PDA

View Full Version : Sikrer landingene


sirpjalle
29-10-2007, 14:28
DN.no (http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1215063.ece?jgo=c1_re&WT.svl=article_image)

Isbamse
29-10-2007, 14:29
Og saken er på forsiden selvsagt illustrert med det utmerkede kortbaneflyet A380:D

sirpjalle
29-10-2007, 15:04
Originally posted by Isbamse

Og saken er på forsiden selvsagt illustrert med det utmerkede kortbaneflyet A380:D

Dette er vel et reelt alternativ for Dash 8 flyene..... Billig i drift, lave drivstoffkostnader :p

Utflyttet
29-10-2007, 15:05
Originally posted by Isbamse

Og saken er på forsiden selvsagt illustrert med det utmerkede kortbaneflyet A380:D

Men en -100 ville faktisk ha nok seter til å ta hele crewet til en 380 i dagens konfig (SQ har 22 crew).... :)

-A

VoiceCom
29-10-2007, 15:30
Pressemelding fra Avinor (http://www.avinor.no/avinor/pressesenter/_nyhetsarkiv?nyhetsarkiv_actionOverride=details&id =tcm:181-37204)

NORMARC 8000 SLS fra Park Air Systems (http://www.parkairsystems.com/index.asp?id=83)

Kua
29-10-2007, 17:30
Jeg trodde Continental hadde holdt med dette i årevis i Colorado, men det er kanskje uten bakkestasjon?

STARSHIP 2
29-10-2007, 23:17
Originally posted by Kua

Jeg trodde Continental hadde holdt med dette i årevis i Colorado, men det er kanskje uten bakkestasjon?

Mulig det er uten en elektronisk glidebane? Utstyret har stått og gått siden i vinter en gang. WIF flyr GPS approacher til en del andre plasser, men det er uten glidebane..

Egil
30-10-2007, 02:00
Originally posted by VoiceCom

Pressemelding fra Avinor (http://www.avinor.no/avinor/pressesenter/_nyhetsarkiv?nyhetsarkiv_actionOverride=details&id =tcm:181-37204)



Sitat: Tradisjonelle instrumentlandingssystemer egner seg ikke på kortbanenettet, blant annet på grunn av topografiske forhold...

Og nå føler jeg meg enda tryggere her jeg spretter opp og ned på kortbane... ^_^

Egil

TCAS
30-10-2007, 08:37
Originally posted by Egil

Sitat: Tradisjonelle instrumentlandingssystemer egner seg ikke på kortbanenettet, blant annet på grunn av topografiske forhold...

Og nå føler jeg meg enda tryggere her jeg spretter opp og ned på kortbane... ^_^



Det er Avinor som er upresise i formuleringen. De mener nok ILS (presisjonsinnflygingssystem) som ikke kan brukes på mange av kortbaneplassene pga. topografien. Men det som allerede er i bruk i dag (localizer, vor og ndb) er det ikke problematisk å bruke i forhold til topografien. Dårlig informasjonsarbeid fra Avinor!

CK
30-10-2007, 08:54
dette må da være udelt positivt!
Tryggere flygning på norske kortbaneplasser, som dessverre tidligere har hatt noen stygge ulykker.

Egil
01-11-2007, 17:24
Og her er en film fra begivenheten levert til dere av TV Nordland:

Først i verden (http://go.api.no/go/e/main_deck3_1/http://www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article3085956.ece)

STARSHIP 2
01-11-2007, 18:41
Når blir dere i WIF sjekket ut på GLS approach? har ventet siden i vinter på å få en request om dct medek, gitap eller kuvit for GLS...

EDIT:
Så litt på approachen og minima senkes med 39ft sammenlignet med dagens VOR app som WIF flyr og 19ft sammenlignet med LLZ-approachen.

Egil
05-11-2007, 13:17
Og da kan det faktisk se ut som MJF rykker "litt" fram i køen...

http://www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article3105103.ece