PDA

View Full Version : "ATR 92"


CK
31-10-2007, 08:30
ATR jobber i følge Flight International med en ny familie (to modeller) nye turbopropfly hakket over ATR 72, med 80-90 seter


http://www.flightglobal.com/articles/2007/10/23/218828/atr-studies-new-larger-turboprop-family.html

CK
31-10-2007, 09:36
Bombardier jobber jo også med sin "Q400X", så kanskje det er på tide å dra frem denne 100-120-seters turbopropen.... (http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_L-188_Electra)

CFM
31-10-2007, 11:00
Originally posted by CK

Bombardier jobber jo også med sin "Q400X", så kanskje det er på tide å dra frem denne 100-120-seters turbopropen.... (http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_L-188_Electra)

Opptil 120 seter i en Electra høres trangt ut! Den er jo egentlig ikke særlig stor.
Lurer på hvordan Q400X kommer til å se ut og om den vil få slide bak. Slik Q400 er nå er det bare noen cm å gå på at man ikke må installere slide bak istedet for stigen.

FlightDeck
31-10-2007, 11:01
Dette er ikke en turboprop, men C-serien til Bombardier ser unektelig spennende ut. 100-149 seter jet... En kombinasjon av Boeing 737, Airbus A319/A320 og Embraer ERJ-170/190.

CK
31-10-2007, 11:10
Originally posted by FlightDeck

Dette er ikke en turboprop, men C-serien til Bombardier ser unektelig spennende ut. 100-149 seter jet... En kombinasjon av Boeing 737, Airbus A319/A320 og Embraer ERJ-170/190.

CSeries har jo Bombardier snakket om lenge, uten at det har blitt noe schwung på det.
Og nå blir det jo stadig trangere i dét segmentet også - E-195, SuperJet100, ARJ21, Mitsubishi Regonal Jet etc

LN-SEK
31-10-2007, 12:12
Og SAS blir initial customer med alle barnesykdommer en gang til ? :drunk:

Tror kanskje de velger en utprøvet type neste gang :p

CFM
31-10-2007, 12:15
Hvor lenge skal et fly ha vært på markedet før det er utprøvet? 5 år? Vil det si at om ikke SAS hadde gått til anskaffelse av Q400 i 2000 kunne de gjort det nå f.eks? :p