bilde av en BA 747 tatt fra bussen
Den 10-minutters bussturen endte ved T4 og så startet langturen til T1. Opp og ned og bort og frem en masse ganger. Deretter ny buss til T1, gjennom Flight Connection senteret og videre opp og ned og så gjennom security. Der fantes det en Fast Track for business og folk med flotte kort, men den var selvsagt ikke bemannet denne kvelden :(. Derfor ble det drøye 10 minutter i kø med det noen her betegner som ”de uvaskede masser”.
Vel fremme i T1 ble en ny skjorte rask innkjøpt hos PINK, og deretter satte jeg nesen mot BAs FIRST lounge. Første stopp var Elemis Travel Spa hvor både business og FIRST passasjerer kan få 15 minutters gratis behandling. Jeg bestilte meg en ryggmassasje og fikk beskjed om å komme tilbake til min time 30 minutter senere, dvs klokken 20:00.
Inne i FIRST loungen var det ganske fullt og ingen ledige plasser i Champagne bar. Satte meg derfor i sofa-avdelingen. Denne avdelingen var det ikke noe spesielt med – lignet på alle andre business-lounger. Utvalget var nok kanskje litt bedre, både i selvbetjeningshyllene, men også det at man kan bestille varmmat fra kjøkkenet. Menyer lå utdelt på bordene.
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKong07/HongKong-06.jpg
FIRST loungen
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKong07/HongKong-07.jpg
FIRST loungen
I Spa-avdelingen hadde jeg 15 minutters deilig rygg-behandling. Disse behandlingene er med klærne på, og man sitter enten i liggestol, eller foroverlent i massasjestol avhengig av type behandling du har valgt. Jeg valgte en foroverlent versjon med en behandling som skulle være avslappende. Det var den også – så avslappende at jeg omtrent falt i søvn på slutten.
Deretter gikk turen til Champagne Bar som nå var blitt betraktelig tommere. Mitt fly var siste langdistanse-fly ut fra T1 den kvelden, så det var nok årsaken til at det ikke var så mye folk der. Jeg koste meg en stund med et par glass 1995-årgang Champagne (tror det var Charles Heidsieck blanc des Millenaires 1995) før det ble annonsert at boarding på BA027 hadde startet.
17NOV07
BA027 LHR-HKG 2155-1750
B744 Sete 4A A-klasse
Vi var en liten håndfull folk som toget fra loungen mot gate 25. Der kikket en mann på våre boardingpass før han sendte oss videre til gate 25b hvor business og FIRST hadde egen boarding. Alle boardet imidlertid gjennom samme flydøren – dvs dør 1. Damen i døren lyste opp da hun så mitt boardingpass og viste meg umiddelbart til mitt sete. Deilig følelse å ta til venstre når man kommer inn i flyet, og se alle som misunnelig kikker inn i FIRST kabinen før de tar til høyre og går bakover i flyet.
BA har 1+2+1 seating i FIRST, men det er kun 2 rader med 2 seter. Tilsammen er det 14 seter her, og i dag var det kun ett sete ledig. Kabinen var litt mindre enn jeg hadde ventet meg, men det var selvsagt likevel god plass i setene. De er utformet så man sitter ganske privat uten å bli sett eller se så mange andre. Det er imidlertid trangt i gangen mellom setene og ikke plass til noen trolley.
Se http://www.airliners.net/open.file/0823581/M/, http://www.airliners.net/open.file/0571106/M/ og http://www.airliners.net/open.file/0362328/M/ for noen bilder fra kabinen og setene. Det finnes også andre bilder på airliners.net.
Jeg hadde bare såvidt fått sunket ned i setet før en kvinnelig FA var på plass for å ta imot bestilling av drikke. Et glass champagne var på sin plass syntes jeg. Man får vel si som Ole Paus: ”Man bli’kke børsten av litt sjampis mot tørsten”. Noen nøtter fikk vi også – i glass-skål selvsagt.
