PDA

View Full Version : Slik blir man oppgradert


AirbusTrond
23-11-2007, 13:53
Det er absolutt ikke uforskammet å spørre oss i gaten om flyet er fullt og om det blir behov for oppgradering. Det er enklest for oss å forholde oss til reisende som kjenner til reglene for oppgradering. Da slipper vi å forklare så mye, forteller Molstad.

http://www.aftenposten.no/reise/article2116749.ece

EB
23-11-2007, 15:56
Stakkars bakkeansatte som skal svare på spørsmål/krav om oppgradering i de kommende dagene...

Thomas
23-11-2007, 16:20
Oppgraderte en hel haug på KL1140 idag morges, gjorde det enkelt å startet med Platinum, deretter Gold osv.. ialt 7stk tror jeg jaggu.

Utflyttet
23-11-2007, 16:31
Oppgraderte en hel haug på KL1140 idag morges, gjorde det enkelt å startet med Platinum, deretter Gold osv.. ialt 7stk tror jeg jaggu.

Denne teknikken er generelt helt ukjent for SAS-personale på Kastrup... :angry:

-A

learjet
23-11-2007, 17:04
De aller fleste selskaper skal ha rutiner med å oppgradere kortholdere først. Og jeg har faktiskt opplevd å få tilbakemelding fra crewet, via stasjonssjefen for jeg ikke hadde oppgradert en platinum kunde før noen andre. Den spesifike gangen hadde jeg en god grunn som gjorde at jeg hadde handlet "riktig" men crewet fikk med seg at det var oppgradert pax uten status før status kunder og de lagde bråk.

Og stort sett så har jeg kortholdere nok å ta for oppgradering. Så å komme opp til meg på gate for å spørre er stort sett bortkastet tid :-) Men det er jo lov å spørre.

Amerikanere med gull og platinum kort er jo veldig vant til å bli oppgradert, og de forventer det. De kan bare ikke forstå at vi velger å la det stå et ledig sete i C når de kan sitte der. De forstår ikke at europeiske og amerikanske selskaper har forskjellig måte å jobbe på.

Hadde forøvrig en skikkelig grinete amerikaner med NW kort som nærtmest krevde oppgradering. Jeg hadde nok plass både foran og bak gardinen. Og som kjent så er det ikke forskjell på setene i Europe Select (KLM c klasse innen europa) og økonomi.
Siden booking tallene ikke var så høye så hadde vi ikke full cateret flyet. Jeg hadde nok mat til økonomi og nok mat til de som satt foran. Amerikaneren krevde oppgradering og jeg sa at det var det ikke behov for, han fortsatt maset sitt og til slutt greide jeg ikke å holde meg lenger, så da fortalte jeg ( desverre var jeg nok litt spydig) at jeg gjerne kunne flytte han ett sete frem (han satt på første rad m klasse) slik at han satt foran gardinen, setet er helt likt, eneste forskjellen er at du ikke vil få noe mat, ellers helt likt. Og han skulle få velge helt selv om han ville ha 3c uten mat eller 4c med mat..... Han tok 4c....

S

Bizflyer
23-11-2007, 17:11
Det er vel ikke bare på Kastrup den er helt ukjent! Prøv i Asia du!!!

BF:old

Utflyttet
23-11-2007, 17:21
Det er vel ikke bare på Kastrup den er helt ukjent! Prøv i Asia du!!!

BF:old

SQ som er stort sett det jeg flyr borti der er det så sjeldent man blir oppgradert at på FT sitt SQ-forum er det nestne som om man snakker om spesifikke oppgraderinger av enklte personer som historiske hendelser. :p

Selv har jeg bedt om nedgradering på Plaza her i kveld... :D

-A

BSSW
23-11-2007, 18:21
...er henvist til sekskant-smørbrødet de må...

Er dette noe nytt :question:

LN-KOG
23-11-2007, 18:26
Nå stikker jeg virkelig fram nakken her, men la gå. Og dette er en seriøs undring.

Jeg legger til stadighet merke til at forumister slakter journalister for å være useriøse for å skrive om at Ryanairs gratisturer koster penger (endog kalte en av oss journalisten for kommunist), at WF får et sprekk i vinduet (AGURK!!!), for ikke å snakke om ikke-saken at et KLM-sete var knekt. Dette er de siste dagene alene. Det disse tre sakene har til felles er at de ikke skriver om luftfart i nesegrus beundring, men stiller et og annet tema i et noe kritisk lys. Kanskje ikke like velfundert alt, men dog.

Det jeg ikke forstår er hvorfor denne artikkelen her ikke møter samme hylekoret? Den inneholder ingen stor nyhet. Den er ikke nyskapende på noen som helst måte. Men på akkurat samme måte som Ryanair-saken her om dagen, forteller den noen fakta. Hvorfor ser vi forumister annerledes på den? Er det fordi vi er ekstremt opptatt av å bli oppgradert selv? Eller er det fordi ingen føler seg tråkket på tærne av denne artikkelen?

Mitt lodd er ei at svare, kun at spørge - sa han i det han dukket for innkommende granater

:colgate:

Someone
23-11-2007, 18:54
Hadde ikke Aftenposten en nesten identisk artikkel i sommer?

FlightDeck
23-11-2007, 19:10
Hadde ikke Aftenposten en nesten identisk artikkel i sommer?

Jo, det stemmer. Det har virkelig tatt av med reise- og flystoff i Aftenposten, VG og Dagbladet i det siste. De fleste sakene kommer bare på nettet, og det er nok forklaringen på at mange omtaler sakene om agurknyheter. Stort sett helt ok fyllstoff. Sånn er det jo på alle andre områder også - men hva som er en agurknyhet kommer jo veldig an på hva man er interessert i.

BSSW
23-11-2007, 20:14
De har funnet en god kilde til flynyheter kan dere da forstå :colgate:

view
23-11-2007, 20:25
Vel, om ikke annet så kan det komme noe positivt ut av denne artikkelen i at flere behandler personalet på innsjekk og gate bedre. Det er nevnt flere steder at man bør opptre høflig og være vennlig, det er jo godt å se på trykk. Det er jo noen folk i blant om ikke kan oppføre seg dessverre.

Forøvrig så jeg ikke at artikkel nevnte den kanskje aller viktigste tingen for å kunne bli oppgradert: ikke bestill special meal.

OSLflyer
23-11-2007, 21:34
Denne teknikken er generelt helt ukjent for SAS-personale på Kastrup... :angry:

-A

Kan være enige med ph-ndr at GA hos SAS og da spesielt på IC avgangene oppgraderer etter et helt annet system enn EBP-EBG-EBS-EBB. Mens på ARN er GA flinke til å prioritere elite pax før basic. Jeg kan ikke forstå at det er forskjellige instrukser mellom to avdelinger i samme selskap eller er det slik at på CPH så gjør GA akkurat som de vil, selv om policy'en i selskapet sier noe annet :question: Jeg bare spør!

Bizflyer
23-11-2007, 21:39
Det er nok fordi SAS oppgraderer litt for ofte, at flere har litt for store forventninger til gratis upgrade. Jeg har selv sett flere ganger at enkelte gullmedlemmer omtrent står og hopper foran gaten etter å få oppgradering og bruker "vet du ikke hvem jeg er" teknikken.

Jeg tror nesten SAS hadde gjort seg selv en tjeneste ved å ikke oppgradere i det hele tatt. Da hadde de spart seg selv for mye trøbbel, og passasjerene ville ikke hatt så store forventninger til en oppgradering.

Det virker ikke som om Singapore AL har samme problemet, ettersom passasjerene vet at det er umulig å bli oppgradert uten å betale. Jeg har til og med hørt at Singapore Airlines lot 6 pax stå igjen i CPH pga overbooking selv om det var 10 ledige plasser i biz. Det må jo være en grunn til at de gjør nettopp det! Det er nok dyrere for selskapet å sende dem med andre selskaper, enn kostnaden ved å oppgradere dem på eget metall.

Som avslutningen av reportasjen var: Den eneste måten å sikre seg et bizclass sete er å betale prisen det koster!

Så sandt som det er sagt!!!

BF:old

Superhai
23-11-2007, 22:03
Jeg vet ikke hvor man har det fra at man på CPH oppgraderer litt i tilfeldighet, rutinene er ganske klare og systemet foreslår oppgraderinger også etter korttype? Men det kan muligens skyldes at de er flinke til å få pax til å bruke standby upgrade med poeng, i CPH er veldig mange UG's nettopp det. Forøvrig så får SAS EB endelig muligheten til å gi bekreftet upgrade på SK og Star-selskapene fra desember.

