PDA

View Full Version : Sterling starter Bergen-Køben fra S08


Utflyttet
07-11-2007, 08:12
"Lavprisselskapet Sterling skal fly fire daglige ruter hver vei mellom Bergen og København. Pris en vei: Fra 399 kroner."

Mer info på bt.no her: http://www.bt.no/na24/article436870.ece

Skal bli spennende å se hvordan det blir med mer kapasitet fra verdens navle og ned til Køben.

-A

MartinL
07-11-2007, 08:26
Den likte jeg. Der regner jeg med at Sterling svidde av barten til Norwegian. 4 ganger pr dag burde gi et skikkelig godt alternativ til SAS.

Utflyttet
07-11-2007, 08:40
Ja, det er ganske snodig at DY ikke har flydd her allerede.

-A

sirpjalle
07-11-2007, 08:52
Må trekke litt på smilebåndet der..... Hadde ikke ventet den fra Sterling nei. :)

MD90
07-11-2007, 09:45
Den viktigste nyheten er likevel denne:

"Sterling har også bestemt seg for å satse på ruten Bergen-Oslo innen ett år. Der blir det blir minst seks fly hver vei daglig."

CK
07-11-2007, 10:06
CPH-BGO BGO-CPH

Mandag-Fredag Mandag-Fredag

NB401 07.00-08.20 NB493 06.45-08.05

NB403 12.45-13.55 NB402 08.50-10.10

NB405 19.35-20.55 NB404 14.25-15.35

NB407 22.20-23.40 NB406 21.25-22.45

Lørdag
BGO-CPH NB493 06.45-08.05

Søndag
CPH-BGO NB407 22.20-23.40 -

Someone
07-11-2007, 10:12
Litt overaskende dette her, ihvertfall at de satser såpass. Uansett er det bra da jeg regner med ihvertfall en Bergenstur til våren og da betyr det at jeg får billigere billetter hos SAS:)

litt-amatør
07-11-2007, 10:33
Steintøff satsing fra Sterling. Har de nok materiell til dette? Her skal det tydeligvis satses det remmer og tøy kan holde. Synes det er bra og håper de lykkes, men da må bli tøft for dem.

EB
07-11-2007, 11:18
Når kjøper Norwegian sterling?

Savipix
07-11-2007, 11:25
Didn't see this one coming!

CK
07-11-2007, 11:32
og litt fra Aftenposten.
http://www.aftenposten.no/reise/article2088878.ece
Det lå vel i kortene at det kom en aktør til på BGO-CPH, og strengt tatt er det vel mer å hente for Sterling enn Norwegian på en slik rute. Sterling kan feede til seg selv, og kanskje dra nytte av at SAS sliter litt etter Q400-problemene (selv om det nok er løst innen 31mar08), og all markedsføringen NB har gjort i BGO uten å ha noen ruter å selge.

Om det er marked for fire daglige rundturer mellom BGO og CPH for Sterling er jeg vel ikke helt overbevist om, men de har vel noen islandske millioner som skal brennes av. Point-to-point markedet er ikke så stort heller, og jeg er litt overrasket over at Sterling kun kjører én tur CPH-BGO på søndager. Satser Sterling på leisure-pax er det jo godt kjent at selv om mange snakker om ovale helger and what not, er de fleste av oss interessert i å reise hjem fra Europa på søndager.

Someone
07-11-2007, 11:43
Ganske enig der CK og det var jo ikke akurat en "la oss prøve oss litt frem" satsing heller, for her dro de virkelig frem de store kanonene fra dag 1. Jeg tror nok at 4 rundtturer på ukenedagene vel er litt optimistisk, og man kanskje burde hatt 1 ekstra rundtur på søndagene, men blir spennende å se hva som skjer.

FlightDeck
07-11-2007, 11:51
Spennende satsning! Det er vel en del som reiser fra Bergen og har København som endestopp, men etter hva jeg har hørt fyller i stor grad SAS flyene sine på denne ruten med folk som skal videre. Så jeg tror Sterling gjør lurt i å reklamere for videreforbindelsene også - dessuten må de få gode avtaler slik at de kan få full fleks-passasjerer.

Her er en sak om satsningen Oslo-Bergen:
http://www.bt.no/na24/article436862.ece
Spennende det også, men her er nok markedet mettet... Så her må Sterling basere seg på kun å ta markedsandeler. Kan bli voldsom priskonkurranse!

B767
07-11-2007, 12:14
Kanskje Norwegian skynder seg med å starter stavanger-københavn ... der e jo litt marked nå siden de propellflyene e vekke..

MountainDew
07-11-2007, 12:37
Uventet, og dette er vel første gang SAS får konkurranse på den ruten?

CK
07-11-2007, 12:45
Her er en sak om satsningen Oslo-Bergen:
http://www.bt.no/na24/article436862.ece
Spennende det også, men her er nok markedet mettet... Så her må Sterling basere seg på kun å ta markedsandeler. Kan bli voldsom priskonkurranse!

Det er jo det bl.a. undertegnede har spådd lenge - en tredje aktør på norsk innenrisk, og Sterling er nok den heteste kandidaten. Markedet på de tre store rutene, og særlig BGO/SVG, innenriks er godt, det er fulle fly og betalingsvilligheten er der. Om NB skulle inn på markedet er det bare å starte så raskt som mulig. Jeg er overrasket over at det presenteres nå, og at man ikke ventet med å fortelle konkurrentene hva man hadde planlagt. SK og DY vil IKKE stå og ønske NB velkommen, dette blir 1999 all over again - én bullish aktør som ønsker å bli større (1999=SAS, 2007/8=DY) og én aktør som sloss for å holde sin markedsandel (1999=BU, 2007/8=SAS) og så kommer den tredje aktøren i skvis mellom de to store kanonene (1999=Color Air, 2007/8=Sterling)

ThomAAs
07-11-2007, 13:14
De 4 daglige varer ikke lenge... Det er hvertfall helt sikkert...

stripes
07-11-2007, 13:17
Absolutt en frisk satsing av Sterling, men klarer dessverre ikke helt å se at trafikkgrunnlaget er der for denne satsingen.

Så vidt jeg husker reduserte vel SAS kapasiteten på denne ruten for et par år tilbake (med Q400 isteden for MD-maskinene - arrester meg om jeg tar feil her), og mye av SAS sin trafikk er jo matetrafikk...

Mulig en del trafikk går via OSL nå pga de ekstreme prisene på denne ruten i dag, men med 500 seter ekstra vil det bli god plass på en del flyvninger. Som det blir påpekt virker det jo også som det er businessmarkedet de satser på siden det kun er en avgang på søndag.

Men; som Jan Fredrik Karlsen sier; Masse lykke til!

MD11
07-11-2007, 13:33
Jeg klarer ikke å se den helt store butikken på denne satsningen fra BGO. Som nevnt over, mesteparten er jo matetrafikk videre ut i Europa. Desto mer intressant er ryktet som svirrer om at NB skal legge ned crewbasen på OSL. Noen som vet mer om det?

Kan det tyde på at de gir opp OSL?

Vede
07-11-2007, 14:06
Spennende satsing dette her. Tviler også på om de kan fylle flyene noe særlig med 4 daglige. Noen som vet hvem som skal ha handling? Norport?

Håper Sterling starter opp igjen her på Sola også.

PP
07-11-2007, 20:27
Så overrasker Sterling endnu engang - jeg må tilstår at jeg ikke havde set denne rute komme! Personligt havde jeg nok forventet at denne rute var noget for DY, men det kan de selvfølgelig nå endnu hvis "tør" go head-to-head med NB på denne rute. Spørgsmålet er om dette er et desperat træk i et forsøg på at komme DY i forkøbet såfremt de skulle vælge at åbne egen base på CPH.

Oplysningen om gennemgående bagage er desuden interessant - det er vel ikke noget som er muligt på nuværende tidspunkt hos Sterling og betyder det også gennemgående biletter? Gennemgående biletter er jo et koncept som NB gik væk for et par år siden efter sammenlægningen med Maersk.

Mr_Tupolev
07-11-2007, 20:45
Jippi:) Endelig slipper vi i Bergen å bli flådd for å reise til Køben:) Takk Sterling;)

FlightDeck
07-11-2007, 20:48
Det er jo det bl.a. undertegnede har spådd lenge - en tredje aktør på norsk innenrisk, og Sterling er nok den heteste kandidaten. Markedet på de tre store rutene, og særlig BGO/SVG, innenriks er godt, det er fulle fly og betalingsvilligheten er der. Om NB skulle inn på markedet er det bare å starte så raskt som mulig. Jeg er overrasket over at det presenteres nå, og at man ikke ventet med å fortelle konkurrentene hva man hadde planlagt. SK og DY vil IKKE stå og ønske NB velkommen, dette blir 1999 all over again - én bullish aktør som ønsker å bli større (1999=SAS, 2007/8=DY) og én aktør som sloss for å holde sin markedsandel (1999=BU, 2007/8=SAS) og så kommer den tredje aktøren i skvis mellom de to store kanonene (1999=Color Air, 2007/8=Sterling)

Ja, det er ikke så rart at Sterling er interessert i norsk innenriks. De ser jo at både SAS og Norwegian tjener gode penger og har fulle fly. Men skal de klare å ta markedsandeler, holder det ikke med seks daglige avganger mellom Oslo og Bergen. Husk at Norwegian bare i dag har 14 daglige (og snart to fra Rygge). Dessuten er det jo en klar svakhet at de ikke har tilbud til andre destinasjoner i Norge. Derfor forblir Sterling et selskap for fritidsreisende og light business. Men satser de videre, ekspandere på flere ruter og oppnår tillit i forretningsmarkedet, kan det bli spennende. Blodig blir det uansett.

MartinL
07-11-2007, 20:52
Det er ikke sikkert at Sterling er selskapet som klarer å utnytte denne rutens potensial, selv med 4 daglige. Norwegian står sterkere i Bergens området enn Sterling, så om de skulle lansere denne ruten tror jeg DY er den som får denne ruten lønnsom. Trass i Sterlings tilstedeværelse....

ThomAAs
07-11-2007, 22:47
Det ender vel med at 4 daglig blir for mye. Så kutter de til 2 også slutter business folka å reise med de. Og det hele ender med at det legges ned all togeher, Just my 2c

Men utover det så ønsker jeg de lykke til...

Someone
05-12-2007, 17:58
http://www.boarding.no/art.asp?id=29399

Og SAS svarer med tungt skytts og øker på CPH-BGO til 6 daglige rundturer med MD-80/32x og går rett i strupen på Sterling. Dette tilsvarer en økning på 30% fra dagens nivå.

Noe sier meg det kommer til å bli bilig å fly BGO-CPH fremover og det skal bløes mye penger.:wow:

HMWK
05-12-2007, 20:51
Stakkars Sterling! Dette kommer til å koste mye pæng