PDA

View Full Version : DY sliter med punktligheten

CK
16-10-2007, 13:24
Lavprisselskapet Norwegian er inne i en dyp punktlighetskrise: Hittil i oktober har nesten hvert annet fly vært forsinket.

http://www.aftenposten.no/reise/article2050366.ece

Vede
16-10-2007, 13:34
Siden jeg nesten daglig jobber med Norwegian har jeg et godt innblikk i denne saken og dette er selvfølgelig svært ubeleilig. Norwegian har slitt denne måneden så jeg ventet bare på at det skulle komme i media. Men jeg kan bekrefte det Ellingsen sier. De har desverre hatt en del forsinkelser på grunn av tekniske problemer, og jeg var på jobb i går og da ble det forsinkelser pga. teknisk. Nå skal ikke jeg beskylde Northport for alt dette her, men mesteparten av forsinkelsen skyldes de. Så vi får se om dette endrer seg betrakelig når Røros Flyservice tar over.

TOS
16-10-2007, 13:38
Originally posted by Vede

Nå skal ikke jeg beskylde Northport for alt dette her, men mesteparten av forsinkelsen skyldes de. Så vi får se om dette endrer seg betrakelig når Røros Flyservice tar over.

Er det gå sakte aksjon som følge av oppsigelse av kontrakten...? Det var vel mye forsinkelser til å begynne med, men så rettet det seg vel opp (gjorde det ikke).

Whatever
16-10-2007, 15:25
Jeg flyr en del Norwegian fra Sola til Gardermoen. Og jeg må si det at Norport på Sola gjør en mye bedre jobb og sender flyene ut på rute, enn hva Northport gjør på OSL. På Sola vet de hva de driver med, virker ikke som om de gjør det på OSL.

MartinL
16-10-2007, 17:51
Not good! Rart de ikke så varsel lampene da de byttet til Northport tidligere. Skal ikke slenge meg inn i diskusjonen om hvem som er best, men man kan ikke vente seg et topp produkt når man presser leverandører så til de grader ned i pris. Det samme ville skjedd med Swissport og Widerøe.
Selv om de er et lavpris selskap så finnes det en kryssnings grense hvor kvalitet og pris møtes!

laurenz
16-10-2007, 18:12
Originally posted by MartinL

Not good! Rart de ikke så varsel lampene da de byttet til Nordport tidligere.

Antar at du mener NorthPort og ikke Nordport

Hilsen,
Laurenz

MartinL
16-10-2007, 18:13
jupp;-)

CK
16-10-2007, 18:19
Originally posted by Whatever

Jeg flyr en del Norwegian fra Sola til Gardermoen. Og jeg må si det at Norport på Sola gjør en mye bedre jobb og sender flyene ut på rute, enn hva Northport gjør på OSL. På Sola vet de hva de driver med, virker ikke som om de gjør det på OSL.

Du vet at det er to forskjellige selskaper? Norske Norport (ex-BU-ansatte er det vel?) er på SVG og BGO mens det er tidligere Finnair-eide Northport som er på OSL.

laurenz
16-10-2007, 18:23
Ja du kan si at de burde ha sett varsellampene, de var i hvert fall et hav av folk som holdt opp skilt og pekte mot de lampene. Men Northport i Finland er et professionelt selskap som da ble drevet av Finnair. DY har nok stolt på ryktet og løftene derfra. Og det er vel ikke ulogisk det.
Lett å si i etterkant at "vi" hadde rett og de burde ha tatt advarselene på alvor. Men vi skal ikke glemme at på vårparten i fjor så hadde de en del problemer på OSL. Det skyldtes delvis at DY selv hadde en god del forsinkelser pga flymangel/tekniske problemer og delvis manglende utstyr hos Servisair. Alt henger sammen så det ene gjorde ikke det andre noe lettere. Så DY var nok litt frustrert og da de kunne kjøpe veldig billig handling hos Northport så bet de på.
And the rest is history. Vi får håpe at historien ikke gjentar seg! (noe som jeg ikke tror på)

Hilsen,
Laurenz

EB
16-10-2007, 18:51
Håper de retter opp dette med hjelp fra Røros...

