PDA

View Full Version : Avitrans flyttar från Nyköping


Henrik
17-10-2007, 15:32
Avitans Nordic kommer att flytta sitt flygunderhåll från Nyköping (Skavsta) till Smaland Airport i Växjö senast vid årsskiftet. Huvudkontoret kommer att flyttas till Bromma under första kvartalet nästa år.

Källa: http://www.smalandairport.se/website1/sd_page/36/1/index.php?item=art_art-s1/207&group=art_art_grp-s1/1

GF1
17-10-2007, 15:38
Hvordan vil det da gå med Vildandens rute Geiteryggen-Skavsta, som forøvrig skal økes med en ukentlig flyvning?

Henrik
17-10-2007, 20:52
Originally posted by GF1

Hvordan vil det da gå med Vildandens rute Geiteryggen-Skavsta, som forøvrig skal økes med en ukentlig flyvning?

Det funderade jag också på. Ärligt talat har jag svårt att tro att den linjen hade kommit till om det inte vore för positioneringsflygningar till och från basen för underhållet på Skavsta. Det är jag nog inte ensam om att tro. Om det finns tillräcklig efterfrågan kanske de fortsätter flyga ändå...men då borde ju Bromma vara ett hetare alternativ.

Henrik
17-10-2007, 21:00
Länk till artikel i Smålandsposten: http://www.smp.se/article/886078_101-0-0-0

Henrik
19-10-2007, 12:24
Det talas om att Avitans har 9 st Saab 340, men jag känner bara till 8: SE-ISY, -KCS, -KCT, -LJK, -LJL, -LJR, -LJS, -LJT. Någon som vet något om vilken den nionde är?

Henrik
21-10-2007, 21:54
Originally posted by Henrik

Det talas om att Avitans har 9 st Saab 340, men jag känner bara till 8: SE-ISY, -KCS, -KCT, -LJK, -LJL, -LJR, -LJS, -LJT. Någon som vet något om vilken den nionde är?

Found it myself, ser ut att vara SE-KXI (ex-Golden Air, c/n 176).

RolfL
21-10-2007, 22:10
Originally posted by Henrik
Originally posted by Henrik
Det talas om att Avitans har 9 st Saab 340, men jag känner bara till 8: SE-ISY, -KCS, -KCT, -LJK, -LJL, -LJR, -LJS, -LJT. Någon som vet något om vilken den nionde är?
Found it myself, ser ut att vara SE-KXI (ex-Golden Air, c/n 176).

Stämmer nog bra för det är väl Avitrans som flyger för Gotlandsflyg som står som ägare av SE-KXI.

Henrik
22-10-2007, 11:50
Originally posted by RolfL

Originally posted by Henrik
Originally posted by Henrik
Det talas om att Avitans har 9 st Saab 340, men jag känner bara till 8: SE-ISY, -KCS, -KCT, -LJK, -LJL, -LJR, -LJS, -LJT. Någon som vet något om vilken den nionde är?
Found it myself, ser ut att vara SE-KXI (ex-Golden Air, c/n 176).

Stämmer nog bra för det är väl Avitrans som flyger för Gotlandsflyg som står som ägare av SE-KXI.

Jag hittade den här bilden på SE-KXI: http://www.fap.fi/view_photo.php?id=1595
"Operated by Avitrans" syns ganska tydligt. Att Gotlandsflyg står som ägare är inte så konstigt med tanke på att de är systerbolag numera, men det är Skyways som flyger åt Gotlandsflyg.

RolfL
22-10-2007, 12:08
Originally posted by Henrik
det är Skyways som flyger åt Gotlandsflyg.

Just det, så är det, tänkte fel! Blev också litet förvirrad över 340:an på Gotlandsflygs hemsida.

rotmo
24-10-2007, 21:22
Originally posted by spikeld

Originally posted by Henrik

Originally posted by GF1

Hvordan vil det da gå med Vildandens rute Geiteryggen-Skavsta, som forøvrig skal økes med en ukentlig flyvning?

Det funderade jag också på. Ärligt talat har jag svårt att tro att den linjen hade kommit till om det inte vore för positioneringsflygningar till och från basen för underhållet på Skavsta. Det är jag nog inte ensam om att tro. Om det finns tillräcklig efterfrågan kanske de fortsätter flyga ändå...men då borde ju Bromma vara ett hetare alternativ.

Vildanden kommer nå til å fly til Bromma ja :)

Kveldens utgave av Varden:Bromma flyplass, som kun ligger noen få kilometer fra Stockholm sentrum, blir Vildandens nye hjemmebane i Sverige. (http://www.varden.no/article/20071024/NYHET/71024002/1102/_)

Vildanden har forstått det!! Molde blir nedlagt, men så er vel Ormen Lange prosjektet ferdig også ??

Direkterute til Bromma til Sverige må vel være luftfartshistorie i norsk sammenheng som verken SAS eller Widerøe kan få til ?????

TCAS
24-10-2007, 21:32
Lurer på hvordan de skal få det til å bli en suksess, når hverken Widerøe eller Coastair har fått det til fra Torp hvor kundegrunnlaget er betraktelig bedre...

GF1
24-10-2007, 21:40
Jeg mener å ha hørt at ruten går godt og at det nokså snart skal økes med en ukentlig flyvning.

Men husk: de bare utnytter posisjonsflyvninger man måtte ha uansett, så derfor blir det vel ikke så dyrt?