Man lurer jo litt på hva slags folk som reiser FIRST – hadde kanskje forventet en stor andel gråhårede menn med silkeskjerf. Men det var faktisk en variert forsamling. I de to to-seterne var det en mor og datter i den ene (litt posh stil med mye gull-smykker) og to business-folk fra Tyskland i de to andre. De var antagelig opprinnelig fra Algerie eller noe slikt. De snakket i hvert fall fransk med den mannlige FA (som var fransk). Ellers var det to forholdsvis unge damer i 30-årene som reiste alene, et par normale herrer i 40-årene (som meg :) ) og selvsagt noen med litt mer grått hår. Så ingen silkeskjerf... Alt i alt en ganske normal forsamling.
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKong07/HongKong-08.jpg
Sjampis, nøtter samt pysj og amenity kit. Merk den gode plassen på hyllen mot vinduet.
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKong07/HongKong-09.jpg
Passerer knyttenevetesten – med glans :)
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKong07/HongKong-11.jpg
I setet lå allerede teppe, støydempende hodetelefoner, tøfler og ”amenity kit”. Dette kit’et var en liten bag med glidelås, med sokker, øreplugger, skylapper, tannbørste og –krem samt diverse kremer oppi. Merkelig nok var det ingen kam der. Like etter ble jeg også tilbudt en pyjamas (eller ”Sleeper Suit” som BA kaller det). Det var flere som raskt forsvant inn på toalettet og skiftet til pysj allerede før avgang. Men siden jeg vet at avgang og landing er de mest kritiske fasene så gjør jeg ikke det. Om vi kjører av rullebanen skal jeg forlate flyet med sko og klær på!
Like før avgang ble det også tatt opp bestilling av hvilke drinker vi ønsket å få etter avgang. Jeg gikk for en GT med is. FA i FIRST var to voksne damer og en mørkhudet franskmann. Alle tre veldig behagelige og vennlige i stilen. De tiltalte meg også mange ganger ved navn. Slik jeg forstår det har FA som skal jobbe i FIRST spesielle kurs.
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKong07/HongKong-10.jpg
Kanapeene vi fikk etter avgang - med en GTI
En uke før avgang så jeg i et info-brev fra BA at de hadde en kampanje hvor man kunne få gratis oppgradering av en vei fra Business til FIRST dersom det var plasser tilgjengelig. Jeg var ikke sen om å kontakte reiseselskapet, og ja – det var mulig å oppgradere! Tiden ble så benyttet flittig til å studere web-sidene til BA samt lese trip-rapporter på FlyerTalk og airliners.net for å finne ut hva jeg kunne vente meg. Man skal da glede seg til en FIRST opplevelse, i hvert fall for FIRSTe gang :)
17NOV07
BA0767 OSL-LHR 1710-1835
A321 Sete 3A J-klasse
Sjekket inn på nett 24 timer før avgang selv om det ikke var stort å vinne på det. Seter hadde jeg allerede valgt under ”Manage my booking” en stund før det. Prøvde å spise så lite som mulig den dagen for jeg ville være sulten til måltidet om bord i FIRST senere på dagen.
Møtte opp nystriglet og pen i tøyet et par timer før avgang. Ingen kø i Business innsjekk på OSL hvor jeg leverte fra meg bagasjen. Den ble pyntet med PRIORITY tag samt en RUSH tag for overføring på LHR fra terminal 4 til terminal 1. Tydelig at de 3 1/2 timene transit på LHR regnes som knapp tid for bagasje.
Liten kø i security. Tok så en tur i OSL lounge, som jeg finner ganske behagelig. Sjelden vedlig overfyllt, og greit nok utvalg for meg. De har ofte en ganske god kyllingsalat man kan knaske på med en god dressing. Utsikten er dessverre på ”feil” side, men man ser utover noen av utenlandsgatene (dvs de på ”innsiden”). Der så jeg til min overraskelse to RYANAIR maskiner – tydelig at det var tåke på Torp. Opp med PC’en og jeg fikk dette raskt bekreftet på SCANAIR forum.