Flyer
16-10-2007, 19:00
Hum, det er jo ikke spesielt for denne måneden, så det kan ikke være noen aksjon fra Northport (hvilket jeg tror de er for proffe til å gjøre uansett). Tallene for DY var like ille i sommer, men da var det ingen fokus på det.... Hvis noen hadde tatt OSL-statistikken for juni og juli for seg, så er ikke det trivelig lesing dessverre.

EB
16-10-2007, 19:01
Har de lagt inn for lite tid pr stopp?

OJB
16-10-2007, 19:39
Originally posted by EB

Nei , det har de ikke. Det er 20min alle plasser innenlands og 35min på OSL.

Nå er det mange som står i terminalen på OSL og studerer Northport når DY maskiner blir håndtert.
Her er det en del hoderisting kan jeg fortelle. Mange av de ansatte "guttungene" i selskapet oppfører seg høyst uproffesjonelt , særlig med håndtering av baggasje.
Måten de hiver og stuer baggasje på traller er lite tillitsvekkende. Baggasje faller av traller på vei inn i terminalen på grunn av dårlig lastede og overfyllte traller.
Til tider virker lasting og lossing av fly dårlig koordinert blant stuerne.
Her skulle de hatt ex-bu stuerleder J.Stokke på FBU til å ta dem i skole.
Nå er det jo ikke bare fair å skylde på "gutta på gølvet" , det er ledelsen som må ta hovedansvaret for at det hat utviklet seg slik at de mister kontrakten med DY.
Likevel må "grasrota" ta ansvar sine handlinger og.
De bør være klar over at de fra tid til annen blir avbildet av "pax" i terminalen.

Whatever
16-10-2007, 19:53
Originally posted by CK

Originally posted by Whatever

Du vet at det er to forskjellige selskaper? Norske Norport (ex-BU-ansatte er det vel?) er på SVG og BGO mens det er tidligere Finnair-eide Northport som er på OSL.

Eh ja? Selvfølgelig vet jeg det. Jeg har da skrevet Norport og Northport har jeg ikke?

MD11
16-10-2007, 20:15
Originally posted by OJB

Originally posted by EB

Nei , det har de ikke. Det er 20min alle plasser innenlands og 35min på OSL.

Nå er det mange som står i terminalen på OSL og studerer Northport når DY maskiner blir håndtert.
Her er det en del hoderisting kan jeg fortelle. Mange av de ansatte "guttungene" i selskapet oppfører seg høyst uproffesjonelt , særlig med håndtering av baggasje.
Måten de hiver og stuer baggasje på traller er lite tillitsvekkende. Baggasje faller av traller på vei inn i terminalen på grunn av dårlig lastede og overfyllte traller.
Til tider virker lasting og lossing av fly dårlig koordinert blant stuerne.
Her skulle de hatt ex-bu stuerleder J.Stokke på FBU til å ta dem i skole.
Nå er det jo ikke bare fair å skylde på "gutta på gølvet" , det er ledelsen som må ta hovedansvaret for at det hat utviklet seg slik at de mister kontrakten med DY.
Likevel må "grasrota" ta ansvar sine handlinger og.
De bør være klar over at de fra tid til annen blir avbildet av "pax" i terminalen.

Jeg antar du mener 25 min. på OSL. Det er standard som jeg har nevnt i en annen tråd.

Olebno
16-10-2007, 20:15

Not good! Rart de ikke så varsel lampene da de byttet til Northport tidligere. Skal ikke slenge meg inn i diskusjonen om hvem som er best, men man kan ikke vente seg et topp produkt når man presser leverandører så til de grader ned i pris. Det samme ville skjedd med Swissport og Widerøe.
Selv om de er et lavpris selskap så finnes det en kryssnings grense hvor kvalitet og pris møtes!

