PDA

View Full Version : Paa tur med KLM

LN-MOW
04-11-2007, 10:32
Denne gangen skal jeg paa brukerkonferanse i Lisboa, og etter litt forhandlinger med reisekontoret, som hadde problemer med aa finne en decent pris, endte jeg med aa kjoepe billett selv paa Orbitz. Siden jeg trengte 10.000 miles for aa fornye gulsltatusen min hos DL, maatte jeg vaere litt forsiktig med routingen og endte med KLM paa utreise og Air France paa hjemreisen.

Etter aa ha bivaanet podens siste tap for sesongen, dro jeg rett til Hartsfield og satte fra meg truck'en paa Preflight Parking som vanlig. Shuttle'n droppet meg hos KLM som ikke hadde koe i det hele tatt, selv om det var meldt stinn brakke. Setet hadde jeg booket online (18H) med haap om ledig sete ved siden av meg, noe som skulle vise seg aa holde. Skikkelig flaks, ettersom jeg ikke saa noen andre ledige seter. Ihverfall ikke i min kabin.

Security gikk ogsaa greit. TSA har overtatt billettsjekken, men de har fortsatt kontraktselskapet til aa sjekke boardingkort foer billettsjekken, saa det virket komisk. TSA hadde ogsaa satt opp noen fine kontorpulter for sine ansatte - kontraktselskapet hadde ikke saa fine arbeidsforhold.

Vel ute paa E-fingeren var doningen allerede paa plass (bilde 1). Var ganske saa sulten, saa jeg kjoepte meg en pizzabit, noe som siden viste seg aa bli et sjakktrekk av dimensjoner ..

Kjerra boardet paa tid, og jeg tuslet ombord som en av de siste .. fant til min glede at setet ved siden av meg var ledig, noe det ogsaa forble. Trangt var det likevel - var ikke engang istand til aa foreta knyttnevetesten. (Bilde 2).

Det var et enormt sikkerhetsoppbud paa flighten vaar, har ikke sett noe lignende foer. Mulig vi hadde med noen sensitive VIP'er eller no saant .. men etter aa ha blitt kryssforhoert litegranne av en soet CBP-jente som hadde litt problemer med aa forstaa hvorfor en nordmann reiste fra ATL til Lisboa, slapp jeg til slutt ombord.

Avgang paa rute og etter en halvtimes taksing var vi i luften. KLM's AVOD er helt OK .. jeg startet med Simpsons The Movie og fikk ogsaa med meg en interessant dokumentar om Curt Cobain og musikkscenen i Seattle. Mat og service var imidlertid tragisk. Fikk foerst drikkeservice, som var grei nok .. bestilte meg en GT som ble sjenket av skikkelig flaske. Deretter kom matserveringen. Valgte pasta, som var et forsoek paa lasagna som var helt uspiselig. Den ble ledsaget av en uestemmelig salat som smakte pyton. Det var ogsaa en toerr kakebit paa brettet. I tillegg var hovedretten i en container med plastdekke som var omtrent umulig aa faa av uten aa gaa til store oedeleggelser. Haaploest design. Fikk til slutt en roedvin og broed, men koordineringen var helt elendig. Noen fikk drikken med en gang, mens andre ventet lenge og vel ..

Da de samlet inn brettene, kom de ogsaa med kaffe og konjakk, men koordineringen var elendig. Noe ble tilbudt mens andre ble glemt. Jeg maatte til slutt plinge, og da var dama sur fordi jeg ikke hadde bestilt da hun kom forbi ... :rolleyes:

Maatte ogsaa plinge for aa faa vaeske utover natten .. de kom igjennom kabinen med vann og juice kun en gang paa hele turen.

Fikk ikke sove, og da frokosten kom var jeg rimelig klar for kaffe. Men nei da - jeg ble igjen suverent forbigaatt med kaffe og juice under frokostserveringen. Frokosten besto av en oppvarmet plastkokott med en rar fruktblanding og noe broccoligreier som ikke har noe aa gjoere paa et frokostbrett. I tilleg var det en toerr kakebit og en vassen youghurt paa brettet.

