PDA

View Full Version : One-stop til San Diego, i rett linje !!

SQ 777
11-11-2007, 18:56
Det begynner å krible litt i magen før torsdagens lille ferieavgang. Har hatt noen turer i senere tid, men alle sånn 2-3-4 netters, nå hele 9 netter ( 10 borte fra Lillestrøm ).

Dette blir den første av ialt tre one-stop til Junaiten via EWR. Først SAN, så HNL i mars og PHX i juni 2008. Meget bra priser.

SAN ble kjøpt 02.02.07 for kr. 6.045 pr. pax. HNL kr. 8.048 den 29.04. og PHX kr. 5.621 den 17.07. Alle med 100 % bonuspoeng og 50 % ekstra for FB sølv og etter SAN hele 75 % ekstra ”gullpoeng” til HNL og PHX.

Blir jo litt uvanlig med 752 ( har hatt FI til BOS ) over dammen. 738 videre. Topp seter sikret OSL-EWR-OSL ( rad 16 ).

Siden det sikkert blir fler og fler som vil gjøre dette, vil jeg skrive en trip-report og spesielt om det som kan interessere, hvordan transitten CO til CO går på EWR etc. Fire år siden vi var der og enda lenger siden vi hadde direkte transit ( begge ganger SK over og CO videre ).

I SoCal blir det også en uke med Lincoln Town Car , ”på lykke og fromme”. Prøver å få med Palm Springs og titte på husene til de som valgte en annen karriere en det jeg gjorde !!:cool:

EB
12-11-2007, 09:03
Hvor mange er det som reiser? En tre seter på 757 faller ikke inn under "topp seter" hvis du er en eller to som reiser sammen... Gleder meg til rapporten...

learjet
12-11-2007, 09:23
Jeg kan svare EB. Rad 16 er exit rad med meget god plass, og siden flyet ikke blir helt fult så kan det være en mulighet for at herr og fru SQ får hele tre seteren alene. Og skal det blir bedre en det så må man sitte på rad 1-4 - BusinesFirst.

S

Martin
12-11-2007, 09:58
Til og med jeg, klarte å komme meg til og fra 15A uten at 15B og C behøvde og reise seg opp, og da vil jeg påstå at det er ekstremt god plass..

Thomas
12-11-2007, 10:12
15 er også en kjemperad på CO, eneste lille kneiken er at setene ikke kan legges tilbake. Dette har vel lite eller ingenting å si på en tur i dagslys slik som CO39 er, men på nattflighten tilbake kan det nok være greit å kunne legge tilbake setet.

SQ 777
12-11-2007, 11:22
He, he EB, herr og fru SQ 777 er kun to, men det gjør ingenting med treseter. Fruen har heller ikke noe imot midtsetet, hun er ganske "liten" og sitter brukbart t.o.m. ved 29 " pitch.

Siden 777 og 747 er favoritter må en leve med det. KL/AF 777 har 3+3+3. Riktignok har UA 2+5+2, men nå er ikke UA aktuell om dagen.

Selv om A330/340 ikke er helt favoritt, så innrømmer jeg gjerne at etter mange NW A332/333 turer i senere tid, at jeg liker den. Spesielt toseter ved bulkhead.:thumbup

I tillegg har KL to tosetere helt fremme ved bulkhead på deres 777 som Elite kan forhåndsbestille. 10 AB OG 10 HJ. DER SITTER MAN GODT !!:exclaimation;)

EB
12-11-2007, 12:36
Ja...to setere er å anbefale!!!

SQ 777
14-11-2007, 14:17
Sjekket inn 24 timer før og fikk toppsetene på rett rad ( 16 ). Håper det 3. sete på raden blir tomt.

CO sendte e-mail med påminnelse også. I prosessen måtte vi krysse av for hvor mye bagasje og med en påminnelse om 23 kg regelen.

Grei og lettvint prosess.

