PDA

View Full Version : KLM til Houston

Dag Viking
11-11-2007, 15:27
Planen er en veldig kort og konsis rapport, men det pleier jo skli ut. Vi får starte på begynnelsen.

Jeg ble sendt på en ukes kurs til Houston, og bookingen (min frykt ble innfridd, det ble KLM hele veien) ble som følger:

10.november

OSL-AMS KL1140 6.40-9.45 2 timer og 5 min 737-400
AMS-IAH KL661 10.10-13.45 10 timer og 30 min 747-400 Combi

I ukene før avreise prøvde jeg å få lagt inn setevalg, både direkte fra KLM og fra VIA. Det var ikke mulig, så mye for prefered seating for elite plus.

Dagen før avreise våknet jeg kl 5 og gikk til web-innsjekk. Etter et par forsøk (med bl.a. oppdiktet passnr) satt jeg igjen med et vanlig vindussete, 4F, på første flighten, og vindu nødutgang, 35A, på den lange flighten. Ting så lysere ut!!

Med så tidlig avgang ble det aldri til at jeg sov noe natta før avreise. Taxi til Oslo S, flytog med ankomst 5.30 skulle gi tid til litt frokost.
Laang laaang kø for innsjekk hos KL, men heldigvis bare 3 foran meg i køen for biz/elite. Passinfoen ble retta opp, og etter 10 min i sikkerhetskø bar det rett til OSL lounge. Har ikke vært der før, men må si at det var en stor fremgang fra den gamle. Det ble to grove brødskiver med ost og skinke, jus og kaffe. Perfekt!!
Loungen er stor med flotte møbler, men utsikten er jo til feil side.
20 min før avgang gikk jeg til gaten, og de hadde faktisk priority boarding. Gikk omtrent rett om bord, og på den andre siden av desken var det ennå 50 stk i kø.
Tror ikke jeg har opplevd at det har blitt håndhevet av KLM fra OSL tidligere. BRA!!
Det var visst sterke vinder i AMS, så på grunn av rullebanerestriksjoner ble avgangen forsinka ca 15 min. Jeg sovnet og mistet serveringen. Senere gikk de en ekstra runde med drikke. BRA!
Fikk beskjed om at vi måtte holde litt, men det ble aldri noe av. I stedet ble det vektorer og en sakte nedstigning. Vi landet bare 5 minutter etter rute.

Etter landing bar det rett til loungen for en ”ekte” frokost, dvs 2 glass musserende, 1 bloody mary og litt frukt.
Klok av skade kjøpte jeg et par sandwicher og litt pringles for turen.
Også på denne flighten ble priority kø gjennom sikkerhetskontroll/sjekk av boardingkort håndhevet. Av en eller annen merkelig grunn fører ikke serviceair på elite status på boardingkortene, så jeg måtte vise selve kortet. Igjen rett forbi den lange køen og om bord. De brukte to jet-bridger, så det gikk rimelig kjapt å finne setet.

35A er som man ser på bildet, et noe spesielt sete. Legger man bena oppå sklia, så har man omtrent en liggestol, men skal man sitte vanlig må man sitte med bena litt i vinkel.

Vi tok vel av ca 10.30, og flytid var satt il 9 timer 45 minutter. Jeg døste av igjen, men fikk med meg serveringen. Etter en knapp time var det drikke (cola) og nøtter, litt senere varme håndklær og så var det tid for middag. Valget var vegetarpasta eller fiskerisotto. På meg ble det fiskeritotto og en cotes de gascogne. Risottoen hadde laksebiter og reker på toppen. MEGET godt! KLM har fargerike bilder som dekker den ellers kjedelige aluminiumsfoilen, noe som gjør det litt mer apetittvekkende når man får brettet på bordet. I tillegg til risottoen ble det baguett og så en kake med bringebær på til dessert. Dette må være det beste måltidet jeg har fått på økonomi, kanskje fordi forventningene var så lave på forhånd.

Etterpå gikk de rundt og serverte kaffe, konjakk, bailys og ande ting. Jeg har aldri sett at de har servert så mye drikke før, plastkoppene ble fylt helt opp med bailys og med konjakk ble de som regel over halvfulle, bortsett fra min Camus VSOP som ble knapp halvfull.

Midt i flighten fikk vi is, og det ble annonsert at det bare var å finne seg drikke og snacks i galley i løpet av flighten. Det ble servert drikke flere ganger, i tillegg til to runder ved hvert av måltidene, tok de tre ekstra runder med vann og jus. BRA!

De neste timene gikk med til mer soving, 5 episoder friends, 1 episode dexter, 1 episode prison break og halve oceanc 13, samt en av sandwichene mine, en box pringles, en heineken, et nytt måltid med knorr suppe og salat med en chilensk cabernet til. Vi landet kl 13.30 lokal tid, dvs vi brukte ganske nøyaktig 10 timer i lufta.

Flott og lys hall til immigrasjonen i Houston, typisk nok gikk jeg som sistemann gjennom selv om jeg gikk ut omtrent midt blant passasjerene. Slik går det når man kommer bak et par som får en ekstra sjekk.
28 grader i Houston, og i dag skal jeg og Dag J ut og prøve å få en liten flytur. 11 mnd siden jeg har vært i et småfly, så blir spennende å se om jeg husker noe.

Resturen kommer om et par uker, og jeg skal definitivt sjekke inn på nett og velge sete på forhånd!

Bildene er fra venstre: OSL lounge, frokost i OSL lounge, "frokost" i loungen i AMS, litt gråvær i AMS og benplassen på 35A

Thomas
11-11-2007, 15:54
Laang laaang kø for innsjekk hos KL, men heldigvis bare 3 foran meg i køen for biz/elite.

Akuratt slik det skal være en tidlig morgen. Det blir fort 280 pax fordelt på 3 skranker, 160 på KLM og 120 på AirFrance.

Tror ikke jeg har opplevd at det har blitt håndhevet av KLM fra OSL tidligere. BRA!!

Dette skal gjøres, og gjøres i en stor grad - litt uheldig erfaringer kanskje? :)

Ellers, flott lesning.

LN-MOW
11-11-2007, 16:13
Av en eller annen merkelig grunn fører ikke serviceair på elite status på boardingkortene, så jeg måtte vise selve kortet.

Dette har nok lite med Servisair aa gjoere ... Systemet skal kjenne igjen kortnummeret, noe som funket for meg i ATL fordi de bruker NW's sjekkin-system. Baade CO og NW kjenner igjen kortnumemet som Elite automatisk. I Lisboa. hvor de brukte AF's Geaton, maatte jeg vise kortet. AF's system printer ingenting paa kortet hverken om kort eller status, saa jeg maatte sjekke i Paris om kortnummeret i det hele tatt var registrert.

KLM-poengene var inne paa min DL-konto i loepet av 48 timer .. ingen spor av AF-poengene ennaa ...

EB
11-11-2007, 17:52
Da var de værste skrapene i lakken til KLM rettet opp...

SQ 777
11-11-2007, 19:20
Jeg kjenner meg igjen her !!;)

LN-MOW
12-11-2007, 01:43
Han skal hjem igjen ogsaa .... ;)

SQ 777
12-11-2007, 08:58
Dette blir spennende !!;)

MountainDew
14-11-2007, 22:17
Hyggelig å se at du fikk en god start på ditt USA opphold gjennom KLM :)
Takk for rapporten og ser fram til returen

Dag Viking
20-11-2007, 09:40
Så var det tid for returen

18.11.07
IAH-AMS KL662 74M 9h05m

Også denne gangen sjekket jeg inn på nettet, og siden avgangen var fra USA ble det gjort gjennom NWA sin side. Alle de gode setene var merket som opptatt, og jeg endte på et vanlig vindussete.

Avgang var 15.50, og vi var ved flyplassen ca 2.45 før avgang. Etter mye shopping i USA var det litt spennende hvordan det ville gå med overvekt. 19kg sjekket bagasje ble til 55kg på returen, fordelt på 3 kolli der det tyngste var 25kg. Ingen kø på innsjekk for eliter, og tre kolli og overvekt ble sjekket inn uten noe gebyr. Jeg fikk også byttet til meg et nødutgang-sete, 35H, som er midtgang over vingen. Jeg spurte også om å oppgradere på miles, men siden jeg hadde kjipe-billett var det umulig. Nettsidene sier at man må ha en full flex billett for å kunne gjøre det, altså en billett til ca 15 000kr.

