View Full Version : T/R Osaka med WF/SK/NH
WF737 16oct MJFTRD LN-WIF Sete 10E
Dagens første lille hopp fra Mosjøen til Trondheim i godt flyvær gikk som vanlig helt greit uten de store hendelser og overraskelser.
Bagasjen ble sjekket hele veien fram til Narita, og med Priority Tag på plass regner jeg med at denne kommer tidlig ut på bagasjebåndet i Japan, da dette faktisk virker som det skal i Asia
Startet med en bitteliten forsinkelse pga landing av nordgående fly på Kjærstad, da ruteføringen er lagt slik at det som regel er et fly i hver retning omtrent samtidig flere ganger om dagen.
Landet ca 10 min forsinket på Værnes, men 15 minutter holder som regel der når man er ferdig innsjekket og bare har å gå fra det ene flyet til det andre.
SK377 16 oct TRD-OSL LN-BRR Sete 3A
Kort transfer, og jeg gikk ombord som en av de siste passasjerene. God gammel maskin i gamle BU-farger, og med et sete som snart bør byttes. Helt nedsittet slik at man kjenner rammeverket dessverre.
Avgang på rute mot vest, med rask stigning til marsjhøyde. Bare halvfullt fly i dag, så klatringen gikk rimelig raskt.
Besetningen var i godt slag og humør, og servering og salg kom raskt i gang. Tok kun en kopp kaffe, da det nok blir mer og bedre mat på de neste flyene på denne reisen.
Flyturen til Gardermoen var beregnet til kun 40 minutter og nedstigningen begynte tidlig og langt nord for Lillehammer.
Da vi var passert Eidsvoll på vei rett inn fra nord ble innflygingen avbrutt og vi steg i en venstresving. Kapteinen kom raskt på høytaleren og meddelte at radaren på Gardermoen hadde falt ut, og vi måtte ta en ekstra runde for å starte på en ny innflyging.
Dette tok drøye 10 minutter ekstra, hvoretter vi landet helst som normalt, slik at det ikke ble de store konsekvensene av denne lille "radarblippen"
Flybytte fra innland til utland på Gardermoen er som en søt drøm. Jeg kan ikke skjønne all denne klagingen på Gardermoen, da det etter min mening ikke finnes mange flyplasser av denne størrelsen i verden hvor flybytter går så smidig som her.
Ut av flyet, noen få meter bortover til trappenedgangen avgangsområdet til innlandsavdelingen og deretter under 5 minutters rolig gange til Loungen på utlandsavdelingen, og da kun avbrudt av en enkel boardingkortkontroll som ikke hefter mange sekundene.
SK1467 16oct OSL-CPH SE-DIK Sete 3A
Etter en kjapp kaffe og en liten matbit i loungen var det tid for endelig å fly MD igjen.
På korte flighter finnes det ikke bedre flymaskin så lenge man sitter på de framste radene.
Avgang i rute, og det var bare å sette seg tilbake i stolen og nyte aksellerasjonen bortover rullebanen, den bratte takeoff i det 3/4 fulle flyet, og det så stille så stille ...;-)
Heldansk besetning i dag, som kom raskt i gang med serveringen.
På Business ble det servert en matboks med en velsmakende dansk smørrebrød som var dekket med roastbeef,syltegurk,salat,kokt egg og røkelaks. Drikke ble servert separat fra drikkevogn på god gammeldags SAS måte.
Ingenting å si på kvaliteten på mat og servering, men hvorfor ikke presentere måltidet bedre på et brett, med skikkelig bestikk og porselen. Jeg tror ikke dette hadde blitt så mye dyrere, men opplevelsen hadde blitt så mye bedre, da maten faktisk er helt kurant.
Helt grei og forøvrig hendelsesløs flytur, hvor vi landet noen minutter før rute på Kastrup,nesten lengst ute på B-piren.
Her merker man med en gang hvor genialt designet på Gardermoen er, med korte avstander sammenlignet med de betydelig lengre avstandene på Kastrup.
Nå hadde jeg god tid til neste fly som skulle ta meg til Tokyo, og jeg gikk rett i Star G loungen hvor jeg tok meg en dusj og fikk lastet ned dagens mail slik at jeg hadde noe å pusle med på neste flight.
K983/16oct CPH-NRT OY-KBD Sete 6A
Jeg ventet i det lengste med å gå fra loungen, og timet det slik at jeg kom til utgangen da Finall Call blinket iltert på skjermene.