Unnskyld MartinL, men hva har Swissport og Widerøe med saken å gjøre ????:shake

Ole B

CK
16-10-2007, 20:16
jeg tror det du har observert, Ole Johan, må være dårlig ledelse og dårlig opplæring. Et velfungerende stuerteam er om en ballett å observere når de "gyver løs" på en maskin etter at strobe-lights er slukket. Når man har velfungerende team, kjenner alle sin plass og alle vet hva som må gjøres. Da går det raskt og da går det smidig - effektivt! Jeg har selv vært med på å snu en full Ryanair 737-800 på Torp på 22 minutter. GØY!

MountainDew
16-10-2007, 20:22
For å rette OJB så er turn-around tid 25min innland og 30min utland på GM!

MartinL
16-10-2007, 20:46
Originally posted by Olebno

Unnskyld MartinL, men hva har Swissport og Widerøe med saken å gjøre ????:shake

Ole B

Ja du får lese det en gang til da.

Jeg tror at Northport ikke er problemet, men snarere prisen for tjenestene som er problemet. Av hva jeg har forstått så gikk Northport drastisk ned i pris for å komme inn med Norwegian som kunde. Det sier seg selv at med en så lav pris så vil det bli problemer, noe vi ser i dag. Spesielt i et arbeidsmarked som skriker etter ansatte.
Da mener jeg at Swissport og Widerøe ville hatt akkurat de samme problemene om det teoretisk hadde vært de som underpriset seg for å komme inn på Osl med Norwegian.

Jeg tror derfor at jaget etter en leverandør som gir billigs pris, derfor har gått utover kvaliteten på produktet. Ikke fordi leverandøren i seg selv er dårlig, men fordi underprising og dårlig forberedelser tvinger frem et dårlig produkt.

Olebno
16-10-2007, 22:44
Ok, nå følger jeg deg Martin. Vi er nok enige om prinsippet her. Man får det man betaler for. Imidlertid var du ikke helt heldig med eksemplene dine. Jeg kjenner begge de nevnte MEGET godt, og jeg kan forsikre deg om at ingen av de to ville dumpe prisen og dermed også kvaliteten for å sikre seg en "gnien kunde". ;)

Ole B

Vede
17-10-2007, 19:52
Dette er vel lenge siden vi kunne se på OSL:

Norwegian 62 5 92%

DasKeiko
17-10-2007, 23:58
Originally posted by Vede

Dette er vel lenge siden vi kunne se på OSL:

Norwegian 62 5 92%

Det meste går greit med korrekt antall på jobb og alle fly i drift samtidig;)

Speedbird
18-10-2007, 07:34
Jeg er vel såvidt jeg vet, den eneste som både har jobbet i Norport på SVG og Northport på OSL.
Jobbet 1 år i Norport på Sola og 5 måneder i Northport, - begynte 1 Oktober og jobbet sist en dag i Mars.

Det er stor forskjell i måten disse to firmaene opererer på.
Kan liste opp noen eksempler:
- På kurset til Northport ble vi lært mye interessant - men det ble ikke
nevnt hvordan man faktisk stuer ett fly, eller legger opp en tralle.
- Ett eksempel er hvis man har få kofferter - la oss si 10 stykk,
så er det normalt at man bygger disse opp, slik at de støtter seg
mot hverandre - helt ute ved døren i lasterom 3. Northport pleier
vanligvis å slenge de helt inn uansett - til stor irritasjon for de som mottar flyet.
- Videre så ser man at Nortport ofte mister kofferter på tarmac på OSL, hovedsaken
til dette, er at ingen har lært hvordan man logisk bygger opp en tralle - slik at bagene
støtter hverandre opp. Vanlig praksis i NP er at man stabler koffertene opp etterhvert
som man får dem, og så legger begge veggene opp, og hele trallen er gjennomgående ustabil.
På Sola fikk vi god opplæring om hvordan man skulle stue både fly og traller,
der brukte vi sjelden å sette opp veggen, men vi mistet alikevel sjelden kofferter.
Poenget er jo å stu trallen slik at baggene støtter hverandre opp,
akkurat som om man skal bygge en mur for å få stabilitet.
- Samtidig bør mange i NP lære seg at det finnes mange mellomstillinger mellom
full gass og tomgang. Jeg ser altfor ofte at - uansett - hvor mye last de har på trallene,
så er det full gass tilbake til avlastningsbåndet.

