PDA

View Full Version : A340 Take Off


akira
26-10-2007, 13:17
Flyr snart med LH til ATL, og første gang med Airbus på long haul. Har hørt at A340 take off'n er spesiell av seg selv, da climben til cruise altitude tar lengre tid enn Boeing. Kan noen fortelle hvordan det er?

Utflyttet
26-10-2007, 13:22
Originally posted by Ducky

Flyr snart med LH til ATL, og første gang med Airbus på long haul. Har hørt at A340 take off'n er spesiell av seg selv, da climben til cruise altitude tar lengre tid enn Boeing. Kan noen fortelle hvordan det er?

Søk etter "Flex Takeoff", enten her, på a.net, FlyerTalk eller bare på google. :)

Alternativt, så lager du en ny tråd med tittelen "A340 har veldig små hårfønere under vingene, er bare for damer, og et pingle-fly", kler på deg tilstrekkelig mengde asbest, åpner sinnet, og venter på at Onkel Stein lander på NRT i kveld og leser innlegget ditt. ;)

-A

Desk pilot
26-10-2007, 13:23
Flåsemakerne på A.net påstår at A340 ikke stiger, den bare fortsetter rett frem og at det er jordas krumming som gjør at den vinner høyde.

Selv synes jeg A340 er en fin maskin å fly med. Rimelig lavt stønivå gjør at jeg trives godt ombord. Gled deg til en fin tur! :-p

ENGM RAMP
26-10-2007, 19:22
340-500 & 600 har vel adskillig større vifter? Det er vel bare -200 og -300'ene som har de små CFM-56 motorene? Om jeg ikke husker helt feil?

LN-MOW
26-10-2007, 19:31
Det er korrekt, Morten. Spesielt -500 klatrer som en vaarkaat linerle i sommersolen.

Det er et kjent fenomen at MTOW fot A340-300 maa reduseres med ett tonn per meter obstacle i climb-out sonen... :p

Tommy777
26-10-2007, 19:36
"A340 har veldig små hårfønere under vingene, er bare for damer, og et pingle-fly",

Stoettes 100% naar det gjelder -2-300 :D

ThomAAs
26-10-2007, 20:04
Enig, jeg er av de som mener det er kurvingen på jorden som gjør at det går opp ^_^

Hårfønere egner seg på badet og ikke på fly...

LN-SEK
26-10-2007, 22:25
Hehe, enig i at det tar tid opp til cruise ja.

Men når den først kommer opp og har fått opp farta så er den meget behagelig og støysvak.

777 er som en rakett i forhold, men støyer mer, synes jeg...

Dessuten er ikke "fønerne" så små når du kommer nærme innpå (se avatar)...;)

Tommy777
26-10-2007, 22:29
777 er ikke braakete paa cruise. Hoerer ikke puck fra motorene foran rad 15

Fry
26-10-2007, 22:33
Neeeiida, hører ingenting! bare sjekk ut videoen. Aldri fløyet 777 på first class, så vet ikke hvordan det høres ut der fremme, men stille er det iallefall ikke! ;)

http://www.youtube.com/watch?v=7o3pYoXfHFQ

Er ikke akkurat stille da, da tar jeg heller 4 mer stillegående motorer på A340, enn to GE90. på 777.

LN-SEK
26-10-2007, 22:35
Hørte motorene godt på TG 773 (Business). Ikke så mye på cruise rigtig nok men mer under oppstigning og innflygning. Dessuten er det litt anderledes bak blant de uvaskede masser som ph-ndr så fint kaller dem. :D

Men der er vel ikke du, Tommy ?^_^

Utflyttet
26-10-2007, 22:47
Originally posted by Fry
Aldri fløyet 777 på first class, så vet ikke hvordan det høres ut der fremme, men stille er det iallefall ikke! ;)


Har du ikke fløyet F på en 777? Hvor er FrP med skikkelige tiltak for sosialen når vi trenger de? Forskjellen på en 777 med å sitte forran og bak motoren er at når du sitter fremme, så høres motorene til en 777-200 (GE90, husker ikke P&W) ut som en kverne, det er en dyp, kvernende lyd. Sitter du bak blandt de uvaskede massene, mugen, eller proletariatet, så er det bare bulder og brak fra luftstrømmen ut bak.

777-300 med GE-115 (SQ sine, anyway) høres mer ut som en båndsag. Det er det samme som GE90'ene, men bare høyere frekvens, og det var rimelig snodig å høre de.

Jeg forsøker å komme meg på tur igjen, jeg skal forsøke å høre etter. Ellers, mine minner om hvordan 777 høres ut baki der er basert på minner fra 2002... :p

-A

Tommy777
26-10-2007, 23:51
Har overhodet ikke noe aa utsette paa cruise stoeyen paa UAs P&W. Det flyet har jeg tilbragt mange hundretalls timer i (dog ikke bak) og det er stille som grava fremme naar man er oppe i cruise. hummingen -A nevner gjoer ihvertfall meg sovnig.

Naar det gjelder andre 777, kan jeg aerlig talt ikke erindre at det er mer braakete enn Citroen leketoyet..

AA hoere en UA 777 takse ute er MUSIKK!

MountainDew
27-10-2007, 00:07
Bak vingen på 777 er det mye mer bråk en på en A340

Bizflyer
27-10-2007, 00:10
Det kom faktisk litt overraskende på meg at det lå ute såpass mange filmer på YouTube fra First og biz class turer på fly! Det var jo nesten bedre enn trip-reports!!!

BF:cool2

Utflyttet
27-10-2007, 00:12
Originally posted by Tommy777
Har overhodet ikke noe aa utsette paa cruise stoeyen paa UAs P&W. Det flyet har jeg tilbragt mange hundretalls timer i (dog ikke bak) og det er stille som grava fremme naar man er oppe i cruise. hummingen -A nevner gjoer ihvertfall meg sovnig.


Den kvernende lyden er bare rå å høre og er ganske unik for 777'ene. Jeg mener å mimres at Dag (en av de) forklarte at dette var fordi tuppen av bladene på viftenforran var i overlydshastighet. Rå lyd er det okke som! :p

-A

Tommy777
27-10-2007, 00:23
Originally posted by Bizflyer

Det kom faktisk litt overraskende på meg at det lå ute såpass mange filmer på YouTube fra First og biz class turer på fly! Det var jo nesten bedre enn trip-reports!!!

BF:cool2

Naar kommer foerste pornofilmen fra SQ Suite paa Utube??? :colgate:

Utflyttet
27-10-2007, 00:27
Originally posted by Tommy777
Naar kommer foerste pornofilmen fra SQ Suite paa Utube??? :colgate:

Her på berget heter det "DuRøret" ;)

Ellers, stikk på FT og søk på "dotdotdot". ;)

-A

Fry
27-10-2007, 00:38
Originally posted by ph-ndr

Den kvernende lyden er bare rå å høre og er ganske unik for 777'ene. Jeg mener å mimres at Dag (en av de) forklarte at dette var fordi tuppen av bladene på viftenforran var i overlydshastighet. Rå lyd er det okke som! :p

-A


Er jo slik på alle motorer da, i større og mindre grad. Alle bypassmotorer har blader hvor tuppen bryter lydmuren, og derfor hører man masse små "boom"-er som tyilsammen høres ut som en motorsag/kvern osv osv. Men lyden på 777 er lett å kjenne igjen. Høres ganske godt på A340-300 også. Deilig lyd^_^