Hadde velgt sete 6A denne gangen, som er det bakerste vindussetet i den fremre Businesskabinen.Det gir en mer privat følelse å sitte uten noen rett bak seg.
Kabinbesetninngen,ledet av en norsk kvinnelig purser virket opplagte og blide, jakken ble hengt opp i garderobeskapet,og jeg bevilget meg et lite glass champagne før takeoff.
Helt fullt fly i dag, og jeg observerte at det var litt armer og bein ute ved boardingskranken for å få plassert alle. Mon tro om alle kom med eller om det var noen som fikk tilbud om alternativ reise med dertil egnet godtgjørelse.
Pushback et par minutter etter rutetid, noe som trolig skyldtes at mekanikere plundret lenge med en av stolene i Business som kranglet litt. Styringsmekanismen nektet å få stolen opp i takeoffposisjon.Heldigvis så det ut til at alt virket som det skulle på resten av turen mht stolene, og ingenting er vel bedre en det.
Jeg fikk kapret et par ekstra puter, god bok og mitt eget støyredusernde headsett, så nå skulle bare den lange flyreisen starte for min del. Utrolig kjedelig at det ikke lenger er wifi ombord, men det kommer forhåpentligvis snart tilbake igjen.
Serveringen startet ikke så lenge etter avgang, etter at besetningen først hadde vært rundt med Hot Towels.
Først ble det servert drikke og en forfriskning bestående av ...
Menyen på SAS er etter min smak veldig bra, likeså er det med vinutvalget som vel er valgt etter hvordan vinen smaker ombord i et fly( Dette kan vel kanskje FBU4Ever mer om enn meg? )
Dagens meny var slik :
Snack:
Spansk chorizopøse, cherrytomat, melon og Esrom Ost
Hovedmåltid:
Grønn salat med dagens dressing
Utvalg av ferskt brød; Økologisk landbrød, Dansk rugbrød, skandinavisk knekkebrød, servert med økologisk smør.
Forrett: Geviche med reker, koriander, guacamole og lime.
Hovedrett:
-Hellefiskfillet med soltørkede tomater, oliven og kapers, severt med provensalk couscous
-Kalvegryte servert med rissolè-poteter, erter og sennepssaus.
-Okse-teriyaki, servert med shiitakessopp,sukkererter, gulrøtter og japansk ris.
-Spinat canneloni med rød pepper og parmesan( vegetarisk)
Ost:
Pont Leveque og røkt økologisk Danbo-ost, servert med fikenkake
Dessert: Tyrolsk eplekake
Jeg valgte ( som vanlig ) dagens fiskerett, hvor jeg tok en meget god rødvin til( Aster, Ribiera Del Duero Riserva 2000)
Til desserten ble det kaffe og et glass Moyet XO Borderies.
Alt i alt et utsøkt måltid!
Etter kaffe og konjakk brukte jeg et par timer med litt jobbrelatert arbeide, svarte mailer, finpusset neste års budsjett og satt der og ergret meg over at det ikke er mulig å komme online ombord lenger.
Filmene var dessverre de samme som når jeg reiste til og fra Thailand for et par uker siden, og ettersom jeg skulle ha et par flighter til når jeg landet på Narita fant jeg at det var på tide å forsøke å sove litt.
Jeg synes det er mye tyngre å reise med ettermiddagsavganger som dette sammenlignet med kveldsavganger når jeg skal til Østen. Er ikke alltid i sovemodus så tidlig på kvelden.
Men, jeg fikk rigget meg til, bredd over meg med hva jeg synes er det beste teppet som er å få på biz av de selskap jeg har reist med de siste årene.
SAS sine Biz-stoler kan dessverre ikke legges helt flatt og horisontalt, men jeg kan strekke meg ut i nesten full lengde. Det mangler ca 5 cm, men så lenger jeg får tak i en ekstra pute legger jeg denne lengst nede og slipper å ha tærne hengende utenfor stolen.
Hellingen på stolen er slik at det faktisk er viktig å ha på seg rett bukse ( jeans fungerer godt) slik at man ikke sklir nedover i løpet av natten, og denne gangen fungerte det meget godt.
Jeg fikk 6,5 timer på øyet, og hadde bedt besetningen om ikke å vekke meg for frokost i tilfelle jeg sov.
Ble vekket ca 25 minutter før landing, og fikk meg en youghurt og et par bananer, slik at det ble jammen en enkel frokost på meg likevel.
Vi landet noen minutter før rute
Får vel slenge med et lite bilde av hovedretten også slik at Bizflyer blir fornøyd :colgate:
NH2141 NRT-FUK B737-500 sete 7A
Ankomsten på Narita gikk meget smidig. Ettersomjeg satt nært utgangen var jeg førstemann av flyet, og også førstemann til passkontrollen. Denne gikk veldig raskt og smidig, med en hyggelig ung dame som ønsket med hjertelig velkommen tilbake til Japan. Det skal så utrolig lite til, med et smil og en hyggelig kommentar ... Snakk om forskjell fra andre land, og da spesielt USA , hvor man føler seg som en kriminell for at man kommer til landet for å legge igjen noen penger ... :cry:
Bagasjen var merket med Priority tag, og kom på bandet som nummer 3, så her virker det som det skal. Rart at dette ikke er mulig å få til i Skandinavia i det hele tatt. Noen stuere på Forumet som kan svare på det ?
Overgang til innlandsfly med ANA er meget enkel og rask. Innsjekk er knapt 50 meter til høyre der man kommer ut av tollen, og etter å ha fått sjekket inn igjen, til Itami i Osaka, via Fukuoka var det tid for å få seg en dusj i loungen, som jeg denne formiddagen fikk ha helt alene.( første bildet)
Fikk meg også en liten matbit, kaffe og litt juice
Når Boarding startet kom en av ANA sine loungvertinner og sa at jeg burde gå til utgangen. Plukket sammen PC og gikk bortover en helt øde korridor mot sikkerhetskontrollen. Så øde og tomt at jeg begynte å lure på om jeg hadde gått feil, da det heller ikke syntes noen mennesker ved sikkerhetskontrollen lengst borte i gangen ( bilde 2)
Men, de satt på golvet og pratet og spratt opp i givakt når jeg kom nær nok, og jeg ble sikkerhetskontrollert på en etter norsk standard virker enkel .. PC skulle ligge i bagen sammen med toalettsaker og en boks Cola. Sikkert ikke så farlig her borte!
Bussgate til den lille, noe slitne B737-500 som ble operert av Air Nippon for ANA på denne turen. ( Bilde 3)
Flyet var halvfullt, og jeg var eneste som ikke var Asiat ombord. Ikke så dårlig benplass som jeg hadde fryktet og vi kom oss avgårde på rute.
Overskyet helt til vi kom fram til kysten, og vi startet innflyging fra havet og inn mot flyplassen som ligger midt inne i byen. Fikk en liten "Kai Tak" følelse mot slutten av innflygingen da vi tydeligvis skulle ha en 180 graders sving ved at vi kom lavere og lavere og så flyplassen på venstre side av flyet, og var uvanlig nære noen rimelig høye bygninger. Tydeligvis helt etter planen, og vi landet mot vest og takset inn ved siden av 777-er og 747-er. (bilde 4)
Så er det sikkert enkelte som lurer på hvorfor i all verden jeg reiste via Fukuoka på denne reisen når jeg skulle til Osaka.
Jeg vurderte tre andre muligheter også. Den ene var å vente til ettermiddage og reise direkte til Osaka. Den andre var å reise inn til Tokyo , bytte til hurtigtoget som tar knapt 3 timer, og til slutt var det en mulighet å reise til Haneda og ta et innlandsfly derfra. Alle tre alternativene ville faktisk ta lengre tid, og prismessig var det heller ikke noen stor forskjell, så da ble det heller en ekstra flytur på meg
Desk pilot
22-10-2007, 13:15
Fin reiserapport! SKs businesskonsept ser jo utrolig kjekt ut! :smile2
Hilsen Ørnulf Økonomiklassereiser
Tommy777
22-10-2007, 16:32
Og du er hjemme igjen!
NHs seter i Biz heller like mye som SAS sine seter. Er kjempeglad at UA har satset paa helt flate biz seter.
Takker for flott rapport
NH2176 FUK-ITM B777-200 Sete 2K
På/i Fukuoka sin Innlandsterminal (http://www.ana.co.jp/eng/dms/travel/apo_guide/fuk/index.html)var det knapt tiden og veien. Det var ikke mulig å gå igjennom som vanlig transferpassasjer, og jeg måtte ta hele runden via bagasjehallen og ny sikkerhetskontroll. Men med japansk orden og hurtighet var ikke dette noe problem. Helt fantastisk å se hvordan Japanere organiserer alle former for køer.
Dagens siste flytur var med en innlandsversjon av B777-200, hvor de har en liten førsteklasse seksjon foran og et hav av seter lenger bak.
I billetten står det F, men deres "brand name" er Super seat premium (http://www.ana.co.jp/eng/dms/svc/ssp/cabin/index_cabin.html) . Gode og ikke minst brede stoler som passer min kropp betydelig bedre enn setene i Economy i japansk innlandskonfigurasjon. Jeg vet ikke helt hvor mange pax de klarer å pakke inn i en 777-200, men vet i alle fall at de får mer enn 500 inn i sine 777-300 i innlandsversjonen. De har også et antall 747-400 med hele 586 seter !!
Flyet var helt fullt, og jeg benyttet meg av muligheten til å gå først ombord med Star G kortet. Boarding i Japan på slike store fugler er et interessant fenomen. Flyet kom inn kl 1340, hvor de brukte knapt 10 min til å tømme det, 5 min for Cleaning og igjen knappe 10min for boarding.. med fullt fly hvor det var mer enn 400 pax. Vi rullet 1410, på skarp rute! Ikke noe slinger i valsen med 30 min turn-around på en wide-body.
Vel ombord var det hot towels og servering av drikke og noe nøttesnacks i påvente av takeoff. Avgang mot vest , ut over havet og en relativt knapp sving til et så stort fly å være før kursen ble satt mot Osaka Itami flyplassen som ligger midt inne i Osaka, og som skal være den nest mest trafikerte flyplassen i Japan etter Haneda i Tokyo.
Serveringen var det ikke så mye å skryte av, men masse sukkerkliss i form av kaker og andre søtsaker som ble servert i en boks (se bildet). Mitt sukkerbehov var ikke det største, og jeg ba om mer nøtter, slik at jeg fikk vel 7-8 nøtteposer på den knapt en time lange flyturen. Det var meget fint flyvær hele veien, og utsikten var god. Helt utrolig hvor bebygd Japan er. For meg så det ut som om det var mer eller mindre sammenhengde bebyggelse fra Fukuoka til Osaka. Det er ikke mange ledige kvadratmeter mellom havet og fjellene i dette landet, men med over 120 millioner mennesker på et landområde som er omtrent som Fastlandsnorge så må det vel bli slik.
Landingen på Itami var begivenhetsløs, og vi takset inn på rute.
Ved terminalen stod en gjeng stuere opplinet med nesten militær positur, og idet flyet stoppet bukket alle dypt mot flyet før de skred til verket :lol:
Det skulle ha tatt seg ut med en slik oppstilling på norske flyplasser!
Vel av flyet tok det knappe 5 minutter til bagasjehallen, hvor bagasjen kom etter ytterligere et par minutter. Også her fungerer systemet med priority tag som det er tenkt. Rett utenfor stod en sjåfør med skilt med navnet mitt på, slik at resten av opplegget fungerte perfekt, og jeg ble geleidet til en speilblank sort Toyota Crown med hvite kniplinger på setene. Mindre enn 10 minutter etter at flyet stoppet ved gaten satt jeg i bilen på vei til hotellet, og denne delen av reisen nærmet seg slutten.
Nok en knallbra rapport...:D
MountainDew
03-11-2007, 14:59
takk for rapporten. Maten så god ut og jeg ble veldig sulten :smile2
Dag Viking
03-11-2007, 21:54
Som vanlig flott rapport fra Farmer.. Takker!
Du er scanairs svar på carfield eller fbdavidson fra anet?:lol: Alltid flotte rapporter med mye bilder, og ikke Y-klasse
AirbusTrond
03-11-2007, 22:05
Ja, bøndene i Norge har det bra..:colgate: Og leverer uovertruffne rapporter...:)
NH3112/20oct ITM-NRT JA-03RJ sete 10a
Etter noen lange dager med en god konferanse og mulighet til å møte interressante kolleger og nye mulige kunder var det endelig tid for å begynne på hjemreisen. Jeg skulle ha et møte på Narita på lørdag ettermiddag, slik at jeg valgte å ikke reise til Tokyo Haneda som opprinnelig planlagt, men heller reise direkte til Narita med NH.
Også på returen var det ordnet transport til flyplassen for meg, med samme stil som sist , men denne karen hadde i tillegg til kniplingsdukene som var i setene, også på seg hvite hansker for å gjøre stilen komplett ;-)
Turen til flyplassen gikk på knappe 20 minutter, og da hadde jeg plutselig en time mer enn jeg hadde beregnet for innsjekk.
På Itami virker det som om 95% av kundene bruker innsjekkingsautomatene, noe som kanskje er så rart da dette er en av verdens største dagpendlerruter med fly. Innsjekkingsområdet hvor skrankene er,var nesten helt tomt slik at innsjekking gikk raskt unna, og jeg fant veien til All Nippon sin lounge, hvor det var god plass denne lørdags formiddagen. Ettersom natta før hadde blitt lang, tømte jeg nedpå noen ekstra glass eplejuice for å døyve den noe dårlige væskebalansen som jeg hadde pådratt meg med for mye Sake...
På denne flyturen skulle jeg ikke fly hverken 747-400 eller 777, men noe så merkverdig som en 50 seters CRJ-200!!, som ble operert av et selskap som heter IBEX, men med store bokstaver som forteller at dette er ANA connection.
Det var bussing ut til flyet som var parkert langt unna terminalen, og da vi ikke var startet ombordstigning i bussen før det var 12 min før avgangstid var jeg ganske sikker på at her måtte det vel bli forsinkelse. Men nei, Japanerne fornekter seg ikke, og som vanlig skjer ting fort når de først skjer og bussing og boarding gikk unna uten problemer og vi rullet ett minutt før rutetid, og da knapt ett lite minutt etter at siste passasjer i det helt fulle flyet var ombord.
En kort taxing til rullebanen og vi føk avgårde med retning mot Narita. Det var 2 stk i kabinen som disket opp men en relativ grei lunchboks, som faktisk var mye bedre enn maten fra Fukuoka til Osaka.
Vi fløy på relativt lav høyde, ikke mer enn 20.000 fot i følge kapteinen, slik at utsikten i det gode flyværet var formidabel. Samme inntrykk som på siste flytur over Japan, og det er at det er ikke mange ledige kvadratmeter mellom hav og fjell som ikke er maksimalt utnyttet.
Vel framme på Narita, hvor vi landet litt før rute var det en merkelig følelse å sitte i en såpass liten maskin , hvor trafikken ellers er dominert av bare de største fuglene som er i kommersiell trafikk. Vi takset veldig nær en JAL 747-400, og det var nesten som om vi passerte godt under vingen på denne.
Det ble bussing inn til terminalen, hvor vi ble kjørt omtrent rett til der bagasjen allerede var kommet på båndet, slik at dette var jo mange ganger bedre enn å måtte gå fra en gate langt ute på terminalen.
Igjen ble jeg møtt med bil og sjåfør for neste møte, med påfølgende middag og resten denne dagen og kvelden gikk da sin hastige gang også;-)
MountainDew
16-11-2007, 11:27
Japan frister veldig. Hvordan er det å være turist der?
Fantastisk bra rapport! Ble jo helt fanget og måtte lese alt sammen! :D Hørtes bra ut med business class på den turen ja, hehe. Gid jeg kunne reise sånn, og ikke sammenklemt i et norwegian sete. :colgate:
Ja, reis til Japan, har vært der 3 x 1 uke over de siste par årene, og det er interessant og ytterst fascinerende. Landet er veldig tilrettelagt - riktignok ikke som USA, men det finnes engelske skilt ved siden av de japanske og det er faktisk uproblematisk å ta metro/tog osv. Japanere er veldig høflige og alt funker som det skal når det skal. Ikke masse vaksinestyr. reis, drikk vann fra springen, spis alt, du blir ikke mer eller mindre løs i baken enn om du reiser til Strømstad!!! Og det er jo ca. 1000 gangere renere enn Kina f.eks hvor hunder og katter går ned på høykant og hygiene ikke er veldig omfattende tema...
Hvordan er forresten språket? Er det uproblematisk med engelsk?
Hvordan er forresten språket? Er det uproblematisk med engelsk?
Vel, det er jo japansk da;)... hehe, neida, engelsk funker bra - mye enklere enn i f.eks Frankrike/ Italia i så måte. Yngre har ikke problemer, og på de større togstasjonene, butikker og hoteller etc. går det greit å gjøre seg rimelig forstått. Kanskje må du gjenta deg selv noen ganger...men pytt.
Og skal du ta toget ett sted, så husk å vær MEGET spesifikk i hva du spør etter; eks; "går dette toget til Osaka?", jepp, du setter deg på, og toget blåser forbi stasjonen... og hvorfor det? Du spurte ikke om toget stoppet der:-)
God tur!!!
Desk pilot
19-11-2007, 10:32
Ja en togtur med Sjimpansen bør aboslutt prøves. Turen mellom Osaka og Tokyo er gjort på (nesten) null tid. Kan forøvrig si meg helt enig i at Japan er et facinerende land å besøke. Anbefales!