Ellers kommer jo slike artikler titt og ofte. Jeg tror også at folk ikke reagerer så mye på slike artikler som de negative siden de nettopp ikke tråkker noen på tærne.

Bizflyer
23-11-2007, 22:13
:question:Forøvrig så får SAS EB endelig muligheten til å gi bekreftet upgrade på SK og Star-selskapene fra desember.

HOY!
Dette har vi jo ventet på lenge! Men ikke funnet noe info om foreløpig! Vet du noe vi ikke vet? Har du noe mer å fortelle om dette, eventuelt internettsider og henvise til?

BF

Utflyttet
24-11-2007, 00:42
Jeg vet ikke hvor man har det fra at man på CPH oppgraderer litt i tilfeldighet, rutinene er ganske klare og systemet foreslår oppgraderinger også etter korttype? Men det kan muligens skyldes at de er flinke til å få pax til å bruke standby upgrade med poeng, i CPH er veldig mange UG's nettopp det. Forøvrig så får SAS EB endelig muligheten til å gi bekreftet upgrade på SK og Star-selskapene fra desember.

Ellers kommer jo slike artikler titt og ofte. Jeg tror også at folk ikke reagerer så mye på slike artikler som de negative siden de nettopp ikke tråkker noen på tærne.

I følge Tommy777 og en del andre som flyr SAS IC ofte, så er det ganske generell enighet om at CPH bruker kaos-metoden og det er stort sett ganske tilfeldig hvem som får opups, mens ARN er ganske konsekvente.

Angående SQ, så kan det nok fint stemme at de lar Y pax står igjen om de er tom for seter, på en side har de veldig god kontroll og det er langt mellom slike episoder. Det andre er at på veldig mange av SQ sine flygninger så er det som oftest fullest fremst.

-A

LN-RKF
25-11-2007, 12:58
Og Hegnar Online følger opp med en lignende artikkel. De drar det litt lenger og forespeiler deg oppgradering til 1.klasse:

"Selv om du har kjøpt den billigste billetten kan du bli oppgradert til 1. klasse....."

" Den sikreste måten å få fly 1. klasse er å kjøpe de dyreste billettene, men det kan skje at du blir oppgradert i innsjekkingsskranken. Her er noen tips om hvordan du kan øke sjansen for nettopp det..."

http://www.hegnar.no/personlig_okonomi/article237587.ece

er redd for at det blir mye "mas" om oppgradering ved gaten i dagene som kommer ja!

LN-KMS
25-11-2007, 14:51
Jeg har til og med hørt at Singapore Airlines lot 6 pax stå igjen i CPH pga overbooking selv om det var 10 ledige plasser i biz.

Kan bekrefte dette. Fløy SQ CPH-SIN-MEL sommeren 2006, CPH-SIN var smekkfullt bak, snakket litt med purser ombord, hun kunne bekrefte at det stod 6 pax igjen i CPH selv om det var plass til 10 foran. På SK hadde vel alle fått bli med!

gustavf
25-11-2007, 21:23
Min eneste oppgradering har vært fra IAD til CPH med SAS. Avgangen jeg skulle med var full og jeg meldte meg frivillig til å være over til neste dag. Da ble jeg oppgradert ved innsjekk dagen etter.

Er dette vanlig?

learjet
25-11-2007, 22:30
Min eneste oppgradering har vært fra IAD til CPH med SAS. Avgangen jeg skulle med var full og jeg meldte meg frivillig til å være over til neste dag. Da ble jeg oppgradert ved innsjekk dagen etter.

Er dette vanlig?

Dette er ikke uvanlig, ofte en del av "dealen" for å få en frivelig. Kan ofte være greit å si at du får reise i morgen, på business og selvsagt mot en passe kompensasjon.

S

Tommy777
26-11-2007, 05:43
Kan være enige med ph-ndr at GA hos SAS og da spesielt på IC avgangene oppgraderer etter et helt annet system enn EBP-EBG-EBS-EBB. Mens på ARN er GA flinke til å prioritere elite pax før basic. Jeg kan ikke forstå at det er forskjellige instrukser mellom to avdelinger i samme selskap eller er det slik at på CPH så gjør GA akkurat som de vil, selv om policy'en i selskapet sier noe annet :question: Jeg bare spør!

