LN-AFG
25-11-2007, 12:09
Nok en gang går turen til Seattle, men denne gangen er det litt spesielt, da jeg skulle i bryllup til en av mine beste kompiser som er fra og bor i Seattle.
Pga SAS litt problemfylte tid med en drøss Q400 på bakken og dertil reduksjon i schedule fra 6 til 5 daglige på BGO-CPH ruten, fant jeg ut at KLM/NWA var beste alternativ på reisen. I tillegg var det plent umulig å få reise direkte hjem fra Seattle med SAS, på ønsket hjemreisedag som var Black Friday (dagen etter Thanksgiving). Så dermed var det enda en grunn til at KLM/NWA var beste selskap.
15. Nov. BGO-AMS KL1184 B737-400 avg 06:30 (gjesp)
Sjekket inn på nettet og fikk sete 04A rett bak C-klasse. Denne avgangen er minuset med å reise med KLM, flyet går alt for tidlig noe som gjør at en må vente flere timer i AMS på at flyet skal gå videre til SEA. Denne gangen bestemte jeg meg for å reise via MSP på tur ut, for å slippe å sitte å vente i AMS. Forrige tur til SEA var med direkteruten, og da klarte jeg å brenne av en god del cash på tax-free og ny klokke.
Push back omtrent på rute, ganske så bra belegg på kjerra, som forøvrig var en B737-400, men ikke helt fullt. KLM ser ut til å gjøre det bra i Bergen, og vi får jo også en ekstra avgang til våren. Fingrene krysset for at det vil bli en senere morgenavgang i 8-10 tiden.
Ble litt overrasket over at KLM hoppet over de-ice, både Widerøe og SAS var innom med hhv CPH og OSL flyet. Og alle inkludert KLM flyet hadde stått natten over i Bergen. Det var lett snødrev og kaldt da vi gikk fra Bergen.
Vel oppe i lufta var det den vante serveringen fra KLM, iskaldt rundstykke som jeg bare spiste halvparten av og kalde drikker, kaffe og te. Gratis! Hvorfor kan ikke vi få noe tilsvarende hos SAS, og før noen kommer stormende med at vi får frokost, så gir KLM samme service på alle avganger, ikke bare om morgenen. I tillegg har jeg ikke fløyet SAS innenlands på minst 5år, kun til CPH og videre derfra, og du kan bare glemme at du får noe frokost der.
Vi landet på rute i AMS og for en gangs skyld slapp vi Polderbaan som er laaaangt unna terminalen. I stedet landet vi på Buitenveldertbaan 09/27. Denne gang mot vest altså RW27. Etter kraftig oppbremsing for å komme av banen raskest mulig var vi snart på gate. Etter å ha hentet frem håndbagasjen ble vi stående i flere minutter, og Capt'n kom på speaker og sa at de dessverre hadde takset litt for kort i forhold til gate, og etter mye om og men så måtte vi ut på gamlemåten, ned en trapp, før vi så måtte gå opp en annen for å komme inn i terminalen. Artig, ikke første gangen dette har hendt meg med KLM heller:D
15.Nov. NW41 AMS - MSP A330-300 avg.10:20
Etter å ha spist en kjapp frokost på foodcourt'en i andre etasje var det å gå ned for å bli stilt alle disse døve spørsmålene om du har pakket din egen bagasje etc. Har hørt at det bare er på AMS en fremdeles blir stilt til veggs av sikkerhetsfolk og spurt alle disse spørsmålene, kan noen fortelle meg hvorfor? Dette er også ett lite minus med å fly til USA via AMS. Fikk sete 20A langt fremme på flyet og satt til å begynne med ved siden av en liten Indisk dame. Hun kunne ikke ett ord Engelsk og hadde med flere kolli håndbagasje som lå i midtgangen og oppe henne og under setet. NWA crewet ble til slutt nødt å gå frem på C-klasse for å stue noe av det hun hadde, til lett fortvilelse fra damen, som ikke så ut til å skjønne hva som skjedde. Over midtgangen hørte jeg det var to nordmenn som satte seg ned, og på andre siden av dem var det to indere. De tilbød å bytte slik at hun fikk sitte med noen landsmenn.