Pga medvinden landet vi en halvtime tidlig og godt var det. Jeg kunne ikke vente med aa komme meg i land ...

Saa naa sitter jeg med en stor Starbucks latte og skriver .. tok et par bilder paa min vei gjennom terminalen .. Arkefly-767'en er en gammel kjenning - floey for SAS som LN-RCD.
KLM's 738 med winglets sto beleilig parkert og likeledes en NW 752 med winglets. Foeste gang jeg ser en av de. Pen!

Vel - neste leg er med en 737 ned til LIS. Faar haape det blir mer positivt. men jeg kommer ihvertfall til aa holde meg langt unna KLM paa langruter heretter.

FlightDeck
04-11-2007, 11:49
Hmmm... Den beskrivelsen der minner mistenkelig om min opplevelse på AMS-JFK i fjor sommer... Takk for bra rapport (så langt!).

Thomas
04-11-2007, 14:04
Har aldri fløyet KLM til/fra US, men kjenner igjen beskrivelsen av dårlig vann/væske servering om natten på en tur fra JNB.

Savipix
04-11-2007, 14:08
Känner tyvärr igen beskrivningen från min tur AMS-PBM-AMS dock i C klass.

Farmer
04-11-2007, 14:49
Dette hørtes ikke ut som en stor fristelse Andreas. Jeg tror jeg holder meg til mer kjente reisemåter jeg .. lenger fram og med STAR ..

LN-KOG
04-11-2007, 14:55
KLM er jo verdens beste flyselskap så slik skittkasting skal vi ha oss frabedt! (Hvor i hule heite er ironismileyen?)

Dette er helt i tråd med mine erfaringer med KLM fra 1994 til 2007.

VoiceCom
04-11-2007, 15:01
KLM kan være veldig varierende etter min erfaring. Det virker som du hadde en spesielt vanskelig CA i din avdeling. Det varierer dessverre en del på humøret og service-vennligheten på disse også.

Jeg har kun sittet i "vanlig" Y-sete på B777 en gang og det var grusomt (jeg er 198cm) - har ellers greid å karre til meg nødutgangseter som er ok. Maten varierer også - som oftest greit nok...

Dag Viking
04-11-2007, 15:03
Hmmmm
Jeg har gått og gruet meg til min KLM-tur i en uke nå, og dette ble bensin på bålet. Tingene du beskriver passer nøyaktig med min forrige langtur med KLM, MSP-AMS med MD-11.
Jeg må si at jeg ble skuffa når jeg fikk bookingen min, ingen av flightene kan oppgraderes med FB-miles, og ene veien gir 100% poeng og den andre 25% poeng.

74M er vel minst like jævlig som resten av KLM sine langdistansefly?

Den ellers så greie Dag Viking på tur kan vise seg å bli svært gretten neste lørdag. Midtsete og 31" i 10,5 time borger for krisestemning. Eneste lyspunkt er at harddisken er full med filmer jeg ikke har sett og med to batterier så holder det nesten hele turen.

Dessuten er det vel 27 grader og sol i Houston:wow:

gustavf
04-11-2007, 15:06
74M er vel minst like jævlig som resten av KLM sine langdistansefly?

Airbusene til KL er vel ganske like NW sine? De er slettes ikke verst.

74M derimot... Nja...

LN-MOW
04-11-2007, 17:11
Airbusene til KL er vel ganske like NW sine? De er slettes ikke verst.

74M derimot... Nja...

Har ikke proevd bussene til NW, men hvis de er like - ja, da ser du hvor knaerne mine ender der ogsaa hvis du ser litt hoeyere opp ...

Ja, jeg maa si jeg var skuffet. Har notert meg andres kommentarer, men haapet det ikke var saa ille som det viste seg aa vaere. Det som forbauser meg, er at den cateringen kommer igjennom kvalitetskontrollen - hvis noe slikt finnes hos KLM om dagen. Maten var motbydelig.

