PDA

View Full Version : Coast Air på Kjevik


Trash2000
23-10-2007, 22:23
Coast Air la Haugesund-flightene sine om Kjevik da voksesmertene ble for tunge for SAS Q400-maskiner. SAS er back on track, og Coast Air er fortsatt ikke borte.

Noen som vet om BX liker seg så godt på Kjevik at de vil gi storebror konkurranse?

LN-GBM
23-10-2007, 22:34
SAS er i hvertfall to Q400 i manko... Da passer det vel greit med litt hjelp der man kan få det. Ruten er heller ikke bookbar hos Coast Air.

MartinL
23-10-2007, 22:36
mulig litt off topic i forhold til ditt innlegg, men jeg merker meg en ting med Coast air.
Deres fly og produkter har et utrolig potensiale, men hvor godt har selskapet markert seg i Norsk luftfart? Utfordrers mannen i gata til å nevne fem selskaper som flyr i eller fra Norge, så tiviler jeg på at Coast air er en av dem. Mulig jeg ser dette med veldige Oslo øyne til et Haugesund produkt, men hvor godt profilerer Coast air sine produkter ellers i landet? Jeg har et inntrykk at deres potensial ligger langt høyere enn de i dag klarer å utnytte.

Fikk derfor kanskje Coast air en god hjelp av SAS til å vise frem sitt produkt fra Kjevik?

Trash2000
23-10-2007, 22:42
Kan vel snakke for hva de gjorde ut av seg i Molde. Hadde vel ruter til BGO, SVG og TRD. Opplevde aldri noen form for markedsføring og når selv flex-prisene overgår SAS, tidene er dårligere og frekvensene færre så er det lite å tenke om.

anders320
23-10-2007, 23:06
Originally posted by Trash2000

Kan vel snakke for hva de gjorde ut av seg i Molde. Hadde vel ruter til BGO, SVG og TRD. Opplevde aldri noen form for markedsføring og når selv flex-prisene overgår SAS, tidene er dårligere og frekvensene færre så er det lite å tenke om.

199 kr/vei for MOL-TRD er ikke akkurat blodpris! Fikk denne prisen fordi jeg ved en tilfeldighet kikket inne på Coastair sine sider i fjor sommer. På flyet til TRD var det hele 4 passasjerer inkl. undertegnede og min kamerat. Turen gikk ca. 09.30 om morgenen - altså på et fleksibelt tidspunkt. Tilbaketuren var det 3 passasjerer. SAS sin avgang som på tilbaketuren gikk 15 minutter tidligere, var _helt_ full. Begge disse flyene gikk mellom 18.20 og 18.35 om jeg husker rett.

Jeg tror CoastAir har et problem når det kommer til markedsføring.
Noen ruter i CoastAir er faktisk billig, men når de tar 2 400 kroner for billigste enveisbillett fra Molde til Haugesund er det ikke spesielt gode priser på enkelte ruter.

Jens W
23-10-2007, 23:11
Originally posted by MartinL
Utfordrers mannen i gata til å nevne fem selskaper som flyr i eller fra Norge, så tiviler jeg på at Coast air er en av dem.
Jeg kan med sikkerhet si at folk som bor i eller reiser til områder hvor Coast Air flyr, kjenner til selskapet, så her tar du nok feil.

På samme måte er det få her i Trondheim som kjenner til DAT, i motsetning til folk som bor i Florø etc.

Dette med merkenavn og selskaper skiller seg meget i de forskjellige regionene, basert på hva som er tilgjengelig.

(Snapper opp det ene og det andre i jobben min gitt...)

Blubird
23-10-2007, 23:25
Hvordan går det med utfasingen av JET-maskinene til fordel for flere ATR? Noe nytt?

Eriksan
23-10-2007, 23:28
Coast Air ligger inne HAU-KRS-CPH ut sommerprogrammet sist jeg sjekket, fra søndag av er SAS tilbake i full produksjon og Coast Air borte.

TCAS
23-10-2007, 23:28
Originally posted by Blubird

Hvordan går det med utfasingen av JET-maskinene til fordel for flere ATR? Noe nytt?

De ansetter fortsatt folk på Jetstream, så det går vel treigt. Og det er vel ikke helt bestemt at alle Jetstreamene skal ut.

Someone
23-10-2007, 23:31
Originally posted by Blubird

Hvordan går det med utfasingen av JET-maskinene til fordel for flere ATR? Noe nytt?

De forsvinner nok ikke med det første med tanke på at de nettopp har ansatt nye piloter på Jetstreamene og har folk som er/skal begynne opplæring på Jetstream nå

OJB
24-10-2007, 00:42
Originally posted by MartinL

mulig litt off topic i forhold til ditt innlegg, men jeg merker meg en ting med Coast air.
Deres fly og produkter har et utrolig potensiale, men hvor godt har selskapet markert seg i Norsk luftfart? Utfordrers mannen i gata til å nevne fem selskaper som flyr i eller fra Norge, så tiviler jeg på at Coast air er en av dem. Mulig jeg ser dette med veldige Oslo øyne til et Haugesund produkt, men hvor godt profilerer Coast air sine produkter ellers i landet? Jeg har et inntrykk at deres potensial ligger langt høyere enn de i dag klarer å utnytte.

Fikk derfor kanskje Coast air en god hjelp av SAS til å vise frem sitt produkt fra Kjevik?

Det handler vel ikke bare om markedsføring.
Det koster som kjent å drive flyselskap og starte nye ruter , inmari mye penger.
Over 100mill har eierne av Coast Air brukt i forsøket på å starte nye ruter som ikke har gitt nødvendig avkastning , snarere tap for selskapet.
Få flyselskap her tillands har startet så mange flyruter og kombinasjoner av dette som Coast Air opp gjennom årene.
De har lyttet til ønsker fra industri og media om nye ruter på Vestlandet.
Ingen kan beskylde dem for ikke å ha satset.
Skipsreder Seglem og øvrige eiere opp gjennom mange år har svidd av mye penger på det som kan kalles Norges dyreste flyklubb.
Eller er SAS dyrere?
Vel , Coast Air vil i alle fall høre blant de selskaper som hørte på på potensielle brukere som aldri fulgte opp med å bruke selskapet i det grad de opplyste på forhånd.

nevermind
28-10-2007, 01:40
Det er nok ikke utenkelig at Coast Air kommer til å fly via KRS til CPH en stund til med tanke på dagens Dash ulykke på CPH.