PDA

View Full Version : Sikkerhetslanding Nice 22.11.07

svetho
23-11-2007, 14:34
Undertegnede skulle hjem fra Nice med SK4702 22 november.

Vi fikk vite at den skulle være ca 30 min forsinket pga sen ankomst, og det er jo greit..

Mens vi ventet var det en Delta 767 som tok av, og jeg la merke til at det var kraftig røykutvikling i/etter høyre motor rett etter take off, og at den steg veldig sakte. Den svingte kraftig til høyre etter take off, noe som kunne indikere at den skulle returnere.
Ca 5 min etter avgang så jeg at det var full utrykning med brannbiler, som da stilte seg langs hele rullebanen.
Ca en halvtime etter avgang lander Delta maskinen igjen, sikkert dumpet fuel i mellomtiden, og landet kun med venstre motor i gang. Alle brannbiler ut på banen for følge etter flyet. Flyet stod lenge på banen etter vellykket landing, med massssssse brannbiler klare for spyling. Etter ca 5 minutter på banen, taxet maskinen til remote parking.

Grunnet dette ble SK4702 forsinket ytterligere 45 minutter forsinket, tror jeg det var. Kapteinen på SK4702 opplyste også om forsinkelsen, og oppga sen ankomst, samt at ett fly hadde hatt problemer.

Prøvde å søke på franske nyhetssider da jeg kom hjem igår, og fant kun en liten notis på fransk, som jeg da ikke skjønner noe av... Men, at det var DL083 med 110 pax og at den skulle til JFK skjønte jeg da...

NB. Flyturen fra NIce til Oslo var forøvrig fin den, men ikke mange pax..

ANX
23-11-2007, 16:21
En liten notis i franske nyheter? Da har kanskje franskmenn et mer avslappet forhold til "dramatikk" i luftfarten enn oss...

For hendelsen var jo helt "etter boka" - flyet kan både ta av og lande med én motor, og piloter trener stadig på sånt i simulator.

Mens her blir det stort oppstyr f.eks når et fly lander ekstraordinært pga sprekk i en vindusrute.

Blubird
23-11-2007, 17:50
Rask høyresving etter takeoff er imidlertid helt vanlig prosedyre på NCE dersom avgang foregår mot øst, for å slippe å subbe borti terreng på vei ut. Tilsvarende krapp venstresving på approach ved innflyging fra øst.

svetho
23-11-2007, 19:03
Rask høyresving etter takeoff er imidlertid helt vanlig prosedyre på NCE dersom avgang foregår mot øst, for å slippe å subbe borti terreng på vei ut. Tilsvarende krapp venstresving på approach ved innflyging fra øst.

Jeg la merke til at alle fly som tok av svingte mot høyre ja, men dette var en ekstrem lang høyresving, ikke lik noen andre jeg så. Men det har vel noe med problemet å gjøre går jeg ut ifra.

Og ja, journalister i norge er tydeligvis mer opptatt av agurknytt enn andre land....

CFM
24-11-2007, 20:37
Jeg fløy med en kaptein som var i Nice idag og han fortalte at 767en til Delta stod der med ødelagt motor. Var visst mange som var og tok bilder, så det burde vel finnes noen på nettet. Slik han beskrev det var skadene også store på motoren det gikk utover.
Edit: Ifølge fransk avis var det en fugl som gikk i motoren.

sail4fun
25-11-2007, 20:21
http://www.aviazionecivile.it/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34217
Med bilder

Vede
25-11-2007, 20:22
Oi i svarte. Det så ikke bra ut. Utrolig at en fugl kan gjøre så mye skade.

Someone
25-11-2007, 20:25
Ser ut som om det var noe litt større enn spurv som gikk gjennom kverna der

LN-MOW
25-11-2007, 20:35
Steike .. det der maa minst ha vaert en havoern!

http://i90.photobucket.com/albums/k248/antonella68/NCE-1.jpg

Savipix
25-11-2007, 20:41
Har du länken till franska nyhetetsnotisen?

jb1
26-11-2007, 12:17
Jeg kan oversette noe av det som stod skrevet på flyforumet: wwwaviazionecivile.it

Nice (France) - Un avion de la compagnie aérienne américaine Delta Airlines a été contraint de faire demi-tour et de se reposer en urgence sur l'aéroport international de Nice (France) après avoir absorbé un ou plusieurs oiseaux au moment du décollage.