Står vel opp en tur i natt og sjekker hvor/hvordan flyet fra EWR ligger an i løypa. Kjekt de viser med kart fra Fligtview med nøyaktig poisjon.^_^

Thomas
14-11-2007, 15:32
www.flightaware.com

Der ser du plott, remaining flight time m.m.

EB
14-11-2007, 16:06
Gleder meg til å lese på international og domestic rapport fra CO - et av mine favorittselskap - i allefall før alliansetiden!

SQ 777
14-11-2007, 18:08
Kontaktet Dag og fikk vite at vi skal ha "ship 104" i morgen som komer inn fra TXL. Den skulle opprinnelig gå til BCN.......^_^

EB
16-11-2007, 05:51
Burde vi ikke snart høre noe fra gårsdagens flyvninger?

SQ 777
19-11-2007, 00:35
Joda, EB, men jeg er en snaal type, tar IKKE med PC paa ferie ( og minimalt paa nettet paa cafeer ) og er naa i San Diego etter dagens langtur med Cadillac DTS og inne paa nettet for foerste gang for aa sjekke poengene paa FB . De droesser inn i et meget raskt tempo. I tillegg tittet paa forumet.

Lang rapport er skrevet med penn i en notisbok og vil renskrives naar jeg er hjemme.. Helt topp tur. CO er topp og dette er den eneste fornuftige maate aa reise til NYC og til mange US destinations.:nor:USA;).

Bare et par stikkord. Smekk fullt midt i november, lavsesong ??. Mye motvind og flightime ble oppgitt til 8. t 49 min, men vi landet etter noyeaktig 9 t. 10 min airborne. Litt forsinkelser ved EWR , mye daarlig vaer i nordoest US.

Bare et lite spoersmaal til flygere paa forumet. Hvor lenge kan en egentlig tyne en 757 ?

Dag Johnsen
19-11-2007, 03:13
Heisann SQ 777

Bare et lite spoersmaal til flygere paa forumet. Hvor lenge kan en egentlig tyne en 757 ?

Med 9:10 i luften var nok ikke mye fuel igjen... men det gaar som regel bra... :lol:

Vi setter paa carbon bremser til neste aar og da faar vi vel 700 lbs tilbake... nok til 3 minutter mer...:p

Har du det fint Reidar... og nyter ferien uten PC'en...;)

Dag

Thomas
19-11-2007, 09:47
Dag,

Kan ikke du fikse å styre litt så SHIP130 flyr 39 den 29NOV? ;)

Dag Johnsen
20-11-2007, 03:28
Heisann Thomas,

Ja, hadde jeg hadd litt "pull" skulle jeg nok fikse dette...^_^

Vi starter denne uken med to (2) modifiseringslinjer med nese til hale og naa kommer disse flyene med nye economy seter og AVOD paa loepende baand... De skal bli ferdig mot enden av 2008.

Dag

FlightDeck
20-11-2007, 16:28
Men hva er egentlig SHIP130?

Martin
20-11-2007, 16:38
Men hva er egentlig SHIP130?

Om jeg ikke tar feil, så er det den eneste av CO sine 757-200-maskiner som har AVOD i economy..

FlightDeck
20-11-2007, 17:17
Om jeg ikke tar feil, så er det den eneste av CO sine 757-200-maskiner som har AVOD i economy..

Det ante meg. Da skjønner jeg at det er lukrativt.

SQ 777
24-11-2007, 00:20
Ogsaa styr Ship 130 EWR-OSL i morgen !!:lol:

EB
24-11-2007, 06:31
Skjønner at du trenger "all den hjelp" du kan få for å få en behagelig flytur...;) Men sover man ikke på veien østover slik at egen tv-skjerm blir litt unødvendig?

SQ 777
25-11-2007, 12:11
Joda, EB fikk ship 118 uten, men boksene var ved beina ( og da kommer det nok snart ) og en meget behagelig tur tilbake og sov hele veien.... Men skjermene hadde vært OK de to første timene......Men totalen var 6 t. 45 min og inne 20 min tidlig. Rapporten påbegynnes i morgen og kommer i løpet av et par dager.

Hjemturen var meeeget behagelig. Mest behagelig noengang på en one-stop California med HELE FEM KNYTTNEVER beinplass hele veien og meget komfortable seter ;):thumbup.

Dagflighten ( 0800 ) SAN-EWR koste vi oss med Hairspray ( John Travolta etc ) på skjermen i taket. Forstår heller ikke hva som er gærnt med en 738. ??

Dag Johnsen
25-11-2007, 14:26
Heisann og velkommen hjem SQ 777!

Flott at turen hjem gikk greit også da det har væt en del uvær her i de siste dagene! Vi kom hjem fra New Mexico via El Paso i går og jeg krysset Guadalupe Mountains passet (over 5000 ft) i snødrev på sommerdekk...:8:

Forstår heller ikke hva som er gærnt med en 738. ??

Nei, B737-800 kan vel regnes som et av de mest økonimiske flyene i sin klasse i dag og det reflekteres vel i antall fly og nye bestillinger...;)

BTW! Jeg håper vi kan stille opp med en B757-200 med nye seter og AVOD neste gang du/dere er ute og flyr...:up:

Dag

SQ 777
28-11-2007, 16:50
INNLEDNING:

Dette blir langt, så for å holde oppmerksomheten oppe har jeg laget en noe humoristisk undertone pluss litt historie for de yngre på forumet.;)

Har fløyet en del CO, men sist var det i 1995 . Men første gang i juli 1970 på en av deres første flygninger med 747 som først ble satt inn på LAX-HNL-LAX. Hadde den HNL-LAX . Det var da de hadde salonger ombord og kun 9 i bredden på økonomiklasse. På den turen hadde jeg PA 747 ut, også med 9 i bredden. Samlet også en del poeng på deres OnePass , me det ble aldri noe mer av dette i forbindelse med at EuroBonus startet.

SÅ TUREN ETC:

Billettene ble kjøpt 02.02.07 for kr. 6.045 pr. pax. Fair pris for en såpass lang reise. Tittet litt på på hva distansen i luftlinje er til SAN, og det viste seg at den var noen få km lengre enn til BKK. I tillegg gir CO full FB-bonus som i dette tilfelle er 12.226 poeng og 50 % mer for sølvmedlemmer, totalt 18.339.:9:

Sjekket inn på nettet nøyaktig 24 timer før. Greit opplegg fra CO, fikk stjernerekka 16 på 752 og også tilsvarende videre EWR-SAN på 738.

Liker knyttenevetesten!!! Begge flyene har ca. 5 knyttnever, og det er mye. Har selv kun 2 knyttnever, men blingset meg til de 3 siste:D.!!

Fine med CO er at det tydelig er skrevet ELITE-ACCESS på boardingkortet slik at en ikke bør vise bonuskortet som ”legg” når en kommer til flyplassen. I tillegg kan krysse av hvor mange PC bagasje en vil sjekke inn og vekten. Krysser en av på 23-32 kg vil prisen komme opp ( $ 25 for disse 9 kiloene ).

Var oppe på natta og tittet på avgangen fra EWR kvelden i forveien, og flyet var da ved Grønland ( de viser ruta på kartet hele flighten igjennom ) og det ville være i rute, litt tidlig.

Vel neste morgen kom vi til OSL vel to timer før. Raskt levering til Elite-skranken, mens kø til den andre. Svarte på de nødvendige spørsmålene.

Senere tekstet en kompis meg da jeg satt ved gaten at det akkurat passerte Romeriksåsen. Jeg tittet mot sør og der dukket 752’en opp . Dag hadde informert meg at det var Ship 124.

