PDA

View Full Version : Star Alliance til, innen og ut av Statene

mikro
20-11-2007, 10:09
Har vært på USA tur og dette var reiseplanen:

SK 850 OSL-ARN
SK 901? ARN-EWR (Husker ikke flight NR fordi jeg har rota bort billettene :8: )
UA 6-- EWR-ORD
UA 7667 ORD-ABQ
UA 8-- LAX-SEA
SK 938? SEA-CPH
SK 4-- CPH-OSL

Starter da med Oslo-Stockholm
Flyet dro klokka 8:15 så det ble en tidlig dag. Opp og hopp klokka halv fem om mårran :drunk: Det gikk bra og sånn litt før 6 hadde jeg plass på Flytoget til Galemoen. Hun dama i innsjekkninga hadde rota litt med seating på SK 901 så de henviste oss til gaten på Arlanda. Tok en tur på boksjappa før en tur i SAS loungen og kjøpte meg det nyeste Autofil bladet. En kakao og sandwich senere var det bare og vandre til gate 32. Der sto LN-RCX klar til å ta i mot folka som skulle til Stockholm.

Etter avgang fra 01 L var vi airborne og flyvertinna annonserte at mat ikke var gratis, men det gjorde ingenting fordi jeg fikk mat på Galemoen. Heldigvis hadde jeg også medbrakt underholdning, Autofil og den nyeste Pondusboka 7 lange og 7 breie :lol: Virkelig å anbefale.

På Arlanda var det grått og trist så jeg så ikke mye av innflygningen bare gråe skyer :( Må si at Arlanda er en skuffelse i forhold til Gardermoen :( Virker mye eldre, men den nye F-piren er da fin. :SWE Da var det bare for meg og søstra mi og gå mot Tax-Free for å kjøpe litt godis til den 7 timers lange flyturen over Atlantaren. Mangler dessverre bilder fra SK 850, men noe har jeg fra SK 901. ^_^ Neste rapport kommer snart :)

Someone
20-11-2007, 10:15
ARN-EWR = SK903, men du har rett ang SK939 og SEA-CPH;)

mikro
20-11-2007, 11:07
Da fortsetter jeg med SK 903 videre til New York.

Etter å ha kjøpt Marabou sjokolade og Ahlgrens Bilar var det å bevege seg mot gaten som var på F-piren :) Pga at de hadde rotet på Galemoen så fikk vi nye seter på Arlanda. Jeg vikk tildelt 33H :) Ganske fin plass egentlig. IFE funket også slik som det skulle i motsetning til returen :angry:

Vi tok av litt etter tid og vi hadde planlagt en flytur på circa 7 timer, sa den norske kapteinen. Utenom kapteinen var det egentlig lite av norsk besetning. Alle var egentlig svenske som jeg så. Hadde virkelig fin utsikt over vestkysten av Norge og jeg fikk med meg både Molde og Kristiansund skilt på hver sin side av et fjell. :nor Smarte meg hadde selvfølgelig stappet kameraet sammen med alt annet i hyllene over :(

Litt før vi passerte sagaøya var det tid for servering og det var skikkelig godsaker :colgate: Kjøttkaker med brun saus og potetstappe ^_^ Tror faktisk det er noe av det beste jeg har smakt på et fly :) Selvfølgelig var det også bare å gå bak i det bakerste kjøkkenet for å hente drikke, sånn snacks og sjokolade :)

Jeg så på flere filmer som Shrek 3, Noen komedier og 2 episoder av Midsomer Murders. Ellers så las jeg litt i Scanorama og medbrakt Donald pocket og Pondusbok 7. :cool: Ellers tok jeg også bilder da vi passerte Grønland.
http://i194.photobucket.com/albums/z172/mikro_15/DSCF1406.jpg

Da vi begynte å nerme oss New York gikk kabinpersonalet rundt og delte ut sånne varme håndduker. Trodde at det var bare noe Biz-folka fikk jeg. Så var det tid for mat. Den besto av et pitabrød med forskjellige grønnsaker inni som også var veldig godt :)

På final til Newark så vi godt Manhattan og frihetsstatuen :) Og etter en ganske hard landing var vi i USA :cool:

flyKSU
20-11-2007, 20:55
Flott Mikro :) Fløy du med Star Alliance flyet?
To be continued, I suppose?... ;)

mikro
20-11-2007, 21:11
And the trip is continueing :cool: Nei, jeg fløy ikke med noen Star fly, men jeg håpte på det :)

Etter noen digge dager i The Big Apple var det på tide og fortsette videre til Albuquerque via Chicago med UA.

Vi møtte opp på Newark Intl på tid og sjekket inn bagasjen. La merke til at Biz-pax og Gullkortmedlemmer fikk gule boardingkort og vi andre fikk blå. Hmmm! :angry: Det var lite trafikk på Newark så bilder ble det også lite av :(

Under boarding var det en utrivelig dame som herset og klaget for at en økonomiklasse passasjer trådde sine føtter på det røde teppet :8: Men vi kom oss i gjennom og så var i ombord på A320 N468UA :) :USA Hadde planer om å høre på ATC-kanalen, men med min lykke så virket ikke den.

