PDA

View Full Version : Bergen - Seattle - Bergen med KLM/NWA del 1 og 2

LN-AFG
25-11-2007, 12:09
Nok en gang går turen til Seattle, men denne gangen er det litt spesielt, da jeg skulle i bryllup til en av mine beste kompiser som er fra og bor i Seattle.

Pga SAS litt problemfylte tid med en drøss Q400 på bakken og dertil reduksjon i schedule fra 6 til 5 daglige på BGO-CPH ruten, fant jeg ut at KLM/NWA var beste alternativ på reisen. I tillegg var det plent umulig å få reise direkte hjem fra Seattle med SAS, på ønsket hjemreisedag som var Black Friday (dagen etter Thanksgiving). Så dermed var det enda en grunn til at KLM/NWA var beste selskap.

15. Nov. BGO-AMS KL1184 B737-400 avg 06:30 (gjesp)
Sjekket inn på nettet og fikk sete 04A rett bak C-klasse. Denne avgangen er minuset med å reise med KLM, flyet går alt for tidlig noe som gjør at en må vente flere timer i AMS på at flyet skal gå videre til SEA. Denne gangen bestemte jeg meg for å reise via MSP på tur ut, for å slippe å sitte å vente i AMS. Forrige tur til SEA var med direkteruten, og da klarte jeg å brenne av en god del cash på tax-free og ny klokke.

Push back omtrent på rute, ganske så bra belegg på kjerra, som forøvrig var en B737-400, men ikke helt fullt. KLM ser ut til å gjøre det bra i Bergen, og vi får jo også en ekstra avgang til våren. Fingrene krysset for at det vil bli en senere morgenavgang i 8-10 tiden.

Ble litt overrasket over at KLM hoppet over de-ice, både Widerøe og SAS var innom med hhv CPH og OSL flyet. Og alle inkludert KLM flyet hadde stått natten over i Bergen. Det var lett snødrev og kaldt da vi gikk fra Bergen.

Vel oppe i lufta var det den vante serveringen fra KLM, iskaldt rundstykke som jeg bare spiste halvparten av og kalde drikker, kaffe og te. Gratis! Hvorfor kan ikke vi få noe tilsvarende hos SAS, og før noen kommer stormende med at vi får frokost, så gir KLM samme service på alle avganger, ikke bare om morgenen. I tillegg har jeg ikke fløyet SAS innenlands på minst 5år, kun til CPH og videre derfra, og du kan bare glemme at du får noe frokost der.

Vi landet på rute i AMS og for en gangs skyld slapp vi Polderbaan som er laaaangt unna terminalen. I stedet landet vi på Buitenveldertbaan 09/27. Denne gang mot vest altså RW27. Etter kraftig oppbremsing for å komme av banen raskest mulig var vi snart på gate. Etter å ha hentet frem håndbagasjen ble vi stående i flere minutter, og Capt'n kom på speaker og sa at de dessverre hadde takset litt for kort i forhold til gate, og etter mye om og men så måtte vi ut på gamlemåten, ned en trapp, før vi så måtte gå opp en annen for å komme inn i terminalen. Artig, ikke første gangen dette har hendt meg med KLM heller:D

15.Nov. NW41 AMS - MSP A330-300 avg.10:20
Etter å ha spist en kjapp frokost på foodcourt'en i andre etasje var det å gå ned for å bli stilt alle disse døve spørsmålene om du har pakket din egen bagasje etc. Har hørt at det bare er på AMS en fremdeles blir stilt til veggs av sikkerhetsfolk og spurt alle disse spørsmålene, kan noen fortelle meg hvorfor? Dette er også ett lite minus med å fly til USA via AMS. Fikk sete 20A langt fremme på flyet og satt til å begynne med ved siden av en liten Indisk dame. Hun kunne ikke ett ord Engelsk og hadde med flere kolli håndbagasje som lå i midtgangen og oppe henne og under setet. NWA crewet ble til slutt nødt å gå frem på C-klasse for å stue noe av det hun hadde, til lett fortvilelse fra damen, som ikke så ut til å skjønne hva som skjedde. Over midtgangen hørte jeg det var to nordmenn som satte seg ned, og på andre siden av dem var det to indere. De tilbød å bytte slik at hun fikk sitte med noen landsmenn.

Det ble dermed en hyggelig tur med Erik og Håkon og ikke en indisk dame som ikke skjønnte ett kvekk Engelsk. Hun luktet også litt... "krydret" så det var helt greit for meg^_^

På turen bort tok vi av fra Polderbaan og jeg humrer alltid litt når jeg ser avstandsmåleren gå ned med ca 3km når vi takser ut for å ta av. Turen gikk ganske raskt unna. Northwest må få litt skryt for service og mat. Smilet satt løst og de var rundt med drikke ganske ofte. Med lite motvind landet vi en halv time før rute 12:00.

Har ikke reist gjennom MSP før, men i motsetning til SEA der du kommer ned i kjelleren på S-satelitten, var det lyst og trivelig i immigration. Nesten ikke kø heller på visitor delen, mens Amerikanerene måtte stille seg i en laaaaaang kø for å komme inn i landet:lol:

Måtte vente en del på bagasjen, men heller det enn å vente i immigration kø. Sa farvel til det Norske reisefølget som skulle videre med bil sør for Minneapolis og sendte bagasjen videre etter å ha gått igjennom tollen.

MSP er forresten en meget flott og enkel flyplass å navigere.

15. Nov. NW807 MSP-SEA B757-300 avg. 14:30 (forsinket 15:15)
Hadde sete 25C rett foran overwing nødtugang på denne flighten. Når jeg endelig kom meg ombord på denne flighten var jeg så trøtt og sliten at jeg endte opp med en dundrene hodepine. Fikk spurt etter hodepinetabletter av en flyvertinne som kjapt kom tilbake med disse, ett glass vann og ett smil. Lenge siden jeg har sett sure tryner ombord hos NWA! Pillene gjorde nytten og vi kom oss endelig avgårde, forsinkelsen fikk vi opplyst var grunnet sent ankommet fly. Kjekt at de holder oss oppdatert ihvertfall.

Litt små blunding på turen gjorde at jeg ikke fikk med meg så mye men, registrete at take-off roll var en god del lengre enn det jeg har opplevd med B757-200. Var første turen med -300.

Helt grei service ombord, flere turer med drikketralla og en kunne kjøpe snackboks til $5.

Landingen i Seattle var litt humpete da det var lavt skydekke, litt vind og regn. Ikke uvant det for en Bergenser:p Touchdown var veldig hard derimot, og det ble brukt motorkraft helt til touchdown. Kunne minne litt om en landing med DC-9. Har som sagt ikke reist med B753 før så har ikke noe sammenligningsgrunnlag, men det er helt klart annerledes oppførsel enn en B752.

LN-AFG
25-11-2007, 12:10
Etter ett flott bryllup og thanksgiving feiring noen dager senere, var det tid for å vende nesen hjem igjen. Der turen fra flyplassen når jeg kom var en aldeles kjip affære som tok to timer i rushtrafikk på I-5, så gikk det radig andre veien. Dette skyldes nok at jeg kom nært opp til Thanksgiving, men at jeg reiste hjem før mesteparten skulle hjem etter thanksgiving. SEA var ganske rolig på hjemreisedagen.

23. Nov. NW34 SEA - AMS A330-200 avg. 12:40
Hadde fått tak i ett av de beste setene på økonomiklasse med sete 10B. Dette er første raden bak business klasse og det er ekstra god benplass. La derimot merke til at rad 11 CDEF var tom så jeg flyttet meg over dit når ombordstigning var ferdig. Dette er ett enda bedre sete, fordi rad 10 foran er en toseter. Du får dermed ett sete uten annet sete foran, og folk og trillevogner kommer forbi deg, selv om du har bena strekt helt ut. Er 187cm så det var meget behagelig for meg. I tillegg hadde jeg plass til en liten bag under setet ved siden av meg. Dessverre ble min lure plan om å ta opp alle armlenene og legge meg flatt ut på hele raden og sove, ødelagt av en annen fyr som tok setet på andre siden av midtgangen. Dette var bare ett lite skår i gleden av å ha ett så godt sete.

Litt mindre god mat på denne turen, men absolutt spiselig. Lurer på om det er typisk at maten er litt kjipere fra USA, enn fra Europa. Service var derimot god, smilet satt igjen løst og passasjerene som satt over midtgangen fra meg ble tatt spesielt godt vare på av FA, da de var litt bevegelseshemmet. Når den ene FA fikk vite at de kom fra Alaska kom han i snakk med dem om fisking og det ble utvekslet tips og idéer. Han sa til slutt at han nok burde komme seg tilbake i arbeid, før han fikk kjeft. Absolutt ett eksempel på ett hyggelig crew.

Landing på tid i AMS, og uten å ha sovet ett blunk. SAS' rute til CPH er bedre timet da denne går rundt 7 på kvelden, slik at en kan klare å bli trett midtveis og få sovet ett par timer. Alikevel strever jeg alltid med turene tilbake til Europa, selv etter å ha gjort dette mer enn 10 ganger.

24. Nov KL1187 AMS-BGO B737-400 avg. 09:45 (forsinket 10:30)
Da jeg kom meg av NW flighten var det artig å se en nærmest folketom flyplass. Lørdags morgen i AMS er tydeligvis stille. Gikk kjapt igjennom immigrasjon og sikkerhetskontroll i AMS. Fikk til og med prøve ny sikkerhetsmaskin, som jeg antar er den berømte maskinen som kler av deg. Det var ihvertfall en stor klumpete sak med en scanner som gikk rundt deg på to sider.

Amerikaneren som gikk før meg sa tørt "I almost expected them to announce I had a cyste..." :lol::colgate:

Etter å ha inntatt en bedre middag bestående av pizza, gikk jeg til gate C13 for å vente på flighten. På gate C11 satt det en haug med Japanere og en dame som antagelig var turguide. I min tilstand, trøtt og sliten, skikkelig døgnvill, ble jeg ekstremt irritert av å høre på henne holde foredrag om Schipol. Det lille jeg fikk med meg av Europeisk klingende var ihvertfall A-B-C-D-E-F-G-H concourse, Schipol og KLM. Høyt og tydelig leste hun opp den ene siden etter den andre om historien til Schipol, tydelig til irritasjon både for meg og de som satt rundt meg som ikke var Japansk. Ble så irritert at jeg stakk bort i baren og tok meg en Heineken, istedet for å høre på foredrag.

Etter å ha sittet der en 20min tid, så jeg hele det Japanske reisefølge gå forbi, med reiselederen i front, med en stabel papirer og bøker under armen. Heller dem enn meg.

09:30 fikk vi endelig komme ombord. Hadde sete 10D, men flyttet meg etter avgang til 07D. La merke til at det var tynt mellom nordmennene ombord, artig at det var så mange utlendinger som skulle til Bergen utenom turistsesongen.

Avgangstiden kom og gikk, og vi pushet først 10:30, 45min etter oppsatt rutetid. Capt'n kom på høyttaleren og beklaget at de først hadde måttet ta ut bag fra en no-show, så hadde man nektet en overstadig beruset mann å komme ombord, og måtte fjerne hans bagasje også. Hvem sa det bare var trøndere som kunne drikke:lol:

Oppe i lufta orket jeg bare to glass vann mellom duppingen. Hyggelig crew, som nesten ikke skjønte at jeg hverken ville ha sandwhich eller kjeks.

Approach til Bergen var meget humpete i kuling fra sørvest med sluddbyger. Vel fremme ved gate, guess what. Vi har takset litt for kort inn til gate. Denne gang ble pushback truck tilkalt, for ute var det ett forferdelig vær, noe jeg merket da jeg gikk ut av terminalen. Loddrett sludd og slaps på bakken. Welcome beeck to Beergen:nor

Someone
25-11-2007, 12:29
Vel oppe i lufta var det den vante serveringen fra KLM, iskaldt rundstykke som jeg bare spiste halvparten av og kalde drikker, kaffe og te. Gratis! Hvorfor kan ikke vi få noe tilsvarende hos SAS, og før noen kommer stormende med at vi får frokost, så gir KLM samme service på alle avganger, ikke bare om morgenen.

Det har sine fordeler og ulemper og må egentlig innrømme jeg heller betaler for noe som er halveis spiselig, istedet for noe "uspiselig" som er gratis.

Uansett, flott rapport ;)

Thomas
25-11-2007, 14:03
Flott rapport, Håkon - savner bilder, men dog!

Har hørt at det bare er på AMS en fremdeles blir stilt til veggs av sikkerhetsfolk og spurt alle disse spørsmålene, kan noen fortelle meg hvorfor?

Hvorfor har jeg også lurt på lenge, men at det kun er AMS som har de er bare tull. Continental på OSL, ARN, CPH.. BA på OSL.. nå tror jeg jaggu at LH også har begynt med dette på OSL for pax til USA.

LN-AFG
25-11-2007, 14:12
Takker grabber.

Thomas har vel nevnt før at jeg blir litt kamerasky når jeg flyr, i tillegg har jeg bare ett stort klumpete gammelt Minolta kamera, som jeg ikke orker å drasse på, så derfor ingen bilder.

Someone KLM gir deg ihvertfall brus, øl (Heineken tilogmed), vin (for de som liker det), kaffe/te, juice etc. gratis. Det får du ikke hos SAS. Alle husker vel tabloid overskriftene om at en passasjer måtte kjøpe vann for å svelge noe medisin tidligere i år. Greit, rundstykket deres er ikke akkurat verdens beste, men det er noe.

Jeg tror også KLM kunne være litt mer selektiv med hva de serverer, halve rundstykket var nagelskinke med egg og andre geitost. Jeg spiser sjelden ost, enda sjeldnere når den er steinhard, tjukk og servert i ett svart rundstykke.

Hva med en muffins eller bolle. Du skal lete mye etter de som ikke liker noe slikt, i motsetning til noen merksnodige sandwhicher/rundstykker.

Someone
25-11-2007, 15:07
Someone KLM gir deg ihvertfall brus, øl (Heineken tilogmed), vin (for de som liker det), kaffe/te, juice etc. gratis. Det får du ikke hos SAS. Alle husker vel tabloid overskriftene om at en passasjer måtte kjøpe vann for å svelge noe medisin tidligere i år. Greit, rundstykket deres er ikke akkurat verdens beste, men det er noe.

Enig angående drikke, det burde være inkludert i prisen (there no such things as a free lunch), men fordelen med BoB er at utvalget blir litt større enn bare tørre rundstykker.

LN-MOW
25-11-2007, 15:56
Har hørt at det bare er på AMS en fremdeles blir stilt til veggs av sikkerhetsfolk og spurt alle disse spørsmålene, kan noen fortelle meg hvorfor?

Neida, de finnes mange andre steder ogsaa, men naar AQQ blir innfoert neste aar, vil disse folkene med laptoper maatte finne seg annet arbeid ...
AQQ vil gi godkjennelse av CBP (Customs and Border Protection) som en del av sjekk-in transaksjonen, istedet for aa sende lister etter avgang som naa. Dermed flyttes denne oppgaven fra laptop-folket til sjekkin-agenten og prosessen blir mykere for alle.

Dag Viking
25-11-2007, 17:35
Flott rapport.....

Hmm, jeg ble ikke spurt om noe før min IAH-flight fra AMS for et par uker siden, bortsett fra om jeg hadde elite-kort siden jeg sto i elite-kø. Ikke et ord om bagasje, hvem som hadde pakket eller om jeg hadde niglodd på den over lengre tid. Kanskje blondiser ikke ser ut som terrorister??

MountainDew
25-11-2007, 18:57
Takk for the report. Er ikke så ofte jeg velger Amerikansk selskap over dammen, men jeg har alltid blitt stillt spm når reiser med dem

EB
27-11-2007, 05:37
Liker også nwa godt...men at du ønsker iskalde rundstykker på SAS istedet for de varme de serverer i dag skjønner jeg ikke!!!

LN-AFG
27-11-2007, 18:30
Poenget mitt her er vel at jeg ikke vil ha iskalde rundstykker.

SAS burde kommet med ett ensformig servicekonsept, og ikke det sammensurige greiene de tilbyr i dag.

Jeg flyr ikke SAS Norge, ikke av prinsipp, men fordi jeg som oftest skal videre fra CPH og da får du ikke noe gratis frokost. I hvertfall ikke på monkey class, ikke engang ett glass vann får du gratis, det får du derimot hos KLM.

Poenget mitt er derfor at SAS bør klare å tilby gratis drikke og noe helt enkelt å bite i, når de store konkurrentene i Europa klarer å tilby dette.

Tenker da på:
Air France
British Airways
KLM
Lufthansa
m.fl.

EB
28-11-2007, 06:36
...også 100% enig med deg. Håper bare at alle passasjerene i Skandinavia ønsker dette også. LCC har vært en feles standard alt for lenge...