Kan nevne mange andre eksempler på forskjeller i måten disse firmaene jobber på,
helt OK at NPH Sola er mye mindre enn NP, men grunnprinsippene og arbeidsmetodene
er det samme.

Vede
18-10-2007, 13:28
Det du sier om stuing av fly Speedbird kan jeg skrive under på! Sykt irriterende at Northport alltid starter innerst uansett antall kolli. :angry:

EB
22-10-2007, 13:34
Dagens Aftenposten...

http://www.aftenposten.no/reise/article2056628.ece

...men jeg er ganske sikker på at Norwegian kommer til å løse dette - og det skulle ikke forundre meg om de også løser dette slik at de sitter igjen med ros!!!

Tommy777
22-10-2007, 13:48
At de nå gaper for høyt er det vel ingen tvil om. Ikke et flyselskap for forretningsreisende. Det ser jo ut som at de nå driver butikken som et charter selskap "spiller vel ingen rolle om man kommer frem til syden et halvt døgn for seint" ^_^

Dette lar seg vel løse når de har den nye flåten på plass. Eller?? Uansett, alle forretningsreisende har forlatt skuta for lengst før det skjer..

TOS
22-10-2007, 13:57
Originally posted by Tommy777

Dette lar seg vel løse når de har den nye flåten på plass. Eller?? Uansett, alle forretningsreisende har forlatt skuta for lengst før det skjer..

Nå har det vel vist seg at de reisende har forbløffende dårlig hukommelse. Jeg husker veldig mange kommentarer i media i forbindelse med alt tullet SAS slet med for ikke så altfor lenge siden - da var det veldig mange som aldri skulle fly med SAS mer, og det var også forretningsreisende. Det virker som om mange har glemt dette, iallefall om man skal tro på økningen i antall reisende ombord på flyene.

Flyer
22-10-2007, 18:57
Originally posted by TOS

Nå har det vel vist seg at de reisende har forbløffende dårlig hukommelse. Jeg husker veldig mange kommentarer i media i forbindelse med alt tullet SAS slet med for ikke så altfor lenge siden - da var det veldig mange som aldri skulle fly med SAS mer, og det var også forretningsreisende. Det virker som om mange har glemt dette, iallefall om man skal tro på økningen i antall reisende ombord på flyene.

Det er sant at passasjerer kommer over slikt, men inntrykket sitter lenge i. Det er nok likevel en forskjell fra SAS, selv om de også har hatt dårligere perioder enn nå. Det dårligste de har hatt siste 12 måneder er februar i år, med en punktlighet på 75%. Tror aldri de har vært under 50, slik DY nå dessverre er.

Aftenposten (http://www.aftenposten.no/reise/article2060618.ece) har ny artikkel i ettermiddag: Jeg tror folks tålmodighet snart er slutt, sier Elizabeth Hartmann, leder av reklamebyrådet Sists skrik.

Hun sikter til den massive kritikken som nå rammer publikumsfavoritten Norwegian. Mange og store forsinkelser de siste månedene har ført til knallhard kritikk fra reisende. Mange sier de har tatt farvel med selskapet, og gått tilbake til SAS.

