Log in

View Full Version : Te Trøndelagen, sjø..

Martin
17-10-2007, 20:59
Så var det på tide med en flytur igjen..

Noen husker kanskje Marius, som jeg dro til USA sammen med.. Han holder for tiden til i Bodø, og jeg tenkte jeg skulle avlegge han et lite besøk (pluss at jeg ikke har vært i Bodø på noen år..). ringte han i går, og joda, han tok gjerne i mot besøk, men han måtte undersøke noe først...

I mellomtiden, fulgte jeg med på flypriser, og selv om det ikke var direkte billig, så var jeg delvis innstilt på og dra. Da han ringte i dag, kunne han midlertid bekrefte at han skulle ned til Trondheim i helgen. Jeg tenkte: "Like greit, da sparte jeg pengene", helt til Marius foreslo at jeg kunne komme til Trondheim i stedet! Han kunne til og med friste med en militærrabbatt på Royal Garden.. Og plutselig var det bestemt at jeg skulle til Trondheim..

Han ringte hotellet, og fikk booket rom. Så skulle jeg jakte på flybilletter. Ryktene sier at et band ved navn Muse skal spille der, så nedover på søndag hadde SAS kun en avgang med ledige seter, og den gikk klokken 06:10.. Tror ikke det, gitt..

Sjekket så DY, og de hadde ledige plasser (Jeg som egentlig sverget på at jeg aldri skulle fly de igjen etter en forholdsvis trang opplevelse forrige gang..), både klokken 15:00, og på en avgang som gikk tidligere, men det var kun Full Flex.. Resten var utsolgt..

Oppover hadde SAS ledige ungdomsbilletter, så jeg slo til på det. Tror allikevel ikke jeg sparte særlig mer enn en hundrelapp eller to på å ikke fly DY begge veier..

Martin
20-10-2007, 22:51
Vel framme..

Dro hjemmefra, parkerte, og tuslet opp til terminalen. Dyttet inn Mastercardet i automaten, og fikk ut et boardingpass som bekreftet setevalget mitt fra dagen før: 10A..

Sikkerhetskontrollen gikk greit, sånn rent bortsett fra at jeg nesten tråkka på en unge som hadde gått gjennom før meg med sin mor.. Jeg beklaget meg selvsagt til moren, men det var visst heeeeeelt i orden..

Flyet skulle gå fra gate 28, og dit er det jo ikke lange veien.. Men med min vane for å beregne god tid, ble det allikevel litt trasking frem og tilbake. Til slutt kom flyet, LN-BUE (Ex-BU 737-500).

Avgang nærmet seg, og ingenting skjedde. Da fikk vi vite at detvar et teknisk problem (yess!!!). Ringte opp til Marius og fortalte at jeg kunne bli forsinket, og i det jeg la på, startet de boarding :rolleyes:. La merke til at de først slapp ombord en gruppe som tydeligvis hørte sammen, før de igjen stengte døren for oss andre.. La også merke til at cabin-crewet pratet en del med disse menneskene, og lurte på om alt gikk bra, osv. Min mistanke var at det kanskje var et flyskrekkurs eller noe sånt.. I såfall var de jo heldige, som havnet på en flight som hadde teknisk :rolleyes: .

Resten fikk boarde rett etterpå, og jeg fant igjen 10A. Til info, så finnes det ingen 9A, pga. nødutgangen, og benplassen var knall. Knyttnevetesten ble bestått med glans :D

Pushet ca. 25-30 minutter etter tid, og fikk etterhvert beskjed om at feilen hadde skyldtes en generator som ikke hadde virket.. Men de fikk den visst til å virke, og vi kom oss avgårde..

Fremme på TRD, var det bare å ta flybussen inn til sentrum, treffe Marius som allerede hadde sjekket inn på Royal Garden, og deretter ut å skaffe middag..

Nå skal jeg se om jeg får lurt med meg Marius ned i baren igjen...

Edit#1: Flytyper...
Edit#2: Korrekturlesning i edru tilstand

SAJblue
21-10-2007, 01:37
Flott rapport, men LN-BUE er fortsatt en 737-505 da. Har hatt den to ganger i år, på "Nord-Norge Ekspressen".

Martin
21-10-2007, 09:39
Originally posted by SAJblue

Flott rapport, men LN-BUE er fortsatt en 737-505 da. Har hatt den to ganger i år, på "Nord-Norge Ekspressen".

