PDA

View Full Version : Slik slipper du SAS' servicegebyr

FlightDeck
25-10-2007, 20:20
Jeg ser at SAS tar 50 kroner i servicegebyr for hver bestilling som blir gjort via deres skandinaviske nettsider. Vil man slippe dette gebyret, kan man bestille via www.scandinavian.net - og for eksempel skrive at man kommer fra USA eller Storbritannia. Da påløper ingen avgift.

Tommy777
25-10-2007, 21:14
Gammelt nytt. Du bør dog ha en korrekt post adresse fordi SAS sender ut kvittering i posten på ALLE bestillinger i USA

Egil
25-10-2007, 21:15
Fantastisk...

Men er det lov med slik forskjellsbehandling?

Tommy777
25-10-2007, 21:17
Ja, har alltid vært slik

Geir
26-10-2007, 15:00
Originally posted by Tommy777

Gammelt nytt. Du bør dog ha en korrekt post adresse fordi SAS sender ut kvittering i posten på ALLE bestillinger i USA

OK, men er det noen som vet om en adresse vi kan bruke? Finnes det f.eks. en adresse til et SAS-kontor på en flyplass eller noe i USA som jeg kan oppgi?

Eller kan jeg bare oppgi en eller annen tulleadresse?

50 kroner spart er jo 50 kroner tjent.

paer
26-10-2007, 15:05
Originally posted by Geir

Originally posted by Tommy777

OK, men er det noen som vet om en adresse vi kan bruke? Finnes det f.eks. en adresse til et SAS-kontor på en flyplass eller noe i USA som jeg kan oppgi?

Eller kan jeg bare oppgi en eller annen tulleadresse?

50 kroner spart er jo 50 kroner tjent.

Är det värt det?
Man måste ju betala växlingspåslag på kreditkortet (vilket kan bli mer än 50kr), och man vet ju inte vad som kan hända om de får kvittona i retur och därmed misstänker att något är fel.
50kr är ju faktiskt inte så mycket! Jag betalar mina 50kr och är glad för att de inte tar kreditkortsavgift!

Tommy777
26-10-2007, 16:01
Dersom du kjoeper flybilletter ofte, vil SAS reagere paa at regninger kommer i retur.

Jeg synes IKKE det er verdt det..

FlightDeck
26-10-2007, 17:31
Jeg klarte helt fint å bestille en billett uten en adresse i USA. Og hvem har kredittkort der man må betale vekslingsgebyr slik det her nevnes?

gustavf
26-10-2007, 17:55
Originally posted by FlightDeck
Jeg klarte helt fint å bestille en billett uten en adresse i USA. Og hvem har kredittkort der man må betale vekslingsgebyr slik det her nevnes?

De fleste norske kredittkort har 0,5% valutapåslag. Det vil si at du får 0,5% dårligere kurs enn spotkurs.

Tommy777
26-10-2007, 18:08

Du maa jo oppgi en adresse i USA naar du bestiller. SAS sender uten unntak ut en kvittering for hver billett som bestilles. Brevet gaar i retur. En gang er sikkert greit, men skjer det mange ganger, vil det nok komme en reaksjon.

I tillegg vil jo SAS ha en feil kontaktinfo paa deg dersom noe skjer med reisen din oig de vil kontakte deg.

Bare tull IMO

imm
26-10-2007, 18:35
Hva er egentlig "Servicegebyr"?
Man gjør jobben med å booke billetten selv. Hvilken service er det man betaler 50 kroner for?

Egil
27-10-2007, 00:12
Originally posted by imm

Man gjør jobben med å booke billetten selv. Hvilken service er det man betaler 50 kroner for?

Jeg tror det er sånn at alle billetter "vi" booker selv på nettet må behandles manuelt i ettertid (kontroll og utstedelse), og arbeidskraft er som kjent ikke gratis!
Men dette er sikkert Farmer rette mann å svare på...

Egil

Farmer
27-10-2007, 00:22
Originally posted by Egil

Originally posted by imm

Jeg tror det er sånn at alle billetter "vi" booker selv på nettet må behandles manuelt i ettertid (kontroll og utstedelse), og arbeidskraft er som kjent ikke gratis!