TOS
22-10-2007, 19:08
Originally posted by Flyer

Det er sant at passasjerer kommer over slikt, men inntrykket sitter lenge i. Det er nok likevel en forskjell fra SAS, selv om de også har hatt dårligere perioder enn nå. Det dårligste de har hatt siste 12 måneder er februar i år, med en punktlighet på 75%. Tror aldri de har vært under 50, slik DY nå dessverre er.

Jeg tror at folk stort sett er litt mer kritiske i sine uttalelser enn det man observerer i realiteten. Når det gjelder min referanse til hva kundene uttalte om SAS så tenkte jeg vel helst på den perioden hvor det (ikke?) var pilotaksjoner men iallefall mange sykemeldte flygere. Det var vel kanskje vinteren 2006...? Punktligheten for SAS var vel da ikke spesielt høy (og om den var høy så må vel det ha vært kun de flygningene som faktisk gikk - og ikke hensyn tatt til kanselleringer).

Hva skal man så si om uttalelser som at "jeg tror at folks tålmodighet er snart slutt"...? Hva skal så folk gjøre? SAS har ikke kapasitet til å ta over alle kundene fra SAS om folks tålmodighet var slutt, så det skulle forbause meg stort om folk sluttet å fly med DY av denne grunnen. At det har konsekvenser tror jeg nok helt sikkert.

Tommy777
22-10-2007, 19:34
Det er greit at folk har daarlig hukommelse, men dersom man som forretningsreisende opplever store forsinkelser og det finnes et alternativ som er bedre, er det meget toeft aa vinne disse kundene tilbake. Er viktig aa forstaa at pris ofte ikke er det viktigste for forretningsreisende.

Det som sleske Kjos har paa sin side er at dersom han faar orden paa ting, er det jo bare aa vente paa neste SAS streik for aa vinne kundene tilbake:rolleyes:

LN-MOW
22-10-2007, 19:38
Dette er samme runddansen som SAS og Braathens foerte i mange aar.... man kjefter mens det staar paa, men naar tiden kommer til at man bestiller neste billett, er det for det meste glemt.

TOS
22-10-2007, 19:48
Originally posted by Tommy777

Det er greit at folk har daarlig hukommelse, men dersom man som forretningsreisende opplever store forsinkelser og det finnes et alternativ som er bedre, er det meget toeft aa vinne disse kundene tilbake. Er viktig aa forstaa at pris ofte ikke er det viktigste for forretningsreisende.

Det som sleske Kjos har paa sin side er at dersom han faar orden paa ting, er det jo bare aa vente paa neste SAS streik for aa vinne kundene tilbake:rolleyes:

Det er klart at de forretningsreisende påvirkes av slike forsinkelser. Jeg skal selv til Oslo i midten av november og er vel mest giret på å velge SAS for å redusere sannsynligheten for forsinkelser. Men mitt poeng, som du også er inne på Tommy, var vel delvis at dette er noe SAS slet med for drøyt 1 år siden. Forretningskundene er kommet tilbake, og det før DY begynte å rote det til for seg selv.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal kalle Kjos for slesk....:huh: Han driver vel bare business, og er vel neppe sleskere enn andre som gjør det. At du ikke liker han får så være - det betyr ikke at han er slesk.

ENGM RAMP
22-10-2007, 19:49
Det som sleske Kjos har paa sin side.....

:colgate: Tommy, det er vel ikke EN ENESTE bruker her på forumet, som IKKE har skjønt at du HAAAAAAATER Kjos'ern

:colgate:

LN-KGL
22-10-2007, 19:51
Til ære for Tommy - her er'n

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/NO/Rygge2007/Mr_Kjos.jpg

Tommy777
22-10-2007, 19:59
Hehe.. Takker! Godt aa vaere tilbake! :D

Kommer ikke komisk ali snart med en god uttalelse??

EB
23-10-2007, 05:51
Tror ikke Kjos har tapt en eneste kunde... Norwegian har bygget opp et av de beste varmerkene i Norge - med tanke på hva kundene har "tålt" fra SAS sin side så er det peanuts.