Nevnte jeg at jeg hadde et par innabords når jeg skrev rapporten i går? :colgate: :colgate:

Martin
21-10-2007, 17:07
Så var man hjemme..

Etter frokost og litt avslapping, var det på tide å komme seg til Værnes.

Tok flybussen opp, og var fremme ganske nøyaktig to timer før avgang. Muligens god tid, men alternativet var å vente lenger på hotellet, så det var hipp som happ..

Gikk bort til en av DY sine automater, og dyttet inn kortet. Av en eller annen grunn ville den ikke lese kortet mitt. Enten så stod det ingenting, eller så var det jeg som ikke kunne se at det sto noe om hvilken vei man skulle sette inn kortet.. Etter tre forsøk gav automaten meg opp, og jeg prøvde med å taste referansenummeret istedenfor, og det funket.

Til min (lille) glede, stod det at jeg hadde sete 2A.. DY hadde altså begynt med seating på innenriks, siden min forrige tur for tre uker siden. Jeg vet ikke hvor nytt det var, men såppass nytt at ikke engang crewet ombord virket som de var klar over det..

Valgte å flytte meg til 1D, og ofret vinduet for benplassen..

Av ting som skjedde på Værnes, var vel høydepunktet at mp3-spilleren min slo seg vrang, og havnet i en påslått tilstand som kun et trykk på reset-knappen kunne løse, og den sitter inni et hull som er omtrent like tykt som et halvt molekyl.. Jeg måtte med andre ord ha noe som var lite og skarpt. Litt om og men og ofring av en nøkkelring, klarte jeg å lage et stikkeredskap, som nådde inn til knappen, og jeg fikk til slutt slått av spilleren før boarding..

Flyet som kom inn til gaten, var LN-KKY, aka "Acta".

Boardet, slang bagasjen opp i hylla, som over den raden, er akkurat stor nok til kofferten min og jakka mi.. Da 1E og 1F kom, fikk jeg nesten litt dårlig samvittighet, men pokker heller. Førstemann til mølla, osv.

Ellers tror jeg hattehyllene var rimelige fulle, for en av crewet begynte faktisk å henge noen av paxens jakker inne på toalettet foran (Dette var da selvsagt stengt under turen..), og det ble også nevnt at antallet paX var 144+1 (infant regner jeg med, siden jeg så en sådan bli bært mobord), og at det var totalt 4 ledige seter.

Pushet et par minutter over tiden, og vi hadde brakes-off fra bane 09 etter 10 minutter.. Forholdsvis begivenhetsløs tur, og vi landet på 19R, og taxet inn til gate 28 (troor jeg.. mener det var ved siden av 30..), og det var kort vei ut..

Og for spesielt interreserte, så var det en viss kjendisfaktor over flighten, da Ole-Ivars-bassist William Kristoffersen boardet etter meg.. (I tillegg til at jeg også så han på OSL i går..).

MountainDew
21-10-2007, 18:52
Takk for rapporten med vittige komentarer :D Flott at du fant deg til rette hos både SAS og Norwegian

Martin
21-10-2007, 19:15
Originally posted by MountainDew

Takk for rapporten med vittige komentarer :D Flott at du fant deg til rette hos både SAS og Norwegian

Jo bare hyggelig..

Håper bare ikke folk blir lei trip-rapportene ine her.. Har hatt en tendens til å skrive en par-tre stykker på rappen her, og det om relativt korete turer.. Men nå har jeg nok ikke noe planlagt, før jeg drar vestover igjen til sommeren (selv om jeg nok dessverre starter den topicen i god tid før jeg drar :colgate: )

Angående Norwegian, må jeg innrømme at jeg ble positivt overrasket i dag.
Fløy de for noen uker siden, og det var egentlig bare trangt og fælt.. Da jeg i dag plutselig kunne velge meg sete ved innsjekk, var jo ikke det noe problem; Rad 1, takk :colgate:

Holder allikevel en knapp på SAS, som lar deg gjøre dette 22 timer før avreise.

MountainDew
22-10-2007, 01:55
Hos Norwegian kan du nå reservere sete samtidig som du bestiller reisen på de aller fleste strekninger. Alle ruter innland vil få denne tjenesten snarlig på lik linje med utland.

Det går på fram hos Norwegian med stadig nye løsninger for at kundene skal få et bedre produkt :smile2