PDA

View Full Version : 2 Corneller påmalt "163"...

seilfly
02-11-2007, 12:37
Det norske LN-BIF http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=95330

... har 163 malt på siden, og det samme har et canadisk registrert fly av samme type (vedlagt)

Hva er "greia" med 163? Var det en avdeling ved Little Norway eller var 163 et fly, hvorav en av disse malt som "kopi"?

LN-KOG
02-11-2007, 13:33
163 var ett av flere Corneller som Flyvåpnenes Flyskole eller hva den nå het brukte i Canada

seilfly
02-11-2007, 14:10
Så LN-BIF er en kopi av CV-CVF?

Registreringen CV-CVF står på samme sted som det står LN-BIF på den norske.

LN-MEH
02-11-2007, 14:17
Originally posted by seilfly

Jeg går ut fra at du mener CF-CVF? Jeg vil tro at begge er kopi av Hærens Flyvåpen sin "163" "Sprit of Little Norway".

seilfly
02-11-2007, 15:00
Aha...
Forøvrig; jeg har i mellomtiden sendt mail til Warbirds of Norway og spurt om LN-BIF. Tenkte å sende mail til Canadian Warplane Heritage eller hva de het igjen og spørre om CF-CVF også etterhvert.

Øvrige bilder fra Canadaturen kommer etterhvert :D

LN-KOG
02-11-2007, 19:25
Originally posted by seilfly

Nei. De er begge malt opp for å representere det samme flyet. Det tror jeg nok mest skyldes tilfeldigheter. Ellers er (var?) FBU4EVER involvert i LN-BIF. Jeg hadde gleden av å tilbringe én time i lufta over Oslo sammen med ham i LN-BIF mens den var i amerikanske farger for noen år siden.

seilfly
02-11-2007, 20:57
Faktisk...

"LITTLE NORWAY - A Message of Liberty to the Hilss of home" (ISBN-978-82-997663-0-2), er utgitt av "Military Historical Foundation of Eastern Norway", sponset av Forsvarsdept. og Luftforsvaret, fordi ingen andre forlag var interessert i å forlegge boka grunnet en antakelse om at folk som tjenestegjorde ved Little Norway ville være de eneste som ville ha glede av boka.

Boka inneholder memoarer fra Per Conradi Hansen.

På baksiden er det bilde av Corneller i formasjon. Samme mønster som LN-BIF og CV-CVF alle flyene, og jeg antar fargen også er de samme. Bildet er svarthvitt men jeg regner med det siden de har malt opp 163 likt i Norge og Canada. Det nærmeste flyet på bildet er 163 :)

Jeg skal kikke igjennom boka og se om jeg ser om 163 er spesiell eller ikke... Min antakelse er at den må være det om ikke LN-BIF / CF-CVF er en tilfeldighet.

Det er litt morsomt å kjenne igjen et WWII-bilde av campen "Vesle Skaugum", et av stedene vi besøkte ifm minnesmarkeringen i september.

seilfly
02-11-2007, 21:44
LN-BIF og CF-CVF har skrevet "Spirit of Little Norway" forskjellig ("font"). LN-BIF har den riktige versjonen.

Merknad: Jeg har ikke satt meg inn i historien detaljert for tiden før perioden som nå beskrives i understående sitat, så dette sitatet er tatt rett ut av boka uten "dette har skjedd".

17th of May, in 1941, was celebrated quietly with a church parade and later, appropriate speeches and sporting events. On this particular Constitution Day the "Spirit of 'Little Norway' Fund" was started. The officers and men in "Little Norway" handed over to Major Reistad* a list of names of those in the camp who had pledged themselves to a certain amount of their pay each month, for as long as the war lasted, to purchase training planes for "Little Norway". A total of $45,000.000 was raised and three Fairchild trainers were purchased and appropriately named "Spirit of Little Norway" 1, 2, and 3.
Sitat fra: Hansen, Per Conradi (1985): LITTLE NORWAY - A Message of Liberty to the Hills of home. Gardermoen: Military Historical Foundation of Eastern Norway., s. 65.
* Reistad: Ole Reistad

LN-KEH
03-11-2007, 02:21
Hei,

Den originale "163" ble LN-BFO og slettet fra registeret i 1965.

Cornellene som flyr med den bemalingen i dag har nok fått den for å minne om "Spirit of Little Norway". Det blir på samme måte som at det finnes mer enn en Mustang malt opp som "Old Crow".

Det står også en "163" i Bodø - satt sammen av deler fra "119" og "261"

Så i dag er det minst tre forskjellige Corneller malt opp som "163"!

Den originale LN-BIF henger nå i Helsingør.
Opprinnelig var den "253", men er nå påmalt "179" og navnet "Denmark I"

Når det gjelder den Cornellen de bygger opp igjen på Kjeller så har heller ikke den noen norsk forhistorie, selv mener jeg at navnet burde bli "El Gaucho" siden flyet hadde mesteparten av tjenestetiden sin i Uruguay. Det var fire gavefly i Little Norway finansiert av gaver fra Argentina og Uruguay - "El Gaucho I-IV".

Totalt var det 30 gavefly som fikk påmalt navn i "Little Norway".

På Gardermoen står den originale "103" som "103", men har blitt konvertert tilbake til åpen cockpit

Eders
Knut Erik

seilfly
03-11-2007, 12:33
De mangler strengt tatt to venturierør venstre side rett foran cockpit i alle fall :D Spørs om "Spirit of Little Norway" 1 2 og 3 , en av de "163", var spesielle netopp fordi de ble kjøpt av midler samlet av personellet selv.

Se forøvrig de to nederste her:

http://airforcephotos.luftkrigsskolen.no/Default.aspx?grm2catid=36&tabid=53