View Full Version : Sikrer landingene
sirpjalle
29-10-2007, 14:28
DN.no (http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1215063.ece?jgo=c1_re&WT.svl=article_image)
Og saken er på forsiden selvsagt illustrert med det utmerkede kortbaneflyet A380:D
sirpjalle
29-10-2007, 15:04
Originally posted by Isbamse
Og saken er på forsiden selvsagt illustrert med det utmerkede kortbaneflyet A380:D
Dette er vel et reelt alternativ for Dash 8 flyene..... Billig i drift, lave drivstoffkostnader :p
Utflyttet
29-10-2007, 15:05
Originally posted by Isbamse
Og saken er på forsiden selvsagt illustrert med det utmerkede kortbaneflyet A380:D
Men en -100 ville faktisk ha nok seter til å ta hele crewet til en 380 i dagens konfig (SQ har 22 crew).... :)
-A
VoiceCom
29-10-2007, 15:30
Pressemelding fra Avinor (http://www.avinor.no/avinor/pressesenter/_nyhetsarkiv?nyhetsarkiv_actionOverride=details&id =tcm:181-37204)
NORMARC 8000 SLS fra Park Air Systems (http://www.parkairsystems.com/index.asp?id=83)
Jeg trodde Continental hadde holdt med dette i årevis i Colorado, men det er kanskje uten bakkestasjon?
STARSHIP 2
29-10-2007, 23:17
Originally posted by Kua
Jeg trodde Continental hadde holdt med dette i årevis i Colorado, men det er kanskje uten bakkestasjon?
Mulig det er uten en elektronisk glidebane? Utstyret har stått og gått siden i vinter en gang. WIF flyr GPS approacher til en del andre plasser, men det er uten glidebane..
Originally posted by VoiceCom
Pressemelding fra Avinor (http://www.avinor.no/avinor/pressesenter/_nyhetsarkiv?nyhetsarkiv_actionOverride=details&id =tcm:181-37204)
Sitat: Tradisjonelle instrumentlandingssystemer egner seg ikke på kortbanenettet, blant annet på grunn av topografiske forhold...
Og nå føler jeg meg enda tryggere her jeg spretter opp og ned på kortbane... ^_^
Egil
Originally posted by Egil
Sitat: Tradisjonelle instrumentlandingssystemer egner seg ikke på kortbanenettet, blant annet på grunn av topografiske forhold...
Og nå føler jeg meg enda tryggere her jeg spretter opp og ned på kortbane... ^_^
Det er Avinor som er upresise i formuleringen. De mener nok ILS (presisjonsinnflygingssystem) som ikke kan brukes på mange av kortbaneplassene pga. topografien. Men det som allerede er i bruk i dag (localizer, vor og ndb) er det ikke problematisk å bruke i forhold til topografien. Dårlig informasjonsarbeid fra Avinor!
dette må da være udelt positivt!
Tryggere flygning på norske kortbaneplasser, som dessverre tidligere har hatt noen stygge ulykker.
Og her er en film fra begivenheten levert til dere av TV Nordland:
Først i verden (http://go.api.no/go/e/main_deck3_1/http://www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article3085956.ece)
STARSHIP 2
01-11-2007, 18:41
Når blir dere i WIF sjekket ut på GLS approach? har ventet siden i vinter på å få en request om dct medek, gitap eller kuvit for GLS...
EDIT:
Så litt på approachen og minima senkes med 39ft sammenlignet med dagens VOR app som WIF flyr og 19ft sammenlignet med LLZ-approachen.
Og da kan det faktisk se ut som MJF rykker "litt" fram i køen...
http://www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article3105103.ece