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKong07/HongKong-01.jpg
To RYANAIR haler kan skimtes på dette dårlige bildet
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKong07/HongKong-02.jpg
OSL loungen
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKong07/HongKong-03.jpg
OSL loungen
Gikk ned til non-Schengen i god tid. Grei og rask boarding på gate 51, og jeg fant plassen min i sete 3A. BA har 2+3 seating i business men det er ekstra godt mellomrom mellom A og C setet så jeg hadde plass nok å boltre meg på siden også sete 3C var ledig. Det var 9 rader med business i dag med ca 40% belegg her. Så vidt jeg kunne skimte bakover i de lavere klasser var det ganske tomt.
Pushback 10 minutter før annonsert avgangstid siden alle var på plass. Deretter taxi hele veien rundt til 01L. Siden vi var lette ble det avgang fra A3 med takeoff klokken 17:12.
I luften ble det ganske snart en runde servering av drikke samt varme håndklær, og deretter mat. Man kunne her velge mellom ”Greek Salad” eller ”Prawns with rice”. Jeg valgte rekene som jeg fikk med ostefat samt Cappucinomousse til, samt en flaske hvitvin – eller to…
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKong07/HongKong-04.jpg
Kom på etterhvert at jeg burde ta bilde av maten – derfor litt halvspist porsjon
Etter en obligatorisk runde i holding på vei inn til LHR landet vi på 27L klokken 19:15 og takset så til vår stand 451. Vi var 15 minutter før rutetid, og det var de tydeligvis ikke klare for på LHR. Det var derfor ikke noe bakkemannskap tilstede. Dette var i tillegg en fjernstand så vi trengte både trapp og buss. Dette kom på plass først etter 20 minutter! Ganske dårlig.
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKong07/HongKong-05.jpg
Bilde av en BA 747 tatt fra bussen
Den 10-minutters bussturen endte ved T4 og så startet langturen til T1. Opp og ned og bort og frem en masse ganger. Deretter ny buss til T1, gjennom Flight Connection senteret og videre opp og ned og så gjennom security. Der fantes det en Fast Track for business og folk med flotte kort, men den var selvsagt ikke bemannet denne kvelden :(. Derfor ble det drøye 10 minutter i kø med det noen her betegner som ”de uvaskede masser”.
Vel fremme i T1 ble en ny skjorte rask innkjøpt hos PINK, og deretter satte jeg nesen mot BAs FIRST lounge. Første stopp var Elemis Travel Spa hvor både business og FIRST passasjerer kan få 15 minutters gratis behandling. Jeg bestilte meg en ryggmassasje og fikk beskjed om å komme tilbake til min time 30 minutter senere, dvs klokken 20:00.
Inne i FIRST loungen var det ganske fullt og ingen ledige plasser i Champagne bar. Satte meg derfor i sofa-avdelingen. Denne avdelingen var det ikke noe spesielt med – lignet på alle andre business-lounger. Utvalget var nok kanskje litt bedre, både i selvbetjeningshyllene, men også det at man kan bestille varmmat fra kjøkkenet. Menyer lå utdelt på bordene.
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKong07/HongKong-06.jpg
FIRST loungen
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKong07/HongKong-07.jpg
FIRST loungen
I Spa-avdelingen hadde jeg 15 minutters deilig rygg-behandling. Disse behandlingene er med klærne på, og man sitter enten i liggestol, eller foroverlent i massasjestol avhengig av type behandling du har valgt. Jeg valgte en foroverlent versjon med en behandling som skulle være avslappende. Det var den også – så avslappende at jeg omtrent falt i søvn på slutten.
Deretter gikk turen til Champagne Bar som nå var blitt betraktelig tommere. Mitt fly var siste langdistanse-fly ut fra T1 den kvelden, så det var nok årsaken til at det ikke var så mye folk der. Jeg koste meg en stund med et par glass 1995-årgang Champagne (tror det var Charles Heidsieck blanc des Millenaires 1995) før det ble annonsert at boarding på BA027 hadde startet.