Egil
Hey Egil ... Tror jeg herved inviterer deg sporenstreks på "the Grand Tour " på mitt kontor mandag morgen kl 0830 !!!
Det aller aller meste som bookes på wideroe.no i alle fall ivaretas med automatiserte prosesser. Kun spesialtilfeller håndteres delvis manuelt. Om vi skulle ha håndtert vårt volum manuelt hadde vi måttet ha 150 ansatte .. ikke 9 ;-)

Egil
27-10-2007, 13:05
Originally posted by Farmer

Originally posted by Egil

Originally posted by imm

Egil
Hey Egil ... Tror jeg herved inviterer deg sporenstreks på "the Grand Tour " på mitt kontor mandag morgen kl 0830 !!!
Det aller aller meste som bookes på wideroe.no i alle fall ivaretas med automatiserte prosesser. Kun spesialtilfeller håndteres delvis manuelt. Om vi skulle ha håndtert vårt volum manuelt hadde vi måttet ha 150 ansatte .. ikke 9 ;-)

Hysj Odd!!
Her prøver jeg jo å gi dere et alibi for å ta NOK 50,- pr bestilling for å sitte og drikke kaffe Down-Town, surfe Scanair, reise verden rundt på seminar og ikke minst en månede betalt ferie i Thailand hvert år ;)
Men "the Ground Tour" ja takk, men dog ikke kl 0830! Kl 1400 passer mer med min døgnrytme på fridager :drunk:

Egil

paer
27-10-2007, 17:24

Här i Sverige lägger alla kreditkort som jag känner till 2-3% på valutakursen.
Det står i det finstilta i avtalet, och specificeras inte speciellt på fakturan. Det betyder att om FX kursen på dollarn är 6.38 SEK så blir den 6.57 inkl de 3% påslag. Alltså ganska stor skillnad.

SAS Diners tar exempelvis 2% i Sverige (1.75% i Norge!)

Så kostar resan över 2500 kr så är det dyrare att köpa den genom USA eftersom Diners äter upp över 50 kr!

Jens W
27-10-2007, 19:11

Og med dette som grunnlag, så hadde det vært gøy å vite hva den femtilappen går til? Særlig siden den også er per person.
Har problemer med å se for meg at det er særlig mye dyrere å drive datasystemene til å booke to eller tre personer i forhold til en?

For min Oslo-tur forrige uke så gjorde faktisk gebyret utslaget for SAS vs DY på tur ned. SAS ble en femtilapp dyrere ;)

Farmer
28-10-2007, 02:15
Originally posted by Cedlind

Og med dette som grunnlag, så hadde det vært gøy å vite hva den femtilappen går til? Særlig siden den også er per person.
Har problemer med å se for meg at det er særlig mye dyrere å drive datasystemene til å booke to eller tre personer i forhold til en?

For min Oslo-tur forrige uke så gjorde faktisk gebyret utslaget for SAS vs DY på tur ned. SAS ble en femtilapp dyrere ;)

Dette med bestillingsgebyr/servicehonorar kom da det ble slutt på provisjoner på billettene. Istedet ble det det innført et gebyr som skal dekke salgsstedets kostnader til datasystemer/personell/infrastruktur osv .
Dette gjennomføres av de aller fleste flyselskap i Europa nå, og er med på å synliggjøre kostnaden. De som ikke har dette synliggjort på samme måten baker inn denne kostnaden i publisert pris.

2. Servicehonorar
Alle billettpriser oppgis som nettopriser. De ulike salgskanaler legger derfor til et servicehonorar ved salg av billetter. Nedenfor er det en oversikt over satsene for Widerøes direktesalg. Andre salgssteder og reisebyråer har sine egne satser som kommer i tillegg til nettoprisen. Det beregnes et servicehonorar pr billett. Servicehonoraret er ikke refunderbart.

De ulike satsene kan ses HER (http://www.wideroe.no/modules/module_123/maler/faq_template_category_2.asp?strParams=5%234%23%2D1 %231&I=0&C=450)

karsten
29-10-2007, 16:16
Den officielle grund til at SK tager "servicegebyr" i Danamrk er en dom i Højesteret fra 2004 der tvinger dem til det.
Sagen var anlagt af en række IATA bureauer i protest mod at SK i første omgang ville operere uden servicegebyr på internetbilletter, da man afskaffede %'er til agenter. Det protesterede agenterne mod iht. en eller anden IATA regel, der gør at IATA agenter kan kræve betaling for arbejde for selskaberne. Så vidt jeg husker argumenterede de noget i retning af "hvis SAS gør det gratis - kan vore kunder ikke forstå at de skal betale for ydelsen hos os".

Se bla side 2 nederst i vedlagte link for forklaring:
http://www.forbrug.dk/fileadmin/fs-images/fo/FO-flyrejser-gebyr.pdf

Personlig finder jeg det dybt urimeligt at en flok forsmåede agenter skal gøre det dyrere for kunder der betaler direkte hos selskabet.