PDA

View Full Version : Txl-cph-osl

TG923
15-11-2007, 07:55
Mandag 12. november var det klart for hjemreise med SAS fra Berlin til Oslo via CPH.
Internett-sjekkinn er ikke mulig fra TXL, og i og med at flytypen naturlignok var endret fra Q400 hadde jeg ikke fått valgt sete på nytt. Første SMS fra SAS om gatebytte i CPH tikket inn i 1030-tiden, da først oppdaget jeg at flyet fra Berlin ikke hadde avgang før 1545, av en eller annen grunn hadde jeg 1345 i hodet mitt. Greit å sjekke reiseruten... Dette medførte en ekstra time på internettkafé for oppdatering av norske nyheter og scanair.no, men likevel kom jeg til Tegel i god tid.

Jeg prøvde først automatinnsjekk, men det var ikke mulig så tidlig (2 timer før avgang) selv om reiseruten kom opp. Som EBG kunne jeg sjekke inn hos LH First class innsjekk, men også der var innsjekkingen blokkert så tidlig. Gikk så til loungen uten boardingcard, damen var vennligheten selv og prøvde å få sjekket meg inn, men fortsatt ikke mulig (same as always som hun sa... - just take a seat). Jeg slappet derfor av inne i senatorloungen med varm suppe og litt snacks i ventetiden. 1 time før avgang kom det opprop om at innsjekking til CPH nå var mulig, så jeg gikk til skranken i loungen og fikk boardingkort.

Flyet kom noenlunde i rute, en MD87. Deilig gjensyn, lenge siden sist jeg reiste med MD. Fikk sete 10A. God plass på turen naturlignok siden den egentlig skulle ha gått med Q400. Brukte en mealvoucher til litt snack og drikke siden jeg satt på økonomi.

Ankomst CPH litt før rute på gate D4, og gikk rett i loungen der. Da kom jeg på at jeg helt hadde glemt å få boardingkort videre til Oslo, men det var ikke noe problem - det får du av min kollega i skranken oppe i 2. etg. Der satt en hyggelig danske som skaffet meg boardingkort og kunne fortelle at flyet var 1 time forsinket. Siden jeg bare hadde håndbagasje spurte jeg om det var noen tidligere mulighet, og han tok straks opp telefonen og ringte til gate B3 som akkurat hadde boarding til Oslo. Det var ingen problem, de kunne ta en økonomibillettkunde til hvis jeg kom med en gang. Han skrev da ut boardingkort og fikk vindusplass på nødutgang 11F. Takket så mye for hjelpen og gikk direkte til B3 som jo er et stykke å gå. Kom fram snaue 10 minutter før avgang, men boardingen var ikke helt ferdig, så det var helt uproblematisk. Gjorde for ordens skyld personalet i gate oppmerksom på at det var jeg som kom som etternøler fra loungen og takket så meget for at jeg fikk komme med.

Reisen hjem til Oslo gikk med 737-700 fra SAS Norge, i og med at jeg satt på nødutgang ble jeg spurt om jeg kunne bruken av denne. Med vår kjære bergensers (nei, ikke pedanten ;) , men Speedbirds) eminente opplæringsfilm godt i mente kunne jeg denne gangen trygt svare at jeg kjente bruken av denne!
Avgang noen få minutter over rutetid, men rask flyvning rett nordover, og denne gangen slapp vi innflyvning over Jessheim, Minnesund og halve Nannestad så vi landet i god tid til å rekke Flybussekspressen hjem kort tid etter.

Stor takk til SAS for at de lot meg få en tidligere avgang hjem fra Køben til tross for at jeg bare hadde billigbillett som ga meg hele 195 Eurobonuspoeng....

Someone
15-11-2007, 15:44
Flott rapport.

Du vet at selv på enkelte destinasjoner uten internetinnsjekking kan man plukke sete 22timer før? Jeg gjorde selv dette på EDI-ARN-CPH i oktober

EB
16-11-2007, 05:54
Her viser jo SAS at det er mye mer de tilbyr enn bare bonuspoeng... Bra rapport...