PDA

View Full Version : Airbus Ulykke


ThomAAs
15-11-2007, 22:06
En Etihad A346 har kræsjet i Tolouse. Var på flighttest.

TCAS
15-11-2007, 22:18
Ble også vist på NRK nettopp. Stod godt plantet inn i en bygning. Var klar for levering til Etihad. Ingen skadet.

BSSW
15-11-2007, 22:27
Mer her. Airbus.com (http://www.airbus.com/en/presscentre/pressreleases/pressreleases_items/07_11_15_industrial_accident_airbus.html)

sail4fun
15-11-2007, 22:30
Dårlig uke for A340-600

ThomAAs
15-11-2007, 22:31
Veldig dårlig uke for A346

sail4fun
15-11-2007, 22:32
http://www.flightglobal.com/blogs/flightblogger/2007/11/ethiad-a340600-severely-damage.html

med bilde

BSSW
15-11-2007, 22:35
Må ha hatt litt fart når det der har skjedd. Ref bilde

Ser ut til at nesen er revet av

Trety
15-11-2007, 22:40
Ouch! Hvilke konsekvenser vil dette få for Airbus, i form av eventuelle erstatningssaker - i tillegg til at de vel antakelig må bygge et nytt fly?

Flight Global har forresten bilder: http://tinyurl.com/yrz8zh

F35Landing
15-11-2007, 22:41
Hmmm snakker vi dårlig fortøyning i rusegropa her?

Blubird
15-11-2007, 22:46
Snakker vi w/o her tro? Ser ut til å være omfattende skader i den en gang spisse enden...

LCH78
15-11-2007, 22:55
vil SAS sette alle sine Airbus på bakken etter dette?

BSSW
15-11-2007, 22:57
Selvfølgelig

de blir vel solgt også, selv om dette gjaldt en A346

:D

BSSW
15-11-2007, 23:07
Ti stykker er skadet ifølge VG (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=185689)

Her har sikkert VG lest 2 raporter og lagt sammen antall skadde :D

view
15-11-2007, 23:25
Jøss, måtte se et par ganger før jeg skjønte at hele front seksjonen av flyet er borte ja, dette blir vel kondemnert.

BSSW
15-11-2007, 23:28
Jøss, måtte se et par ganger før jeg skjønte at hele front seksjonen av flyet er borte ja, dette blir vel kondemnert.

Ikke nødvendigvis, hvis det kun er fronten og landing gear/motor som er skadet kan de vel bare "høgge" av fronten og bygge ny front. Vil nok tro at Etihad får rabatt på flyet hvis det repareres.

Trety
15-11-2007, 23:42
Ikke nødvendigvis, hvis det kun er fronten og landing gear/motor som er skadet kan de vel bare "høgge" av fronten og bygge ny front. Vil nok tro at Etihad får rabatt på flyet hvis det repareres.

Og hvis Etihad ikke vil ha det, kan jo SAS få kjøpt det billig og satt det inn på CPH-NRT! :cool:

BSSW
16-11-2007, 00:02
Bruke det på SFO og DEL ruten kanskje :D

airbus340
16-11-2007, 07:26
Det er skrevet om dette i en annen tråd

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=24663

BSSW
16-11-2007, 07:53
Det er skrevet om dette i en annen tråd

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=24663

FBU 4EVER
16-11-2007, 11:30
For meg ser det ut til å bli en w.o. Det er sikkert blitt noe "bøy og tøy" bakover i skroget, kanskje også en eller begge vinger, også.
Kappe og sette på ny nese har jeg liten tro på. Det er et utrolig stort antall kabler og ledninger fra neseseksjonen og bakover som må skjøtes. Tror dette blir en delemaskin med permanent tilhold i en krok på flyplassen.

Airbus er nok dekket forsikringsmessig. Mulig at de får forskjøvet noen senere leveranser for å kunne fase inn en erstatning for Etihad på et tidlig tidspunkt.

Utflyttet
16-11-2007, 11:37
Det er skrevet om dette i en annen tråd

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=24663

Det er skrevet om dette i en annen tråd

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=24663

Dere ser kansje at dere har gått inn i en redirigert tråd og svart med linken til *drumroll* tråden dere selv poster i? ;)

-A

BSSW
16-11-2007, 11:50
Selvfølgelig ;)

Pjokken
16-11-2007, 12:08
Ikke nødvendigvis, hvis det kun er fronten og landing gear/motor som er skadet kan de vel bare "høgge" av fronten og bygge ny front. Vil nok tro at Etihad får rabatt på flyet hvis det repareres.