L'avion, un Boeing 767-300, vol DL83, qui devait effectuer la liaison entre l'aéroport international Côte-d'Azur de Nice et l'aéroport international John Fitzgerald Kennedy de New York (New York/USA) était au décollage, vers 11h30, heure locale, lorsque l'un des deux réacteurs de l'appareil a donné quelques signes de malfonctionnement après avoir absorbé un ou plusieurs volatiles. D'après certains témoignages, le réacteur aurait brièvement pris feu avant que les pilotes ne fassent demi-tour et ne se reposent en urgence.

Norsk:
Et fly fra det amerikanske flyselskapet Delta Airlines ble tvunget til å gjøre snu og foreta en nødlanding på flyplassen i Nice etter å ha slukt en eller flere fugler under avgangen.

Flyet, en Boeing 767-300, flight DL83, som skulle fløyet ruten mellom Nice Côte d'Azur og New York JFKvar i ferd med å ta av, ca. kl. 11:30 lokal tid, da den ene av flyets to motorer ga signal om problemer etter å ha slukt fåt en eller flere fugler. Ifølge noen vitner, tok motoren fyr i en kort stund, før pilotene vendte og foretok en nødlanding.

OJB
26-11-2007, 13:03
Steike .. det der maa minst ha vaert en havoern!

http://i90.photobucket.com/albums/k248/antonella68/NCE-1.jpg

Havørn ?!
Kan det ha vært et villsvin?!:wow:
Denne motoren har jo tydeligvis hatt full fyr en stund.

svetho
26-11-2007, 13:10
Havørn ?!
Kan det ha vært et villsvin?!:wow:
Denne motoren har jo tydeligvis hatt full fyr en stund.[/QUOTE]

Når den tok av virket alt normalt, men etter ca 10 - 15 sekunder i luften begynte det å ryke skikkelig.

Skummelt det der gitt...

LN-KRF
26-11-2007, 15:26
Tror ikke det flyet der kommer til å kunne fly på en god stund...

Må vel skifte hele motoren?

Det kan vel ta si tid det der da.

Farmer
26-11-2007, 15:40
Tror ikke det flyet der kommer til å kunne fly på en god stund...

Må vel skifte hele motoren?

Det kan vel ta si tid det der da.
Om det er bare selve motoren som er skadet/ødelagt tar det ikke så lang tid å få byttet hele denne. Eller hva sier dere som er flyteknikere?
Hvor lang tid bruker dere på et komplett skifte av en slik flymotor , gitt at dere har alle deler og utstyret som behøves ?

BSSW
26-11-2007, 20:30
Hadde det bare hvert motoren så hadde flyet vært i luften igjen etter en dag eller noe slikt. Men hva med flapen bak motoren? Motordeler som har truffet andre ting? Vingen ikke minst. Hvis det er en havørn eller noe slikt er det forholdsvis bra, men hvis det er en flokk med fugler (les måker) så må hele flyet sjekkes for "dents" og andre skader. Deretter, har det kommet fugledeler inn i aircondition anlegget så må det rengjøres godt, og fugledeler er ikke bare bare å få bort. Pluss det stinker ganske heftig.

Men å bytte en motor som spørsmålet var, hvis det er nok personell, og de har alt klart. Så kan det skje på en natt hvis de får begynt i 21-22 tiden og flyet ikke skal videre før i 8 tiden. Men det er en B737 og ikke B767 jeg prater om.

Someone
26-11-2007, 20:50
Men å bytte en motor som spørsmålet var, hvis det er nok personell, og de har alt klart. Så kan det skje på en natt hvis de får begynt i 21-22 tiden og flyet ikke skal videre før i 8 tiden. Men det er en B737 og ikke B767 jeg prater om.

Itillegg krever det at de faktisk har en ny motor i Nice;)

BSSW
26-11-2007, 21:12
Jeg tenker ikke på spesielle hendelser f.eks birdstrike, men hvis motoren skal byttes pga tid så kan det gjøres på et nattstopp, på en B737.

Hvor lang tid det tar på en B767 vet jeg ikke. Pluss de har jo andre ting som også må gjøres før flyet kan fly videre. Siden det virker som at de ikke vet hvor mange fugler det var så må flyet sjekkes for skader etter andre mulige fugler.

Husker en birdstrike hendelse jeg var med på. Der viste man antall fugler og cirka hvor de traff, men likevel brukte vi 2-3 timer og det var kun inspeksjon.