View Full Version : Fløy med defekt vinge
http://www.nettavisen.no/verden/article1424038.ece
Jeg regner med at flyvningen ikke hadde blitt gjennomført hvis dette skulle utgjøre noen fare, men passasjerene vet jo best:D
sirpjalle
05-11-2007, 08:21
Når det kommer til det tekniske, så er jeg ikke utdannet, og kommer til kort...
I artikkelen står det vingetuppen, som på "godt norsk" vil tilsi winglets:question:
Kan ikke tro at det skulle utgjøre noe fare, eller? Dette er vel av en mindre teknisk betydning, som kan korrigeres av pilot under flight?
Utflyttet
05-11-2007, 08:26
Når det kommer til det tekniske, så er jeg ikke utdannet, og kommer til kort...
I artikkelen står det vingetuppen, som på "godt norsk" vil tilsi winglets:question:
Kan ikke tro at det skulle utgjøre noe fare, eller? Dette er vel av en mindre teknisk betydning, som kan korrigeres av pilot under flight?
De fleste Airbus'ene kan vel fly selv om en av eller begge winglte'ene mangler. Så langt je ghusker fra andre tråder her og på a.net så er det vel bare at man må regne med litt andre tall med tanke på løft, hastieter og drivstoffforbruket.
-A
Å dømme etter avisoverskriftene kan det jo høres ut som de hadde brukt øks for fjerne de ødelagte delene og brukte dugelig med gaffa-tape for å lappe hullet etter øksa. Antageligvis tok de ytterste halvdel av vingen for å være på de sikre siden.
Alternativt demonterte de den skadde wingleten og satt igjen med noe så rutinemessig som et fly med en manglende winglet.
Og her har vi en SAS A330 med en winglet for lite:
http://www.airliners.net/open.file?id=1056474
For meg så det ut som de kolliderte på oppstillingsplassen og ikke på rullebanen. Eller rettere sagt vingetuppen til Airbusen berørte wingleten til BA maskinen ved parkering ved gate.
For meg så det ut som de kolliderte på oppstillingsplassen og ikke på rullebanen. Eller rettere sagt vingetuppen til Airbusen berørte wingleten til BA maskinen ved parkering ved gate.
Kollisjonen skjedde under taxing til rullebanen etter hva jeg leste i britiske medier. Egentlig er det ikke noe dramatikk i hendelsen i det hele tatt da Airbusene er sertifisert til å fly uten winglets, og det holder også å dekke hullet me speed tape
Airbus og gaffateip hånd i hånd :)
Men må begge av eller bare 1?
Det ser ut som at det kun er winglet det gjelder og slike kan på de fleste flytyper demonteres. For å få samme drag på begge vinger så demonteres begge og flyet kan fly som normalt. Det eneste som må gjøres utenom er å inspisere enkelte steder på vingen før flyet er Released to service.
sirpjalle
05-11-2007, 13:47
Hva da med LN-RRA/B (husker ikke hvilken som fikk ødelagt wingleten) Den ble jo umiddelbart satt på verksted. Var det for at flyet ikke ville kunne fly med en mindre winglet, eller var det at de ville ta det så fort som mluig????? (Og at de hadde tid)
DY hadde nok hatt litt mer problemer med LN-KKX hvis noe tilsvarende skulle ha skjedd med den?
KennethGS
05-11-2007, 13:55
For å få samme drag på begge vinger så demonteres begge og flyet kan fly som normalt.
Har vel fått et klart inntrykk av at luftbussene kan fly med bare én, men ikke om begge mangler...
Fra et annet forum:
Usually MEL, 10 days, small perf penalty, usually just one. No problem.
It is in the MEL and if memory serves me correct, only 1 winglet may be missing (not both), max take-off weight is decreased quite a bit, and fuel burn is increased. Performance degradation.
Det var RRA som ble "vingeklippet". Det som antagelig skjedde var at flyet ble tauet inn i STS hangaren på BGO hvor vingen ble inspisert for andre skader. Deretter ble begge wingleter demontert før flyet ble ferry fløyet til OSL og ny winglet ble montert.
Men dette kan kanskje Speedbird forklare noe mer om.
Skulle noe lignende skje med KKX og det kun var wingleten som var rammet ville det sannsynligvis blitt gjort det samme.
Tommy777
05-11-2007, 15:58
ja, ja.. Saann gaar nu dagan..
Her i USA er det nesten et dagligdags syn aa se en A319/320 uten en winglet. Som andre har sagt, kan A330/340 fly uten en eller to winglet uten noe som helst problem. Bruker litt mer suppe, men sikkert og lovlig.
Airbus og gaffateip hånd i hånd :)
Nå, det flyr da en hel del teipede smågriser rundt om i riket også... :cool: