View Full Version : Pilot i flyplassbråk: - Jeg er ingen terrorist!
Utflyttet
19-10-2007, 19:21
Aftenposten melder at nok en terrorist er stoppet i sikkerhetskontrollen:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2057501.ece
-A
Synd at vi piloter alltid blir fremstilt som en fare da det er snakk om security. Det er aldri kritikk av sikkerhetspersonellet.
Utflyttet
19-10-2007, 20:02
Originally posted by Karlson
Synd at vi piloter alltid blir fremstilt som en fare da det er snakk om security. Det er aldri kritikk av sikkerhetspersonellet.
Klart de ikke skal kritiseres, de gjør jo bare som de får beskjed om. ;)
-A
Det Aftenposten ikke refererer (http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.3795797):
Vitner sier til NRK Nordland at piloten glemte å ta av klokka da han gikk gjennom kontrollen. Dermed pep det i scanneren og piloten gikk tilbake og tok av seg klokka. Deretter passerte han scanneren uten at alarmen ble utløst, men sikkerhetsvakten forlangte likevel at piloten skulle ta av seg skoene.
Hadde selv gleden av å reise hjem fra Bodø i ettermidag. To sluser åpne, damen i den ene forlanger sko og belte av, mannen i den andre gjør det ikke. Gjett hvilken sluse jeg gikk gjennom....? (Ingen Flax-lodd for rett svar!)
Avinor har for tiden en "kundeundersøkelse", vi på "innsiden" får svare via intranettet vårt, det ble en lang avhandling fra min side om varierende sikkerhetskontroll, "private regler" hos enkelte vakter, nedverdigende behandling av ansatte (det er ikke bare aircrew som blir singlet ut) osv....
Eksempel, 7 januar, Sola: Alle med synlig ID kort må av med skoene, "regler" i følge damen. Javelja....
Er heldigvis kommet til skjellsord og alder slik at jeg biter i meg kommentarer, men det frister, det frister. Dessverre har vi gitt enkelte kjøtthuer for mye makt!
Mvh,
og her er Brønnøysunds Avis sin versjon :)
http://www.ba-avis.no/nyheter/article114336.ece
Desverre så er det nok tilfelle at det finnes en del kontrolører rundt om i landet som tolker reglene på sin egen måte. Opplevde dette selv ved OSL hvor jeg ble nektet å gå gjennom passasjerslusene med ID kort. (Noe jeg kan så lenge jeg følger reglene for pax, eventuelle unntak i fm væske etc kan man da glemme) det var ingen morsom opplevelse å bli "kastet" ut fra slusa..... rapporterte idioten etterpå.
Men at hver enkelt av oss skal gå til "personlig krig" for at vi er uenige i reglene er idiotisk. Jeg er en av de som kan gå opptil 10 ganger om dagen igjennom kontroll, og må ofte av med både sko og belte ++ jeg føler vel at reglene på enkelte punkter er litt vel rigide, men det er ikke noe poeng å sloss med vakta hver gang. Man hvet gjerne hva man må ta av og da er det bare å gjøre det så er man ferdig med saken.
Og for å være helt ærlig så kjøper jeg ikke helt at en pilot går igjennom 10 ganger om dagen, da har man ikke tid til å fly! Selv på kortbanenettet tror jeg ikke at man har tid eller anledning til det. Og tar jeg feil, feel free to correct.
S
Originally posted by Gandalf
Det Aftenposten ikke refererer (http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.3795797):
Vitner sier til NRK Nordland at piloten glemte å ta av klokka da han gikk gjennom kontrollen. Dermed pep det i scanneren og piloten gikk tilbake og tok av seg klokka. Deretter passerte han scanneren uten at alarmen ble utløst, men sikkerhetsvakten forlangte likevel at piloten skulle ta av seg skoene.
Hadde selv gleden av å reise hjem fra Bodø i ettermidag. To sluser åpne, damen i den ene forlanger sko og belte av, mannen i den andre gjør det ikke. Gjett hvilken sluse jeg gikk gjennom....? (Ingen Flax-lodd for rett svar!)
Avinor har for tiden en "kundeundersøkelse", vi på "innsiden" får svare via intranettet vårt, det ble en lang avhandling fra min side om varierende sikkerhetskontroll, "private regler" hos enkelte vakter, nedverdigende behandling av ansatte (det er ikke bare aircrew som blir singlet ut) osv....
Eksempel, 7 januar, Sola: Alle med synlig ID kort må av med skoene, "regler" i følge damen. Javelja....
Er heldigvis kommet til skjellsord og alder slik at jeg biter i meg kommentarer, men det frister, det frister. Dessverre har vi gitt enkelte kjøtthuer for mye makt!
Mvh,
Nja, det er vel "kjøtthuer" på begge sider tydlegvis... Ein kan godt vere ueinige i at crew skal gjennom security x antal gonger for dag, men er det rett å lage ei scene rett framfor alle passasjerane?? Neppe. Ta det tenesteveg!!
Det som gjør det hele litt ironisk er at dersom en pilot ønsket å gjøre noe med flyet så er det faktisk han som kontrollerer "stikka"....
:wink
ph-ndr: fjernet feil-quoting.
Chaos Controller
19-10-2007, 21:37
Det jeg synes er litt merkelig, er at det alltid er piloter som havner i braak i sikkerthetssjekken, i allefall om man skla basere det paa det som havner i avisene.
Jeg kan ikke huske aa ha lest om fly som har blitt forsinket fordi flyvertinner, pursere, tug-sjoefoerer, flygeledere, stuere eller andre har blitt holdt igjen i sikkerhetskontrollen.
Er dette fordi pilotere blir daarligere behandlet av vekterne, er pilotene mer haarsaare, eller er det ikke interessant nok til aa bli skrevet om om det er andre som plages av vekterne?
Utflyttet
19-10-2007, 21:41
Originally posted by Chaos Controller
Det jeg synes er litt merkelig, er at det alltid er piloter som havner i braak i sikkerthetssjekken, i allefall om man skla basere det paa det som havner i avisene.
Jeg kan ikke huske aa ha lest om fly som har blitt forsinket fordi flyvertinner, pursere, tug-sjoefoerer, flygeledere, stuere eller andre har blitt holdt igjen i sikkerhetskontrollen.
Med muligheter for å ha behov for å kirurgisk fjerne foten fra munnen min, så vil jeg vel tro at det som gjør det ekstra spesielt med piloter er at de er vel den ene gruppen folk som har anledning til å utføre akkurat hva de vil, i kapasitet av å være i full kontroll av flyet.
-A
Chaos Controller
19-10-2007, 21:49
Originally posted by ph-ndr
Med muligheter for å ha behov for å kirurgisk fjerne foten fra munnen min, så vil jeg vel tro at det som gjør det ekstra spesielt med piloter er at de er vel den ene gruppen folk som har anledning til å utføre akkurat hva de vil, i kapasitet av å være i full kontroll av flyet.
-A
Tja, er jo alltids to piloter om bord i passasjerfly, saa er jo en person aa overmanne foer man kan gjoere som man vil.
Er heller ingenting som tilsier at piloten maa kapre sitt eget fly, kontrollen er vel like mye for aa sjekke at han ikke har med vaapen eller lignende som blir gitt til en passasjer paa en annen flygning.
Og om maalet bare er aa krasje et fly har vel en flygelder like stor mulighet til aa gjoere det som en pilot ved aa radarlede flyet i en fjellvegg eller lignende?
Det er ingen tvil om at dette går utover flysikkerheten. Selv jobber jeg for et selskap uten "Crewmeal". Når jeg er sliten etter mange timer på jobb orker jeg ikke å gå inn gjennom security i matpausen for å handle fordi det alltid blir problemer. Kan gå en hel dag på kun vann.
Har i alle år båret uniformen med stolthet. Nå har jeg begynt med blå genser så jeg slipper mansjettknapper og slipsnål. Har heller ikke tatt på meg klokke de siste mnd. Beltet ligger også igjen hjemme, uniformslua likeså. Vingen er skrudd av. Alle disse uniformseffektene består av litt metall som tilsammen gjør at det pep hver gang.
Bedre ukledd, sulten men med ro i sinnet enn opphisset, mett og velkledd!!
Utflyttet
19-10-2007, 22:37
Alle disse uniformseffektene består av litt metall som tilsammen gjør at det pep hver gang.
Bedre ukledd, sulten men med ro i sinnet enn opphisset, mett og velkledd!!
Jeg har armen full av metall (velgjort, selvforskyldt, og på fylla en gang i min ungdom). Det er helt mulig å gå igjennom en detektor uten å sette den av. Jeg har for moro skyld gått igjennom med en lukket knytteneve full av mynter i tillegg, også. Med belte.
Det finnes en grei måte å gjøre dette, som ser ut til å fungere alle steder jeg har prøvd (BGO, OSL, LHR, SIN, BNE), og du blir til og med oppfordret til å bruke den. Siden noen tipset meg om det så har jeg aødri blitt stoppet. :)
-A
Utflyttet
19-10-2007, 22:40
Tja, er jo alltids to piloter om bord i passasjerfly, saa er jo en person aa overmanne foer man kan gjoere som man vil.
Helt klart. Det finnes argumenter begge veier, jeg bare drar frem noe av det som er noe av de mest brukte argumentene i folks tankegang, som i likhet med sikkerhetsoppleget, ikke nødvendigvis er rasjonelt lagt opp og gjennomført.
Er heller ingenting som tilsier at piloten maa kapre sitt eget fly, kontrollen er vel like mye for aa sjekke at han ikke har med vaapen eller lignende som blir gitt til en passasjer paa en annen flygning.
Og det gjelder for all annet crew og andre som skal igjennom kontrollen, det er vi skjønt enig om.
Og om maalet bare er aa krasje et fly har vel en flygelder like stor mulighet til aa gjoere det som en pilot ved aa radarlede flyet i en fjellvegg eller lignende?
Og likevel får du ha med saft på jobben, og gå med metall i lommene? ;)
-A
Chaos Controller
19-10-2007, 22:59
Og likevel får du ha med saft på jobben, og gå med metall i lommene? ;)
-A
Saft har jeg aldri proevd, men brus gaar greitt. Men maa likevel gjennom sikkerhetskontrollen hver gang jeg gaar paa og av jobb, samt naar jeg gaar i terminalen for aa ta meg en kopp kaffe, spise eller lignende. I blandt tar det sekunder, andre ganger flere minutter (og da merkelig nok som regel naar jeg skal ut av airside og inn i terminalen), avhengig av hvem som er paa jobb den dagen.
Metall i lommene maa selvsagt vises fram og scannes, men blir som regel gitt tilbake til meg :)
Hva om vekteren faktisk fulgte boka til punkt og prikke?
Hva om boka ikke gir spillerom for vekterens utøvelse av arbeidet?
Ville det da være rett av vekteren å la en pilot slippe "billigere" unna ved å ta av seg klokka enn hvermannsen som sto i innsjekkø og observerte at man med striper på skuldrene slipper kontroll?
Hva om Luftfartstilsynet var tilstede på flyplassen og hadde en kontroll, hva om vekteren mistet jobben fordi han så gjennom fingrene med jobbinstruks fordi piloten ikke ville følge ordre?
Jeg bare spør...
Og var det virkelig nødvendig å forsinke flyet bare fordi man er lei av å må gå gjennom sikkerhetskontrollen "ti ganger" om dagen?
Hva med de passasjerene som var på vei hjem til kone og barn etter en lang uke på jobb (kanskje to uker ute på platform)?
De nådde nå ikke sine forbindelser, kanskje det var fullt på SAS flyene slik at billettene ikke kunne bookes om... Hva med de som hadde kjøpt separat billett med Norwegian og måtte kjøpe ny billett (om det var noe ledig da?) Hva med de som fikk ødelagt hele weekenden i London?
Og alt dette fordi han var lei av å gå gjennom kontrollen "ti ganger" hver dag...
Egil
De eneste som tror at de eksisterende sikkerhetstiltakene på bakken har en reell effekt er:
1. EU byrokratene som har skrevet dem
2. Vaktselselskapene som tjener penger på dem.
Al Quaida har for lengst vunnet.
Kuriosa:
Noen som vet hvor langt ned i hirarkiet på kong Haralds reisefølge man må før vedkommende må gjennom sikkerhetskontrollen?
Jeg holdt på å grine da jeg hørte det, muligheten for sunn fornuft er forlengst borte! :old
(...og nei jeg kan sikkert ikke si det når jeg tenker meg om......men det er flaut)
AirbusTrond
20-10-2007, 00:01
Ærlig talt - jeg tar av meg hatten for alle som tar fornuften fatt og oponer mot overvåkings- og kontrollsamfunnet. Greit at regler som følges, men setter man all fornuft til side fordel for detaljert regelverk og paragrafstyring, er man virkelig på ville veier.:old
Er dette fordi pilotere blir daarligere behandlet av vekterne, er pilotene mer haarsaare, eller er det ikke interessant nok til aa bli skrevet om om det er andre som plages av vekterne?
Piloter reiser rundt på mange forskjellige flyplasser. Dessverre utøves security forskjellig på de fleste av plassene. Noen steder får man lov til å gå frem og tilbake pipe-portalen for å ta av seg ting, frem til det slutter å pipe. Andre steder blir man stoppet og får ikke lov til å gå tilbake. Man må gjennom en full manuell sjekk i stedet. Når man blir tatt til side for stikkontroll, så må man noen steder av med skoene, andre steder kan man ha skoene på. Kanskje det har noe å gjøre med at piloter er mer oppgitte over security enn de andre yrkesgruppene du nevner? Stuere, bakkemannskaper etc, kjenner sin egen flyplass godt, de vet hva som kreves av hver enkelt vekter, av lokalt regelverk (som ikke skal finnes, for det skal jo være globalt), og hvor ømfintlige pipe-portalene er. Ingen portaler er selvfølgelig like følsomme/ufølsomme.
Så kan man jo kanskje si at kabinbesetningen ikke er like hårsåre og ikke forsinker flighter, og det er de kanskje ikke. Men de vet å bite fra seg når de opplever liknende episoder. Som i resten av samfunnet så reagerer menn (de fleste piloter er menn) på en annen måte enn kvinner (de fleste i kabinansatte er kvinner), og det kan også være en forklaring. Og til slutt er det jo rett og slett ulogisk at man blir vurdert som et sikkerhetsproblem, når man sekunder etterpå sitter i flyet og kan akkurat som man vil.
Du jobber som flygeleder? ...da burde du vite at alle passasjerfly har EGPWS som skriker dersom man nærmer seg stigende terreng. Så du ville ikke klare å radarlede et fly inn i en fjellvegg. Dessuten er piloter såpass våkne at de vet hvor de befinner seg, og vet når de blir vektorert for lavt. Slikt står også på kartene (under MSA er det farlig å la seg vektorere).
Det er helt mulig å gå igjennom en detektor uten å sette den av. Jeg har for moro skyld gått igjennom med en lukket knytteneve full av mynter i tillegg, også. Med belte.
Det er fordi pipe-portalene måler mengden av metall, ikke om du har metall på deg eller ikke. Dessuten reagerer den ikke på mynter, dersom du ikke har en stor mengde av dem.
Slike enkeltdemonstrasjoner er ikke bar, særlig hvis det så klart går ut over paxen som her. Da hadde det vært bedre om fagforeningene organiserte presset, og truet med kollektivt å beholde skoene på.
Jeg har ikke noe behov for å plage de som jobber i sikkerhetskontrollen (de fleste er helt ok folk etter min erfaring), men når hysteriet er gått så langt toro jeg at en kollektiv protest hadde vært en ide. Hvis flest mulig kranglet om skoene, hadde med seg noe ulovlig som man kunne krangle om når de beslaglegger (som den gang de beslagla en skrutrekker jeg for lengst hadde glemt i fotoveska (og som mange kontrollører før hadde oversett...), den var fire cm lag og hadde to mm bredt blad) - ja, da hadde til slutt kontollørene blitt så lei at de tok det til Avinor som også blir lei, som tar det til statsråden...og så videre.
Utflyttet
20-10-2007, 00:52
Originally posted by TCAS
Det er fordi pipe-portalene måler mengden av metall, ikke om du har metall på deg eller ikke. Dessuten reagerer den ikke på mynter, dersom du ikke har en stor mengde av dem.
Strengt tatt så måler det vel noe helt annet, siden den i praksis er en bra størrelse induksjons-løkke, se her for mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_induction
I praksis, bare du går seint nok og sprer massen ut, så kan du gå igjennom med nesten hva som helst. Så en arm og fot før, vri deg litt sidelengs mens du skritter igjennom, og ha en arm ut bak, så kan du ta med overraskende mye uten noe som helst reaksjon. Og ikke gå fort, gå sakte, jo saktere jo mindre utslag, likevel får man kjeft om man går for fort igjennom. ;)
-A
Så en arm og fot før, vri deg litt sidelengs mens du skritter igjennom, og ha en arm ut bak, så kan du ta med overraskende mye uten noe som helst reaksjon.
Noe sier meg at hvis man beveger seg slik gjennom maskinen, så blir det reaksjon.. dog kanskje ikke fra maskinen..
Neida, ingen reaksjon på det. Jeg går alltid gjennom med en arm og ett ben, deretter kroppen, så resten av kroppsdelene jeg ikke fikk med i første omgang. Fungerer bra, men dessverre har følsomheten blitt såpass oppjustert at den likevel plukker ut klokka mi. Det gikk fint tidligere.
Utflyttet
20-10-2007, 01:17
Originally posted by Cedlind
Noe sier meg at hvis man beveger seg slik gjennom maskinen, så blir det reaksjon.. dog kanskje ikke fra maskinen..
Nei, faktisk ikke. Har funket på BGO og OSL siden jeg lærte om det, og på siste turene mine til Asia/Oz/Afrika har det gått finfint, og jeg har lekt litt med hvor mye jeg kan få igjennom, og det er så langt null utslag.
-A
Jeg har bare lest den første linken til aftenposten.no her, og har som en info altså ikke leste alle de andre innleggene...
Det er fordi jeg har lyst til å ytre meg på eget grunnlag uten hensyn til hva andre måtte mene.
Håper denne flygeren får full støtte fra sin arbeidsgiver og at man driter i pax og hvilke fly de evt. skal rekke i slike tilfeller.
Selv om de i security påberoper seg at de "bare utfører ordre" må det vel for svingende være lov til å bruke hue...???
Jeg opplever det samme som hobby-flyger.
Har vært flyinteressert siden jeg var en neve stor, og har nærmest bodd på flyplassen siden den åpnet i 1970, i tillegg har jeg vært på mange møter med Avinor og representanter fra Lufthavnvakta, jeg har vært leder i stedlig flyklubb i en årrekke siden midt på 80-tallet o.s.v., o.s.v....., og når man ankommer vakta for en liten søndagstur oppe i det blå, blir man behandlet som om man er spedalsk!!!
Dette security-styret har gått helt komplett av skaftet her til lands...., og sikkert andre steder også.
Det er greit med security, men det er lov til å koble inn hjernen av og til...., det var bare det jeg ville si....
F35Landing
20-10-2007, 10:34
Sånn som jeg leser infoen om hendelsen over, så er dette en "klassisk" hvorfor-ta-av-skoene-når-jeg-vet-de-ikke-piper-hendelse:) Har opplevd dette flere ganger selv og skjønner at skippern her ble provosert. Når man vet det mest sannsynlig er klokka som har pepet, så er det jo logisk at man får ta av den og prøve igjen, eller at de bruker håndscanneren. Hadde ikke vært et problem hvis alle vektere fulgte boka på samme måte, men sånn er det nå ikke. Noen steder tar de etterkontroll, andre steder må man gå igjennom på nytt og ta av skoene. Noen steder må man gå igjennom på nytt UTEN å ta av skoene. Det er disse forskjellige "prosedyrene", ulik sensitivitet på portalene osv som gjør det frustrerende og håpløst å forholde seg til problemet.
Hvis ikke slike protester i hverdagen dukker opp innimellom så blir antagelig problemet verre. Vi har nok ikke enda sett slutten på oppfinnsomheten til de som skriver disse reglene.
Jeg kan forstå begge sider.
Jeg forstår hvorfor flygere blir dritlei av å være skyldig inntil det motsatte er bevist (alle er skyldig inntil det motsatte er bevist, eller var det ikke behov for en s-kontroll).
Jeg forstår hvorfor securitas ikke tør å slippe folk igjennom fordi det er dem selv som har ansvaret for å si "GO" eller "NO-GO" uten at de egentlig har annet enn noen kurs for å kunne si dette.
Klassisk vektergreie... har du ansvaret men er usikker, sier du nei!
På onsdag reiste jeg opp fra OSL, og hadde med meg bag'n med flyutstyr som håndbaggasje .(Kart/headset/logbok etc etc)
Jeg hadde tatt ut multiverktøy og en kniv og lagt den i kofferten, men lot peilepinnen og fueltesteren ligge igjen.
Det var ikke populært. To plastrør som lukter bensin var farlig vistnok. Heldivis var det en supervisor der som var litt mer jordnær. Fikk det med.
Snedig at det skal være så personavhengig.
Utflyttet
20-10-2007, 12:40
Originally posted by seilfly
Jeg forstår hvorfor securitas ikke tør å slippe folk igjennom fordi det er dem selv som har ansvaret for å si "GO" eller "NO-GO" uten at de egentlig har annet enn noen kurs for å kunne si dette.
Klassisk vektergreie... har du ansvaret men er usikker, sier du nei!
Og her er det operasjonen effektivt blir pulverisert. Det skal jo være globale regner, likt over alt slik at du ikke blir fratatt noe som en annen flyplass lot slippe igjennom.
I ellers av flyverdenen så brukes det penger som om de vokser på trær for å ha uniforme systemer, alt skal fungere prikkfritt og stort sett null-toleranse for avvik, så hvorfor er det da om å gjøre at sikkerhets-pesonalet faktisk er satt ut til en ekstern levrandør, for absolutt billigste krone?
Hadde man vært like konsekvent som ellers i bransjen så kansje man kunne fått personale med bedre kvalifikasjoner, mer interesse og ikke minst faktisk felles opplæring og mer kunnskap til å tolke ting uniformt?
Det hjelper ikke å si at vi har globale regler, og så bruke personale som ikke er betalt, ikke skikkelig opplært, og bare si "om du kommer til kort, nekt alt og alle".
-A
Jeg er bare glad vi ikke har tilstander jeg opplevde i London...
Hvis piloter skal slippe unna, må vel også mekanikere osv også slippe da?
Poenget med security overalt, selv på den minste flyplass, er argumentet om at man kan gå gjennom security i Sørkjosen og fly hvor som helst i verden uten å gå gjennom ny securitysjekk. Derfor skal crew også sjekkes. Men så er det åpninger for nasjonale bestemmelser, og resultatet er at crew f.eks. i Canada slipper unna bare ved å vise gydig ID-kort uten å bli sjekket ytterligere. Og kanadiske crew flyr mye til USA, som kanskje er det landet som burde være mest redd for "skitne" crew. Så hvor blir da logikken av? :)
Hvilket fly er det som kan fly fra Sørkjosen og til hvilket som helst annet land i verden? ;)
Originally posted by seilfly
Hvilket fly er det som kan fly fra Sørkjosen og til hvilket som helst annet land i verden? ;)
Det er mange fly som KAN fly fra Sørkjosen og til hvilket som helst annet land i verden. Men jeg snakker om folkene som sjekker inn/går gjennom security, ikke flyene som flyr derfra.
Dag Viking
20-10-2007, 13:31
Noe sier meg at pipe-maskinene kan være veldig følsomt innstilte til tider. Tidligere i uka pep den på meg, da hadde jeg ikke noe i lommene, ikke sko, ikke belte, kun sokker, dongeribukse, boxer og t-skjorte. Mulig det var knappene i dongeribuksa?
sail4fun
20-10-2007, 14:02
Det er vel også et random utslag av pax som skal håndskannes , dette trigges også (random) av portalen ( i alle fall i følge hun som ønsker å beføle meg...)
Ja, portalen piper dersom du skal plukkes ut til stikkontroll. Det er foresten forskjell på pipetonene på utslag og utplukking.
En dag burde man kle seg helt naken og gå gjennom slusa med stellet i fri dressur.
In the immortal words of Ron White: "...look bad naked though! Ain't no hiding that, is there!"
Ikke da i alle fall! :old :lol:
Stort sett alle som jobber i luften, og på flyplassene rundt omkring, må gå igjennom sikkerhetskontrollene mange ganger daglig. Og må ta av skoene hver gang disse gjør utslag i metalldetektoren. Eventuelt bli kroppssjekket manuelt. Og som en annen her sa, jeg har aldri hørt at noen har forsinket et fly på grunn av det, med unntak av flyvere.
Jeg diskuterte dette med en flyver idag, og han var av den oppfatning at det var greit å protestere på denne måten, og forsto at kolleger forsinket flyene (som gjør at passasjerer mister møter, videreforbindelser osv osv).
I samfunnet omgås vi daglig av mange regler som for enkelte av oss virker helt latterlige. Fartsgrensen der jeg bor er 50 kilometer i timen, til tross for bred, oversiktelig og god vei, med sykkelsti på siden. Allikevel kan jeg ikke protestere ved å kjøre i 80, som jeg synes ville være en passende grense. Ei heller kan jeg ta med 5 liter sprit i tollen, selv om jeg synes man burde få lov til det.
Man må respektere de regler som er satt opp, og heller forsøke på en saklig måte å komme med forslag på et bedre regelverk. Å kjøre sitt eget løp, demostrere og la dette gå ut over uskyldige folk, det er for meg helt ufattelig, og har ingen forståelse for en slik reaksjon.
Nå er det desverre slik i Norge (stort sett) at om ikke tredjepart blir lidene, og ting kommer ofte nok i media, så skjer det ikke en skit!
Nå har min yrkesgruppe noe erfaring med den typen problemstilling, og så lenge Ola dunk ikke står på 18:30 nyhetene å forbanner Avinor, ministere, SAS, WIF eller hvem som helst, så blir ikke noe gjort.
NFF var snille og holdt ting ute av media ca 1 år etter at hun vi ikke sier navnet på begynte å ødelegge Avinor, og protesterte kun internt.
Resultat: NIX
En periode med å vise null samarbeidsvilje => Bråk utad = Plenty med bra resultater.
Jeg syns det er bare bra at piloter sier i fra, for de er faktisk de eneste som kan gjøre det. Fra de svarene Luftfartstilsynets folk på security har gitt media, er det klart at de har ingen interesse av å høre på forunft uten at noen høyere opp i systemet legger press på.
Alle de møtene de har hatt med flygerforbundet virker å ha en hensikt: Få pilotene til å holde fred, få Avinor til å bruker penger på meningsløse tiltak, og ikke endre på en skit i regelverket.
(Sistnevnte faggruppe tror jo at security er den største trusselen mot Luftfarten. Ja, det er den, men ikke av de grunnene de tror.)
Det virker som om vi alle ser det fra den side at piloten valgte og utsette flighten med 40 min fordi vedkommende skulle protestere mot security. Det er viktig å se forskjellen på protest og ansvar for eget humør og sinnstemning. Det var vel slik at piloten følte seg svært provosert da securitas forlangte at han skulle ta av seg skoene og gå en gang til, selv om han hadde gått igjennom UTEN pip! En svært opphisset og provosert pilot i Cockpit er uansvarlig. Jeg syntes vi skal støtte piloten som tross alt tok ansvar ! Kan ikke i min villeste fantasi tro at piloten ville være 40 min lenger i Brønnøy for å kose seg.
F35Landing
22-10-2007, 12:24
Nå er det desverre slik i Norge (stort sett) at om ikke tredjepart blir lidene, og ting kommer ofte nok i media, så skjer det ikke en skit!
Nettopp! Og det er jo her hele kjernen i problemet ligger. Så lenge vi som opplever dette hver dag ikke sier fra, så skjer det nada. "Den som tier samtykker" er dratt rimelig langt i vårt sosialdemokratiske samfunn
Selskapenes fagforeninger og flygerforbundet når ikke frem med fornuft hos Luftfartstilsynet.
Jeg skjønner godt at skippern ble provosert her. Skal man tro kildene rett her, så ble han altså instruert om å ta av seg skoene selv om alarmen ikke gikk ved ny passering. Nå er det ganske begrenset tilgang vi har til vekternes instrukser, men jeg kan ikke huske å ha opplevd liknende. Idioti provoserer, og da får man slike situasjoner.
Og hva slags argument er det at det kun er piloter som oppfører seg sånn? At andre yrkesgrupper innen samme bransje bare velger å godta og svelge unna alle nye mer eller mindre smarte regler får være deres sak. Jeg er glad det finnes kollegaer som tør å si fra og dermed holde liv i diskusjonen.
Det virker som om vi alle ser det fra den side at piloten valgte og utsette flighten med 40 min fordi vedkommende skulle protestere mot security. Det er viktig å se forskjellen på protest og ansvar for eget humør og sinnstemning. Det var vel slik at piloten følte seg svært provosert da securitas forlangte at han skulle ta av seg skoene og gå en gang til, selv om han hadde gått igjennom UTEN pip! En svært opphisset og provosert pilot i Cockpit er uansvarlig. Jeg syntes vi skal støtte piloten som tross alt tok ansvar ! Kan ikke i min villeste fantasi tro at piloten ville være 40 min lenger i Brønnøy for å kose seg.
Jeg ser det litt annerledes. Hvis så er tilfelle, at flyveren blir så stresset og oppjaget over en så ubetydelig hendelse, ja da er det grunn til å spør seg om han klarer å holde hodet kaldt dersom det skulle oppstå en hendelse av mer seriøs art ombord i flyet.
Men dette blir bare spekulasjoner. Flygere bør klare å beherske temperamentet. Det gjør alle de andre som jobber på flyplasser, som også må igjennom sikkerhetskontrollen x antall ganger i løpet av en arbeidsdag. Alt fra vaskepersonell til bakkemannskap i flyselskapene må gå igjennom samme kontroller, og man hører aldri at de blir så veldig provoserte.
Originally posted by imm
Jeg ser det litt annerledes. Hvis så er tilfelle, at flyveren blir så stresset og oppjaget over en så ubetydelig hendelse, ja da er det grunn til å spør seg om han klarer å holde hodet kaldt dersom det skulle oppstå en hendelse av mer seriøs art ombord i flyet.
Et veldig tynt argument som dessverre viser at de som bruker argumentet (du er ikke den eneste), har null kjennskap til pilotyrket. Eller at de har lite til overs for piloter generelt, som dessverre noen har uten at de egentlig har noen grunn for det.
Originally posted by imm
Et veldig tynt argument som dessverre viser at de som bruker argumentet (du er ikke den eneste), har null kjennskap til pilotyrket. Eller at de har lite til overs for piloter generelt, som dessverre noen har uten at de egentlig har noen grunn for det.
Jeg kan naturlig vis ikke uttale meg for andre. Jeg har ingen inngående kjennskap til pilotyrket. Men håper og tror at det er psykisk sterke folk som sitter bak spakene i et fly. Folk som ikke lar seg sette ut av psykisk kontroll fordi man må ta av seg skoene i en sikkerhetskontroll. Nå vet jeg ikke om piloten i denne saken ble så provosert at han mistet kontrollen nok til å ikke kunne fly. Så jeg snakker her på et mer generelt grunnlag. Slike ting bør en flyver tåle. Synes jeg.
Om du IMM skal sende din familie med fly fra Brønnøy regner jeg med at du ønsker at Piloten har tankene i cockpit og ikke andre steder. Det er bare tull å si at det aldri er problemer for andre yrkesgrupper. Som Pilot ser jeg stadig uheldige episoder med mange yrkesgrupper. Piloter er en yrkesgruppe som er vant til å ta ansvar og de aller fleste ønsker å fremstå som svært gode ansvarshavende. Urimligheter er det fortsatt lov å bli frustrert over. Harselering skal IKKE godtas og må reageres på om du er Pilot eller bakkeansatt.
Piloter er en yrkesgruppe som er vant til å ta ansvar og de aller fleste ønsker å fremstå som svært gode ansvarshavende.
Nettopp derfor er det enda viktigere at man viser ansvar og holder seg for god til aa la seg provosere - hvis man oppfatter det som motivet.
Dette handler ikke om aa pisse hoeyest, men aa vaere ansvarlig og aa gaa foran med et godt eksempel.
Imm er faktisk den eneste som har sagt noe fornuftig i denne saken. 99,9% av pilotene i DY/SAS/WF har faktisk forstått at vi har et regelverk for sikkerhet på bl.a lufthavnene, og at dette regelverket er til for å følges. Man kan være himmelropende uenig i reglene, det er faktisk jeg også, men så lenge de er der og er gyldige får vi jaggu følge disse. Men så har vi da noen som tydeligvis har hørt for mye på den gammle visa til Ole Paus, "Ikke gjør som mora de sier, gutt. Mora de er ei ku".
Ole B.
Om du IMM skal sende din familie med fly fra Brønnøy regner jeg med at du ønsker at Piloten har tankene i cockpit og ikke andre steder. Det er bare tull å si at det aldri er problemer for andre yrkesgrupper. Som Pilot ser jeg stadig uheldige episoder med mange yrkesgrupper. Piloter er en yrkesgruppe som er vant til å ta ansvar og de aller fleste ønsker å fremstå som svært gode ansvarshavende. Urimligheter er det fortsatt lov å bli frustrert over. Harselering skal IKKE godtas og må reageres på om du er Pilot eller bakkeansatt.
Om jeg skal sende min familie med fly fra Brønnøysund, håper jeg det er med en pilot som mister konsentrasjonen av noe som de aller fleste opplever som bagatell.
Nå understreker jeg igjen at jeg ikke kjenner denne konkrete saken, og uttaler meg derfor på generelt grunnlag. Jeg ønsker å sende familien med en pilot som har kontroll, selv om han blir distrahert av små ting rundt han. Enkelt og greit.
Det eneste jeg lurer på er hvorfor det kun er piloter som mister fatningen i sikkerhetskontrollen?
Jeg kan skjønt være enig i at reglene er "teite", men har til dags dato aldri opplevd at bakkeansatte har laget scener som media henger seg på.
Ei heller kan jeg huske at passasjerer har blitt så frustrert at de har snudd, gått hjem og funnet seg annet transportmiddel...
Egil
Jumper G5
23-10-2007, 00:57
Mye tyder på at sikkerhetskontrolløren faktisk har gått over sin myndighet i å beordre skoene av når det ikke piper. Mye av flygernes frustrasjon er at det er mange på kortbaneplassene som ikke kan regelverket. Dersom det ikke piper fra skoene på håndscanning skal de ikke av. Dersom det ikke piper ved gjennomgang av portalen skal skoene heller ikke av. Dersom det piper fra flygeren skal ikke belter, sko, knapper og glansbildene av, men det skal foretas en etterkontroll på nennsom måte - og nei, Brutus, ikke som om man skal inn på Alcatraz - med håndscanner. Kun hvis skoene gjør utslag skal disse av. Dersom det er en "random check" som portalen er innstilt for å gi, skal det orienteres om dette, og da går skoene av og det foretas i tillegg en håndscanning.
På mine hundrevis av portalgjennomganger på mellomstore og store flyplasser har jeg opplevd 3-4 vakter med en holdning som hadde fått dem sparket på flekken om jeg hadde vært i posisjon til å gjøre det. I disse tilfellene har imidlertid supervisorene reagert før jeg har gjort det. Det uprofesjonelle flåseriet flere vaktlag høylydt omgir seg på mange språk, med "kunder" ved og i slusen, har fjernet mye av den profesjonelle respekten for en del, og fått en til å lure på hvor selskapene har funnet noen av vaktene. Andre, voksne vakter, gjør som oftest sitt virke på en hyggelig og profesjonell måte, og jeg vet hvem jeg vil ha på vakt hvis Bin Ladens disipler spaserer forbi på tjenestereise. På kortbaneplassene er det synligvis et større markeringsbehov hos enkelte vakter enn på større der det er mer rutine, og man er mer kjent med regelverket som Luftfartstilsynet påstår blir praktisert likt over hele landet. En Widerøe-flyger er omreisende ekspert i sammenlikning av regelverkshåndhevelse, og når han påstår at det blir krevd noe som regelverket til vekterselskapet ikke hjemler, er jeg sterkt tilbøylig til å tro at flygeren vet hva han snakker om.
Besserwissere med bombastiske meninger om situasjoner som er helt fjerne fra deres hverdag, har nok sjelden tatt i andre flystikker enn den foran gutterommets PC. Flygere som dag ut og dag inn gjennomgår kontroller, og bedre enn mange vet hvor meningsløse en del av dem er i forhold til reelle trusler man vet om men ikke gjør noe med, lar seg naturlig nok frustrere når praktiseringen ikke en gang er lik fra plass til plass her i Norge, hvor alle vet at det ikke er Widerøe-flygeren som er trusselen. Ansvaret for at regelverket er fornuftig tilligger i Norge Luftfartstilsynet, det samme at det praktiseres likt fra sted til sted.
Siden det for en del er ok at man må ta av seg skoene selv om det ikke er hjemlet; hva med om det blir bedt om at slipset tas av, eller at skjorten tas av så man kan kontrollere armhulene? Eller at det ikke piper, men buksen går av? Satt på spissen synes du kanskje, men hvor går grensen da, når den allerede er overskredet?
Resonnerende kolleger vet hvorfor et fly der både flygere og "sikkerhetsvakter" begge følger sine regelverk pålagt av Luftfartstilsynet slavisk, aldri vil komme i luften... Siden det bare er nok et "hull" i det påståtte idiotsikre sikkerhetsnettet vi må vi ha tillit til, vil det naturlig nok ikke offentliggjøres av meg eller andre verken her eller i andre fora.
Mvh en som har møtt mange kolleger som i frustrasjon og etterhvert berettiget sinne har snudd i kontrollen, men som det ikke har stått om i avisen.
KennethGS
23-10-2007, 02:02
Hvor er klappe-smileyen når man trenger den? :-p
Utflyttet
23-10-2007, 02:03
Originally posted by KennethGS
Da kan du vært hakket bedre og faktisk skrive at du er enig og at det er et bra innlegg. ;)
-A
KennethGS
23-10-2007, 02:07
Da kan du vært hakket bedre og faktisk skrive at du er enig og at det er et bra innlegg. ;)
-A
Hvorfor gjøre det så vanskelig, når det finnes smileys som sier akkurat det? :rolleyes:
Utflyttet
23-10-2007, 02:09
-A
Hvorfor gjøre det så vanskelig, når det finnes smileys som sier akkurat det? :rolleyes:
Er det vanskelig å skrive to normale setninger? Vi har vært innom saken før, med tanke på både ønsket nivå på skriving her inne, og en del andre ting. Dette er ikke noen sitt MSN-vindu, dette er et offentlig forum som liker å tro vi er hakket over fjortiss-stadiet. End of story.
-A
KennethGS
23-10-2007, 02:22
-A
Er det vanskelig å skrive to normale setninger? Vi har vært innom saken før, med tanke på både ønsket nivå på skriving her inne, og en del andre ting. Dette er ikke noen sitt MSN-vindu, dette er et offentlig forum som liker å tro vi er hakket over fjortiss-stadiet. End of story.
-A
Så en smiley som klapper er "på fjortis-stadiet", mens en smiley som rekker tunge ikke er det? :p
:rolleyes:
Og her (http://forum.scanair.no/read.php?TID=19823) ser du hvem som ville ha den bort :)
sail4fun
23-10-2007, 07:33
Pilot sluttet i protest mot sikkerhetskontroller
Minst én pilot i flyselskapet Widerøe har sluttet i selskapet i protest mot det strenge sikkerhetsregimet ved norske flyplasser.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=176341
Den historien sto også i Sandefjords Blad idag. Men det er vel en stund siden det skjedde, eller?
Ellers er også jeg fullstendig enig i at det er en merkelig regel at flyvende personell osv må gå gjennom sikkerhetskontrollen. Men nå er det nå engang sånn. Så synes jeg man får ta det opp ved å gå tjenestevei i de riktige forum.
Det finnes andre idiotiske ting også. Et eksempel er cafeen på Torp, som for intill kort tid siden lå utenfor sikkerhetsklarert sone. De brukte felles kjøkken med cafeen innenfor sikkerhetssone. De måtte til enhver tid ha en securitas mann sittende på kjøkkenet å passe på! Alle synes vel det var en merkelig ting, men ingen protesterte villt, og ingen sluttet i jobben sin av den grunn.
F35Landing
23-10-2007, 10:19
De måtte til enhver tid ha en securitas mann sittende på kjøkkenet å passe på! Alle synes vel det var en merkelig ting, men ingen protesterte villt, og ingen sluttet i jobben sin av den grunn.
Kanskje de ikke protesterte vilt fordi de visste at dette var en midlertidig løsning? I sterk kontrast til det sikkerhetsregimet vi ser ellers på flyplassene.
Hadde det hjulpet noe å gå tjenestevei, så hadde man nok kun gjort det. Men det skjer ingen verdens ting, og faren for at nye idiotiske tiltak dukker opp er svært overhengende (ref. maks 1 dl væske og andre artige påfunn)
En annen ting: det snakkes masse i tråden her om at flygeren i Brønnøy forsinket flygningen fordi han ikke følte seg klar for å fly. Sånn som jeg leser artikkelen handler det mer om en uenighet som tok tid å avklare. Stor forskjell.
Alle tilfælde jeg har hørt om er med piloter fra WF...Er de lidt specielle ??
Men det er jo da rigtig nok at visse Security ansatte opfører sig som små diktatorer, og
mener at deres ord er lov....Desværre er det ofte sådan at security staff misfortolker
betydningen af deres job .....Hos os har vi ikke oplevet de store problemer, men det er måske fordi vores security er nogen vi kender rigtig godt
Hilsen
Ole
FBU 4EVER
23-10-2007, 11:48
Jumper har skrevet et meget godt innlegg i denne saken. Jeg støtter det fullt ut.
Jeg vil gjerne komme trekkende med noen av mine personlige erfaringer og observasjoner, basert på sikkerhetskontroller rundt om i verden, samt møter med kolleger fra andre land og flyselskap.
"Hvorfor bare piloter"? Spørsmålet blir stilt av flere her i denne tråden, og til det kan jeg bare svare at det er misunnelse, og kanskje et ikke ubetydelig mindreverdighetskompleks, blant en del vektere. Langt fra de fleste, men det finnes ett stort antall "råtne egg" blant securitypersonnellet, dessverre. Jeg opplever det til stadighet når jeg skal på jobb. Jeg må sjekke inn på crewsenteret innenfor sikkerhetssonen før jeg flyr som passasjer til ARN eller CPH. Hvis vi er flere som skal passere samtidig, så går kontrollen greit. Det blir for mange "vitner" dersom vaktene blir "for ivrige" overfor enkelte. Men kommer man alene i flygeruniform, og det er det "det rette laget", dvs. der hvor både supervisor og de andre vekterne har et horn i siden til de flygende, så er det et helvete! Jeg gidder ikke å finne meg i dette her når det utarter seg, så jeg har alltid sørget for å ha biletter for flere passive overføringer i innerlomma på uniformen. Dermed kan jeg bare ta sakene mine, snu og gå derfra, og bruke passasjerslusene istedet. Da kan jeg komme inn på crewrommet fra baksiden. Det er MYE enklere viser det seg.
"Hvorfor bare WF-piloter"? For å bli pilot, iallefall i SAS, så må man gjennom 4-5 intervjuer med diverse psykologer. Dette er nå et krav til å starte på pilotutdanning i det hele tatt, men tidligere var det ikke det. Det førte til at over halvparten av alle søkere til flygerjobber i SAS ikke passerte psykologene. Det er derfor over tid blitt en større andel av disse i andre selskaper, ikke bare i WF, og det kan sannsynligvis være en årsak til at det er "i WF" at problemene topper seg oftest.
Dette er forøvrig et norskt problem. Vi opplever ingen problemer i CPH, ingen i ARN, ingen i PEK, ingen i NRT, ingen i BKK, ingen på våre amerikanske destinasjoner! I USA kan det være Immigration som kan lage problemer, ikke Homeland Security. Jeg treffer ofte piloter på kortrutene, norske, danske og svenske, men det er de norske som har de største problemene. Svensker og dansker klager også, men det er bare pga. at man må gjennom security som alle andre. Men de har ikke de samme problemene som oppstår her i Norge. Det er KUN i Storbritannia man kan oppleve firkantet oppførsel fra vekterne, men da skjer det med en helt annen innstilling enn den bølleopptreden som man opplever i Norge.
F35Landing
23-10-2007, 12:21
FBU4EVER
Du skriver mye bra om hvorfor problemene med security er som de er. Jeg kjenner meg godt igjen i å prøve å finne alternative løsninger på å gå i gjennom sikkerhetskontrollen:)
Men jeg stusset litt på følgende utsagn:
"Hvorfor bare WF-piloter"? For å bli pilot, iallefall i SAS, så må man gjennom 4-5 intervjuer med diverse psykologer. Dette er nå et krav til å starte på pilotutdanning i det hele tatt, men tidligere var det ikke det. Det førte til at over halvparten av alle søkere til flygerjobber i SAS ikke passerte psykologene. Det er derfor over tid blitt en større andel av disse i andre selskaper, ikke bare i WF, og det kan sannsynligvis være en årsak til at det er "i WF" at problemene topper seg oftest.
Håper jeg har misforstått deg, men jeg får inntrykk av at du mener piloter i WF og andre selskaper lager mer bråk i sikkerhetskontrollen enn SAS-piloter fordi disse har gjennomgått en annen uttaksprosess?
Her må jeg ha misforstått:rolleyes:
Originally posted by FBU 4EVER
Dette er ganske oppsiktsvekkende opplysninger.
Så det betyr at en hel del flyvere i Widerøe (og andre selskaper) er folk som ikke er psykisk stabile nok til å få fly i SAS, som ikke passerer nåløyet med psykologiske tester der.
Siden jeg var liten gutt har jeg alltid trodd at Widerøes flyvere var blant de beste i verden, som er vant til å takle vind og vær, og særdeles vanskelige flyplasser på helgelandskysten, finnmark osv. Jeg har alltid trodd disse folkene var mer enn kvalifiserte enn de fleste til å takle problemer. Men de er altså folk som ikke var psykisk gode nok til å fly for SAS, og som blir som B-piloter å regne med andre ord.
Skremmende.
Den der var svært drøy FBU For Ever!! Håper ikke du setter deg over andre i alt du gjør bare fordi du har blitt valgt ut av en psykolog. Om du har glemt de,t var det flere kriterier som måtte oppfylles for å få jobb i SAS, f.eks en spesiell sammensetning av gymnasfag. Det var mange som begynte i andre selskap fordi de rett og slett ikke gadd og sette seg på skolebenken igjen.
Har foresten en nabo som banker og slår kona si jevnlig. Vedkommende er kaptein i SAS. Tror du psykologen kan gjøre en feilvurdering eller var det greit for psykologen?
FBU 4EVER
23-10-2007, 12:57
Hva skal SAS med psykologintervjuene? Hva kan grunnen være til at SAS i det hele tatt begynte med dem? Hva kan grunnen være til at det nå er krav om psykologintervjuer FØR man begynner på en flygerutdannelse? Det er vel en grunn til det.
Bare fordi man ikke passerte SAS-opptaket betyr ikke at man er en dårlig pilot. Langt derifra! Det er svært mange grunner til at man stryker på SAS-opptakene, ikke bare psykisk stabilitet. BU skrev faktisk i stillingsannonsene sine at avslag på SAS-opptak ikke var en hindring. Dette var i siste halvdel av 80-tallet. Men det har ført til at andre selskaper har hatt en større andel av piloter som ikke passerte, Braathens, LIN, Fred. Olsen, Norwegian, etc., etc. Derfor kan det være en større mulighet for at en pilot som bråker i security vil komme fra ett av disse selskapene. Meg bekjent var det vel en Norwegian-kaptein som først kom i avisa etter en episode på OSL, og i det siste har det vært endel episoder med WF-piloter. Jeg kan ikke på stående fot komme på en incident av samme karakter med en SAS-pilot. Vi kan klage høylydt, men vi holder oss på matta tross alt! Kan intervjuene være en årsak?
Jeg har kollegaer fra Norving, gode piloter, stabile og trygge mennesker, som ikke passerte SAS-opptak av en eller annen grunn. De fikk seg jobb i WF, BU og andre steder, men de sluttet å ha kontakt med "oss andre" som hadde passert opptakene. Hvorfor? Et slags selvopplevd mindreverdighetskompleks? Jeg vet ikke, men nå som ex-BU er blitt endel av SAS NO, så begynner det å "løsne" litt for noen av dem. Nå smiler de og hilser faktisk!
Jeg vil gjenta: Dette er et norskt problem. Det finnes nok av "cowboyer" andre steder, også. Bevares! Men det er i Norge at piloter blir mobbet av security. Det er i Norge at disse episodene skaper overskrifter i det antallet vi her snakker om.
Jumper G5
23-10-2007, 13:02
Årsaken til at det er mange WF-crew som figurerer i spaltene, er at det er Widerøe, ikke SAS eller BA eller Lufthansa, som flyr til alle de veldig mange regionalflyplassene i Norge. Og på en del av de store flyplassene er det de som har den mest kronglete parkeringen lengst unna terminalen, og derved også lengst vei for å få tak i met-rapporten, ta toalett-turen, eller å få seg andre matbiter enn den femte plastinnpakkede lefsen den dagen. Som en vet, er det ikke galley på Dash 8 eller gourmetrestauranter på kortbaneplassene, så utfordringene er til stede. Når en da, med meget knappe turnarounds, må gjennom nye kunstige og tydeligvis uforutsigbare hindere for å gjøre jobben sin innenfor den korte tiden som er til rådighet for at gjestene skal komme avgårde til rett tid. Og som en husker, var det en DY-flyger som "slo seg vrang" i frustrasjon av å bli behandlet som et barn etter 40 år som ansvarsbevisst flyger. Forskjellen på WF og SK/DY, er at SK/DY opererer fra baser der en ofte kan få tak i en annen flyger på kort varsel, og passasjerene får derved ikke anledning til å merke problemet, og derved er det heller ikke å se på førstesidene.
Men, er det rart en blir forbannet og frustrert når en stadig må kompromittere safety for security, og i tillegg blir hengt ut i media og på fora som dette, når en prøver å si fra, eller bruker tid på å samle seg før avgang? Tilbakemeldingssystemet som flygerforbundet foreslo på første møte i "Samarbeidsutvalget", er ennå ikke vurdert innført, den eneste representanten for "myndighetan" er derved vekteren, som i tillegg kan ha misforstått instruksen sin og raskt går i skyttergraven.
Hvis noen spør meg om sikkerheten i luften ser de med blanke øyne når jeg trekker frem glatte rullebaner, teknisk tilstand på fly på line, tomme flygelederstillinger, svartelister og manglende presisjonsinnflygingshjelpemidler på mange flyplasser. Eh, jeg mente sikkerhetskontroller og slikt, sier de så. Hvor er fokus, og hvor er farene? Er det viktigere at en flyger tar av seg skoene ti ganger for dagen enn at rullebanen er så glatt at selv skøyteløpere holder seg hjemme?
FBU 4EVER
23-10-2007, 13:08
Den der var svært drøy FBU For Ever!! Håper ikke du setter deg over andre i alt du gjør bare fordi du har blitt valgt ut av en psykolog. Om du har glemt de,t var det flere kriterier som måtte oppfylles for å få jobb i SAS, f.eks en spesiell sammensetning av gymnasfag. Det var mange som begynte i andre selskap fordi de rett og slett ikke gadd og sette seg på skolebenken igjen.
Har foresten en nabo som banker og slår kona si jevnlig. Vedkommende er kaptein i SAS. Tror du psykologen kan gjøre en feilvurdering eller var det greit for psykologen?
Du skrev innlegget og postet det før meg. Du finner kanskje noen svar i mitt innlegg. Nei, jeg setter meg ikke over noen andre. Jeg bare noterer de faktiske forhold og stiller spørsmål basert på dem.
Vi har ingen garanti for at psykologene vet det de tror de vet. Det er vel derfor man opererer med opptil 5 stk. pr. intervju. I SAS er man ute etter en spesiell "profil" basert på en lang rekke kriteria. Man har ca. 50-60% frafall på disse opptaksprøvene. SAS mener de har en meget høy treffprosent. Ikke 100%, men en i aller høyeste grad akseptabel prosentsats. Noe "rask" kommer nok i gjennom, men de utgjør ikke noe operativt problem. Hva de gjør i det private liv er av noe mindre betydning. Jeg bruker uttrykket "noe mindre", ikke "uten". Vi har jo hatt en episode av "royal proportions" som man i SAS kunne vært foruten.
ENGM RAMP
23-10-2007, 13:09
Men Stein / FBU4EVER, hvor mange ganger går du igjennom en sikkerhetskontroll på en dag da? En? To?
Tenk deg å hoppe rundt på Helgeland, starte i Trondheim en morgen, og ha 8-9 mellomlandinger før du ender opp i Bodø eller Tromsø, og hvor leg's er 25 min i snitt, og hver gang du ønsker å rusle inn og hilse på inne i terminalen så er det samme kverna GANG PÅ GANG...
Jeg tror DET også er med til å gjøre at noen "Kortslutter" litt!
FBU - Til informasjon har Widerøe samt mange andre selskap også psykolog med på opptakene og frafall på ca 50 %. Må si jeg blir litt skremt av visse holdninger!:huh:
FBU 4EVER
23-10-2007, 13:21
Originally posted by ENGM RAMP
Men Stein / FBU4EVER, hvor mange ganger går du igjennom en sikkerhetskontroll på en dag da? En? To?
Tenk deg å hoppe rundt på Helgeland, starte i Trondheim en morgen, og ha 8-9 mellomlandinger før du ender opp i Bodø eller Tromsø, og hvor leg's er 25 min i snitt, og hver gang du ønsker å rusle inn og hilse på inne i terminalen så er det samme kverna GANG PÅ GANG...
Jeg tror DET også er med til å gjøre at noen "Kortslutter" litt!
Jeg har vel 2 i snitt. Men om du har 5, eller i noen tilfelle 6, som kortlinjepilotene våre har, så er man eksponert praktisk talt like mye som en WF eller Norwegian-pilot, men de "kortslutter" ikke. Det fins piloter som flyr 6-7-8 legger på en dag både i Sverige, Finland og Danmark, men de "kortslutter" ikke. Så det er ikke antallet passeringer som provoserer, tydeligvis. Det er et norskt problem, ikke et i utgangspunktet pilotproblem. Hadde man hatt de samme vekterne i Sverige, Finland eller Danmark, så hadde sannsynligvis problemene vært store der også. Nå er det i Norge, og kun Norge, at det er et problem av disse dimensjonene. Det må være en grunn til det! Jeg har nevnt en mulig årsak. Liker man ikke musikken, så løser det ikke noe langsiktig problem å skyte pianisten. Og når komponisten ikke tør å vise seg, vel, da kommer man vel ingen vei med problemet?
Hva skal SAS med psykologintervjuene? Hva kan grunnen være til at SAS i det hele tatt begynte med dem? Hva kan grunnen være til at det nå er krav om psykologintervjuer FØR man begynner på en flygerutdannelse? Det er vel en grunn til det.
FBU 4EVER, du overrasker negativt med dine uttalelser. Og du beviser vel at du ikke helt hvordan dagens piloter utdannes.
INGEN piloter som utdannes i dag må gjennom noen som helst samtaler med psykolog. Det var muligens tilfelle ved NAC på Bardufoss, men som du vet er den skolen nedlagt. Da sitter vi igjen med Luftfartsskolen/PEA og NEAR/NAIA, samt Rørosfly. Ingen av disse skolene krever samtaler med psykolog. Hvilke skoler snakker du egentlig om?
Widerøe har i dag omfattende testing ved opptak av nye piloter. En psykolog styrer opptakstestene og det gjennomføres også en personlighetsanalyse av psykologen. I tillegg til et intervju hvor også psykologen er tilstede og stiller sine mer eller mindre kritiske spørsmål.
Det finnes dessuten piloter i SAS som ikke har bestått opptak/intervju i Widerøe og andre selskaper.
Velkommen til virkeligheten old fellow :)
FBU 4EVER
23-10-2007, 13:31
FBU - Til informasjon har Widerøe samt mange andre selskap også psykolog med på opptakene og frafall på ca 50 %. Må si jeg blir litt skremt av visse holdninger!:huh:
De er av forholdsvis ny dato. SAS begynte med sine i begynnelsen av 50-årene. I SAS er alle screenet. De som var ansatt før intervjuene kom i stand, er alle pensjonister for lengst. Dersom de fremdeles var i jobb, ville de ha reagert på samme vis som denne WF-piloten. Ganske sikkert!
Men dette er ikke et angrep på noen, hverken WF eller andre, men en mulig forklaring på hvorfor dette skjer akkurat i Norge. Det er norske securityvakter som provoserer frem disse reaksjonene, ikke piloter fra det ene eller det andre selskap som finner det for godt å starte en demonstrasjon der og da. En ting er å lese innleggene mine Karlson, å forstå dem kan tydeligvis være noe annet. Men skyt på pianisten, du, så får vi se hvordan det ender. Problemet blir iallefall ikke løst.
F35Landing
23-10-2007, 13:36
FBU4EVER nå oser du av dårlige kunnskaper her!
Jeg jobber som styrmann i WF, men jeg har også kommet igjennom hele uttaksprosessen i Luftforsvaret og SAS og har dermed førstehåndskjennskap.
Kort sagt kan man si at Luftforsvaret har den mest omfattende prosessen med flest psykomotoriske tester og flest intervjuer. SAS har en light-versjon av forsvarets opptak med ca. halvparten av de samme prøvene. WF sitt opplegg likner ganske mye på SAS bortsett fra at man her kombinerer psykolog- og pilotintervjet.
Hvilken bakgrunn har du for å påstå at SAS sin profil er mer "psykologisk stabil" enn WF? Hvis du ikke en gang visste at WF har opptaksprosess utarbeidet av psykolog med dertilhørende intervjuer, så synes jeg det er på tide å våkne opp litt. Det får være grenser for å sole seg i sin egen fortreffelighet. Bort med skylappene;)
Hovedproblemet er nok, som sagt mange ganger over, at vi som flyr i WF må igjennom utallige sikkerhetskontroller hver dag. Det hender faktisk rett som det er at man hopper over måltider bare fordi man vet hvilket mas som venter i sikkerhetskontrollen.
Min personlige rekord er 11(!) passeringer på én dag før de fikk bygget om Tromsø lufthavn.
Så det er kanskje ikke så rart at de fleste episodene dukker opp med nettopp WF-crew i fokus. Antall passeringer er jo mangedoblet sammenliknet med andre selskaper her til lands.
Men den teorien om at vi er mindre psykisk stabile synes jeg var en god vits. Jeg skal spørre skippern min neste gang på jobb om han synes jeg er mer stabil og fattet enn han selv siden jeg har kommet inn i SAS mens han KUN klarte seg inn i WF...
FBU 4EVER
23-10-2007, 13:40
TCAS. Kanskje ikke skolene selv stiller krav, men det er de som finansierer utdannelsen som krever en attest fra APAC, eller hva det heter idag, det var de som overtok etter gamle Syversen og teamet hans. JetBlue her på forumet har en venninne hvis datter er under utdanning i USA akkurat nå. Han kan vel si noe om det.
Jeg nevner faktorer som kan ligge til grunn for at det praktisk talt bare er i Norge vi ser disse episodene. Det MÅ være en grunn. De oppstår bare ikke sånn "uten videre". Hvis du ikke liker det du leser,well, tough luck!
TCAS. Kanskje ikke skolene selv stiller krav, men det er de som finansierer utdannelsen som krever en attest fra APAC, eller hva det heter idag, det var de som overtok etter gamle Syversen og teamet hans. JetBlue her på forumet har en venninne hvis datter er under utdanning i USA akkurat nå. Han kan vel si noe om det.
Ikke vet jeg hvem "gamle Syversen" er, og ikke vet jeg hva APAC er. Men jeg er utdannet pilot. Jeg tok utdannelsen i USA for noen få år siden. Jeg kjenner mange som har utdannet seg de siste årene, og som er under utdannelse i dag. Både gjennom skoler i Norge og ellers i Europa. INGEN av disse har snakket med noen psykologer.
Og hva du mener med "det er de som finansiererer utdannelsen som krever en attest fra APAC"? Alle piloter som utdannes i dag finansierer selv sin utdannelse. Du har jo noen ekstremt få som utdannelsen gjennom Forsvaret, men jeg regner med at det ikke er det du snakker om.
Jeg nevner faktorer som kan ligge til grunn for at det praktisk talt bare er i Norge vi ser disse episodene. Det MÅ være en grunn. De oppstår bare ikke sånn "uten videre". Hvis du ikke liker det du leser,well, tough luck!
Ja, jeg skjønner du nevner noen faktorer. Men med dine meninger, så kommer du samtidig med helt merkelige uttalelser som ikke henger sammen med virkeligheten. Og hvis du ikke liker at noen er uenige med dine virkelighetsfjerne faktorer, så tough luck!
:)
FBU- Jeg tror nok jeg forstår deg utmerket. Men vi er på to forskjellige planeter. Holdningene og kunnskapen din ligger langt tilbake i tid. Jeg skjønner at du er av den gamle skolen som jeg er glad for å slippe å sitte i Cockpit sammen med. :D
FBU 4EVER
23-10-2007, 13:58
F35Landing: Jeg har selv vært på WF-opptak en gang. Det var kun et 15 til 20 minutter langt intervju med 4 representanter fra ledelsen. Opptaksprøvene du sikter til, er av langt nyere dato. Hva førte til at de ble innført? Hvor stor andel av dagens pilotkorps har vært gjennom disse testene?
Du hevder at jeg mener alle WF-piloter er "psykisk ustabile". At jeg skjærer alle over en kam. Det er feil. Du legger ord og meninger i postene mine du ikke har grunnlag for hvis du leser og forstår dem. Jeg hevder at det er en av mulighetene til at disse problemene blir provosert frem. De ville ikke ha oppstått i det hele tatt hvis ikke security hadde oppført seg som de gjør. Episodene skjer ikke hver dag, de skjer ikke med alle WF-piloter,eller andre selskapers piloter for den saks skyld. Inntil 11 passeringer er ganske mye, men 8-9 som norm skulle ført til vesentlig flere tilfeller enn de som faktisk skjer. En bidragende faktor, men ikke utløsende. Man skulle faktisk ha episoder opptil flere ganger om dagen i så fall. Men det skjer ikke. Hvorfor?
FBU 4EVER
23-10-2007, 14:08
Det kommer innlegg mens jeg skriver mine, så her kommer bare noen få ord som svar.
"Gamle Syversen" var den organisasjonen som foresto opptaksprøvene til Luftforsvaret i sin tid. De hadde også tilsvarende oppgave, sammen med svenske og danske kolleger, i forbindelse med SAS-opptakene. Da han døde, ble de etterfulgt av en organisasjon som heter/het APAC. På 80-tallet ble det stilt krav fra Lånekassen og banker om at man skulle ha gått gjennom disse testene får å få lån til utdannelsen. Lånekassen ga bare lån til utdannelse i Norge etter en rekke dårlige erfaringer med tidligere låntakere.
At man passerer en opptaksprøve ett sted, er ingen garanti for at man automatisk passerer prøvene et annet sted. Til det er de individuelle kriteriene for forskjellige.
F35Landing
23-10-2007, 14:11
F35Landing: Jeg har selv vært på WF-opptak en gang. Det var kun et 15 til 20 minutter langt intervju med 4 representanter fra ledelsen. Opptaksprøvene du sikter til, er av langt nyere dato. Hva førte til at de ble innført? Hvor stor andel av dagens pilotkorps har vært gjennom disse testene?
Opptaksprøvene ble innført på midten av 90-tallet. Kjapt gløtt på ansiennitetslisten her tilsier at noe over 2/3 av pilotene i WF har vært igjennom disse.
Hvorfor ble grundigere testing innført? Fordi det smalt Twin Ottere i fjellveggen rundt omkring rett som det var. Man ønsket å sikre seg et minimumsnivå av simultankapasitet og mental kapasitet ved høy arbeidsmengde. Hvordan du klarer å trekke linjer mellom det faktum og at piloter protesterer i sikkerhetskontrollen vet jeg ikke. Dette er et spørsmål om yrkesstolthet.
Hvis du (som i forrige svar til meg) hevder du ikke gjør dette til et spørsmål om psykisk stabilitet, hva er det du egentlig mener? SAS-piloter takler sikkerhetskontrollen mer sindig fordi? Hva da? Enlighten me!!
På 80-tallet ble det stilt krav fra Lånekassen og banker om at man skulle ha gått gjennom disse testene får å få lån til utdannelsen. Lånekassen ga bare lån til utdannelse i Norge etter en rekke dårlige erfaringer med tidligere låntakere.
Ok, da vet jeg hvem gamle Syversen er :)
Nå er det jo slik nå at Lånekassen ikke gir støtte til flyutdannelse tatt i USA, og her i Norge er det kun elever tilknyttet Luftfartsskolen som kan få stipende/lån begrenset opptad til kr 120.000 for å konvertere til JAR-sertifikater. Lånekassa krever ingen attest eller testing av psykolog for å gi slik støtte. Det var nok bare i gamledager at det var slik du beskriver :)
Men...dette ble en avsporing i forhold til security...sorry
Originally posted by F35Landing
Opptaksprøvene ble innført på midten av 90-tallet. Kjapt gløtt på ansiennitetslisten her tilsier at noe over 2/3 av pilotene i WF har vært igjennom disse.
Hvorfor ble grundigere testing innført? Fordi det smalt Twin Ottere i fjellveggen rundt omkring rett som det var. Man ønsket å sikre seg et minimumsnivå av simultankapasitet og mental kapasitet ved høy arbeidsmengde. Hvordan du klarer å trekke linjer mellom det faktum og at piloter protesterer i sikkerhetskontrollen vet jeg ikke. Dette er et spørsmål om yrkesstolthet.
Hvis du (som i forrige svar til meg) hevder du ikke gjør dette til et spørsmål om psykisk stabilitet, hva er det du egentlig mener? SAS-piloter takler sikkerhetskontrollen mer sindig fordi? Hva da? Enlighten me!!
Litt på siden kanskje men, det er etterhvert mange "SAS piloter" som ikke har bestått psykologitest i SAS. De ca 350 siste (BU) som kom inn i SAS Airline har ikke bestått denne testen. Noen av de har ikke tatt testen engang. Alle disse har OSL base. Det er ca 200 "SAS piloter"(LIN) på STO basen som heller ikke har bestått denne testen.
I hvilken grad SAS baltikum sjekker hue på folk vet jeg ikke, men det koster penger, så det tror jeg ikke de gjør.
FBU 4EVER
23-10-2007, 14:47
Originally posted by Kua
Litt på siden kanskje men, det er etterhvert mange "SAS piloter" som ikke har bestått psykologitest i SAS. De ca 350 siste (BU) som kom inn i SAS Airline har ikke bestått denne testen. Noen av de har ikke tatt testen engang. Alle disse har OSL base. Det er ca 200 "SAS piloter"(LIN) på STO basen som heller ikke har bestått denne testen.
Ikke nødvendigvis psykologitesten. Det er mange faktorer som avgjør om man passerer opptaksprøvene eller ikke. Mange BU og LIN-piloter passerte SAS-opptak, men SAS ansatte ikke pga. endrede behov og/eller konjunkturer, og så var de for gamle da SAS skulle ansette igjen. Eller de hadde opparbeidet såpass lang ansiennitet i sine respektive selskaper at det var uinteressant å begynne nederst på ansiennitetslisten i SAS. Disse selskapene har vel hatt sine egne opptakskriterier, og de kan langt på vei ha vært sammenlignbare med SAS sine på endel områder. Det har skjedd at SAS-piloter har sluttet i SAS og begynt i BU. Ikke mange, men noen. SVG/TRD-base var den viktigste årsaken.
F35Landing
23-10-2007, 18:42
Ikke nødvendigvis psykologitesten. Det er mange faktorer som avgjør om man passerer opptaksprøvene eller ikke. Mange BU og LIN-piloter passerte SAS-opptak, men SAS ansatte ikke pga. endrede behov og/eller konjunkturer, og så var de for gamle da SAS skulle ansette igjen.
Nå snakker jo Kua her om de som ble tatt rett inn i SAS etter oppkjøp av selskapene. Av disse er det en betydelig andel som ikke kom gjennom SAS-opptak i sin tid (uten at de er dårligere piloter av den grunn). Det er jo litt leit da at det er en stor del piloter i SAS Norge som flyr rundt og ikke holder SAS-standard:rolleyes:
Det at ex-BU ikke holder standard ble diskutert her for et par år siden: http://forum.scanair.no/read.php?TID=8314&page=1 :)
Det at ex-BU ikke holder standard ble diskutert her for et par år siden: http://forum.scanair.no/read.php?TID=8314&page=1 :)
Nå er vi jo "way off topic" men poenget mitt var at SAS like godt kan avskaffe testene, så kan de også spare penger på den biten, hvis de noen gang skal ansette folk.(altså SAS Airline)
Når det gjelder dyktighet til ex BU, så er det uinteressant. Det viktige er at alle ex BU beholdt jobben. Det samme kan man ikke si om 300 SAS piloter.I den forbindelse hjelper det lite å bestå en psykologitest og kunne holde i 2 blyanter samtidig.
Først og fremst, jeg heter Egil og jobber som salgs- og servicemedarbeider i Widerøe på Mosjøen Lufthavn. En av fire flyplasser hvor Widerøe har utdannet sine ansatte til sikkerhetskontrollører som blir leid ut til Avinor til tjeneste i sikkerhetskontrollen.
Jeg sier ikke at jeg liker den delen av jobben best, men det er nå en del av den totale pakke Widerøe har satt oss til å gjøre når vi er på jobb! Så da prøver vi å gjøre den (også) etter beskrevet arbeidsinnstruks. En instruks som gjerne kan bli oppdatert flere ganger i uken etterhvert som nye regler implementeres.
Vi sikkerhetskontrollører kan gjøre feil vi også. Ja vi er bare mennesker til tross for at noen skulle ønske vi var programmerte roboter som ikke lot oss påvirke av ytre omstendigheter og utførte kontrollen helt likt gang på gang.
Vi får tåle kritikk og spydigheter nesten daglig, men har selv aldri opplevd en eneste negativ opplevelse med crew.
Vår største utfordring er faktisk kapasiteten i sikkerhetskontrollen, eller mangelen på kapasitet. Det betyr at det fort kan oppstå køsituasjoner når crew skal gjennom kontrollen, siden de har prioritet i slusa, men det er ikke et problem, kun en utfordring.
Jeg skulle gjerne gitt dere alle en leksjon i regler og arbeidsinnstruks i en sikkerhetskontroll slik at man kunne unngå situasjoner som den i Brønnøysund, MEN...
Både arbeidsinnstruks og reglene er taushetsbelagt, og med mindre jeg ønsker å miste jobben så går desverre ikke det!
Men alle som reiser mye, snapper opp litt her og der, samt lærer seg "triksene" for å komme gjennom kontrollen. Det er bare å lese denne tråden top down...
Mitt beste triks er å legge klokke, nøkkler, mobil, kortmappe evt. mynt (har ikke pengebok) i jakken, ta av jakke og sende alt gjennom røntgenmaskinen.
Tar ut PC (og evt. andre store elektroniske gjenstander ut av sekken) sende det gjennom røntgen, smile til operatøren og kanskje slenge på et aldri så lite "hei" eller "god dag" i det jeg går gjennom portalen.
Jeg vet hvilke av mine sko som har en stålskinne i sålen slik at de må av, men det hender jeg blir plukket ut til etterkontroll (noe man faktisk kan oppleve UTEN at portalen piper), og da må sko av. Var vel noe i media om dette denne uka? Profilering som ble bare mer og mer vanlig i USA?
Jeg jobber altså på flyplass og kan garantere at jeg passerer portalen minst 10 ganger hver dag jeg er på jobb! Nesten daglig opplever jeg å bli kontrollert, og ja, selv så meningsløst det måtte virke på en flyplass med knappe 30 ansatte hvor alle kjenner alle; vi kontrollerer kolleger akkurat like grundig som om det var passasjer, crew eller kaffégjeste. Hvorfor? Fordi vi ikke gjør forskjell...
Men vi tar det opp på personalmøtene, sender inn rapporter hvor vi påpeker at regler som er beregnet på store arbeidsplasser som OSL, LHR, CDG, LAX etc virker helt latterlig på lille MJF. Men vi tar det uansett ikke ut mot en kollega.
Nå blir dette veldig selvsentrisk rundt lille meg på lille MJF men de tilbakemeldingene vi får er for det meste positive.
Passasjerer vil "alltid" klage! "Det er kun i Mosjøen disse skoene gir utslag", "Jeg reiser Europa rund hver månede og det er kun i Mosjøen jeg blir plukket ut til kontroll" etc.
Hva skal man svare? Lite jeg som kontrollør kan gjøre, men henviser høffelig til Luftfartstilsynet som tross alt bestemmer reglene i dette spillet.
Egil
Nick Figaretto
23-10-2007, 19:43
Da har jeg et forslag til en langt enklere og billigere psykologtest for SAS i fremtiden: Send pilotkandidatene en 20-30 ganger pr. dag gjennom en securitysjekk. De som passerer den testen vil være godt skikket som pilot i SAS. Eller i et hvilket som helst annet flyselskap i Norge.
FBU 4EVER: Jeg synes dette begynner å bli ganske pinlig. Greit nok at du gjorde et forsøk på å forklare at opptaksprøver og psykologisk profil kanskje skulle kunne være en faktor når det gjelder hvem som hisser seg opp i sikkerhetskontrollen og ikke. Men etter litt tankevirksomhet burde det være enkelt å melde gris og innrømme at teorien er relativt dårlig fundert.
Utflyttet
23-10-2007, 19:53
Originally posted by Nick Figaretto
FBU 4EVER: Jeg synes dette begynner å bli ganske pinlig. Greit nok at du gjorde et forsøk på å forklare at opptaksprøver og psykologisk profil kanskje skulle kunne være en faktor når det gjelder hvem som hisser seg opp i sikkerhetskontrollen og ikke. Men etter litt tankevirksomhet burde det være enkelt å melde gris og innrømme at teorien er relativt dårlig fundert.
For å snu litt på hva jeg har skjønt av hvor denne tråden sporer av, og å trekke en parallell til hva jeg selv jobber med, så er det et generasjonsgap på mange vis. Det er de som er av den yngre garden som har et tankesett og et reaksjons-mønster på en del ting, og du har de som er eldre og angriper saker på et veldig annet vis.
Det jeg ser er at mange av de som er eldre enn meg velger å angripe ting ut i fra sunn fornuft og at man lettere hisser seg opp over ting som ikke virker som det har noe hensikt og at man lettere viser vilje til å gi litt tilbake til det de ikke er enig i.
Motsatt, mange yngre har mer holdningen som tilsier ta man gjør det man må for å få jobben gjort, som bare forsøker å finne minste motstands vei, uten å se litt mer på prinsippene.
Ellers, jeg må gratulere alle deltakere på de siste 10-15 innleggene for å fullstendig overse det som var den andre delen av FBU4EVER sitt budskap: dette ser ut til å være et eksklusivt norsk problem. Har noen innspill på den siden av saken? :)
-A
Hadde Widerøe flydd mer til utlandet hadde du hatt det samme problemet der :p
Den særnorske trenden med å implementere alt regelverk fra EU verbatim, og velge strengeste tolkning såfremt det gis rom for det?
Det som er tragisk oppi alt det her, er at alle inversteringene og driftsutgiftene på sercurity går direkte fra samme kassa som skal betale for det som virkelig har effekt på flysikkerheten.
Neste gang pilotene her på forumet ligger i holding her på Bardufoss fordi vi ikke klarer å få effekt på rullebanen, pga at vi har sweepere fra like etter krigen: Samtlige kunne vært skiftet for det Security koster på ett år...........
Det blir glatt fordi man må spare på kjemikalier.......
Man får en RWY incursion fordi installering av RGL er utsatt, igjen......
Dere ikke får tak i meg på radio i TWR fordi Voice Communication systemet mitt er nede igjen......og nødradio'n ikke når frem igjen......
F35Landing
23-10-2007, 20:10
dette ser ut til å være et eksklusivt norsk problem. Har noen innspill på den siden av saken?
http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article964407.ece
Skal man tro Norsk Flygerforbund som har jobbet endel med problemstillingen, så praktiseres reglene ulikt fra land til land. Og det praktiseres strengere her til lands. Dette høres i hvertfall ut som en plausibel forklaring synes jeg. Jeg har vanskelig for å tro at norske flygere/passasjerer er så mye mer hårsåre enn våre europeiske medmennesker. Men jeg reiser svært sjeldent til utlandet for tiden og har dårlig sammenlikningsgrunnlag.
Men jeg har en teori om at vi nordmenn, som i andre liknende tilfeller, alltid skal være flinkest i klassen når det gjelder å gjennomføre slike nye tiltak (spesielt innen luftfart). Et godt eksempel på dette er "subpart Q" som er nye felleseuropeiske regler som åpner for at flybesetning kan utnyttes i markant lengre arbeidsdager enn i dag. Disse reglene innføres neste år og Norge har sagt vi skal gjøre som storebror sier. Storbritannia f.eks har sagt noe i retning av at "det kan EU bare glemme". Norge gir etter og skal være best igjen.
Før jeg sporer helt av: Kan det være at sikkerhetskontrollene her til lands er unødvendig strenge og firkantet? Kunne Luftfartstilsynet innført flere unntak i regelverket for flygebesetning/flyplassansatte og dermed gjort hverdagen langt mer konfliktløs? Jeg tror det. Jeg tror myndighetene her har solgt seg ut før de har analysert problemet nok.
F35Landing
23-10-2007, 20:13
Den særnorske trenden med å implementere alt regelverk fra EU verbatim, og velge strengeste tolkning såfremt det gis rom for det?
He he, to hoder én tanke:)
Utflyttet
23-10-2007, 20:17
Storbritannia f.eks har sagt noe i retning av at "det kan EU bare glemme". Norge gir etter og skal være best igjen.
Det var et debatt-programm på P4 eller Kanal24 mens jeg satt bilen hvor NFF var representert, men Luftfartsverket hadde nektet å stille da de mente alt var fint som det var. Det ble det sagt at i Canada var det knapt sikkerhetskontroller, a la slik det var her for en del år siden. Og disse bor jo rett ved siden av USA, så kan de, hvorfor kan ikke vi?
-A
Som bosatt i utlandet og kun hjemme i Norge 2-3 ganger pr. aar opplever baade min kone og jeg den Norske Sikkerhestkontrollen (OSL) som baade firkantet, uhoefflig og mangel paa respekt.....det er bare i Norge at min kone maa finne seg i aa bli ekstrakontrollert av en mann, det er f.eks ikke lov i USA, det skal vaere samme kjoenn her borte (og saa vidt jeg har sett i BUE, CDG, YVR, FRA ogsaa). Mens vi ventet paa bagasjen i fjor kunne jeg see inn paa sikkerhets kontrollen i en av Crew Slusene paa OSL, og det var interssant aa legge merke til kroppspraaket til vekterne, jeg har moett Sovjetiske Grensevakter som har et mer positivft kroppspraak
Vel, med arbeidsmarkedet idag er det vel ikke så fristende å stå i sikkerhetskontrollen uansett. Og da må man dessverre ta til takke med det som finnes.
Jeg tok vekterkurset i militæret, og kjenner en del deltidsvektere som meg selv. Og flyplassen er ikke stedet man står i kø for å jobbe....
Jeg leste nettop på aftenposten.no at flyvere går igjenom sikkerhetskontrollen opp til 8-10 ganger i løpet av en arbeidsdag. Hvorfor i all verden må de gjøre det? Sitter de ikke for det meste i flyene de flyr?
Må de inn på flyplassen hver gang de lander? Vær og annen informasjon de måtte trenge får de vel bragt ombord av bakkemannskapene. Kaffe får de servert ombord.
Hva gjør at flyvere må gå igjennom en sikkerhetskontroll så ofte?
Originally posted by imm
Jeg leste nettop på aftenposten.no at flyvere går igjenom sikkerhetskontrollen opp til 8-10 ganger i løpet av en arbeidsdag. Hvorfor i all verden må de gjøre det? Sitter de ikke for det meste i flyene de flyr?
Må de inn på flyplassen hver gang de lander? Vær og annen informasjon de måtte trenge får de vel bragt ombord av bakkemannskapene. Kaffe får de servert ombord.
Hva gjør at flyvere må gå igjennom en sikkerhetskontroll så ofte?
Det er vel forskjellig fra flyplass til flyplass, men paa kortbane nettet befinner ofte noedvendig faciliteter (Ops Rom, Metrologisk, WC, Kiosk etc) seg paa "gaerne" siden av sikkerhets sonen. Og flyvere skal vel ogsaa faa ha matpause (selv om security ikke var enig i det og lot ikke en pilot slippe inn til hvilerom!!)
F35Landing
23-10-2007, 20:38
Vær og annen informasjon de måtte trenge får de vel bragt ombord av bakkemannskapene. Kaffe får de servert ombord.
Nope! Vær må vi skaffe selv på crewrommet, som på de fleste plassene ligger utenfor sikkerhetskontrollen.
Kaffe?? På Dash8-103 finnes det ikke så mye som en dråpe sort gull;)
Verstingplassen før var Tromsø der det var én sikkerhetskontroll i hver ende av terminalen. Parkerte man på gate 25 så var det ny sikkerhetskontroll for å komme inn på crewrommet, så etter en kort stund skulle man kanskje fly fra gate 25 igjen. Da var det ut og gjennom ny sikkehetskontroll. Med andre ord to sikkerhetskontroller pr. flygning dersom man skulle ha matpause eller sjekke været. Men dette er heldigvis historie nå.
Men det går fint an å komme opp i en åtte kontroller pr. dag fortsatt. Det som er ekstra frustrerende er at på ekstra stressende dager med forsinkelser og dårlig vær og ikke minst dårlig tid, det er da vi må oftest inn og sjekke vær ol. På sånne dager er sikkerhetsregimet et mareritt. Det MÅ gå an å tilpasse regelverket mer effektivt.
Utflyttet
23-10-2007, 20:39
Aftenpoften henger seg på:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2063317.ece
-A
Utflyttet
23-10-2007, 20:41
Et annet spørsmål fra peanøtt-galleriet her:
Hvorfor har creq ikke lov å prøve pax-sluser når man føler at det er klart mer fiendtlig innstilling i en crew-sluse?
-A
Et annet spørsmål fra peanøtt-galleriet her:
Hvorfor har creq ikke lov å prøve pax-sluser når man føler at det er klart mer fiendtlig innstilling i en crew-sluse?
-A
Etter at jeg ble kastet ut av pax sluse på OSL så sjekket jeg reglene og det er ingen problem for crew el ansatte å gå igjennom pax sluse, men man må da følge pax reglene. dvs man kan ikke ha flytende med seg etc. Noe man kan i crew sluse.
MAO de få unntakene man har i crew sluse gjelder ikke i pax sluse selv om man har ID kort og uniform.
S
Jeg foreslår at WF setter inn polakker eller militære piloter!! ;)
Forøvrig mye interessant lesing her, bekrefter noen av inntrykkene jeg har. :)
Da den første Gulfkrigen brøt ut, døpte svensker og dansker Fornebu til ”Festung Norwegen” fordi security gikk helt av støvleskaftene! De innførte nye ”regler” flere ganger daglig, som gjorde livet vanskelig for både crew som faktisk MÅTTE ut i ”den farlige verden”, pluss de stakkarne som skulle følge noen til flyet (kun billettinnehavere fikk slippe innafor døra). Andre skandinaviske flyplasser skjerpet sin kontroll og utførte jobben avslappet udramatisk.
Mens jeg skriver er ny side allerede påbegynt. Mine kommentarer er til side 5:
M609 påpeker: ”alle investeringene og driftsutgiftene på security går direkte fra samme kassa som skal betale for det som virkelig har effekt på flysikkerheten”.
- DETTE er noe å gripe tak i og blåse opp, i stedet for å uttale seg om piloters hverdag når man åpenbart ikke vet filla om den.
imm – jeg trodde faktisk du prøvde å være morsomt sarkastisk i din post på side 5…
Håper du kan nyttiggjøre deg den påfølgende velvillige oppklarende info du fikk.
ph-ndr: Heter ikke Luftfartsverket lengre: Avinor styrer infrastrukturen og Luftfartstilsynet håndhever regelverket. Sånn omtrentlig fortalt i farta. Ble skilt ca 1999/2000. ATC og andre flyplasstjenester ligger under Avinor. Pirke-pirke, hehee.
dc-8-63: ”Mens vi ventet paa bagasjen i fjor kunne jeg see inn paa sikkerhets kontrollen i en av Crew Slusene paa OSL, og det var interessant aa legge merke til kroppspraaket til vekterne, jeg har moett Sovjetiske Grensevakter som har et mer positivft kroppspraak”.
- Interessant observasjon…
F35Landing sa: ” Kan det være at sikkerhetskontrollene her til lands er unødvendig strenge og firkantet? Kunne Luftfartstilsynet innført flere unntak i regelverket for flygebesetning/flyplassansatte og dermed gjort hverdagen langt mer konfliktløs? Jeg tror det. Jeg tror myndighetene her har solgt seg ut før de har analysert problemet nok.”
- I vår digitale tid burde det være rimelig enkelt å lage sikre ID-løsninger. Står nok mest på viljen.
Dagens tilstand er spill for galleriet. Vi er blitt mer paranoide enn de som startet moroa, MOW forteller jo at det nå er enklere der borte. Typisk norsk å være firkantet???
PS: Ikke heng FBU4EVER, han bare refererer bakgrunnen, og etter min mening på en helt kjølig nøktern måte. Selv om dere ”unge” synes det høres dumt ut i dagens lys, så kan dere ikke velge bort historien!!! Den påvirker ubønnhørlig de som fikk den med seg i bagasjen, og de valgte ikke at det skulle bli sånn, de bare var tilstede i tiden.
Kaffe?? På Dash8-103 finnes det ikke så mye som en dråpe sort gull;)
Dere har jo isKAFFE ombord da ;)
F35Landing
23-10-2007, 21:42
Dere har jo isKAFFE ombord da
Objection!!
For en hardcore koffeiinist som undertegnede er det lite hjelp i is"kaffe". Selv ikke om den settes intravenøst eller det som verre er:p
Originally posted by learjet
Etter at jeg ble kastet ut av pax sluse på OSL så sjekket jeg reglene og det er ingen problem for crew el ansatte å gå igjennom pax sluse, men man må da følge pax reglene. dvs man kan ikke ha flytende med seg etc. Noe man kan i crew sluse.
MAO de få unntakene man har i crew sluse gjelder ikke i pax sluse selv om man har ID kort og uniform.
Dette er feil. Crew kan fint gå gjennom pax-sluse med alle de unntak som gjelder! Ingen kortbaneplasser (og noen andre flyplasser) har forresten ingen crew-sluse og der har man ikke noe valg. I Bodø er man nødt til å gå gjennom pax-sluse om man skal reise "passivt" som crew. Og jeg har gått i pax-sluser både på andre flyplasser i Norge uten problemer med det.
Det er heller ikke uvanlig at piloter/kabinansatte som går gjennom crew-slusa, men som får problemer der (enten med at det piper uten grunn eller møter på en vekter som har en dårlig dag) da pakker sammen og i stedet går gjennom pax-slusa. Da uten problemer. Herlig hverdag på jobb, ikke sant? :)
Halve poenget med kaffe er vel at den skal være varm?
Originally posted by learjet
Dette er feil. Crew kan fint gå gjennom pax-sluse med alle de unntak som gjelder! Ingen kortbaneplasser (og noen andre flyplasser) har forresten ingen crew-sluse og der har man ikke noe valg. I Bodø er man nødt til å gå gjennom pax-sluse om man skal reise "passivt" som crew. Og jeg har gått i pax-sluser både på andre flyplasser i Norge uten problemer med det.
Det er heller ikke uvanlig at piloter/kabinansatte som går gjennom crew-slusa, men som får problemer der (enten med at det piper uten grunn eller møter på en vekter som har en dårlig dag) da pakker sammen og i stedet går gjennom pax-slusa. Da uten problemer. Herlig hverdag på jobb, ikke sant? :)
Jeg kunne nok vært litt mer spesifikk. På steder uten egen crew sluse så er det jo en egen sak, men f.eks ved OSL så er det slik jeg skriver. Det er i alle fall det jeg har blitt informert om fra ledelsen i security. Samt at det også er min egen erfaring etter å ha benyttet pax slusen et par ganger.
S
FBU 4EVER
24-10-2007, 00:20
Originally posted by Cedlind
Halve poenget med kaffe er vel at den skal være varm?
Trodde jeg også en gang i tiden. Men så var det denne Caffe Freddo'en på Piazza Navona, da! Det kan jo ha vært fordi jeg var i Italia. Ikke bare i Italia, men i Roma. Ikke bare i Roma, men på Piazza Navona med utsikt til en forestående bedre lunsj på en utmerket restaurant. Kaffe behøver ikke være varm etter det!:old
Godt at noen har sett hensikten med innleggene mine re. "det norske problemet". Det er DER problemet ligger. Jeg går gjennom sikkerhetskontroller i mange land. På flere kontinenter, faktisk, Uten at det er problemer av noe slag. Den eneste kontrollen hvor magefølelsen min "protesterer", er på OSL. Det er den eneste norske kontrollen jeg passerer i min nåværende tjeneste. Det var episoder både i BGO, TOS og en gang i TRD. Kan ikke huske problemer i SVG eller BOO. De siste 3 årene på MD'en opererte jeg kun ut fra CPH eller ARN. Aldri et eneste problem med security på 3 år. Bortsett fra OSL som tidligere nevnt, da! Det var da jeg lærte meg trikset med pax. billettene. Uten de, og en forklaring på at jeg skulle møte noen i innenriksavdelingen, så ble jeg nektet adgang og henvist til crewkontrollen. "Nå har dere flygende mast så mye på en egen inngang. Bruk den!"
2 måneders sykefravær har ført til en glipp i rutinene, er jeg stygt redd. Jeg har glemt å ta ut biletter til passiv overføring til PEK-turen min. Da MÅ jeg gjennom crewslusa! Shit happens! Gruer meg allerede!:cry: Får håpe vi blir flere som skal passere samtidig, eller at det ett av de "hvite" lagene som er på jobb. Som de sier i et TV-program som går på en eller annen kanal: "Only in Norway!"
Den ulykksalige WF-piloten har kanskje hatt en dårlig dag, med lavere terskel enn vanlig. Uansett, han ville aldri kommet i medias søkelys i utlandet!
Dag Viking
24-10-2007, 00:34
INGEN piloter som utdannes i dag må gjennom noen som helst samtaler med psykolog. Det var muligens tilfelle ved NAC på Bardufoss, men som du vet er den skolen nedlagt. Da sitter vi igjen med Luftfartsskolen/PEA og NEAR/NAIA, samt Rørosfly. Ingen av disse skolene krever samtaler med psykolog. Hvilke skoler snakker du egentlig om?
Psykologrunden til NAC (SIAP-runden) var forresten peanuts, og "intervjuet" på NEAR er ikke verdt en kommentar.
Joda, de finnes. Først og fremst som kadettprogrammer, men også KLM-skolen og TFHS.
Mulig dette har blitt nevnt i tidligere innlegg, men jeg gidder definitivt ikke lese hele denne tråden
AirbusTrond
24-10-2007, 07:54
Storbritannia f.eks har sagt noe i retning av at "det kan EU bare glemme". Norge gir etter og skal være best igjen.
Det var et debatt-programm på P4 eller Kanal24 mens jeg satt bilen hvor NFF var representert, men Luftfartsverket hadde nektet å stille da de mente alt var fint som det var. Det ble det sagt at i Canada var det knapt sikkerhetskontroller, a la slik det var her for en del år siden. Og disse bor jo rett ved siden av USA, så kan de, hvorfor kan ikke vi?
-A
Det var P4 du hørte på:
Plagsom sjekk
En pilot i Widerøe var så lei av å bli trakassert i sikkerhetskontrollen at han sluttet. Han er ikke alene om sin irritasjon: Norsk Flygerforbund har siden april fått hundre henvendelser fra flypersonell som mener de er blitt behandlet dårlig i sikkerhetskontrollen.
Luftfartstilsynet ville ikke møte til debatt, men mener problemene ikke er så store og at flygerne må forholde seg til regler som er kommet for å bli.
Jan Dieset, leder Norsk Flygerforbund, mener tilsynet ikke har tatt tak i problemene på en ordentlig måte. Han frykter at piloter skal "ta med seg uheldige episoder" til cockpiten, og at det rett og slett kan være en fare for flysikkerheten.
Dieset ønsker seg færre kontroller og sier det må være lov å gå på toalettet uten å måtte sjekkes en gang til etterpå. Han minner om at Canada ikke har kontroller av piloter i det hele tatt.
Journalist: Johan Wilskow. Innslag.
Utflyttet
24-10-2007, 20:59
Og mer media:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2064804.ece
-A
Dag Viking
24-10-2007, 21:06
Luftfartstilsynet ville ikke møte til debatt, men mener problemene ikke er så store og at flygerne må forholde seg til regler som er kommet for å bli.
En slik uttalelse sier jo det meste: Det er lett å innføre strengere regler, men umulig å lette på reglene dersom trusselbildet, virkningen av reglene osv er annerledes enn forutsatt.
Hipp Hurra
... og det frister enda mindre å sette seg i cockpit på noe annet enn klapp en hende gang
FBU 4EVER
25-10-2007, 11:46
En annen sak, jeg får ikke linket til den: En WF-pilot måtte strippe seg nesten naken i sikkerhetskontrollen for derette å bli spurt av politifolk som skulle med flight'en hans om de kunne oppbevare 5 skarpladde pistoler i cockpit. Need I say more?
Kapteinen takket nei. "Behold dem selv!" Mitt eventuelle svar i tilsvarende situasjon: "Nei, jeg foretrekker brannøksen i cockpit, den med hakapikk, når jeg skal gå berserk!"
VoiceCom
25-10-2007, 12:41
Og mer media:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2064804.ece
-A
Og det har også nådd engelske media som AvWeb (http://www.avweb.com/eletter/archives/avflash/984-full.html#196443):
Norwegian Pilot Quits, Citing "Security Madness"
Picture the last time you flew commercial and stood in line to remove your shoes before reporting to the gate. Now imagine being an airline pilot in uniform, and going through those same lines up to 10 times a day. In Norway, some airline pilots are running out of patience with the system. One pilot delayed a departure when he refused to take off his shoes and reportedly shouted "I am no terrorist!"
.....
slowandsilly
25-10-2007, 12:56
Originally posted by TCAS Originally posted by learjet Etter at jeg ble kastet ut av pax sluse på OSL så sjekket jeg reglene og det er ingen problem for crew el ansatte å gå igjennom pax sluse, men man må da følge pax reglene. dvs man kan ikke ha flytende med seg etc. Noe man kan i crew sluse. MAO de få unntakene man har i crew sluse gjelder ikke i pax sluse selv om man har ID kort og uniform. Dette er feil. Crew kan fint gå gjennom pax-sluse med alle de unntak som gjelder! Ingen kortbaneplasser (og noen andre flyplasser) har forresten ingen crew-sluse og der har man ikke noe valg. I Bodø er man nødt til å gå gjennom pax-sluse om man skal reise "passivt" som crew. Og jeg har gått i pax-sluser både på andre flyplasser i Norge uten problemer med det. Det er heller ikke uvanlig at piloter/kabinansatte som går gjennom crew-slusa, men som får problemer der (enten med at det piper uten grunn eller møter på en vekter som har en dårlig dag) da pakker sammen og i stedet går gjennom pax-slusa. Da uten problemer. Herlig hverdag på jobb, ikke sant? :)
Fint at du nevner pax-slusen i BOO. Legg dere her også på minnet at O´store Luftfartstilsynssjef sitter to etasjer opp:
Crew har (med unntak?) ikke B (for bagasjehall/rotunde) på sitt MM-kort, og dermed ikke adgang til bagasjehaller/rotunde. Hva er det første man kommer til når man entrer crewslusen i BOO? Riktig... Bagasjehallen. En passe slitt hall med mye bagasje, sikkert med et eller annet våpen i flere eller annen bag, men ingen security som passer på!?!. Men akkurat i BOO gjør det vel ikke noe særlig fordi jeg har aldri opplevd at security gidder å glanse på kortet mitt. Klarer jeg å entre via mitt MM-kort eller et klonet Trumf-kort er jeg hjertelig velkommen med gull og striper.
Har man forresten ikke lyst til å gjennomlyse crewbagen i BOO er det bare å legge den på første båndet i velkomshallen. Deretter hente det på tur igjennom bagasjehallen/rotunde. Så lenge security har fått sjekket at mobilen din funker i BOO er alt ok!
En annen sak, jeg får ikke linket til den: En WF-pilot måtte strippe seg nesten naken i sikkerhetskontrollen for derette å bli spurt av politifolk som skulle med flight'en hans om de kunne oppbevare 5 skarpladde pistoler i cockpit. Need I say more?
Kapteinen takket nei. "Behold dem selv!" Mitt eventuelle svar i tilsvarende situasjon: "Nei, jeg foretrekker brannøksen i cockpit, den med hakapikk, når jeg skal gå berserk!"
Denne linken du tenker på? http://www.abcnyheter.no/node/54367
FBU 4EVER
26-10-2007, 09:29
Originally posted by LCH78
Denne linken du tenker på? http://www.abcnyheter.no/node/54367
Ja.
Med mindre det har skjedd store forandringer i SVG siden jeg var der sist, så er bagasjehallen det første man kom inn i når vi skulle til crewrommet vårt.
slowandsilly
29-10-2007, 10:22
travel mandagsmorgen i SAS-konsernet:
http://nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.3876831
Siste utvikling i saken...
http://www.an.no/nyheter/article3112682.ece
Fly high
08-11-2007, 17:21
Relativt klar tale, det der.