Det var mer positivt paa leg 2. Stappfull 738, og jeg hadde midtgang paa rad 6. Sist jeg floey KL i Europa, hadde de fortsatt de store setene, men de var borte og Business Class heter naa 'Select'. Ikke det at det gjoer noen forskjell for oss som sitter bak ... ;)

Kom oss avgaarde litt etter rute, etter aa ha kastet av baggen til en som ikke moette opp. Var litt bedre til knaerne her - ikke plass til hele neven, men noen fingre fikk jeg plass til - med litt luft rundt.

Maten var mye bedre her - en god pastasalat med ferskt rundstykke til og en sjokolade foer landing. Drikke kom ogsaa jevnlig. 2:45 flytid, og jeg sov store deler av veien, men det var ihvertfall klar forebdring fra foerste leg'en.

Men heldigvis skal jeg fly Air France hjem.

gustavf
04-11-2007, 17:17
Har ikke proevd bussene til NW, men hvis de er like - ja, da ser du hvor knaerne mine ender der ogsaa hvis du ser litt hoeyere opp ...

Er det ikke 32 tommer på bussene til KLM, da? Og mer enn det er det vel ikke noen som har, sånn gjevnt over? 74M har 31, men jeg å ha erfart.

Er ikke British Airways bortimot eneste selskap med standardisert pitch på turistklasse? De har 31 tommer, mens de fleste andre varierer mellom 31 og 32,.

akira
04-11-2007, 18:08
Dette har jeg aldri opplevd med KLM, og jeg har fløyet AMS-ATL-AMS flere ganger tidligere. For meg har det alltid vært god service, god mat og 2-3 runder med juice eller vann på turen. KLM er et selskap jeg kommer til å bruke igjen.

MountainDew
04-11-2007, 19:15
Kjenner meg ikke igjen i den beskrivelsen av servicen. Du må ha vert uheldig med crewet. Min trip-report AMS-ATL-AMS kommer snarlig. Venter på noen bilder!

view
04-11-2007, 19:49
Det er slettes ikke uvanlig å gå ikke se kabinpersonellet mellom middag og frokostservering på KLMs nattflygning. De sier riktignok på infofilmen i begynnelsen av flight'en at alle er velkommen i galley underveis for snacks og drikke, dette stemmer og jeg synes det er greit med en liten gåtur. Noen i midtseter o.l. på nattestid vil kanskje setter mer pris på om det ble servert noe.

MountainDew
04-11-2007, 20:16
Var rund med drikke ca 1 gang i timen når jeg fløy ATL-AMS 10 Oktober

SQ 777
04-11-2007, 20:30
Kjenner meg ikke igjen. Overhodet ikke.

Siste tre årene har jeg hatt ganske mange t/r USA og Asia med KL. Ikke noe å klage over. Selvfølgelig 31 ", men 31" og 32" er mer eller mindre identisk. Noe for trangt som også gjelder LH og en drøss andre selskap.

Nattestid har det vært nok vann etc., kjøkkenet fullt av drikke etc. CA alltid helt topp.

På den annen side er det sjelden at jeg har "vanlig " seter. Sjekker inn på nettet 30 timer før og har omtrent alltid nødutgang. Ellers bulkhead ved bestilling. Elite har en fordel her.

Har ofte sammenlignet effektiviten/CA's til KL med LH og kanskje KL har litt mer hyggelig CA's og omtrent den samme effektivitet.. Men LH's "mannlige" CA's slår også KL's kvinnlige !!:drunk: LH's er herlige.....Min kone synes det samme.

Men må legge til at NW's nye A333/332 er også meget bra.

Merk!! Har ikke dratt inn SK i sammenligningen. La meg slippe....:(

Men etter to turer til Asia med AY knne jeg gjerne dra de inn i sammneligningen:) men avstår.

