PDA

View Full Version : LN-BIL. (PT-26.Cornell)


Friele
23-10-2007, 19:42
Min mor jobber på et eldresenter.
Idag ringte hun meg og lurte på om jeg visste hva som hadde skjedd med LN-BIL (Vi snakker nå om Cornellen).

Det var nemlig en eldre mann som bor på dette eldresenteret som har flydd flyet tidlig på 50. tallet da dette var stasjonert på Jarlsberg.


Noen som har noe opplysninger om dette?

Ut ifra JFS.no fant jeg disse linjene:


"Tønsberg Flyveklubbs Fairchild Cornell PT-26 LN-BIL havarerer på Geiteryggen. Flyet blir overtatt av Grenland Flyklubb og bygget opp igjen".

LN-KEH
24-10-2007, 01:59
Hei,

Det meste er hentet fra Kay Hagbys bok:
LN-BIL Fairchild PT-26-FA Cornell (T43-4401) 1944
PI 44-19289 (USAAF)/EW342 (RAF)/237 (RNoAF)/ L-DB (LF)
Reg 22.05.57 Luftforsvaret (op NAK), “Basse”, 28.05. 58 NAK, Oslo, 20.09.58 betydelig skadet Geitryggen, 16.01.61 Grenland Fk, Skien, kansellert 18.03.63 som ikke lengre i bruk. Luftdyktighetsbeviset skal ha utløpt 13.09.59 så det spørs om det fløy for Grenland Fk.

WoN blekka 16.1 har Cornell som tema.



Eders
Knut Erik

ANX
26-10-2007, 22:36
WoN blekka 16.1 har Cornell som tema.

Unnskyld at jeg spør, men har noen tenkt på å få tak i denne og gi til ham som nå sitter på eldresenter (fortsatt 25 år gammel i hodet) slik at han kan få noe å kose seg med i "livets høst", som det så pent kalles?

Vi alle kommer jo dit engang, men idag får man heldigvis utlevert PC over senga og alle født etter 1940 har forhåpentligvis lært å søke på web.

"Overgangs-generasjonen" (de som fikk livet ødelagt av to verdenskriger) har sannsynligvis ikke det, så vi "bedrestilte" bør vel bidra med papirutgaver til dem!

Gruer meg til alderdommen, gitt...

N-3PB
27-10-2007, 15:24
ANX det var en glimrende ide!!

Ser de har den i WoN shop'en. Dette må vel kunne fixes på en eller annen måte?!?!

Friele
03-11-2007, 19:00
Er det kanskje noen som har et bilde av LN-BIL et sted?

Det som er litt trist er at han nå har fått avslag for nyretransplantasjon, så han har rundt 6 mnd. igjen å leve sier dem der inne.

Jeg fikk hentet 15 - 20 bilder ifra nettet av PT-26 og printet dem ut. Det reddet uka hans iallfall.. Han har visst ifølge mutter`n gått rundt på hele senteret og visst frem disse. Helt i hundre.

Hadde vært gøy å funnet et bilde av den han virkelig fløy også. :)

ANX
03-11-2007, 23:01
Her må "noen" tydeligvis hive seg rundt noe bråkjapt!!!

Paradoksalt at vi her i Historisk Forum etterlyser stoff fra gamle dager, når det ennå sitter noen fra den tiden rundomkring på aldershjem og har mye å fortelle!

Dessverre tydelivis vanntette skott mellom "travel ung og (motvillig) nedsløvet gammel"?

Kan du Friele sette deg ned med ham og notere alt han kan fortelle fra den gangen?
Evt ta med båndopptaker slik at vi kan skrive det ned senere?

Best ville være om han fikk besøk av noen som var interessert i hans historie.

Mvh

Friele
04-11-2007, 14:29
Jeg skal se om jeg får tid til å besøke han der nede.
Jeg kjører trailer og har ofte veldig lange arbeidsdager, så det er begrenset hvor mye fritid jeg har desverre. Men skal somsagt se om jeg klarer å finne litt tid.

Jeg har laget en reportasje engang for en stund siden av Per Hoff. http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=78666


Dette ble trykket i Flynytt 1-06.

Har aldri sett selv åssen det ble siden jeg ikke fikk handlet bladet.