Siden ingen av oss hadde særlig tro på KLM loungen, bar det av sted til nærmeste Presidents Club. Bonuskortet mitt har exp date 03/07, og for første gang skapte dette problemer. Kortet er platinum, men siden mars har jeg kun vært gull. Dama bak skranken ville ikke slippe oss inn før jeg kunne bevise at jeg var gull. Dermed måtte jeg ta opp laptopen, logge inn på klm.com og vise henne skjermbildet med konto-detaljer.

Dette ble mitt første møte med PC’s ”fine wine”, og hva er bedre å starte en lang reise med enn 3 glass gul enke?
En time før avgangstid ble boarding annonsert, og da det gjensto 30 minutter var det final call. Push var ca 10 min før rute, og nøyaktig på oppsatt avgangstid var vi faktisk i luften.

Service besto av:
40 minutter etter avgang var det valgfri drikke (Heineken på meg) og nøtter.
1 time etter avgang var det varme håndklær
2 timer etter avgang var det middag, valg mellom kylling eller veggis-pasta. Det ble kylling og chilensk rødvin på meg.
Etter middag var det kaffe og konjakk (jeg fikk ca 1 dl i glasset), og to glass baily’s.
1,5 time før landing var det varme håndklær
1 time før landing var det frokost
Drikke ble servert 3 ganger til i løpet av flighten, og det var alltid glass med vann og jus, samt litt snacks som selvbetjening i gally.
Maten var knapt av middels kvalitet, jeg spiste ikke engang opp alt. I stedet ble det en del beef jerky. Jeg sov 1 time, og resten av tiden gikk med til Friends, Seinfeld, californication og die hard 4. Det er greit med 5 timer batteri på laptopen i tillegg til creative vision W!
Ankomst 7.50, 5 minutter før rute, og så bar det til loungen for frokost. Med 2 timer til neste fly ble det akkurat passe med tid, både til frokost og litt shopping.

Transfer fra F til C tar litt tid, og når det er kø i sikkerhetskontrollen så går det fort 20 minutter fra loungen til gaten.

19.11.07
AMS-OSL KL 1040 1h 50 min
Priority boarding ble gjennomført også på denne flighten. Bra av KLM.
Avgang til Oslo ble ca 15 min sen pga forsinka crew. Jeg hadde 8A, og jeg var så heldig å ha 8B ledig. Kun tre tomme seter på denne flighten.
Jeg takket nei til mat, og drakk litt sprite. Ankomst til OSL 5 minutter etter rute, og når jeg var ferdig med tax-free’n var bagene på båndet.

En kjapp oppsummering og karakterer

Service på bakken: 9/10
Bra i alle ledd, minimalt med kø, hyggelige folk, og pluss for 3 kolli med overvekt

Service i lufta 8/10
Nok en positiv overraskelse. Skikkelig hyggelig crew på alle flightene, aldri problem å spørre etter mer drikke.

Mat: 5/10
Veldig bra til USA, men skuffende hjem. Måltid nr 2 er mer omfattende enn hos de fleste andre selskap.

Drikke: 7/10
Greie viner, rause glass med Cognac og Baily’s, og best av alt, det er GRATIS!

Underholdning:
10/10
Pc’n min varer lenger enn hodet mitt orker, og det overgår alt som heter AVOD. Hadde jeg ikke hatt egen underholdning hadde poengsummen nok blitt 1, for de skjermene i taket er fryktelig langt borte fra rad 35.

Alt i alt vil jeg si at KLM har forbedret seg. De mangler litt på AF sitt nivå fremdeles, mest på grunn av bedre mat hos AF, bedre drikke, og nyere fly med underholdning. Servicen hos KLM var derimot helt på linje med det beste jeg har opplevd på økonomi tidligere.
Hos meg er det SAS og CO som er førstevalg, AF nr 3 og KL har nå gått forbi LH, DL og NW opp på 4. plass

Dag Viking
20-11-2007, 09:58
Ett bilde fra returen, litt leskende fra PC

Dag Johnsen
20-11-2007, 12:35
Heisann Dag og velkommen hjem!

Flott rapport som vanlig og god beskrivelse av de forskjellige produktene!

Faar vi se noen bilder fra simmen... ^_^

Dag

Dag Viking
20-11-2007, 12:50
Takk for det

Jada, kan slenge ut noen bilder av det også... skulle bare ønske det gikk an å laste opp litt større bilder her. Kvaliteten blir så som så fra simmen, pga lite lys og ikke blits

Kaptein Dag og styrmann Dag:lol: