PDA

View Full Version : Litt OT: Sjefene går fra GO

MD11
27-11-2007, 16:50
Dramatisk mye lavere omsetning i GONOW enn forventet:

http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article985833.ece

LN-MOW
27-11-2007, 17:26
Hmm ... betenkelig at Indre Oestfold har mer suksess med fotballreiser enn GO med sine opplevelsesreiser ..

Var litt smaaskeptisk til konseptet fra starten - det er litt for lite volumkonsentrert .. litt for 'spesielt' ... og naar de i tillegg mister viktig distribusjon ..

Farmer
27-11-2007, 17:36
Dette var ventet og ingen bombe at ikke dette tok av.. i alle fall sett fra mitt utsiktstårn.
Online kundene ønsker ikke å bli "pakket" inn i låste og tildels rigide opplegg som ikke gir noen merverdi i form av enklere bookingkonsept eller betydelig lavere priser enn hva de kan pakke selv på ett eller flere nettsteder.
Vi vet i dag at i snitt sjekker en kunde 3,5 forskjellige nettsteder før reisen kjøpes. Skal man i tillegg booke hotell legges det til ytterligere 3-4 nettsteder og kunden gjør sitt valg basert på beste personlige pakke som da er vurdert ut fra tidspunkt , pris, selskap man skal fly med, hotellpris, hotellokasjon og ikke minst i henhold til de behov som finnes på akkurat den unike reisen.
Sett ut fra disse kriterier har jeg vansker med å se hva slike konsept som det GO kommer med kan tilføre kundenes behov.
Stadig flere mennesker blir mer og mer bevandret i hvordan man finner de mest passende reiseopplegg for sine behov, og min spådom er at stadig flere ønsker å sy sammen egne pakker i framtiden, uten at det skal p(r)akkes på dem av aktører som skal sette opp dette på forhånd, med tildels kompliserte bookingsider med veldig mange kriterier innebygd.

FlightDeck
27-11-2007, 17:38
Ikke så veldig overraskende. Hele konseptet er ikke akkurat fremtidsrettet: folk er ikke interessert i dyre pakkereiser nå, folk liker å sette sammen reisene sine selv. Tipper at det er flere som må gå og at hele sjappa legges ned.

CK
27-11-2007, 18:17
jeg kan bekrefte iallefall deler av FlightDecks spådom. Undertegnede - forretningsutvikler og nyutnevnt Salg- og markedssjef fikk oppsigelsen i dag. Dette er ikke moro, men det har vært en spennende tid. Nå blir organisasjonen skalert kraftig ned. Det er vel det eneste som hjelper for å muligens få skuta på rett kjøl.

Jeg kjøper ikke helt Farmer'ns argumenter om at folk vil pakke selv. Det er en del mangler med gonow.no, men det som fungerer veldig bra er faktisk dynamisk pakking av fly og hotell i samme bestilling. Det funker, og det selger. Mange er lei av å lete rundt, og ofte vil det faktisk lønne seg.

Utover dette tror jeg ikke jeg skal kommentere saken ytterligere. Nå må jeg ut og søke jobb!

TCAS
27-11-2007, 18:47
Høres kjedelig ut CK - så lykke til med jobbsøking igjen!

Jeg kjøper godt Farmer sine argumenter, og hadde heller ikke veldig tro på konseptet da det startet opp. Folk setter mer og mer sammen sine reiser selv. Shopper litt her, litt der, og får så et produkt som passer en selv best. Å kjøpe en pakke vil så og si alltid bety at man sitter med noen faktorer som ikke passer inn i det man egentlig ønsker.

Har ved noen anledninger vært innom Go for å se om de har noen interessante pakker, og deretter sammenlignet med egne søk på forskjellige nettsider, og har ikke funnet ut at de har vært spesielt konkurransedyktige på pris. Dessverre for Go.

(PS! Blir det endringer i husreglene på forumet nå slik at vi igjen kan spre ville rykter om SAS? ;) )

seilfly
27-11-2007, 18:48
Jeg snakker kun for meg selv; jeg ville foretrukket å velge alt på ett sted*. -så kan andre heller få leke hobbyreisebyrå om de vil finne fram til fly, hotell og liknende på egen hånd på forskjellige internettsider...

*) med alt på ett sted mener jeg innen samme bestillingstjeneste, ikke alt spikret i samme pakke.

view
27-11-2007, 18:54
Oj, det hørtes ut som en drøy melding å få CK, ikke særlig moro det der. Regner med det ordnet seg raskt for deg da, god erfaring osv.