Rask og grei boarding ved Elite. Ombord hyggelig besøk av ”learjet”. Flott å møte andre på forumet. Smekk full. Push-out 1 min tidlig.

Ble imponert over take-off’’n til 752. Flyet var beregnet å bruke 8t. 47 min. ( fra EWR brukte det 7t. 15 min. samme morgen ) .Har hatt mange 752 takeoff gjennom tidene, men syntes den kom meget raskt i lufta og rask climb til tross for at den måtte vel nesten ta av med max vekt.

Til info fant jeg ut at crewrest var 34 DEF, siste rad på høyreside og eneste ledige sete 4F på BusinessFirst var crewrest for cockpitcrew . Det var tre , også en nyydelig kvinnelig 2P.

Beinplassen ( og recline ) var helt herlig. Drinkvogna kom raskt. Mye å velge i og generøs utdeling. Alkohol koster $ 5 eller NOK 30 ( joda, de tar i mot norske mynter !! ).

Siden jeg aldri spiser flymat på longhaul, også de få gangene jeg har blitt oppgradert til C , t.o.m. på 14 timers flighter, kan jeg ikke uttale meg om maten. Har da heller ingen rett til det. Men brettet og valget biff eller kylling ( tror jeg det var ) så bra og delikat ut., og ved å titte rundt meg, forsvant den tydeligvis ned også.

Hva hadde jeg ? Joda medbrakt rosinboller og kanelkaker og bananer ( dessverre har de ikke KFC på OSL ). Hadde frokost hjemme og planla Nathan’s på EWR eller et Diner-måltid før neste flight.

Det kom også en runde med drinker etter maten Topp hyggelig CA’s.......

Det var dårlig vær i Nordøst-USA. Brukte lang tid på approach og landet etter 9t. 05 min airborne time. Det må vel være bortimot max en 752 kan handle ??

Mye retro for meg siden de tre første turene til USA i 67-69-70 var med ”nesten 757”, dvs alle med PA 707-320 FBU-JFK ( studentcharter ). Husker første turen juni 1967 med PA 707-320 B – N763PA Nautilus. Med store øyne så jeg meg om i denne enorme maskinen, min første flytur. Husker jeg fortalte alle hjemme som ikke hadde fløyet før, noe i retning av :” Det var TV’er langs begge sider av hattehyllene med en form for program. I tillegg fikk vi hørelurer av plastikk som vi hengte under haken og vi fikk fin lyd”. På den tiden var det fineste hjemme Philips 21” sorthvitt TV med NRK et par timer om kvelden og antenne rettet mot Sunne for svensk TV. Og Radionette radio var lydkilden... Stoort for en ung gutt å oppleve PA 707....

Større var det i Seattle i 1969 da jeg sto utenfor gjerdet hos Boeing og tittet på testflyginger med 747. Jobbet da som utvekslingsstudent hos Seattle PI.

Dette var kun et historisk tilbakeblikk. Så tilbake til CO....

Immigration på EWR var den raskeste jeg kan huske . Rett til skranken etter bare 1 min venting og ute etter 4-5 minutter. Topp. Husker godt de siste turene de siste årene til JFK. Der kan det være laaange køer.

Hadde mistanke om at turen videre til SAN ville bli forsinket. Fikk raskt vite at det dreide seg om 31 min ( late incoming etc ). Men koste oss med noe Nathan’s og kyllingvinger. Mens kona tittet i butikker tok jeg kål på noen pints av mitt favorittøl i USA, Sam Adams Lager.

Vi boardet neste fly nesten en time forsinket. Rask boarding, og smekk fullt . MEN incoming cockpitcrew var forsinket fra BOS og vi ventet en god stund på dem. Kom avgårde neste 2 timer forsinket. Men da hadde vel Sam Adams’en virket godt. Jeg sovnet før pushout ! Våknet et øyeblikk av drønnet under take-off. Sov hele veien til SAN, så jeg kan ikke gjøre tripreport her. ( Tar det igjen SAN-EWR ). Men siden CO gir gratis mat ombord fortsatt ( og i tillegg gratis puter og tepper ), tittet jeg på maten tvers over midtgangen i et våkent 10 sekunds intervall. Brettet så OK ut.

