PDA

View Full Version : KLM billigst Oslo-London?


Brandal
07-11-2007, 23:59
Søkte på Kelkoo etter billig billett til London til helgen, og regnet med å finne noe billig siden konkurransen er blitt så sterk på denne strekningen. Men særlig billig var det faktisk ikke. med dirkteflyging. Til min overraskelse var KLM desidert billigst. Synes dette er ganske merkelig. De var ganske mye billigere enn både SAS,Sterling, Norwegian og BA.
Er det slik at det er billigere med mellomlanding enn direkte fly generelt sett? Eller er dette bare en sjelden foreteelse?

Utflyttet
08-11-2007, 00:00
Er det slik at det er billigere med mellomlanding enn direkte fly generelt sett? Eller er dette bare en sjelden foreteelse?

Veldig ofte er det tilfelle at en liten tur rundtom kan være billigere ja. :)

-A

Brandal
08-11-2007, 00:04
Merkelig logikk. Skulle jo tro det kostet selskapet mer å frakte meg via to strekninger.

Utflyttet
08-11-2007, 00:16
Merkelig logikk. Skulle jo tro det kostet selskapet mer å frakte meg via to strekninger.

Joda, men mange vil betale mer for å slippe å fly via, så SK og BA som flyr OSL-LHR kan ta et premium i prisen for dette.

-A

TOS
08-11-2007, 00:20
Merkelig logikk. Skulle jo tro det kostet selskapet mer å frakte meg via to strekninger.


På en måte er det nok dyrere, men samtidig så er det slik at kostnaden ved å frakte en ekstra passasjer på et fly som allerede går og hvor det er ledig plass, er veldig liten. De andre selskapene som flyr direkte har jo også et "bedre" produkt, i den forstand at man slipper å bytte fly. Denne egenskapen er nok noe de aller fleste, kanskje bortsett fra en del her inne, verdsetter relativt høyt. Direkterutene kan derfor, alt annet likt, prises høyere enn ruter via hub'ene. I tillegg kan det vel tenkes at mange av direkteflyene er relativt godt fyllte, eller at endel av selskapene som flyr direkte øker prisene jo nærmere avgang man kommer (selv med mange ledige seter) fordi man kan tenke at en som reiser på veldig kort varsel kanskje er en person som må reise da, og som dermed kan være villig til å betale en høyere pris.

Brandal
08-11-2007, 00:38
Ja, når jeg fikk det forklart på den måten var det faktisk ganske logisk likevel.
Har ingenting imot en omvei via Amsterdam, så tror jeg tar den KLM-billetten.
Takk for svar :)

BSSW
08-11-2007, 00:44
Hvis du har mulighet til å justere tiden mellom flightene til og fra AMS, f.eks reise om morgenen fra OSL og om kvelden fra AMS så må du ta turen inn til Amsterdam. Mye fint å se der :colgate:

Men spøk til side, Amsterdam er en veldig fin by, absolutt verd turen. (Lengter litt tilbake der)

Brandal
08-11-2007, 01:08
Ja, Amsterdam er fin. Har vært der mange ganger før. Men i London er det en konsert til lørdag som jeg veldig gjerne skulle vært på. Dessuten er jo ikke London så verst sånn ellers heller. Mye å finne på, og mange gode restauranter og godt øl :)

Utflyttet
08-11-2007, 01:14
Det er og morsomt å kunne utnytte at en flight A-B-A kan være priset så forskjellig en B-A-B. NBO-LHR-NBO og LHR-NBO-LHR, sistnevnte er omtrent det dobbelte i biz-klasse enn motsatt vei.

Kombinerer du dette med reising via hub'en og fra billige markeder så har du grunnlaget for hele FlyerTalk-forumet. :p

Jeg har en billett NBO-DOH-LGW t/r i biz, den er priset til ca 12.000 pluss skatter. BA skal ha 33.000 for en tilsvarende LHR-NBO t/r.

-A