Garantert write-off! You can take that to the bank:)

brendas
16-11-2007, 12:24
For meg ser det ut til å bli en w.o. Det er sikkert blitt noe "bøy og tøy" bakover i skroget, kanskje også en eller begge vinger, også.
Kappe og sette på ny nese har jeg liten tro på.
Om en ser på dette bildet:
http://www.airliners.net/open.file/1293784/L/
vil en se at det også er skader helt bak til framkant av vingen :8:


Mulig at de får forskjøvet noen senere leveranser for å kunne fase inn en erstatning for Etihad på et tidlig tidspunkt.
Det er nok vanskelig å få tak i en "erstatning" med det første.
Airbus kan muligens framskynde produksjon av senere A346 noe, men desverre for Etihad er det ikke mange A346 som ruller av produksjonslinja hvert år, og produksjonen av enkelte deler starter rundt året før maskinen blir levert...
Neste A346 som kommer av linja er ln870 (skal til Etihad) (denne var ln856,) deretter er neste ln924.
Kan tenkes at ln846 og ln848 produseres snart. Dette er maskiner som egentlig skulle ha vært leverert til Virgin tidligere i år, men LH tok over slotene ca halvåret før VS skulle ha mottatt disse, og de har enda ikke blitt produsert.

Airbus ligger i dag på rundt 7-8 A330/A340 i måneden, og ln870 bør være klar for levering innen fem-syv uker. Å motta noe etter denne kan nok ta tid...

Someone
16-11-2007, 12:34
Airbus ligger i dag på rundt 7-8 A330/A340 i måneden, og ln870 bør være klar for levering innen fem-syv uker. Å motta noe etter denne kan nok ta tid...

Lages ikke 500/600 halveis på en "egen" linje? Mener å ha lest at Airbus has kapasitet på 7-8 330/340-300 og 1 340-500/600 i måneden

BSSW
16-11-2007, 12:58
Om en ser på dette bildet:
http://www.airliners.net/open.file/1293784/L/
vil en se at det også er skader helt bak til framkant av vingen :8:

Så ikke så mye på det andre bildet som har ligget ute på nettet.

Men er enig i det som er skrevet. WO material og delefly.

Virkelig synd. Det er jo et pent fly.

Extra230
16-11-2007, 14:51
Snakket akkurat med en kompis hos Airbus. Flyet var ferdig med motortesten og hadde begynt å taxe, altså ikke fortøyet. Hva som skjedde vet man enda ikke. Ingeniøren som kjørte motorene og taxet var meget erfaren. De regner nokså sikkert med at flyet blir en W/O.

- Thore

HMWK
16-11-2007, 20:57
Shit happens!

LN-MOW
20-11-2007, 19:31
Shit really happens ...

BEA says the aircraft, which was due to be delivered to Etihad Airways on 21 November was at a standstill but that the wheels were not chocked.

Tsk tsk ...

http://www.flightglobal.com/articles/2007/11/20/219755/wrecked-a340-was-unchocked-with-engines-at-high-thrust-investigators.html

seatsniffer
21-11-2007, 01:38
http://aerotransport.free.fr/Zmisc/Etihad3.JPG

http://aerotransport.free.fr/Zmisc/Etihad2.JPG

Crewet ombord bør føle seg heldige som overlevde dette! :drunk:

Vede
21-11-2007, 01:47
Det så helt jævlig ut for å si det mildt.

LN-MOW
21-11-2007, 01:51
Hvis ikke dette er en write-off........ :eek:

Blackhawk
21-11-2007, 03:59
Er nok ingen tvil, når man ser disse bildene ja.

brendas
21-11-2007, 09:21
Hvis ikke dette er en write-off........ :eek:
Airbus har bekreftet at det er en W/O, ingenting vil bli spart i følge en Airbus-ansatt.

KennethGS
26-11-2007, 21:13
Flight-recorder information from the Airbus A340-600 involved in the Toulouse ground-test accident last week shows that the aircraft’s engines were not retarded to idle until two seconds before the jet struck its test-pen wall.

The aircraft, which had been performing an engine and brake test, was travelling at around 30kt (55km/h) at the time of impact. (http://www.flightglobal.com/articles/2007/11/21/219795/toulouse-a340-throttles-not-idled-until-2s-before-wall-collision.html)



En samling av bilder fra åstedet... (http://www.flightglobal.com/blogs/flightblogger/2007/11/etihad-a340600-accident-photos.html)

Southwind
11-12-2008, 00:15
Et lite sammendrag av rapporten som kom ut idag:

http://www.flightglobal.com/articles/2008/12/10/319969/violation-of-test-procedures-led-to-toulouse-a340-600.html

Discus
14-12-2008, 03:41
Nå strammer Airbus til rutinene

Airbus has tightened its procedures after the testing accident in November last year which destroyed a brand-new A340-600 days before delivery to Etihad Airways.
The revision insists on installation of chocks before the wheels of the main landing-gear, as well as centre main-gear assemblies if applicable, and sets specific personnel requirements for tests.


http://www.flightglobal.com/articles/2008/12/13/320127/airbus-testing-rules-tightened-after-etihad-a340-600.html