17NOV07
BA027 LHR-HKG 2155-1750
B744 Sete 4A A-klasse
Vi var en liten håndfull folk som toget fra loungen mot gate 25. Der kikket en mann på våre boardingpass før han sendte oss videre til gate 25b hvor business og FIRST hadde egen boarding. Alle boardet imidlertid gjennom samme flydøren – dvs dør 1. Damen i døren lyste opp da hun så mitt boardingpass og viste meg umiddelbart til mitt sete. Deilig følelse å ta til venstre når man kommer inn i flyet, og se alle som misunnelig kikker inn i FIRST kabinen før de tar til høyre og går bakover i flyet.
BA har 1+2+1 seating i FIRST, men det er kun 2 rader med 2 seter. Tilsammen er det 14 seter her, og i dag var det kun ett sete ledig. Kabinen var litt mindre enn jeg hadde ventet meg, men det var selvsagt likevel god plass i setene. De er utformet så man sitter ganske privat uten å bli sett eller se så mange andre. Det er imidlertid trangt i gangen mellom setene og ikke plass til noen trolley.
Se http://www.airliners.net/open.file/0823581/M/, http://www.airliners.net/open.file/0571106/M/ og http://www.airliners.net/open.file/0362328/M/ for noen bilder fra kabinen og setene. Det finnes også andre bilder på airliners.net.
Jeg hadde bare såvidt fått sunket ned i setet før en kvinnelig FA var på plass for å ta imot bestilling av drikke. Et glass champagne var på sin plass syntes jeg. Man får vel si som Ole Paus: ”Man bli’kke børsten av litt sjampis mot tørsten”. Noen nøtter fikk vi også – i glass-skål selvsagt.
Man lurer jo litt på hva slags folk som reiser FIRST – hadde kanskje forventet en stor andel gråhårede menn med silkeskjerf. Men det var faktisk en variert forsamling. I de to to-seterne var det en mor og datter i den ene (litt posh stil med mye gull-smykker) og to business-folk fra Tyskland i de to andre. De var antagelig opprinnelig fra Algerie eller noe slikt. De snakket i hvert fall fransk med den mannlige FA (som var fransk). Ellers var det to forholdsvis unge damer i 30-årene som reiste alene, et par normale herrer i 40-årene (som meg :) ) og selvsagt noen med litt mer grått hår. Så ingen silkeskjerf... Alt i alt en ganske normal forsamling.
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKong07/HongKong-08.jpg
Sjampis, nøtter samt pysj og amenity kit. Merk den gode plassen på hyllen mot vinduet.
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKong07/HongKong-09.jpg
Passerer knyttenevetesten – med glans :)
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKong07/HongKong-11.jpg
I setet lå allerede teppe, støydempende hodetelefoner, tøfler og ”amenity kit”. Dette kit’et var en liten bag med glidelås, med sokker, øreplugger, skylapper, tannbørste og –krem samt diverse kremer oppi. Merkelig nok var det ingen kam der. Like etter ble jeg også tilbudt en pyjamas (eller ”Sleeper Suit” som BA kaller det). Det var flere som raskt forsvant inn på toalettet og skiftet til pysj allerede før avgang. Men siden jeg vet at avgang og landing er de mest kritiske fasene så gjør jeg ikke det. Om vi kjører av rullebanen skal jeg forlate flyet med sko og klær på!
Like før avgang ble det også tatt opp bestilling av hvilke drinker vi ønsket å få etter avgang. Jeg gikk for en GT med is. FA i FIRST var to voksne damer og en mørkhudet franskmann. Alle tre veldig behagelige og vennlige i stilen. De tiltalte meg også mange ganger ved navn. Slik jeg forstår det har FA som skal jobbe i FIRST spesielle kurs.
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKong07/HongKong-10.jpg
Kanapeene vi fikk etter avgang - med en GTI