LN-FOC
04-11-2007, 22:00
Noen må ha vært veldig forutinntatt før ombordstigning.....
KLMs A332 har 32" pitch; ikke mange som flyr med mer enn det. Standard rundt omkring er vel 31".
Dessuten har KLM en self-service bar som er åpen hele flyvningen. Der får du både snacks og drikke - så mye du vil.

dc-8-63
05-11-2007, 01:24
Noen må ha vært veldig forutinntatt før ombordstigning.....
KLMs A332 har 32" pitch; ikke mange som flyr med mer enn det. Standard rundt omkring er vel 31".
Dessuten har KLM en self-service bar som er åpen hele flyvningen. Der får du både snacks og drikke - så mye du vil.

med 32" pitch maa LN-MOW ha redigert bildet med knytt neve testen ganske saa mye da....husk at LN-MOW ogsaa er Sky Team member , hedersmann og innehaver av Holmenkoll skien....forutinntatt har jeg aldri opplevd han som (og har kjennt han i 20+ aar naa)

LN-MOW
05-11-2007, 11:53
Hvis jeg var forutintatt, var det den andre veien. Jeg hadde valget mellom KLM og CO og booket KLM fordi det var lenge siden jeg hadde proevd dem og fordi jeg forventet en bedre opplevelse. Det var definitivt ikke 32'' paa rad 18 .. Da hadde jeg faatt knyttneven ned. Paa 737'en var det nok 32'' - den var OK.

Og maten var gyselig .. det var fler enn meg som kommenterte det ...

MD11
05-11-2007, 12:48
Alle MD11 har fått nye 777 seter og forøvrig helt nye tepper, gardiner etc. B747M er også i gang med fornyelsen. Vet ikke om du hadde en oppgradert maskin?

LN-MOW
05-11-2007, 15:29
Jeg floey 'buss' .. A330-200 .. det var en av grunnene til at jeg hadde forhaapninger om litt komfort.

Tommy777
05-11-2007, 16:13
Meget bra rapport.

Naar det gjelder KLM, vet dere jo alle hvor jeg staar... :)

Dag, du faar holde humoeret oppe! Vi skal nok faa det goey i Houston:lol:

EB
06-11-2007, 06:06
Gleder meg til å lese hvordan AF kommer ut i forhold...

SQ 777
06-11-2007, 09:57
Hadde AF t/r JFK for en måned siden med 772/744. De er bra ! Første rad i økonomi avdelingen bak veggen fikk vi begge veier. Kunne forhåndsbestilles av Elitemedlemmer. Flott beinplass. Men 744 hjem hadde ikke PTV..... Selvfølgelig 772 var best...

For 1 1/2 år siden AF t/r IAH med de nye 773. Meget bra !! God benplass . Men CA's på KL finner jeg hakket bedre.......

Dag Viking
06-11-2007, 16:50
Meget bra rapport.

Naar det gjelder KLM, vet dere jo alle hvor jeg staar... :)

Dag, du faar holde humoeret oppe! Vi skal nok faa det goey i Houston:lol:

Ja, takk og lov for det. Hadde jeg dratt på noe kjedelig (begravelse, eksamen eller lignende) hadde jeg nok stått over:colgate:

Gleder meg til å lese hvordan AF kommer ut i forhold...

AF og KL kan ikke sammenlignes i det hele tatt. AF har god mat og god drikke, også bak forhenget. Der man man tom få skikkelig champagne!

Dag Viking
09-11-2007, 15:57
Våknet kl 5 i natt og fant ut at det sikkert var en god ide å sjekke inn på nett... dvs nå ser jeg ikke så mørkt på saken, bulkhead vindu i morgen.
Jeg kommer sikkert til å skrive en kort rapport, men orker rett og slett ikke ta bilder. Får heller gjøre det neste gang det blir biz eller cockpit. Alle har sett øko-mat, øko-seter og en skarve wing-view før:colgate:

SAJblue
10-11-2007, 12:33
(...) men orker rett og slett ikke ta bilder. Får heller gjøre det neste gang det blir biz eller cockpit. Alle har sett øko-mat, øko-seter og en skarve wing-view før:colgate:

Det blir ALDRI nok bilder av slikt:colgate: