PDA

View Full Version : NRT-CPH-OSL


Holmion
28-10-2007, 14:03
Etter 6 fine dager i Japan var det på tide å komme seg hjem til kulde og vinterdekk, apropos det siste; verdens største marked for vinterdekk er faktisk i Japan. 127 millioner er klemt inn på et omårde som er omtrent som Norge – dog er 70 prosent fjell, så det blir mye folk på tettstedene. 12 millioner bor i Tokyo, og de er helt avhengig av en optimal infrastruktur for å få det hele til å gå rundt. Så da var det naturlig å hoppe på Friendly Airport Shuttle som forlot hotellet 08:05 og som var på Narita drøyt halvannen time senere. 3.000 yen koster moroa, og i regnet tok turen litt lenger tid. Bussen er nok den beste måten å ta seg fra sentrum og til flyplassen. På utsiden av flyplassen stopper bussen og alle kjøretøy i en egen kontroll hvor kontrollører kommer ombord å sjekker at det ikke er immigrants på dassene eller at person og pass ikke stemmer overens. Det er faktisk vanskeligere å forlate Japan enn det er å komme inn. Litt omvendt av USA egentlig. Bussen stoppet først på terminal 2, men fortsatte til terminal 1, hvor bl.a SAS går i fra. Innsjekk gikk raskt unna og kofferten på nesten 25 kg var det deilig å bli kvitt. Sikkerhetskontroll gikk også fort; vanlig drill; av med belte, sko, laptop for seg osv. Så ned en etasje til immigration hvor det var sinnsykt mye folk til å være en lørdag morgen. Etter 25 minutter var jeg forbi og tuslet ut mot gate 38 hvor SK 984 skulle forlate noen timer senere. Ikke noe poeng å sitte der, selv om det er veldig mye spennende å se på. Gikk litt videre til ANA-loungen som er ny og fresh. God plass – noe som ikke minst skyldes god kapasitet. Nok av toaletter, dusjer osv., gratis wi-fi og greit matutvalg som også innebar suhsi. Øl-makskinene er artige i seg selv. De tar glasset, legger det i korrekt vinkel og begynner å tappe!
Satt og sjekket litt mail og spiste litt før jeg ruslet ut på gate 38 hvor det var egen business og economy ombordstigning. Det tok ikke veldig mange sekundene før jeg var på plass i 3G. Helt full businessclass i dag også. Vi hadde pushback 5 minutter før tiden, men ble ventende litt da det var vanvittig mange store fugler som skulle avgårde før oss. Den ene 777 og 747´n etter den andre.
Ombord på SK 984 var det hyggelig stemning. Jakka forsvant raskt i skapet og jeg måtte skylle nedpå 3 glass appelsinjuice før take-off for å ta brodden av gårsdagens meget vellykkede Tepanyaki-middag!
Toste Viking tok av 12 minutter etter skjema og la seg på en nordvestlig kurs og så fort vi var klar av Japan, begynte en kraftig turbulens som gjorde at serveringen måttte stoppes. Heldigvis var aperitifen i form av 1999 Henriot Champagne og et lite spyd med reker, blåskjell, asparges svøpt i bacon allerde fortært. Da vi nærmet oss Russland begynte serveringen igjen og her er menyen:

The big deal
Green leaf salad with dressing of the day

First course
Gravlax served with horseradish sauce and salmon roe

Main course
Seared sea bass in mushroom and soy sauce served with steamed rice, soya beans and carrot batons

or

Roasted marinated duck breast served with mashed potatoes with bacon and parsley, rape blossom and cherry tomato balsamic sauce

or

Beef ragoût served with potatoes, roasted carrots and beetroot

or

Spinach and Ricotta angelotti served with tomato paprika sauce and green and yellow pepper julienne (vegetarian)

Cheese
Norwegia semi-hard cheese and traditional Camembert served with prunes

A sweet finish
Raspberry cake and seasonal fresh fruit salad

2nd servering

Main course
Cod fillet with anchovy crust served with roasted potatoes, carrot batons and white wine sauce

or

Pork fillet saltimbocca with saffron risotto, tomato and Marsala sauce

Dessert
Fresh exotic fruit

Dagens viner;

White wines
Antinori Bolgheri Vermontino 2006

or

Vincent Sylvestre, rully Premier Cru 2005

Red wines;
Aster, Ribiera Del Duero Riserva 2000

or

Cline, Ancient wines Zinfandel 2005

Middagsvalget falt på fisken som smakte helt okay. God dessertkake og særlig hvitvinen fungerte godt – dog ikke til kaken, men til forretten. Dessertvinen uteble denne gang av en eller annen grunn, hvis ikke jeg var på det lille rommet da den ble båret rundt.
Etter middag ble det en lang og hyggelig prat med dansk/japansk crew om SAS. Spennende! Så ble det en obligatorisk gåtur gjennom flyet. Ned i gjennom punishmentclass hvor jeg har hørt at man må betale for alkoholen?! ;-) Senere ble det mer prat med crewet over litt Haägen Dazs is i gally og litt mer Zinfandel.
Ble også stående en liten stund med styrmann – en trivelig danske som kun fløy 340-og bare på Asia og Seattle. Han sa ddet var slitsomt, men han likte best å fly bare på Asia, da dette var enklere med kroppen. Han kunne også fortelle at Toste Viking, etter at vi har landet, skal videre til Arlanda og så derfra til Beijing.
Sov noen timer, eller ihvertfall var såpass borte at det føltes ut som jeg hadde vært i drømmeland. Koste meg også masse med kanal 21 ”Live” med Count Basie Live at the Sands (before Frank) (med Sinatra). Topp underholdning, selv om det er gammalt og jeg er relativ ung, bydde han på, foruten god musikk, herlig ironi og sarkasme over både seg selv andre. Og det funker for en nordmann!
Som vanlig gikk lyset gradvis på når vi var 1 time og 45 minutter unna København. Ikke like bra som ordentlig ambiente light, men man kvikner jo til. Vet ikke om det er meg, men skrur de på ett airpacs til for å få passasjerene ut av den komatøse tilstanden?!
Fisken til middagen før landing var bra, og ett glass Chardonnay og jeg var fornøyd. Vi landet on-time på 04L, og jeg var raskt ute av flyet og gjennom sikkerhetskontrollen i transfer på C-piren. Deretter rett opp i Scandinavian Lounge.
Ble litt forsinket ut av CPH med SK 1460 pga. nødlandingen til Q400´n, men etter en time var vi i lufta – dog medførte dette en ekstra ventetid på 2 timer på OSL før jeg fikk tatt toget hjem til Tønsberg.

Holmion
28-10-2007, 14:09
mer bilder:

737-405
28-10-2007, 14:56
Takk takk for flott rapport :D

Det er svært gledelig å stadig få oppdatering fra SAS sin c- klasse på langrute :)

Du har tatt flotte bilder, og dette var en kjekk lesing på en ellers grå søndag her i

bergen ;)

Kom gjerne med flere trip reports i fremtiden :smile2

EB
28-10-2007, 15:46
Knallbra... ser ut som SAS fortsatt leverer et c-produkt i toppklasse! Morsomt å se 787 i Star Alliance farger...

VoiceCom
28-10-2007, 17:13
Flott rapport!

Alltid gøy å lese både c- og y-rapporter, spesielt med slike fine bilder til.

Tommy777
29-10-2007, 17:56
Takker for fin rapport! Flott 787, ikke saa flotte hvite tennissokker fra naboen din ombord. Gris!!!

Holmion
29-10-2007, 22:40
Originally posted by Tommy777

Takker for fin rapport! Flott 787, ikke saa flotte hvite tennissokker fra naboen din ombord. Gris!!!



Hadde´ru sett resten, hadde du tilgitt henne umiddelbart!!! Tar med bilde til NYC! Hehehe

OMW
30-10-2007, 02:36
Originally posted by Holmion
Vet ikke om det er meg, men skrur de på ett airpacs til for å få passasjerene ut av den komatøse tilstanden?

FBU 4EVER kan nok det endelige svaret, men jeg mener policyen nå er å prøve å sette på pack-flowen til high ca 10 minutter hver time for å få resirkulert litt friskere oksygen. Om dette falt sammen med vekkingen deres skal være usagt, men det hjelper helt klart! :-p

Fin rapport forresten!

FBU 4EVER
30-10-2007, 12:44
Originally posted by OMW
Originally posted by Holmion
Vet ikke om det er meg, men skrur de på ett airpacs til for å få passasjerene ut av den komatøse tilstanden?
FBU 4EVER kan nok det endelige svaret, men jeg mener policyen nå er å prøve å sette på pack-flowen til high ca 10 minutter hver time for å få resirkulert litt friskere oksygen. Om dette falt sammen med vekkingen deres skal være usagt, men det hjelper helt klart! :-p
Fin rapport forresten!

Litt avhengig av passasjerantallet, så setter vi aircondition i "high" hver time i 5-10 minutter. Bryteren står vanligvis i "norm". Vi har "low" også, men den benyttes praktisk talt aldri.
Fin rapport!