Da vi var airborne var det tid for servering. Den besto av drikke. Jeg valgte da Sprite Zero. Ingen pretzels som jeg trodde :( Men det gjorde ingenting. Ellers av flyturen las jeg Donald eller så på NBC by United. :rolleyes:

Så begynte vi å nærme oss Chicago og etter nok en hard landing var det bare å parkere og deretter finne connection til Albuquerque.

Vil avslutte med bilde tatt når vi fløy over Michigan :) Stay tuned for ORD-ABQ. ;)
http://i194.photobucket.com/albums/z172/mikro_15/DSCF1411.jpg

mikro
25-11-2007, 22:27
Etter en hyggelig liten time på O'Hare som ble brukt til å spise på en kinarestaurant. Tror det var Panda Express var det bare å fortsette til New Mexico. O'Hare moret seg litt med å bytte gater den dagen, men det gjør ingenting :) Før oss skulle UA Express maskina til Des Moines dra og så kom vår Embraer E-170, N631RW.

Etter passasjerene på flyet gikk av var det på tide for oss å bevege oss ombord i Embraeren :) Jeg må si det er det peneste flyet jeg har vært ombord i. Brasilianerne kan virkelig lage fly :D Det var en deilig behaglig kald luft i kabinen, og over høytalerne spiltes den melodien i de Vita Hjertego reklamene :D Skal si det er en liten verden :rolleyes:

Etter 10 minutter med mimring til Vita Hjertego reklamene var det på tide å dra. Etter safetydemoen kom kapteinen på lufta å fortalte at de brukte ferre rullebaner enn vanlig på O'Hare i dag så en del MD-80 og en 777 fra American Airlines og noen småfly fra United skulle ta av før oss. Skal si man hører MD'ene, men jeg hørte nesten ikke 777.

Etter en fin take-off begynte kabinpersonalet med dagens service som besto av valgfri brus og pretzels. I motsetning til EWR-ORD flyet fikk jeg ikke beholde brusboksen, men det gjør ingenting :) Da vi passerte Denver fikk vi med oss et flott tordenvær på begge sider av flyet. Det var mørkt så vi hadde god utsikt, men bildene ble ubrukelige :angry: 1 time senere landet vi mykt på Sunport Intl Airport i Albuquerque som var en nokså fin flyplass. ^_^

flyKSU
25-11-2007, 22:37
Kjempebra dette Mikro :up: Høres ut som om du hadde en morsom tur :)

mikro
26-11-2007, 15:30
Jadda! Etter nesten 2 digge uker i områdene sørvest i USA var det bare og komme seg heimover. Jeg skulle først fly til Seattle, deretter til Køben og til slutt til Oslo.

Dagen før hadde jeg en rimelig fin dag på Disneyland fordi søstra mi hadde bursdag. Jeg ville heller til Universal i Hollywood, men bursdagsbarnet skulle bestemme :cry: Heldigvis var det noen kule berg og dalbaner i Disneyland og ^_^

Da vi sjekket inn var det litt rot med bagasjen, men siden det ene medlemmet i reisefølget hadde SAS Gull så gikk det bra. Noterte meg at hu dama skrev priority på bare hans bagasje og ikke restens :angry: SAS skriver jo priority på alles bagasje hvis en i følge har SAS Gull.

En pizza senere var det bare å bevege seg til gaten der UA's A320 N418UA sto klar til å ta oss fra LAX til SEA. Fikk meg også en tur i loungen der jeg fikk tatt noen bilder av avgående fly. Denne gangen fikk vi også pretzels til drikken og vi fikk beholde boksen med brus :)

I Seattle var det grått og trist, men jeg fikk sett litt av innflygningen. Vi fløy over en flyplass da vi var på final der det sto en BA Concorde på utstilling. Er det noen her som vet hvilken flyplass det var?

Hos UA er det lov til å bruke elektronisk utstyr etter landing så jeg tok noen bilder som ble for uskarpe pga for mye zoom. EOS400 gikk tom for batteri i Vegas så jeg måtte bruke gamlekameraet. Etter avstigning var det tre tog for å komme til SAS gaten, S3 eller noe sånt.

Stay tuned for SEA-CPH :DEN

TOS
26-11-2007, 17:42
I Seattle var det grått og trist, men jeg fikk sett litt av innflygningen. Vi fløy over en flyplass da vi var på final der det sto en BA Concorde på utstilling. Er det noen her som vet hvilken flyplass det var?

Det er nok Boeing Field og Muesum of Flight du så.