Det ble dermed en hyggelig tur med Erik og Håkon og ikke en indisk dame som ikke skjønnte ett kvekk Engelsk. Hun luktet også litt... "krydret" så det var helt greit for meg^_^
På turen bort tok vi av fra Polderbaan og jeg humrer alltid litt når jeg ser avstandsmåleren gå ned med ca 3km når vi takser ut for å ta av. Turen gikk ganske raskt unna. Northwest må få litt skryt for service og mat. Smilet satt løst og de var rundt med drikke ganske ofte. Med lite motvind landet vi en halv time før rute 12:00.
Har ikke reist gjennom MSP før, men i motsetning til SEA der du kommer ned i kjelleren på S-satelitten, var det lyst og trivelig i immigration. Nesten ikke kø heller på visitor delen, mens Amerikanerene måtte stille seg i en laaaaaang kø for å komme inn i landet:lol:
Måtte vente en del på bagasjen, men heller det enn å vente i immigration kø. Sa farvel til det Norske reisefølget som skulle videre med bil sør for Minneapolis og sendte bagasjen videre etter å ha gått igjennom tollen.
MSP er forresten en meget flott og enkel flyplass å navigere.
15. Nov. NW807 MSP-SEA B757-300 avg. 14:30 (forsinket 15:15)
Hadde sete 25C rett foran overwing nødtugang på denne flighten. Når jeg endelig kom meg ombord på denne flighten var jeg så trøtt og sliten at jeg endte opp med en dundrene hodepine. Fikk spurt etter hodepinetabletter av en flyvertinne som kjapt kom tilbake med disse, ett glass vann og ett smil. Lenge siden jeg har sett sure tryner ombord hos NWA! Pillene gjorde nytten og vi kom oss endelig avgårde, forsinkelsen fikk vi opplyst var grunnet sent ankommet fly. Kjekt at de holder oss oppdatert ihvertfall.
Litt små blunding på turen gjorde at jeg ikke fikk med meg så mye men, registrete at take-off roll var en god del lengre enn det jeg har opplevd med B757-200. Var første turen med -300.
Helt grei service ombord, flere turer med drikketralla og en kunne kjøpe snackboks til $5.
Landingen i Seattle var litt humpete da det var lavt skydekke, litt vind og regn. Ikke uvant det for en Bergenser:p Touchdown var veldig hard derimot, og det ble brukt motorkraft helt til touchdown. Kunne minne litt om en landing med DC-9. Har som sagt ikke reist med B753 før så har ikke noe sammenligningsgrunnlag, men det er helt klart annerledes oppførsel enn en B752.
Pga SAS litt problemfylte tid med en drøss Q400 på bakken og dertil reduksjon i schedule fra 6 til 5 daglige på BGO-CPH ruten, fant jeg ut at KLM/NWA var beste alternativ på reisen. I tillegg var det plent umulig å få reise direkte hjem fra Seattle med SAS, på ønsket hjemreisedag som var Black Friday (dagen etter Thanksgiving). Så dermed var det enda en grunn til at KLM/NWA var beste selskap.
15. Nov. BGO-AMS KL1184 B737-400 avg 06:30 (gjesp)
Sjekket inn på nettet og fikk sete 04A rett bak C-klasse. Denne avgangen er minuset med å reise med KLM, flyet går alt for tidlig noe som gjør at en må vente flere timer i AMS på at flyet skal gå videre til SEA. Denne gangen bestemte jeg meg for å reise via MSP på tur ut, for å slippe å sitte å vente i AMS. Forrige tur til SEA var med direkteruten, og da klarte jeg å brenne av en god del cash på tax-free og ny klokke.
Push back omtrent på rute, ganske så bra belegg på kjerra, som forøvrig var en B737-400, men ikke helt fullt. KLM ser ut til å gjøre det bra i Bergen, og vi får jo også en ekstra avgang til våren. Fingrene krysset for at det vil bli en senere morgenavgang i 8-10 tiden.
Ble litt overrasket over at KLM hoppet over de-ice, både Widerøe og SAS var innom med hhv CPH og OSL flyet. Og alle inkludert KLM flyet hadde stått natten over i Bergen. Det var lett snødrev og kaldt da vi gikk fra Bergen.
Vel oppe i lufta var det den vante serveringen fra KLM, iskaldt rundstykke som jeg bare spiste halvparten av og kalde drikker, kaffe og te. Gratis! Hvorfor kan ikke vi få noe tilsvarende hos SAS, og før noen kommer stormende med at vi får frokost, så gir KLM samme service på alle avganger, ikke bare om morgenen. I tillegg har jeg ikke fløyet SAS innenlands på minst 5år, kun til CPH og videre derfra, og du kan bare glemme at du får noe frokost der.
Vi landet på rute i AMS og for en gangs skyld slapp vi Polderbaan som er laaaangt unna terminalen. I stedet landet vi på Buitenveldertbaan 09/27. Denne gang mot vest altså RW27. Etter kraftig oppbremsing for å komme av banen raskest mulig var vi snart på gate. Etter å ha hentet frem håndbagasjen ble vi stående i flere minutter, og Capt'n kom på speaker og sa at de dessverre hadde takset litt for kort i forhold til gate, og etter mye om og men så måtte vi ut på gamlemåten, ned en trapp, før vi så måtte gå opp en annen for å komme inn i terminalen. Artig, ikke første gangen dette har hendt meg med KLM heller:D
15.Nov. NW41 AMS - MSP A330-300 avg.10:20
Etter å ha spist en kjapp frokost på foodcourt'en i andre etasje var det å gå ned for å bli stilt alle disse døve spørsmålene om du har pakket din egen bagasje etc. Har hørt at det bare er på AMS en fremdeles blir stilt til veggs av sikkerhetsfolk og spurt alle disse spørsmålene, kan noen fortelle meg hvorfor? Dette er også ett lite minus med å fly til USA via AMS. Fikk sete 20A langt fremme på flyet og satt til å begynne med ved siden av en liten Indisk dame. Hun kunne ikke ett ord Engelsk og hadde med flere kolli håndbagasje som lå i midtgangen og oppe henne og under setet. NWA crewet ble til slutt nødt å gå frem på C-klasse for å stue noe av det hun hadde, til lett fortvilelse fra damen, som ikke så ut til å skjønne hva som skjedde. Over midtgangen hørte jeg det var to nordmenn som satte seg ned, og på andre siden av dem var det to indere. De tilbød å bytte slik at hun fikk sitte med noen landsmenn.
Det ble dermed en hyggelig tur med Erik og Håkon og ikke en indisk dame som ikke skjønnte ett kvekk Engelsk. Hun luktet også litt... "krydret" så det var helt greit for meg^_^
På turen bort tok vi av fra Polderbaan og jeg humrer alltid litt når jeg ser avstandsmåleren gå ned med ca 3km når vi takser ut for å ta av. Turen gikk ganske raskt unna. Northwest må få litt skryt for service og mat. Smilet satt løst og de var rundt med drikke ganske ofte. Med lite motvind landet vi en halv time før rute 12:00.
Har ikke reist gjennom MSP før, men i motsetning til SEA der du kommer ned i kjelleren på S-satelitten, var det lyst og trivelig i immigration. Nesten ikke kø heller på visitor delen, mens Amerikanerene måtte stille seg i en laaaaaang kø for å komme inn i landet:lol:
Måtte vente en del på bagasjen, men heller det enn å vente i immigration kø. Sa farvel til det Norske reisefølget som skulle videre med bil sør for Minneapolis og sendte bagasjen videre etter å ha gått igjennom tollen.
MSP er forresten en meget flott og enkel flyplass å navigere.
15. Nov. NW807 MSP-SEA B757-300 avg. 14:30 (forsinket 15:15)
Hadde sete 25C rett foran overwing nødtugang på denne flighten. Når jeg endelig kom meg ombord på denne flighten var jeg så trøtt og sliten at jeg endte opp med en dundrene hodepine. Fikk spurt etter hodepinetabletter av en flyvertinne som kjapt kom tilbake med disse, ett glass vann og ett smil. Lenge siden jeg har sett sure tryner ombord hos NWA! Pillene gjorde nytten og vi kom oss endelig avgårde, forsinkelsen fikk vi opplyst var grunnet sent ankommet fly. Kjekt at de holder oss oppdatert ihvertfall.
Litt små blunding på turen gjorde at jeg ikke fikk med meg så mye men, registrete at take-off roll var en god del lengre enn det jeg har opplevd med B757-200. Var første turen med -300.
Helt grei service ombord, flere turer med drikketralla og en kunne kjøpe snackboks til $5.
Landingen i Seattle var litt humpete da det var lavt skydekke, litt vind og regn. Ikke uvant det for en Bergenser:p Touchdown var veldig hard derimot, og det ble brukt motorkraft helt til touchdown. Kunne minne litt om en landing med DC-9. Har som sagt ikke reist med B753 før så har ikke noe sammenligningsgrunnlag, men det er helt klart annerledes oppførsel enn en B752.