View Full Version : "ATR 92"
ATR jobber i følge Flight International med en ny familie (to modeller) nye turbopropfly hakket over ATR 72, med 80-90 seter
http://www.flightglobal.com/articles/2007/10/23/218828/atr-studies-new-larger-turboprop-family.html
Bombardier jobber jo også med sin "Q400X", så kanskje det er på tide å dra frem denne 100-120-seters turbopropen.... (http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_L-188_Electra)
Originally posted by CK
Bombardier jobber jo også med sin "Q400X", så kanskje det er på tide å dra frem denne 100-120-seters turbopropen.... (http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_L-188_Electra)
Opptil 120 seter i en Electra høres trangt ut! Den er jo egentlig ikke særlig stor.
Lurer på hvordan Q400X kommer til å se ut og om den vil få slide bak. Slik Q400 er nå er det bare noen cm å gå på at man ikke må installere slide bak istedet for stigen.
FlightDeck
31-10-2007, 11:01
Dette er ikke en turboprop, men C-serien til Bombardier ser unektelig spennende ut. 100-149 seter jet... En kombinasjon av Boeing 737, Airbus A319/A320 og Embraer ERJ-170/190.
Originally posted by FlightDeck
Dette er ikke en turboprop, men C-serien til Bombardier ser unektelig spennende ut. 100-149 seter jet... En kombinasjon av Boeing 737, Airbus A319/A320 og Embraer ERJ-170/190.
CSeries har jo Bombardier snakket om lenge, uten at det har blitt noe schwung på det.
Og nå blir det jo stadig trangere i dét segmentet også - E-195, SuperJet100, ARJ21, Mitsubishi Regonal Jet etc
Og SAS blir initial customer med alle barnesykdommer en gang til ? :drunk:
Tror kanskje de velger en utprøvet type neste gang :p
Hvor lenge skal et fly ha vært på markedet før det er utprøvet? 5 år? Vil det si at om ikke SAS hadde gått til anskaffelse av Q400 i 2000 kunne de gjort det nå f.eks? :p