Ankomst SAN 1 t. 45 min forsinket. Raskt til hotell. Kun 10 min til downtown.

Så litt om SoCal . Vi hadde en Cadillac DTS 2008 fra Hertz ( spesiell takk til Tommy 777 ) en uke og var mange steder. Men jeg vil bare stoppe opp med PALM SPRINGS/DESERT SPRINGS . Anbefales. Så vakkert !! Stikk innom dersom dere er i nærheten. Dessuten er vindalen Temecula ( opp bakken fra Palm Desert ved Interstate 15 ) verd et besøk.

HJEMREISEN:

Sjekket inn på internetcafe 22 timer før. ” 5 knyttenever” hele veien hjem ..

Opp 0330 lokal, shuttle 0515 til flyplassen. Tok kun 8 minutter. Grei check-in og security , kun ca. 10 minutter totalt. På checkin-maskinen kunne en trykke på Continental Currency. Morsomt å trykke på slike ting. $ 25 for 6 drinkbonger. Inn med kredittkortet og bongene ble spyttet ut. Hele 6 , hvorfor ?? Brukte bare to men har tre CO-flighter til over dammen de neste 10 mnd. så de er greie å ha i lommboka.

Smekkfull 738 siden det var to dager etter Thanksgiving. Likevel pushout 5 min før tiden. Flytid 4 t 50 min. Ship 214 ETOPS. Virker som de fleste ( eller alle ? ? Dag vet du ? ) 738 er ETOPS. CO har 263 737’er herav 105 738......

Etter takeoff viste de den herlige musicalen ”Hairspray” med bl.a. John Travolta på takskjermen i rett avstand foran meg. Plugget inn Sennheiseren og hadde to herlig timer. Topp cabincrew.

Grei innflyging til EWR. Omtrent rett inn......

Så mens kona var på den vanlige butikk/titte-turen stakk jeg bort om møtte min venn ”Sam Adams” igjen. Deretter Diner middag. Regninga viste nederst hvordan man foretar ”Tipping For Dummies”. Hvor mye 15%-18%-20% var. Jeg kan godt 10 % gangen i det tippinglandet. Slike ting irriterer og frister heller til bare å gi de blanke pluss brune myntene. Også besøk til ”Sam Adams” igjen.

Flyet gikk fra gate 93, next til 92 der vi kom fra SAN. Tidligere da jeg satt i puben og ventet og det ikke var noen tavle i nærheten, og jeg var lat, tekstet jeg en kompis om hvor flyet gikk fra. Rask svar tilbake om at det var gate 93 og On Time.......Går fint uten Notebook....

Til gaten og rask boarding. ( Ship 118 ) Ikke helt fullt ( lørdag ) med smekk fullt i BusinesFirst. Rask servering igjen . Valget var chicken eller beef. Smakte litt på beef’en. Den var OK, men som vanlig ingen matlyst etter Diner-middagen. ”Sam Adams” took effect:drunk: og etter to små vin betalt med Continental Currency, sov jeg hele veien til OSL hvor vi ankom 19 min tidlig. Total flytid 6 t 45 min.

OPPSUMMERING:

Skal en kun til NYC ev. et annet sted i USA hvor det ikke er direkteflighter fra Europa, er dette absolutt det beste alternativet. Så tydelig at dette var ”Florida-ekspressen ” nå om dagen. Glem heller ikke at det er en grei og rask måte å komme til Mexico og Central-America..

Tenkte på det like etter landing på OSL, at hvor deilig det var å slippe å bytte CPH-LHR-AMS etc for å reise videre hjem. Tenkte på JFK-turen noen uker tidligere med AF ( topp forøvrig med 772+744 ) hvor en kom trøtt til Europa og hadde fortsatt noen timer igjen før en var hjemme. Riktignok våkner man fort opp på CDG ved å gå milelange korridorer ...

Beste er vel at CO gir kun 100 % bonuspoeng som gir ialt 18.339 for sølvmedlemmer. Har en sterk følelese at hvis SK skulle fly 12.226 miles ( som f.eks t/r til LAX som er litt kortere ) ville de ta mer enn kr. 6.045 som laveste pris og gi 25% SKmikropoints pluss 15 % for EuroBonus sølv ( er fortsatt sølv, min kone gull, men alt slutt 30.09.2008 ) som blir 3.515 points som er laangt unna 18.339 CO-points ! Men EuroBonus er program nr. 2. Har seks LH turer i Europa booket inn neste året, og SK til DXB-ORD-NAP-SVQ med mikropoints.

Merk også at EuroBonus kun gir ekstrapoeng på SK-flighter, mens Flying Blue gir sine generøse ekstrapoeng på alle reiser med Skyteam-medlemmer.

Uansett nå er vi begge FB Gull så nå blir det 75 % ekstra på hver flyging.

Businessklasse så helt OK ut, og jeg hadde selvsagt valgt denne ruta dersom noen betalte reisa for meg. Hadde skreket hvis arbeidsgiveren hadde sendt meg via CPH-FRA-AMS fordi de har en litt flatere seng fra disse stedene.

KONKLUSJON: Gleder meg til neste tur med CO 11.03.08 OSL-EWR-HNL, denne gang med 764ER på siste leg, som blir virkelig longhaul med 11 timer på siste leg...

Thomas
28-11-2007, 17:53
Kjempelesing!

Gleder meg til å fly litt i morgen, dog kjenner jeg meg igjen i "Chicken or beef".. og hadde håpet at de kunne sjonglere litt på type mat, men men!

SQ 777
28-11-2007, 18:23
God Tur !:exclaimation

Du får en bra tur med 5 knyttenever !. Er jeg oppe i natt vil jeg titte hvor den er i løypa fra EWR ! :)

EB
29-11-2007, 05:58
Vanvittig bra rapport... Morsomt med historiske innspill.

Dag Viking
29-11-2007, 16:39
Flott rapport..
Men hvorfor besøker du ikke Presidents Club på EWR? Etter at de har fått "Fine Wine" er det jo absolutt å foretrekke foran terminalen på gateplan. Gul enke jo, noe som burde være obligatorisk før en atlanterhavskryssing. Gratis internett, småsnacks, drikke og ro og fred...

SQ 777
29-11-2007, 17:23
Joda, Dag Viking, jeg plottet inn begge Presidents-stedene i min "mindmap" for senere bruk. Vi var ikke gull før vi landet på OSL sist søndag. Men honnør til Flying Blue, poengene var på plass mandag kveld og gullstatusen bekreftet i går morges ;).

Men vi har tre øppkømmings CO'er. Mars OSL-EWR-HNL-EWR , juni OSL-EWR-PHX-EWR-OSL og september OAL-EWR-OSL. Så da dropper vi helt sikker min venn Sam Adams og tar noen finere dråper !!:D

Men jeg trenger tips. I januar gir Flying Blue oss en gratistur til Tahiti med AF ( OSL-CDG-LAX-PPT-LAX-CDG-OSL ). Så to stops på LAX. Hvor skal jeg tusle inn der ?? Presidents eller AF sin ?? :angry:

litt-amatør
29-11-2007, 17:46
Glimrende rapport, artig å lese!

dc-8-63
02-12-2007, 04:30
Kjempe artig rapport, et lite Oel hint siden du var i San Diego...www.arrogantbastard.com Stone Brewery....det er en kjempegjeng (som ogsaa er fast leverandoer til Scanairs Julebord avdeling vest:p)