Nå har jeg ikke reist med SAS IC siden i mai, men frem til slutten av 2006, reiste jeg minst 12 t/r med SAS IC i året siden 2001. I København er ofte problemet at gate personellet er litt for trigger happy og jeg har ofte opplevd at når flyet mitt OSL-CPH var forsinket og jeg hadde en tight connection, var all oppgradering gjennomført, mange EBS og medlemmer uten status fikk oppgradering, EBG som kom sent inn fikk ingen op up. I ARN skjer ikke det. De har boarding passet ventende i gaten. I CPH er det mye kompis bambus der SAS ansatte havner i C før EBG som ønsker å oppgradere på poeng, noe som aldri skjer med andre flyselskaper.

Problemet SAS har er jo at det er opp til GA alene hvordan dette foregår, slik blir det når man ikke kan oppgradere på forhånd... I CPH er det noen GAs som håndterer dette meget amatørmessig...

Det er nok fordi SAS oppgraderer litt for ofte, at flere har litt for store forventninger til gratis upgrade. Jeg har selv sett flere ganger at enkelte gullmedlemmer omtrent står og hopper foran gaten etter å få oppgradering og bruker "vet du ikke hvem jeg er" teknikken.

Jeg tror nesten SAS hadde gjort seg selv en tjeneste ved å ikke oppgradere i det hele tatt. Da hadde de spart seg selv for mye trøbbel, og passasjerene ville ikke hatt så store forventninger til en oppgradering.

Det virker ikke som om Singapore AL har samme problemet, ettersom passasjerene vet at det er umulig å bli oppgradert uten å betale. Jeg har til og med hørt at Singapore Airlines lot 6 pax stå igjen i CPH pga overbooking selv om det var 10 ledige plasser i biz. Det må jo være en grunn til at de gjør nettopp det! Det er nok dyrere for selskapet å sende dem med andre selskaper, enn kostnaden ved å oppgradere dem på eget metall.

Som avslutningen av reportasjen var: Den eneste måten å sikre seg et bizclass sete er å betale prisen det koster!

Så sandt som det er sagt!!!

BF:old

Hvor har du dette fra?? SAS oppgraderer aldri kunder uten grunn. Det finnes to måter å komme seg opp til Y eller C på langdistanse: oppgradering på poeng eller op up. Ingen får gratis oppgradering dersom det ikke er nødvendig.

Det blir jo automatisk relativt stor sjanse for op ups, særlig i høysesong når SAS Int. i snitt har et belegg på 87%. Det gjelder jo ikke bare SAS, det gjelder alle flyselskaper.

Når det gjelder SQ, har de valgt å ikke gi oppgraderinger til noen uten at du betaler for det. Det er jo en grei strategi som er rettferdig. Dog er det bare svada å si at de ikke gir op ups. De gjør dette som alle andre. Det blir heller ikke billigere å sette folk igjen og booke dem om på andre selskaper. For noe tull. C setet står tomt, bortsett fra catering er det jo ingen kost overhodet å oppgradere passasjerer.



Forøvrig så får SAS EB endelig muligheten til å gi bekreftet upgrade på SK og Star-selskapene fra desember.

.

Hvor har du dette fra? Finnes det en link? Håper SAS har tatt FT sine innspill og ikke priser disse oppgraderingene helt på jordet..

I følge Tommy777 og en del andre som flyr SAS IC ofte, så er det ganske generell enighet om at CPH bruker kaos-metoden og det er stort sett ganske tilfeldig hvem som får opups, mens ARN er ganske konsekvente.

Angående SQ, så kan det nok fint stemme at de lar Y pax står igjen om de er tom for seter, på en side har de veldig god kontroll og det er langt mellom slike episoder. Det andre er at på veldig mange av SQ sine flygninger så er det som oftest fullest fremst.

-A

Kaoset ber jo SAS selv om.. Oppgradering kun ved gate = kaos.

Når det gjelder SQ, er jeg helt enig. Det har meget god kapasitetkontroll, men jeg kjenner personlig heavy duty SQ kunder som har mottatt op ups mer enn en gang

Tommy777
26-11-2007, 05:48
Amerikanere med gull og platinum kort er jo veldig vant til å bli oppgradert, og de forventer det. De kan bare ikke forstå at vi velger å la det stå et ledig sete i C når de kan sitte der. De forstår ikke at europeiske og amerikanske selskaper har forskjellig måte å jobbe på.



Tull! Innenriks USA (Region 1) er det kun C gjengen (Skyteam) medlemmene, samt AA EXP som får gratis oppgradering. Alle de andre (inkludert undertegnede som har AA PLAT og UA 1K) må pent bruke kjøpte eller opptjente oppgraderingsinstrumenter for å oppgradere.

Men på internasjonale flygninger er det INGEN amerikanske flyselskaper som gir gratis oppgradering. Her må man enten betale eller bruke oppgraderings instrumenter.

Det de amerikanske selskapene har som SAS mangler er et meget bra system for dette, ikke UAG som eneste alternativ.

Det kan nevnes at min erfaring over atlanteren med UA er at C sjelden er fullt, bortsett fra på sommeren

gustavf
26-11-2007, 09:14
Det blir heller ikke billigere å sette folk igjen og booke dem om på andre selskaper. For noe tull. C setet står tomt, bortsett fra catering er det jo ingen kost overhodet å oppgradere passasjerer.

Sjekk innlegget til bizflyer en gang til og se hva han egentlig skrev...

Tommy777
27-11-2007, 00:04
Sjekk innlegget til bizflyer en gang til og se hva han egentlig skrev...

Ehhh.... Jeg gjorde det på din oppfordring to ganger. Velger samme svar jeg ga første gang igjen ;)

gustavf
27-11-2007, 00:11
Klippet litt ut av sin sammenheng:

Det er nok dyrere for selskapet å sende dem med andre selskaper, enn kostnaden ved å oppgradere dem på eget metall.


Det blir heller ikke billigere å sette folk igjen og booke dem om på andre selskaper. For noe tull. C setet står tomt, bortsett fra catering er det jo ingen kost overhodet å oppgradere passasjerer.

Så vidt jeg kan se er dere helt enige i at det ville være billigere å oppgradere noen passasjerer, i stedet for å la noen være igjen.

Jeg leste det slik at "for noe tull" var en kommentar til Bizflyer sitt utsagn, ikke til SQ sin variant med å la noen stp igjen. Mulig jeg mistolket Tommy777 sitt innlegg.

Tommy777
27-11-2007, 00:15
Klippet litt ut av sin sammenheng:





Så vidt jeg kan se er dere helt enige i at det ville være billigere å oppgradere noen passasjerer, i stedet for å la noen være igjen.

Jeg leste det slik at "for noe tull" var en kommentar til Bizflyer sitt utsagn, ikke til SQ sin variant med å la noen stp igjen. Mulig jeg mistolket Tommy777 sitt innlegg.

Fair enough. Jeg kommenterte første delen av innlegget, dog vil jeg ikke kategorisere det vår venn fra sørlandet sa som tull ;)

Bizflyer
27-11-2007, 00:31
Fair enough. Jeg kommenterte første delen av innlegget, dog vil jeg ikke kategorisere det vår venn fra sørlandet sa som tull ;)

Det var da betryggende!:D

Hilsen tullekoppen BF;)

LN-RKF
02-12-2007, 11:51
Og Aftenposten følger opp denne i dag, "Leserne tipser om hvordan du kan bli oppgradert på flyet":

http://www.aftenposten.no/reise/article2128924.ece

Stian
02-12-2007, 12:26
Pen i tøyet og blid og hyggelig er de sikreste knepene?
Jøss. Det stemte iallefall ikke med meg da jeg ble oppgradert fra BOS til LHR tidligere i høst. Jeg hadde ikke sovet på et døgn og må ha sett helt forjævlig ut. Klærne jeg hadde på meg var heller ikke noe speielt. Blid og hyggelig prøver jeg riktignok bestandig å være.
En annen gang var med AA fra STL til LAX for noen år siden. Det var sammen med min far. Ingen av oss hadde noen status med AA, likevel ble vi oppgradert uten noen form for forklaring. Men deilig var det jo.

Tommy777
03-12-2007, 08:14
ja ja.. Det er utrolig artig aa se folk drite seg ut med uvitenhet og jug :D

Synes Vidars innlegg i debatten tok kaka ^_^