Synd med Gonow, men jeg har vært litt skeptisk til Reitan som distribusjonskanal. Hadde det virkelig tatt av med salg gjennom 7Eleven, Narvesen, Rema 1000? Kanksje det bare er jeg som ikke kicker på det. Internett derimot er jo tingen, har tittet litt innom Gonow siden noen ganger, men det har aldri blitt til bestilling. Jeg er av de som liker å sette sammen reisen selv, men ser at det har vært en del interessante pakker til gode priser. Faktisk blitt litt inspirert der til å sette sammen egne reiser :rolleyes:

TCAS
27-11-2007, 18:58
Vet ikke om det er artikkelen som er dårlig, men var det virkelig planlagt at den flatskjermprofileringen i butikkene skulle ha så mye å si for GOnow? Eller skulle dette være terminaler hvor man også kunne kjøpe reiser?

view
27-11-2007, 19:03
Mener å huske fra lanseringen at det var touchskjermer med betalingsløsning, hvor man kunne få info og bestille, som skulle rulles ut i Reitan sine distribusjonskanaler.

MD11
27-11-2007, 19:50
Det er et ordtak som heter skomaker bli ved din lest. Reitan kan matvarer, ikke reiser. Lykke til med jobbsøking CK!

TheDane
27-11-2007, 21:08
Køber heller ikke Farmers input. Alle internationelle undersøgelser viser at dynamisk pakketering er det hurtigst stigende område indenfor online rejsebureau drift i dag. Dette støttes at det faktum at alle større aktører Expedia, Travelocity, Orbitz osv sælger flere og flere pakkerejser til fordel for kun fly, kun hotel osv. Men for at lykkes kræves det naturligvis at man har konkurrencedygtige priser både på fly, hotel og andre produkter. Sidst men ikke mindst får kunden ofte en bedre pris som CK også nævner i kraft at man man kan benytte IT/TOP flypriser (specielle lave flypriser som skal sælges i en pakke inkl. mindst et andet produkt hvor flyprisen ikke kan ses seperat) og nogle gange også specielle hotelpriser efter nogenlunde samme koncept som med flypriserne.

Problemet for GONOW tror jeg derimod har været at det kræver meget tid for at arbejde sig ind på et marked som er mere end fly+hotel, nemlig oplevelser. Dertil kommer at jeg har svært ved at se volume fordelene for GONOW. For selvom du sælger "special" produkter indenfor oplevelsesrejser, så skal der forsat ganske store volumer til for det kan løbe rundt, som en anden også var inde på. Ellers forsvinder indtjeningen hurtigt i produktionsomkostninger med kontraktering, håndtering osv.

Men er ked af dette på CK's vegne. Held og lykke med jobsøgningen.

TCAS
27-11-2007, 21:36
Hva ligger i "dramatisk mye lavere" når det gjelder omsetning? Hvis omsetningen var beregnet til 500-700 millioner i 2008, hva ligger den da på i år? 30 millioner?

FlightDeck
27-11-2007, 22:00
At diverse flyselskaper og nettreisebyråer gjør det mulig for folk å bestille både fly, hotell, leiebil, billetter til opplevelser, med mer betyr ikke nødvendigvis at folk vil ha et slikt tilbud. Det betyr i større grad at flyselskapene og nettreisebyråene ser at folk er relativt utro og bruker ulike tjenester når de bestiller reiser. Dette utroskapet ønsker de å gjøre noe med ved å samle alt på et sted. Det gjør at de igjen kan tjene mer penger. At folk faktisk velger å bestille alt på et sted er en annen sak.

seilfly
27-11-2007, 22:05
Utro og utro fru blom. Først og fremst er det selskapet som burde være tro mot kunden.

Utflyttet
27-11-2007, 22:51
For å snakke for meg selv, jeg bruker et reisebyrå, og jeg kjører alt jeg kan igjennom de. Først og fremst fordi jeg da får ett kontakt-punkt for mine behov og noen som kjenner meg nok til at jeg vet jeg kan få løst mine mer rare saker greitt. Jeg gjør gjerne all research selv og sender bare ferdig oppsett av flighter og fare basis, hoteller og romkategorier, etc, det er jo ofte halve moroen. Men så er jeg kansje veldig lite representativ for gjennomsnittsnordmannen.