Eriksan
26-11-2007, 22:12
Hei og takk for fin rapport, venter på siste legget over atlanteren. Er vel 4 år siden jeg har flydd SAS eco over dammen, får man egentlig valget mellom to retter på hovedmåltidet?

mikro
26-11-2007, 22:36
Takk for kommentarer TOS og E.N. :) Man får ikke valg på mat hos SAS IC Eco mer. Men en i følget fikk spesialservice da :)

Etter litt småshopping av blader, tyggis og sjokolade var det på tide og fortsette turen til Køben :) Denne turen skulle gå med en A340 og jeg gledet meg fordi SAS kan virkelig det med IC :D

http://i194.photobucket.com/albums/z172/mikro_15/DSCF1486.jpg

OY-KBM sto klar på Gate S3 til å ta i mot oss. Ombord ble vi møtt av to danske kabinpersonal. Min PTV var ødelagt, den kunne ikke vise Safety demo og kartet som ble vist. :angry: Den ene F/A prøvde å reparere det, men fikk det ikke til.

Etter take-off var det tid for mat. Det var et valg, det var kylling med potetstappe og tomatsaus. Den var ikke like god denne gangen, men den gikk ned. Så var det tid for å ta en titt på dagens filmer. Tror jeg fikk med meg en episode friends, Shrek 3 igjen og noen andre jeg ikke husker navnet på.

Etter filmen kom purseren rundt i kabinen og trakk ned trekket som er foran vinduene. Skjønte ikke helt vitsen med det siden det var jo mørkt ute. Leselyset vårt ble ødelagt midt under flyturen, dvs at vi ikke fikk slått det av så den ene flyverten ga oss et comfort-kit som jeg syntes var hyggelig gjort av han ^_^ Takket være eyeshades fikk jeg muligheten til å sove ^_^

Da vi fløy over Nordsjøen.
http://i194.photobucket.com/albums/z172/mikro_15/DSCF1488.jpg

Da vi nærmet oss Norge var det tid for frokost. Hadde forventet at den kom på brett, men de ga den i en boks. Var bra at vi fikk ferske rundstykker og sånne varme kluter :) 1 time senere var vi tilbake i København og en lang kø i safety ventet :8:

Synes dette var en kjempefin flytur og SAS kan virkelig det med IC

LN-MOW
27-11-2007, 03:46

Utsikten saa vel omtrent saann ut ..... ;)

EB
27-11-2007, 05:44
Nok en knallrapport på Scanair.no...

mikro
27-11-2007, 15:37
Takk for hyggelig kommentar EB og riktig utsikt LN-MOW ;)

Da fortsetter jeg med siste del av turen som ikke var noe spesiell. Etter litt vandring på CPH var det på tide å komme seg heim til Norge. Til min skuffelse var det en MD-80 som sto å ventet på gaten og ikke en Airbus :( Er personlig ikke så glad i MD'en.

Kjente igjen den norske kapteinen som fløy oss fra Seattle på flyet. Skulle vel hjem til Norge han og. Ellers så var det en grei flytur. God sikt hele veien, så Kristiansand fra vinduet. Litt senere var vi framme på Gardermoen og ferien var over. :cry: :nor

Alt i alt en grei flytur. Synes at SAS kunne innført gratis mat igjen. Bare en sandwich eller noe sånt kan jo ikke koste så mye :)

Neste tur til USA blir i februar. Da skal jeg til Denver (skiferie :colgate: ) med LH og A340-600 :D

SQ 777
27-11-2007, 16:58
Takk for flott rapport. Overasker meg at du ikke fikk det vanlige valget av mat på SK som alle selskap har ( for unngå å fornærme en del folk ): chicken og vegetarian ...:)

Someone
27-11-2007, 17:03
Takk for flott rapport. Overasker meg at du ikke fikk det vanlige valget av mat på SK som alle selskap har ( for unngå å fornærme en del folk ): chicken og vegetarian ...:)

Ønsker man å spiser gress, løvetann og annen kaninfor hos SAS må man forhåndbestille. SAS har totalt 15 forskjellige menyer å velge mellom for de som er vrange i kosten

http://www.sas.dk/da/Alt_om_rejsen/Sarlige-behov/Specielmenuer/Dietmenuer/

Ellers er mitt inntrykk at det mest vanlige valget ombord hos selskapene er Chicken eller Beef

SQ 777
27-11-2007, 17:56
Pussig det , Someone, men synes det helst har vært chicken og gress, løvetann. ( Basert på KL-AF-AC-NW-AY det siste året og to ) Forresten jeg så på et par flighter i det siste året chicken og gress ( ikke beef ) fordi de skulle videre til India. Der var både NW og AC attentive til majoriteten ombord. Uansett for meg spiller det ingen rolle......^_^ Bare pirker likevel....

FlightDeck
27-11-2007, 22:04
Ellers er mitt inntrykk at det mest vanlige valget ombord hos selskapene er Chicken eller Beef

Og er du heldig smaker du også forskjellen.