-A

Martin
27-11-2007, 22:57
Jeg var så vist i kontakt med et reisebyrå ifm. min forrige USA-tur, men fant fort ut at det var morsommere å ordne ting selv.. Nå er jeg i full gang med neste års tur. Reiseplanlegging- og bestilling er rett og slett GØY!!!

litt-amatør
27-11-2007, 23:15
Synd dette, men jeg har hatt problemer med å se hvordan distribusjonskanalen gjennom REitan-nettverket kunne bli suksess. Såpass omfattende bestillinger foretas vel ikke så ofte i en butikk, men heller i ro og mak hjemme?

Jeg har også vært inne på sidene men det har aldri blitt til at jeg bestilte, man sjekker andre steder også blir det andre steder.

sail4fun
14-01-2008, 07:36
Reitans reisefiasko Det ble en bråstopp for SAS` og Reitans reisesatsning GoNow.
http://www.na24.no/naeringsliv/article1535684.ece

CK
14-01-2008, 08:32
Note to self: ALDRI bli tatt bilde av mens du dytter et transportmiddel....
http://e24.no/multimedia/archive/00675/_M-OKO-1Go1401_jpg_675338v.jpg
(Foto: Svein Erik Furulund ), hentet fra NA24

TCAS
14-01-2008, 11:24
GO trenger litt dyttehjelp ja....

Tommy777
14-01-2008, 20:51
Synd aa hoere, CK.. Jeg hadde tro paa konseptet. At det er marked for noe slikt er det ingen tvil om. Reitan distribusjon derimot var jeg litt mer skeptisk til.

Jeg reiste ofte til slike events med jobben i Norge planlagt av evnent selskaper, alt fra Formel 1, VM i Skreifiske loep til Premier/Champions league kamper. Da er GO virkelig et alternativ. Uansett hvor mye du planlegger, klarer du ikke aa faa tak i gode billetter til slike events, samt er man mange er det mye enklere aa laa profesjonelle ta seg av leie av baater, bil, rorbu, samt organisere gruppebilletter, hoteller etc.

Et godt eksempel var ligacup finalen i Cardiff for et par aar siden tilbake. To av mine kompiser kjoepte en pakke fra event travel selskapet firmaet mitt bruker, passe dyrt, men ikke kjempe, opplegget var dog spikret. To andre kompiser kjoepte egne billetter med Ryanfjoes, billig hotell laaaangt unna Cardiff og reiste uten billetter til kampen. Masse stress aa komme seg fra STN, de bodde 70 pund med taxi unna stadion og da de skulle kjoepe billetter paa svarteboersen kosta billettene 1000 pund.. Det ble kamp paa puben for dem.

Opplevelser er ogsaa i stoetet naa. Man kan ikke sammenligne det GO tilbyr med de man kan planlegge selv. Vi snakker jo ikke om aa bestille et par flybilletter og noen hoteller, det kan hvem som helst gjoere.

Det er dog beklagelig at selskapet ikke fikk mer tid paa seg foer slike drastiske tiltak.

Lykke til i jobbjakten, CK!!! :)

DCHalvorsen
14-01-2008, 21:59
Sjøl har jeg det som hobby å organisere reisene mine helt selv via nettet, gjerne helt ned til detaljnivå hvordan jeg skal komme meg like frem til hotellet med kollektivtrafikken, linjenummer, billettype, avgangstider osv.

Når jeg ser på folk flest rundt meg, så er det mye usikkerhet. Mange klarer fint å bestille både flybilletter og hotellovernattinger for en langweekend i utlandet, så usikkerheten består som oftes i om de har fått de billigste billettene og de beste overnattingsstedene, og hvordan de nå skal komme seg fra f.eks. Schönefeld flyplass til det vestlige Berlin uten å betale en formue i taxi.

Martin
14-01-2008, 22:05
Sjøl har jeg det som hobby å organisere reisene mine helt selv via nettet, gjerne helt ned til detaljnivå hvordan jeg skal komme meg like frem til hotellet med kollektivtrafikken, linjenummer, billettype, avgangstider osv.

Jøss!!! :drunk: Finnes det flere av oss? Trodde jeg var smågal, jeg, som satt og utforsket t-banenettene i USA et halvt år før jeg reiste over i sommer.

Someone
14-01-2008, 22:06

Når jeg ser på folk flest rundt meg, så er det mye usikkerhet. Mange klarer fint å bestille både flybilletter og hotellovernattinger for en langweekend i utlandet, så usikkerheten består som oftes i om de har fått de billigste billettene og de beste overnattingsstedene, og hvordan de nå skal komme seg fra f.eks. Schönefeld flyplass til det vestlige Berlin uten å betale en formue i taxi.

Jo det er en ting, men man må skille mellom slike reiser og mer events, som Tommy beskriver, og som krever mer profesjonelle organisører da det kan være en stor jobb.

LN-KOG
14-01-2008, 22:19
Jo det er en ting, men man må skille mellom slike reiser og mer events, som Tommy beskriver, og som krever mer profesjonelle organisører da det kan være en stor jobb.

Å? Been there, done that and some ASSHOLE stole the credit ! :angry:

Isbamse
15-01-2008, 08:14
Jøss!!! :drunk: Finnes det flere av oss? Trodde jeg var smågal, jeg, som satt og utforsket t-banenettene i USA et halvt år før jeg reiste over i sommer.

Du er nok smågal, men i godt selskap ;) Vi her på forumet er nok mer enn gjennomsnittlig interessert/kvalifisert i å lete opp sånt. Selv hadde jeg oversikt over T-banenettet og toget til flyplassen i Wien lenge før jeg skulle på konferanse der i vår...

CK
14-02-2008, 09:24
og i dag kom denne inn i mailboksen:

SAS overtar GO

SAS kjøper Reitangruppens aksjer i reiseselskapet GO, og blir dermed hovedaksjonær i selskapet. Distribusjonsavtalen mellom GO og Reitangruppen fortsetter som før.

GO ble lansert i det norske markedet i mai 2007, og selger reiseopplevelser gjennom nettstedene til SAS og AVIS/Budget samt www.gonow.no. Siden lanseringen har GO erfart at endringsvilligheten i markedet ikke har vært på høyde med selskapets ambisjoner. Ledelsen og styret valgte derfor i høst å tilpasse virksomheten i tråd med dette. Nå gjennomføres siste ledd i denne omstruktureringen, ved at SAS overtar som hovedaksjonær

- Grepet vi tar på eiersiden nå, er et ledd i en rendyrking av kompetanse og fokus, sier Robin Kamark, senior Vice President Airline Commercial i SAS, og styremedlem i GO. Kamark sier at SAS kan reiseliv og det er naturlig for selskapet å ta full kontroll i den videre utviklingen av GO. Samtidig er distribusjonssamarbeidet med Reitangruppen meget viktig for SAS.

Reitangruppen sier at på bakgrunn av den meget sterke utviklingen av deres kjernevirksomhet har Reitan besluttet å tone ned sitt engasjement i mindre relatert virksomhet. Som en følge av dette avvikles virksomheten i selskapet Reitan Venture. Det er derfor også naturlig at Reitan overlater den videre utviklingen av konseptet og selskapet GO til SAS.

- Selv om GO har fått en tøffere start enn forventet, har vi fortsatt tro på konseptet, sier Kamark, og slår fast at samarbeidet med Reitangruppen om distribusjon er en viktig forutsetning for suksess.

SAS Group Corporate Communications

For mer informasjon
Robin Kamark Senior Vice President Airline Commercial, SAS Tlf. +46 (0)70 997 2424

BU662
14-02-2008, 10:10
Man kan bare undre seg.

SAS kjöper seg opp til 100% i GO. Kanskje blir det slik at Reitan vil ha kvitted seg som helst. Skulle dette bety slutt for GO, tror jeg ville Reitan har vaert villige a ga selskap i dass. Mens det var SAS trolig ikke og sa kjöper de seg en ny problem-barn.

Ser man litt over til kontinent sa ser man at disse selskaper som oppfatter dette som sitt hoved-aktivitet, har slitt mest i de siste arene. Ser pa TUI Group og deres nedgradering som er i gang. Pakketurer er en produkt som ble populaer i de 80s og 90s, mens verden ruller videre.

Lavpris-selskaper spiser en god del av kaka, samtidlig har den vannlige Per og Ola Nordmann laert seg de grunnkunnskaper av en CRS og er istand a booke selv via kanaler som WIAS. All dette spiser opp denne kaka som GO egentlig ville ha.

La oss si nok en ting. Produkter som GO har offerert. Dette de tilbyd til Berling og Rosinbomber-turer, sorry guys, mens Berlin har langt mere og langt spennende ting a tilby enn a fly i en gammeldagens fly. GO har en god del bommet med dette som de tilby som pakke-tilgave til SAS sine flyreiser. Derfor gikk det ikke som det skulle.

TCAS
14-02-2008, 10:42
Uffda SAS....hvordan passer et slikt oppkjøp inn i "Strategi 2011"? Kjøpe seg problemer og et produkt som det kan virke som svært få har tro på.

MD11
14-02-2008, 20:20
SAS overtar reisefiaskoen GO, ut med Reitan:

http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1029393.ece